قصة من نظرة عين
البارت التاسع 9 الجزء الثالث
بقلم نجلاء فتحي
وقفنا البارت السابق على أن قدر تعطى حقنة لهنادى لتكشف هذة لعبة أم حقيقة ،،،،،ومصطفى يريد قدر أن تسحب زوجتة أيلن لأسفل خارج المستشفى هل تنجح
____
داخل الغرفة وخلاص تقرب قدر سن السرنجة لزارع هنادى وبالفعل أعطتها أياة وهنادى تحملت الألم وتغلبت على خوفها وتأكدت قدر أن هنادى تصتنع الإغماء وسكتت حتى تشوف أخرها أية
أمل/ مفقتش لية
قدر/ شوية وتفوق يا تيتا، غير كدة تدخل عمليات
يامن/ ليييية
قدر بتوتر / من غير لية أنا متأكدة تفوق لوحدها ،،
بعد مرور ١٠ دقائق أرسل مصطفى لقدر رسالة على الواتس لماذا التأخير ،فأرسلت لة رسالة إيضا بمعنى الجميع هنا وإيلن لازقة جنب أمها والجو متكهرب
وأخيرا فاقت هنادى فهى زهقت وكانت مبدعة حقيقى. 👏👏
مرت ساعتين والجميع بجوار هنادى وطلبت دخول الحمام ،سندتها فيونا زوجة أبنها وأمل صديقتها وحمات أبنها فى نفس الوقت وآيلن بنتها وهنا إتصلت هنادى على زوجها وبلغتة الأمر خرج من إيدها فقال لها لازم قدر تغور من المستشفى بأى طريقة، ثم أغلق الخط وكلم شخص يكلم المستشفى ويستدعوا قدر حالآ وهذا أشغل مصطفى وعصبة وبالتالي أستسلم لان ده شغلها ورحلت قدر لعملها مسرعة وفشلت تجلب إيلن لزوجها
وهنا ذهب مصطفى ليهم وجلس بالخارج فى الممر أمام الغرف
الدكتور/ مصطفى بية حازم بية فاق وطالب بنتة
مصطفى معرفش يمنع ذلك أو يدخل معاها الغرفة هنادى منعتة
______
خرجت إيلن من غرفة أبيها مكسورة ذليله وجلست على أقرب كرسى ليها ذهب ليها مصطفى وجثى فى الأرض أمامها وقال بخوف ولهفة :-كويسة
،،،نظرت لة بعيون باكية وقالت بصوت منخفض :-كنت فين كل دة مكنتش جنبى لية
مصطفى بكذب / كنت هنا طول الوقت
هزت هى رأسها بنفى / عينى متابعاك جالك تليفون ومشيت أنت محضرتش أغماء مامى
مكنتش جنبى 🥺🥺،،،
مصطفى/ كنت هنا وأنتى مشفتنيش
إيلن نظرت لعيونة ووشة تحفظ ملامحة جيدآ وغمضت عنيها وقالت بشهقة وبصوت متقطع
ط ل ق ن ى
مصطفى/ بتقولى أية
إيلن وكأنها فى النزع الاخير/ طلقني ،ثم قالت بصراخ طلقنننى مش بحبك عايززززززة بااااابى
اعتدل فى وقفتة وأحمرت عيونة بغل وكان ردة أنة أمسك فكها أمام الجميع بقوة وقبلها بعنف كأنة يعاقب لسانها على ما بدر منة
جاسر ويامن أخواتها حاولوا أبعادة
وأبوة مصدوم من جراءة أبنة وأمل حزينة على حزن أبنها مكملش أسبوع جواز وتأكدت حازم السبب
جاسر أخوها/ أزاى تعمل كدة فى أختى وأحنا واقفين
مصطفى بغضب/ طلاق مش مطلق أختك مراتى ،،،حاول يشدها معة بقوة للخارج
وأخواتها منعوة
أمل/ بااااااااااس كفاية من كام يوم كنتوا مع مصطفى وجوزتوهم لبعض أية إللى تغير
يامن بهياج / أختى نطقتها مش عايزاة سعادتها أهم
جاسر بحماية لأختة/ أرمى اليمين يا مصطفى أختى مش عايزاك إللى بينا حاجة وأختى حاجة تانية
نظر مصطفى بحزن لزوجتة وقال بجد مش عايزانى
إيلن تذكرت كلام أبوها وكلام الطبيب الذى قال الحالة حرجة ممنوع الزعل نحمد ربنا فاق من الغيبوبة ،،فقالت بكرهك يا مصطفى ،وداخليا تصرخ وتقول بعشقك يا مصطفى، ،لسانها قال طلقني وقلبها يقول أوعا تفرط فيا
مصطفى/ تركهم دون كلام ورحل
فرحت أيلن من جواها لم ينفذ طلبها معنى ذلك متمسك بيها معنى ذلك يحبها بشدة
أمل نظرت لهنادى والجميع بقرف وجريت وراء أبنها لم تلحقة نظرت بجوارها لم ترى زوجها اتصلت علية وسبتة بأفظع الشتائم البذيئة كيف يترك أبنة ويكون بجوار صاحبة
زقت إيلن أمها لأول مرة تفعل هذا الفعل ورحلت للفيلا بتاعت أبيها ودخلت غرفتها تبكى منهارة وكانت لوحدها تصرخ بأسم مصطفى عايزاة خايفة يتخلى عنها وقالت سامحنى يا حبيبى مقدرش أقول لبابى لااااااا خايفة يتعب تاااااانى 😭😭😭😭😭😭😭
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات مر أسبوع أخر من أسوء الأيام على عائلة جاسر لان محمود طلق جنة ومختفى ،،،،،،،
ومصطفى أختفى لأول مرة إيضآ لم يعلم أحد أين هو بعد خروجة من المستشفى ،،وأمل لم تذهب لعملها الجديد ومقيمة فى البيت تراعى حفيدها الصغير ومنتظرة أولادها وخايفة فى يوم يكونوا مثل محمد الذى توفى،،،وجاسر علاقتة بصاحب عمرة حازم متوترة
_____
(عائلة حازم)
سعيد بنتة معاة ونفذ ما خطط لة صحيح مفيش طلاق لكن يكفية أنها بحوزتة ،،وباقى أبناءة مشغول بحياتة ،،،،وهنادى تأكدت خسرت أمل مدى الحياة لكنها نفذت كلام زوجها وتشعر داخليآ بالندم ،،،إيلن حالتها تسوء جسد بلا روح تذهب لعملها وغيرت أيام النبطشية حتى لا تقابل قدر نهائى وتحاول إلا تختلط بأحد من أفراد عائلتها وكل شوية تفتح الفيس بوك وتدخل على بروفايل زوجها لا ينشر شئ ،،تدخل على جوجل تبحث عن أخر أعمالة فى مجال الهندسة لا يوجد تريد أن تكلم قدر تطمن علية بأى حق وهى إللى بعدت عنها تريد تكلم أمل أمة تطمنها بأى حق وهى طلبت أمام الجميع الطلاق وقالت بتكرة أبنها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
أتى أتصال لأمل من عامل المرسم وقال :- أن محمود موجود فى المرسم
فرحت هى بشدة وجهزت وأخذت فرد من الحراسة لكى يسوق السيارة وأنطلقت للمرسم دون أذن جاسر ومعاها الصغير محمد
،،،،،،،،،،،،،،،
حين دخلت المرسم أعطت للعامل مبلغ من المال وقالت:- أخرج وأقفل علينا المرسم من برا وممنوع حد يدخل
أقتحمت المكتب بتاعة وقالت بصوت عالى كأنها تعاقب أبنها الصغير ،،كنت فيييين يا زفت كل دة ٠
لف ليها وقال:- ماما!!!!!!
صفعتة على وشة ومسكت ودنة وقالت:- أيوة ماما يا إللى عملت ذى العيال المراهقة تهرب من المشكلة بالهروب طلقت مراتك وطفشت، ومراتك طفشت ولا سألتوا فى طفل بينكم ،،،،طول عمرك كدة واخد جنب وعايش لوحدك ودى النتيجة بيتك خربتة
أبعدها عنة برفق وقال بحزن :-حتى أنتى كمان عليا. أبنى مطمن علية معاكى
أمل شدتة لحضنها وبقلب أم قالت:- يا عبيط أنت وأخوك مصطفى ربنا يبارك فى عمركم كنزى فى الدنيا. لية طلقت مراتك
أنت بتحبها
محمود بكى مثل الأطفال/ أيوة بحبها بس خلاص أدوس على قلبى كل شوية أهانة جنة مش شايفانى راجل قدامها مستعرية من شغلى قرفانة من ريحة الألوان إللى برسم بيها وبدأ يحكى ليها٠٠٠٠٠٠٠٠٠
أبعدتة أمل من حضنها وقالت بصدمة :- جنة بنت أختى كدة دى طبعها طبعك هادى لعلمك حماك كل شوية يتصل عليا ويقولى لما محمود يظهر لازم يجيلى
محمود بأعتراض/ مستحيل
أمل بحدة/ أنت داخل بيت خالتك وجوزها مش بيت أهل طليقتك يلا نروح وتاكل وتستريح وبعديها نروح سوا صدقنى مش أغصب عليك جنة،،،، راحتك عندى أهم ،،،،شكل جنة مطلعاك شيطان عند أهلها ،،
محمود بتوهان / أبنى فين
أمل/ برا،،، كنت فين كل دة
محمود/ أسكندرية
قاعد مع نفسى شوية
أمل بسخرية / وقعدت وحليت كفاية كدة ،،،،،يلا يا ضنايا على البيت وأحلق دقنك دى وبالليل عايزاك عريس ،،،،،،وأخذتة من إيدة وذهبت للفيلا وتتمنى أبنها التانى يظهر حتى تبرد قلبها
،،،،،،،،
وفى المساء أخذت أمل أبنها محمود وهو فى أبهى صورتة وزينتة وذهبت بيه لبيت جنة ،،،وعملت مشكلة مع جاسر لماذا لم تبلغة بظهور محمود و كالعادة تتهمة أمل بعدم أهتمامة بأولادة وتفوز أمل فى النهاية
____
على الجانب الأخر تحديدآ الساحل الشمالي يعوم مصطفى فى المياة يغتص ويطفو كلام أيلن يشعلة لماذا تريد الطلاق وعند اقترابة منها كزوج رفضتة ،،خرج من المياة يسير على الشاطئ متجاهل نظرات الحبيبة لة فهذا الوقت من الليل خاص للعشاق منهم من نفر من تشو هة
،،
ومنهم من أعجب بية بهذا الجسد الضخم والمياة تنهمر على جسدة متجاهلين نصفة الأخر المشو*ة،،
دخل غرفتة وواقف أمام المراية يتنفس بغضب وقال:- وحيات كسرة قلبى لأربيكى يا آيلن ربتك على إيدى وعضتيها أنا هخليكى تندمى على اليوم إللى طلبتى فية الطلاق وأعلنتى كرهك ليا أدام الجميع ،، وقرر لشئ ما جلب شنطتة وأملئها بالملابس التى أشتراها وعمل أتصال وقرر السفر للخارج فهو معة مليون دولار
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
توقفت سيارة محمود أمام بيت طليقتة أو خالتة وترجل على السلم ومعة أمة بدون ميعاد (وليس معهم شئ للزيارة )
فتحت ليهم زينت وتفاجأت بيهم قالت بضيق أتفضلوا ودخلت تبلغ زوجها
دخلت أمل وهى ماسكة أبنها الذى يريد الرحيل وجلسوا فى الصالون
محمود/ ينفع المقابلة دى
أمل/ هوش عايزها تستقبلك أزاى وأنت مطلق بنتها أصبر نشوف أخرتها وخليك هادى الأسبوع إللى فات وأنتى مختفى وزنك نزل بقيت متناسق شوية ،ممنوع زعيق ولا تطول لسانك على حماك دة أبية أحمد إللى ربانى أقطع لسانك لو غلطت فية ، أكتم بقا فى حد جاى ...
دخل أحمد وسلم على أمل مثل ماهو متعود طبعا حضنها وباس رأسها وقال تشربى أية
أمل بأحترام/ أى حاجة يا أبية
أحمد/ بقول العشا أفضل أختك عاملة شوية بامية باللحمة الضانى ودة أمر وممنوع الأعتراض يالا قومى يا أمل جهزى الأكل مع أختك وممنوع الكلام الجانبى مهما كان أمل بنت عمى وأخت مراتى وقبل كل دة أختى الصغيرة إللى أتربت معايا قال ذلك حتى يقطع لسان أمل الطويل فهو يعلم لا يهمها شئ ،،وأمل ليست غبية ورسالة زوج أختها لها وصلت و
فهمت أمل إيضا أن أحمد يريد الخير لبنتة ومعنى أكلت هى وأبنها يبقا خير
أحمد/ ربت على رجل محمود وقال منور يا أبن أختى عينك فيها كلام نتعشى الأول وبعدين نتكلم
بعد الأكل جلسوا الجميع
أحمد/ ليا عتاب عليك طلقت بنتى معنديش أعتراض براحتك بس لية تخليها تجى بيتى بيت أبوها لوحدها مبقتش مراتك بس هى بنت خالتك والمرة إللى فاتت غضبتها وبرضو جات لوحدها
أمل/ بنتك أ٠٠٠
محمود/ بعد أذنك يا ماما،،،بنتك يا جوز خالتى بتمشى لوحدها ووو غلطت فيا من الأخر مش شيفانى راجل وبدأ يحكى ما حدث وتفاجأت أمل أن أبنها لية حق يطلقها
أحمد بأحراج من أفعال بنتة قال / أتصلى يا زينب على جنة تجى
محمود بسخرية/ طبعآ فى الدورس الخصوصية
أحمد / هى قالت أنت موافق وأستغربت كدة رجعت فى أتفاقك معاها
أمل/ بص يا أبية مصلحة أبنى فوق كل شئ
أحمد / طبعآ يا أمل ،،،،، لازم جنة تجى وتحصل مواجهة بينهم
زينب بعتاب/ منعتى محمد يجى لية
أمل/ عايزاة يشوف ويسمع الخلاف إللى بين أمة وأبوة الواد سأل على أمة وأبوة وقلتلة مسافرين زعل أمال لو عرف أمة مش سألت فية يعمل أية
______
(فى فيلا جاسر )
أنهى مكالمتة مع الراجل الكبير
وأكدلة ميعرفش حاجة عن أختفاء مصطفى تفاجأ من كلامة دلوقتى وعرض علية هل يبحث عنة ،رفض جاسر وتحدثوا عن شغلهم ،،وأغلق الخط وجد محمد الصغير نائم على ظهرة على كنبة جلد فى مكتبة يأكل مصاصة ،،، بلع جاسر ريقة بتوتر كيف لم ينتبة لة نظر للباب وجدة مغلق ذهب لة وتأكد من إغلاقه من الداخل كيف دخل الواد وهل سمع الكلام
جاسر/ محمد يا حبيب جدك ،دخلت أزاى المكتب
محمد ببراءة/ من الشباك
نظر جاسر للشباك وجدة مفتوح فتأكد هذا الصغير يوم عن يوم سيكون مثل عمة الشهيد الذى سمى على أسمة دائما يفعل هذا ،،،،،فقال سمعت المكالمة يا حبيب جدك
محمد/ أمممم كلها ،لية ،،، يعنى أية ه ه همرين يقصد (هير*وين )
جاسر/ 😲😲😲😲
_______
على الجانب الأخر شهد قلقانة على محمود غايب بقالوا كتير فأخر لقاء كان مريض تريد أن تكلمة فهى معها نمرتة الخاصة غير بتاعة الشغل وبالفعل رنت علية و٠٠٠٠