قصة من نظرة عين
البارت الرابع عشر 14 الجزء الثالث
بقلم نجلاء فتحي
دخلت إيلن غرفة مصطفى وأصتدم أنها زوجتة لأنة من الملل حرك جزء من ضمامة عينة وشافها دق قلبة بعنف معنى ذلك شكة صح حاول يكون طبيعى حتى يعرف ماذا حدث لها ولما هى متواجدة هنا وهو يعلم مدى تربيتها جيدآ
إيلن بالانجليزية/ الطبيب قال لى أن العملية نجحت واو كم أنا سعيدة للغاية أنا من أجريت لك هذة الجراحة
عقد هو بين حاجبة وقال لنفسة هى تخصص حالات حرجة وحمارة لم تفهم شئ فى الطب مالها ومال التجميل ،،،،،، وتجاهل كلامها حتى يعرف مشاعرها أتجاة وبعد ذلك سوف يطلقها إذا رفضتة ،،فقال لها بالانجليزية:- أريد أن أذهب للشرفة ساعديني
نظرت إيلن بغباء فهو لا يطلب منها شئ ودايما يهينها ،،ونفذت طلبة
أعتدل هو ووضع إيدة على كتفها وضمها لية بحجة يتعكز عليها وضربات قلبة طبول ،
من قربة توترت تغلبت على خوفها وحاوطت ظهرة كدعامة لة كيف وهى بالنسبه لة عصفورة كما يطلق عليها دايما لكنة أستمتع بذلك وجلسوا فى الشرفة هو ينظر لها وهى مش منتبة لذلك ولغة الصمت بينهم ،،،
قطع هو هذا الصمت وقال بالانجليزية /هل أنتى مرتبطة إيتها الطبيبة الجميلة
دبدبت فى الأرض وهذة حركتها الشهيرة منذو الصغر وقالت بالانجليزية/دايما تقولى لى أقصد تلفظ ألفاظ بذيئة لى والأن تقول جميلة ومرتبطة نعم مرتبطة
مصطفى أتهز جواة كراجل من فعلتها وقال بثبات مصطنع:- أنتى هنا من أمتى
إيلن بالانجليزية/ منذو زمن
مصطفى بالعربي/ عصفورتى ،وشال الغمامة من على عيونة
من الصدمة والخوف منه مفاجأة
لم تكن متوقعة ،،صرخت ،،،لكنة كان الأسرع وكتم هذة الصرخة فى جوفة بقبلة أشتياق عتاب لوم ثم هدأت لتكون قبلة حب عشق عاشق يروى عطشة فى صحراء شمسها حارقة ،،أستسلمت بين إيدة طالبة المزيد وهو إيضا لا يقل عنها شئ يريد المزيد من تناول عصفورتة وتذوق كل أنش فيها وإيدة لا تترك تلك المسكنية التى لم تتحمل الوقوف من فرط المشاعر بعدت وسندت رأسها على صدرة وقالت بخوف :-مصطفى أنا
مصطفى ينهج ولم يستطيع النطق من شدة هياج مشاعرة،، ضمها لصدرة وقال هوووووش
غمضت عيونها هى ومتمسكة فى ملابسة وقالت / غصب عنى طلبت الطلاق ،غصب عنى قولت أدام الكل بكرهك بابى قالى كدة لو رفضت حالتة تسوء سامحنى فرحانة أنت معايا دلوقتى أنا عملت ليك العملية يا أبية ،،ثم قالت بكسوف لما كنا فى المالديف وقربت منى كزوج رفضى مش شكلك لا علشان كلام بابا عن أى شاب ممنوع أقرب منة ،،،،هنا بتعالج مع طبيبة نفسية أستحملنى ،،نظرت لعيونة وقالت/ بحبك أوووى من قلبى ونفسى ونفسى هنا ،،،وشاورت على بطنها وقالت" عايزة حتة منك هنا تربطنى بيك
من كم أعترافها ومشاعرها الصادقة قال :-كنت ناوى أطلقك بجد لو قولتى دلوقتى عكس كدة
حضنتة هى بقوة لدرجة ألمتة جروحة آثر العملية وقالت:- أوعا أوعا
مصطفى/ الدكتورة دى قالت قدامك كتير فى العلاج
إيلن/ متوقف عليا لو قربت ومش أعترضت أبقا خفيت
مصطفى هرش فى رأسة وقال كنت فاكرك نافرة من شكلى صرفت فلوس كتير على كدة
إيلن/ لعلة خير
مصطفى/ جيتى أزاى هنا
إيلن / حكت لة كل حاجة وأزاى قدر ساعديتها وأكدت علية الكل فاكر قدر بعيدة عنها بعد المشكلة
مصطفى بأنبهار/ معقول قدر تعمل كل دة مخفتيش وأنتى هنا لوحدك
قدر/ لازم كنت بعدت عن بابى لازم أكون زوجة تليق بمصطفى جاسر بية راجل الأعمال المشهور أنا فى تحسن غيرت تخصصى قبل جوازنا علشان أقدر أعالجك أنت أول مريض أعملة العملية
مصطفى/ راضى عن نتيجة عصفورتى،،ضحكتى عليا وغمتى عينى
إيلن/ علشان أكون جنبك طول الوقت ،،أوعا تسبنى ،،،أوعا تفرط فيا ،،خليك معايا وأنا بواجة بابا فى مصر
مصطفى/ من كلامك أؤكد ليكى حازم بية أبوكى مش بعيد تقرير واصلة وأنتى فى حضنى دلوقتى
إيلن شهقت/ أوعا تسبنى لو كنت أديتنى فرصة نتكلم فى المالديف ذى دلوقتى مكنتش بعدت عنى
مصطفى/ أقترب ليقبلها
رفضت وبعدت هى / أنت هتسوق فيها لازم ريأكش وشك براحة علية العملية تبوظ ههههه
نظر ليها هو بتأمل،، كم أصبحت جميلة ولديها أسلوب حلو فى الكلام بس هو عايز عصفورتة التى لا تفهم حاجة فى الدنيا فقال:- ميعاد العملية التانية أمتى عايز أرجع مصر
إيلن/ بعد شهر ،،،لا بلاش غضب وشك ممكن فى حركة من دول يقف على كدة وتقولى فاشلة وأعمل حسابك هنا مش بيخرجوا المريض غير لما يتعافى تمامآ مش بيهمهم المدة والأيام
مصطفى/ هتكوني معايا
إيلن/ أيوة
،،،،،،
دق الباب ودخلت ممرضة وتحدثت بالفرنسية وخرجت
مصطفى بضيق/ بتعرفي فرنساوي كمان
إيلن/ أنت ناسى كنت فى مدرسة أنترنشونال دولية من الحضانة لحد الثانوية وكنت باخد دورات كورسات فرنساوي وأنجليزى ،،،
مصطفى بضيق/ المهم طلبت منك أية
إيلن/ حضرتك أول مريض ليا وأنا أصرت أجرى العملية غصب عن الكل واليوم غيرت على الجرح والدكتور بلغنى كأنى متمرسة فى المهنة ،،والممرضة عايزانى أقابل رئيس القسم
مصطفى/ عملتينى فأر تجارب
إيلن بأبتسامة/ أحلى فأر عندى وجريت من كسوفها للخارج
أعجب هو من مناغشتها وقال لنفسة كنت متوعد ليكى لما أرجع مصر سبحان الله أنا أريد وأنت تريد والله يفعل ما يريد
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
مرت أيام
واقف محمود أمام بيت جنة طليقتة وهى نزلت من بيت أبوها وركبت بجوارة
جنة/ أهو نفذت إللى طلبتة
محمود وهو ينظر للطريق أمامة/ أسمها علشان خاطر أبنك
جنة بضيق/ لعلمك أخذت أجازة من شغلى النهاردة علشان أحضر حفلة الحضانة مكنش ليها لازمة أوووف
محمود وهو على وضعة/ إللى بينا طفل ودة العالم بتاعة،،، هو عايزك لعلمك فاكر أنتى مسافرة بلاش تعرفية موضوع الطلاق دة مش عايزة أبنى معقد يا ميس جنة٠
أبتلعت جنة لقب ميس فى قلبها بغصة مرار ،،تريد تسمع منة لقب جنتى ،،،تريد لمستة التى تحرمت عليها بسبب عندها وشاردت تحاول تعيد أفكارها لكنها تراجعت لا تريد تخسر لقب ميس جنة التى بنتة فى سنين
______
أتى أتصال لمحمود وهو سايق
فوضع الهاند فرى فى أذنة وملامح وشة تحولت للهدوء والصراحة عكس الضيق كل هذا لاحظتة جنة تريد معرفة هوية المتصل
محمود/ السلام عليكم
؟؟؟؟/ ٠٠٠٠٠٠٠٠
محمود/ لا مش جاى المرسم ،أو مش عارف أنا فى مشوار مش عارف ينتهى على أية!!!!!
؟؟؟؟/ ٠٠٠٠٠٠٠
محمود/ بجد ،،شكرا جدا كل الدعم دة ليا
؟؟؟؟/٠٠٠٠٠٠٠٠
محمود/ تمام بالليل نتقابل فى المرسم نتفق على التفاصيل
؟؟؟؟/ ٠٠٠٠٠٠٠٠
محمود/ هههههه مينفعش أقولك رايح فين
؟؟؟؟/٠٠٠٠٠٠
محمود/ مش سر حابب كدة
؟؟؟؟/ ٠٠٠٠٠٠٠
محمود/ بجد عندك زوق جدآ
؟؟؟؟/ ٠٠٠٠٠٠
محمود/ سلام
جنة بترقب/ بتكلم مين
محمود رجعت ملامح وشة للضيق/مش يهمك فى حاجة لو عارفتى
جنة/ فى وسط كلامك كنت بتتكلم بصغية أنثى مين هيا
محمود/ ملكيش فية
جنة/ لاااااا ليا وبصلى وأحنا بنتكلم
محمود/ بصفتك أية أنتى يدوب أم أبنى وطلقتى، ،،،،وأبصلك لية بقيتى غريبة عنى والبصة حرام يا بنت خالتى ،،،
شعرت جنة بالغليان جواها حبيبها أنطوائى وليس لدية علاقات أجتماعية مين التى تحدثة متأكدة فتاة مين هى!!!!! ،،،شعرت بدوار خفيف فهو مصاحبها الأيام الماضية لم تعرف سببة وترجح من قلة النوم وبذل المجهود الشاق التى تبذلة، ،،
مرت ربع ساعة فقالت :- وقف بسرعة العربية على جنب هرجع 🤮 مش قادرة
خاف محمود من طريقتها ولهفتة عليها نسى أنها أصبحت لا يجوز لمسها،،،فرمل العربية ونزل جرى وفتح بابها وأنزلها برفق لأقرب ركن بجوار الحائط وهو تتقئ🤮 وهو ساندها ،،،حاولت تبعدة ،حتى لا يقرف منها ،،وهو رافض التحرك كيف يقرف الحبيب بأى حب هذا ليوصل الحبيب لهذة الدرجة ،،،،،،وبعد الإنتهاء ساندها وجلست فى السيارة وأغلق بابها ثم ذهب ورجع ،،ركب مكانة ومعة شنطة بلاستيكية فيها أغراض ،، أخرج علبة مناديل وفتحها وألتقط واحد ومسح فمها من بقايا القئ،،،،ثم نظف ملابسها بمنديل مبلل (وايبث) ،،فتح ليها علبة عصير وشربة ليها وقال:- فى مياة وباتية هنا فى الكيس
هزت رأسها لة بمعنى مش عايزة،،،أنتبة محمود لنفسة وما فعلة معا ،وقال أنتى بخير تروحى بيتك
جنة تريد البيت تشعر الدوار هذا ليس مثل كل مرة فهو قوى وتعبها هزت رأسها ب لا،،وسندت على الشباك وغمضت عنيها،،، بطنها مقلوبة قلبة صعبة ،،،،وهو ساق للفيلا ليجلب أبنة وذهبوا للحضانة والصغير طول الطريق فرحان بحضور أمة وجالس على رجليها ومحمود ملاحظ تعب جنة التى لم تركز مع أبنها
فقال:- نط وراء ماما تعبانة من السفر
محمد/ مرتاح كدة وحضن أمة التى بدأت فى التعرق من شدة تعبها
محمود بأمر/ قولت نط على الكنبة إللى ورا ،،ماما تعبانة
محمد بضيق/ حاضر
هدى محمود سرعة السياره حتى نقل الصغير نفسة للمقعد الخلفى وربط حزام الأمام بأمر من أبوة ،،،وهنا أنتبة محمود جنة لم تربط حزام الأمام ولو حصل شئ سوف تتأذى [ على أساس الحوادث مكنوش رابطين حزام الأمام 🤣🤣] أقترب منها برفق وربط الحزام
وهى مغمضة عينها مسترخية مش نايمة،،، قد أية وحشها قربة
________
قدر وهى تغير شنطة اليد بشنطة أخرى تليق بالطقم التى ترتدية ،وجدت وردة ألتقطتها وفتحت الدولاب ووضعها مع أخواتها وهى سعيدة وفتحت علبة صغيرة تضع الكارت التى بحوزة الوردة وأحساسها يقول هو يامن من يفعل هذا ،،،،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
【فى شركة حازم وجاسر 】
أنتهى الأجتماع بين أضلاع المثلث (جاسر وحازم ورضوان ) بخصوص مجال الهندسة ،،،
وبعد الإنتهاء يسير رضوان فى الممر ليخرج برا الشركة ،جرى علية يامن وقال :- حضرتك فى فرح أختى أيلن ومصطفى، وعدتني تساعدني أقرب من حفيدتك قدر
رضوان/ أولا أبوك موافق عليها
يامن بكذب/ أيوة
تنفس رضوان / فاكرنى غبى أبوك أعرفة وأحنا صغرين إذا كان عامل مشاكل مع مصطفى أبن أعز أصحابة فما بالك بقدر حفيدتى ،،صلح أمورك مع أبوك وأقنعة بقدر أقصد الدكتورة قدر وبعديها يحلها ربنا سلام
شد يامن شعرة بضيق منذو كانت قدر فى الجامعة فاتح هو أبوة ورفض قدر فقال :- يارب أجمعنى بحبيبتى
_________
(فى فيلا جاسر )
أستغلت أمل أن حفيدها مع أمة وأبوة وقررت تنظف غرفة نومهم ف ممنوع الخدم يدخلون غرف النوم ينظفوها وهى من تتولى ذلك حتى غرف أولادها المتزوجين وحفيدها ،،
أخرجت مرتبة الغرفة فى الشرفة
وغسلت السجاد ،،من الأخر تنظيف عميق للغرفة وهنا وجدت شئ ما ٠٠٠٠٠٠٠🤔🤔
______
وصل محمود وجنة المريضة ومعهم أبنهم السعيد للحضانة وحين دخل لمح ٠٠٠٠ أتسعت عينة ونظر لجنة بتوتر
ياترى حالتة دى لية 🤔🤔
________
【فى فيلا حازم】
تتحدث فيونا مع زوجها جاسر فى الفون وحدث خلاف بينهم
ما سببة 🤔🤔