قصة من نظرة عين
البارت الخامس والثلاثون 35 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
[فى بيت زين ]
وبعدين قدر رافضة الجواز
زين / حد أتقدم ليها
دارين/ الأول رفضها علشان الجامعة دلوقتى أتخرجت وبتدرب فى المستشفى وأحنا لو فى أسبوع جهازها يكمل الحمد لله خير ربنا كتير، مانعة الجواز لية
زين/ فى حد أتقدم تانى
دارين/ أيوة،،،، المدرس إللى ساكن فى الدور الخامس مامتة كلمتنى
زين/ مش عارف كارة الجواز لية ،،،أمال لو مش بنحب فى بعض أدامها المفروض تغير مننا
دارين/ تفتكر علشان حياتنا زمان وإللى عارفتة رافضة الجواز
زين بغضب/ قدر ،متعرفش عن حياتك إللى شوفتيها حاجة ،هى تعرف حياتى أنا ،،وبعدين إللى يحبها يقبل الدكتورة قدر ومش تفرق معاة حاجة تانية مش مهم جواز لو بتفكر كدة
دارين/ بلاش تعصب نفسك، عايزة بنتى عروسة نفسى أجوزها قبل مأموت يا زين 😭😭
جذبها لحضنة،،،، بعد الشر عنك حياتى مرتبطة بيكى ذى محمد وماسة
دارين/ الله يرحمهم
زين/ هو إللى يعيط يحلو كدة دوقينى سكر شفايفك يا سكر
دارين مسحت دموعها و بخجل/ عيب
زين/ بلاش دوقان غيرت رأئى وأغوص فى العسل
شهقت دارين فهى فهمت قصدة / بقولك عيب بنتنا كبرت
زين بغرور/ للعلم إللى قدنا عيالة صغيرة وأللى قدى فى منهم مش متجوز يعنى جوازنا وأحنا صغرين هو السبب وبعدين أنا جوايا طاقة أروح لمين يا جميل
دارين/ طب مش دلوقتى قدر نايمة لو أحتاجت حاجة
زين/ دى نايمة ،حملها وغمز لها وقال الليلة جولة خفيفة علشان خاطر أم العروسة الدكتورة إللى مغلبانى
دارين حاوطت رقبتة وقالت بدلع مثير بحبك يا زين
زين جرى لغرفة النوم 🤣🤣 ليعبر عن مدى شوقة ليها بطريقتة لكن بهدوء وهداوة فهى مريضة قلب
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
[بيت جاسر]
يجلسون فى الجنينة أمام قبر محمد ،،، وأمل تحمل الصغير محمد أبن محمود على رجليها وجاسر يتصفح الإنترنت فهذة قاعدة أمل المفضلة ،،،،،
جنة/ عايزه محمد
أمل بضيق/ ليييية
جنة بهدوء/ أبنى يا خالتى أغير هدومة
أمل/ هدومة نظيفة وميت مرة أقولك طول ماهو معايا محدش يخدة منى ساااااامعة
جاسر/ أوووف، براحة يا أمل
أمل بحدة/ خليك فى حالك أنت حد وجهلك كلام
رفع هو ليها حاجبة وقال قولتى أي
أمل / إللى سامعة يا عنيا، ،أعيدة ليكى مدام عجبك،
نفخ جاسر وقال/ جنة خدى أبنك
،،،،حضنتة أمل بتملك وقالت محدش ياخد محمد منى
جنة بتوسل/دة أبنى يا خالتى مش كفاية من يوم ميلادة مش رضعتة عايزة أحس بية
جاسر/ دة أبنك محدش ينكر
جنة/ ٥ سنين وهو بيكبر أدام عينى ومش حاسس بيا ،،، كل تعلقة بجدتة. أدهولى يا خالتى 😭
أمل/ قولت لااااااااا وأخذتة لغرفتها
تنهد جاسر بيأس وترك المكان لمكتبة،،فأمل تغيرت بعد موت أبنها
نظرت جنة فى أثرهم ،ماذا تفعل خوفها طول حملها تحقق الأن تريد تربية الطفل تريد الشعور بالأمومة
ذهبت للمرسم الذى يوجد فى الفيلا وأقتحمتة لدرجة أنفزع محمود زوجها فوقعت منة علبة الألوان الغالية على الأرض وبهدلت المكان ، فقال:- فى أي!!!! محمد كويس ،أنتى كويسة
جنة بهياج/ مش كويسة أبنى بعيد عنى عايزة أبنى
تنهد محمود وألتقط علبة ألوان ثانية وفتحها وبدأ يلون اللوحة وقال :- أبنك هنا مش كل يوم الحبة دول
جنة/ عايزة أبنى يا محمود أنا إللى أتحكم فى تربيتة إللى أقرر يدخل حضانة أي. يأكل أي ،يشرب أي،يلبس اي،أبنى أبنى 😭😭😭😭
محمود بهدوء/ شكلك مرهق النهاردة حصل مشكلة فى شغلك معصباكى
جنة دبدبت برجليها فى الأرض/ أنت باااااارد لييييية كدة ،،،لييييية سلبى بجد مش فهماك ملكش كلمة فى البيت ذى مصطفى تؤأمك وساكتة ،محدش بيعمل ليك أعتبار وحطة جزمة قديمة فى بوقى ،حتى أبننا سيبة لأمك تربية وأنااااااا فيييين أبنك عندة خمس سنين بيقول لجدته أمل يا مامااااااا،وأنا أمة يقولى يا جنة أبنك مش بيسريح لحد غير مع خالتى أمل
محمود ببرود/ دة جدتة مش عارف مكبرة الموضوع لية
جنة/ لأول مرة من يوم جوازنا اقولك رايحة لأهلى غضبانة منك يا محمود
محمود بضيق/فكرى تعمليها يا جنة خلاص مبقتش ليا كلمة عليكى
جنة صدرها يعلو ويهبط من الأنفعال وقالت لما تعرف تثبت أنك راجل وليك كلمة لأهلك وتأخد أبنك منهم ويحس بيك وتربية على مزاجك أبقا ليك كلمة عليا سلام يا فنان
ألقى هو لوحتة فى الأرض فتلفت فهذة اللوحة أوشكت على الإنتهاء بعد ٧ شهور رسمها وتجهزها ورمى جميع أدوات الرسم فى الأرض فهو لا يستطيع العيش بدونها ،وهى أهانت رجولتة وكرامتة. ماذا يفعل ،،هل يقف أمام أمة علشان زوجتة ،طبعة الهادى لا يميل للمشاكل ،،فألقى اللوم والعتاب على زوجتة وعقلة جعلها شيطانة تريد هدم عشهم الجميل وخراب بيتها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
[فى فيلا حازم ]
جاسر يا ابنى بقالك ٦ شهور مش شوفت مراتك ولا بنتك
جاسر/ مشغول يا بابا ،،واي يعنى متعود اغيب أكتر من كدة
حازم/ الأول أنت عازب ،دلوقتى أنت راجل متجوز لازم مراتك تحس بوجودك بصراحة كدة بحس لما أمنعها من الخروج بتزعل
جاسر/ سبها تخرج
حازم بحدة/ أريل أسيب مرات أبنى الكبير تخرج وتجى الصبح
جاسر بغضب/ بتروح فين
حازم/ لما تجى أسألها ،،كدة عملت إللى عليا سلام
نفخ جاسر وقرر مع أول ضوء للنهار يكون فى القاهرة
أنتهى اليوم على كدة ،،
فى صباح اليوم التالى تحديدآ الساعة الخامسة والنصف صباحآ وصل جاسر لبيت أبوة حازم لم يصبر ويرجع القاهرة الصبح بل ساق من المنصورة للقاهرة فى وقت متأخر، ،دخل غرفتة وجدها خالية جلس يدخن بشراسة فى انتظار زوجتة
وصلت هى الساعة ال٧ صباحآ وشهقت حين وجدت زوجها ٠٠٠٠
هل يمر اللقاء مرور الكرام
🤔🤔🤔
________
فى غرفة مصطفى نظر فى ساعتة وجدها الساعة السابعة والربع صباحآ ألتقط مفتاح عربيتة وفونة وخرج من غرفتة ترجل على السلم بسرعة ومنها لسيارتة وأنطلق بيها مسرعآ كأنة يسابق الريح فاضل ١٥ دقيقة على شئ ما هل يلحق
______
نازلة قدر من على السلم تجرى فقد تأخرت على عملها وصرخت بكل ما أتى لها من صوت