رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الخامس والعشرون 25
بقلم ميفو السلطان
كانت حوريه تنتظر ليل بفارغ الصبر لتسمع حركه ورائها استدارت شهقت برعب عندما َوجدت زوجه عم ليل وابنتها تقفان والغضب يشع منهما لتهتف بعنف.. واجفه اهنه ليه من غير خشا اكده بهدوم المجعد.
خافت حوريه ونظرت الي نفسها.. من غير خشا ازاي يا طنط مالي.
اقتربت زوجه عم ليل وشدتها.... ايه مش ده بيلبسوه في المجعد.
هتفت حوريه.... لا انا لابسه روب حضرتك بتقولي ايه عيب كده. ميفو السلطان.
شدتها زوجه عمه.... هو ايه اللي عيب يا محروجه انت اللي هتعلميني العيب.
هتفت.. يا طنط انت جايه تقولي خناق ليل زمانه جاي ومن فضلك كفايه. سبحان الله.
ضحكت زوجه عمه.. ليل مين يا معدوله اللي جاي. ليل سابك ليا َجال اعملي فيها ما بدالك. لتكوني فاكره اني مش عارفه شغل النحنحه وشغل الرجاصين ده وانت بتلفي عالواد. لاه دانت مكشوفه جوي والواد عارف واني ماهسكتلكيش تلفي عليه زي التعبان واهه سابك زي الكلبه ماهيعبركيش واني بقه هعرفك العيب من غيره.
صرخت حوريا عندما شدتها لتهتف..... . والنبي يا طنط ماعملتش حاجه والنبي بطلي انا خايفه...
شدتهاوهتفت..... عشان تبطلي تجربي منه زي الحيه وتلفلفي عليه واول ماتشوفيه تبعدي وشك وتلمي نفسك ماشي. المره اللي تترمي عالرجاله اكده تبقي رخيصه. ليل مكتوب لصابحه بتي ومستنين يتجوزها انما لاجي بت بتترمي عليه ورخيصه ماياخدهاش ليه هاه ايه الجرف ده لتزغدها ترميها عالارض لتهتف.. نام معاكي يا بت انطجي.
انفجرت حوريه بالبكاء لتقترب العمه وتكشف روبها وتهتف.... وريني لابساله ايه يا ام وش مكشوف خلعت روبها وحوريه تنتحب.
صرخت صابحه... يا مري شوفي يامه لابساله ايه َجتتها بتنور جدامه ليه حج ينام ويشبع نوم لاه اني ماهجبلش راجلي يشوف الحزن ده.
خبطتها زوجه عمه في صدرها لينغرز خاتمها في صدرها انجرحت وسالت الدماء منها كانت ترتعش وتشهق بشده.
هتف زوجه عمه .... يمين بالله لاكون جتلاكي َو مجطعاكي حتت لو بينتي حالك اكده للواد فاهمه.
هزت حوريه راسها برعب لتهتف.... طب خلاص سيبوني اطلع والله ماهقرب منه ولا هبصله حته......... الحمد لله
صرخت زوجه عمه.. تطلعي فين طلعت رَوحك الواد مش طايجك َبيجولي اتصرفي فيها اني بقه هعرفك الدار دي تجعدي فيها بادبك ازاي ...
شدتها وذهب بها الي الزريبه صرخت حوريه..نغزتها هاتفه اكتمي ... لتهتف..... هتنامي اهنه زي الكلبه للصبح لحد اما نشوف هتتعدلي وتبطلي نحنحه والا لاه. ولو عايزه راجل ياختي هنجبلك راجل ياخدك ويلبص بلا جرف يا بتاعه الرجاله يا رخيصه. ثم دفعتها وقفلت الباب.
صرخت حوريه من رعبها ظلت تنظر حولها برعب لتجد الحيوانات نائمه عالارض انكمشت وجدت احد العربات قفزت عليها برعب لاحظت عليها بعض الاشوله لتضعها عليها وتظل تنتحب برعب حتي لاح الصباح احست باحد البقر تقترب منها ارتعبت ووضعت بقيه الاشوله فوقها احست بنفسها يروح ليغشي عليها.
ظل ليل ياكل حاله.. كان يدور ويدور.. ايه بتاكل حالك ليه اكده. انجنيت بجيت اهبل كيف ماعمتك جالت. اخرتها تبقي مره.. هب ....لاه لاه اني ماني مره. بجالك اسابيع بتلف وراها اه مالبت حلوه وجمر توجع الحجر وجعت يا حزين هيمسكو صاجات ويزفوك يا مري. لاه ونازل تجري وراها تصالحها وتحايلها علي راي مرت عمك خيبه عالرجاله اخص عليك اتجلبت بجيت اهبل.. ظل ياكل نفسه ...هتف... اتخمد وسيبها هيجرا ايه يعني ماهيجراش حاجه هتجعدها في مجعد دلوك تطلع ..ذهب وظل حتي وقت متاخر ياكل نفسه. ميفو السلطان .
دخل احد الخدم الي الدار ليهتف.. هم يا ولدي خد العربيه بالحمار وروح الارض وهات البرسيم اللي جطعته امبارح عشان اني ماجدرتش اجيبه.انت غايب بجالك مده وسايبني اشتغل لحالي يلا شيل شويه الله يرضي عنك .
استجاب الشاب وعلق العربه بالحمار وذهب بها الي الارض نزل وبدا في اعداد لفف البرسيم اقترب يزيح الاشوله لينصدم ويتراجع للخلف من دهشته. كانت حوريه نائمه لا تتحرك كانها ملاك هبط عليه من السماء .
عدي الفجر وليل لا يعرف ان ينام وبدا النهار يظهر اشعته احس باكلان بداخله ليقوم.. لاه ماجدرش ماجدرش اتحمل بعدها ايه يا طين انت انت انهبلت مرت عمك هتسود عيشتك انت اهبل البت مالها. انت اللي ايه كلمه مره هرت جلبك ومرت عمك سو بتعرف تنغزك سايبهالها تحت. مرتك سايبهالها ليه انت مجنون انت ماعت بتتحمل عليها حاجه وواجف لمرت عمك مش من كلمه تجلبك بطل تبقي دلدول واهبل.ايه الطين ده متربي مع البهايم بتنطح ومرت عمك ملعجاك زي ماتكون طور بتنساج.. مالللي يجول يجول المهم اني رايد ايه. اني هنزل اشوف هيا نيمتها فين في يومي الاغبر. جتك خابط ليله تسيبها مش في حضنك حضنك جطر لاه اني هنزل اراضيها واحطها بعيوني ولو مرة عمي نطجت هجف جدامها تبعد بقه وتبطل حرابه وهجفل عالحزن ده.. دلدول مش دلدول اني رايد مرتي وهجفلهم كلهم ومهما جالت ماهيهمنيش اني مش عيل داني ليل الرفاعي اللي يجول حاجه هدفنو موطرحه هو حرام اتهني بيها . اني رايد افرح بيها دي تاخد العجل من رجتها وجمالها.. زمانها مجهوره منك لله ليله سايبها. وضع يده علي قلبه شعر بألم.. حاسس بوجع هيجطع جلبي هب ونزل وفتح المقاعد الخاليه فلم يجدها.
قطب.. ايه تكونش عند اختها.. هتف ...لو اكده جاسر كان جه نام جاري انما فين دي. ظل يلف لياتي له العامل.. بهت ونظر الي يده هوي قلبه ليقترب ففي يده روب حوريه صرخ.. جبت ده منين يا طين انت.
هتف الرجل بخوف.. مافيش يا سي ليل اني لجيته جدام الزريبه مرمي جولت ادخله الدار هو فيه ايه. سبحان الله
صرخ.. نهار اسود فيه ايه البت مكشوفه هيا فين يخرب بيتك البت فين.
هتف.. بت مين يا سي ليل ماخابرش اني جيت لجيت الزرببه حد جافلها بالجفل والروب ده برات الزريبه.
هوي قلب ليل.. مجفوله بالجفل.. يا سوادي البت باتت في الزريبه لحالها يا مري اندفع الي الزريبه دخل فلم يجد شيئا وجد شبشبها بجانب احد الحيوانات.
اندفع.... البت كانت اهنه وراحت فين ايه اللي جاب شبشبها اهنه.
هتف الرجل.. يا سي ليل اني مشفتوش ده كان تحت العربيه وعصام خد العربيه يجيب البرسيم.
صرخ..... عربيه ايه دي.
هتف.. عربيه الحمار كت مليانه اشوله ماكتش مليانه حاجه ولا فيها نسوان.
احس ليل ان قلبه سينفلق.. اندفع الي زوجه عمه.. خبط عليها لتخرج.... فيه ايه بتخبط.
هتف.... البت فين.
بهتت من غضبه... ومصحيني بدري عشان تسأل عالمعدوله مالك بيها.
صرخ.... مرت عمي جولي البت فين بدل ماتلاجيني جدامك فاهمه.
هتفت... هتكون فين متلجحه في الزريبه.
رجف قلبه.. بيتيها في الزريبه يا مرت عمي.
هتفت.... ايوه مالك بيها مش جولتلي اتصرفي فيها.
صرخ.... تجومي تبيتيها فيها انت جاحده ليه اكده. انت بتعملي فيا ليه اكده بس اني اللي استاهل حرجه جلبي. اعمل ايه البت مش في الزريبه.
هتفت السيده.. يا مري البت طفشت مرتك طفشت يا ليل ..صرخت... يا فضحيتنا ياحنا بنت الناس طفشت الحجونا يا خلج بنت العتامنه طفشت من الدار دي تنجتل لازمن تنجتل.
صرخ.. بطلي هتلمي علينا الخلج اما نشوفها فين هتطفش ازاي وانت جافله عليها دا ايه الحزن ده. عاود الزريبه وسال العامل.. مين كان اهنه.
هتف.. ابني عصام دا حتي لسه معاود من الجيش مايعرفش حاجه راح يجيب برسيم هو فيه ايه.
اندفع ليل الي فرسه واخذه وذهب به الي أرضهم. ميفو السلطان
********
كان الشاب يقف مذهولا ليهتف.... ايه ده مين الجمر دي. الجنيه دي نزلتلي منين يا فرحك يا عصام ايه ده يا ولاد.
اقترب ونظر حوله فلم يجد احدا شد حوريه بهدوء وحملها ونزل بها الارض وجلس بجوارها ينظر اليها برغبه فادحه.. مين دي وجت اهنه ازاي ومستخبيه ليه تكونش حراميه.. لابسه ليه اكده دي رجاصه والا ايه يا فرحك يا عصام البت تخبل مد يده يداعب شعرها ليهتف.. ماتجومي يا جمر اني جلبي هيجف من جمالك ...اقترب ....البت مسورجه والا مالها هيا بتلمع ليه اكده خبط علي وجهها لتفيق ظلت ساهمه فهتف.... جلبي يخربيت جمالك لاه انت ماتتسابيش منين انتي وجايه مبينه حالك اكده. مد يده الي حمالاتها يزيحها لتفيق وتصرخ وتنكمش.
هتف.. لاه هتصرخي هنتفضحو بس عموما صرخي ماحدش هيوعالك انقض عليها يزيح حَمالاتها وينهال عليها يقبلها بعنف وهيا تصرخ وتتشنج بشده .
كان ليل ياكل الطريق اكلا وصل الي الارض ليقف قليلا سمع صرخات قريبه نزل مسرعا واندفع هوي قلبه فزوجته تصرخ والعامل يتلمسها غصبا وقد كشفت نفسها وهيا تصرخ وتصرخ.. احس بالنار تتصاعد في جسده هجم عليه.. بتعمل ايه يابن المحروج اندفع وانهال عليه ضربا حتي اغشي الشاب بين يديه.. وليل نيرانه لم تنطفئ احس ان قتله ما سيريحه استدار ينظر الي زوجته كانت مشعثه وملابسها ممزقه وجسدها يظهر وتنظر اليه برعب. الله اكبر
.كانت هيا تعيش حاله من الرعب الشديد تذكرت كلمات زوجه عمه.. بعدي عنه هو سابك نعمل فيكي اللي عايزينه.. ولو عايزه راجل هنجبلك ياخدك يا رخيصه.. شعرت بالرعب واحست انها ستجن.
وجدته يقترب غاضبا هزت راسها برعب لتندفع تهرب من امامه خوفا ان يفعل بها شيئا كانت تجري برعب وهو قد هوي قلبه ويجري ورائها كانت حاله من الجنون.. كان تفكيرها منصب علي البعد عنه وخوفها من ان يعيدوها ويرموها لاي رجل ياخذها. وهو رعبه من حالتها وجسدها المكشوف ان يراه احد.
اسرع و وصل اليها ومسكها لتصرخ وتضربه بعنف وهو يحاوطها صرخت.... لا لا ماتلمسنيش لا لا بطل ابعد ماتودينيش لحد انا مش عايزاك مش هلمسك تاني ابعدو عني مش عايزه رجاله انا مش رخيصه كانت تهذي وهو يشددعليها وهيا تقاومه بعنف هيستيري وهو يصرخ بطلي فيه ايه اني ليلي حوريه اني اهه جارك يا جلبي .،الا انها لم تستجب لتسقط مغشيه بين يديه.
شعر بالرعب خلع جلبابه والبسها اياه وحملها و وضعها علي فرسه وعاد بها مسرعا دخل بها كان قلبه سيخرج من مكانه لتقابله عمته.. جايبها منين دي كت طفشانه صوح والله لافضحها بت العتامنه والله لاوريها البت دي تعاود لدارهم دلوك.
صرخ ليل بعنف .. كلمه زياده ماهيحصلش طيب يا مرت عمي وهتلاجي نفسك انت اللي برات الدار 👏( اخيرا نطقت يا حزين )
بهتت زوجه عمه و تراجعت..... بتجول ايه.
صرخ بقهر.. اني مرتي مايتعملش فيها اكده .. صعد بها الي الاعلي وضعها بهدوء و وقف ينظر اليها وضع يديه علي راسه كان يحس بالجنون لما مرت به وكلماتها تنغز صدره.. نزل مسرعا وذهب الي العامل مسكه وصرخ.... ابنك كان بيعتدي علي مرتي واني دلوك النار جايده جواتي.
بهت الرجل.. بتجول ايه يا بيه عصام ابني هيجيب مرتك منين طيب وايه اللي ودهاله يا بيه.
صرخ.... ماخابرش ماخابرش اني السبب في الحزن الاسود مني لله يا حرجه جلبي اني هموت وجد عصام يحَمله احد الشباب دخل ليهجم عليه ليل.. انت جيت لجضاك يابن الكلاب لينهال عليه والعامل يصرخ والشباب يحاولو ان يردعو ليل كان كنسر ينقض علي فريسته.
سمع جاسر الصريخ ذهب مسرعا يزيح ليل واتي ابيه.... فيه ايه يا ولدي.
صرخ.... الكلب ده خد مرتي في الزراعيه وكان عايز..... هجم عليه مره اخري. ليردعه جاسر.
هتف ابيه.... وايه اللي ودي مرتك الزراعيه.
صرخ زوجه عمه..... كت طفشانه بت الكلاب البت جابتلنا العار يا حاج.
بهت الرجل.... بتجول ايه ...نظر الي ليل ....مرتك كت طفشانه.
هتف بغل ونظر لزوجه عمه.. اخرسي جطع لسانك. مرت عمي لمي كلامك ولسانك عن مرتي وحسابك معايا بعدين وكفايه اكده بس تفوج وجلبي المحروج يهدى وليكي روجه يا مرت عمي بس اعرفي اللي جاي سواد اني اللي منه فوج الدار دى كلها..الواد ده يترمي اهنه لحد ماشوفله صرفه ليستدير مسكه جاسر.... اهدي يا اخوي البت جرالها حاجه.
صرخ .. هو اللي جرا اكده مش ميت حاجه انت بتجول ايه انت.
استدار وصعد يدخل عليها واقترب منها ظل يدور ويدور ....اصحيكي هتجومي مهبوله وتصرخي اني عارف عايش مرار يا ربي البت كت هتروح مني ...اقترب ولاحظ علامه خبطه عمته علي صدرها احس بوجع ....عملو فيكي ايه وانت كيف الجطه.. تنهد وملس عليها.. اني حد يشوف حالي اكده ينفع اكده جتتك دي حد يوعالها ليقوم ويدور ويكسر في الحجره صرخ بحرقه ليمسك قلبه .. عملت ايه يا محروج بسببك وسبب دماغك كت هتروح منك يا مري جلبي هينفجر ظل ينظر اليها صرخ وبدا في خبط الحائط بعنف حتي سالت الدماء صرخ.. جلبي جلبي بينحرج منك لله منك لله ادي اخره غلك وطيحانك. انت تستاهل حرجه الجلب انت هتموت محصور يا مري كان بيلمس مرتي جتتها تبان اكده. لو ماوصلت كان... ايه كان... ايه شعر بالجنون لاه لاه ..
اندفع يحتضنها برعب.. لاه انت مرتي اني بتاعتي ماحد هيجرب منك تاني عهد عليا اللي هيجرب لانهش جلبه يا مري هموت جلبي محروج حجك عليا اني راجل سو احتضنها وقبلها قبلات عنيفه من حرقه قلبه ...ظل مكلبشا فيها نزلت دمعه من عينه..... كت هتحرجيلي جلبي لاه مش انتي انتي مابتعمليش حاجه واصل. اني السبب اني اللي سو واستاهل حرجه الجلب عشان اتربي. اني اتربيت صوح انت ست الدار دي ومالها ست تانيه مرت ليل الرفاعي. بعد اكده اللي يجرب منك هدفنه موطرحه ...نظر الي جسدها والي خدوشها تلمسها بقهر...حجك عليا .. لمسك فين ابن الحرام ده كانت دموعه تسيل بقهر. داني مالمستكيش يجوم ياجي اللي يجهرني اكده. انت عيل زباله بتتجاب وتتاخد تستاهل.. انت مره فعلا انت مره يا ليل. المره اللي مايصون مرته. المره اللي مايصون عرضه. دلدول مرت عمك السو تربيه الهم والغل. سنين وانت عايش كيف الشياطين غل في غل لما جلبك بجي كيف الحجر ميت. نظر اليها بحنان.. لحد ماجيتي وملستي بجلبك الأبيض علي جلبي الاسود. انجلبت وبجيت بحس والله بحس ورايد احس ومبسوط. قبل راسها... حجك عليا حجك عليا يا حوريتي اه حوريتي ولا ليا غيرها تنام في جلبي وترتاح. رايد اهننك واتهني معاك والله ماهسيب حد يجرب منك تاني دانا هاكلهم باسناني دا الجمر بتاعي حنين وطيب اني اتربيت والله اتربيت صوح ...قبلها قبلات حانيه ليقترب وينثر علي وجهها بعض العطور. سبحان الله
فتحت عينها تتاوه بوجع.. لتفيق تجد زوجها قريب منها صرخت وانكمشت و َابتعدت عنه شعر بالالم في صدره وهتف.... َماتخافيش مفيش حاجه مش هيحصل حاجه هتبقي كويسه مفيش والله..
كانت تتلفت حولها برعب اقترب لتصرخ وتندفع للخلف تقع من علي الفراش.
هب يقترب لتزحف برعب بعيدا عنه.
صرخ.... بطلي بتعملي ليه اكده اني مش هعملك حاجه بطلي ماتبصليش اكده. كانت تنتحب بقهر والرعب وصل مداه.
اقترب بهدوء... بصي انت بامان اهه واني جارك مفيش حاجه اهه هجرب براحه ماحدش هياذيكي خالص ...هزت راسها برعب.
هتف... لاه مفيش حد هياذيكي اني بجولك اهه اني ليل زوجك و راجلك..
صرخت.... لا لا لا.
تنهد.... طب اهدي والله اهدي اعمل ايه بس يا دي السواد منك لله يا مرت عمي عملت فيكي ايه .
سمعت ذكر زوجه عمه صرخت...... لا لا ماتجيبهاش ماتخليهاش تيجي. لا والنبي لا والله ماهقربلك ماهقربلك والله ماهلمسك ماتجيبهاش ما تجيبهاش.. صرخت تشد شعرها ...لا مش عايزه موتوني انا مش عايزه رجاله انا بكرهكم كلكم انا بكرهكم كلكم.
اندفع يحتضنها.... اهدي اهدي عملت ايه فيكي جلبتك اكده يا سوادك يا ليل البت انجنت منك لله .
صرخت...... لا.. ابعد ماتلمسنيش لا لا هتيجي تجبلي رجاله ابعد عني ابعد ماتلمسنيش انا بكرهك انت وبابا بكرهكو بكرهكو لا اوعي موتني بقه مابتموتنيش ليه ...صرخت... ابعد ابعد هتجبلي رجاله ابعد.
صرخ... بطلي رجاله ايه اللي هتجيبهم يا مري .
انفتح الباب لتدخل اختها مندفعه تصرخ... فيه ايه عملتو في اختي ايه يا كفره.
صرخ.... مش وجتك خالص اطلبي الدكتوره.. ظل يحتضنها وهيا تصرخ بهستيريه لتغشي عليها مره اخري.
حملها وضعها عالفراش.
لتندفع لؤلو وتبعده وتحتضن اختها في انتظار الطبيبه وهو يقف والقهر متلبسه فكلامها قد مزق اوصاله.
اتت الطبيبه وكشفت عليها واخبرتهم انها حاله انهيار. ......الله اكبر
اندفعت لؤلؤ صارخه... منكو لله عملتو ايه فيها انت ايه جاحد كده ليه منك لله.
اقترب جاسر يحتضنها وحاول ان يهدئها.
ظل ليل يقف والغليان بداخله شعر بنيران الدنيا فصرخ.. لاه اني مايتعملش فيا اكده واسكت. مرتي مايجرالهاش اكده واسكت ليستدير مسرعا و ينزل وسط الدار ليصرخ وعينه تنطق بالشر...
لووولي.. اخيرا اتحركت يا طور.... فيه جمدان بكره.. بفكر اخد اجازه 😂😂😂😂😂..