قصة حوريتي الغاضبه
البارت الثالث 3
بقلم زهرة الربيع
انا غلطت قوي بس ندمت ومستحيل اكرر الغلط.. طلاق مش هطلق ..وكمان مش همشي من هنا انا ضيف جدك اذا حابه تتعبيه وتحكيله الي حصل روحي انا مش همنعك
قال كده ولسه هيطلع مسكت ايده بسرعه وقالت بغضب يعني ايه انت بتمسكني من ايدي اللي بتوجعني
بصلها وابتسم بغمزه وقال لا انت اللي ماسكاني من ايدي بس انا مسكتك مش بتوجعني بتولعني
بصتلو بغضب وسابت ايده وقالت هشام امشي من هنا بالذوق
قرب اكتر لحد ما بقت بينو وبين الباب وقال مقدرش ياحوريتي ما اقدرش اعملها لو حلفتلك انو حتى لو طلع مازن مش ابني ما كنتش هقدر اعملها هتصدقيني .. لو كنت قتلت نفسي ما كنتش هقدر ابعد عنك
نزلت دموعها وهي بتبص لعيونه وقالت بكسره ..انت قتلتني انا...مش هنسى اللي عملته يا هشام لو سمحت اخرج
هشام حس بخنجر اتضرب في قلبه من الحسره اللي في كلامها والالم الي في عينيها وشاف انه مش هيقدر يتكلم معاها خالص دلوقتي طلع بحزن شديد وهيه قفلت الباب بسرعه وبقت تبكي جامد
بعد ساعه كانو على الغدا وكانت حوريه في قمة الغضب وقالت لجدها..جدي هو انا جايه اقعد عندك ليه..علشان تجبهولي في وشي طب مكنتش جيت وتعبت نفسي
الجد لسه هيتكلم هشام قال بسرعه..معاكي حق مكانش فيه داعي تيجي اصلا ...انا شايف بقى انك تصلحي غلطتك ويلا بينا
حوريه بصتلو بغضب وقالت انا بكلم جدي انت ما تتكلمش خالص
عبد الصمد اتنهد وقال يا اولاد عيب عليكو كده بدل اللي انتم بتعملوه كده وشغل الاطفال الصغيرين احكولي ايه اللي حصل خلينا نحل الموضوع احسن ما يتعقد اكتر من كده
حوريه قالت الموضوع اتعقد والي حصل حصل يا جدي وانت اذا عايز توقف جنبي يبقى هو لازم يمشي من هنا
هشام قالت بتطرديني من بيتكم ولا ايه ده بيت جدي عبد الصمد هو رباني قبل ما يربيكي واكيد مش هيمشيني علشانك
عبد الصمد بقى في موقف محرج جدا وبص لحوريه وقال يا حوريه يا بنتي عقلي وقوليلي ايه اللي حصل
حوريه بصت لهشام وقالت بغضب تحب اقوله ايه اللي حصل ولا تمشي من سكات
هشام بقى ياكل ببرود وقال لا احب قوليله عادي ما فيش مشكله
بقلم..زهرة الربيع
حوريه بصتلو بغيظ وقالت.. انا شبعت يا جدي هقعد في اوضتي لحد ما تمشي ضيفك
طلعت على اوضتها و عبد الصمد قال لا حول ولا قوه الا بالله
هشام بصلو وقال ما تقلقش يا جدي انا هصلح كل حاجه وطلع وراها
عبد الصمد كان متفاجئ جدا من اللي بيحصل وقال هو في ايه بالظبط
حوريه مشيت بغضب على اوضتها ولسه هتقفل الباب حط ايده بيمنعها تقفله وقال...يعني هفضل اتحايل عليكي كده كتير
حوريه بصتلو بغيظ وسابت الباب ودخلت وقالت بغضب ..انت الي حابب تتحايل وتهين نفسك ..انا قولتلك مش هرجع معاك ما تتعبش نفسك وتضيع وقتك
كانت باصه بعيد عنه ومكتفه اديها بغضب فقرب عليها وقال.. حقك علي انشاله يا رب اموت لو ما سامحتيني الاهي يفرمني قطر لو زعلتك تاني ان شاء الله يا رب تترملي قبل ما تطلقي لو كنت كداب
حوريه كانت عايزه تبتسم على كلامه الاهبل واتنهدت وقالت...متفتكرش ان بالي بتقوله ده هتصعب عليا ..احسن انشاله
هشام قال... من قلبك الكلام ده
حوريه قالت بكذب.. اه ..اه من قلبي
هشام لفها ليه وبص لعيونها وقال ...بس دقاته بتقول غير كده دقاته اللي بتدق في نفس الوقت مع دقات قلبي كانهم مربوطين ببعض بتقولي بعيد الشر عليك
حوريه فضلت بصالو بدموع ..وهشام قال.. هتسيبيني يا حوريه سيبيني بعد كل اللي بينا هتقدري تنسي ان كان في حياتك حد اسمه هشام قبل كده
حوريه قالت بدموع.. هنساك يا هشام هانساك زي ما انت نسيت كل الحلو اللي بينا وشكت فيا.. اتفضل اخرج من هنا حالا
ولسه هتحرك شدها عليه بقوه وقال وحشاني قوي وحشاني كل حاجه فيكي كل كلمه وكل لمسه وبص لعيونها الي بيفضحوا عشقها ومش قادرين يخبوا وقال.. العيون دول عمرهم ما كدبوا عليا
حوريه قالت بدموع..ما انت كذبتهم قبل كده
هشام قال بالم شديد ..اه كذبتهم واكدولي تاني انهم عمرهم ما يكدبوا غلطت غلطه عمري ومستحيل اكررها وعيونك بتقولي انك لسه عايزاني بتقول خليك جنبي ....مش هسيبك ابدا يا حوريه انا اموت من غيرك
حوريه غمضت عينيها واتنهدت ودفعته قالت
للمره الالف هقولك خليك بعيد عني انت ما بتفهمش
هشام قال بانفعال..يعني هتفضلي كده لامتى انا اعمل ايه ماشي انا غلطت بس اديني بترجاكي سامحيني اعمل ايه تاني .. بصي اعتبريني زي مازن...هو مازن لو في يوم غلط في حقك هتخاصميه طول العمر يعني ..لازم في النهايه هتسامحيه صح ...يعني هو يفرق عني ايه ولا الصغير ده هتفضليه عليا
حوريه كانت عايزه تضحك على كلامه الغريب وقالت.. اه هفضله عليك لان ده ابني تمام..وبعدين ما تقلقش انا هربي ابني كويس علشان لا يأذيني ولا يأذي اي حد زي ما انت اذيت
هشام قال بغضب شديد طب انا مش همشي يا حوريه ولما اشوف هتفضلي راكبه دماغك كده لامتى..ولازم تعرفي اني بحايلك عشان انا حاسس اني غلطت ..بس انتي كمان غلطك اكبر من غلطي تمام
حوريه بصتلو بدهشه وقالت...ده اللي هو ازاي ان شاء الله
هشام قال بعصبيه ايوه غلطتي.. غلطتي لما سبتي بيتك ومشيتي ومرضيتيش حتى تعرفيني مكانك غلطتي لما اختفيتي تسع شهور وكل يوم اجي هنا يمكن اعرف عنك حاجه حتى جدك رفضتي تخليه يعرفني مكانك مفيش واحده تعمل في جوزها اللي انت عملتيه ده مفيش.. اي واحد مكاني كان هيشك
حوريه بصتلو بزهول وقالت وانت ما تعرفش انا مشيت ليه ما سمعتش مرات عمك قالت ايه وقدامك و انت وقفت ساكت.. قالت اني مانفعكش واني ارض بور وانك لازم تتجوز وتخلف كل ده وفضلت ساكت ..وانا فضيت لك المجال وكنت ماشيه ومش راجعه تاني لولا مازن فكرت وقلت عشان ابنك يتربى في حضنك ونعوض الايام اللي اتمنيناها بس يا ريتني ما رجعت..لو كنت فاكره اني هرجع علشان تقولي ده مش ابني وجبتيه منين ما كنتش رجعت
هشام اتنهد وقال بحزن.. يا حوريه انا دورت عليكي كتير حاولت اوصلك حاولت اكلمك ما قدرتش ابدا فقدت الامل انك ترجعيلي ما خليتش مكان ما دورتش فيه وانتي بره مصر ومش عايزه تقوليلي حتى على مكانك... طيب الي حصل حصل وانا والله غلطان واسف وندمان سامحيني بقى انا من وقت ما جيت وانا بتحايل عليكي كفايه كده انا هحلف لك اهو انا مستعد اعمل اي حاجه علشان تسامحيني ..اي حاجه انتي اطلبي اتمني اي حاجه عايزاها اي ضمان يضمن لك اني مش هاشك فيكي ثاني اي حاجه انا موافق
قعدت على السرير وبصتلو شويه بسخريه..انا مش عايزه املاك ولا ضمانات.. انا عايزه اتاكد بس انك فعلا ندمان ومستعد تعمل اي حاجه علشان نرجع
هشام قال بلهفه...وانا موافقه هعمل اي حاجه بصي موافق قبل ما تشرطي قولي كل شورطك وانا موافق عليها
حوريه وقفت وقالت ..تمام..شوف يا سيدي احنا هنا زي ما مرات عمك على طول بتقول ريفيين كل حياتنا معتمده على شغلنا الي انت عارفه كويس ... الزراعه والحصد وكمان بنقطع الحطب وبيتباع خشب ده شغلنا
هشام قال بعدم فهم.. ايوه ما انا عارف حكيتي لي عن الموضوع ده بس ده دخله ايه بموضوعنا
حوريه قالت شوف يا ابن الباشا هتنزل الارض زيك زي اي عامل من العمال اللي تحت هتزرع وتقلع ..وتقطع الشجر ده هيبقى شغلك لو قدرت تعمل كده اسبوع واحد علشاني يا ابن السيوفي هرجع معاك بس لو قبل اسبوع بيوم واحد ما قدرتش تستحمل تاخد بعضك وتمشي من سكات
هشام بصلها بزهول ووووو