رواية ضوء القمر البارت السادس عشر 16 بقلم سحر السحرتي


رواية ضوء القمر

الفصل السادس عشر 16

بقلم سحر السحرتي


*جلس زياد مع تولين ويوسف في المطعم وبدا في التحدث معها 

:انت عرفتي ان في رحله بعد الميد ترم كامب في الفيوم لمده ثلاث ايام ايه رايك تطلعي 

:لا عندي تمارين ومش هقدر 

:ازاي ده معظم الفريق اصلا طالع هي معموله لكم انتم بالذات

: وازاي يعني معظم الفريق ليه مش كله

: اصل في كليات عملي هيكون لسه عندهم امتحانات 

يوسف : فرصه حلوه  يا تولين سافري تغيري جو 

*قالت بعصبيه  :هو انت غاوي تدبسني وخلاص 

*رد زياد بخجل: لو شايفه انها تدبيسه خلاص بلاش ما تضايقيش نفسك كدة

*خجلت تولين من نفسها: اسفه ما اقصدش بس مجهده واعصابي تعبانه شويه من ضغط الامتحانات وفي حاجات كثير مش فاهماها 

*طبطب على يدها طب ممكن اشرح لك كل اللي واقف معاكي وهدفعك ثمن الدروس ما تقلقيش مفيش حاجه ببلاش ههههه

 يوسف: اخص عليك يا زياد هتاخذ فلوس مننا ده نسب ايه ده

: هو انا قلت هاخد فلوس هتغني لي في الرحله كل الاغاني اللي بحبها اظن كده عدل 

يوسف :عدل قوي كل واحد يتبادل تخصصه 

بقلمي سحر السحرتي 

*مرت ايام الامتحانات كان زياد يوصل تولين الى المنزل ويبقى معها يشرح لها ويحضر يوسف لهما الغداء اوقات واحيانا كان يطلب لهم زياد الاكلات المفضله لدى تولين 

*بدات تولين تخرج من حالتها النفسيه السيئه وقلبها يحن اكثر لزياد 

*بدات الكدمات التي بها تختفي فذهبت لزياره امها وارتمت في حضنها 

:وحشتيني قوي يا ماما

: مالك في ايه منعتيني اجي البيت عشان بتذاكري وعرفت ان يوسف وزياد معاكي بس حاسه ان في حاجه حصلت وانتم مخبيين حاجة ايه ده وشك ماله 

:بصراحه كنت وقعت من على الاسكوتر بس بقيت كويسه 

*دخل زياد ورأى تولين

: انا بقول البيت منور ليه انت خلصت امتحانات وطرتي على ماما ولا جايه تشكري احسن دكتور شرح لك 

*ضحكت: ليه هو انت مش هتاخد اجرتك في الرحله لازمتها ايه بقى اشكرك

هدى :رحله ايه استني ....  ليه ما قلتليش انك وقعتي من على الاسكوتر وانت يا زياد كنت عارف

: دي واقعه صغيره ما هي قدامك زي القرد اهوه

: ورحله ايه وطالعين مع بعض ازاي

: كامب للفريق وطالع اشراف عليهم ما تقلقيش عيني هتبقى عليها 

:ما القلق منك 

*فضحك الجميع 

:خلاص روحي وغيري جو انا واثقه في زياد هتروحوا دهب ولا سانت كاترين

:لا الفيوم 

*صرخت هدى: الفيوم لا بلاش الجو برد هناك

: في ايه يا ماما انت كنت موافقه من دقيقه ويوسف وافق ايه اللي حصل خلاكي منزعجه كده

: بصراحه انت مسيرك هتعرفي دي بلد جدك وممكن تشوفيه هناك 

:يعني ممكن اشوف بابا هناك

*ردت هدى بتوتر

: بابا ايه انت عارفه ان بابا مسافر بابا ايه اللي هتشوفيه هناك 

:خلاص يا ماما عرفت كل حاجه يوسف حكالي وفهمت ومقدره تعبك علينا وتحملك المسؤولية 

:يا حبيبتي كل الامهات بتعمل كده بترمي نفسها في النار عشان ولادها

: لا بس انت استحملت كثير قوي 

*واحتضنتها ووجدتها فرصه للبكاء حتى لا تستطيع امها السؤال عن السبب 

زياد: فعلا يا طنط مش كل الامهات بتستحمل زيك  في امهات بيشيلوا اولادهم فوق طاقتهم ويمنعوهم عن الحاجه اللي بيحبوها عشان مصلحتهم 

*لم يدرك انه يتحدث عن والدته ولكن هي ادركت  ذلك 

:ما فيش ام مش بتحب اولادها بس كل واحد بيربي اولاده ومفكر انه بيستخدم الطريقه الصح وربنا هو اللي بيوفق الانسان في التربيه فهمتني يا حبيبي

بقلمي سحر السحرتي

 *دخل عماد: الله القمر عندنا انا بقول البيت محلو النهارده 

*ضحت تولين: هذا الشبل ازيك يا اونكل 

عماد: انت وحشاني كثير لازم تباتي معايا هنسهر سوا وتغني لنا بس وش القمر في حاجه

:في ايه يا جماعه هو انا  اول واحده تقع من فوق الاسكوتر 

: هو الاسكوتر اللي شلفطك كده

: ما انا حاولت اوقف برجلي بس  نسيت واستخدمت رجلي المعاقه 

*عماد بحدة : ما سمعكيش مره ثانيه تقولي على رجلك او على نفسك كده لعلمك كل الناس معاقه في اللي في تفكيره وفي اللي في روحه بس انت اجمل من كل دول 

:شكرا يا انكل يعني حضرتك شايف اني مش معاقه وان اللي في حالتي دي يقدر يتجوز ناس كويسه وسليمة ويشفوا اني مش ناقصني حاجه

: مش بحب فيك تلقيح الكلام وكلنا فاهمين انت تقصدي ايه 

*وقرصها من وجنتيها وقبلها في راسها واكمل 

:انا بحب فيك قلبك الطيب بلاش تحوليه الي سواد اللي بيسامح قلبه بيفضل ابيض سامحيه حتى لو مش هترجعي له

 زياد :حلو الكلمتين دول بس اخر كلمه دي بلاشها خليك محضر خير 

عماد: لازم تاخد قرارها بنفس مرتاحه عشان ما تندمش بعد كده وانا معاها في اي قرار 

:هو انت ابوها ولا ابويا

: ابوها 

*واحتضانها

تولين : شكرا يا اونكل ايوه كده احس ان ليا ضهر عشان لو فكر يقل عقله يلاقي اللي يوقفه

 زياد: طب بمناسبه الظهر تعالي معايا مشوار عن اذنكم

 هدى: على فين

: انا كنت راجع اغير هدومي وهكلم يوسف وتولين نروح مشوار فبما انها هنا هغير واخدها ويوسف يحصلني 

هدى: برده فين

: كوفي شوب عايزها تغني ثلاث ايام في الاسبوع ساعتين هاخدهم يشوفوا المكان ولو عجبهم حضرتك تروحي 

:بس انت عارف شروطنا

: عارف يا طنط هي توافق مبدئيا والموافقه النهائيه لحضرتك 

*خرج هو وتولين وركب السياره واتجه الى مخزن قديم لوالده 

:انزلي 

*قالت بتوتر :انزل فين هو المكان ده بتاع ايه انا خايفه

: ما تخافيش وانت معايا يوسف زمانه وصل جوه 

:يعني يوسف جوه 

:اه مش مصدقاني

: طب استنى دقيقه استجمع شجاعتي 

بقلمي سحر السحرتي

*واغمضت عينها: يوسف زياد واخذني في مكان مقطوع وبيقول انت جوه

: اه ادخلي انا جوه ما تخافيش 

*تنفست وتحولت من الخوف للطمانينه

: ايه ده معقول اطمنتي على طول كده 

:اه هو في ايه هنا 

:جايب لك حقك ادخلي

: حقي مش فاهمه

:ادخلي وانت هتفهمي  

*دخلت وجدت حاتم مربوط ومعلق ويوسف يسدد له اللكمات فصرخت واسرعت تسدد له الصفعات 

*ووجدت عصا خشبيه ملقاه  على الارض فامسكتها وبدات تضربه وهي تبكي وتصرخ وتسبه 

*فامسكها زياد واحتضانها 

:كفايه يا حبيبتي خلاص انا هجيب لك حقك ما تخافيش عايزاني احبسه او اقتله اللي انت عايزاه 

*ادخلت راسها في صدره

: انا اللي هقتله بايدي زي ما كان عايز يذبحني 

*ثم انتبهت انها داخل حضن زياد وانتبهت انه على علم بكل شيء 

:انت .....  انت عرفت ازاي

: لما شفتك فهمت انها مش مجرد وقعة اسكوتر وسالت يوسف

: ليه يا يوسف .... ليه عملت كده

: انا اسف كنت متكتف ومش عارف اجيب لك حقك حسيت انه الوحيد اللي هيقدر يساعدني وفعلا جابه هنا في مخزن قديم لوالده

حاتم :يا اخوانا الحبيبه خلصونا ناويين تعملوا معايا ايه انا مش هسكت وهاخد حقي

 زياد : مش لو طلعت من هنا على رجليك 

*تذكرت تولين استغلاله لعجزها فامسكت العصا مره اخرى وضربته على اقدامه 

:انا هفضل اضربك على رجليك لما تفقدهم عشان تحس نفس الاحساس بالعجز اللي انا حسيت بيه وايدك كمان المقرفه دي اللي لمستني 

*وضربته على يديه.

: وعينك كمان اللي شافتني 

*امسكها يوسف هذه المره 

:خلاص كفايه كده يا حبيبتي سيبيه يستريح ونكمل عليه بكره هو كده اخذ علقه النهارده كل يوم من ده لحد ما يموت لوحده متعلق 

*وحملها وخرجوا جميعا من المخزن

 زياد للحارس : لااكل ولا ميه وتسيبه متعلق كده ولو هرب هعلقك مكانه فاهم

 الحارس: امرك يا زياد بيه 

بقلمي سحر السحرتي

*ركبت تولين السياره وهي تبكي 

:ليه يا يوسف قلت لزياد ليه كنت سالتني ....  لو كان في مجال نرجع  لبعض كده مش هقدر ارجع له

 *زياد سمعها: ليه يا تولين بتقولي كده 

:انت ركبت امتي انت مش كنت واقف مع الحارس 

:ردي عليا ليه بتقولي كده 

:زمان ذليتني باعاقتي ودلوقتي محاوله الاغتصاب مش هستحمل

: يوسف ممكن تسيبنا مع بعض انا هرجعها تبات مع طنط عايزه اتكلم معاها كلمتين 

يوسف: اه طبعا وشكرا يا زياد تولين يا حبيبتي عايز اقولك كلمتين قبل ما تمشي مع زياد

#يوسف هيقول ايه لتولين وهل ستوافق على العودة لزياد...


            البارت السابع عشر من هنا 

 لقراءة جميع حلقات القصه من هنا


تعليقات