رواية حب في الصعيد
الفصل التاسع عشر 19 والعشرون 20 والواحد والعشرون 21
بقلم فاطمة الألفي
كان الجميع قلق بوجودها داخل غرفه العمليات وينتظر أن يخرج الطبيب ليطمئنو على وضعها
بعد ساعتين خرج وليد من غرفة العمليات
واسرع إليه الجد صبري والجد عبدالرحيم
صبرى: خير ياولدى
عبدالرحيم: طمنى ياولدى
وليد: الحمد لله العملية مرت بسلام بس هتفضل في العناية وممنوع الزيارة غير لم تفوق ونطمن عليها وجودكم دلوقتى مش هيفيد بحاجة
ماهر: كيف هنضل جارها لم تفوج بالسلامة
صبرى: كيف نهملها لحالها ياولدى.
وليد: ياجدى انا موجود وهتابعها بس مافيش داعى حد يفضل هنا الكل يروح يرتاح والصبح تعالو اطمنو ولم حب تنتقل غرفة عادية هخلى قمر تبات معها
ماهر: وها وخيتى تيجى تعجد جارها
حضر جواد في هليكوبتر وبعد فترة وصل إلى مستشفى ليقابل وليد ويعلم ماذا حدث في غيابة وما حال القلق المسيطر عليهم بعد سماع اهم الانباء.
كان يريد ان يعلم ماذا عن حب هل قلقت عليه واحزنها غيابه ام لا تهتم به، وهي أصبحت شاغله الأول، تشغل قلبه وعقله وكيانه.
كان يتحدث وفجاة ويعطي الممرضه الاوامر
وليد بصدمة: جواد انت بخير مالك منصاب
صبرى بقلق: جواد ياولدى فيك إيه صابك كلهاتنا اتوغوشنا عليك ياولدى
جواد بابتسامة: انا بخير ياجدى دى طلقة طايشة ماتقلقش
وليد: الحمدلله انك بخير
وحضن جواد وليد
جواد: هههه براحة ياعم كتفى هيتخلع ههه بس جدى هنا لية
عبدالرحيم: سلامتك ياولدى
جواد بصدمة: الله يسلمك
هو في إيه ياوليد عيلخ المنشاوى هنا وجدى كمان في إيه.
وليد: حب تعبانة تعالى معايا هقولك كل حاجة
جواد بخوف: مالها حب انطق ولية عيلة المنشاوى هنا
وليد: بصراحة حب سابت البيت من أسبوع اول لم انت نزلت مصر هي كمان سابت البيت وراحت عند جدها
جواد: نعم ولية خبيت ماقولتش لية واية تعبها هناك عملو فيها إيه اقسم بالله لو حد لمسها.
وليد: اهدى هي تعبانة اصلا وانا ماقولتش
جواد بقلق: مالها تعبانة فيها إيه.
وليد: لم عملت الايكو شكيت ان في حاجة في القلب والحمد لله طلعت مشكلة بسيطة كان ضيق في الشريان وارتخاءفى الصمام بس وسط مش شديد وكان لازم تعمل اسطرة ونسلك الشريان وهتمشى على اقراص معينة تحافظ على القلب وهتبق كويسة مش في أى خوف عليها بس بلاش توتر أو ضغط عصبى ونرفزة الحاجات دى بس
جواد بخوف: حرام عليك يااخى بقى كل دة يحصل وماتقوليش.
وليد: خوفت اقولك على تعبها وانت مش موجود وفي مهمة كنت اعمل إيه وخبيت عليك انها سابت البيت عشان انت مش تتوتر وتقلق وانت في شغلك قولت لم ترجع هقولك كل حاجة بس هي كانت على اتصال بية كل يوم ويتكلم جدى وجدتى بس هي ماتعرفش ان قلبها تعبها انا اتفاجت بيها هنا من ساعات بس ودخلت العمليات علطول
جواد: طب لية مش قولتلها لية اتاخرت في عمل الاسطرة.
وليد: ماحصلش تأخير هي مش ادتنى فرصة حتى هي ماسالتش الايكو إللى عملتو نتيجتو إيه بس وقتها كانت الامور تمام بس واضح انها اتعرضت بمجهود أو ضغط عصبى مش عارف حد زعلها هناك او إيه مش فاهم
جواد: هي مش هتروح عندهم تانى واحنا إللى هنحل الموضوع وهي تفضل بعيد
وليد: طيب اهدى كدة انا قولت الكل يروح روح قدامهم وارجع تانى
جواد: نعم يتحرقو انا مش هخاف منهم انا مش هتحرك من هنا غير وحب معايا طب عمتى وجوزها عرفو.
وليد: لا طبعا موبايلها اكيد عندهم تعالى نخرج ومش عايزين مشاكل هنا في المستشفى.
وليد: جواد روح جدى وارتاح انت كمان والصبح تعالى انا موجود
صبرى: يلى ياولدى دى ستك هتفرح بشوفتك بخير وترتاح ياغالى
جواد: اتفضل ياجدى
عبدالرحيم: بينا يا ويلد منك لية نعود الصوبح
عبدالله: ربنا يعافيها يارب
ماهر: اتسند على ياجدى
عامر ينظر إلى جواد بغل
عمار: عامر يلى نمشى من ااهنية
جواد: اركب انت ياجدى انا مش هقدر اسيب حب ياجدى هفضل مع وليد
صبرى: خابر ياولدى بس من حجك ترتاح هبابة انت تعبان ياولدى عاد.
جواد: مش هقدر ياجدى
صبرى: بتحبها ياولدى
جواد بحزن: بعشقها ياجدى وعايزك تجوزهالى
صبرى: جواز مرة واحدة مش لم تسترد عافيتها ياولدى
جواد: بردو هتجوزهالى ههه
صبرى: ربنا يصلح الحال نتحدت بعدين يا ولدى
جواد: حاضر ياجدى بلاش تخبر حد في البيت ان هنا ومنصاب وانا هتصل الصبح على جمال واتكلم مع جدتى وامى
صبرى: عين العجل ياولدى عشان مش نجصين مناحة ونواح
عامر: شوفت إللى مايتسمه
عمار: تجصد جواد.
عامر: هو في غيرة كان نفسى اجتلة واوخلص منية جبر يلمة
عمار: هههه هو متصاب ياخوى طول بالك بس خدت بالك عاد من خوفة وجلجة على بت عمك شكلهم عاشجين بعضيهم هي كانت خايفة وجلجانة لم علمت بخبر اصابة في عملية سينا يبج في بينهم حاجة
عامر: ورحمة ابوى ماهيتهنو واصل وبكرة تشوف يا ولد ابوى
داخل غرفة العناية المركزة.
بعد أن تم تعقيم جواد دخل ليطمئن على حب: جواد بلهفة: كان نفسى اشوفك اول لم افوق من اصابتى افتح عينى عليكى كنتى اول اسم نطقة قلبى قبل لسانى ولم جيت اجى اشوفك كدة مش حاسة باى حاجة حوليكى بس انا زعلان منك انتى ماسمعتيش كلامى وروحتى عنديهم برجلك من غير ماتعرفينى وانا قولت بلاش تصرف طايش لية عملتى كدة عاجبك ان اجى الاقيكى كدة عملو فيكى إيه وانا وربنا المعبود ماهخليهم يدوقو طعم الراحة ياحب لو كان حد فيهم سبب في رقدتك دى مش هسمح بية ياحبى.
جواد بتنهيدة: ايوة حبى انا بحبك ياحب من اول لم حسيت بدقات قلبى ونبضى بيزيد اول لم اشوف عينك بتضحك بحس انى قلبى بيضحك عشانك لم اسرح في ملامحك غصب عنى ببتسم انا ماعرفتش ان بحبك اوى كدة غير لم بعدت حسيت بنار جوة قلبى من بعدى عنك:
دخل وليد: احم احم كفاية كدة ياجواد تعالى معايا نقعد برة
جواد بقلق: هي كويسة بجد ياوليد
وليد بابتسامة: والله كويسة
في بيت المنشاوى
نجية بفزع: خير ياحج وينها بت ولدى ياحج.
عبدالرحيم بتعب: في الميستيشفى ياحجة عملت عملية ولازمن تضل في العناية
نجية بتضرب على صدرها بفزع: وها إيه صابها يانضرى ياعينى عليكى يابت ولدى ياحبة عينى اكيد عين وصابتها ياحج لازمن ارجيها وابخرها
زينب: ربنا يقومها بالسلامة طب كيفها دلوك
عبدالله: الضاكتور طمنة بيجول بخير من النجمة هنكون عنديها نطمنو عليها
بهية: وعملية إيه دى إللى عمليتها يعنى البت معيوبة بجى وجايا مرضانة.
عبدالرحيم: بهية مش عايز اسمع حديت ماسخ واكتمى خاشمك وانتى ووالدك البكرى مش تتحدو معايا واصل بعد كدية
عامر: لية ياجدى عشان جولت الحج
عبدالرحيم: كسر حجك همولنى لحالى وغورو من وشى
في بيت العزازى
الحاج صبرى: وها لسة صاحى ياجمال ياولدى
جمال: مستنظرك ياجدى روحت فين اتاخرت لية عاد
صبرى: مافيش موصلحة ياولدى وبخلصها
جمال: طيب عايز اطمنك على جواد كلمنى دلوك وهو بخير وهيعود بكرة
صبرى: الحمدلله ياولدى طمنت امك وستك.
جمال: ايوة ياجدى بس شكلك تعبان ومهموم مالك ياجدى
صبرى: هجول إيه ياولدى ربنا يصلح الحال ياولدى انا طالع انام تصبح على خير ياولدى
جمال: وانت من اهل الخير
جمال بشرود: لازمن اعرف إيه مخبية على ياجدى وهعرفة. :
عودة إلى المستشفى
وليد: قولى اصابتك جامدة ولا طايشة زى ماقولت
جواد: ههههه مش هتفرق
وليد: يابنى مالك طب ورينى الجرح كدة.
جواد: لا الدكتور قال هفضل أسبوعين كدة ولم يلم افك الغرز ولازم ماحركش كتفى عشان الأعصاب مش تتاذى يعنى
وليد: هي وصلت للأعصاب يبق رصاصة كانت عميقة بقى
جواد: الحمدلله انا انكتبلى عمر جديد انا كنت هتغربل لوله ربنا ستر وحمانى كنت لابس واقى الرصاص الحمدلله
وليد: الحمدلله
جواد: انا قولت لجدى عاوز اتجوز حب
وليد: بتتكلم جد بس حالتها مش حمل جواز دلوقتي
جواد: لية انت مش قولت كويسة والقلب مش تعبان اوى زى عمتى.
وليد: فعلا بس بردو لازم راحة لمدة 6 شهور بعد العملية
جواد: ومالو تبق مراتى بردو وهتكون في حمايتى وهشيلها جوة قلبى وروحى وعمرى كمان
وليد: ياعينى على جواد لم يبهدله الحب ههههه
جواد: ههههه بكرة تتبهدل بهدلتى هههه
وليد: ومين قالك انى مش متبهدل زيك بالظبط
جواد بابتسامة: بجد من ورايا يا واطى وانا ماعرفش
وليد: مش لم هي تعرف الاول ههههه
جواد: بقى كدة.
.
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵
الحلقة 20
.
الفصل العشرون
في بيت المنشاوى
في غرفة بهية
بهية: يعنى إيه ياعامر يعنى ولد خالها كامل بيعشجها وهي كمان بتعشجة ياحلاوة يابت امنة
عامر: بس ورحمة ابوي ماهنينهم ببعض
بهية: وجدك كيف هيوافج وهو مش طايجنا ياولدى
عامر: جدى لم يتواكد ان مصلحت بت عمى معانا هيوافج وانا هفضل ازن ومش لازمن تتجوزنى انى نخليها تتجوز ماهر وهي موصلحة واحدة برضك
بهية: وها لازمن انت إللى تحطها تحت رجلك.
عامر: عشان جدى يرضى وعمى كمان نخليها من نصيب ماهر وشكل ماهر بيرتحلها
بهية: وها بس زينب مش هترضى ماهر يهمل بت خالو
عامر: ومين جال يهملها هيتجوزها برضك بس هيتجوز حب وانا هتصرف موعا
بهية بحقد: المهم مش تتهنى ساعة واحدة انا بكرها عما ياولدى
عامر: صوح يا اماى لية بتكرهى امنة جوى كدية وبتها
بهية: موضوع كبير جوى ياولدى. :
في الصباح الباكر
ذهبت عيلة المنشاوى إلى المستشفى.
وذهب الحاج صبرى
داخل المستشفى.
عامر: ينظر الى جواد: وها انى شايف ان في ناس باتت هنية ولا إيه عاد
وليد: لا جواد لسة واصل وبعدين الناس تقول صباح الخير الاول
عامر: وهيجى منين الخير لم نصتبح بوشيكم عاد
جواد بعصبية: بقولك إيه ياجدع انت خليك في حالك انت مالك اصلا ابيت هنا ولا ابيت فين تكونش مراتى وانا ماعرفش انت مالكش دعوة بينا فاهم
عامر: لا مش فاهم هتعمل إيه بجى هتوضربنى بيد واحدة كيف
عبدالرحيم: بس يا عامر كفياك.
جواد: انت مستقل بية فاكر مش هعرف امد ايدى بس انا محترم الراجل الكبارة دة ومحترم وجدى في مكان زى دة
صبرى: وها في إيه حوصل ياولدى
عامر. : عبدالله: بس مش عايزين نسمع كلمة زيادة
جاءت ممرضة في نفس الوقت
الممرضة: ياضاكتور وليد حالة العناية فاجت دلوك
وليد بابتسامة: بجد طب انا جاى حالا
جواد: حب فاقت
صبرى: الف حمد وشكر ليك يارب
عبدالرحيم: الحمدلله.
وليد: هدخل اطمن عليها ولو كويسة هتنقل اوضة عادية وهتشوفوها بس ياريت يكون في هدوء انتو في مستشفى وفي ناس تعبانة مش حمل تسمع دوشة. :
داخل العناية
حب بتعب تنظر ماحولها وتهمس انا فين
وليد بابتسامة: سلامتك يابنت خالتى
حب بتعب: وليد انا فين
وليد بابتسامة: يعنى فين في المستشفى عندى انتى حاسة بأية بقى
حب بتعب: لية حصل إيه
وليد: تعبتى شويا وكويس أن ذئاب الجبل طلعو بيفهمو وجابوكى هنا.
حب بتعب: هههه حلوة ذئاب الجبل دى
وليد: اى خودمة يااوختى ههه
حب بابتسامة: بس بردو هنا لية
وليد: مش فاكرة آخر حاجة حصلت حسيتى بأية
حب بشرود: اه بعد لم قفلت معاك الفون حسيت بدوخة وتعب في كتفى وكمان الم جامد في صدرى كنت حاسة مش قادرة اخد نفسى بعد كدة مش حسيت بحاجة
وليد: بصى هقولك على حاجة بسيطة مش انا كنت عامل ايكو عشان اطمن عليكى لم تعبتى بس روحت البيت لاقيت روحتى عند اهل والدك.
هو بأن من الايكو ان في خلل بسيط في القلب ضيق في شريان وارتخاء بسيط في الصمام
حب بابتسامة: لا هو مش بسيط هو ارتخاء شديد بس باخد اقراص منتظمة عليها
وليد بصدمة: كنتى عارفة
حب بابتسامة: اكيد طبعا انا بعمل ايكو كل سنة ومنتظمة على العلاج بس الحمدلله كويسة مش مقلق يعنى.
وليد: لا مقلق لم تتعرضى لتوتر ونرفزة وتحسى بخلل في الدورة الدموية إللى مشغلة الجسم كلة يبق مقلق ودة عملك ضيق في الشريان التاجى وحالتها كانت هتدهور لو كانو استنو عليكى شويا الدقيقة بتفرق مع مرض القلب عملتى اسطرة امبارح بالليل والحمدلله بقيتى احسن دلوقتى وهتفضلى ماشية باستمرار على الاقراص إللى بتخديها بس بدل 5 ملى هتاخدى 10
حب بابتسامة: شكرا ياابن خالتى بابا او ماما عرفو حاجة.
وليد: هي العيلة كلها برة بس اكيد لا عشان موبايلك مش كان معاكى
الحب: الحمد لله مش لازم يعرفو لم نتقابل ابق اقولهم
وليد بابتسامة: زى ماتحبى
حب: هو يعنى
وليد فهم عايزة تقول إيه
وليد بابتسامة: جواد برة وماسبكيش امبارح وفضل معايا بيتنا واقفين قدام العناية
حب بكسوف: هو كويس
وليد بابتسامة: زى القرد ههههه
حب: هههه طب إيه النظام برة
وليد: جدى صبرى وجواد من عندنا ومن عندكم جدك وعمك وعيال عمك الثلاثى المرح ههههه.
حب: ههههه
انتقلت حب إلى غرفة عادية وتجمع العائلة كلها ليطمئن عليها.
دخل صبرى عبدالرحيم الاول: سلامتك يابتى الف سلامة عليكى ياغالية
حب بابتسامة: الله يسلمك يا جدى واحشتنى ياجدو صبرى
صبرى: اتوحشتك جوى يابتى بعيد الشر عنيكى
ظهر جواد خلف جدة بابتسامة: الف سلامة عليكي ربنا يقومك بالسلامة
حب بخضة من منظر تعليق كتفة: الله يسلمك وسلامتك
جواد: دى حاجة بسيطة كدة شوية رتوش هههه
حب: هههه.
عامر وعمار: وسع كدية خلينة نطمنو الف سلامة عليكى يابت عمى
حب: الله يسلمكو
ماهر بابتسامة: سلامتك ياجمر والله جلبى اتخلع عليكى ياخيتى
حب بابتسامة: تسلم يا ماهر ربنا يخليك
جواد بغيرة من ابتسامة ماهر ونظراتة إلى حبيبتة الغالية وابتسامتها أيضا: وليد بهمس: اهدى ياوحش
جواد بغل: انت مش شايف اقتلة دة ولا إيه
حب بابتسامة: كيفها زاهية يا ماهر
ماهر: بخير وبتسلم عليكى كتير جوى.
حب بابتسامة: ماتخفش انا كويسة والفرح مش هيتاجل المرة دى ههههه
ماهر: وها يابت عمى صحتك اهم من ميت فرح عاد جومى انتى بس بالسلامة وهيكون احسن فرح عنيدنا
جواد: مش فاهم فرح مين
حب: فرح ماهر وزاهية كل لم يحددو ميعاد الفرح جدو يتعب هههههه المرة دى انا إللى تعبانة بس هنعملو بردو ماشى ياجدو
عبدالرحيم: ربنا يتمم بخير عبجال فرحك يابت الغالى
عامر بابتسامة: عن جريب ياجدى
وليد: كفايا كلام عشان حب لازم ترتاح.
عبدالرحيم: هشيع عمار يعاود بمرتة تجعد جارك لم تجومى بالسلامة يابتى
حب بسرعة: لا لا ياجدو مش لازم مها انا كويسة
جواد: اختى قمر هتيجى تقعد مع حب ماحدش يحمل هم
عبدالرحيم: لية مش عاوزو مها يابتى هي زعلتك وانتى واخدة على خاطرك منيها
حب بابتسامة: لا ياجدو بس هقولك لوحدنا
خرج الجميع وتركو الجد عبدالرحيم مع حب
عبدالرحيم: في إيه يابتى وغوشتينى يابتى.
حب بابتسامة: اطمن ياجدو انا مش عاوزو مها عشان هي تعبانة وحامل جديد ماينفعش تتعب الدكتورة قالت لازم راحة تعرف كمان ياجدو هي حامل في الشهر التالت وماكنتس تعرف
عبدالرحيم: بركة يابتى طب لية مش خبرتو حد في الدار
حب بزعل: ماهو عامر يومها ضربنى وعمار ضرب مها فانا قولت لمها لازم تربى عمار الاول عشان مش يمد ايدو عليها تانى
عبدالرحيم: وها بتفكرى زين يابت الغالى.
حب: يعنى بابا غالى عندك ياجدو وحضرتك مش زعلان منه ومسامحة من قلبك.
عبدالرحيم: مافيش اب بيغضب على ولدو غير لصالحو يابتى انا زمان كنت زعلان جوى لم ولدى خرج عن طوعى بس بعد كدية عرفت ان هو راجل كان لازمن يقرر يعيش حياتو كيف ومع مين عرفت متواخر بعد لم فقدت ولا دى الكبير والزغير مرة واحدة ابوكى ادلى على ماصير وعمك الكبير مات في العركة إللى حوصلت بين العيلتين والجيل الزغير الشباب هم بيدفعو التمن دلوك بس مش تخافى يابتى انا وجدك صبرى مش هنسكت واصل.
حب: يارب ياجدو هو ينفع بابا وماما يجو دلوقتى
عبدالرحيم: لا الصبر يابتى بلاش دلوك عشان لسة النفوس شايلة يابتى بس بعون الله هنتصافو جبل فرح ماهر
حب بابتسامة: يا رب ياجدو
عبدالرحيم: بصى يابتى عاوزك تروحى مع جدك صبرى تجعدى معاهم
حب: مش عايزنى لية ياجدو
عبدالرحيم: عاوز ابعدك عن المشاكل يابتى عاوز افوض العراك مع ولد عمك عامر مش هيسكت يابتى انا عاوز ابعدك عنية.
حب: بس حضرتك موجود و عامر مايقدرش يعملى حاجة هو صحيح مد ايدو علية بس انا احترمت ان الكبير ومارضيش اتكلم
واحتراما لحضرتك
عبدالرحيم: عارف يابتى بس هكون مستريح مع جدك صبرى
عامر عايز يتجوزك يابتى
حب بصدمة،.
.
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵
الحلقة 21
.
الفصل الحادي والعشرون
حب بصدمة: إيه عامر عايز يتجوزنى انا لية وازى مش غريبة ياجدو.
عبدالرحيم: انا عارف عامر ماشى ورى امة وهي مش عاوزة ابوكى ياخد ورثة يابتى عاوزو تكوش على الاطيان إللى نحتكم عليها طول عمرها طماعة وبتلعب في مخة وتجوية على وان ياخد بطار ابوة عشان كدية يابتى لازمن تروح تجعدى عند جدك صبرى وانا هاجى عنديك اطل عليكى واطمن يابتى وهخلى عمك عبدالله يسجل حج ابوكى في الأرض ومالة يابتى باسم ابوكى عشان لو جرالى حاجة يوصلة حجة.
حب: صدقنى ياجدى بابا مش عايز حاجة احنا مش راجعين عشان أرض ولا مال بابا عايز حضنك ورضاك علية احنا عيشنا طول عمرنا في الغربة بابا اشتغل بنفسة وكون تركة من شقاء وتعبة ومجهودة ياجدو بابا عاش في الغربة عشرين سنة وتعب بجد احنا مش محتجين لو عامر عاوز الفلوس ياخدها بس ينسى الأذى بلاش يظلم حد بلاش يفكر بطريقة ان لازم يتجوزنى عشان الفلوس والأرض ماتخرجش برة العيلة هو عايز يتجوز على مراتة ام ولادة وبنت عمة عايز يجرح قلبها ويتجوز عليها عشان الطمع في المال والأرض.
عبدالرحيم: ياريت بيعرف يفكر صوح يابتى انا ههملك ترتاحى وهتفج مع جدك ان تخرجى من هنية عليهم طوالى فاهمة ياجلب جدك
حب بابتسامة: حاضر ياجلبى هههه
وليد: عند حب: وليد: على فكرة ممكن تخرجى من دلوقتى بس عايزك ترجعى عندنا احسن ليكى
دخل جواد أيضا يتحدث معها.
جواد: حب انا لا يمكن اسيبك تروحى عندهم تانى كفاية اوى كدة
حب: انتو لية خايفين من اهل بابا هم بيحبونى اوى على فكرة انتو فاهمين غلط.
جواد: نعم يعنى مش هترجعى عندنا
حب بهزار: افكر الاول
وليد: انا هخلى بالى منك ومن صحتك وكمان قمر وبدر هيكونو جنبك في إيه بس
جواد بعصبية: انتى عايزة ترجعى هناك لية عشان تبتسم لسى ماهر دة وتهزرى معاة
حب: هههه وفيها إيه ابن عمى
جواد: ماتختبريش صبرى ياحب
حب: صبرى دة جدو هههههه
وليد: ههههه بطلو بقى نتكلم بالعقل.
حب: لو بالعقل فأهل بابا كلهم عارفين انا مين لكن اهل ماما مش كلهم عارفين لو رجعت هتقول إيه لخالى حكم وجمال وكامل ومامتك ومرات عمى هتقولو إيه تانى
جواد: جى الوقت لازم يعرفو الحقيقة
حب: هل هيقبلو بية بعد كدة
وليد: ماحدش يقدر يتصرف طول ماجدى عايش اطمنى
جواد: كلنا معاكى خايفة من إيه
حب بدموع: مش خايفة هنا ناس حبونى وكرهونى وبردو هنا ناس حبونى وكرهونى.
انا مش لية ذنب في حاجة اهل ماما كرهينى حتى من قبل لم يعرفو انى من دمهم خالى رافضنى ومراتة كرهانى ومرات خالى ام جمال بردو كرهانى ومن غير سبب وجمال الكبير مش طايق يتكلم معايا وكامل نفس الحكاية لكن قمر وبدر حبونى من غير مايعرفو ان قريبتم وجدى وتيتة قبلو بية وانت نفسك يا سيادة الرائد زعلت ومديت ايدك علية وكرهتنى من غير مبرر واسرعت في الحكم علية وهناك مش يفرق كتير عن إللى شوفتة جدى وجدتى قبلو بية وحبونى وبنات عمى واحدة كرهتنى من اول نظرة وواحدة قربت منى وحبتنى ابن عمى عبدالله رحب بية واعتبرنى اختة التالتة وقربنى من خطيبتة وحبتنى ومرات عمى عبدالله وعمى كمان حبونى لكن مرات عمى عبدالعزيز مش طيقانى مش بتقول غير بت امنة أولادها كمان عامر وعمار مش قابلين بية ولا باهلى عامر عمل زيك مد ايدو علية مش في فرق بينكم بس هو كان فاكر ان هو صح لم ضربنى بالقلم عشان عليت صوتى على امة وخرجت من وراهم يوم ماجيت هنا ياوليد عشان مها تكشف عند دكتورة قال انى جليلة الحيا والرباية.
جواد بيقرب منها: بقى عامر مد ايدو عليكى وربنا ما: حب: هتعمل إيه ماانت عملتها قبلة
جواد باسف: انا اسف انا كنت فاكر انك سمحتينى وقدرتى موقفى
حب: مش شرط ان اقولك نسيت ولا سمحتك انى الوجع إللى اتسببت فية اتمحة ممكن يكون لسة لة اثر جوايا
وليد بتغير الموضوع
اوعى تكونى ناوية ترجعى مصر وتستسلمى من اول جولة كدة انتى صعيدية والصعايدة دماغهم حجر صوانى ومش من عوايدنا نسلم ونرفع الرايا البيضة.
حب بجدية: وانا بنت ابويا صعيدية من النخاع ومش اتربيت على الخسارة ولا الهزيمة ومش عندنا حاجة اسمها استسلام واللى انا جاية عشانة ححققة
وليد: ايوة كدة يابنت خالتى
جواد بحزن: يعنى هتروحى عند اهل ابوكى
حب: لا هروح عند جدى صبرى اصل كركر واحشتنى اوى ههههه
جواد بفرحة: بجد هتيجى عندنا
حب: ايوة بس يعرفو ان بنت امنة بنتهم
جواد: ماتشغلش بالك هكلم جدى يقولهم قبل لم نوصل.
حب: اوكية بس قولى صحيح انت إيه إللى صابك وعامل فيها وحش الشاشة والشرطة الخاصة وعمليات إرهابية إيه بقى انت طلعت فشنك ههههه
وليد: هههههه دة يابت رجل المهام الصعبة ههه
جواد: اتريقو اتريقو انتو مش عارفين انا كنت بواجة الموت ازى في كل عملية بطلعها بكون عامل حسابى ممكن ارجع منها شهيد وساعتها هتفتخرو بيه بجد
حب بخوف: بعد الشر عليك احنا بنضحكو معاك هههه
جواد: يعنى احمدو ربنا انى موجود وسطيكم هههه.
حب: الحمدلله انك بخير
جواد: طب هنخرج وجهزى نفسك عشان تروحى معانا
حب: طب حاجتى عند جدو
جواد: ممكن جدك يبق يبعتهم عندنا هخلى جدى يكلمة ويعرفة اصلا انك هتروحى معانا
بعد ساعة تركت حب المستشفى وتوجهت إلى بيت العزازى...
الحاج صبرى خبر الجميع ان حب هي ابنة بنتة امنة فمنهم من فرح ورحب بالخبر ومنهم من غضب.
في بيت المنشاوى
تحدث الحاج صبرى مع الحاج عبدالرحيم واخبرة ان حب سوف تذهب الى هناك لتستقر الأحوال بين العيلتين وفرح عبدالرحيم بهذا الخبر واطمن قلبة ان حب سوف تبعد عن مواجهة عامر وسوف يبعت لهم شنطة ملابسها إلى بيت العزازى.
في بيت العزازى
دخل البيت جواد بصحبة حب ووليد
رحبت بها الجدة
كريمة: ياجلب ستك سلامتك ياجلبى ياريتنى انا بدالك وانت لا ياضنايا
حب بابتسامة: بعد الشر عليكى ياتيتة
قمر بفرحة: نورتى موطرحك يابت عمتى
بدر: اتوحشتك ياعسل كيف صحتك دلوك
حب بابتسامة: الحمدلله واحشتونى اوى
حكم: مرحب بيكى وسط اهلك وناسك وسلامتك يابتى
حب: الله يسلمك ياخالى حضرتك مش مدايق من وجودى.
حكم: وها كيف وانتى بت خيتى الزغيرة صوح زوعلان من خيتى لم هربت زمان بس انتى مالكيش صالح عاد ومصارين البطن بتتعاركو
كريمة: احنا راضين عنيكى يابتى وعن ضنايا اتوحشتها جوى جوى
صبرى: نورتى دارك موطرحك يابتى وامك غالية جوى كلهاتنا نعزوها وخالك رضى عنيها لم خد خبر بمرضها هي خيتو والدم عمرة مايبج مية اطلعى ريحى مع البنتة
في قاعتك زى ماهملتيها
حب تنظر إلى جمال وكامل: لم اخواتى الرجالة يقبلونى وسطيهم.
كامل: نورتى بيت جدك يا خيتى
سيدة بمكر: بج انتى تطلعى بت عمتى امنة يا مورحب يا مورحب
نعمة بحقد: سلامتك يابتى كفلنا الشر مش احسن دلوك انتى وارثة المرض عن اماكى ياضنايا
حب بابتسامة: الحمدلله كويسة ومش عيب لم اورث حاجة من امى حتى لو كان مرض دة فضل من عند ربنا
جمال بتردد: كيفك يابت عمتى
حب بابتسامة: كويسة ياابو ادهم
جواد: قمر اطلعى مع حب
قمر وبدر: تعالى ياخيتى.
صبرى: جدك عبدالرحيم هيشيع خلجاتك البسى من عند البنتة
حب: حاضر ياجدى
طلعت غرفتها مع قمر وبدر وقمر احضرت لها جلباب لتستريح بية كان جلباب لونة بمبى بية خطوط سودة رفيعة وكان شكلها بية جميل اول مرة ترتدى جلباب
قمر: والله الجلبية هتنطق عليكى
بدر: ماشاء لله عليكى زينة البنتة
حب بابتسامة: اول مرة البس كدة بس مريحة اوى تسلمى ياقمر وانتى يابدر قربتى تولدى وتسمى حب ولا مش عايزة بنت.
بدر: كل مجايب ربنا زينة والله ماهكسر خاطرك ولو بت صوح هنسميها حب عشان تكون اسمها حب جمال عشان انى بحبو جوى
حب: جوى جوى ههههه
جاء الثلاث اطفال
ادهم وصبرى وكامل
ادهم: كيفك ياخالة اتوحشتك جوى
صبرى: كيفك ياجمر انت ياجمر
حب: هههههه جمر مين ياصبرى ماماتك اسمها جمر مش انا
صبرى: بس انتى جمر برضك وعسل ابيض
حب: ازيك ياكامل باشا طالع عاقل لابوة هههه مش كدة يابدر
بدر: جمال حبة عنى من جوة.
ادهم: ماانا عاجل كيف ابوى كامل برضك
حب: طبعا دة ابوك كامل دة زين الرجال ياادهم باشا ههههه
صبرى: هنلعبو مع بعض
قمر: لا ياحبايبى خالتكم حب بعافية شوى بلاش لعب دلوك
ادهم: سلامتك ياخالة
حب: هات بوسة ياواد انت هههه
صبرى: وانى مش هتبوسينى
حب: دى انا هقطعك بوس وكمول كمان تعالو هنا ههه:
في بيت المنشاوى
جاء عامر بعصبية بعد أن علم بخير خروج حب من المستشفى والذهاب إلى جدها صبرى العزازى.
عامر بغضب: جدى ياجدى كيف توافج ان بت ولدك تروح تجعد عنديهم كيف عاوز افهم
عبدالرحيم: ماليكش صالح عاد
عامر: لا ليا ياجدى ولو شايف انى ظالم وباكل حج الناس يبج تجوزها لغيرى عنديك عمار وماهر جوزها لواحد فيهم بس تضل هنية ومش تخرج برة عيلة المنشاوى انا اضرة بمصلحت بت عمى وولد عمها أولى بلحمة من الغريب والمال والأرض مايطلعش برانة.
عبدالله: انت اتجننت كيف تعلى صوتك على جدك وكيف تخلغط في الحديت انت اتجننت عاد مين يجوز مين ياولد اخوى ياعاجل طمعان في أرض عمك وكمان عاوز تجوز بتة عشان الطمع والجشع ومش همك مرتك وعيالك وكمان واقف جصاد جدك عينى عينك كدية لية حوصل إيه في الدنيا وكمان عاوز تخرب بيتك وبيت اخواتك يااخى اتقى الله
عبدالرحيم: سيبو ياولدى يجول ما بدالة ياخسارة تربيتى فيك يا ولد المرحوم ياخسارة.
ماهر: مين يجوز مين كيف بتجول كدية انت متجوز خيتى واخوك مجوز خيتى وانا هتجوز بت خالى بعد سبوعين وانت تجول حديت ماسخ مالوش عازة
عامر: لا الشرع يحلل أربعة وبعدين انا ظالم وعايز اكوش على حج عمى وطمعان في بيتة وجدك مش راضى بية يبج انت الطيب الجدع إللى جدك هيجوزك بت عمة مش كدية ياجدى انا موافج جوزها لماهر واهى مش هتطلع برانة موصلحة واحدة.
عبدالله: اقفل خاشمك واصل ماهر قراى فاتحة بت خالة وهيجوزها لايمكن يهملها واصل احنا لايمكن نفرط في شرفنا وزاهية شرفنا كيف يتركها جبل الفرح انت اتجننت
ماهر: دة مجنون راسمى انا لايمكن اهمل زاهية لو بكنوز الدنيا
زينب: وها ياولدى كيف بدك خيك ماهر يترك بت اخوى عاوز اخوى يجطعنى العمر كلهاتو عاوز الناس تاكل وشينا ياولدى
عبدالرحيم: خلاص مابجاش حد عارف يوجف الشر إللى جواك يا ولد عبعزيز.
عمار: جدى الحج عوض وولدة حسين عاوزين يجبلوك دخلو المونضرة
عبدالرحيم: تعالى ياعبدالله نشوف جاين لية عاد
في اوضة المونضرة(الضيوف )
عبدالرحيم: يامورحب ياحج عوض يامورحب يا ولدى
عوض المنصوري: مورحب بيك ياحج
عبدالله: كيفك ياحج عوض كيف ياحسين ياولدى
عوض: بخير تسلم ياحج عبدالله
حسين: فضل ونعمة ياعمى
عبدالرحيم: يا ويلد جول للبنتة الشاى جوام
عوض: بلاش شاى ياحج يمكن تبلو الشربات.
عبدالله: شربات بس لسة سبوعين على فرح ماهر عبجال حسين كدية
عوض: مبروك لماهر بس اجصد شربات الموضوع إللى هتحدتو معاكم فية
عبدالرحيم: خير يا عوض ياولدى
عوض: كول خير ياحج انا عاوز...
الفصل الثاني والعشرون والثالث والعشرون والرابع والعشرون من هنا
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا