قصة من نظرة عين
البارت الثاني والثلاثون 32 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
أنتهى الفرح البسيط الذى لا يليق بأولاد جاسر بية لكنة رمز للفرح وخلاص علشان موت محمد ،،وذهب محمود بجنة عروستة لغرفتهم فى الفيلا وكانت ليلة طبيعية بين أى عاشق فرحان بحب عمرة ،،،،،
وصعدت ماسة مع زوجها مصطفى لغرفتهم وايضا فى الفيلا ولم تضع إيدها فى إيدة كأنة من المحرمات
(داخل الغرفة)
مصطفى / بطلى عياط بومة بتعيط دماااااغى صدعت ،،،من ساعة ماجيتى الظهر هنا لحد دلوقتى عياط أي مبتتعبيش
ماسة أمسكت فستانها وترجلت وقالت ببكاء / معندكش كرامة طمعت فى حاجة أخوك أنت مش راجل بكرهك يا مصطفى عاااااااا
مصطفى بعصبية/ أنتى فاهمة غلط محمد دة أبنى قبل توأمى ،مدام مش عايزانى لية مش قولتى لااااا
أمل بعصبية/ من أمتى البنت ليها رأى المفروض منك أنت عارف كويس بحب محمد قد أي طبعا بوشك دة مفيش بنت تعبرك وأنا وظروفى فرصة وجات لحد عندك وربى م تلمسني العمر كلة يا
متشو ة،،،،،،أنت
بلع مصطفى كلامها فى قلبة وتذكر أيلن ،،،، هل تفكر زيها ولم تقبلة زوج
ماسة/ أطلع برا الأوضة يا حيوان يا جزمة مش عايزة أشوف وشك هنا تانى يا عرة الرجالة وأةةةةةة. أمسكها مصطفى من زراعها وتكلم بفحيح الأفعى وقال:- دى أوضتى وبنام فيها من سنين ولحد من ساعات لوحدى ومدام أتزفتنا وأتجوزنا تحترمينى يا بنت خالتى ولسانك الطويل دة أقطعة على آخر الزمن بنت ال٠٠،ولا بلاش أمك خالتى وبحبها خلينى محترم ،ثم زقها على السرير بقوة ،،،خافت ماسة ليفعل بيها ويأخذ حقة الشرعى حين تجرد من جاكت بدلتة ،،فتحت عينها ببطئ لم تجدة تنفست براحة بعديها هو خرج من الحمام يرتدى ملابس بيتية مريحة ونام على الكنبة وأعطى لها ظهرة أو يحاول ينام حتى تهدأ هى فهو عارف دماغها ،،
لطمت هى على وشها بقوة وعلى بختها المايل
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____
[مر ٣ شهر ]
نزل مصطفى من على السلم
أمل/ الفطار يا مصطفى
مصطفى/ مش عايز ،،وخرج
أمل/ مصطفى أتغير يا جاسر ظلمناة بالجواز
جاسر/ عارف بعمل أي
نزل محمود/ صباح الخير يا ماما
أمل/ صباح الخير ،،تعال أفطر
محمود/ حاضر
أمل/ جنة فين
محمود/ طول الليل تعبانة وبترجع ولسة نايمة الصبح خلتها نايمة
أمل بخضة/ يالهوووى ،مصحتنيش لية عايز أختى تزعل وتقول مش قد الأمانة
محمود/ أهدى يا ماما تلاقية برد فى معدتها
أمل/ الدكتور يطمنا ،جاسر أتصل على الدكتور
جاسر بملل فهو يعلم أنها تكبر الموضوع لكن لا مجال للرفض حتى لا يزعلها
_____
نزلت ماسة متجاهلة الحديث فهى سمعت إحضار طبيب لمن لم تهتم وخرجت الحديقة مثل ما تعودت الصبح ،وتوجهت لقبر محمد وقالت صباح العسلية على روحى وعنيا عامل اي وحشنى أووى من أمبارح للنهاردة تعرف حلمت بيك أمبارح كنت أمور أووى هههههههه بجد البنات تخطف منى ،،أممممم يانهار كل دة تراب عليك أرحم نفسك شوية
،،،أستنى أنضفة ،،ياسيدى يا سيدى العصافير خلصت الأكل والماية ،،، وبعد وقت من تنظيف القبر الخارجي و وضع الطعام والشرب للعصافير ونظفت المجسم بتاعة الذى معمول بطولة بالألوان فقد نحتة محمود ولونة تحس محمد أدامك أستغفر الله العظيم، ولابست المجسم ملابس بتاعة محمد وسرحت البروكة وجهزتة وحضنتة أوووى وقالت مش عايز لية تاخدنى جنبك والله العظيم مصطفى مش لمسنى ولا هو طلب كدة حتى شعرى عمرى ما شافة ولا حتة من جسمة بانت أدامة ثم جلست على الأرض وسندت على بواية قبرة وخبطت على الباب وقالت افتح يا محمد بقا كدة تسبنى وصيت عمى جاسر لما أموت مكانى جنبك فى قبر واحد بس خليك مؤدب ،،طرقت باب القبر تانى ،،حمو ،عامل أي وحشنى صوتك ،،طرقت باب القبر تالت وقالت حبيبى متهنتش بيك حسدوك عليا ، الجو حار النهاردة عندك حر جوة ،ثم قالت بمشاكسة كأنة أدامها ،،أيوة ياعم شهيد يا بختك بتتعاكس جوا ،،ثم قالت بحزن جهز مكانى جنبك حاسة هكون معاك قريب لولا عارفة الانتحار حرام ومش أكون معاك فى الجنة كنت عملتها ،،حضنت الباب وتقبلة كثير وقامت دخلت الفيلا فهذا هو حالها يوميا وأصلا أساسى تعتبر طول اليوم والليل معاة ثم دخلت الفيلا ومتجاهلة الطبيب الذى أتى
أمل بفرحة/ ماسة أختك حامل حامل
ماسة/ مين أية!!!! أبنها مكملش سنة
أمل/ أختك جنة مرات ابنى محمود ياةةة خبر حلو يا رب ولد وأسمية محمد عقبالك
تركتها ماسة وصعدت لغرفة أختها تبارك لها بألية روتينية ليس غيرة فهى ليس فى رأسها جواز وخلفة بعد محمد بل حزن على فراق حبيبها كأن ماسة لديها أنفصال فى الشخصية روحها المرحة تظهر أمام قبر حبيبها ،غير كدة كئيبة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
ذهب مصطفى الشركة وحازم قالة لازم تروح بيتى هات الملف من غرفة نومى لان هنادى ويامن مش فاضين وبالفعل ذهب ودخل الفيلا وصعد الدور العلوي وأتسعت عيونة حين رأى باب غرفة إيلن مفتوح وهى تسرح شعرها الطويل ترتدى ملابس بيتية خفيفة، آية من البراءة والجمال خسرها لأبد ف آخر مرة شاف شعرها وهى طفلة فى أولى أعدادى وبعديها أتحجبت ،الأن عروسة محق حازم أبوها يغير عليها ويخبيها عن أعين الطامعين وهنا أنب نفسة كيف يتأمل فى فتاة محجبة ويقتحم خصوصيتها خرج لخارج الفيلا دون أخذ الملف فحال صغيرتة أشعلة وتواجدة بهيئتها غير مسئول عن أى تصرف يحدث ليها من الأذى وهو راجل عاشق لفتاة حركت روجولتة ،كيف يستجيب لشيطانة ويبكيها العمر كلة لا قرر الانصراف لتكون ملكة العمر كلة لا يلوث سمعتها شئ
______
رمت إيلن المشط على التسريحه فهى شمت ريحة مصطفى وبقوة لخبطها ،، جريت للشرفة حين سمعت محرك السيارة أعتقدت أبوها أو أخواتها ،،شهقت وقالت مصطفى أزاااى ،
_____
[فى الشركة ]
يعنى أي مجبتش الملف
مصطفى بتعب ف صغيرتة أجهدتة 😉،،، قال بكذب/ أنحرجت أدخل غرفة نومك
حازم بغضب/ أنت أبنى مش أبن صاحبى يا غبى غببببى وزقة فى كتفة وخرج ينادى يامن
مصطفى ترك الشركة وذهب البيت يريد الاستحمام يبرد نارة
______
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
[مر يومين ]
الجميع عارف بحمل جنة لكن فرحة مكتومة فأمل محرمة الفرح وندهت لمصطفى وقالت ،،ممكن أفهم ماسة مخلفتش لية
مصطفى بسخرية/ نصيبها كدة
أمل بحدة/ مش معها بغل يا بغل أنت
مصطفى بضيق / جواز وأتجوزت ،وأنتى شايفة ماسة ليل نهار جنب قبر محمد ،أقولك ريحى نفسك ملمستهاش ،،، وعمرى ما أطمع فى حاجة ملك أخواتى الميت منهم قبل الحى ،،ثم نظر لها بحزن نادرآ ما يظهر لها،،،مش كفاية يا أمى إللى أنا فين وكلكم بتعاملونى مش أنسان ،،جايز ليا قلب بيتعذب وساكت ثم تركها ورحل،،،
وعقل أمل زاد حيرة معقول أنها بيحب ،هى مين وأمتى ،أمل القوية إللى تحملت صدمات قوية وهى لوحدها وصغيرة، ،،الأن بعد موت أبنها محمد أصبحت سلبية شعرت بتأنيب الضمير وبكت
_________
عرضت أمل هذا الحوار لزوجها ،الذى أوهمها أنة يعرف مصلحة أبنة رغم تأنيبة للضمير من حالة أبنة الذى تحول لألة للعمل فقط وكل مرة يرى ماسة وعنيها توجعة ويكابر، ،
______
وصل مصطفى لغرفتة بعد وقت متأخر من الليل حتى لا يقابل أمة ،،نظر للسرير وجد ماسة نايمة بحجابها أعتقد أنها نايمة فقال مش لازم تلبسي كدة عمرى ما أبصلك زوجة أنتى أختى يا ماسة وبس ،،،، وخرج للبلكونة مهموم ،،خرجت لة هى وقالت بنبرة هادية غريبة عليها معاة ،،مصطفى بجد شايفنى أختك
لف ليها وقال عندك شك فى كدة يا بنت خالتى لو عريانة قدامى مش انتي إللى تحركى مصطفى جاسر أبدآ كان غيرك أشطر واحدة بس هى إللى قدرت
ماسة بصدمة / أنت عاشق يا أبن خالتى
تنفس لها بوجع/ تفرق ،خلاص كل حاجة ضاعت
تحولت ماسة لأخت خايفة على مصلحة أخوها وقالت أصلا جوازنا لا يجوز عدم القبول بينا ك زوجين ،،،،ومتجوزين غصب يبقا كتب الكتاب فشنك
مصطفى/ مش فاهم
ماسة/ أنت غبى يالاااااا يعنى تروح لحبيبتك تقولها كدة وأكلمها أنا والشرع محللك يا عبيط أربعة
مصطفى بضيق/ لمى لسانك أنا محترم أنك مرات أخويا بلسانك دة
ماسة/ أووووف ،أعترافك دة يخليك كبير فى نظرى ،،ها يا أبو قلب كوتشى على رأى خالتى أمل ،مين السنيورة إللى وقعتك على ملا وشك
مصطفى ببرود/ لو فعلا معتبرانى أخوكى ذى م بتقولى هتعرفى لوحدك
هرشت ماسة فى رأسها وقالت بجد أى كان ربنا نجدها
،
نظر ليها بأهتمام وقال بحزن ،،للدرجادى وحش فى طبعى
ماسة/ إللى أعرفة ،بهبلى وطبعى العرة أخوك حبنى أةةةة على وجع قلبى ربنا يجمعنى بيك يا محمد ،،، الأقصد أكيد واحدة عامية تشوف قلب مصطفى النقى مش الزباله إلى. الكل يعرفها
تعصب مصطفى ،،وأمتصت غضبة ماسة ولم تتركة حتى نام وأرتاح ويعتبر دة أول حديث بينهم براحة من يوم جوازهم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
أقام جاسر حفلة عائلية بسيطة بمناسبة حمل جنة بعد شهور من حملها وظهر أنها تحمل فى رحمها ذكر وأصر جاسر و أمل على أسم محمد حتى يرن فى البيت من جديد ،،
جنة حزينة من جواها لا تريد أول طفل ليها يستمى على أسم شخص متوفى رغم أنة أخو جوزها وجوز أختها الأول وأبن خالتها ولا تبوح ما بداخلها وكتمة حزنها جواها فهى تشعر أن زوجها سلبى وليس لة شخصية مع أهلة وهى هادية كيف تعترض
(أتى المساء )
عائلة حازم وجاسر حاضرين وأكيد زين وزوجتة وبنتة
[فى غرفة محمود ]
محمود/ جاهزة يلا
جنة بضيق/ مكنش لية داعى حفلة كنتم عايزين ولد وجة
محمود بعدم فهم/ مش فاهم
جنة/ لو البيبى بنت ،،،عمى جاسر يعمل حفلة!!! ولا علشان ولد
محمود/ معايا مش تفرق ،هما فرحانين يبقا أنا فرحان
جنة بسخرية/ المشكلة متفرقش معاك أوووووف
محمود/ مالك مش على بعضك لية أى واحدة المفروض مبسوطة أهل جوزها يتمنولها الرضا كل دة علشان حفلة وفرحانين بيكى
جنة بعصبية جديدة عليها/ فرحانين بأسم محمد إللى يحيا بعد كام شهر أبنى لو أتولد مش أشوفة يخدوة منى
محمود بعصبية جديدة علية/ أي التخاريف دى ،،جنة أعتبر كلامك دة هرمونات حمل وأعديها أنا واحد مش بحب المشاكل ولا النكد ربنا خلقنى كدة وأنتى عارفة كدة يا بنت خالتى قبل ماتكونى مراتى ،،،،،أستغفر ربة وقال ،،،،وحاوط كتفها ،،،،،جنتى بلاش النكد يعرف طريقنا أنا وأنتى طبعنا هادى و واحد ،،،،،لية الزعل خلينا عايشين سعداء أطول مدة الدنيا مش مستهلة والله
جنة رغم حزنها لكنها طيبة مسحت دموعها واعتذرت لة على صوتها العالى علية وكتمت حزنها لنفسها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
مصطفى يدخن وعيونة على إيلن ،،،،،وهى تدارى نظرها منة فالأن راجل متجوز وهى تعتقد ينظر لها مجرد أخت فقط لا تعلم أنة عاشق معذب مثلها
أمل/ مراتك فين يا مصطفى
مصطفى / معرفش
جاسر بضيق/ شوفها فين
نفخ مصطفى وترجل بتلقائية لقبر أخوة وجدها تجلس على باب قبرة تبكى ،،، هرش فى رأسة وترجل لها لأن فى الفترة الأخيرة أتفقوا يكونوا أخوات فقط ،فقال:- كذا مرة أقولك بلاش عياط على قبرة بالليل
ماسة/ غصب عنى هتجنن يا مصطفى نفسى أسمع صوتة
تنفس مصطفى وشدها لحضنة بحب أخوى وربت على ظهرها وقال ،،بااااس أهدى يا ترى يا محمد عملت أي حلو تستاهل حب بالشكل دة
ماسة/ مصدعة أقوى 😭😭😭
حملها هو على زراعة سار بيها أمام الجميع لانة مر أمامهم ودخل الفيلا لغرفتهم
يامن بمشاكسة/ أيوة يا جاااامد
محمود/ أتلم فى بنات معانا
يامن/ فين دول
إيلن/ أنا وقدر يا أبية
يامن / أخخخخ أما أنا مغفل بشكل سورى
فلتت ضحكة من قدر أسرت أمامها يامن
إيلن حاولت تدارى غيظها من ماسة بالضحك واللعب وهى تقول لو طولتك يا مصطفى أتدرب عليك بدل بتوع مشرحة الكلية وعقلها يصور الأن مصطفى وماسة فى عالمهم الخاص🤭
_____
داخل غرفة نوم مصطفى وماسة وضعها على السرير برفق وقال أرتاحى
قالت بتعب وتمنى/ راحتى جنب أخوك فى تربتة أمانة عليك لو مت أدفن جنب محمد فى قبرة دى وصيتى يا مصطفى أبوس إيدك
مصطفى شعر من كلامها بغصة بقلبة وقال ملوش لازمة الكلام دة ربنا يبارك فى عمرك
ماسة بتعب / أوعدنى يا مصطفى
مصطفى لكى يريحها وعدها
ماسة/ محمد دايما يقولى أنت أبوة مش أخوة كان نفسى فى أخ وبجوازنا كنت نعمة الأخ أوعا تزعل منى فى يوم لو شتمتك غصب عنى
مصطفى أتبرجل/ مالك يا ماسة كلامك غريب لية النهاردة
أبتسمت هى وقالت كمل جميلك ودخلنى غرفة
حبيبي،،، مش قادرة أقوم
مصطفى/ حاسة بحاجة
ماسة / حاسة براحة بفرحة ذى ميكون عروسة مستنية عريسها،،،، مصطفى !!!
مصطفى/ يا قلب أخوكى عايزة أي
ماسة/ فستان فرحى إللى مش لابستة وكان نفسى ألبسة لمحمد فى الدولاب،، غير إللى لابستة ليك ، هاتة ولبسهولى
مصطفى/ من يوم جوازنا مش لمستك ولا شوفتك أزاى
ماسة/ بصفتك أخ
مصطفى/ حاضر
ساعدها دخلت الحمام وأخذت شاور وأنتظرها بالخارج ثم صلت بتعب وثقل شديد وهو مستغرب تصرفها وخايف تقع فى الأرض ،، وواقفت أمام المراية ومصطفى ساندها تتمكيج وهى لابسها الفستان ولأول مرة شاف شعرها من يوم ما كانت طفلة وأرتدت الحجاب وقالت ودينى غرفة حبيبى وجوزى
حالتها جعلت مصطفى لا مجال للجدال كان رحيم بيها و سار وهو يحملها على زراعة لغرفة أخوة محمد وأنزلها على الأرض ،،ترنحت، ،سندها بلهفة
،،قالت هى بتعب،أوعا حد يقلعنى الفستان أنا متوضية يا مصطفى دى أمانة
مصطفى/ كلامك خوفنى عليك
ماسة/ مصطفى مش بيخاف
مصطفى بوجع/ لا بخاف وليا قلب ،،
ربتت هى على خدة المشو ة ،،، بعد ما أستطالت على أطراف قدمها و قبلتة من خدة وقالت سامحنى علشان قولت عليك كلام جرحك غصب عنى
مصطفى مصدوم فهى قبلت خدة
المشو ة 😘 وقال بصدق محدش بيزعل من أختة الصغيرة
أبتسمت هى وسندت على الأثاث وفتحت دولاب محمد وأخرجت بدلة فرحة المفروض كان لابسها وهو عريس لكنة أستشهد قبلها ،،ووضعتها. على السرير مفرودة ونامت بجوارة بفستان فرحها وقالت أوعا تنسى وصيتى يا مصطفى يلا أمشى وسبنى
مصطفى/ لا خايف عليكى أول مرة أشوفك كدة
ماسة لمعت عنيها/ خايف عليا وأنا مع حبيبى وجوزى ،،،أتجوز وعيش حياتك ومتخليش حد يتحكم فى سعادتك الإنسان بيعيش مرة واحدة،،تصبح على خير ،،حضنت بدلة عريسها الشهيد ونامت
مصطفى تنفس وأطفآ النور وذهب لغرفتة ينتظرها تأتى رغم أول مرة تتصرف هكذا
بالأسفل الحفلة العائلية شغالة
وبعد وقت ذهبوا للنوم وأتى الصباح
أستيقظ مصطفى بتعب يبدو غفى على نفسة وهو جالس ينتظر ماسة ترجل ليها فى غرفة أخوة بسبب حالتها أمس صعبة ،فتح الباب حين لا يجد رد منها وجدها على وضعها الذى تركها علية ندة عليها لم ترد فقال بمشاكسة، آعتبرى أنى جوزك يا هانم قدام الناس والحكومة بت يا ماسة مشبعتيش لابسة الفستان الأبيض دة طول الليل ،،فوقى بقا علشان أشيل البدلة وأرجعها مكانها أمى لو عارفت دخلنا الأوضة يومنا ذى الأسفلت
ماسة / لا رد
نفخ بعصبية وترجل لسريرها وهزها لكتفها وجدها