رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الرابع والثلاثون 34
بقلم ميفو السلطان
مكث ليل وجاسر الليل وكل منهم صامتا لا يتكلم وكل منهم قلبه قد تمزع واصابه الوجع علي رحيل حب حياتهما.
وقف جاسر.... يا ليل هما مشيو دلوك هيروحو للعتامنه وهتنجلب نار.
صرخ ليل.... يروحو في داهيه انت ايه النحنحه دي. اتجنيت ابوك كان هينجتل انت واعي الفجره عشان تصويره يجتلو ابوك.
هتف.... ليل ما اكده العتامنه هيجلوبها تاني.
صرخ.... وليهم عين دا انا هروح وافضحهم بس اصبر. اطمن علي ابوك يومين اكده واجلب الدنيا واحرج جلوبهم وافضحهم والمحروج اللي في المخزن اموته بيدي بس يفوج.
لينصاع له جاسر رغم َوجعه علي زوجته التي كانت نظراتها تحرقه. اني ماجدرش انسي عيونها بتمزعني. طب ليه تعمل اكده كت تجولي هاخدلها حجها تالت ومتلت داني كت تحت رجليها. تنهد وجلس.. بس هيا بتجول ماعملتش ليفكر.. تكونش ماعملتش اني حاسس اني هموت محصور. بس هيا جالتلي هتحرج جلبه في كبيره. ليه يا لؤلؤ ليه يا جلب جاسر. طب هنروح للعتامنه نعمل ايه ليل هيحرج الدنيا. .طب اجيبها تاني تتأدب وترجع تاني اني رايدها هموت عليها. جايز عشان كت طيب معاها ماعملتليش حساب. بس اجيبها ازاي دي كت هتجتل ابوي. طب اجيبها وتستسمح ابوي واسامح دا جلبي من جوا لتدمع عيناه.. جلبي بينحرج رأيدها هموت عليها .
ظلا طول اليل في قهر وتفكيرهم في تلك الحوريتان التي نهشا قلوبهم .
دخل ليل حجرته مهتاجا يحاول ان ينام من حرقه قلبه.. ظل يفرك حتي هب مكويا صرخ.. هموت هموت منك لله هموت ليه تعملي فيا اكده تمثلي عليا واخرتها تجتلي ابوي. داني اتغيرت عشانها.منك لله حرجتي جلبي اااه جلبي بيتمزع عشت عمري ما بحس ويوم ماحسيت اموت اكده. طب اعمل ايه جلبي مش جادر ليه ليه. ظل يدور بغضب ليلمح قميصها اقترب يتلمسه بقهر وضعه علي أنفه ليشعر انه سيجن ليلقيه بعيدا ويصرخ... ليه ليه.
وضع يده علي قلبه اني حاسس اني هموت ماجدرش هموت عليها... ليه.. طب ايه هعيش ازاي طيب. تهالك مقهورا.. اروح اجيبها بس اخد حجي الاول. البسهم العيبه واجيبها أأدبها في داري تجطم وتسمع الكلام وارجع شديد تاني. ايوه اجيبها ماعرفش اسيبها تاجي تعيش بس ناخد حجنا وحج ابوي ويعيشو بروحهم يبعدو ويتلمو ويعرفو ان الله حج لينزل ويمسك قميصها ماعرفش هعيش ازاي ماعرفش هنام ازاي دلوك يا حسره جلبي علي حبي اللي اندعس بالرخيص لينام يومه مقهورة لا يقدر ان يغمض له جفن في بعد حبيبته
مر يومان دخلت حوريه علي لؤلؤ.... خلاص يا قلبي كلها يومين َنخلي الشقه انا وافقت باي سعر عشان نلحق نمشي قبل مانلاقي جدك طابب علينا وهاخد الحجات المهمه وهسيب الكراكيب. انا لقيت شقه محندقه هننقل فيها.
كانت لؤلؤ صامته لا تتكلم فحالها اصبح يغم وشحوبها يزداد.
مرت الايام وانتقلا الي الشقه واخذا اشياؤهما واستاذنت صاحب البيت يضعا بعض الاشياء علي سطح البيت الي ان يرتبا امورهما لتستقرا اخيرا وتبدا حياه جديده تماما عن سابقها.
مرت الايام حزينه علي ليل و َجاسر تحسن صحه بدران. وهنا قرر ليل ان ياخذ حقه من العتمانيه ويفضحهم.ذهب الي ذلك الحقير وانهال عليه ضربا ليهتف.... بص بقه انت هاخدك ونطلع بيك عالعتامنه ناخد حجنا من الزباله اللي عملو المصيبه دي. واخذه ليل و َهو منهك ولا ينطق ومعه جاسر الي بيت العتامنه.
دخل ليل ورمي الرجل علي الارض وصرخ.... يا حاج عبدالرحمن اظهر وتعالي هاتلنا حجنا بدل ماناخده بيدنا.
خرج عبد الرحمن مبهوتا.... ليل مالك يا ولدي حج ايه.
صرخ.... ايه الصبايا ماجالولكش لما جولك انهم اطلجو خافو ينفضحو. ماسالتهمش راجعينلك كيف ايه مابتسالوش علي حرمتكو.
بهت عبدالرحمن .. صبايا ايه يا ولدي اللي رجعو واطلجو انا مافاهمش حاجه.
صرخ ليل.... مرتي ومرت جاسر اللي اتفجو وكان هيموتو ابوي وطلجناهم.
بهت عبد الرحمن.... بتجول ايه انت طلجت البنات ومين اللي هيموتو ابوك اني مش فاهم حاجه.
صرخ... ايه هما فين هاتهم اهنه واني افضحهم.
صرخ عبد الرحمن... اجيب مين ماحدش اهنه.
بهت ليل.... ما حدش اهنه.. ايه هربو بعارهم.
صرخ عبد الرحمن.... مَاتفهمني يا ولدي جلبي هيوجف..
انخرط ليل يحكي بغضب وجاسر يقف صامتا لا ينطق.
هتف عبد الرحمن.. يا مري مين دول يا ولدي. لاه بناتي مايعملوش اكده.
اندفع علي الرجل.... انطج يابن المحروج بتتبلي علي البنته ليه يا فاجد ناسك.
صرخ.... واد يا زكريا انت يا محمود.
اقتربا ليبهت زكريا ويتراجع خوفا صرخ ...افجدوه صحته اما اشوف الكداب النجس ده بيتبلي علي اسياده ليه.
صرخ الرجل وهجم محَمود ينهال عليه. صرخ الرجل.... والله دي الحجيجه الست لؤلؤ جاتلي حتي اسالو زكريا اهه واجف مش عتماني وهيا عتمانيه..
بهت زكريا وارتعب ليستدير جده وينظر اليه .....بتجول ايه زكريا كان مع لؤلؤ يا مري.
صرخ ليل.... كمان متفجين كلكو تلبسونا العار اديكو لبستوه.
هجم عليه جده ومسكه من ملابسه .... انت تعمل اكده. تاخد بنات عمك وتفضحنا اكده يا مري يا مراري. تاخد البنات يا راجل يا صعيدي ليضربه ويهجم عليه محمود ينهال عليه.
صرخ محمود.... الله يفضحك فضحتنا يا واطي عايز تجلبها حريجه داني اجتلك بيدي .
صرخ زكريا.... مش هما مش هما اني ماخبرش حاجه. وماكتش اعرف تخطيط الحيه الرفاعيه انتو اللي حداكو افعي بتنهش فينا.
بهت ليل وجاسر ليندفع ليل..... بتجول ايه انت.
صرخ.... استني يا جدي هجول. والله ماكت عارف انها عايزاه عشان تجتل جدي بدران والله ماكت اعرف.
صرخ ليل..... هيا مين يا زباله.
هتف زكريا... صابحه بت عمك.
هوي قلب ليل وجاسر هتف جاسر بلهفه... بتجول ايه.
قال.... صابحه اتصلت بيا وجالتلي تبقي معايا وهرجعلكو البنات وهتجوز ليل بس ماعرفش هتعمل ايه. وطلبت الراجل ده جبتهولها وجالتلي استني بره كت مخبيه حالها وجالتلي اخرج بره ومعرفش اتفجت معاه علي ايه. ولما سألتها جالتلي مالكش صالح. انما يمين الله البنات ماشافو الواطي ده....هجم عليه يضربه لينهال علي الرجل.... بتكدب ليه يا واطي وتجول لؤلؤ وحوريه وهما ماشافوكش يا نجس .
صرخ الرجل... ماهيا اللي جالتلي اني لؤلؤ واختي حوريه هكدب ليه اعرفهم منين اني وجالتلي مالكش صالح بزكريا لا تجوله ولا تهوب عنده اني اللي هتصرف وكلمتي مسموعه كت مغلوله بت جويه وجادره وكل شويه اني لؤلؤ مايتعملش فيا اكده ..
هتف عبد الرحمن ويقول... وهو يا ولدي اللي يكري حد يجول علي اسمه والا يداري.
صرخ الرجل.... ماهي كات مداريه ومش باين الا عنيها السود.
هوي قلب جاسر.... عنيها السود..... لؤلؤ عيونها زرجه ليتراجع قليلا ويمسك قلبه... يعني ايه مرتي ماعملتش حاجه ...وضع يده علي راسه... يعني اني طلجت مرتي ورميتها في الشارع.. مرتي تنضرب من اخوي واجف اتفرج وتستنجد بيا. اني مرتي راحت مني.. البت اللي عشجتها ضيعتها من يدي.
سقط علي الارض يضع يده علي راسه وليل واقفا قلبه قد انشق ولم ينبث ببنت شفه
هتف عبد الرحمن... يعني بناتي اطلجو واترمو في الشارع يادي السواد.
اقترب من زكريا وينهال عليه ضربا ... منك لله خربت علي بناتي اروح فين دلوك... هب مسرعا يلبس ملابسه ليسافر يري احفاده.
بينما ليل وجاسر يقفان والشلل اصابهم هجم ليل علي زكريا..... كت عايز مرتي ترجع صوح خططت لكل ده صوح انت تستحج الجتل.
صرخ زكريا..... يمين بالله ماكت اعرف يا ولد عمي.. هيا العجربه اللي في داركو..
وقف ليل..ظل يطحن في زكريا من حرقته ليرميه أرضا .. ماشي يا زكريا ليا عندك حج وهاخده بطريجتي.
دفعه وشد اخيه الذي يقف مشلولا رجعا الي البيت دخل ليل يبحث عن صابحه ليجدها تجلس ضاحكه.
اندفع ينهال عليها ضربا..... بقي يا واطيه تكري راجل علي عمك يا فاجره .
صرخت صابحه.... انت بتجول ايه كدب كلو كدابين.
انهال عليها ضربا ورزعها في الحائط وكلما نطقت يرزعها مره اخري حتي انسالت الدماء من راسها..... اه يا زباله يا واطيه تحرجيلنا جلوبنا اكده. ارمي مرتي في انصاص الليالي يا محروجه منك لله هموت. اجتلك دلوك تستحجي الجتل. ظل يضربها ويرزعها في الحائط وهيا تهالكت...ليضع قدمه علي وجهها ويهرسها... جايبه غلك ده منين..
لتاتي زوجه عمه تصرخ... هتف.. اني بسأل ليه ماخابرش مثلا... نظر بغل لزوجه عمه... اهه جايبه غلك منيها.. اجلب الجدره علي فومها. تربيه الغل والدود المعشش ..ضغط بقدمه علي وجهها.. محروج يا بنت الجزمه.
اعمل ايه اعمل ايه اموتك... اموت حالي اموتكو كلكو. هتف بغل... لاه لسه اني هحرج جلبك ذهب واتي بمكنه الحلاقه وشدها يزيل شعرها وهيا تصرخ وزوجه عمه تصرخ فيهم.
وقف جاسر بغضب حارق... لو نطجتي يا مرت عمي هتبقي برات الدار دي دلوك وهخلي اللي مايشتري يتفرج عليكي.
لتنهار هيا فجاسر ليس من طبعه الشده لتخاف من تحوله..
ذهب بها ليل الي احد المخازن وصرخ..... هاتو سلسله. نفذ الخدم ومسك صابحه وهيا متهالك ليربطها من ذراعيها واقفه والدماء تتفجر منها. ويربط رقبتها بالسلاسل
صرخ.... البت دي تنام اهنه عالارض ولو عرفت ان حد خرجها هجتله واجتلها. لا تاكل ولا تشرب الا عيش وبج ميه. ويمين بالله يا مرت عمي لو عرفت انك جربتي منها لاكون معلجكك معاها. تتعلجو اكده من رجبيكو لحد اما تنحرجو وتموتو. اقترب من صابحه ورزعها بوكسا... ده لمرتي... رزعها مره اخره.. وده لمرت اخوي. لينهال عليها ودي لحرجه جلبي. لمح احد جراكن التنر اقترب يغرقها بها لتصرخ صابحه من الألم فجروحها تنكوي ليصرخ.. صرخي كمان صرخي جلبي بيرتاح من صريخك.. كت عايزاني اتجوزك يا مري. اتجوز ايه شيطان. حدايه بتاكل جلوب الناس. إنت الشر كله منك لله وعشان اكده. هتفضلي متعلجه اكده لحد ماست الدار ترجع وتجول هعمل فيكي ايه.. مارجعتش الله في سماه لحد تربتك ماهتخرجي منيها . اقترب منها كانت متهالكه والدماء تشع من كل مكان.. هتف.. بصيلي واتملي مني بصي لليل اللي كتي عايزه تبقي مرته... هتجضي عمرك كله مفضوحه وهجبلك انجس راجل في الناحيه وانجس عيله تاخدك هتجضي حياتك ذل وعار. عهد عليا اني ليل الرفاعي لاعيشك عيشه جهر ماحدش عاشها .
استدار وصرخ في اخيه.... هات عنوان البنات وهنسافر دلوك.. ذهب جاسر مسرعا يحضر نفسه وينطلق ليذهبا الي شقه البنات وصلا ليجدا عبد الحمن يقف في الاسفل كان قد سبقهما وجدوه يجلس علي الارض ويضع يده علي راسه والقهر بادي عليه.
هتف ليل برهبه.... مالك يا حاج ماطلعتش ليه.
هتف بقهر.... اطلع لمين ماخلاص بناتنا راحو.
هتف ليل وهوي قلبه.... بتجول ايه راحو راحو فين.
هتف عبد الرحمن..... بناتنا باعو الشوجه وراحو خلاص. ماعدش فيه لينا بنات من اساسه.
انشل ليل وهوي قلب جاسر.. باعو الشوجه لحجو يبيعوها ويمشو ليه ليه يعملو اكده.
نزلت دمعه من عين جاسر وهتف بقهر.... عشان يجطعو الجديم ويجفلو علي الجصه يا ابن ابوي.. عشان يبقي مالهمش حد ولا عايزين حد. بيهربو من الناس اللي موتوهم.
صرخ ليل.... يعني ايه مرتي راحت.
هتف عبد الرحمن.... خلاص يا ولدي ماعادتش مرتك خلاص وتركهم وذهب.
وقف ليل يشعر بالجنون.... هيا مين اللي ماعادتش مرتي. لاه حوريه مرتي روحي جلبي اللي بيخاف من الدنيا وخوفته. حوريتي اللي نامت علي صدري ونهشت جلبها. ليتهالك علي الارض وتنزل دموعه.. اخوك برك يا جاسر َجلبه انخلع مرتي رميتها بيدي في الشارع. مرتي اللي بتخاف اللي كيف الملاك. مرتي الحوريه اللي مالهاش زي يا حرجه جلبي اعمل ايه اجيبها منين دلوك خلاص اكده راحت مني. البت اللي بعشجها راحت.. خبط علي راسه عملت ايه يا فاجد ناسك. خربت بيتك بيدك. انت راجل سو دي تجتل. حوريه... دا حوريه مابتعرفش الا المسامحة. انت ايه كت ملبوس شيطان اتربي عالغل. بتجول عاشج.. عاشج ازاي وانت ماعرفتش مرتك كيفها. مرتك. ام جلب دهب..صرخ بحرقه... ااااه ااااه لاه مامتحملش كان عجلي فين اني راجل سو. عملت في حبيبي اكده لتسيل دموعه والله حبيبي هنعمل ايه دلوك.
هتف جاسر.... خلاص خلصت اكده ماهنلاجيهمش تاني هما جصدوها يبعدو ويجفلو علينا ماحنا جرف ويتجفل علينا وينهال التراب.
هب ليل... لاه يمين بالله لاه اني رجعت مرتي وهتبقي طول عمرها مرتي وهتشوف اني هفضل عمري كله مستنيها.
صعد الي صاحب البيت وسال السكان ليعلم ان لهم اشياء علي السطح احس ببارقه امل نزل الي البواب واغدق عليه بالمال ليخبرهم عنهم في حال عرف شيئا. ليعودا ادراجهما وقلوبهم تنهشهم من الخوف علي تلك الجميلتين..
دخلا البيت ليقف بدران.. ايه يا ولدي جبتوهم.
وقف ليل ونظر لأبيه.. نجيب مين يا ابوي ماعتش حد نجيبه. خلاص العيشه خربت والمرار حل.
اتت زوجه عمه.. بتعيط كيف النسوان اخرتها.
استدار ليل بغل ونظر اليها ليهجم عليها ويمسكها من ملابسها ويصرخ.. انت ايه انت ايه عايشه بغلك ده لميته. بتجولي كيف النسوان.. اني حتي ماحصلتش النسوان.. اللي يطلج مرته ويرميها مايبقاش راجل. اللي ينجبر علي وليه مايبقاش راجل.. اعمل ايه منك لله ربتيني وربيتي فيا الغل ومارحمتنيش. واحد مخلول مريض بالتار والغل. عيل صغير تسمميه كنه عبد عندك تجلبيه عفريت ليه. عملت ايه عشان تربيني كيف البهايم. ايه ده جلبي يا شيخه انحرج من الغل. حيوان ماشي مابيحسش كلو جهر في جهر وعيشه سوده. ايه مابترتاحيش مابترحميش ليل العبد اللي وجعلك تربي في لحمه غل وسواد. عملت ايه في دنيتي عشان انت تربيتي. وجايبه حيه تلدع لدعتها تجلبني. ليل الرفاعي انجلب من تربيتك السو وخلفتك العار. خراب بسببك وبسببي. راجل دلدول مالوش شخصيه بتاخد ويتجاب يا مري يا سوادي. اني ليل أرمي مرتي بيدي. داني استحج حرجه الجلب والعار. لبستيني العار ليه يا شيخه منك لله نفسي اجتلك انت وبتك واجتل حالي. ايه ده ليدفعها لتقع أرضا خوفا ..صرخ.. ايه خايفه دلوك بعد ايه بعد ماجلبتيني راجل اهبل. عتامنه ورافعيه وحزن اسود ونجتل ويجتلو يا مرارنا ايه العيشه دي. هنجابل ربنا بغلنا ازاي هندخل جنته ازاي محروج منك لله. بس اني خلاص ماعتش فاكرلك حاجه من اساسه وجوايه عايز اطيح فيكي وبتك واعرفي يا مرت عمي ان نهايتك خلاص والدار دي دار حوريه ولؤلؤ.
نظرت اليه بقهر. اخرتها العتامنه يبقو ستات الدار. محروج عليها ليه.
هجم عليها يمسكها من رقبتها ويخنقها بغل لتذعر بشده صرخ..عشان بحبها يا كافره بعشجها يا ظالمه. ايه مامصدجاش بتبصيلي اكده ليه كني مخبول او ملبوس. ليل مايحبش ليه ماهوش بني آدم بيحس. ايه كتي مربيه حيوان بهيمه بتنجر. منك لله عاللي عملتيه فيه. جلبي بيتمزع ليدفعها لتقع متهالك.
دار هائجا يكسر فيما حوله ليهبط علي الزجاج لتنشق يده.
هتف ابيه.... اهدي يا ولدي.
صرخ.. اهدي اعملها ازاي جولي جولي. ابنك لبس نفسه عار العمر كله. ابنك اتربي حلوف جاتله نعمه ربنا ماجدرهاش. جام ربك حرج جلبه. اهه محروج هموت. طب هيا ذنبها ايه تعرف واحد زيي. ذنبها ايه تحب جرف زيي. حد يجولي حوريه عملت ايه في دنيتها عشان تبقي من حج ليل الرفاعي يجهرها اكده. الملاك الطاهر يتعمل فيها اكده. ايه الذنب اللي عملته عشان تاخد عره الرجاله.. جولولي يا عالم ذنبها ايه. طب اني زباله وسو هيا ذنبها ايه..عايز اصرخ وألم الدنيا علي فضيحتي وعاري. عايز اولول زي النسوان ماني بقيت منهم. ايه الجهر ده دنا العصر في جلبي هيموتني. ليهيج.. اني لازمن اروح العتامنه ياخدو حج بتهم اني هفضح نفسي بنفسي اني ماجدرش ياما هموت نفسي.
نظر لزوجه عمه بغل .. و ايوه هكتبلهم الدار دي. دار الرفاعيه هتبقي لولاد العتامنه بس يرضو بس يرضو ان كانو هيرضو من اساسه. اجول ايه منك لله. فاكره فاكره كلمتك خد حجك لتبقي مره.. افرحي اهه بقيت مره غلك وغل السنين خلاني مره حاسس اني هتجنن ماخابرش كان قلبه سينجلط وعروقه تلسعه.
اقترب بدران.... اهدي يا ولدي هنلاجيهم.
صرخ.... فين فين نجيبهم منين. اني حرجت جلبي وجلب اخوي بيدي.
بكي جاسر ليقترب بدران... اهدي يا ولدي يا حسره جلبي عليكو .
هتف جاسر.. اهدي.. عاد فيها عيشه من اساسه.. اني لبست طرحه وانفضحت جدام مرتي. اخوي يضربها واني واجف كيف النسوان. اني مش طبعي اكده انشليت لو فكرت دجيجه كت عرفت. بس مالحجتش رجدتك وليل وطيحانه ماخلنيش افكر الشيطان اتملك مني. يا عاري يا عارك يا جاسر يابن الرفاعي مرتك تنضرب جدامك وتجف تتفرج. ايه الجرف ده اخص عليك وعلي تربيتك بجيت مره واتختم عليك توب النسوان. البت تجف وتجلك اني وثجت فيك يا مراري لؤلؤ اللي ماشفتش فرح لؤلؤ اللي الكل نهشها عشان تحافظ علي روحها واختها. لؤلؤ اللي مابتبصش لنفسها واصل كلو لغيرها. يوم ماتحس وتهدي وتنام اجي اغرز فيها. اجي انهش جلبها وجلبي معاها ليتهالك وينتحب وليل يقف مقهورة لا يعلم كيف ومتي ستمر أيامهم بدونهم
مرت الايام والاسابيع لياتي يوم وتسقط فيه لؤلؤ وتنفجر الدماء بين قدميها لترتعب حوريه وتحضر الطبيبه لتخبرهم ان لؤلو حامل وحالتها تستدعي الراحه التامه لا تتحرك حتي لا يسقط الحمل.
انقهرت علي حالها وانزوت تصمت ولا تتكلم وتصبح حالتها مثل حوريه سابقا صامته خائفه لا تشعر بالامان.
احتضنتها حوريه... ماتقلقيش يا قلب اختك ربك بيعدلها والله بيعدلها ارتاحي يا حبيبتي.
هتفت لؤلؤ... طب هناكل منين الفلوس قربت تخلص.
ابتسمت حوريه.... انت شيلتيني عمر جه الوقت اللي اشيلك بقه. من بكره هنزل ادور علي شغل.
هتفت لؤلؤ.... ازاي وانت مابتعرفش.
هتفن حوريه ... اتعلم مش الدنيا دي علمت علينا يبقي نتعلم . انا خلاص من بكره هدور وربك هيبعت.. لتذهبا للنوم.
قامت حوريه وتبدا رحله البحث عن عمل كانت الابواب َمغلقه امامها. لتمر ايام وايام واصابها القهر لتجد اخيرا عملا في احد الكافيهات الكبرى. فكانت حوريه جميله وتجذب العين فقبلت في الوظيفه. ولكن شروطها صعبه فيها تجاوز وملابسها مكشوفه وفاضحه. لتمتثل بقهر فهيا لم تجد شيئا لتبدا حياتها في الكافيه وتبدا عذاباتها من تجاوزات البعض او الكل فكانت تلبس ملابس مكشوفه يظهر جسدها بسخاء كان الكل يلبس ذلك والفتيات تنصاع للتهريج مع الزبائن فرواد الكافيه معظمهم من الرجال. ولكن حوريه رغم ذلك تحاول ان تنجو بنفسها من ذلك المستنقع وتبحث عن عمل في مكان اخر ولكنها لم تجد.
مرت الايام يوما بعد الاخر ولؤلؤ تلبستها حاله من الجمود والصمت فكانت حوريه تعمل منذ الصباح حتي الليل وتعود متعبه لتناما في احضان بعضهما.
كانت حوريه تحاول ان تتماسك ولكنها ما ان تعود للبيت واختها تنام تقوم وتخرج بعيدا عن اختها وتنهار وتنكمش وتظل تبكي طول الليل حتي اصابها الشحوب فتحملها وصمودها يخلع قلبها.. فخوفها موجود ولكنها تكبته لان هيا السبيل لانقاذ اختها.. كانت دائما ما تتعرض لوقاحات البعض لتدخل حمام الكافيه وتقفل علي نفسها وتنكمش وتضم نفسها حتي تمر رعشتها. فالرعشه لا تفارقها والخوف ينهش قلبها ولكنها تتجلد تحاول ان تتناسي خوفها الا انها كانت تتمزق لاحساسها بالخوف وعدم الامان وتعرضها لبشاعات المجتمع الذي لاول مره تنخرط فيه.
مرت الايام... كانت حوريه تعمل ليقترب منها احد الرجال ويطلبها تجلس َمعه لتنهره علي فعلته الا انه لم ييأس.
بدا جحيم من نوع اخر فذلك الرجل يلاحقها. كان رجل اعمال قد راها في الكافيه عجبته بشده ليتعقبها في كل َمكان ويضغط عليها. كانت ترتعب منه وما ان تراه حتي ترتعش فهو لا يفارقها ويطاردها بكافه السبل لتكون له وهيا صامده لا تنساق الي الرزيله.
اتي يوم كانت خارجه من الكافيه شدها يوم الي عربته عن طريق احد حراسه صرخت فيه.
ليهتف.... اسمعي بقه يا مزه اظن انا صبرت عليكي كتير. انا عايزك ومش هصبر اكتر من كده.
صرخت ترتعش بقهر... ماتبطل بقه حرام عليك انا مش هبيع نفسي.
هتف.... خلاص نضرب عرفي اظن سهله.
انتحبت... ماتحترم نفسك بقه.
هتف..... هديكي ميت الف ايه رايك.
شدها اليه.... ماتعنديش انا مش قليل ولدعتي والقبر في ثانيه اوديكي انت واختك المتلقحه في البيت في داهيه.
بهتت وصرخت.... انت مالك بأختي.
هتف ..مالي كتير ماهتلاقيهاش.. يبقي تنعدلي هنضرب عرفي اخدك ونسافر نقضي شهر اتنين وترجعي َمعاكي الميت الف. واخرك في الرد يومين والا ماهيحصلكيش طيب انت واختك..
تركها تشعر بالقهر والوجع لتنهار وتجهش بالبكاء فهو لا يترك لها فرصه الا وهددها بها لتعود لبيتها لتجد اختها تنتحب.
هتفت.... ايه يا قلبي مالك.
هتفت... هنعمل ايه انا هولد قيصري الدكتوره قالت وهنجيب الفلوس منين ومصاريف البيبي منين.. احنا تقريبا مابناكلش..
تجلدت وتقول.. اطمني حبيبتي كل حاجه هتبقي كويسه.
صرخت لؤلؤ... منين منين نصرف منين..
هتفت حوريه هتجورز يا لؤلؤ واحد مبسوط.
بهتت لؤلو.... ايه تتجوزي مين وعرفتيه منين انت هتتجوزي ازاي.
هتفت.... زي الناس هتجوز واحد معاه فلوس وهيديني فلوس.
بهتت لؤلؤ.... انت بتقولي ايه هتبيعي نفسك
هتفت... وليه ماتسمهاش استفيد. واحد غني َمعاه فلوس هتجوزه.
هتفت لؤلؤ... انت مابتحبهوش هتقعدي َمعاه عمرك من غير حب.
هتفت حوريه... اقعد معاه عمر لتضحك ....هما شهرين يا حبيبتي هتجوزه وألهف ميت الف وخلصنا. نامي يا حبيبتي اختك خلاص هتتصرف اهدي كده وروقي بلا حب بلا مسخره.
صرخت لؤلؤ... هتترمي في حضن واحد بفلوس.
هتفت بقهر.. اه ايه المشكله ماحنا اترمينا قبل كده من غير فلوس. نستفيد بقه فكك من الدراما دي الميت الف هيعيشونا كويس ايه يعني شهرين هيعدو. بكره الصبح هنكتب ورقتين ونخلص وهسافر َمعاه وهسيبلك الفلوس تصرفي براحتك وانا هخليه يزود الفلوس مالبيه واقع فيا. وبنت البواب هتيجي تقعد معاكي تخدمك نامي وارتاحي.
هتفت لؤلؤ بقهر... كلمي جدك انا هكلم جدي يبعتلنا فلوس.
هتفت.... جدك مش هيبعت فلوس. جدك هيبعت ياخدنا ويرمينا لاي حد من ولاد أعمامنا. ايه عايز تتجوزي زكريا والا محمود وتعيشي محصوره. وياخدو عيلك يرموه لابوه مش ابن الرفاعيه..
انقهرت لؤلو.. وتتخيل كيف سياخذون ابنها منها لترتعب وتنصرف تلك الفكره..
هتفت حوريه... انت مزعله نفسك ليه اذا كت انا مش زعلانه.. حياتي ضاعت من يوم ما جدك خدنا وسافر ورمانا للي رمونا بعد شويه. اهه واحد هيجي يديني قرشين ويرميني تاني عادي حوريه اتخلقت زي امها عشان تترمي ماهياش عزيزه علي حد. اهدي حبيبتي... اه بكره محتاجه شويه حاجات من البيت القديم هروح اجيبهم واحضرهم قبل ماسافر وتركتها ودخلت.
ظلت لؤلو ينهشها قلبها فهيا احست ان حوريه ليست بخير..طب اعمل ايه احنا محتاحين فلوس بس تبيع نفسها ليه.. عشاني انا ماهقدرش اتحمل.. عرفي هتتجوزي عرفي يا مصيبتي حوريه حوريه تتبدل كده.. كل ده عشاني ينهشو فيها عشاني لتنهار لؤلؤ فهيا كانت دوما السند لاختها.
دخلت حوريه وتنهار عالفراش من الوجع.. خلاص يا حوريه هتبيعي نفسك لواحد ياخد جسمك ويرميكي.. خلاص بقت عيشتك كده واحد رماكي ونهش فيكي وخلع قلبك. وواحد تاني جاي يكمل وينهش جسمك خلاص دي حياتك من رميه لرميه.
انتحبت وانهارت وتدخل في انتفاضه ورعشه وبدات تأن وتكتم صوتها في المخده حتي لا تسمعها اختها فتتالم.. اااه اااه يا رب ماعتش قادره يا رب ليه يتعمل فيا كده دانا غلبانه اوي والله غلبانه. يا رب ليه كده ذنبي ايه اعيش عيشه كده. ظلت تنتحب الي ان نامت متهالكه مقهوره تنتظر اياما مريره بلا روح.
في الصباح ذهبت حوريه الي البيت لتاخذ بعض المستلزمات وتنصرف ليلمحها البواب هب من جلوسه وهتف ...مش دي الست حوريه ايوه ليقوم جري ورائها ويتتبعها ويعرف عنوان سكنها ...هتف .... لا كده الباشا لازم يعرف واستدار ورفع السماعه و.....