رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الثلاثون 30
بقلم ميفو السلطان
كان ليل يحتضن حوريه سمع صوتا رجولي غاضبا شد حوريه وراءه وقف غاضبا ليجد زكريا ابن عم حوريه يقف ينظر اليه بغضب ليسمعه.. فيه ايه يا ليل مابتختشيش حد ياخد مرته ويلبسها اكده ويجف يتمسخر ايه الحزن ده.
اقترب ليل غاضبا.... َانت مالك يا زكريا اخد والا اتهبب كت مرتي والا مرتك.
هتف زكريا.... بت عمي وخايف عليها ايه راجل حامي.
هجم عليه ليل.... جصدك ايه يا محروج.
ارتعبت حوريه واقتربت تمسك يده تبعدها صرخ... بعدي وروحي البسي حاجه.
هتفت... بطل تزعق طيب.. بس يا زكريا عشان خاطري والنبي.
صرخ.... جولتلك روحي من اهنه.
لتتنهد.... لا يا ليل اوعي ماسك فيه ليه بطل ايه اللي حصل لتدخل بينهم اشتعل اكثر ليصرخ ..انت عبيطه بعدي..
هتفت.... زكريا ممكن تبعد.
نظر اليها زكريا بهيام.. اللي تامري بيه يا ست البنات.. نفض يد ليل وابتعد وعيونه تاكل حوريه من جمالها.
اندفع ليل يحضر الملس ودفعه في وجه حوريه..... البسي الجطران ده خلي اليوم يعدي.
لتتننهد وتخجل من تصرفه.
هتف زكريا... مابراحه ايه كت عبده عندك.
صرخ ليل.... مالك انت عبده وزفته بتتدخل ليه.
اقترب زكريا... اني هدخل لو هيا اتأذت يابن الناس واوعي لحالك.
هجم عليه ليل.... اوعي لحالي مالك بينا يا زكريا.
هتف.. مالي وحالي عندكو خدتوه غصب يابن الرفاعي وانت ماتستحجوش. حوريه عايزه حنيه وانت مابتعرفش.
صرخ ليل.. انت بتجول ليا اني اكده. عايزني اجتلك ليهجم عليه.
صرخت حوريه واندفعت... بطلو بقه حرام ليبعدها ليل لتقع تنتحب.
وجدا لؤلو وجاسر يجريات تدخل جاسر واحتضنت حوريه اختها لتهتف... عمل فيكي ايه قولي والله ماهسكتله وهطين عيشته.
هتفت.. ماعملش هما بيتشاكلو عشاني..
هبت لؤلؤ... انت بتتشاكلو ليه ايه ده انت. ناس شر ليه كده.
هتف زكريا... اني ماعملتش حاجه يا ست الناس هو اللي وابور مش طايج حاله.
صرخ ليل.... اكن اني اللي وابور. والا انت اللي مفضوح وكلامك زي وشك.
هتف.. ايه بدافع عن بت عمي.
صرخ... مرتي مالك بيها وشوف بقه من اهنه ورايح مالكش صالح بيها هاه اشوفك مجرب منيها هتاويك بالتراب.
هتف زكريا.. عايز تجطعها من اهلها وتتحكم عشان طيبه. لاه زكريا ما هيفرطش في ضفرها.
اندفع ليل.... يبقي يفرط بالعافيه.
ليقف جاسر بينهَم.
هتفت حوريه.... امشي يا زكريا عشان خاطري.
هتف... حاضر يا ست البنات اجول ايه. ليستدير وينصرف.
وقف ليل غاضبا لتقف له لؤلؤ... انت ايه طايح ليه فاكر ايه. ماعندكش دم ليه كده لتكون فاكر اني هسكتلك او اخاف منك تتجبر عليها.
هتف... لمي نفسك مالكيش صالح بمرتي.
هتفت... لمه لما تلمك.
هتف جاسر..... لؤلؤ لسانك.
صرخت.... لساني وزفتي والله ماهسكتلك انت فاكر ايه دانا لؤلؤ لتكون فاكر ان مالهاش حد.
هتف... طب اسيبك بقه تهري لحالك واندفع وشد حوريه وتركها واقفه مبهوته لتندفع َورائه شدها جاسر وعاد بها.
كانت حوريه حزينه من تصرفات ليل المندفعه فليل غيور بشكل كبير دخل بها البيت وصعد بها.
دخلت غاضبه وقررت الا تكلمه دخلت ورزعت الباب غاضبه.. لتقف ...انت يا زفته كل شويه تسامحيه هو عصبي يشد ويزعق ايه قله ادبه دي عشان طيبه لا والله ماعت هسامحه خلاص عشان يزعق قوي ويصرخ ويتنرفز عايش حياته طايح كده.. ظلت جالسه لتتنهد.. خايفه اخرج مانا نصيبه بتصالح في دقيقه ماعنديش كرامه.. تنهدت... بت انت افتكري امك لتتنهد... طب ازعل ازاي طيب واخاصمه نفسي ألوعه ينقهر فكري يا مصيبه.. اه انا اقله هغضب واروح لجدي ومش هكلمه ايوه اخرجي من سكات و وقفيه عند حده.
كان ليل يقف بالخارج ينتظرها..تنهد..... عارف ماهتخرجش انهارده زعلانه عارف ماني ماتحملتش يشوفها ويعمل اكده ويجولي خدتها عافيه. منك لله كنا رايجين يا بعيد كت في حضني.. تنهد... طب ايه ماتخرج اصالحها دا حبيبي حنين وبيتصالح في ثانيه.
... ماتحترم حالك هيا عشان طيبه وبتتصالح تزع فيها. ماتمسك نفسك ايه بهيمه بتنطح الجمر ده يتاخد بالراحه.. ظل ينتظرها مرت اكثر من ساعه تنهد ....هيا هتبات جوا والا ايه وجدها تخرج غاضبه لتتجه الي دولابها قطب جبينه لينصدم عندما وجدها تخرج احد الشنط.. وتضع فيها ملابسها.. هتف.... بتعملي ايه يا جلبي. لم ترد عليه ذهب اليها يمسك يدها
هتفت..... َاوعي ايدك دي بقه.
تنهد.... بتعملي ايه طيب.
هتفت..... هغضب ايه هروح لجدي اغضب عنده.
ابتسم علي عفويتها..
نظرت اليه غاضبه فهتف ....هتغضبي عند جدك.. طب اهون عليكي تسيبيني.
هتفت..... ايوه تهون عشان بتزعق وتقل ادبك.
تنهد... طب حجك عليا اني اسف.
هتف.. ليل بطل انا مش هتصالح خلاص وهغضب عند جدي شويه كل البنات بيغضبو عند بيت اهليهم عشان اجوازاتهم يصالحوهم كويس.
ابتسم واقترب يشدها.... طب ماصالحك دلوك ولا تغضيي ولا يحزنون.
دفعته... لا لازم اغضب انا زعلانه يبقي اغضب. مش اقعد اتصالح زي الهبله.
ضحك لتصرخ.... انت بتضحك علي ايه.
هتف ضاحكا.. علي هبل حبيبي.
نظرت اليه غاضبه... بقي كده.. طب ماشي يلا بقه وديني لجدي. مش انا هبله اتفضل ويا ريت كمان تسيبني بقه هناك علي طول وتطلقني وترجع تتجوز السحليه بنت عمك اللي مابتزعقلهاش. ماتروح تزعقلها شويه هو مفيش غيري.
تنهد واقترب.. اكن جلبي عايزني اروح للسحليه ازعجلها عايز تسيبني يا جمر اخص عليك وتطلجي وتهري جلبي دانا اموت.
هتفت.... لا انت وحش وابعد عشان مش هتصالح.
شدها لتقع في احضانه.... طب اني اسف ماعتش هزعج.
هتفت..... لا كداب وقلت كتير وزعقت وزكريا ماعملش حاجه بتضربه ليه.
تنهد بغلب.. طب خلاص بقه والله ماهزعج تاني.
دفعته وتهتف... لا يا ليل والنبي بطل مش عايزه اتصالح.
كتم ضحكته فهيا تقاوم نفسها.. هتفت.... شوف بقه انا من هنا ورايح مش هسكتلك وهقفلك وهتعلم ابقي وحشه وقاسيه زيك عشان انكد عليك وبس يلا وهقلب عليك هكرهك فيا انت حر.
ضحك.. مين يا جلبي اللي هتكرهني يا غلبي داني واجع لشوشتي يا بت الناس اعمل فيكي ايه بس ووحشه و َجاسيه. الجمر مايعرفش حتي يجسي ثانيه. شدها.... خلاص وحياه ليل يا لهوي يا مراري داني بتربي صوح.. وحياه جلب حبيبي مايزعل..
تنهدت بصمت.... ليل عايزه ازعل شويه سيبني.
احتضنها وقبل خدها.. ....ماجدرش والله دا حبيبي تكشيرته بتكوي جلبي انت زعلك عندي بالدنيا تغور ولا تزعلي.
ابتعدت تهتف..... كل شويه تكدب وترجع تزعق واتصالح وترجع تقول بقه انت وحش وانا مش هصدقك تاني ايه ده.
اقترب لتبتعد عنه تنهد.... طب هتفضلي تبعدي اكده ماجادرش ابعد.
هتفت.... لا يا ليل هبعد بقه وبطل تكلمني مخصماك.
هتف ....طب اروح ارمي حالي ماالشباك عشان جمري يصدج.
نظرت اليه.. ايوه بقه اضحك عليا يا وحش. انت جواك شرير كل شويه يزعلني.
هتف.. طب هروح ارمي الشرير مالشباك فتح الشرفه واندفع عالسور .
صرخت.. ايه ليه بتعمل ايه انت اتجننت.
هتف... لاه اني زعلت جلبي ولازمن انجهر.
هتفت.. لا والنبي خلاص خلاص انزل.
هتف... لاه خلاص ليقفز فصرخ كان قد تعلق في الشجره القريبه لتسيل دموعها ...ليل ليل انت فين ليل كانت تبحث عنه كالمجنونه. قلبي انت فين.
سمعت صوته... ممسوك في الشجره يا جلبي هموت اهه.
هتفت.. لا وحياتي لا امسك كويس اناديلك جاسر.
هتف.. لاه لاه مدي بس يدك. مدت يدها ليمسكها مسك السور لتشده وتندفع تحتضنه وتكلبش فيه ابتسم واحتضنها ظلا هكذا ليحاول ان يبتعد لتكلبش فيه.... لا لا والنبي لا.
احتضنها ومسد عليها همس ...خفتي عليا.
شددت عليه.. موت والله موت.
همس.. خوفك ده خلي جلبي يحس بفرح الدنيا حوريه انت بقيتي ليا الدنيا.
رفعت عيونها تتمني ان يكون صادقا ...همس.... انت بجيتي حاجه كبيره اهنه.
هتفت بلين.. اهنه فين.
ابتسم ومسك يدها يضعها علي قلبه.. اهنه لتنظر اليه مدهوشه.
هتف .....تصدجي صوح طلع ليل جواته حاجات وماعتش جادر يكتمها اكتر من اكده.
همست... حاجات ايه دي.
هتف بحب... حاجات بتحرك جواتي حاجات ليكي وتخليني نار والعه انا بغير عليكي يا حوريتي..
نظرت اليه ببلاهه ليضحك.... ايه ما مصدجاش لتهز راسها نفيا هتف.... لاه بغير وبنحرج كمان لاجل عيون الجمر.
اخفضت راسها ليهتف... انت ماهترديش واصل هزت راسها ليضحك... طب هنجضيها اكده هز وخلاص رفع وجهها... اني خابر اني صعب وبتعصب بس اوعدك اني همسك حالي بعد اكده واوعدك اني ماهمد يدي تاني واصل والله هتربي علي يدك.
هتفت.... لا مش مصدقاك.
هتف.... ليل لو وعد ينفذ علي رجبته..
تنهدت وهتفت.... انا بخاف منك اوي لما بتقلب كده.
تنهد واقترب يمسك وجهها.... اني عارف وبوعدك اهه اني رايد اتغير علي يدك..
ابتسمت من جملته.. صح والنبي.
ضحك... اه والله يا جمري..
ابتسمت.... يعني ماعتش هتشدني من شعري تاني تاني.
هز راسه... والله ماعاد هيوحصل..
تنهدت باريحيه وهتفت... طيب خلاص روح يلا بقه انا هريح وتركته ونامت.
قطب جبينه.... كيف وانت نايمه اكده طب انام جارك حبه.
هتفت بطفوليه... لا ماهنامش جنبك انا. وبطل بقه سيبني اتصالح براحتي وروح شغلك.
اقترب يحملها لتصرخ... ايه نزلني انت بقولك.
هتف.... لا يا جلب ليل ماجادرش والله ماهعرفش اروح شغلي ذهب بها للفراش ويريحها ويشدها اليه هتف ...ايوه اكده اعرف اهدي ومرتي في حضني.
هتفت... برضه اهه قفش وعافيه وبتعمل اللي علي مزاجك اوعي انا مش عايزه اتصالح.
هتف.... طب واللي يصالحك بحاجه حلوه تعملي ايه. نظرت اليه باستغراب.
هتف.... طب دجيجه ودخل الشرفه وخرج واحضر قفصا صغيرا لتنظر اليه لتجد العصفور الذي وجدته مكسورا سليما معافى.
نظرت اليه غير مصدقه لتدمع عينها بحب لتندفع تحتضنه وتصرخ بسعاده شدها اليه.
هتفت.... انت طيب اوي انا مبسوطه قوي.. ابتعدت تنظر الي العصفور... دا حلو اوي يا ليو جميل اوي.
تنهد وتاملها بعشق وهتف.... اة مافيش اجمل من اكده.. ليو جلبه هيجف..
مسكت يده وشدته الي الشرفه وهتفت... تعالي هنطيره سوا وبدات تخرج العصفور ومسكت يد ليل ونظرت اليه بحب وهو عيونه متعلقه بها وقلبه يدق.
همست.... يلا.... ليرفع يدهما معا ويطلقو العصفور قفزت فرحا ليحتضنها بقوه ويحملها ويدور بها هتفت.... نزلني فيه ايه.
هتف.... فيه كتير فيه وفيه وفيه.. خلعتي جلبي يا بت الناس.. انزلها بهدوء لتخجل من نظراته.. حوريه وانت حوريه جنيه طلعتيلي هلكتيني والله.
نظرت اليه.... انت جرالك ايه انت بتقول ايه.
اراحها ونظر اليها بهيام.... جرالي كتير لما وعيت للمحروج ده جارك حسيت انك حاجه كبيره جوي والمحروج ده عينه منك.
هتفت.... يعني ايه عينه مني.
ضحك.... يعني رايدك يا هبله.
هتفت... عيب كده دا زكريا طيوب و رقيق ايه عايزني دي.
ضحك.... هو عموما اي حد يشوفك يعوزك.
هتفت.... انت كداب ايه ده مانت اهوه مش عايزني.
انحني فوقها.... مين ده اللي مش عايز دا عايز وهينجلط من كتمته..
هتفت.... انت بتقول ايه انت.
اقترب من وجهها... بجول اللي كاتمه بجالي يامة. بعض في روحي نايم جارك بنكوي. ليا يامه ببعد وبرمح بعيد.
رجف قلبها وضع يدها علي قلبه ليهتف.... ده رايد وعايز بالجوي
هتفت... انت بتكدب انا ماحسيت بحاجه انت علي طول لوحدك وبعيد.
قال... كت برمح بعيد خايف من روحي بس انهارده انحرجت بالجوي والله انحرجت.
هتفت.... ليه طيب
همس امام شفتيها..... كت غيران والله غيران هموت لما وعيته واجف ياكلك بعنيه عايز اخبيكي من الدنيا..
تعلقت بعينيه واحست بمشاعرها تنساب نزل يتلمس وجهها ويقبلها بحنان لتذوب بين يديه وتحمر بشده وهو يلمسها.
همس.. حاسه بايه.
هتفت.... قلبي بيدق جامد بطل والنبي.
هتف.... ماجادرش لا ابطل ولا ابعد لتتململ تحت صدره.
هتف... بطلي حرج وفرك انا اساسا طاير وهطيح فيكي دلوك. لينهال عليها يقبلها لتشهق من عنفوانه ليتحول لحنان مفرط وتصبح لمساته حارقه لها ليذيبها شيئا فشيئا.
لتذوب وتستكين لتشيح بوجهها بخجل لتهمس.... ليو ابعد عيب.
اقترب من وجهها... يعني تجوليلي ليو وتجوليها اكده وابعد..
تلمسها بشفتيه.. لتحس بانفاسها تتصاعد. همس.... الجمر هيموت اكده يا جلبه جمر ومحمر ليه اكده.
همست. ... بطل بقه.
همس.... لاه ابطل ايه ما رايدش ابطل دانا رايد اجرب واروي جلبي اللي هلك ده..
نظرت اليه بهيام ليهتف.... بتبصيلي اكده وعايزاني اسكت انحصر لا اكده كتير رايدك مرتي وحياتي كلها.
همست... صحيح يا ليو والنبي.
هتف... حاسس بحرج جواتي نار جايده ابص بس للجمر تجيد وتغلي.. حوريه انت بجيتي حياتي.
ابتسمت..... ليو انت بجد بتقول كده.
قبل شفتيها لتذوب خجلا.. ايوه جواه كتير والله كتير.
همست.... مش مصدقه قلبي بيدق جامد.
هتف... اوعي ماتكونيش فرحانه زيي انجهر.. قبل شفتيها.... حاسه بايه.
تنهدت.... خايفه احس باللي شايفاه ارجع تاني اتوجع انا خايفه اوي عشان ضعيفه.
وضع يدها علي شفتيه...... لاه يا جلبي حسي وعيشي وافرحي وليل بيجولك اني اهه هيفضل حضني ده بتاعك انت وبس.
ابتسمت بهيام... بجد يا ليو مش هتوجعني وتبقي زي بابا والنبي اوعي اموت فيها.
هتف.. ولا اوعي اعملها دانت هخليكي في جلبي العمر كله.(امال لأه امال تبعا 😂😂
هتفت... وهترسملي اللوحه وابقي حوريه ليل.
هتف.. من غير لوحه انت حوريه ليل وجلبه..
همست.... ليل انا.. انا
همس.... ايه..
هتفت بحب..... انا بحبك.
اغمض عينه يستمتع بحلاوه الكلمه ...همس ...جلب ليل هينفجر من الكلمه دي. انت نعمه لاي حد تخشي دنيته انت جلب ليل وروحه وهتفضلي روحي مامصدجش انك بين يدي رايدك الف مره رايدك لما الجلب انهري. رايد اخدك وافرح واعيش اني ماكتش عايش اني كت في نار وجيتي انت ملستي علي جلبي انجلب وانسعد انت فرح الدنيا انت نصيبي في الدنيا انت رزجي في الفرح. مامصدجش اني فرحان اكده. اقترب من شفتيها وهمس حوريتي والله حوريتي لينقض عليها وينهال عليها يقبلها بهيام وحب لتتصاعد رغبته فيها ليقربها منه وليغوص معها في دنيا اخري احس انها خلعت قلبه لتنساب معه في دنيا العشق بعد ان شرد الليل بعيدا لتأتي الحوريه تخط بقدمها في قلبه. ليدرك ان حوريه هيا حوريته التي خلقت خصيصا له.
وسيد يا سيد لوووولي😂😂😂😂😂😂
اللي فات حماده واللي جاي حماده تاني.. يا نجاتي انفخ البلالين 😂😂😂