قصة عشق أحفاد الجوهري
البارت الاول 1
بقلم آية المهدي
في حي من الأحياء المتوسطة في مدينة العاشر من رمضان تشرق الشمس بأشعتها الذهبية علي الجميع ليدلف يوما جديدا ومشرقا
لتستقيظ سلمي علي صوت صراخ اختها
سلمي اعاااااااااا في أي البيت بيولع اعاااااا
حور : ههههههههههه هموت والله ههههههههه لاء مش بيولع ده انا كالعادة بصحيكي يا هانم علشان الجامعة
سلمي: طب وربنا ما أن سايبكي يا كلب البحر انتي أنا هاروح اقول لبابا
حور : روحي قوليله وانا هاقوله انك جيبتي اندومي انتي واحمد امبارح وكلتوا من غيري ولا يكونشي انا مش اختكوا ولاقيني علي باب جامع😭
أحمد: لا وانتي الصادقه لاقينك عند المحطة ههههههه
حور وسلمى: لا تعليق
حور: طب يلا استاذ علشان تروح شغلك هنتاخر
سلمي: شغل اي يا بنتي هو ده بتاع شغل ده بيروح بس يقعد ويجي يألف علينا هنا ولا يكونشي بطل يعني 😂😂
حور: بس يا بت عيب اخوكي الكبير
أحمد: شوفتي حبيبت اخوها العاقله
حور: ده اكيد الأطفال هي اللي بتعلمه انت اخرك تتفرج بس يا حبيبي كابتن بالاسم فقط بقولك ايه ما تسيبك من التدريب وتعال اعلمك حاجة احسن منها حتى تنفعك يا حمودة
سلمي : اتفق شكلك بقا وحش يا نصه
احمد: انا ماشي اتاخرت😠
حور وسلمى : مع السلامه والقلب داعيلك
الأب محمد : صباح الخير على بناتي الحلوين
حور : صباح الخير يا بابا
سلمي : صباح الخير يا بوب😂
الأب : يا بنتي انا ابوكي مش اخوكي بتجيبي الكلام ده منين قعدتك مع اخوكي كتير هتجننك
سلمي : لا وانت الصادق يا حاج انا اللي هاجننه 😂 انتوا تعرفوا تعيشوا من غيري ده انا بونبونايه البيت والله انتوا بس مش بتقدورا 😂😂
حور: طب يلا يا بونبوناية البيت افطري علشان هنتاخر على الجامعه
والد حور : حور يا بنتي عايزاك في موضوع
حور : خير يا بابا في ايه
سلمي : اوبا انا عرفت الدخله دي يبقى عريس يا حج صح يلا يا بابا انا عن نفسي موافقه اهو حتى نفرح والبس فستان سورايه ونرقص وكمان ترحمني كل يوم تصحيني بالميه يرضيك يا بابا كده
حور : انتي مالك انتي توافقي ولا لاء يا باردة
الأب : بس خلوني اكمل كلامي حور ده ابن صاحبي وهو شغال مهندس ومسافر برة انتي ايه رايك يا بنتي الشاب نازل كمان اسبوع
حور : يا بابا والله مش بفكر في الارتباط دلوقتي
سلمي : لا بابا البت دي كدابه هي بس تلاقيها مستنيه بطل من أبطال الروايات زي آدم الكيلاني كده
الاب وحور: 🤨 خلصتي
سلمي بخوف من نظراتهم: انا بقول اني اتاخرت والجري نص الجدعنه أجرى يا مجدي🏃♀️
الأب وحور بضحك على هذة المشاغبة : هههههههههه الاب : ها يا بنتي فكري طيب تاني
حور : فكرت يا بابا ومش مستعدة
الأب : يا حبيبتي انتي غيرها ومش كل الناس حياتهم بتبقى واحد
حور : حاضر يا بابا هحاول بس بلاش حكايه العريس ده دلوقتي
الاب : ماشي يا بنتي انا يهمني سعادتك انتي واخواتك
حور: هروح اشوف المجنونة دي جهزت ولا لسه هنتاخر على الجامعه
الاب : ماشي يا حبيبتي خلي بالكوا من نفسكوا
حور : حاضر يا بابا 💗💗💗💗💗💗💗. علي الناحية الأخري 💗.
في قصر عائلة الجوهري
كان الجميع علي سفرة الافطار
الجد سليمان: قصي هي مليكة مش اتكلمت فيديو امبارح برضو
قصي: لا والله يا بابا قالتلي مشغوله في المعرض
الجد : معرفش يا ابني حاسس انه في حاجة وأنها متغيرة
امال : ايوة وانا كمان حاسة انه فيها حاجة
سراج : يا جماعه متخافوش انتوا عارفين مليكة لو في حاجة هتقول وكمان معاها أسيل
باسل : كلام سراج صح بابا متخافوش مليكة شجاعه ومش يتخاف عليها
الجد :طيب يا ابني ربنا يطمنا هو سليم لسه منزلش ولا ايه
سليم : انا اهو يا جدي وألقى التحيه للجميع
وبعد مرور بعض الدقائق نزل عز الدين وألقى التحيه للجميع
الجد بسخريه : ما لسه بدري يا عز
عز الدين بمشاكسه: والله يا جدي عمال اقولهم لسه بدري الجامعه مش هطير محدش سامعني
الجد بغضب : امال هي كانت جامعة ابوك وانا مش عارف
عز الدين بخوف : ابدا يا جدي ده انا بهزر
حسام بهمس لعز: متهزرش مع جدك تاني انت مش شايف شويه وهيقوم يعلقك خلينا نفطر بسرعه ونخلع
وليد : انتوا بتقولوا ايه علوا صوتكوا
حسام : لا ابدا يا عمي بقول لعز يخلص علشان نمشي
سليم بجديه: خلصوا فطاركم واخدكم معايا هوصلكوا للجامعه
حسام وعز بخوف: ليلتنا فل
سراج : سليم احنا عندنا انهاردة صفقه مع شركة الدمنهوري والكل لازم يحضر
سليم : الاجتماع الساعه 11
سراج : مظبوط
سليم : طيب هو سيف فين
سراج : اكيد راح الشركة
سليم : طيب يلا بينا يلا يا حسام انت وعز قدامي
حسام وعز بدون معارضة :حاضر
وقبل أن يتجهوا للخارج تحدثت زهرة شقيقة سليم
زهرة : ابيه سليم لو سمحت ممكن اطلب طلب
سليم بحنيه لشقيقته: قولي يا حبيبتي عايزة ايه زهرة : هو يعني بصراحة كانوا عاملين رحلة في الجامعة وكنت حابة اروح صحابي كلهم رايحين
سليم بجدية : زهرة انتي عارفه انه احنا لينا أعداء كتير غير كده مينفعش تخرجي لوحدك
زهرة ببكاء: يا ابيه
الجد : زهرة اسمعي كلام اخوكي هنبقي نعوضها ونطلع كلنا مع بعض انا مش هخاطر بحد فيكم كلهم مستنين كده
زهرة بحزن : حاضر يا جدو
وذهب الجميع لاعمالهم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 على الناحيه الأخرى في المستشفى
أسيل : طمني يا دكتور مليكة أخبارها ايه المفروض تكون فاقت
الدكتور : مخبيش عليكي يا انسة أسيل حالة الآنسة مليكة عدت الخطر لكن الغيبوبة طولت مقدرش احدد هتفوق منها أمته يمكن اسبوع شهر سنه
أسيل بانهيار : يعني ايه ارجوك يا دكتور اعمل حاجة ده جدو يروح فيها ارجوك يا دكتور
الدكتور : احنا عملنا اللي علينا يا بنتي الباقي على ربنا عن اذنك
أسيل بدموع : يا ربي اتصرف ازاي اقول لجدو والعيله ايه
وبعد مرور من التفكير طلبت أسيل رقم شخص ما
الشخص : الو أسيل اخبارك ايه واخبار الكل عندك ايه
أسيل بدموع : الحقني يا إسلام انا واقعه في مشكله
إسلام بخوف : مالك يا أسيل في ايه
أسيل : تعال مستشفى........... وانا هفهمك كل حاجة
وبعد مرور الوقت وصل إسلام للمستشفى وقابل أسيل
إسلام : قوليلي بقا مالك
أسيل : إسلام مليكة حد دخل عليها وهي في المعرض بالليل وخبطها بسكينه واتخبطت في رأسها معرفش دي محاوله سرقه ولا قتل متعمد بس مليكة دلوقتي دخلت في غيبوبه مش عارفه اتصرف ازاي انا من ساعه ما مليكة دخلت المستشفى بكلم العيلة كل يوم بصوت مليكة بس حاسه ابتدوا يشكوا اعمل ايه قولي
إسلام : أسيل لازم الكل يعرف هيعرفوا في النهاية ويمكن وجودهم جمب مليكة يخليها تتحسن أسرع
أسيل بخوف : انت بتقول ايه ده كان جدو يروح فيها انت متعرفش مليكة بالنسبالهم ايه وخصوصا جدو لا لا مقدرش اقولهم
اسلام : طب اهدي وتعال نروح اي مكان بعيد عن المستشفى وتشربي حاجه تهدي أعصابك
أسيل بحزن : لا مش عايزة اروح مكان خليني جمب مليكة
إسلام باصرار: أسيل اسمعي كلام اخوكي يلا
وذهبت أسيل مع إسلام
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 في الجامعة
حور : أميرة حبيبتي ازيك واحشتيني بقالك كام يوم مش بتنزلي الجامعه ولا بتردي على تليفونك انا زعلانه منك
اميرة😭😭😭😭
حور بخضة على صديقتها : أميرة مالك يا حبيبتي
أميرة ببكاء وتهتهة : هما عا ي زين
حور : طب اهدي تعالى نروح اي كافيه نشرب حاجة
بعد مرور الوقت وصل إسلام واسيل للكافيه
إسلام : أسيل تشربي ايه
أسيل : مش عايزة حاجة
إسلام : هاطلبلك لمون ماشي
عند حور واميرة وصلوا للكافيه
حور : هاطلبك لمون وتهدي وتقولي مالك
بعد مرور بعض الدقائق جاء النادل بطلب حور لطاولتهم
عند اسلام وآسيل
إسلام :كنا بنقول ايه ب.........
أسيل باستغراب : سكت ليه مالك
إسلام : لا رد
أسيل : يا ابني مالك تنحت كده ليه إسلام رد
إسلام : 😮😲
أسيل : انت مركز على ايه كده لما اشوف
لفت أسيل وجهها للجهة الأخرى ليسقط منها كوب الليمون
أسيل بصدمة : مستحيل ده مش حقيقي
: يا ترى أسيل وإسلام اتصدموا ليه؟؟
لقراءة جميع حلقات القصه من هنا