قصة كبير الجبل البارت الثاني 2 بقلم زهرة الربيع


 قصة كبير الجبل

البارت الثاني 2

بقلم زهرة الربيع


المطاريد خطفو  البت الاجنبيه اللي جايه تصور في الجبل انت متأكد ان اللي خطفوها من الجبل مين بالظبط  اللي وقفكم 


الشاب قال جماعه معاهم واحد بيقولوا له الريس وفدي وقفونا واخذوا روتانا وقالوا المكنه دي تلزمنا مع اننا ما كانش معانا مكن خالص 


دياب شد سلاحه واتنهد بغيظ وقال ..وفدي مش هيجيبها لبر يا جدتي انا هروح اشوف الموضوع ده 


جدته مسكت ايده وقالت بقلق... البت امانه عندنا يا دياب خد بالك 


دياب هز راسه ومشي بسرعه مع الشاب اخذه على مكان روتانا 


اول ما وصلوا شاف رجالة وفدي من بعيد كانو متجمعين وبيضحكوا واقفين كلهم محاوطين بنت وبيلمسوها وهيه بتصرخ وبتدفعهم 


دياب قرب شويه وشاف البنت من بعيد كانت بنت جميله جدا بملامح اجنبيه وجاذبيه عربيه ولابسه لبس ميتسماش لبس اصلاا  قصير جدا ومفتوح 


دياب بلع ريقه بارتباك من شكلها وقال... ما انت معاك مكنه اها بتكذب ليه... وضربه على قفاه 


الشاب فرك قفاه وقال بألم ...ليه كده حضرتك وبعدين فين المكن ده دي روتانا 


دياب قال بزهق منه  اقفل خشمك خالص بلا روتانا بلا بتنجانه وقال بصوت عالي وهو نازل من على المنحدر... وفدي همل المكنه ...قصدي همل البت 


رجالة  وفدي سابوا البنت بسرعه بخوف وهيه بقت تبص  لشاب اللي جاي عليهم باعجاب كان طويل وسماره جميل وملامحه رجوليه تخطف العين 


وفدي بصله بغيظ وقال ...عايز ايه يا دياب انا لقيتها قبلكم 


دياب قرب عليه وشد سلاحه وقال ...انت مش قد المشاكل معايا يا وفدي .... البت دي ضيفه عندي ..و الجبل كله عارف يعني ايه ضيفه تكون عند دياب الجمال 


وفدي قال بغضب ....انا ايش ضمني انها ضيفه عندك مش يمكن عايز تاخدها منينا 


دياب قال بمنتهى البرود  ...معنديش ضمانات اديها لك بس هحذرك تحذير انا لو شديت اجزاء سلاحي ما بنزلهوش على الفاضي وانت عارف كده زين

بقلم......زهرة الربيع

وفدي قال بتوتر ..وانا مش خايف منك يا ولد الجمال ورجالتي في ظهري 


دياب بصلو بسخريه وقال....هما فين رجالتك دول 


وفدي  التفت وراه وما لقاش ولا راجل من رجالته كلهم مشيوا بمجرد ما دياب سحب سلاحه قال بغضب..يا ولاد الجبانه 


دياب  شد البنت عليه بقت في حضنه و ساوى شنبه بايده وهو بيبص لها باعجاب وقال ...مش ليقالك يا وفدي ..ده مكن غالي يلزمه ضغط عالي 


البنت ضحكت على كلامه وهو اتنهد وقال ...دلوقتي بس عرفت روتانا ليه بتقول.. مش هتقدر تغمض عينيك 


وشد البنت ومشي بيها ووفدي كان متضايق جدا وهيتجنن من دياب ومن رجالته اكتر 


بعد شويه وصلوا عند بيتهم ودياب قال نورتي...احم  ده المكان اللي هتقعدي فيه وده .. 


بس اتفاجئ بيها طلعت الكاميرا وبدأت تصور في كل حته وبتصورو هو اكثر من صوره 


دياب مسك الكاميرا وشدها منها بغضب وقال... ايه اللي بتهببيه ده.. بتصوري ليه 


روتانا قالت بزهول من عصبيته.... انا جايه علشان اصور اصلا 


دياب حط الكاميرا في ايدها بغضب وقال ...ما تصوريش ناس صوري اماكن بس 


روتانا  هزت راسها بخوف وبقت تصور البيوت والاماكن ودياب وقف بعيد و كانت عينه عليها مع كل تفصيله وكل حركه 


روتانا وطت وبقت تصور العشش القصيره ودياب نزل راسه معاها في نفس الوقت بس حس بحد وراه بيبص لقى الرجاله كلهم متجمعين وراه واقفين وبيبصوا لها هياكلوها بعنيهم 


دياب قال بارتباك ...احم ايه يا رجاله ايه  اول مره نشوف بت ولا ايه... لا احنا جامدين... وبقى يبص لها وقال هو الموضوع صعب... بس احنا قدها ..احنا ايه 


فخدها يا كبير... كانت دي جمله خرجت بسرعه من واحد واقف وراه مباشره 


دياب التفتله وضربه برجله جامد وقال..فخدها ايه  يا عجل يا تور...بقول قدها قدها ...غور من هنه لما انت اللي متجوز بتقول كده سبت ايه للغلابه اللي مش متجوزين 


قال بسرعه... وهو انا متجوز يا كبير اذا ده مره تبقى اللي  في البيت ده  مش مره مهم الاثنين ولا يمكن يكونوا من نفس العينه 


دياب بص لروتانا وقال.. معاك حق يا جعيدي في دي معاك حق فيه اختلاف حضارات واضح وااااااضح ..بس ارضى بقسمتك يلا روح ربي عيالك ربي عيالك غور 


ولسه يبص لها بس اتفاجئ بيها قلعت قميص كانت لابساه و فتحت قزازه الميه وبقت تكبها عليها من الحر 


دياب بلع ريقه بارتباك وقال ...وبعدين بقى في الوقعه المهببه دي ...واتقدم عليها وقال.... عدم المؤاخذه يعني لو ما فيهاش مضايقه 


روتانا بصتلو وقالت..نعم 

دياب حمحم بحرج وقال..احم الرجاله هنه ساكنين الجبل من زمان..و...و دمهم حامي شويتين يعني مش زي الرجال اللي بتقابليهم يعني كيف ما بقول لك دمهم حامي ...وقرب عليها قوي وقال بمعاكسه ...بيغلي بيغلي لو واخده بالك 


روتانا ضحكت برقه وقالت.. مش فاهمه يا كبير 


دياب اتنهد وقال..يعني قصدي  لو تتكرمي تلبسي لك حاجه انا فاهم ان الجو حر..بس صدقيني الحر احسن من حاجات كتير ممكن تحصل 


روتانا بصت لنفسها وقالت باستغراب ... طب ما انا لابسه اهو 


دياب قال... انتي لابسه كده 


روتانا ضحكه وقالت ...اه لابسه يا كبير 


دياب قرب اكتر وقال... ده انت اللي كبير.... وبقى يبص لها من فوق لتحت باعجاب شديد 


روتانا ابتسمت وقالت...في حاجه يا كبير...ممكن  اكمل شغل 


دياب بلع ريقه وقال ...اه....كملي كملي الله يسترها علينا 


روتانا ضحكت وبقت تكمل تصوير وفضلت طول اليوم تشتغل هيه والشاب اللي معاها  ...لحد ما دخلوا البيت بالليل واتعشو سوا وروتانا دخلت الاوضه اللي مجهزينها ليها علشان تنام و كل واحد راح اوضته ونام فيها 


في نص الليل دياب طلع من اوضته وهو بيتسحب بالراحه ودخل عند روتانا وقفل الباب وقرب منها

وبقى يبصلها وقعد جمبها على السرير وبقى يبعد خصلات شعرها من على وشها ويتأمل ملامحها ...ومشى  ايده على بشرتها وقال ...معاك حق والله يا جعيدي دي مش حرمه..دي شاورما 


و استقرت عيونه على شفايفها اللي مجننينه من ساعه ما جت بقى يبصلهم  بتردد بس ما فيش ثواني وهجم عليها وبقى يبو،،سها بقوه 


روتانا صحيت بفزع وبقت تحاول تبعده عنها وتحاول تصرخ واول ما سابها 


  قالت بخوف وغضب ... انت بتعمل ايه سيبني 


دياب سند جبينه على جبينها وقال... ما تخافيش محدش هيدرى واصل ولا حتى جدتي ...انا بس مش قادر حاولت انام ومعرفتش ..انتي متعرفيش اللي عملتيه فيا من ساعه ما جيتي 


روتانا دفعته ووقفت وقالت بغضب... انا كنت فاكراك محترم على فكره 


دياب وقف وقال ... طب ما انا  محترم... معنى اني ما جبتكيش من شعرك قدام الناس كلها بره وكسرت عضمك  بين ايديا وقطعت شفايفك دي اللي وقعت  قلبي في رجليا... ابقى محترم قوي 


روتانا اتنهدت بغضب وقالت.... اطلع بره يا دياب بيه لو سمحت بدل ما اعمل لك فضيحه هنا 


دياب  قال بدهشه ...غريبه انا كنت فاكرك يعني.. 


روتانا  قالت بمقاطعه.....فاكر ايه ... علشان جايه من بلاد بره هبقى صيده سهله ليك ولامثالك لا فوق لنفسك  انا متربيه كويس وعارفه الصح والغلط ويستحيل حد يلمسني الا اذا كنا بنحب بعض وهنرتبط 


دياب اتسعت عنيه  بدهشه وقال بضحك....بتحبو بعض وهترتبطوا ...لا ونعم التربيه ...طب بقول لك ايه ماتحبيني ليله كده على الماشي 


روتانا قالت بغيظ منه... انت هتطلع ولا اعلي صوتي والم عليك كل اللي في الجبل 


دياب ضحك وقال.... لا هطلع ميرضينيش الاحبال الصوتيه العسل دي تتعب 


ولسه هيخرج قالت.. دياب بيه

دياب  بصلها وقال ....اؤمريني 


روتانا قالت بابتسامه ...شكرا لانك انقذتني  انا ومولتي من المطاريد

بقلم...زهرة الربيع

دياب بصلها باستغراب  وقال.... مولتك مين ده 


روتانا قالت باستغراب ...مولتي الشاب اللي جيه معايا 


دياب بص لها بدهسه  وقال... هو اسمه مولتي 


قالت باستغراب..اه 


دياب قال ..اه ايه...طب متقوليش الاسم ده قدام الرجاله انا بالعافيه اقنعتهم انو راجل  ....قال كده وخرج 


وروتانا قعدت  على السرير وحطت ايدها على

شفايفها وهيه مش مصدقه الجنان اللي عمله 


في صباح يوم جديد كانت جدته بتحضر الفطار ومعاها بنت في العشرين لابسه عبايه ورابطه طرحه على شعرها وبتقول انا مليت ياجدتي كل يوم يتقدم لي عريس وارفضه مستنياه يجي يتقدم بس هو ولا حاططني في باله 


جدته اتنهدت وقالت... معلش يا رجاء الصبر طيب يا بتي 


رجاء لسه هترد خرجت روتانا من الاوضه وهي لابسه لبس يشبه لبس امبارح بس بشكل مختلف ولون مختلف بس كان مفتوح بنفس الطريقه وقالت...صباح الخير يا تيته حليمه 


حليمه ابتسمت وقالت... صباح الخير يا بتي 


رجاء بصت لها بزهول وقالت ....هي دي ضيفتكم اللي قاعده معاكم 


روتانا شاورت لها بايدها  وقالت.... ايوه انا هاي 


رجاء ضربت على صدرها بزهول وقالت...يا مراري

جدته ارتبكت وقالت ... ادخلي يا روتانا يا بتي قولي لدياب يطلع يفطر 


روتانا راحت بلا مبالاه وقالت... اوكي 

رجاء قالت بزهول.... تروح فين ...استني هنه 


واتقدمت على روتانا بغضب وقالت.....انتي رايحه فين بلبسك ده...ولو اني مشيفاش لبس اصلا 


روتانا بصتلها باستغراب وقالت....انتي بتكلميني انا

رجاء قالت بغضب وسخريه ..لاه بكلم امي 


روتانا بصت حواليها وقالت..اوكي...بس  فين مامتك دي 


رجاء قالت بغضب...بقولك ايه يا بت انتي شغل الخوجات ده مياكلش معاي واصل اتعدلي كده وكلميني زين...ولو عايزه تقعدي هنه البسيلك خلقات بدل لبس الغوازي ده بلاش مياعه 


روتانا بصتلها بغضب وقالت...اسمعي انا صحيح مش فاهمه نص كلامك ومش فاهمه بعني ايه خلقات ولا غوازي ولا مياعه حتى لكن متأكده انك بتشتمي صح انتي بتشتمي مش كده 


رجاء قالت بغضب..ايوه بشتمك ..ده مش شكل واحده جايه تصور وقربت منها وقالت بتحذير..لو الرجالة اتعدمت عندكم وجايه تصتاديلك راجل لاقي واحد غير دياب..فهمتي كده 


روتانا اتسعت عنيها بزهول ووو



               البارت الثالث من هنا 

 لقراءة جميع حلقات القصه من هنا


تعليقات