قصة عشق أحفاد الجوهري
البارت الثاني عشر 12
بقلم آية المهدي
صباح يوما جديد في قصر عائلة الجوهري
كان الجميع علي طاولة الافطار
الجد: أسيل مليكة فين منزلتش ليه
أسيل : نازلة يا جدو ورايا
الجد : طيب سليم انهاردة اجتماع مجلس إدارة الاعضاء
سليم : صح يا جدي حضرتك طبعا هتكون موجود وكل الاعضاء
الجد: والله يا بني انتوا بقيتوا مكاني خلاص بقا جدك عجز
رؤي : من ده اللي عجز ده انت لو مكنتش جدي كنت اتجوزتك ده انت احلي من بابا
الجد بضحك: يا بت يا بكاشة
عز : اول مرة تقولي حاجة صح يا بت يا رؤي
الجد : خلاص يا اولاد انتوا دايما زي الاطفال كده
الجد: شهاب ابنك مالك فين
شهاب : انت عارف يا بابا أنه مالك مبيحبش ينزل
الجد: ابعت حد ينزله مالك هيفطر معانا من هنا ورايح مينفعش كده
شهاب : حاضر يا بابا
نزلت حور للاسفل
الجد : تعالي يا حبيبتي هنا جمبي
حور : حاضر
ذهبت حور بجوار جدها
امال : كلي يا حبيبتي علشان شكلك مش عاجبني
حور في سرها: والله الست دي طيبة وحنينة وشكلها بتحب بنتها قوي
باسل وقصي: مليكة مليكة سرحتي في أي يا حبيبتي
حور: ابدا ابدا
نزل مالك للاسفل بمساعدة خدم القصر
الجد: تعال يا مالك يا حبيبي اقعد جمبي سحب الخدم الكرسي المتحرك لجانب كرسي الجد
الجد: مالك بقا يا حبيبي مبتنزلش تاكل معانا ليه أن شاء الله هتتحسن يا حبيبي انا هاسفرك تتعالج برة بس لازم نفسيتك تتحسن لازم تأكل وتتكلم مع اخواتك وتضحك
مالك: .............
حور بهمس: اي الواد القمر ده تعبان ما هو الحلو مبيكملش
الجد: مليكة عايزة اعرفك ده مالك ابن عمك وليد اخو أسيل وسفيان
حور بمرح : بجد ده ابن عمي ايه القمر ده
الجميع باستغراب من طريقة كلام مليكة ولكن افتكروا كلام أسيل عن طريقة تغير مليكة
حور: اهلا يا عسل تقبل نكون صحاب
مالك :.........
حور : انا عايزة نكون صحاب بس ده انا حتي بنت عمك
عز بمرح : يا واد يا مالك وافق ده مزة العيلة مليكة الجوهرى
سيف بغضب : عز احترم نفسك اي مزة دي
حور بهمس ؛ اهو وربنا الواد ده مسهوك قوي
حور : مافيهاش حاجة بيهزر وايه يعني
سيف : مليكة انتي عمرك ما حبيتي هزار عز ابدا
حور : بجد طيب انا مش فاكرة بس هو دمه خفيف وانا معنديش مانع يهزر
حسام ؛ واد يا عز متاكد انه دي اختك دي كانت بتتعصب لو هزرت معاها كده
عز بمرح : تصدق مش مصدق بس خلاص شكلنا كده هنبقي حلوين مع بعضينا
عز بمرح : تسلمي يا اختي والله حبيبة اخوكي يا لوكة
حور بمرح : والله انت اللي قمر
سيف لسراج : سراج اختك مكانتش بطيق حد يدلعها هو فقدان الذاكرة ده مطول احسن كده لما ترجع ليها الذاكرة هتكون اتحولت وبقت شخصية تانية بفضل اخوك المصون عز
سراج بضحك : والله ما عارف بس عز مش مضمون كل شئ وارد
سيف بغيظ: طيب بطل ضحك بقا علشان علي اخري
سليم : طيب عن اذنكوا بقا ورانا شغل كتير في الشركة انهاردة يلا يا سيف انت وسراج
حور في سرها: اي البني الادم ده غريب حاسة اني شايفة انسان ألي
الجد: ربنا معاكوا يا اولاد ذهب سليم وسيف وسراج للشركة
وذهب قصي وباسل ووليد للفرع الاخر لشركات الجوهري
حور بمرح : أنت اسمك مالك اسمك حلو يا مالك
مالك : ...............
حور: الله يا بني مش تتكسف مني احنا هنبقي صحاب
حور : طب تصدق يا واد يا قمر انت انا مش فاكرة حاجة ومكنتش عايزة اكلم حد بس شكلي كده حبيتك لله في لله
مالك باستغراب من طريقة كلام مليكة
حور : لاء متبصش بعينك الحلوة دي يا جدع
حور : انت عارف انا دلوقتي شخصية جديدة يعني حابة اعرف كل حاجة هنا
وفضلت حور تتكلم مع مالك وكان الجد يراقب ذلك ومالك يستمع لها باهتمام
الجد : انا حاسس أنه مليكة هتكون سبب أنه مالك يتجاوب معاها
شهاب : انا كده برضو يا بابا مالك اول مرة يسمع بتركيز لحد
الجد : خير ان شاء الله