قصة أسيرة بقلب عاشق الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الربيع


 قصة أسيرة بقلب عاشق
الفصل الثاني 2
بقلم زهرة الربيع

 اتصدم لما لقى البلكونه مفتوحه وطرف من الطرحه بتاعتها عالق في البلكونه اتصدم بشده وضم ايديه بغضب وقلبه بيدق بعنف سحب السلاح بتاعه ونزل من البلكونه هو كمان عشان ما حدش يحس عليه

 عند بدور كانو بيجرو مسافه ووصلوا عند العربيه بتاعة رجب 

رجب فتح الباب وقال بقلق...يلا  بسرعه ...بسرعه اطلعي يلا اركبي

بدور بصت للعربيه بتردد وحست بحزن شديد على اللي عملتو وافتكرت ايوب وفرحته طول اليوم ولما جاب لها الفستان وقد ايه كان سعيد اتنهدت بحزن وقالت... انا اسفه يا رجب بس انا غلطت ما كانش ينفع امشي معاك....انت اهرب من هنا بسرعه وانا هرجع الفرح

ولسه هتتحرك رجب مسك ايدها وقال بدهشه...انتي بتقولي ايه اتجنيتي اياك يلا بلاش هبل لو لقانا هيقتلنا احنا الاتنين

بدور  قالت بسرعه ...عشان كده بقول لك اهرب وهملني انا هرجع ...متزعلش مني يا رجب ده ولد عمي ومربيني ما اقدرش واصل احط راسه في الطين وتبقى عروسته هملته ليلة فرحه... ايوب راجل دمه حامي قوي ما هيتحملهاش يمكن تحصل له حاجه بسببي وابوي كمان هيزعل انا مقدره انك جيت هنا علشاني وعملت كل ده لجل تطلعني...علشان كده  بقول لك انفد  بجلدك واهرب قبل ما يلاقيك

وكانت هتجري بس مسكها من ايدها تاني بغضب وقال... ايوب معاه حق انتي بت مدلعه اياك فاكره كل حاجه بمزاجك..انا عيني طلعت علشان اعرف اهربك ودلوك افتكرتي ولد عمك... اركبي العربيه بالذوق احسن لك

بدور بصت له بزهول وبقت تحاول تفك ايدها من ايده وقالت ...بعد عني هملني يا رجب انت اتجنبييت

 وبقت تحاول تهرب بس جذبها بقوه عايز يدخلها في العربيه بس بدور دفعته بقوه وقالت بغضب ....بعد عني انت ما بتفهمش بقول لك....امشي من هنه انا مجياش  معاك ومشيت خطوات وهو وراها بيحاول يقنعها 
وهيه بتجري بسرعه ناحيه البيت بس اتصدمت لما لقت ايوب في وشها 
بقلم....زهرة الربيع
بدور ورجب اتسعت عنيهم بصدمه وبدور بلعت ريقها برعب ولسه هتنطق قاطعها ايوب وقال..زي ما انتم والله ما انتم تاعبين نفسكم تاني ...ها بقى تحبو نبدأ بمين وشاور بسلاحه على بدور وقال... باللي جاهز على الاكل ومستوي ....ولا اللي لسه هيتفرم ويتشوي 

قال جملته الاخيره وهو بيشاور على رجب وبصلهم بطريقه مرعبه ومسك بدور من معصمها عايز ياخدها على العريبه بالعافيه

ورجب  جري بسرعه عايز يهرب بس ايوب ضرب عليه طلقه في رجله وقع على الارض و هو بيصرخ من شدة الألم

 بدور اتصدمت وصرخت بخوف  وكانت عايزه تجري  عليه بس كان ماسكها من ايدها بغضب وركبها في العربيه بالعافيه وهو بيقول ...اكتمي  يا حيلتها انتي لسه دورك جاي 

واخذ رجب على العربيه بالعافيه وهو كان بيصرخ من شدة الاالم حط السلاح في وشه وقال... ولا نفس....احنا داخلين على الفرح مش عايز اسمع صوتك 

ورجع بيهم بالعربيه ورجب حاطط ايده على بقه كاتم صوته اول ما وصلوا عند جنينة البيت قال لبدور تطلع من الشباك نفسه اللي نزلت منه ...ونادي على واحد من الحرس بتوعه وقلو ياخذ رجب من غير ما حد يعرف ويربطو في الأسطبل

 واول ما رجعو الأوضه  بدور قالت بخوف....انا...انا هافهمك ايه اللي حصل هو انا...انا كنت

ايوب قاطعها بحده وقال.... المأذون مستنينا من ساعه ...فوتي قدامي يلاااا

بدور كانت مرعوبه منه ومشيت قدامه برعب ونزلو  وكتبوا الكتاب وطلعو  على اوضتهم

 ايوب اول ما ادخل قلعه جلابيتو وبقى يطلع هدوم ليه من الدولاب

 بدور كانت واقفه بتفرك في اديها بخوف منه وقالت بصوت واطي ...ايوب ممكن تسيبني اتكلم واقول لك..

 بس انتفضت برعب لما بص لها بحده وقال ...اشششش اكتمي واصل معايزش اسمع صوتك

 بدور خافت منه ومن زعيقه بس قالت بشجاعه مصتنعه ... لا هتكلم يا ايوب... مش كل حاجه على مزاجك انا ما ضحكتش عليك في حاجه انت  عارف كويس اني معيزاكش ومرايداش الجوازه دي واصل وانت مهتميتش وعملت الفرح واتجوزتني غصب  مفيش حاجه بقى تزعلك 

 ايوب بص لها بزهول وقرب عليها بطريقه تخوف وقال... لما تهربي مني في ليلة  فرحنا دي حاجه ما تزعلش ...عارفه يا بدور لولا انك  بنت عمي وعار هيلحقنا طول العمر كنت دفنتك مكان ما لقيتك انتي والوسخ اللي معاكي

بدور قعدت على السرير واصطنعت البكا 
ايوب مسح على وشه بضيق وقال بخنقه... بطلي نواح يا بدور  لو فاكره هتسعطفيني تبقي هبله ...خلاص مبقتش طايقك  ودموعك دي ما بقتش تأثر فيا يلا غوري انجري غيري خلقاتك الليله دخلتنا يمكن تطلع منك حاجه زينه تنسيني القرف اللي عملتيه

 بدور بصتلو بصدمه وقالت ....دخله ....لهو انت ناوي....

ايوب  قرب عليها وقال بغضب.... امال فاكراني اتجوزتك احطك زينه في الاوضه 

بدور ضربت رجلها في الارض بغضب وقالت... وانا ما عايزاش قولت لك انا ما عايزاش ومش هعمل كده يعني مش هعمل

 ايوب قال بغضب  شديد...كان على عيني بس اصلا مش باخد رايك ..يلا غوري اتنيلي غيري بالذوق بدا ما يبقى عافيه

بدور قالت بغضب شديد....هو في كل حاجه مهتاخدش رأيي  حتى في فرحي ما بتاخدش رأيي...يعني  هتاخد رايي ميته

ايوب شد اجزاء السلاح بتاعه وقرب عليها لما التسق جسمه بجسمها وقال بفحيح مرعب ...لما اخلص عليكي باذن الله هخليكي تختاري الطريقه اللي تموتي بيها والقبر اللي هتدفني فيه ....عايزه حاجه تاني

بدور  قالت بسرعه ورعب ....عداك العيب ...هو في اكتر من كده انا هطمع ولا ايه ...تحب القميص مقور ولا مسقط ولا تحب اقلعو واصل

 ايوب  كان عايز يضحك على شكلها وخوفها بس قال... اي حاجه... كلك على بعضك اصلا ميلقش عليكي شغل الحريم ده 

بدور اتغاظت من كلامه بس كانت خايفه منه ومن سلاحه اللي في ايده خصوصا انه متعصب جدا بعد اللي حصل ...وهيه خايفه  منه من ساعه ما ضرب نار على رجب
 اخذت اول حاجه قابلتها من الدولاب ودخلت  بسرعه على الحمام عشان تلبس

ايوب بص لطيفها  بابتسامه وضحك بخفه وبص للسلاح واتنهد وقال.... غبيه يا بدور خايفه من سلاحي ده لو رصاصه رشق  في جسمي مستحيل اخليه يهوب ناحيتك...وحط السلاح في الدرج وفضل مستنيها على السرير 

بعد شويه خرجت وهي لابسه لبس نوم  رقيق جدا وقصير كانت ماشيه بتوتر شديد ناحيه السرير 

ايوب كانت عيونه عليها وبقى يبص لكل تفاصيلها باعجاب شديد

بدور  قربت منه وقالت بتوتر ...ايوب مش بتقول انك بتحبني قوي

ايوب كان تايهه في جمالها وقال بتوهان...قويي

بدور  ابتسمت وقالت بخوف ...طب طالما بتحبني ممكن تهملني النهارده بس النهارده... والله خايفه بجد

 بس شهقت بخضه لما شدها بقوه بقت بين ايديه  وبص لعيونها وقال... انا لما كنت احب اقرب لك قبل سابق.... كنتي تقولي لي ايه 

 بدور سكتت
و هو قال بسرعه.... كنتي تقوليلي بتعمل كده  باي صفه
طيب و لما روحت خطبتك من ابوكي قولتلي ايه 

بدور سكت تاني 
وهو كمل وقال ...كنتي تقولي لما نتجوز صح

بدور هزت راسها  بالموافقه 
وهو كمل وقال ...ادينا دلوك اتجوزنا...حجتك  ايه بقى المره دي 

بدور قالت بسرعه ...لما نخلف

ايوب بصلها بدهشه وقال....لا والله...هلمسك لما نخلف...وهنخلف ازاي بالقمر الصناعي

 بدور قالت بغضب مصطنع.... وانا مالي ما معرفش تعملها ازاي اتصرف...رجالة ايه دي يا ربي ....ايه رايك ما انا قاعده لك في الاوضه كلها 

ولسه  هتمشي سحبها بقوه عليه وقال وغضب...وبعدين في ليلتك اللي مش فايته... متخلنيش اوريكي وش تاني يا بدور  شغل العوق ده ما بينفعش معاي ...ما فيش حاجه هتفلتك من يدي  النهارده...يعني  زي الشاطره كده تسمعي الكلام بدل ما تسمعيه بالعافيه 

بدور  بصتلو بارتباك وقالت.... طب يعني عايز ايه هتعمل ايه بالظبط 

ايوب ضحك قوي وقال بهمس عند شفايفها... ولا حاجه هنزرع الشجر ...على سطح القمر 
وقبل ما تتكلم با،،،سها بقوه وبدور حاولت  تبعده بس مقدرتش و استسلمت  بين احضانه.. وقضوا اغلب اليل سوا  لحد ما نامو 

في صباح يوم جديد قامت من النوم وهي حاسه بتعب شديد في جسمها وقالت ببكا... قوم يا ايوب ايوووب قوم  بكلمك ....طبعا نايم ولا هامك وانا ما اعرفهاش انام الليل كله كأن ترومبيل عدى علي

ايوب  فتح عينيه بنوم وقال.... صباحيه مباركه يا عروسه

وقام و بقى يطلع هدوم من الدولاب بلامبالاه

بدور اتضايقت من بروده و قالت بغضب... انا بكلمك يا ايوب انا تعبانه بجد

ايوب  ضحك وقال ....انا مش فاضي لك روحي خديلك دش بارد هترتاحي 

بدور قالت بضيق ....هو انت ليه مش تعبان زيي 

ايوب ضحك جامد وقرب منها وقرص خدها وقال... عشان انا ما فيش ترومبيل عدى عليا.... نهايته ده بس اول يوم شويه وهتتعودي

بدور وقفت  وقربت منه بتوتر وقالت ...ايوب هو احنا مش اتجوزنا ودخلنا ممكن بقا تسيبه...والله  هو ما قصدش يعمل اللي حصل ده كله كانت غلطه ...سايقه عليك النبي ما تقتله
بقلم...زهرة الربيع
ايوب  ضم ايديه بغضب شديد ومسكها من ذراعها بقوه وقال ...خايفه عليه ولا ايه ...بتحبيه لسه رايداه 

بدور  قالت بضيق...مش مسألة حب...بس  انا ما احبش حد يروح في داهيه بسببي... خلاص بقى همله

 ايوب دفعها بغضب وقال....اه لا وانتي للصراحه بتحس بالذمب ...طب كنتي حسيتي بيا انا...انا اللي قاتل نفسي على رضاكي انا اللي مفكرتش ابص لواحده غيرك لو بنظره ...انا اللي حبيتك اكتر من روحي يا بدور  وبصلها بحزن وغضب ومسكها من دراعاتها بيهزها بعنف وقال بوجع ...وبعد ده كلو عملتي ايه روحتي هربتي مع راجل تاني ولا اهتميتي للفرح اللي بره ولا للناس ولا حتى ليا ولكرامتي وسط الكفر  كل ده علشانو لدرجه دي مش شيفاني يا بت عمي ..ودفعها بضيق

بدور بلعت ريقها بحزن وقالت....يا ايوب انا ...انا مكنتش عايزه اعمل كده وانت اضطريتني وحددت الفرح ولا كأني بقول لا انت اللي بتتجاهلني

ايوب اتنهد وقال...ملوش لزوم الكلام  ...خلاص اللي عملتيه ده مش هنساه...واطمني على حبيب القلب اول ما يجيني مزاجي هسيبه وسابها و دخل يستحمى

بدور اتنهدت بحزن وبقت تختار حاجه تلبسها وهيه مش عارفه تعمل ايه 
بعد  شويه ايوب خرج وهو بيمشط في شعره وكان شكله جذاب جدا 

بدور بقت تبصلو باعجاب واتنهدت واخدت هدومها وراحت ناحية الحمام وهيه بتمشي بالعافيه  وتعبانه جدا

 ايوب بصلها وابتسم بسخريه وقال... اجمدي شويه كلها ايام واجيب لك واحده تساعدك 

بدور بصتلو باستغراب وقالت...تساعدني...تساعدني في ايه 

ايوب قال بلا مبالاه ....في اللي تعبك ...وبص لها وقرب منها وقال .....هتجوز واحده تاني تريحك وتشيل عنك انتي ليله وهيه ليله 

بدور اتسعت عنيها بزهول وبصتلو بضيق وقالت ....ما لوش لزوم الهزار البايخ ده 

ولسه هتمشي مسكها من دراعها  وقال بهدوء .   بس ده مش هزار انا بتكلم جد... انا صح هتجوز تاني و كمان العروسه  في بالي بس قولت انتي بت عمي واولى بأول جوازه ليا

بدور بصت له بصدمه من الجديه اللي في كلامه وووو

          


تعليقات