رواية حب في الصعيد الفصل السادس عشر 16 والسابع عشر 17 والثامن عشر 18بقلم فاطمة الألفي

رواية حب في الصعيد

الفصل السادس عشر 16 والسابع عشر 17 والثامن عشر 18

بقلم فاطمة الألفي

مر أسبوع على وجود حب في بيت المنشاوى

تقربت من الجد والجدة واحبت مها واصبحت مثل شقيقتهاا وتقربت أيضا من ماهر كانت دائما تجلس مع مها وماهر وتبعد عن مهجة وعامر وعمار

احبتها زينب زوجة عمها عبدالله لانها طيبة وحنينة عكس زوجة عمها الراحل عبدالعزيز كانت دائما تبغضها وتسعى إلى تعكير صفوها لكن حب تتلاشها ولا تعطيها أى اهتمام

: عبدالرحيم: ماهر ياولدى مش هتاخد عروستك واخواتك وتنزلو تشترو شواركم ياولدى.


ماهر: انا جولت لخالى ياجدى وهو وافج ننزل انهاردة بعد اذنك

عبدالرحيم: ومالو ياولدى خد امك وخواتك معاك واشترو كافة شئ

ماهر: ربنا ما يحرمنا منيك ياجدى

زينب: يلة ياولدى عشان مش نتاخرو على زاهية

ماهر: طيب يا اماى وينهم البنتة

مها وحب: احنا جاهزين

مهجة: وها وانت جايا معانا لية مالك انتى

ماهر: مهجة انا جولت لحب تيجى معانا

نجية: وها بت عمك لازم تفرح معاكم وهي مش غريبة عاد

مهجة: لو جت معاكم انا مش جايا هية بجى.


زينب: بطلى جلع ازغيرين

مهجة: عامر منبه علية لا اكلمها ولا اجعد معاها يبج كيف اخرج معاها

حب بحزن: خلاص هقعد مع جدو وتيتة

ماهر: لا هتيجى معانا وهعرفك على زاهية مرت اخوكى واللى مش عايز يجى معانا براحتة عاد يلى هنتاخرو.


ذهب ماهر إلى بيت خالة واصطحب ابنة خاله عروسة المستقبل

وبعد فترة وصلو إلى سنتر ملابس.

ماهر: هستناكم اهنية بجولك ياحب عايزك تختارى لبس لزاهية على زوجك عشان هي بتستحى اختارى انتى عاد ماشى حاجات الفرانكة

حب: ههههه من عنية بس قولى بتحب الوان إيه

ماهر بتفكير: امممم والله يابت عمى أى حاجة هتلبسها زاهية هحبها عليها

حب: أيوة ياعم الرومانسى ماشى هختار كل الألوان بقى

ماهر: بجولك اوع تنسى تجبى احمر.


حب بابتسامة: طيب يا عم سبنى عشان الحقهم

داخل سنتر الملابس

مها: حلو دة يازاهية

زاهية: اللى تشوفية يامها

حب: نعم بقولك إيه تعالى معايا اختارى إللى انتى حباة مش انا ولا مها ولا حتى طنط زينب دة لبس وانتى لازم تحبية وتخترية طب اقولك احنا نجبلك لون بتحبية نساعدك في الألوان لكن انتى بقى عروسة حبى إللى هتلبسة

زينب: والله حب بتحدت صوح

حب: بتحبى ماهر

زاهية: وها لية تكسفينى عاد.


حب: هههههه خلاص يبق اختارى حاجات حلوة كدة يكون بيحبها

مها: بصى دة يا زاهية هيبرج عليكى يابت

زاهية: وها دة جصير جوى

زينب: يابتى دة هيبج في جاعتك مع جوزك تلبسى كيف مابدك عاد وبعدين انتى عروسة

حب: طنط معاها حق انتى عروسة وهاتي احمر ماهر عايز احمر ههههه

مها: هههههنه وانا كمان هشترى حاجة لية

زينب: نخلصو العروسة الاول

مها: تعالى ياحب جوليلى رائيك في دة حلو

حب: مادام عاجبك يبق حلو.


زينب: وانتى ياحب لو عاجبك اى شئ يابتى ماتستحيش اختارى ولا يهمك

حب بابتسامة: شكرا ياطنط ربنا يخليك انا جايا اختار مع العروسة وبس

زاهية: طب ساعدينى زوجك حلو جوى

حب: بس كدة من عنية

بعد ساعات تم اختيار كل شيء يخص ملابس العروس

مها بتوشوش حب: بجولك إيه تيجى نهرب منيهم ونروح نكشفو عند ضاكتورة

حب: طيب استنى هعمل تليفون الاول واظبط الامور

مها: بسرعة

حب: طيب.


اجرت حب اتصال لوليد وا أخبرته هل يوجود طبيبة نساء وتوليد في المستشفى الذي يعمل بية وابلغتة ان يتحدث معها بشئن مها ابنه عمها ووافق على طلبها وأخبرها أنه سيكون بانتظارها.

حب: خلاص يلى نتحرك

مها: هنجول إيه

حب: استنى هخلى ماهر يوصلنا ويرجع هنا ياخدهم وبعدين يرجعلنا ونروح كلنا ماشى

مها: ماشى كيف مابدك

حب: تعالى نروح عند ماهر

حب: ماهر ممكن توصلنا عند مستشفى وليد ابن خالتى انت تعرف المستشفى.


ماهر: ايوة اعرفو بس خير في حاجة

حب: انا رايحة مع مها تكشف اصلها تعبانة وهتكشف عند دكتورة ست ماتقلقش

ماهر: ومالو بس لية مش خبرت عمار

حب: ياعم هي تعبت دلوقتى ومافيش وقت وصلنا وتعالى خد طنط وارجعلنا تانى نكون خلصنا ونروح كلنا

ماهر: طيب اركبو المستشفى جريب من اهنية

حب: تمام تعالى يامها

ماهر: سلامتك ياختى

مها بقلق: الله يسلمك ياخوى

بعد نصف ساعة كانت حب ومها داخل المستشفى وعاد ماهر إلى والدتة.


حب: ممكن اقابل دكتور وليد

وليد: حب تعالى انا هنا مستنيكى

حب بابتسامة: ازيك يادكتور عامل إيه تصدق والله واحشتنى هو جواد مش اتصل بيك

وليد: ههههه سبينى اتكلم طيب لا هو لم يبق في مهمة مش بيتصل خالص ربنا معاه

حب بابتسامة: ربنا معاه ويجى بالسلامة ها كلمت الدكتورة

وليد: أيوة ومستنياكم آخر اوضة على ايدك اليمين

حب: شكرا ياوليد

وليد: عيب يابت انتى اختى هههه

غرفة كشف نساء وتوليد

الدكتورة: اتفضلى مين المريضة.


مها: انى ياضاكتورة

دكتورة: خير كيفك بتشتكى من إيه انتى متجوزة بجالك كام سنة

مها بجالي اربع سنين وعندى بت عمرها تلاته يا ضاكتوره

وحاسه بتعب ومغص شديد

الدكتورة: طيب نامى على السرير وهنعمل صونار نطمن على الرحم

مها: وها أية الصوصار دة

حب: هههه صونار يامها يعنى جهاز أشعة ماتقلقيش

الدكتورة بابتسامة: كيف ماجالتلك جريبتك واضح انها مش خيتك عشان كلامكم غير بعضيكم

حب: فعلا بنت عمى بس زى اختى

الدكتورة: اطمنى ونامى.


مها: حاضر

بعد لحظات انتهت الطبيبه من الفحص وعمل الصونار

الدكتورة اتفضلى

حب: خير يادكتورة هي كويسة

مها: بالله عليكي لتجولى في إيه لية مش حبلت بعد بتى

دكتورة: واضح انك جلوجة (قلوقة )شويا ومتوترة كمان لأنك ماخدتيش بالك انك حامل في بداية الشهر التالت كمان

حب بابتسامة: بجد حامل

مها: وها بجد والله يعنى اني دلوك حبله

الدكتورة: ايوة والله ودى صورة الرحم ودة الجنين اهو في بداية الشهر التالت

مها: ياماانت كريم يارب.


حب: طب وضع الجنين كويس يادكتورة والحمل ماشى تمام

الدكتورة: اه الحمدلله بخير بس تريح اعصابها وبلاش جلج وتوتر وبلاش ارهاج وبلاش علاجه زوجيه الفترة دى خطر

مها: هعمل كل إللى تجولى علية ياضاكتورة ربنا يخليك يارب

الدكتورة: دى مجويات وفيتامينات تمشى عليها عشان واضح انك ضعيفة وبلاش تبذلى مجهود في شغل البيت

مها: طب هو ولد ولا بت

دكتورة: لسة هنعرف كمان شهر هتيجى بعد شهر اطمن عليكى واخبرك

حب: شكرا يادكتورة.


حب: الف مبروك شوفتى طلعتى حامل وربنا كريم ازى بلاش نكد بقى ههههه

مها: انا فرحانة جوى كانى ماخلفتش جبل كدية هههه

حب: الف مبروك

مها: وشك حلو علينا ياجمر انت

حب: خلاص ابقى سمى حب بقى

مها: حرام عليكى كدة مرت عمك هطجنى ههههه ادعى يكون ولد

حب: واية يعنى خلفى ولد وسمية حب بردو ههههه

مها: هههه دى مرت عمك كانت طختنا بالطبنجة

حب: هههههه شريرة الست دى جوى جوى ههههه

مها: ههههه جوي.


حب: بصى سمى الولد رحيم عشان يكون عندك رحمة ورحيم

مها: حلو رحيم

حب: واهو يكون زى جدى عبدالرحيم ههههه

والله عال وجفين اهنية عمضحكو يلكى راجل يطرد علية يابت عمى ماشية ورى بت البندر هتبوظك

حب بصدمة: عامر بص

عامر: اسكتى ساكتة ليكى جد يعرف يشكمك جدامى على الدار

حب: احنا هنستنى ماهر

عامر: هي كلمة ومش هتنية جدامى على الدار

مها: تعالى ياحب ربنا يجيب العواجب سليمة

وصل عامر إلى بيت المنشاوى

عامر: ادخلى منيك ليها.


عمار: وها إيه جابك مع عامر يامها مش كنتى مع ماهر بتشترو الشوار بتاع العرسان

ماهر: مرتك وبت عمك لاجيتهم في المستشفى عملين يتمسخرو هناك لوحديهم من غير راجل ولا في خيشة ولا حية

عمار: صوح يامها ردى على كنتى بتعملى إيه مع بت عمك في المستشفى يامها

مها: اصل بس يعنى

بهية: وها انتى لسة هتبسبسى يافاجرة تطلعو من ورى جوزك وتتمسخرى مع بت امنة وانا جايللك ابعدى عنيها انت واجف بتسالها اديها على دماغها.


عمار: جولى يامها كنتى بتعملى إيه

مها بخوف: كنت بكشف عند دكتورة والله يا ع...

عمار: طرااااخ

صفعها على وجهها صفعه قويه ارتدت من شدتها للخلف وهو تشعر بالخوف والرعب من غضب زوجها وتخشي ان يصيب طفلها الاذي.

.

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵

الحلقة 17 

.

الفصل السابع عشر


في بيت المنشاوى

مازال الشجار مستمر والغضب مسيطر على عمار وتدخلت حب لتفض الشجار ولكن كان لها نصيب من ذلك الخلاف

مها بالم: بتضربنى ياود عمى

حب: انت بتمد ايدك عليها لية هي ماغلطتش

بهية: انتى تخرسى خالص يابت امنة.


حب: انتى إية ياشيخة عايزة تولعى في الدار عاجبك ان ابنك يضرب مراتة انتى مش امة المفروض تهدى ابنك مش تقوية كدة على مراتة ومها لو كانت راحت لدكتورة دة عشان ترضيك ياعمار وترضى الست امك إللى كل شويا تعايرها انها مخلفة بنت وعايزة تجبلك الولد عملت إيه غلط عشان تفضل مقهورة في بيتها وانت بدل ما تفهمها بالهدوء في إيه لا تمد ايدك وانتى إيه مشكلتك يامرات عمى كل شويا بنت امنة بنت امنة مالها بنت امنة احسن منك.


عامر: اخرسى يابت واتحدتى مع امى بادب

حب: مش هتعامل معاها اصلا عشان مايشرفتيش ان اتكلم معاها بعد كدة

صفع عامر حب بقوة صفعه مدميه اهتزت لها كرامتها وجرحتها فر في صميم قلبها وشعرت بالإهانة

عامر: انتى جليلة الحية والرباية وانا هربيكى.

عبدالرحيم وعبدالله: في إيه بيوحصل

عبدالرحيم: انت اتجننت اياك بتمد يدك على بت عمك

حب بدموع: انا غلطت لم جيت هنا

عبدالله: اهدى يابتى حوصل إيه.


مها: عمار ضربنى بالقلم يابوى وحب دافعت عنى راح عامر ضربها هي كمان

عبدالرحيم: لية حوصل إيه

عامر: اسالهم ياجدى عملو إيه.


حب بدموع: واحنا مع طنط زينب بتشترى حاجات مها تعبت قولت لماهر يوصلنا المستشفى نطمن على مها ويرجع يجيب طنط زينب وزاهية ونروح كلنا بس ياجدو ماغلطناش لم حبينا نطمن على مها ودكتورة هي إللى كشفت عليها والله ياجدو ولم خرجنا نستنى ماهر في الاستقبال قابلنا عامر ومن غير مايفهم في إيه جابنا على هنا وفضل يزعق ووالدتة فضلت تهزق فينا انا ومها ماحدش فيهم ادنا فرصة نتكلم احنا غلطنا ياجدو.


عبدالرحيم وعبدالله: لا يابتى ماغلطوش

عامر: وها يعنى إيه ماغلطوش

عبدالله: يعنى لم واحدة فيهم تعى وتمرض وتروح عند ضاكتورة تكشف مش غلط لازمن نطمن عليهم الاول مش تمد يدك ياعمار على مرتك سالتها هي كيفها إيه وجعها ياولد اخوى وانت يا كبير بتمد يدك على بت عمك باى حج

حب بدموع: تحضن جدها: انا همشى بعد اذنك ياجدو

عبدالرحيم: حجك علية يابتى لا مش هتمشى يابتى اطلعى استريحى وانتى يامها مالك يابتى.


مها بدموع: تعبانة ياجدى هطلع اريح بعد اذنك

عبدالرحيم: اطلعى يابتى وألف سلامة عليكى

في غرفة مها ذهبت إليها حب.

حب: مها بقولك اوعى تزعلى نفسك عشان ابنك وعمار دة لازم تعقبية

مها: ازاى

حب: لازم يتاسف ويصالحك واوعى تقولى انك حامل دلوقتى لازم يندم ويفكر بدل المرة الف قبل مايمد ايدو عليكى فاهمة اتقلى علية واوعى تستسلمى بسهولة

مها: طيب سامحينى انضربتى بسببى

حب: لا ولا يهمك بس انا لازم اربى عامر والعقربة امة.


مها: ربنا يهديها البعيدة

حب: اللهم آمين

عبدالرحيم: إيه إللى حوصل مش يتجرر تانى يا عامر واللى ورحمة ابوك ماهسكت على تصرفك وبت عمك محمد مالكش صالح بيها لا انت ولا اخوك ولا امك خابرين

وانت ياسبع الرجال صالح مرتك وراضيها وحج نفسك ليها خابر ولا مش خابر جبر يلمكم كلهاتكم

عبدالله: صحتك يابوى اهدى بس وكل حاجة هتتحل

في غرفة حب.


حب بدموع: هو انا ملطشة جواد يضربنى قبل كدة ودلوقتى عامر بس جواد انا سامحتة لكن عامر لازم يعتذر ويتاسف هو وامنا الغولة كمان

جواد ووليد حبونى وقررو يساعدونى وجدو وتيتة معايا وكمان خالتو لكن هنا إيه مين معايا جدو وتيتة هنا بيحبونى ومها وماهر بس وكمان عمو عبدالله ومراتة بس العقربة وعيالها مش قابلنى اصلا هيقبولو ازى بالصلح.


نفسى جواد يكون جنبى هو انا لية محتاجة وجودة معايا ماوليد موجود بردو بس انا عايزة جواد وكمان هو واحشنى اوى بقالى أسبوع ماشفتوش هو انا بحبة اوى كدة لية يمكن عشان اول حد يقف معايا وساعدنى ولا إيه مش عارفة انا لم بفكر فية بس مجرد تفكير ببتسم مش عارفة إيه السبب وكمان قلبى دقاتة بتزيد هو دة الحب مش عارفة بس مبسوطة انى بفكر فية ونفسى اشوفو واحكيلو على عمايل عامر اكيد لو عرف ان عامر ضربنى مش هيسكت يوة بقى انا تعبت من التفكير انا احسن حاجة انام واخلص من التشوش إللى انا فية.


في غرفة مها

يقترب عمار اليها يحاول ان يطلب السماح

عمار: مها حجك علية ادى راسك احب عليها معلشى

مها: بعد عنى ياعمار انت مافكرتش تطمن على ولا تعرف مالى بعد عنى

عمار: ياجلبى حجك عليه مش تزعلى عاد

مها: قولت بعد وهملنى اتخمد

عمار: طب إيه بيوجعك لية كشفتى

مها: هملنى مش هتحدت امعاك

عمار: براحتك

في غرفة بهية

عامر: شوفتى جدى جلب علينا بسبب بت عمى.


بهية: طول مابت امنة في الدار اهنية هتاخد الكل تحت طوعها وجدك هيرضى عن عمك ومش بعيد يشيع يجيبهم سمعت جدك بيتحدت مع عمك وبيجولة اعطى امحمد حجة لو موت ولا جرالى حاجة ادى اخوك ارثة في الأرض والمال وكافة شئ شوفت جدك بعد لم طلع عنيكم وشجاكم وتعبكم راح يروح لعمك على طبج من دهب ودة مش يرضى ربنا بعد لم هرب عشرين سنة يرجع ياخد ارضة على الجاهز كدية.


عامر: طب والعمل يااماى وازاى يدخل الدار بعد ماكان سبب موت ابوى هو وبت العزازى كيف جدى هينسى كدية في طار بينا لازم يتنفذ

بهية: كيف ماجولت جدك نسى ابوك وبيفكر بس في عمك محمد وانت لازم تتصرف جبل ماعمك يجى هنية لازم نحتكم على الأرض وحج عمك يكون ليك انت وخيك

عامر: نعمل إيه عاد يااماى

بهية بمكر: لازمن نحط البت تحط عنينة لازمن مش تطلع براك انت وخيك واحد فيكم لازمن يتجوزها والفلوس والأرض تكون ليكم.


عامر: وها نتجوزها كيف احنا متجوزين وكمان عمى هيزعل منينة وانا مش بطيج البت دى

بهية: يبج عمار يتجوزها وتتحط تحت الضرس ولازمن نزلها ونشكمها ونعرفها مجامها بس انا عايزاك انت تجوزها وتربيها وتنسيها اسمها لازم ترجع حج ابوك إللى ناوية تاخدة هي وابوها مش تفرط في أرضك دى كيف عرضك ياولدى امال تستنو لم حد من جرايب امنة يتجوزها

عامر: وها عندك حج يا اماى عندهم وليد وجواد لسة من غير جواز.


بهية: اه عاد وياخدو أرض المنشاوى ويتحكمو فيكم لا يمكن يوحصل واصل

عامر: طب جدى هيرضى يجوزها لحد فينا

بهية: لازمن يرضى ياولدى لو عايز نتصالحو مع العزازية وننسو الدم والطار يبج يوافج يجوزك البت وعمك يرجع يعيش هنية لكن لو رفض مش هنسمح أرض المنشاوية يخدوها والدم هيبج لركب ولو بت امنة فكرت تجوز الضاكتور ولا الظالط اياك هتترمل يوم دخلتها وبدل ما تدخل دنيا هتدخل القرافة عاد

عامر: عندك حج يااماى عفارم عليكى.


في مكان ما يتم اطلاق الاعيرة النارية ويتبادلون اطلاق الرصاص الحي بين قوات الشرطة الخاصة واحدى كمين ارهابى في سيناء.

تم القبض على الارهابين وتم الاستحواذ على الزخائر والقنابل المستخدمة في العمليات الارهابية الأخيرة وتم القبض على جميع العناصر الإرهابية وتم تبادل اطلاق النار وأصابه ضباط من قوات الشرطة و

تم نقل المصابين من الشرطة إلى المستشفى العسكرى لتلقى العلاج اللازم.

.

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵

الحلقة 18 

.

الفصل الثامن عشر


دب الخوف والقلق على بيت العزازى بعد سماع اهم الانباء عن العملية الإرهابية واصابة إحدى الظباط في العملية وكان القلق علي وجوهم جميعا ولا يستطيع أحدا ان يعلم أى اخبار عن جواد.

نعمة: ولدى ياترى فيك إيه ياولدى

صبرى: اتصلت على جواد ياوليد ياولدى

جواد: موبايله مغلق ياحج مش شرط ياجماعة يكون جواد في العملية دى هو اكيد في شغلة واول لم يخلص المهمة هيتصل مش تقلقو.


كريمة: ياحبة عينى من جوة ياجواد كان لازمتها إيه الشغلانة دى ياولدى

صبرى: كفاياكم نديب ونواح عاد الولد بخير واسكوتو ساكت

حب بدموع: يارب يكون جواد بخير يارب يارب لازم اتصل على وليد اطمن

مها: مالك ياحب لسة بتبكى عشان قلم امبارح حجك عليه

حب: لا يامها بس تعبانة شويا هطلع اوضتى انتى كويسة عملتى إيه

مها: زى ماجولتى بتجل علية وهو عمال بس بدو يرضينى باى شكل

حب: أيوة جدعة خلية يبوس ايدك ورجلك كمان.


مها: هخلية يلف حولين نفسة عاد

حب: ماشى هعمل حاجة ورجعالك اوعى تشتغلى في البيت ارتاحى

صعدت حب إلى غرفتها وحاولت الاتصال على وليد والاطمئنان على جواد وقد علمت أن لم يعلم شئ عن جواد إلى الآن وحزنت بشدة وصلت ودعت المولى عز وجل أن يكون بخير.


في بيت عوض المنصوري

حسين: جولت إيه يابوى

عوض: عايز تجوز بت محمد المنشاوى بت البندر

حسين: دة هيكون انتجام ليهم يابوى عشان إللى حوصل زمان

عوض: ولو رفضوك يافجرى حسين: وها مين دة إللى يترفض هي تطول تجوز مهندز زراعى جد الدنيا

عوض: خولاص نكلم الحج عبدالرحيم ونطلب يدها

عوض: هي البت زى لهطة القشطة يابوى

عوض: وهتنسى إللى حوصل ياولدى.


حسين: لو حوصل نسب بينا يابوى هننسو العداوة لكن لو رفضونى مش هنسى واصل وهيتحصرو على شبابهم

عوض: ولد ابوك صوح

نزلت حب إلى جدها تجلس جانبة والقلق ينهش قلبها على جواد.

عامر قاصد يدايقها بعد سماع الأخبار

عامر: شوفت إللى حوصل ياجدى في سينا بيجولو في ظباط انصابو وظباط ماتو كمان ياعينى

عبدالرحيم: ربنا ينتقم منيهم ياولدى

حب: لا مافيش حد مات إصابات بس

عامر: وها وانتى مخلوعة على مين عادكدية.


حب: انا بكلم جدى مش بكلمك فلو سمحت مش تتكلم معايا

عامر: شايف ياجدى انا أكبر منيها ومافيش احترام عاد

نجية: بجولك ياولدى خليك بعيد عن حب كفياك إللى عملتو فيها امبارح

عامر: طب عاوز اتحدت معاك ياجدى لوحدينا

حب: جدى انا طالعة اوضتى عن اذنكم

عبدالرحيم: خير ياولدى في إيه

عامر: انا عايز اتجوز

عبدالرحيم: وها اتجننت في عجلك ياولد ولا إيه

عامر: لية عاد ياجدى شرع ربنا.


عبدالرحيم: وها مراتك جصرت امعاك في إيه مخلفة وعندك عيلين منيها كيف تكسر بخاطر بت عمك وتجوز غريبة ياولدى كيف

عامر: هي مش غريبة هي كمان بت ولدك

عبدالرحيم: مين تجصد حب

عامر: ايوة ياجدى

عبدالرحيم: انت واعى لكلامك دى عاد انت لا بطيجها ولا هي بطيجك يبج كيف عايز تجوزها

عامر: ماحب إللى بعد عداوة ياجدى وانا ود عمها واولى بيها من الغريب

عبدالرحيم: انت بتضحك على شيبتى ياولد ولدى

عامر: لية عاد ياجدى.


عبدالرحيم: انا خابرك زين ياولدى انا مربيك على يدى ومش داخل نفوخى كلامك دى جول دة كلامك امك مش كدية بس لية إيه السبب عاد.


عامر: بوص ياجدى لو حضرتك عايز مايكونش في دم بين العيلتين احنا والعزازية يبق اتجوز حب وعمى يجى يجعد وسط اهلة وناسو وهنسى ان هو سبب موت ابوى لكن لو رفضت وحب رفضت الجوازة دى وكانت عنيها على حد من عيلة امها يبق جبتوا لنفسيها وهتترمل قبل ماتدخل على واحد غيرى والطار إللى بين العيلتين مش هيوخلص لو عايز تقفل على الدم والطار يبج يوافج وتخبرها انها لازمن ترضى بود عمها وكمان انا مش هجبل بعد العمر كلهاتو يجى حد من عيلة امها ياخد ارضى ومالى يتمتع بية واجف اتفرج علية.


عبدالرحيم: جول كدية بجى انت طمعان في أرض عمك ومالة مش كدية مش فكرت غير في المال وبس ياولدى ياخسارة تربيتى فيك انا مش ربيتك صوح ياخسارة انت تربية بهية وبس روح اعمل مابدالك ياولد الغالى واعتبر جدك مات ومن انهاردة مالكش كبير انت كبير نفسك ياخسارة ياميت خسارة

مها: جدى الحقنة ياجدى حب جاطعة النفس ياجدى مش بتنطوق ياجدى

هرول الجميع إلى غرفة حب يحاولو ايفاقتها

ماهر: لازمن ننجلها مستشفى.


عبدالرحيم: مستنى إيه ياولدى شيل خيتك ونروحو المستشفى

حملها ماهر ووضعها السياره وقادها ومعه الجد بجانبها وانطلق ماهر بسرعة إلى مستشفى

عبدالرحيم: ودينا مستشفى إللى كنت فية ياولدى خلى ولد خالتها يكشف عليها بدل الغريب ياولدى

ماهر بقلق: حاضر ياجدى

بعد لحظات كان الجميع في المستشفى

دخلت حب الطوارئ وتم الاتصال على دكتور وليد لياتى يتابع الحالة

حضر عمار وعامر وعمهم أيضا.

حضر وليد وتفاجا بعائلة المنشاوى.


وليد: خير كلكم موجودين امال مين إللى تعبان

عبدالرحيم: حب ياولدى

وليد بقلق: حب انتو عملتو فيها إيه

عبدالله: شوفها ياولدى

وليد ينظر بوعيد إلى الشباب: ورحمة ابويا ماهرحم حد فيكم لو كان لمسها بسوء

ماهر بانفعال: هي كيف خيتى ومش حد ياذى خيتة

وليد بصدمة: هنشوف.

دخل وليد يتفحص حب بقلق وخوف وبعد فترة خرج

وليد يتحدث مع جدة: تعالى ياجدى خلى عم حسن يوصلك المستشفى عندى حب تعبانة وبلاش تعرف جدتى.


صبرى بقلق: جاى ياولدى بس كيفها ياولدى

وليد: لم تيجى ياجدى

عبدالرحيم: خير ياولدى بتى مالها

وليد: تعالى معايا ياجدى نقعد في المكتب شويا

عبدالله: طمنا ياولدى

وليد: خير تعالى معايا ياجدى

عبدالرحيم: جولى ياولدى بت ولدى فيها إيه

وليد: حب لازم تدخل العمليات حالا في اسرع وقت

عبدالرحيم بصدمة: وها عمليات لية إيه صابها

وليد: لازم تعمل عملية في القلب هي عملية اسطرة هتكون بسيطة ان شاء الله بس لازم تعملها دلوقتى.


عبدالرحيم: جلب هي جلبها منصاب ياولدى

وليد: شوفت بنت ابنك خدت القلب منك

عبدالرحيم بحزن: يعنى متاخدش منى غير المرض لية يارب لله الأمر من جبل ومن بعد

وليد وبلاش تعرف حد عشان كدة اتكلمت معاك لوحدينا ودلوقتى جدى جاى في الطريق ولازم اجهز نفسى للعملية ادعيلها ياجدى ان شاء الله خير وتقوم بالسلامة بس انا دكتور وعارف هي زعلانة حالتها النفسية مش كويسة

عبدالرحيم: والله ياولدى ماحدش يجدر يدوسلها على طرف.


وليد: طيب ياجدى لازم اجهز للعملية.

حضر صبرى وعلم بتعب حب وحزن من أجلها فهي اصبحت غاليه على قلب الجميع ويرا فيها ابنته الذي اشتاق لها وظل يدعي الله ان ينجيها

جهز وليد نفسة لدخول غرفة العمليات

في المستشفى العسكرى

الطبيب المعالج: حمدلله على سلامتك يابطل

جواد بتعب: الله يسلمك يادكتور انا ممكن أخرج

الطبيب مستعجل ليه لازم تفضل تحت الملاحظه يوم كامل عشان نتاكد من سلامه الأوتار والأعصاب مكان الرصاصه.


جواد: دى بسيطة

الطبيب: فعلا بسيطة بس ممكن يحصل مضاعفات حضرتك في غنى عنها

جواد: لازم اخرج عشان اهلى دلوقتى هيتجننو عليه من القلق

لازم يشفونى قدامهم

الطبيب: بم انك مصير يبق تخلى بالك من الجرح وممنوع أى مجهود واسبوعين ترتاح وماتحركش كتفك غير في الضرورة القصوى وتفضل في الرباط دى عشان الجرح مايتلوثش

جواد: حاضر هعمل كل حاجة بس طمنى في اصابات كتير

الطبيب: لا الحمدلله اتنين من العساكر بس إصابة مش خطيرة.


جواد: الحمد لله...



الفصل التاسع عشر و العشرون و الواحد والعشرون  من هنا 


 لقراءة جميع فصول الرواية من هنا



تعليقات