رواية الاخ الاكبر
الفصل الستون 60
بقلم حبيبه
كان محمد يتوسط الفراش وينظر لسقف الغرفه بعد ثواني خرجت مريم من المرحاض وهي ترتدي منامتها التي تتكون من برمود يصل للركبه وكت وتركت لشعرها العنان ظلت تنظر اليه وجدته ينظر لسقف الغرفه ولم يشعر بها حزنت لتجاهله هذا ولكن صمتت ذهبت واستعدت للنوم ارضآ..
انتبه محمد اليها: مريم
مريم: نعم
محمد: بتعملي ايه
مريم: بفرش ليا علشان انام
محمد: بطلي عبط يابت وقومي نامي على السرير
مريم دون النظر اليه: لاء
محمد: لاء ايه قومي يامريم بلاش عند
مريم: انا مش بعاند انا هنام هنا وبس
محمد: ليه يابنتي
مريم: مرتاحه كده
محمد: مريم بطلي برود ماتعصبنيش واخلصي قومي نامي على السرير
مريم: وانا قولت لاء يعني لاء مش هنام علي السرير تمام
محمد: مريم اسمعي الكلام لو سمحتي
مريم وهي تغمض عينيها: تصبح على خير
#الا ان اغلقت عينيها حتى وجدت محمد يحملها رغمآ عنها ويضعها فوق الفراش ويمسك بها
محمد: وانتي من اهل الخير ياقطه...
مريم: محمد ابعد عني وبطل رخامه
محمد: لاء
مريم: لاء ايه ابعد عني يارخم يابارد يامستفز
محمد: حبيبتي تسلميلي يارب
مريم: يووووه محمد سيبني اصل مش هنام جنبك يعني مش هنام جنبك ابعد عني بقى
محمد: لاء انا قولت هاتنامي هنا جنبي فاهمه
مريم: لاء وابعد عني علشان كده غلط
محمد: غلط ايه انتي مراتي يابنتي مراتي واخده بالك انتي
مريم: بس علي الورق يامحمد مراتك على الورق بس
محمد: حتى لو مراتي على الورق المهم انك مراتي قدام ربنا سبحانه وتعالى يعني المسك احضنك يكش حتى ارقعك بو س ه دلوقتي مش حرام
تلون وجه مريم بالاحمرار من الخجل: ااا ان انت قليل الادب وسيبني بقى
محمد: مريم اتهدي بقى عاوز اتخمد تعبتيني نامي بقى ايه متجوز قنفذ ياناس عماله تتلوي
مريم: يوووووووووه
محمد: هههههه شطوره ياجعفر
مريم: جعفر في عينك اسمي مريم
محمد: احلى مريم كمان ننام بقا
مريم: طيب هنام كده ابعد عني انت ماسكني كده ليه طيب سيبني يامحمد
محمد: لاء هتنامي كده يلا تصبحي على خير
مريم: يامحمد سيبني مش هابعد
محمد:.............
مريم: محمد بطل رخامه
محمد:...........
مريم: اعااااااااااااااااااا
#ابتسم محمد علي جنانها هذا وغط في النوم وهو يحتضنها....
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين اجمعين وسلم تسليما كثيراً 💚🪻💜💜💜
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
ايمان: هو ايه اللي مش بمزاجي انت تقصد ايه
توربيني بهدوء تام: بصي ياايمان من الاخر انتي مافيش قدامك غير انك تتجوزيني لانك لو رفضتي انا اسف بس انتي وخالتك هاسجنكم
ايمان بصدمه: تسجنا تسجنا ازاي يعني وليه
توربيني: ايمان انتي قرائتي ورقة السلفه اللي مضيتي عليها
ايمان: لاء بس هي فيها ايه علشان اقرائها مش فاهمه
توربيني: السلفه اللي خدتيها مش 5000جنيه
ايمان: نعم بس انا ماخدتش غير 5000جنيه
توربيني: السلفه اللي خدتيها 5مليون جنيه
ايمان بصدمه: خمس ايه
توربيني: خمسه مليون جنيه
ايمان: ايه ازاي بس انا ماخدتش المبلغ ده
توربيني: ازاي يعني ياايمان اومال مضيتي عليها ازاي
ايمان بدموع: ايوه بس انا مامضيتيش غير علي استلام 5000جنيه والله
تألم توربيني لسماع بكائها ولكن اكمل حديثه بكل هدوء: مايخصنيش كلامك دلوقتي انا اللي يخصني الورقه اللي قدامي دلوقتي وانتي مضيتي عليها بأيدك وانك هاترجعي الفلوس دي للشركه في خلال شهر دلوقتي انا ازاي اخصم المبلغ ده من قبضك في فترة شهر فهميني...
ايمان: انت اللي عملت كده انت اللي لعبت اللعبه دي صح ايوه علشان وافقت اني ارجع الشغل تاني بسرعه بس العيب مش عليك العيب عليا انا علشان جيت هنا تاني بس ماكنتش اعرف اني راجعه لمكان صاحبه راجل مايعرفش ربنا راجل ماعندوش اي رجوله ولا دم
توربيني: احترمي لسانك ياايمان
ايمان: وانت ماحترمتش اخلاقك ليه ماحترمتش دينك ليه ايه خلاك تعمل فيا كده غير انك واحد استغلالي انا اللي غلطانه علشان اني واحد خاطف وقا ت ل وعاصي لربنا ذيك ممكن يتعدل في يوم من الايام منك لله منك لله
#حزن التوربيني من هجومها هذا ولكن لم يظهر اي تعبير على وجهه: بقولك ايه اخلصي موافقه على شرطي ولا خالتك تشرف السجن
ايمان: لاء لاء ابوس ايدك خالتي ست كبيره ط طب اسجني انا وبلاش هي هي ملهاش ذنب...
توربيني: حتى لو انتي اللي هاتتحبسي عاوزك كده تفكري في اللي ممكن يحصل لخالتك لما تشوف الشرطه وخداكي قدامها طب سيبك منها فكري في مستقبلك مستقبلك ياايمان جمعتك نسياها انتي لو اتحبستي هاتتفصلي منها ومش هاترجعيلها تاني هو ياحرام مش هاتتفصلي منها هي بس انتي هاتتشطبي من تاريخ التعليم كله ها قولتي ايه ..
ايمان: يااااه دا انت طلعت حقير وواطي بشكل خالتي طلع عندها حق لما نصحتني اني مااثقش في الناس بسهوله بس انا اللي طلعت هبله وماصدقتهاش ماكنتش اعرف ان الرفسه الجامده مابتجيش غير من الع ج ل اللي دلعته...
#ود توربيني الضحك على ذلك المثل الغريب التي قالته تلك المجنونه بعفويه ولكن تماسك.: قولتي ايه ياايمان
#اغمضت ايمان جفونها بحزن ورفعت راءسها للسماء واخذت تناجي ربها في صمت: يارب نجيني يارب ارشدني للصح يارب فرج كربي يارب قويني علي الامتحان ده لو ده نصيبي انا راضيه وصابره وحمداك وشكراك يارب وهافضل احمدك واشكرك يارب الحمدلله يارب الحمدلله....
أتَخْنُقُنِي الحياةُ وأنت ربي؟
وأنتَ اللهُ في ضَعْفِي وَكَرْبِي
وأنتَ اللهُ إن كَثُرَت ذنوبي
وغابَ الطُهرُ عن قلبي ودربي
وأنتَ مُقدِّرُ الأقدارِ عَدْلٌ
رحيمٌ تحتوي بالُّلطْفِ قلبي !
#بسم الله الرحمن الرحيم:(وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ)
توربيني: ايمان ايمان انتي كويسه
انتبهت ايمان اليه: كويسه
توربيني: طيب قولتي ايه
ايمان: موافقه
توربيني: موافقه علي ايه بالظبط
ايمان: موافقه نتجوز بس بشرط
توربيني: اشرطي براحتك
ايمان: تيجي تتقدملي ذي اي بنت انا مش هاعرف خالتي بأي حاجه
توربيني: تمام عيوني واحلى فرح
ايمان: حسبي الله ونعم الوكيل
توربيني:..........
ايمان: بعد اذنك
توربيني: على فين
ايمان: اتأخرت لازم امشي ينفع ولا حضرتك ليك كلام تاني...
توربيني: تمام في اوبر مستنيكي تحت هايوصلك لحد بيتك
ايمان: لاء شكرا انا هاعرف اروح لوحدي
توربيني: بصي ياايمان ياتنزلي بكل ادب تركبي الاوبر وانا هاشوفك من هنا ركبتيه ولا لاء لأخدك انا بالعافيه واوصلك بنفسي ها تختاري ايه
ايمان بحزن: اختار ههههه ماخلاص انت خدت الحق ده مني مابقاش في ايدي اختار تمام يافندم هاركب الاوبر
#ذهبت ايمان لمنزلها وظل التوربيني مكانه يتذكر عندما جاء اليه احد الموظفين يعلمه بأنه معجب بأيمان ويريد التقدم اليها....
توربيني: اسف ياايمان انا مش عارف ايه خلاني اعمل كده بس فكرت انك تتجوزي وتبعدي عني جننتني بايني حبيتك ولا ايه انا واثق ان بعد اللي عملته ده كرهتيني وكرهتيني اوي كمان بس مش مهم المهم انك هاتبقي جنبي ومش هاتبعدي عني هاستحمل كرهك ده ليا يمكن في يوم يتحول لحب هاصبر هاصبر ياايمان لعلي اوصل لليوم ده...
#ذهبت ايمان لمنزلها وجدت خالتها مازالت تنتظرها
ابتسام: ايمان ايه يابنتي اخرك اوي كده
ابتسمت ايمان بحزن: مافيش ياخالتي انا بس كان عندي شغل كتير وماحسيتش بالوقت
ابتسام: ماشي يابنتي ومديرك اللي كلمني ده وصلك في عربيه مخصوص يابنتي ولا سابك تيجي لوحدك
#للحظه تذكرت ايمان كل ماحدث معها فأغمضت عينيها بألم ثم عادت ترسم ابتسامتها: اه ياحبيبتي طلبلي عربيه مخصوص وصلتني لحد هنا
ابتسام بحب: ماشي ياحبيبتي هاقوم اجبلك اكل اكيد الاكل اللي كلتيه هناك ده مايشبعش ياحبيبتي
ايمان: ل ل لاء خليكي ياحبيبتي انا مش جعانه والله خديني في حضنك ياخالتي
ابتسام: مالك يابنتي انتي كويس لو في حاجه قوليلي ياحبيبتي
ايمان: لاء مافيش حاجه انا بس عاوزه انام في حضنك ياخالتي لو سمحتي.
ابتسام: طبعاً ياقلب خالتك تعالي ياحبيبتي
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
- *لما تفتح القرآن هتلاقي سيدنا يوسف قال"لا تبتئس" وسيدنا شعيب قال"لا تخف" وسيدنا محمد قال "لا تحزن" خلي ده منهج حياتك ومتفقدش أملك ف ربنا مهما حصل🫶💜🪻🦋."
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
روح: السلام عليكم
فارس: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 🪻
روح: مين معايا
فارس: انا فارس ياروح
روح: فارس امممممممم بس انا مش فاكره اني اديتك رقمي قبل كده
فارس: لاء انا خدته من محمد اخوكي بصراحه
روح: محمد اخويا ووافق يدهولك عادي كده
فارس: لاء طبعاً انا تعبت اوي لحد مارضي يدهولي بس محمد واثق فيا وعارف كويس اني عمري ماهعمل حاجه غلط تغضب ربنا
روح: ماشي ياسيدي وياترى ايه خلاك ترن عليا في وقت متأخر ذي كده
فارس: بصراحه مش عارف
روح: نعم ياخويا
فارس: اخوكي يابنتي احنا لسه قارين فتحتنا من كام ساعه
روح: وفيها ايه يعني دي مجرد فاتحه يعني ملهاش اي تلاتين لازمه
فارس: يخربيتك فصلتيني بسم الله ماشاء الله عليكي
فصيله
روح: ههههههه اي خدع
فارس: تسلم ياغالي
روح: برضو ماعرفناش اتصلت ليه
فارس: مش بقولك فصيله بس برضو هاقولك والله مااعرف انا بس كنت عاوز اكلمك واسمع صوتك وخلاص صدقيني حاولت امنع نفسي بس ماقدرتش
#ابتسمت_روح_بحب...
فارس: هو انتي ضحكتي ولا انا بيتهايقلي..
روح: بيتهايقلك اكيد
فارس: لاء متأكد انك ضحكتي
روح: قولة لاء ماضحكتش
فارس: ضحكتي
روح: لاء ماضحكتش وماتبقاش رخم
فارس: هههههه حاضر
روح: ماشي ياخويا يلا بينا نصلي القيام
فارس: ماشي حاضر تصبحي على هنا وسعاده يارب
روح بأبتسامه: انا وانت يارب سلام
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
اشرقت الشمس معلنه عن بداية يوم جديد
استيقظت مريم وجدت محمد مازال يحتضنها سرحت في وجه وهي تحدث نفسها: ياترى يامحمد هاتفضل رابط نفسك بيها لحد امتى هي ماتت خلاص ليه ظالم نفسك يامحمد وظالم قلبي معاك مش بأيدي للاسف لو في ايدي ماكنتش حبيتك اعمل ايه في قلبي ده بس حبيتك يامحمد غصب عني والله شكلك هاتتعبني معاك ياابن ناديه بس هاصبر واستنى يمكن تحس بيا وبحبي اللي مبهدلني ده ..
#استيقظ محمد من نومه وجدها تنظر اليه
محمد: انا عارف اني قمور وحليوه وخاطف للانظار علشان كده عاذرك لما تبحلقي فيا كده
مريم: ابحلق في مين معلش
محمد: فيا يابت وبعدين عيب احنا صايمين انتي مقربه مني كده ليه وكمان بتعاكسيني
مريم بصدمه: نعم ياخويا اعاكسك اعاكسك على ايه اتوكس
محمد بصدمه: اتوكس بتقوليلي في نهار رمضان اتوكس ياام لسانين
مريم:اه بقولك اتوكس وبعدين اقرب من مين صح النوم اعم انت اللي ماسكني من امبارح كأنك ماسك حرامي ابعد عن امي بقا عاوزه اتحرك واشم نفسي
محمد: هههههه حاضر ياختي اتفضلي
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
استيقظت روح ادت صلاتها واستعدت للذهاب لجامعتها هي وندى وايمان وكالعاده يوصلهم اسلام..
دخلت روح الجامعه والى ان دخلت حتى وجدت شاب يقف امامه
الشاب: انسه روح
روح بهدوء: ايوه انا افندم
الشاب: مافيش انا بس كنت حابب اباركلك على خطوبتك انتي وفارس اصل صديق فارس
روح: شكراً بعد اذنك علشان عندي محاضره
الشاب بسرعه: بس بصراحه ماكنتش اعرف انه هايفوز بسرعه كده اصل كلنا فكرنا انك مستحيله وصعبه بس هو طلع قد كلامه
روح بعدم فهم: قصدك ايه مش فاهمه
الشاب: امممممممم هاقولك اصل احنا بصراحه اتراهنا رهان ان لو فارس قدر يكسبك وتحبيه ياخد 5000جنيه وان خسر ياخدهم واهو كسب وطلع لعييب وغلبنا واهو اتخطبتوا علشان كده الف مبروك علي الخطوبه
روح:...
الفصل الواحد والستون من هنا