قصة من نظرة عين البارت الثالث 3 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت الثالث 3 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

【فى جزر المالديف 】

دخل مصطفى الغرفة بعد أنهاء مكالمتة الخاصة مع شخص مجهول  وجد أيلن أنتهت من الشاور  و  واقفة  مرعوبة فى نصف الغرفة تبكى ،،أنخلع قلبة ماذا حدث لكل هذا ،،هل أصابها مكروة ،،قال بلهفة ،مالك 


أيلن ببكاء/ كنت فين خرجت من الحمام ملقتكش خوفت المكان هنا يخوف بصيت عليك من هنا وشاورت على باب زجاجى للغرفة وقالت  حسيت الماية تدخل عندى  ومحدش موجود معايا  عاااااا😭😭


أحتضنها وثبت رأسها لصدرة وقال هووووش بااااس معرفش المكان يخليكى كدة دى جزيرة لازم كدة ،،واخد الكبينة دى مخصوص بعيد عن الناس وتطل على البحر مباشر  عرسان بقا 


إيلن مسحت دموعها/ بليز مصطفى بلاش تسبنى لوحدى تانى بخاف أووى 


رفع هو زقنها لة يريد تقبلها فهو أنتبة  أنها ترتدى بجامة بيضاء حرير  بكم  ومغطية شعرها لم يعلق يعرف ألتزامها والأن لا وقت للجدال  ولا شئ أخر 🤭 قال بمشاكسة  عجبك ريحة عرقى  لازقة فيا ،،،،أبتعدت هى بكسوف  وهو ضحك من قلبة وقال بكلم حد برا وهنا مفيش شبكة  أوعى تنامى أخذ شاور على السريع وناكل وننام 


إيلن بصدمة/ بس 


رفع ليها حاجبة وقال / لو عايزة حاجة  تانية معنديش مانع


عقدت هى حاجبها وقالت  مانع لأية 


هز رأسة بيأس فهو فهم مقصدها  غلط ،،


إيلن بتفكير / هو يقصد أية أمممم🤔

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_____

فى المستشفى التى تعمل فيها قدر والمفروض إيلن 

تجلس قدر صاحبة الشعر الأسود والملابس الجريئة  وهى تتصفح على الفون وتعمل زووم على وش يامن وتتأمل فية  وتتنهد وتقنع نفسها ربما يتسلى بيها كيف وهى تغلق فى وجة أى باب للتعارف بينهم  أغلقت الفون  وألتقطت السماعة الطبية الخاصة بيها وعلقتها فى رقبتها وسارت تباشر عملها مثل الفرسة العربية الأصيلة فى خطواتها بسبب رشاقة قوامها ،،أوعا وشك يا واد على قدر 🥰🥰🤣🤣

_____

فى جزر المالديف فكرة سيطرت  على ذهن مصطفى هل يخرج مثل م تعود بعد الشاور وهو لافف خصرة بفوطة  عادى هذة زوجتة تمهل ورجع فى قرارة بصعوبة   فهو لا يرى شعرها أخفتة،،،، الآن لا وقت للجدال يعلم مدى تربيتها وحياة جديدة التريث أفضل من التهور ،،وخرج من الحمام ،،نظرت هى لة فألاول مروة تراة بملابس البيت أو ملابس غير الملابس الرسمية التى يرتديها طول الوقت( البدلة) كم هو وسيم للغاية  لاحظت هو يحاول يدارى زراعة المصاب  اعتقد نظرتها مصدومة من شكلة التشو ة،،الظاهر من زراعة ووشة بمساحة أكبر لم يعلم أنة مش فارق معاها ،نقذ الموقف طرق الباب شاور ليها أن تختفى  من غير كلام فهمت وأستغربت هى ترتدى بجامة  فضفاضة بكم وحجاب طويل عادى إذا شافها حد هكذا لكنها لم تعلق ونفذت الأمر بدون كلام ،،،،،،،،

بعد ٣ دقائق  وضع مصطفى صنية الأكل الغريب بعض الشئ عن إيلن على طاولة وطلب منها الحضور لتأكل  فهو يحفظها عن نفسه ويعلم أكلتها ضعيفة للغاية جهز ليها طبق من السندوتشات  وأعطاة لها فقالت بتوجس دة فطار ،،فقال هو. هنا اللحوم مش متأكد من مصدرها. طلبت أكل ذى النواشف كدة  ،،،أبتسمت لة وبدأت تأكل لكن الأكل غريب عليها وهى خافت  تعلن ذلك حتى لا تدايقة،،،،ومع أصرار مصطفى أكلت طبقها كله الذى أعدة لها   كانت فى هذة اللحظة الطفلة أيلن مش الدكتورة إيلن  دعكت عينها بأيدها من أثر النعاس  وقالت أبية عايزة أنام  ،،

كتم مصطفى غضبة من لفظ أبية التى أطلقتة هى  وسندها للسرير والغريب نامت نوم عميق يدل على شدة تعبها وأرهقها   ،،، تردد هل  يترك حجابها لكن خاف عليها يخنقها  خلعة وتسطح جانبها والنوم بدأ يعرف طريق عينة ،، والشيطان يبخ فى ذهنة الأشياء المنحرفة أتجاة إيلن أعطى ظهرة لها ونام 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

______


أتى المساء  فى فيلا جاسر يجلس فى مكتبة يرن على أبنة مصطفى  وفونة مغلق  دخلت أمل لة وهى ترتدى مريلة المطبخ  ولمة شعرها كحكة وماسكة فى إيدها  طبق  علية شكشوكة وقالت يلا الأكل 


جاسر / مليش نفس


أمل بهدوء/ الصبح مقموص علشان نمت مع حفيدى ،والظهر أتغديت برا ودة ممنوع  وعدتها ودلوقتى مش عايز تأكل براحتك ياباااااا


نفخ جاسر وقال أستنى عملة أية على السفرة 


أمل / شكشوكة ومصقعة وبطاطس بالثوم 


ملامح وش جاسر تغنى عن الكلام 


أمل بضيق/مالك وشك كرمش لييية 


جاسر بصدمة/ شكشوكة يا أمل 


أمل / أة شكشوكة  


جاسر / الأكل دة غلط مش صحى جاسر بية ميكلش الأكل دة 


أمل رفعت جنب شفتها العلوية لأعلى وقالت تغيير زهقت من اللحوم والفراخ والأسماك نفسى جزعت هو دة الأكل مش 

عجبك ناااام خفيف 


جاسر بغضب/ أنا راجل البيت هنا وكلمتى تتنفذ  سااااامعة 


نفخت أمل اللبابة التى فى فمها وأصدرت صوت ووضعت طبق الشكشوكة التى معها فى إيدة وقالت بهدوء  حطة على السفرة لحد  مأدش بصلة   ويارب ألاقى صنف من إللى عملاة فى الباسكت،، وخرجت للخارج تبرطم بالكلام 


شمة جاسر وهو قرفان  وأرتخت ملامحة من رائحتة الذكية وأخد بأحد من أنمالة قطعة منها وقال أمممم طلعت حلوة 


بالخارج صراخ أمل/ جاااااااسر أنت فيييين جعاانة ياااااااض


نفخ جاسر/ يارب أخلص البشرية منها بجد زهقت ثم قال  حااااضر جااااااى  وخرج للسفرة  وأنصدم أمل مجهزة صنية أكل ووضعها فى الأرض فى بهو الفيلا وليست على طاولة الطعام فى الغرفة المخصصة لها  وفمها مليان أكل وتقطم قطعة من البصلة  وبجواها يامن يبدو علية أثر نعاس ،،، صوت لسعة أمل على قفاة تدوى فى المكان 


بلع  جاسر ريقة من منظرهم وأمل بتأكل يامن البصل  و الطعام   غصب عنة جلس بهدوء ووقار على كرسى  ووضع بهدوء 

طبق الشكشوكة على الصنية وعينة تجول على محتواياتها 

أنتبهت لة أمل وبدون سابق أنزار جاسر فى الأرض بجوارها  غصب عنة فهى شدتة  بجوارها   ووجد فى  فمة لقمة مسقعة  حاول يعترض حدفت جوة فمة قطعة بصل نئ  وشاورت لة عدم  بثقها 


محمد الصغير/ تيتا عاملة الأكل حلو  


جاسر مش عارف يتكلم من فمة والأكل 

_____

فى جزر المالديف 

تململت إيلن فى نومها  وجدت نفسها بدون حجاب وفى حضن مصطفى  لمست خدة لم يفيق بعد نامت تانى مستمتعة بحضنة الدافي  ،،،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

______

خرجت أمل من المطبخ تحمل صنية عليها ٣ أكواب زجاج   بداخلهم  مشروب الشاى  الساخن بالنعناع المنعش   وكوب أخر  لبن 

وجدت يامن نايم فى الأرض من شدة الأكل  وجاسر على الكنبة مثلة ممدد وجسدة طالب النوم 


أمل/ لا إله إلا الله، ،فى أية يا جدعان ملكم كدة ناقصكم حنوتى السعادة يشلكم 


جاسر بضيق / حنوتى وسعادة أزاى الملافظ سعد 


جلست أمل على رجل جاسر الممدودة ،،،،سحبها بسرعة ودعكها وقال بألم لازم تخسى  


نظرت لة هى نظرة توعد وقالت طب لم لسانك الواد قاعد متخلنيش أغلط


يامن / خدى راحتك يا خالتى 


أمل/ أنت يا زفت من أمبارح مبلط عندى  طفح وشرب وغلاسة ملكش بيت ولا شغل يا صايع أنت 


يامن/ أمبارح فرح أختى  ومريح  ،،ثم أصدرت بطنة صوت اعتدل فى جلوسة وقال يانهار أزرق 


أمل / شكل البصل والثوم سرهم باتع 


يامن/ بطنى فيها فرح يا خالتى ألحقينى


أمل/ هههههه خد كوباية الشاى بالنعناع بتاع خلتك أمولة يضبط السكان إللى جوا فى بطنك دى 

،،،ثم أخذت كوب أعطتة لجاسر ،،رفض وقال عايز مج مش بحب الشاى كدة 


نفخت أمل وقالت أستاذ معترض دماغى وارمة أشرب وأنت ساكت مج أية دة حلاوة الشاى فى كوباية أزاز مغسوله غسلة نظيفة مزاج المزاج ،،،،فجأة بطن جاسر أصدرت صوت فهو لدية القولون  العصبي، ،أخذ بدون كلام كوب الشاى وتجرعة بهدوء  ندهت أمل على الصغير حفيدها وأعطت لة كوب لبن دافى   


أمل/ هات تليفونك 


شرق جاسر وقال لية 

نظرت لة أمل بترقب وقالت عايزة أكلم مصطفى أطمن علية رصيدى مش يكفى نت مكالمات


أعطاة لها جاسر  اخذتة وأستغربت وقالت أنت كلمتة الصبح أهو لية نكرت منى بجد أفعالك مريبة خلى بالك من نفسك نهايتك قربت معايا 


يامن / عمى مين دى 


جاسر بصوت واطى/ زعيمة المافيا هوووش ،،أنت عايز تقعد معانا أشرب بقا أبوك مش بيطيق ساعة معاها 


أمل/ بتقولوا أية


يامن/ عمى جاسر بيشكر فيكى 


أمل/ يلا الكلام بفلوس ،،،جااااااسر 


جاسر/ أييييية


أمل/ تليفون مصطفى مقفول 


جاسر/ أووووف عريس وعروستة فى شهر العسل عادى 

خلى عندك دم


يامن/ قضيتي شهر العسل فين يا خالتى


امل/ أسأل المحروس عمك  فى أبو زعبل( تقصد السجن ) وتركتهم


يامن/ بجد


جاسر نفخ / كفاية عليك كدة روح لأبوك بقا  خلى عندك دم بطردك مش يبقا هنا وفى الشركة  مش عارف أقعد مع المزة بتاعتى 

 

وتركة ثم لف للصغير وقال عارف لو جيت ورايا ولا ندهت وقولت يا تيتة  أديك حتة علقة ،،

ورحل ،،،

نظر الصغير ليامن وقال جدو قال أية مش فاهم 

يامن/ قصدة عايز تيتة فى كلام كبار وانا وانت صغرين تلعب معايا يلا هات الكورة بتاعتك 

محمد الصغير/ لا تيتا بتقول الكورة بالليل غلط وهى معقبانى وممنوع ألعب بيها كذا يوم

يامن/ لية

كنت بلعب بيها وشوطها فى بيت عمى محمد ومراتة( يقصد قبر محمد وزوجتة ) 

يامن/ طب عندك أية نلعب بية 

محمد/ مش بحب ألعب  بحب ألون وأرسم 

يامن/ بجد شكلك ذى أبوك بتشخبط اقصد بترسم اقولك روح أرسم وطلع روح الفنان إللى جواك وأنا ألعب على الفون

نظر لة الصغير وقال تيتا أمل بتقول الفون الكتير يخلى الإنسان عبيط علشان كدة أنت عبيط وهما بيزعقولك كتير 

جرى وراة يامن فى الحديقة  والصغير لم يصرخ بأسم جدة بل ينادى على تيتا أمل. 

حاول يراضى جاسر أمل وهى كأى أنثى أوقات زعلها فوق أى شئ  وتجاهلت كلامة، 

____

[فى جزر المالديف ]


أستيقظ مصطفى  وجد أيلن داخل أحضانة وكأن هى إللى تحتضنة و٠٠٠



                البارت الرابع من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات