رواية أسيرة القيصر
الفصل الثالث عشر 13 والرابع عشر 14 الجزء الثاني
بقلم امانى فهمي
شركة القيصر
كان ادهم يباشر أعماله بجديه كما تعود ولاكن قطع تركيزة عندما شعر بأحد يقف بجوارة فرفع رأسه ونظر بجوارة وجد جنيته تنظر له بحنان
ادهم: جنيتي الحلوه انتي هنا من امتي
رنا بحنان: من شوية وجيت علشان وحشتني
ادهم بحب: تعالي قربي
قربت رنا ومسكت ايد ادهم فسحبها وجعلها تجلس على قدمة وضمها لحضنه وقبلها بحب و رومانسية وبعد عنها
ادهم بحب: فتحي عيونك يا عمري
فتحت انا عيونها ووجدهم باللون الرومادي الغامق.
انبهر بيه ادهم وقرب دماغها منه ووضع قبله على كل عين
ادهم بعشق: تعرفي لون عيونك حلو بتتغير مع الموقف يعني دلوقتي رمادي غامق دليل العشق بحب جنيتي
رنا بكسوف وتغير الموضوع: دومي تعالى نخرج ممكن
ادهم بضحكة: ماشي توهي اوى في الموضوع يالا يا عمري
رنا: فين اسر وحشني اوى
ادهم بغيرة: هو مين اللي وحشك يا بت.
رنا بجدية: ادهم انا و اسر أصحاب بلاش تغير انا عارفة اسر قبل منك علشان خاطر بلاش تبعدنا عن بعض انا بعتبرة اخويا و صاحبي بلاش غباوه
ادهم: غباوة لسانك طول يا قردة
رنا: المهم هو فين
ادهم: ماسك مشروع شرم مع المهندسة كلير
رنا: اممممممم قالى عليها كنت عاوزة اشوفها
ادهم: تعالى ندخل المطعم بعد كده نتكلم
دخل أدهم وبين ايده رنا الذي يضمها بتملك وجلسو
رنا بغيظ: خلاص عرفت الكل انى تبعك.
ادهم ببرود: اتلمي علشان مقمش ابوسك ادام الكل
رنا بسرعة: وعلى ايه الطيب احسن يا سطي
ادهم بصدمة: اسطي بقي ادهم المنشاوي يتقاله اسطي
رنا بعند: اه اسطي عندك اعتراض
ادهم: وعلى ايه طبعا عاجبني
فضلو يهزرو ويضحكو وطلبو الاكل
في شركات الملك
كان اوس يعمل وقمر بين احضانه يقبلها مرة ويباشر العمل مرة.
قطع صفو القعدة خبط على الباب فاسرعت قمر بالجلوس على الكرسي ودخول السكرتيرة تخبر اوس بوجود فتاة ترغب برايته فسمح لها بالدخول
الفتاة بضحك: اوسي العسل
اوس بضحكة: وعدي الجميلة وحشتيني
وعد: يا راجل لو وحشتك كنت سالت بس اذاي الملك المغرور
اوس: اخس عليكي لما انا مغرور انتى ابقي ايه يا بت دانتى سندريلا الاقتصاد
وعد: طبعا انا السندريلا مين ديه اوسي
اوس: ديه قمر حبيبتي و مراتي.
وعد بابتسامة: هاي انا وعد اتشرفت بمعرفتك
قمر بغضب: اهلا وسهلا
وعد بغمزة: هي مالها اوسي حاسه انها عاوزة تقتلني
اوس: كان يوم مطلعش فيه شمس يعنى كان لازم تيجي النهاردة
وعد: اتعدل يا اوس اوعي تنسي انا مين انا سندريلا الاقتصاد المهم عوزاك لوحدنا
اوس: تمام
قمر بعصبية: نعم يا روح امك تمام ايه وانا اروح فين ومين ديه اصلا
اوس بصدمة: روح امك هي حصلت يا قمر
وعد بضحكة مكتومة: انا وعد البحيري.
قمر بعصبية: ااااه وعد البحيري حبيبه طلال السيوفي وانا بقي
وعد: قمر الهاشمي اخت عدنان الهاشمي وزوجه اوس الألفي
اوس: وعد اقعدي وانتى ساكته وانتى قمري معلش ممكن تروحي عند عمي نجم الدين
قمر بدموع: لا انا هروح البيت ومشيت
اوس بغضب: قمر قمر انا قولت روحى عند عمي يالا
مشيت قمر وهي تبكي وتوجهت عند نجم الدين وجلس اوس بغضب
وعد: اهدي بقي هي بتغير عليك وده حقها وكمان صغيرة
اوس بعصبية: مش بحب اعيد كلامي مرتين.
وعد بابتسامة: غلط لما تتعامل مع ست يبقي تستحمل وهي شكلها طيبه و غلبانة و بتحبك بلاش تقسي عليها
اوس: خلاص هبقي اصالحها
وعد بجدية: المهم انت عرفت كل حاجه انتى طلبتها مني الشخص اسمه أمجد الشافعي رجل أعمال عايش في امريكا واسمه المعروف بيه حاليا بيتر شانل ومش لازم تسافر هو كلها شهر وهيوصل مصر بس يا ريت تحافظ على البنات لانه مش سهل ومخادع
اوس: شكرا وعد.
وعد: مفيش شكر بينا انتم السابقون ونحن الاحقون وأي وقت محتاجني انا موجوده ووعد مني يكون تحت رجلك في قرب وقت وده ملف فيه كل حاجة عنه
اوس: مش عارف قولك ايه بجد انتى جامده
وعد: ده دين قديم وجيه وقت رده يالا سلام
غادرت وعد وتوجه اوس الى مكتب نجم الدين ووجد قمر تبكي بشدة ويجلس بجوارها نجم الذي يحاول أن يهداها ولكن لم يعرف توجه اوس بسرعة وجلس بجوارها ويضمها لحضنه فغادر نجم وتركهم بمفردهم.
اوس بحنية: اسف يا قلبي وربنا مكنت أقصد انا طلبت من وعد خدمة وهي نفذتها بس انا محبتش غيرك انتى قلبي و طفلتي بلاش تزعلي منك كفاية دموع كل دمعه بتوجع قلبي اوى اوى رأيك نخرج المكان اللي انتى عوزاه كفايه عياط بقي
قمر بدموع: يعني انت مش بتحبها و بتحبني انا وبس
اوس بحب: انا بعشقك يا طفلتي تعالى.
توجه اوس بيها الى الحمام وغسل ليها وشها وعدل الطرحة ونظر الى شفايفها وبكل هدوء وضع شفايفه على شفايفها وعزف احلى سيمفونية وبعد فترة بعد عنها وضمها لحضنه
اوس بعشق: بحبك يا طفلتي
اخذها اوس وغادرو الى احدي المطاعم والمفاجأة وجدو رنا و ادهم وجلسو مع بعض يهزرون وصوت ضحكاتهم تملئ المكان غير مهتمين باحد
{ وعد البحيري سندريلا الاقتصاد } ??
- كان مراد يعيش أجمل أيام عمره بين احضان روميساء.
- اما ميرا و سليم كانت كالقطة السيامي الناعمة وكانت تفرح سليم بكل شي
بعد مرور شهر
- طوال الشهر كان ادهم يسعد رنا بكل شي
- نجح اسر في إنهاء القرية السياحية بأفكار جديدة بالتعاون مع كلير
- جهز ادهم اكبر افتتاحية و ارسل دعوات لجميع الشخصيات الهامة
- نجح اوس في جمع المعلومات عن بيتر شانيل
- عاد مراد و سليم من شهر العسل
- ظهرت نتيجه البنات ونجحو بامتياز.
- تقربت سمر من عمار ولم تعد تخاف منه ولم تخبر أحد بما حدث معها في ايطاليا
يوم الافتتاح
كان العمل على قدم وساق في القرية وذهب الجميع قبل الافتتاح بيوم ولكن ذهبت رنا مع ادهم قبل الافتتاح بأسبوع
تألق الجميع يوم الافتتاح وكانت تقف كلير بجوار أسر لستقبال الحضور وبعد فترة تم تسليط الضوء على السلم وظهر ادهم و بجوارة تنزل رنا
وكانت ترتدي فستان باللون الرصاصي رائع الجمال.
مراد بغيرة: ايه ده رنا والله ليكي وحشه أسبوع يا هانم مع الواد ده وسيباني لوحدي
رنا بستفزاز: وانت مالك زعلان ليه مش اتجوزت وسافرت وسبتني لوحدي حتى لما رجعت اهتميت بمراتك وانا سبتني جاي دلوقتي تقولى سبتك
ادهم بضحك: بصراحة قصف جبهه
مراد بحنان: والله مقصد وبعد عنك انتى اختى الصغيرة الجميلة حقك عليا
رنا بابتسامة: انا مش زعلانه انت حبيبي يا ميرو.
ادهم بغيرة: مين ده اللي حبيبك و كمان بدلعيه بقي كل الشحط ده يدلع
مراد وهو يحضن رنا: ايوه حبيبها و دلعني براحتها على الأقل دلعي ميرو مش اندومي
اوس بغضب مكتوم: اقسم بالله لو سمعت شو واحد فيكم
رنا بطفولية: طيب اتكلم انا اوسي
قمر بغيرة: متقوليش زفت
اوس بذهول: زفت لاااا انا هبتي ضاعت خالص والنعمة لوريكي قمري
قمر بستعباط: مالك بس اوسو انا مكنتش اقصدك انا كنت بقصدها
سمر: صح على يدي البت غلبانة و كيوت.
رنا: وحيات امك منك ليهم وانت ادهم تعالى نرقص ونبي
ادهم: رقصت عليكي نمله مش كفاية الفستان الضيق ده
اسر: ادهم يالا خد رنا وفتتح الرقص الناس كلها بتبص عليكم يالا
وفعلا توجه ادهم برنا الى منتصف القاعة وضمها لحضنه ورقصو وهو يضمها بحنان وحب انضم باقي الناس لهم
القي ادهم كلمه بمناسبة افتتاح القرية ونسب جميع الإنجازات لأسر
مر الوقت ولم تستحمل رنا الأجواء فخرجت تتمشى على البحر ووقفت أمامه.
شخص: كيف لجميلة مثلك ان تقف بمفردها هكذا
رنا: انت مين
شخص: انا جاك شانيل ابن بيتر شانيل هل سمعتي عني
رنا: بعد اذنك
جاءت لتذهب ولكن مسكها جاك وسحبها وقفت أمامه
جاك بغضب: لما تكوني واقفة ادامي وبكلمك اوعي تسبيني وتمشي انا هسامحك المرة ديه علشان شكلك متعرفيش انا مين بس والله العظيم لو فكرتي تعمليها تانى لهزعلك
رنا بخوف: من فضلك سيب أيدي
جاك: اسمك ايه
رنا بدموع: لا رد
جاك بغضب وهو يمسكها من شعرها: اسمك ايه.
رنا بدموع: رنننناااااا الألفي
جاك: منتي حلوة وبتعرفي تردي
رنا بدموع و خوف: من فضلك عاوزة أمشي بعد اذنك
جاك: وماله نمشي ايه رايك نطلع جناحي هنستمتع كتير
رنا بغضب: انت سافل و منحط سبني لو اخواتي شافوك هيقتلوك
جاك: اممممممممم سافل
وفي لحظة كانت رنا على خلف جدار بشري وعندما استنشقت رائحة العطر علمت بأنه ادهم ففتحت عيونها بسرعة ومسكت في جاكت البدله.
ادهم بعيون كالجحيم: سمعني بقي كنت عاوزاها فين و رفعت ايدك على مين
جاك: اهلا سيد ادهم هذه الفتاة أرغب بيها هل لديك مانع
ادهم بسخرية وغضب: لا الله
اوس بغضب: يعني عاوز تاخد مراته وطلع بيها الاوضة كده عادى
جاك: هي من رغبت في الذهاب مع
لم يكمل جاك باقي كلامه أثر صفعة نزلت على وجهه وعندما نظر كانت انا تقف أمامه بغضب وعيون كالعنه وشاهد الابتسامة على وجهه اوس و ادهم.
رنا بغضب: بقي حيوان ذيك يتهمني انا رنا الألفي في شرفي وسمعتي ومردش كرامتي
ادهم وهو يضمها: هششششسششش خلاص اهدي
مراد: لوسيفير رحب بضفنا ترحيب خاص يليق بيه
لوسيفير: امرك فهد وأخذه وذهب
اوس بغضب: يعني لو مكناش دورنا عليكي وخرجنا كان زمانك ضايعة صح انتى غبيه خلاص هو الهبل وراثه
ادهم بعصبية: اوس اوعي تعلي صوتك عليها مرة تانيه مفهوم.
مسك ادهم ايد رنا وسحبها خلفة وتوجهو بعيد عنهم ووقف وسحبها لحضنه فأخذت تبكي بشده وجسدها يهتز
أدهم: هششششششش بس يا عمري اهدي خلاص محصلش حاجة انا السبب انى اتأخرت عليكي رنا حبيبتي اهدي خلاص محدش هيقدر يلمسك طول مانا عايش حبيبتي.
لم تشعر رنا بأي كلام ولكن كان يتوالى صور ادهم وهو يضربها و يهنها ولم تشعر بشئ وستسلمت لتلك السحابة السوداء وسقططت بين احضان ادهم الذي حس بثقل جسدها و عندما بعدها وجدها مغمي عليها فحملها بسرعة و ذهب الى القرية وصعد الى جناحة و ستدعي الدكتور
وضعها ادهم على السرير برفق شديد و خلع الحذاء وفضل يدلك في اديها وسمع طرق على الباب ودخول أسر بالدكتور وخلفه البنات.
كشف الدكتور على رنا واعطي لها ابرة لخفض ضغط الدم ومعها منوم
الدكتور: طبعا اكيد حضرتك عارف انها مريضة ضغط عالى وأي زعل ممكن ياثر عليها بس الحمد لله هي كويسة هي هتنام لغاية الصبح وهتصحي كويسة بس ياريت تهتم بالعلاج وألف سلامه عليها
غادر الدكتور مع أسر أسر طلب ادهم من البنات ان يفضلو معاها ووضع قبله على شعرها الذي حرره وتركها و ذهب و اوس... تبع 🌺
رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر
توقفنا عندما ترك ادهم رنا مع البنات ونزل وتوجه الى مكان جاك شانيل ودخل
توجه ادهم بسرعة له وقام بلكمه اكثر من مرة تحت اعتراض الشباب ولكن لم يستطيع أحد الوقوف أمامه وبعد فترة بعد عنه بعد ان أصبح جاك لا يصلح
للاستخدام مره أخري
ادهم بنهجان: مين ده بقي
ادم بصدمة: يعني طحنت الواد وفي الآخر بتسأل مين ده
اوس بجديه: اطلع شوف رنا وخليك جمبها
مراد: اوس انت تعرف حاجة.
اوس بغموض: كله في وقته حلو يالا شباب كل واحد يطلع لمراته وانت لوسيفير خلي الرجاله هنا اوعي يهرب
لوسيفير بسخرية: هو بقى نافع علشان يعرف يهرب
صعد الشباب إلى الأعلى وخبط ادهم وفتحت له سمر خرجت البنات وتوجهت كل بنت بغرفة زوجها
دخل أدهم الى الغرفة و وجد رنا تنام كما هي فتوجه إلى الدولاب وأخرج ملابس لها وبدلها هدومها وبعد ذلك بدل هدومه ونام بجوارها وضمها لحضنه بشده ووضع قبله ناعمة على شفايفها ونام.
استيقظ ادهم على حركة من رنا كانها تعافر مع احد فضمها لحضنه ومسح على شعرها
ادهم: هششششش اهدي يا قلبي انا جمبك متخفيش
رنا بدموع: هو هو هيضربني ذي مانتا بتضربني صح
ادهم بحزن: لا يا عمري انا اسف انسي بقي اللي حصل زمان
رنا: خلاص متزعلش انا مش هعيط تاني بس عاوزة انام
ادهم: تعالى يا حبيبتي نامي
نامت رنا على صدر ادهم وفضل يلعب بشعرها الى أن غفت مرة تانية وهو أيضا نام
مر يومين دون أحداث تذكر.
- رجوع الجميع الى القاهرة وذهبو الى منازلهم وصمم ادهم على أخذ رنا معه
- وصول بيتر شانيل الى مصر بعد ان علم اختفاء ابنه
- علم اوس بوصول بيتر فامر رجاله بستقباله في الطريق واخذوه الى إحدى المخازن
- اتصل اوس على ادهم و نجم الدين و مراد بسرعة المجي الى المخزن
في المخزن
وصل أدهم مع وصول مراد و وصول نجم الدين نظرو لبعضهم بستغراب و ذهول
مراد: انت بتعمل هنا ادهم وانا عمي
ادهم: اوس اتصل عليا وقالي تعالى هنا.
نجم الدين: فعلا اوس قالي تعالي هنا
لوسيفير: اهلا وسهلا يتعالو يالا
دخل الجميع الى الداخل ووجدو اوس يجلس امام رجل مرمي على الارض و جاك بجواره
نجم الدين: في ايه اوس ومين دول
اوس: أحب أعرفكم بيتر شانيل او امجد الشافعي
نجم الدين بصدمة: اااايه أمجد الشافعي اذاي ده مات من زمان
اوس بسخرية: اصل شكله كان بيتفرج على افلام أجنبية كتير فقرر يعمل ذيهم
ادهم: انا مش فاهم حاجة خالص حد يفهمني ممكن.
اوس بجدية: افهمك البيه كان زميل ابويا في الشغل وهما اكتشفو سرقة الآثار فقرر ابويا يبلغ بس البيه لعبها صح راح للناس وعرفهم وخد فلوس كتير ومش بس كده لا ده لعب معاهم وعرفهم طريق كذا مقبرة فرعونية ومن حظه الأسود ان ابويا سمعه فقرر يخلص منه فأمر بقتله بالإضافة ان امك و خالتك يا ادهم كانو شغالين على مقبرة وعرفو انه هيسارقها فاتلهم ومعاهم أبوك و عمك والواد ده ابنه.
ادهم بشر: يعني هو ده السبب في يتمي وحرمانى من اهلي موته على أيدي
اوس: اعقل ادهم مش انت لوحدك انا كمان انحرمت من امي و اخويا و ابويا اتحرم من مراته وابنه و أخوه
نجم الدين بدموع: انا عمري مهوسخ أيدي في دمه
مراد بشر: انا هقدر
ادهم بشر: انا هقدر
اوس بشر: انا هقدر
وقف الثلاثة شباب وحملو سلاحمهم واطلقو عليهم الارصاص حتى ماتو وصعدت رحهم الى السماء محمله بالمعاصي والذنوب.
خرج ادهم يجري وساق العربية بسرعة و خلفة الحرس ووصل الى القصر وصعد الى غرفته ووجد رنا تجلس تصلي فجلس بجوارها وبعد أن انهت رنا صلاتها وجدته أمامها
رنا: دومي انت كويس
ادهم بدموع غزيرة: انا خت حق أهلي انا قتلته بأيدي
ضمته رنا لحضنها و زاد عياط ادهم بشدة فضلت رنا تقرأ قرآن بصوتها العذب إلى ان هدء وقامت و ساعدته يقف وتوجهت الى السرير و جعلته ينام ولكن تمسك بها فنامت بجوارة
في قصر الملك.
وصلو الى القصر وصعد كل شاب الى غرفة زوجته وفعلو كما فعل ادهم
في المقابر
ولكن توجه نجم الدين الى المقابر لزيارة أهله جلس نجم امام قبر امه و ابوه وفضل يبكي بشدة.
نجم بدموع: ااااااااه شوفتي يا امي طول السنين ديه عايش ميت وكنت ياست انى ارجع تاني بس النهاردة اقدر اقف ادامك وقولك انى عايش انتى عشتي طول السنين ديه فكراني ميت سامحيني يا امي بسببي عيشتك وعيشتهم في عذاب اسف امي اسف والله غصب عني كنت بحافظ على ولادي انا النهاردة بس اطمنت على ولادي اوس ربنا رزقه ببنت حنينه اوي وطيبة و مراد جاتله القوية اما بقي الدلوعة الصغننه رنا سايبها مع راجل بمعني الكلمه هيحافظ عليها حتى ميرا سليم بيعشقها الحمد لله على كده هجلكم قريب اوى.
قام نجم الدين و مشي الى العربية ولكن في لحظة كان يسقط وسط الحرس الذين اسرعو بحمله وانطلقو الى المستشفي وتصلو على اوس و مراد الذين اسرعو الى المستشفي وتصلو في وقت قياسي ووجدو نجم الدين في غرفة العمليات
مراد: انا هتصل على سليم يجيب ميرا وانت اتصل على ادهم
اوس: تمام
وبالفعل إتصل كل شاب على الآخر
عند سليم
سليم: اهلا اهلا باخو مراتي اللي منفض ليا
مراد: سليم هات ميرا وتعالو المستشفي عمى نجم تعبان.
سليم بسرعة: مسافة الطريق
قفل سليم مع مراد ووجه الى غرفته وطلب من ميرا اللبس حتى يخرجو
عند ادهم
اتصل اوس على ادهم وردت عليه رنا
رنا: الو ايوه اوس
اوس: فين ادهم رنا
رنا: نايم ليه
اوس: طيب صحيح بسرعة
رنا: حاضر
صحي ادهم على صوت رنا وهي تتحدث مع اوس فأخذ منها التليفون
ادهم بصوت مخنوق: ايوة اوس
اوس: تعالى انت و رنا على المستشفي ابويا تعبان اوى
ادهم: مسافه الطريق وقفل
رنا: في ايه ادهم.
ادهم: مفيش حبيبتي خشي البسي بسرعة
رنا: ليه ادهم
ادهم: اوس عاوزنا يالا
لبست رنا و غادرت مع ادهم وتوجهو الى المستشفي
في المستشفي
وصل الجميع الى المستشفي ووقفو امام غرفة العمليات في انتظار خروج الدكتور
بعد ما يقارب من ساعتين خرج الدكتور فتوجه الجميع له.
الدكتور: اطمنو بإذن الله هيبقي كويس بس من الكشف عليه اكتشفنا أنه عنده انسداد في الشريان التاجي وغيرنا صمام هو دلوقتي في الرعاية ومش محتاج منكم غير الدعاء بعد اذنكم
غادر الدكتور وفي لحظة انهارت رنا و ميرا و قمر وفضلو يبكو بشده فأسرع كل شاب يضم زوجته
حاول اوس و سليم و ادهم ان يجعلو البنات يذهبن ولكن رفضو بشده فرضخي الشباب وجلسو بجوار البنات.
وفي الصباح طلبت رنا من إحدى الممرضات ان تدخل الى عمها فوافقت وتم تجهيزها ودخلت
رنا بدموع: عمو لا انت مش عمو انت ابويا ونبي خليك معايا انا مصدقت ألاقي ابويا مرة تانية انا عارفة انى بعيده عنك انا اسف بابي ونبي خليك معايا والله مهسيبك تاني أفضل معايا انا عارفة انك هترجع لينا تاني انا محتجاج اوي مين هيوصلني لادهم انا مش عاوزة حد من اخواتى انا عاوزة ابويا ونبي أفضل معايا.
نجم الدين بمجهود: هفضل يا دلوعتي وهسلمك لادهم لونه ميستهلش واحدة ذيك
رنا بدموع و ضحك: عندك حق قوم انت بس بالسلامة وانا هسمع كلامك ربنا يخليك لينا
الممرضة: من فضلك لازم تخرجي
رنا: بلغي الدكتور ان بابي فاق بسرعة
خرجت الممرضة تجري لابلاغ الدكتور الذي أسرع في الدخول الى الرعاية وطلب من رنا المغادرة ولكنها رفضت بشدة
رضخ الدكتور وكشف على نجم الدين وطلب من التمريض نقله إلى غرفة عادية.
خرجت رنا وهي سعيده وبلغت الكل بأن نجم الدين فاق وستقر حالته وسوف ينتقل إلى غرفة عادية
بعد فترة انتقل نجم الدين الى جناح واسرعت رنا في الجلوس بجواره وجلست ميرا في الجهه الاخري
بعد فترة طلبت رنا من سمر و قمر ان ياتو معها الى الخارج
سمر: خير رنا في ايه
قمر: رنا انتى قررتي حاجة وعاوزة تقوليها ايه هي
رنا: انا قررت.....
الفصل الخامس عشر والسادس عشر من هنا
لقراءة جميع حلقات القصه من هنا