رواية حوريه في قلب الليل الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ميفو السلطان

رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الثامن والعشرون 28
بقلم ميفو السلطان

كانت حوريه تقف رافضه ان تنام بجوار ليل خوفا من اختها.
اقترب ليل.... وهتف ....يعني كل همك اختك.
هتفت.... انت نام عالسرير وانا هنام هنا يلا بقه هيا قالتلي اصلا مافتحلكش واستدارت.
هتف ليل.... اني عارف انت ماهتجيش اكده دوغري ..اندفع يحملها لتصرخ ليقرصها من وسطها ويهتف.... بطلي هتلمي علينا الخلج اخذها الي الفراش يريحها.
هتفت.... بطل اوعي ابعد. 
تنهد..... لاه ماهبعدش ثانيه اني شفت جهر ماحدش شافه يبقي مانامش جار جلبي. 
خبطته..... بطل كدب ال قلبك ال اوعي بقه والنبي يا ليل انا خايفه ابعد.
انحني يقبل عيونها..... تخافي وليل جارك.
لتتنهد..... اه اخاف انت من ساعه مادخلت حياتي وبقيت اخاف كتير. 
تنهد..... اكده اني برضك.. داني رايد احطك جوات اعيوني. 
همست.... بطل تكدب والنبي انت هتعمل زي بابا بهدل ماما وهيا غلبانه. 
رفع اصابعه يلمس خدها ويهمس.... بس ليل مش زي ابوكي يا حوريه ولا هيعمل اكده. 
تنهتد..... لا هتعمل وعملت وبتعمل بطل والنبي انا تعبانه  لؤلؤ قالت انك َوحش هيا بتعرف في الناس. 
تنهد ولمس قلبها ليقول..... طب ده بيجول ايه حاسس اني وحش. 
اشاحت بوجهها وضع اصابعه يعيد وجهها اليه ليهمس ....خايفه تحسي اني كويس خايفه.
نزلت دمعه منها.. اه خايفه َمنك اوي خايفه توجعني .ابعد انا غلبانه سيبني اخرتها هترميني انت صعب اوي وبتتحول  وتكرهني. 
هتف بلهفه..... لاه  يمين بالله مابكرهكيش ولا يوم كرهتك اني بس اللي اتربيت صعب بطلي تجولي اني هوجعك دي اني خلاص من اهنه ورايح ماهسمعش الا لجلبي وبس. 
نظرت اليه بخجل.... قلبك..
هتف.... ايوه جلبي اللي خايف عليكي وكان مرعوب. جلبي اللي بيدج كيف الطبل من جربك ده.. انت بجيتي حاجه كبيره جوي عندي..
تنهدت..... ليل انت بتضحك عليا وهتقلب تاني وحش.
هتف.... لا والله ماهجلب تاني. 
همست.... يعني هتبقي حلو يا ليو. 
هتف.... يا جلبي اللي هيخرج من مكانه.. ايوه يا روح ليو.
تنهدت..... بس لؤلو قالت هتطلقني منك وهيا مش بتغير رايها خالص.
ضحك.. دا علي اساس انك متجوزه سوسن َاطلج ايه اني لحجت اتجوز لما اطلج.
تنهد.... طيب خلاص ابقي قولها بقه عشان ماتزعلش وتضربني.
تنهد.... هجولها حاضر بس مين ده اللي يلمسك..
سهمت قليلا لتقطب جبينها مره واحده  ...هتف ...ايه بتكشري ليه تاني طيب. ماكان الجمر رايج.
لتتململ تحته َو تدفعه لتهتف.. مفيش يلا نام تصبح علي خير وتتجه غاضبه الي الكنبه.. ظل ينظر الي السقف قليلا.
هتف.... اني تعبت والله تعبت اني هفضل محصور اكده لميته.. ليقوم ويراقبها كانت تتصرف بطفوليه وترزع في المخدات.. هتف ...طب مالها زعلانه ليه ايه تاني.. هموت اكده تعبت مرار... راضي يا حلوف  لما نفسك ينجطع انت حلوف وعملت اكده في حالك.
اقترب منها  جلس بجوارها ليهتف ...ممكن اعرف الجمر زعل ليه. 
هتفت.... مش زعلانه مالي بيك انا هنام بقه. 
تنهد.... يا رب الصبر.. وجدها تنحني عالكنبه مد يده يداعب ذراعها.
همست... بطل وقوم نام بقه مش كت تعبان روح يلا. 
اقترب..... واهون عليكي تسيبيني لوحدي..
انقلبت تعطيه ظهرها وتهمس.... اه تهون وبطل بقه الله.
همس.... يا رب الصبر انحني واقترب منها لينام جنبها عالكنبه.
لتتململ.. ايه ده اوعي انت بتعمل ايه. 
احتضنها وكلبش فيها.... لاه ماني هنام جارك عافيه ذوج هنام ومش هسيبك الا واني عارف مالك. 
هتفت.... اوعي شيل ايدك دي انت فاكرني عبيطه.
ظلت تتملص منه حتي اخذها ووقع بها علي الارض لتقع فوقه وشعرها ينهال عليه.
ضحك وهتف..... دا ليله ماهياش معديه لترفع شعرها جانبا تحاول ان تفك يديه.
هتف.... بتعملي ايه ماهملكيش.
خبطته.... اوعي بقه انت ايه ده لتكون فاكر انك ضحكت عليا لا يا استاذ انا فقستك انت وحش ايوه وحش وكداب ولؤلؤ عندها حق لتنفعل وتدفعه.... اوعي ويلا روح للهانم اتقطرن معاها لتقوم مشتعله وتدخل الحمام وتقفل علي روحها وتشعر بالقهر..
جلس علي الارض.. ليهتف.. تصدق انك مهزأ ايوه والله يا ليل مهزأ وتستحج المرار اللي هتشوفه.. وهانم مين اللي هتجطرنها ماني متجطرن يا رب جالبه عيالي مسخوطه صغيره
تنهد وذهب للحمام.
همس.... حوريه اطلعي يا جلبي هانم مين اللي هتجطرن معاها. 
صرخن.... بطل بقه مش هصدقك عشان عبيطه انا عارفه انت وحش. رَوح للست صابحه كلها الهانم اللي هتبقي مراتك يا كداب هيا قالتلي كده وزغدتني في كتفي وقالتلي يا رقاصه.. امشي يلا واياك تيجي جنبي.
تنهد.. طب اعمل ايه منك لله يا صابحه الاهي اشوفك محروجه....تنهد.... والله مافيه اكده داني هريتها ضرب. هما اللي كانو عايزين يجهروكي واديكي اهه بتجهري في اللي خلفوني.. يا رب مامصدج ان ليل الرفاعي واجف بيتحايل اكده دا ايه المرار ده.. هتف... طب بكره هاخدك جدامهم واجهرهملك. 
هتفت حانقه... هتقهرهَم كلهم  والبت دي هتقهرها. 
تنهد... ايوه يا جلبي..
هتفت..... وتقلهم يحترمو نفسهم كلهم. 
تنهد..... ايوه يا جلبي.
هتفت بحرقه... وتقلها انك مش بتحبها ومش هتتجوزها.
قال بغلب.. ايوه يا جلب ليل ايه تاني.
صرخت هتقول.... مش بحب صابحه.
تنهد....... هجول حاضر.
هتفت...... هتقول ايه.
هتف.. هجول مش بحب زفته الطين.
تنهدت... ليل انت مش بتحبها صح.
هتف.. والله ولا بطيجها.
همست..... خالص خالص والنبي قول.
تنهد بغلب.. يمين بالله جلبي مافيه ليها حاجه.
همس.. وتقولهم اني انا اللي مراتك واحسن واحده ومافيش مني.
ضحك..... ايوه هجول والله بس افتحي. 
هتف..... وماحدش يقلي يا رقاصه تاني ماهسكتلهمش وهضربهم والله. 
ضحكَ.. تضربيهم.. اه اضربي برحتك لو جدرتي..... دا مرار. 
هتفت.... بتقول ايه. 
قال.. لاه مابجولش دانت هتضربيهم تخلصي عليهم.
هتفت..... ليل انت بتضحك عليا انا مابعرفش اضرب انت بتاخدني علي اد عقلي.
هتف بغلب... لاه هعلمك تضربي وتعملي كل حاجه. بس افتحي تعبت.
هتفت... وهتبطل تقول عتامنه ورفاعيه وحاجات وحشه تاني.
تنهد.. هنخرس وهبطل.
هتفت بتحذير.... اخر اخر مره ماشي. لو حصل هخاصمك عمري كله ومش هحبك. 
تنهد.... .. حاضر افتحي بقه تعبت .... يادي المرار ايه الحزن ده انت بتتربي يابن الرفاعي.
هتفت... طب هفتح ماشي وتقعد مؤدب وهنام عالكنبه. 
هتف.... وعشان خاطر ليل الغلبان.
تنهدت.... طب هنام عالسرير وماهتقربش مني وهحط مخدات ودا اخر كلام.
تنهد.... حاضر بس افتحي يلا تعبت..
تنهدت وفتحت الباب خرجت حانيه راسها شدها الي احضانه. هتف.... خلاص مش اكده.. تنهدت انحني يحملها لتشهق وتتعلق به.
هتفت.... ايه.
قال..... نكتم بقه عشان انا شفت سواد ماحدش شافه.. اخذها يريحها علي الفراش لتدفعه وتبتعد وتضع المخدات بينهَم تستغفر ربه لينام بجوارها ظل ينظر في السقف وهز قدمه بعصبيه.
هتف.... حوريتي مش عارف انام. 
همست..... طب اعملك ايه انا عايزه انام انا تعبانه. 
تنهد.... طب نشيل المخدات طيب والله ماهعمل حاجه. 
هتفت..... لا وانت وعدتني ها.
تنهد.. داني عيشت ليله سوده اهون عليكي وضربت صابحه وهرستها لتبتسم... ومسكت مرت عمي بهدلتها وخدت خاتمها اللي وجعك رميته في الفرن عشانك ولميت الدار وجولتلهم انك ست الدار دي.
لتبتسم سعيده وتجلس تفكر ركن ينظر اليها لتهتف ...انت قلتلهم اني ست الدار يا ليل.
ابتسم وهز راسه لتقوم وتلف حول نفسها... اني ست الدار يعني هبقي كل حاجه صح وهيسمعو كلامي لتذهب وتلبس عباءته. 
ضحك... بتعملي ايه يا هبله.
هتفت قاطبه... الله مش ست الدار بطل اسكت عشان اتعلم ابقي جامده.. اقتربت منه وتشير اليه.. اسمعي يا فوزيه.. انت تقومي بدري تنضف الحيوانات وتعملي الحوان وتطبخي انهارده حاجات كتير محشي بقه وفراخ وبط اياك ماتسمعيش هاه انا ست الدار تسمعي كلامي واه تعملي تشيز كيك ليل بيحبه.
انطلق ضاحكا. لتقطب ...بتضحك علي ايه... فوزيه اتلمي انا ست الدار هتضحكي عليا هبهدلك..
قام يحتضنها ليهتف.. طب ماشي كل اللي جولتيه حلو بس فوزيه هتعمل تشيز كيك..
قطبت جبينها.. ايه صعب.. طب خلاص تعمل سينابون حلو انت بتحبه وانا كمان.
ضحك وحملها ودار بها لتتعلق به ليهتف.. يا فرحي ياني اني حاسس اني دخلت الجنه.
هتفت..... ليه عشان هتعمل سينابون.
ضحك... لاه عشان جدامي جمر طيب بيبرق وجلبه دهب صافي.
تنهدت... صحيح يا ليو انا حلوه قوي كده يعني يعني.
قربها اكثر..... يعني ايه.
خجلت واطرقت....هتف... لاه بالله تجولي.
خجلت ولم تنطق كانت تريد أن تقول له هل تريدني رفع وجهها.. مكسوفه اياك. هزت راسها ليهمس.. طب حاجه حلوه عننا يعني.هزت راسها.
هتف.. عن جلبي وجلبك.
احمرت خجلا ليهتف.... يا فرحي يانا الجمر بيحمر همس... طب ماتجولي اكده جوا هنا ايه.
لتدفعه وتتجه للفراش ....بطل بقه الله لتنام وترص المخدات.
 هتف.. جلبي هيفط من مكانه ماتجول جواك ايه يا جمر جلبي انهري تنهد وذهب يمسك يدها يقبلها لتجلس ساهمه بسعاده. 
سهمت ودندنت ليبتسم ويستدير ينظر اليها بهيام... همس ...طب سمعيني حاجه.
تنهدت تفكر مسك يدها ليهمس ...حاجه حلوه بلاش حزن الله يخليكي.
ابتسمت وتفكر في حالها..لتهمس بصوت ياخذ العقل..
جايه وايدي علي قلبي.. مش لاقيه كلام.. خايفه مني لما اقابله يسرق روحي مني..
لو بس بس بصلي...انا هعمل ايه...
ليزيح ليل المخدات ويقترب منها ويدير وجهها وينظر اليها بهيام... 
لتسهم في نظراته وتكمل...لو ايه وايه يقلي... انا انا هقله ايه.
ليملس علي خدها بحنان لتهتف بهيام...
هقله من همسه لمسه نظره بدوب في هواه....
ومهما جرالي روحي بتنده عايزه هواه...
قلبي بيحلم يبقي معاه..
عايشه ليالي وبستناه يقرب مني واتمناه.  
يا تري هعيشها معاه والا قلبي هيقفل علي هواه. ...ظل ساهمه في نظراته ومشاعرها جعلتها تتوه في نظراته اما هو فكان في دنيا تانيه مسحورا بعيونها كانت مشاعر صافيه كان داخله يهتز بقوه ...قربها بهدوء احس انها السكن انها له ولا يوجد غيرها كانت كلماتها تدخل قلبه تاجج مشاعره ولمسها جعله ينساب لم يعد ليل موجودا اصبح شريدا في عيون تصرخ بالحب. ظلا ساهمين وهو يتلمس خدها وعيونها لا تحيد عن بعضهما اقترب يلمس شفتيها اغمض عيونه لم يفعل شيئا كان يحس بها فقط ومشاعره تعلو وقلبه يضخ مشاعر...

سمعا خبطا علي الباب لتنتفض بخوف وتبتعد وتعود لنفسها  وتهتف..... مين مين. 
لتسمع لؤلؤ.. ايه يا حوريه بطمن عليكي.
تنهد ليل بغلب... يا رب البت دي اجتلها اجوم افطسها هيا حد ماجرها عليا. كت في ايه وبتاجي تجهر اللي جابوني دا حزن اسود. 
لترتبك حوريه وتقفز علي ليل تضع يدها علي فمه ضحَك لتهتف..... انا كويسه وبنام اهوه
كان ليل قد حاوطها وبدا يداعب جسدها ومتلبسه حاله من السعاده. .
هتفت لؤلؤ..... طب افتحي اطمن عليكي. 
نظرت الي ليل وتهمس....... قوم قوم استخبي والنبي لؤلؤ هتطين عيشتي وتضربني. 
ضحك..... لاه اني هخرجلها. 
احتضنته..... والنبي يا ليو بلاش عشان خاطري.
ابتسم.... لا انا مابيهمنيش.
همست.... والنبي والنبي. 
هتف.... طب ماشي بس بشرط. 
هتفت.... حاضر حاضر اللي تقوله بس استخبي والنبي. 
هتف.. احلفي انك هتفذي. 
هتفت..... والله وعد وعد بس يلا. 
تنهد يقوم لتدفعه للحَمام.
ضحك وشدها يداعب جسدها لتتملص منه قبل خدها لتدفعه.... والله احنا مسخره علي اخر الزمن ليل الرفاعي بيستخبي من حرمه.
خبطته وهتف..ت اخلص بقه. لتدفعه وتقفل الباب َتذهب لاختها وتتصنع النوم.
دخلت لؤلؤ لتهتف.... ايه يا حوريه ساعه تفتحي. 
هتفت.... معلش كت.. كت بنام. 
تنهدت.. الطور خبط عليكي.
هتفت..... طور طَور مين. 
هتفت.... سي طين زفت ليل.
لترتبك حوريه.. هاه اه.. لا. 
هتفت لؤلؤ.... هو ايه اللي اه لا. 
هتفت...... قصدي خبط وانا قلتله لا. 
هتفت لؤلؤ... ايوه كده خليكي شاطره بطلي عبط دا بيضحك عليكي وهيبهدلك َهيتجوز اوعي يقرب منك.
تنهدت حوريه بغلب.. حاضر.
قبلتها اختها وهتفت.... تحبي انام معاكي. 
هتفت حوريه.. ايه تنامي.. لا عادي..
ذهبت لؤلؤ الي الفراش.. طب تعالي نامي وانا كمان شويه اقوم تكوني نمتي يلا حبيبتي
شعرت حوريه بالغلب ذهبت وتنام في احضان اختها احست بالنعاس يتغلغل اليها لترتخي اخيرا فيومها كان قاسيا لتنام باريحيه .قامت اختها َتقبلها وتقفل الباب وتخرج بهدوء.

ذهبت الي حجرتها وجلست حزينه. اقترب جاسر يحتضنها ليهمس..... ايه اطمنتي عليها. 
تنهدت.. اطمن ازاي وهيا مرات اخوك دا جاحد. 
هتف.... اطمني اني ماسكتلوش انهارده. 
نظرت اليه بحب. .....صحيح يا جاسر. 
شدد عليها.... صحيح يا عيون جاسر. 
هتفت..... انا مش عارفه اقولك ايه انت انهارده حسيت ان ليا ضهر. 
ابتسم..... صحيح يا لؤلؤ. 
تنهدت.... صحيح يا جاسر وقفتك جنبي قدام اخوك حسستني اني مش لوحدي انا طول عمري ضهري مكشوف. 
رفع َوجهها.. من اهنه ورايح ضهرك اصلبيه وتجفي للطخين وانا معاكي.. 
نظرت اليه بحب لترفع نفسها وتقبل خده وتهمس..... ربنا يخليك ليا. 
ظل ينظر اليها بهيام ليهتف..... يعني اخرتها اكده لاه انا عايز اشكر نفسي بنفسي لينهال عليها ويركنها ويتوه معها لتذوب معه لفتره من الوقت  .ابتعد يحتضنها ليهتف.. لؤلؤ اني رايدك بالجوي ماتحني عليا جلبي بيصرخ من جربك. 
تنهدت وهمست بخجل.... اعملك ايه يعني. 
هتف.... لاه اني اللي هعمل  سيبيني طيب. 
خبطته.... بطل قله ادب.. واوعي بقه هنام.. لتضحك.... نفسي اشوف اخوك نايم علي انهي كنبه .
كتم ضحكته فهو يعلم اخيه جيدا.. هتف ....لاه اطمني نايم ومتهني عالاخر واني اللي باكل حالي اختك طيبه. 
هتفت..... وعشان كده هطلقها منه. 
تنهد.... ليل علي فكره رايد حوريه. 
هتفت.... لا ماتقولش دا جاحد. 
هتف.... صدجيني اني عارف اخوي كويس. بطلي تسيطري علي اختك. 
هتفت.... يعني اسيبه يبهدلها. 
هتف ....لاه اني ماهسيبوش بس اني واعي انه مش هيبهدلها بس هيا لازمن تعرف وتتعلم تعيش من غير وجودك لازم تقوي يا لؤلؤ. 
هتفت..... صحيح يا جاسر ماهتسيبوش. 
شدها وهمس..... صحيح يا عيون وجلب جاسر. لتتنهد وتخرج الشرفه وتفكر في حالهم منذ أن اتو اقترب يحاوطها ليهتف..  مالك اكده. جولت ماهسيبهاش ماتخافيش وليل خلاص صدجيني وجع فيها لشوشته اني خابر اخوي.
لتتنهد.. تصدق كنت دايما اقول  عارفه دنيتي وبخطط ليها براحتي وممشياها علي هوايا بس دلوقتي ملخبطه خايفه قوي من اللي جاي.
شدد عليها.. اللي جاي فرح وخير عايزك تتوكدي من اكده.
تنهدت.. خايفه أصدق لاني مش متعوده عالفرح او ماكنش عندي وقت افرح كنت عامله زي الأله مطحونه في دايره تروس بتدعك وشي.
ملس علي كتفيها زهمس.. بس جاسر من يوم مادخلت دنيته وهو حاطك بعينه مش اكده. تنهدت ليهمس.... ايه مش صوح كلامي.
ابتسمت وهتفت..... لا صح والله
ليديرها ويقبل راسها.. يا تري جه الوجت اللي تنامي علي صدري بأمان.
ظلت ساهمه في نظراته لتتنهد وتحني راسها خجلا شدها يحتضنها لتركن علي صدره ليحس بسعاده ليهمس.... حاسه بيا يا لؤلؤ حاسه بناري.
تنهدت وظلت صامته تملس علي صدره خائفه ان تنطق همس.... طب ايه جولي اي حاجه ريحي جلبي.
تنهدت.. مش عارفه يا جاسر متلخبطه انا ماتعودتش اخرج مشاعري دايما جامده وقويه بس انا تعبت من قوتي بجد وجنبك ببقي حاسه حاسه.
شدد عليها..... جولي يا جلبي.
لتتنهد.. ببقي عايزه اسيب نفسي وكل اما الين اخاف وارجع اشد روحي زي ما يكون مش مكتوبلي أركن علي حد  لو اتخليت عن قوتي اخاف تتاخد مني وماعرفش ارجعها.
هتف....لاه الخوف راح خلاص واني اهه طالب تركني عليا وهكون اد الركنه دي صدجيني.
رفع وجهها.... جلبي دلوك عايش فرحه مابعدها فرحه شايف في عيونك حاجات نفسي اسمعها.
تنهدت.. طب طب اديني فرصه يا جاسر انت طيب وحنين اصبر عليا.
ابتسم.. دانا اصبر العمر كله والله العمر كله بس أشوف نظره عيونك رايجه وحابه. ليرفع وجهها ليهمس.... لؤلؤ.
تنهدت تهمس... عايز اعمل حاجه بس بالله ماتتنرفزي.
ابتسمت... لا انا ماعتش بقدر اتنرفز معاك وانت عارف.
هتف.. طب وعشان اكده هعمل شدها لينحني ويقبلها لتحاول ان تبعده ضغط عليها يصب عليها مشاعر هلكت بها لتستكين وتتقبل منه كل ما يفعله كانت سعيده بمشاعرها التي رضخت اخيرا لذلك الغازي الحاني لينتهيا شدها الي صدره لتنكمش بداخل احضانه ظل يمسد عليها ليحملها ويذهب بها للفراش شدها اليه لتنام علي صدره ظل كل منهم يفكر بمشاعره وبالاخر حتي نام كل منهم في أحضان الاخر. 

عند حوريه... خرج ليل عندما سمع الباب يقفل استدار ليجد حوريه تنام بهدوء تنهد بغلب.... البت نامت منك لله يا لؤلو اقترب بحب ليهمس.... حوريه حوريتي انتي نمتي.. ليداعبها فتحت عيونها ليهمس... ينفع تسيبيني جوا اكده. 
همست.... هاه معلش نام بقه مش قادره.
اغمضت عينها اقترب يلتصق بها ويشدها اليه فتحت عيونها لتهمس..... ابعد يا ليو عايزه انام.
قبل خدها وشدها لاحضانه... ماتنامي يا جلبي نامي.
لتستدير وتحتضنه لتهمس وعيونها تنغلق بنعاس ..... لا يلا ابعد لؤلؤ هتضربني. 
ضحك.. طب حاضر هبعد اهه داعب جسدها يتلمسها. 
هتفت.... عيب الله اوعي ايدك دي. 
ضحك.... لا مانا لازم افوجك مش ليا شرط عندك. 
همست.... شرط شرط ايه. 
هتف.... لا فوجيلي اكده وفتحي عيونك..
تنهدت وفتح عيونها بنعاس..
هتف.... طب انت حلفتي هتنفذي.
تنهدت..... قول بقه عايزه انام. 
نظر اليها بخبث ليهتف.... تعالي اجولك في ودنك.. نزل علي ودنها همس لها لتشهق زتدفعه وتهتف صارخه ضحك وشدها و.... ...



تعليقات