قصة من نظرة عين البارت الحادي عشر 11 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت الحادي عشر 11 الجزء الثاني 
بقلم نجلاء فتحي

خرجت أمل من الحمام وهى ترتدى ملابسها البيتية النظيفة  ولافة شعرها بفوطة بخجل وقالت" أدخل يلا 

اعتدل فى وقفتة هو وقال" تصدقى طعمك مختلف 

أمل بكسوف وتوتر،عيب بقا ،،أنا رايحة لابية أحمد وأختى زينب 

أترسم الضيق على ملامح جاسر" أختك أةةة جوزها لا 

أمل بعدم فهم / لية ،،،أبية أحمد دة أخويا الكبير هو ٠٠ أةةةةةة ،،،

جاسر أمسك فكها بغل ،،لسانك مينطقش غيرى  هو أبن عمك وجوز أختك وبس ،،،
أقسم بالله العظيم لو شوفتك مفيش حدود بنكم أزعلك  ثم سحب فوطة من الدولاب ودخل الحمام وأغلق  بابة بغل 

أمل بصدمة/ مجنون  دة كان معايا من شوية **** ودلوقتى بيزعق فيا  دة دة طلع مجنون 
⚘️ثانية واحدة يا أمل الراجل يا أوخشى  إللى يهمه مزاجة وبس ،، ما كنتى بعيدة عنة  ومبسوطة أهو بقيتى معاة أشربى بقا ⚘️
______
(فى شقة زينب وأحمد)

أحمد/ جوزك بخير معاكى 

أمل/ الحمد لله 

زينب/ ضربك وبيأذيكى

أمل/ لا حنين معايا ، بيحبنى بجد

أحمد/ يا بنات خدوا أولاد خالتكم وألعبوا جوا

جريوا الأطفال ماسة وأية وجنة ومحمود ومحمد 

أحمد/ روح مع أخواتك يا مصطفى 

مصطفى / مش عيل علشان ألعب 

أحمد/ عارفك راجل بس انت يا حبيبى صغير ٨ سنين

أمل بضيق/ استنا أنت يا أبية ،،أنت يا زفت أسمع الكلام روح ألعب ،شوف الواد بيبصلى أزاى ياتك نيلة نفس نظرة أبوك

زينب/ محدش أخذ عينة 

أمل/ ههههه لا دى تبقا كارثة بس مصطفى شكل أبوة نسخة منة فى الشكل والطبع معدا عيونة 
،،ثم قالت بتذكر  جاسر لية أبن شوفتة مرة فى دار أيتام  وارث عيونة وملامحة قريبة منة نسخة منة 

أحمد/ هو دة الموضوع إللى كنت عايزك أكلمك فية،  أبنة فين 

تنهدت أمل/ جاسر هيتجنن علية مش عارف يوصلة

أحمد/ هو السبب

أمل/ خلاص بقا إللى حصل حصل وأهو ندمان دلوقتى صدقنى لما فاق من الغيبوبه كان ناوى يعترف بية 

زينب بمكر/ تقبلى بواحد تربية ملجأ ولا دار أيتام اى كان تربية شوارع يتربى مع عيالك

أمل / مش عارفة بس أكيد أةة

أحمد/ بتحلمى   لما رحت أزور جاسر  جوزك سمعت حازم مع الدكتور بيقولة زين عمل أستغفر الله العظيم، مع البنات و مدمن  خلية بعيد أحسن  عن عيالك 

أمل / دة أخوه عيالى الكبير ،،مقدرش أنكر لو التحاليل والطب قالوا مش أبن جاسر الشكل يكسب  تنهدت وقالت عندك حق يا ابية زين ممكن يأذى أخواتة خوفى من مصطفى ممكن  مش يتقبل وجودة بفكر أقول عيالى ليكم أخ

زينب/ يبقا  خربتى  بيتك جوزك لو عايز يقول كان قال أسكتى وشوفى ربنا يحلها من عندة
تنهدت أمل بيأس 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_______
[[فى غرفة البنات ]]
يجلسون على الأرض  بيلعبوا 

محمد / اوووف مفيش ألعاب ولاد عندكم 

ماسة/ لا

محمود/ دول بنات  ،،،نعلب أى حاجة

جنة/ ماشى 

محمد فط وقال نلعب عسكر وحراميه 

ماسة بحماس/ عارفتها ماشى  هيتعلم عليك هههههه

محمود/ لا دول بنات مينفعش 
ثم نظر لجنة بحب وقال ممكن جنة وهى بتجرى تتعور 

محمد/ أنت يا أبو قلب دبدوب  متلعبش على فكرة انت وجنة رخمين أووى 

ماسة بهجوم/ متقولش على أختى رخمة يالااااا

محمد/ بت أتلمى 

ماسة بعشوائية/ ملكش دعوة بيا ومش لعبة معاك ألعب مع محمود ،،وطلعت لة لسانها 

محمد/ أتغاظ وجرى وراها  وقال بصوت عالى لما اقولك كلمة تسمعى كلامى  وفاردة شعرك لية  لمية مش عايز أخواتى يشوف شعرك الحلو دة

ماسة/ بحبة كدة ،،وزقتة فى صدرة وجريت تلعب مع محمود إللى لعبة هادى 

محمد/ بقا كدة يا ماسة يا جزمة طيب  أنا اعرفك مين محمد

أية / هههههههه تستاهل  ماسة نفس طبعك هههههههه ومحمود وجنة طبعهم ذى بعض ههههههه

محمد/ اضحكى براحتك ولا علشان أكبر مننا تضحكي علينا  

أية/ تلعب معايا

محمد/ لا مش بحب ألعب معاكى ولا مع  جنة  البت ماسة لعبها حلو وبتستحمل لعبى مش بتعيط 
ههههههه وجرى وقال مااااااسة عندى لعبة حلوة 

مصطفى يتابع الكلام بهدوء فهو لم ينسى منظر ماسة وجنة حين شافوا وشة المشوة وصرخوا ولحد الان يتجنبوة 

أية بحنان/ تلعب معايا

مصطفى/ لا

أية/ ابتسمت وشدتة من إيدة لأنها أكبر منة وحكمت علية يلعب معها السلم والثعبان وقالت خالتى أمل وبابا بيقولوا عقلك كبير واللعبة دى تنفعك وجلسوا يلعبوا 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
______
[فى الحارة]

يسير محمود وجنة يأكلون الايس كريم وهما مبسوطين وبهدوء ،،
ووراهم محمد الذى سحب ماسة جوارة وياكلون المصاصة والشبسى وصوتهم عالى ومزعج

صرخت ماسة وقال"" المرجيحة فاضية أخيرا ،، أمسكها محمد وقال"" رايحة فين

ماسة/ أركب المرجيحة

محمد/ يا ياختى أنت لابسة جيبة لا ألبسى بنطلون 

ماسة بأعتراض/ ولااا ملكش دعوة بيا انت ضيف عندنا ثم زقتة وصعدت على المرجيحة  طلع وراها وضربها وشدها غصب للبيت وهما يضربوا فى بعض 

جنة بزعل/ أخوك ضرب وزعل أختى  عجبك 

محمود بحنان  / معلشى 

جنة بعتاب / زعلانة منك

محمود بحزن/ مش تزعلى 
 ثم جرى  وراها للبيت

(فى البيت)
أحمد ماسك  محمد  بغل ومعلقة على المسمار فى الحيطة وقال،، بتضرب بنتى يا  أبن جاسر 
وفى الشارع

محمد وهو يضرب كف على كف وقال بنتك مش متربية 

أمل شهقت/ يا أبن الحيوان عيب يا لاااااا

محمد/ على فكرة يا أمولا اقول لبابا الجملة دى

تنحنحت أمل ولوت بوزها وقالت ضربت بنت خالتك لية يا زفت 

محمد/ عايزة تركب المرجيحة 

أمل/ متركبها وأنت مال أهلك   كنت واصى عليها

محمد بضيق وحزن لمسة أحمد/ ماسة يا ابية لابسة جيبة واسعة ولو ركبت المرجيحة الجيبة هتطير ورجلها تبان قولتلها نروح البيت وألبسى بنطلون رفضت 

أحمد هدأ حين نظر لبتة وجد كلامة صح  وقال بس دة مش ليك الحق تضربها 

محمد/ دى هريانى ضرب طول الوقت وهى غبية مش،بتسمع الكلام أنت يا ابية مش عارف تربى  بص ماسة دى لما تكبر أنا اتجوزها واربها براحتى  ماشى 

أحمد/ أبعد أمل عنة  وابتسم وانزلة  وقال الرجولة مش تضرب البنت كدة تكرهك عايزها تسمع كلامك خليك حنين معاة 

محمد/ ذى محمود لا دة قلب دبوب ماما بتقول كدة  لا مفيش كدة تسمع الكلام حبيبتى تقول لا تاخد فوق دماغها هى أصلا مش متربية 

أحمد بيأس وضيق / أنت وماسة نفس الدماغ جزمة ،،،،،،،ماسة تانى مرة ألبسى بنطلون  وأنتى نازلة الشارع ،،ثم نظر لزوجتة التى هزت رأسها بتفهم  ،،،ربت أحمد على كتف محمد وقال جدع تسلم تربيتك يا أمل  بس برضو أياك تضربها وأنا عايش 

أمل/ لسعتة على قفاة وقالت تربية شينة 

محمد/ أية يا أمل مش قدام ماسة وضعى يا ست

رفعت أمل حاجبها وقالت بتحبها

محمد/ أةةة

ضحك الجميع علية 
مصطفى يعتبر الحاضر الغايب وسطهم  وقال لنفسة محمد بيحب ماسة ومحمود بيحب جنة وأنا  وهنا يقصد بيلعبوا مع بعض  هل للقدر رأى أخر 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
وصل زين لمحطة قطار فى زاوية مهجورة  وصعد لعربة مركوبة وأخذ إيد دارين وصعدت معة وقال أهلا بيكى يا بنت الاكابر فى بيتى ،،،
نظرت دارين لتلك العربة التى تحتوى أكوام من القذارة والقش  ،،،،تتابع زين  وهو ينظف ليها مكان  ووضع علية قش نظيف وشاور انها تقعد علية  ،،،  ثم جلس على باب العربة ودلدل رجلة منها وأخذت يدخن سيجارة ومش عارف يتصرف أزاى مع  البنت ،، فهو لأول مرة يشعر أن فى شخص ملزوم منه وأى شخص دى بنوتة جميلة وبنت راجل أعمال، ،انتبة حين وجدها جلست بجوارة ،،فقال لها أدخلى جوا علشان ريحة السجارة مش تتعبك

دارين/ خلينى جمبك  ،، خايفة
،،،أخذ نفس من السيجارة ورماها بعيد وهى فى أولها وقال  أنتى أسمك أية

دارين/ دارين رضوان

زين/ وأنا زين 

دارين/ أسمك حلو ذى عيونك
أبتسم ليها وطبطب على شعرها وقال شكرا ،،،،أنتى هربتى لية 

بكت دارين وقالت / مامتى ماتت وهى بتولدنى  وبابا جاب ليا الدادة إللى أنت شوفتها وبعدين وانا عمرى ٥ سنين بابا اتجوز طنط زينة وبدأت تحكى لية عما تفعلة معة ،،، حتى  اتغاظ من زينة

زين/ وبعدين 

معرفش إللى حصل هى أتهمتنى بسرقة عقد ألماظ من بتوعها وكرشت الدادة وضربتنى ،،،نظرت لزين وقالت صدقنى مش حرامية أعمل كدة لية وبابا بيجبلى كل حاجة
زين بتركيز/ أنتى المقصودة علشان تطفشك وبعدين 

ارتجفت دارين فما هو قادم وقالت،،كنت نايمة لاقيت نفسى فى مكان غريب مليان بنات قدى وأصغر منى بيعيطوا وبعديها خدوني فى أوضة ولابست ملابس عيب  ومكياج و و

زين / وبعدين متخافيش اتكلمى 

دارين/ مش عمو واحد عمل معايا حاجات عيب لا دة كتير  وأنا بصرخ بنادى على بابا محدش عايز يلحقنى وفى مرة واحد قالى أنتى بقا دارين أبوكى ياما عمل فى إللى زيك وجة الدور عليكى  
مصدقتش لحد م كذا حد قالى كدة كل إللى يعرف أنى بنتة بيعلى عليا السعر وتعبت جامد وبعديها كنت مع حد  معايا ثم أتكسفت تعبت ضربنى جامد كنت بنضرب من أى حد علشان مش عايزة حد يقرب منى وشوفت دم كتير وأغمى عليا فوقت لاقيت نفسى بابا جنبى  وبعديها خرجت من المستشفى للشقة إللى أنت دخلتها

زين/ مسح  دمعة شاردة من عيونة  وقال معنى كدة أنتى مش بنوتة

دارين بكت بشدة 
فرغم سنها ١٢ سنة لكن ما تعرضت لة وسط هذة البيئة الفاسقة  جعلها تفهم كل حاجة 

زين/ تجاهل الرد أو من منظرها ردها  وصل  فقال" مقلتيش لأبوكى لية.

دارين/ رافضة الكلام ،،أقولة أية انت أحسن حد عندى فى الدنيا وإللى اتعمل فيا بسببك أنت  اقولة انخدعت فيك 

زين/ جايز مرات أبوكى السبب أنتى قولتى أبوكى مسافر 

دارين/ بابا طلعت بيعمل الحاجات دى مش طايقة لمستة ليا قربة بيموتنى سمعتة بيقول للدادة  بنتى وصمة عار ليا أنا مش وحشة غصب عنى حاولت أدافع عنى نفسى فشلت  

نظر ليها بدموع وجذبها لحضة وقال وعد منى أحميكى ومحدش يلمسك  هتقبلى تعيشى معايا كدة
دارين شعرت معة بالأمان/ أيوة

تنهد زين/ وقال هتفضلى فى نظرى ست البنات    النهار  قرب يطلع لازم تنامى شوية  

دارين/ خايفة 

زين/ دخل بيها العربية وأخذها فى حضنة وناموا سوا 
____
[فى مكتب جاسر فى الفيلا ]

دخل محمد من شباك  المكتب  إللى فى  الحديقة  وتسحب على أطراف أصابع رجلة  وواقف أمام المكتب وقال وهو ماسك مايك  جاسورة حبيبى 

أتنفض جاسر بخضة لدرجة وقع فنجان القهوة على الأوراق  فقال بغضب محمد دددددد. ،،،يا أبن ****** شهق محمد وقفز من الشباك ،، حاول جاسر يفعل مثلة بنطلونة انقطع وجالة شد عضلي وعلى صوتة أتى محمود وخبط  على بأدب  ودخل  ،،،بابا حضرتك تعبان 

جاسر بألم/ نادى أمك أةةةة 

أتت أمل وهى ترتدى عباية بيتى خفيفة  وتتساقط المياة من شعرها، مالك

جاسر/ رجلى 

تفحصتة أمل وقالت دة شد عضلي وبدأت تفكة لة واحدة واحدة  وبعد وقت قال هاتى محمد  ابن الكلب دة 

أمل/ عايزة لية 
جاسر/ هو السبب وحكى لها

أمل/ هههههههه كبرت يا روحى عجزت مش قادر تنط الشباك هههههه

جاسر لاحظ جسدها الذى يظهر من تحت العباية لانها واقفة فى النور 
فقال بضيق / هدومك روحى غيرى يا هانم 
أمل / كنت باخد 🚿 دش ولابست العباية بسرعة والصابون عليا لما محمد صرخ بأسمى  ،،،ثم
ندهت أمل  على محمد الذى كان يختبئ وراء  مصطفى

شدتة أمل من ودنة وقالت بابا قافل على نفسة مشغول تدخلة من الشباك  لية عجبك حالة

محمد بتوتر/ جرى لية وباس إيده وقال بهزر معاك زعلان منى 

جاسر حاول يتحكم فى غضبة وقال لا أفعالك ذى حازم وأمل 

أمل بأعتراض/ مالها أمل عبيطة مثلا
تنحنح جاسر وقال مش أقصد يا حبيبتى

محمد/ الراجل  بيفك معايا يا أمولة وج  منك 
شدة جاسر من ودنة وقال أسمها ماما وأنا بابا 

محمد/ حاضر ثم جرى بعيد وقال لا أسمها أمل أو أمولة

جاسر/ خد يالااااا
قفز محمد للخارج

أمل/ يا أبن الكلب يا محمد الواد دة تعبنى بجد ،،ثم نظرت لجاسر الذى يشتعل وجريت للخارج 
اتعتدل جاسر فى وقفتة بيأس من أمل ولسانها الطويل  ومحمد 
فقال لمحمود الذى يسندة ويبكى متخافش بخير روح أوضتك وأنت يا مصطفى عايزك 
أطلع أغير بنطلونى تكون لابست هنسافر أنا وأنت بس ومش عايز أمك المجنونة دى تعرف 

مصطفى بملامح خالية من أى تعبير  هز رأسة وقال أتمنى إللى فى بالى 

جاسر بمكر/ هو يا مصطفى بية
____
وبعد عده ساعات وصلت ٣ سيارات للقرية التى كانت تسكن فيها أمل وعيالها  
  ،،كانت عربية جاسر ومعة ابنة مصطفى  وقائد الحرس فى المقعد الأمامي فى المنتصف ، ،  وفى المقدمة عربية حراسة وفى الخلف عربية حراسة  وصلوا للبيت التى أصبح رماد بسبب مواد البناء الرخيصة  
ترجل لة جاسر وقال " جبتك هنا الأول علشان تشوف البيت إللى تربيت فية وأكيد فى ذكريات حلوة. جبتك هنا علشان دى البداية ، علشان مش تضعف  ولا ترحم حد  علشان إللى يقولك كفاية افتكر البيت ،افتكر جسمك ووشك إلى باظ إللى 
 أهل البلد كانوا السبب فية افتكر أمك وأخواتك لو مكنتش لحقتهم أفتكر كلام الدكتور لما قال وشك مش نافع لية عملية  تجميل  لازم تاخد حقك 

مصطفى من كلام أبوة تذكر تعبيرات  وشوش الناس المشمئزة لما تشوف وشة،،،صراخ وهياج وعدم تقبلة من بنات خالتة ،،حتى زملائة فى الفصل  تجمعت هذة الذكريات فى سيل دموع 
تعصب جاسر وأمسك كتفة وقال" أللى عجبنى فيك قوتك جبل صخر أوعا دموعك تنزل متخليش عدوك يشوفها سااامع، ،ثم امسح عيونة بقوة ولم يرحم أنة مازال طفل صاحب ال٨ سنوات وقال" ودلوقتى تبدأ انتقامك منين  سعدون ولا أهل البلد
مصطفى بتفكير/ أكيد فى ناس معملتش حاجة 
يا بابا

جاسر بغل/ الكل لازم يتعاقب  محدش رحم أنكم أطفال 

مصطفى اقتنع بكلام أبوة وقال / سعدون وبعديها أهل البلد 

أبتسم جاسر ونده على قائد الحرس وقالت " شوف مصطفى بية يأمر بأية ونفذة

نظر مصطفى لأبوة وجدة يشاور بعينة بمعنى أتكلم ،،أخذ هو نفس وقال بكل غل عايز من فضلك سعدون 

جاسر ببرود/ تؤتؤ ،أسمها هاتلى سعدون ،،، أنت تأمر وبس 

مصطفى بقوة/ هاتلى الزفت سعدون دة من تحت الأرض بسرعة 
،،صقف لية جاسر وفتح زراعة على مصراعية بأنطلق لة أبنة منتصرآ،،
بذمتك الأحداث دى متكررة فى اى رواية تانية  دماغى متكلفة صح 



تعليقات