قصة من نظرة عين البارت الثالث والثلاثون 33 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت الثالث والثلاثون 33 الجزء الثاني 
بقلم نجلاء فتحي

أستيقظ مصطفى بتعب  يبدو غفى على نفسة وهو جالس ينتظر ماسة ترجل ليها فى غرفة أخوة فحالتها أمس  صعبة  ،فتح الباب حين لا يجد رد منها وجدها على وضعها الذى تركها علية ندة عليها لم ترد  فقال بمشاكسة، آعتبرى أنى جوزك يا هانم قدام الناس والحكومة بت يا ماسة مشبعتيش لابسة الفستان الأبيض دة طول الليل  ،،فوقى بقا علشان أشيل البدلة وأرجعها مكانها أمى لو عارفت  دخلنا الأوضة يومنا ذى الأسفلت 

ماسة / لا رد

 نفخ بعصبية  وترجل لسريرها وهزها فى كتفها ،،،،  وجدها   نائمة فى سكون تام ووشها مرتاح تفقد نبضها ،،،،ثم صرخ وقال مااااااااسةةةةةة لييييييية ليييييييييييييية مااااااااااااسة 
_________
أتفزعت أمل فى نومها وبجوارها جاسر 

أمل/ يا ساتر يارب ،،،، فى أي

جاسر/ دة صوت مصطفى 

أمل/ بيتخانق مع ماسة !!!!

جاسر/ يومة مش معدى أبن ****
،،،ترجلوا لمصدر الصوت وأتدايقت أمل  لماذا هم موجودين بغرفة محمد،،،وأستغربوا ،،،،مصطفى يجلس على ركبتة على حرف السرير ،،،،، لف ليهم وعيونة حمراء، وقال ماسة راحت لحبيبها ،،ماسة راحت لجوزها إللى نكرتوا وجودة  ،،،،،

شهقت أمل ووضعت إيدها على فمها وجريت ليها تهزها ،،لكن فات الأوان ورحلت ماسة عن عالمنا .

أمل ضرب على صدرها/ أقول لاختى أي!!!! مش قد الأمانة  عاملت فيها  أي!!!!ضربتها يا مصطفى  ضربتها 

مصطفى بحزن/ حكى ليهم ما حدث أمس ،،،وموضوع وصيتها
_______
بعد ساعات تحول البيت لحزن بعد السعادة التى حلت بية من ساعات بسبب  حفلة  نوع المولود وهو ذكر  ،،   

ودفنت ماسة بفستان فرحها فى نفس قبر محمد فهذة وصية ميت ولازم تتنفذ 

زينب منهارة وأمل تواسيها وكأن المشهد تكرر لأختين  وقالت :- يا ماااااسة لييية خلاااااااص أطلقك 
من مصطفى ومفيش جواز تفضلى فى حضنى يا مااااسة ،،،،

أمل هذة المرة هى إللى تواسى أختها، ،،

مصطفى   حالتة يرتدى ملابس الحفلة بتاعة امس فموت ماسة موت الغفلة  لو قارنا عزيزى القارئ حالة مصطفى فى وفاة أخوة ووفاة ماسة لا باين علية الزعل فهو كان معها لأخر لحظة كيف تركها،،،، هى من طلبت ذلك   يشعر بتأنيب الضمير، ،،،فقال بغضب  كلنا مشاركين فى موت ماسة أنا إللى وافقت على الجوازة  وأمى وأبويا والأكبر ذنبها فى رقبة أبوها وأمها ،،،، ماسة عروسة ولابست الفستان الأبيض  وأدفنت جنب حبيبها بية.  ،،الفستان إللى المفروض لابستة لحبيبها  منعتوها وغيرتهولها بواحد تانى بجوازى بيها. ،جوازنا لا يجوز  محدش فينا موافق على التانى كزوج و زوجة ،، عشت مع ماسة 
شهور فى غرفة واحدة أخوات يمكن الأخوات بيقعدوا أدام بعض براحتهم  ،،، مااااسة بنت بنوت ولا حاولت معها علشان دى مرات أخويا  وعمرى مأطمع فى حاجة حد من أخواتى الميت قبل الحى   ،،،ولا هى حاولت معايا علشان محمد ملك تفكيرها وروحها ،،محدش أحترم مشاعرها ، محدش أهتم بقلبها  سمعتوها وهى تطلب من ربنا تروح لحبيبها كل وقت  ومحدش أهتم ودلوقتى عاملين مناحة عليها  ،،،، وأنتى يا جنة إللى المفروض أختها الكبيرة وعايشين فى بيت واحد تروحى شغلك وتجي تقعدى فى أوضك ومحدش بيشوفك غير على الاكل معانا أو مع جوزك وأختك الصغيرة وحزنها  خلاااااااص ماسة سكر دلوقتى ،،،،نظر لأبوها المنهار  وقال بتعيط لية دلوقتى، ،طول عمرك تقول مخلفتش غير أية وجنة  ماسة دى زرعة شيطانى  وبكلامك تحسس إللى قدامك هتحط هى رأسك فى الطين  ونسيت دى بنتك وتربية أيدك  

جاسر بحدة/ كفاية يا مصطفى  بقولك 

جاسر / ناااار محمد وماسة قايدة العمر كلة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
______
رجع كل واحد لبيتة ،أية وجوزها وأبنها لشقتهم،،،
زينب وأحمد لبيتهم وكلام مصطفى مثل الخنجر بقلوبهم فهم أقتنعوا بجوازها من مصطفى بسبب زن جاسر وأمل لان ماسة صغيرة وشباب المنطقة رغم ظروفها يتقدمون لخطبتها لأسف بدافع غريزة الأبوة والأمومة تصرفوا هكذا 
____
فى غرفة نوم جنة 
تجلس فى منتصف السرير تبكى ،،دخل عليها محمود وهو يحمل صنية أكل وقال بعد ما وضعها على الطاولة الصغيرة ،،لازم تَكلى  حاجة طول اليوم بطنك فاضية 

جنة ببكاء/ كلام مصطفى وجعنى وللأسف عندة حق  

محمود/ نصيبها كدة ،قدرها كدة ،،وضع إيدة على بطنها وقال :-ذنبو أي أبنك يتغذى على حزنك طول اليوم حرام عليكى نفسك عايزاة يموت هو كمان ٠

وضعت إديها على بطنها تلقائى وقالت بخوف ،لاااااا  ،،دة رزق من ربنا ،،،الوضع صعب أختى أختى 😭😭😭😭،  

جلس بجوارها وحاوط كتفها وألتقط كوب اللبن وقال:- يوم موتة أخويا معدش اليوم إلا وأنت أكلتينى وشربتينى وقولتى الأكل والشرب ملهومشى  علاقة بالزعل  يلاااا ورحمة ماسة تشربى وتخلى بالك من نفسك مش عارف مرة واحدة كوارث نازلة فوق راسنا، ،،أستغفر الله العظيم ،،،وشربها كوب اللبن وأكلها سندوتش جبنة رومى بالعافية، ،، وهذا أحسن من مفيش ،،

محمود تسطح على السرير وداخل حضنة زوجتة المنهارة وهو يملس على بطنها المنتفخة من أثر الحمل ويقول لنفسة  يا ترى يا أبنى الدنيا مخبيالك أي!!! معنا ،،
______
مصطفى فى غرفتة بيدخن بشراشة فهو تعود على تواجد ماسة بشقاوتها ولسانها الطويل كأخت معة فى الغرفة الأن رجع لصومعتة تانى  نظر للسماء وقال أخويا وراح حتى البنت إللى أعتبرتها أختى  راحت  وإيلن كمان راحت  وشكلى  لولا فلوس أبويا ومركزة مكنتش أترحمت من عيون الناس   ولسة هتوجع أكتر لسة  ،،،شعر بتقل فى عيونة كأن أحد ما يجبرة ينام بالقوة  ونام 💤💤💤💤
_____
وجد نفسة فى الحديقة أمام قبر أخوة لكن  لا يوجد قبر بل مكانة نافورة صغيرة جميلة   يجلس بجوارها شخص جرى علية، فقد تعرف علية ومحمدددد  ،،لف هو لييية. 
مصطفى بفرحة   يتأمل وشة فهو أجمل بكتير مما كان ويرتدى الزى العسكرى تبعة ومعاة ماسة ترتدى فستان زفافها 

عقد حاجبه وقال أنتم ميتين ،،،سكت فهو يريد القول أنة جسدة غير مكتمل  كيف  وهو يراة بصحة جميلة أفضل مما كان فى حياتة ،،فقال بتوجس أنتم ميتين 

محمد بأبتسامة/ ميت أزاى إللى ذى حى 

مصطفى حضنة أووى  وشعر ببرودة  جعلت جسدة يرتعش 
،،أبتعد ونظر لماسة وشها نفس وشها فى حياة محمد وليس وشها الباهت من حزنها على محمد وقال مبسوطة دلوقتى 
،،أمسكت هى إيد محمد  وقالت شكرا نفذت وصيتى 
سامحنى لو جرحتك ،،ههههه مش عايز تقولى حبيبتك  مين،، عارفتها إيلن ،،،،

توتر مصطفى بشدة ،،،، أبتسمت هى وقالت متخليش حد يتحكم فى سعادتك  الحب حلو  عيش سنك وحارب من أجل حبك ،،ثم جلست على حرف النافورة ومحاوطها  زوجها وكأنهم أنفصلوا  عن العالم ،،حاول مصطفى يكلمهم لم ينتبهوا لة ومازال ضحكهم مستمر لبعض ،،،،فتح مصطفى عيونة وقلبة يكاد يتوقف من النبض مسح المكان بعيونة ،معقول حلم ،،،أستجمع طاقتة  
وألتقط  كوب ماء بجوارة  تجرعة، ثم نزل جرى للحديقة وترجل لقبر أخوة وزوجتة  وأنحنى وقال:- عاملتوا أي فى دنيتكم تكون أول ليلة ليكم كدة   ،محمد شهيد  ومكانتة معروفة وأنتى  صبرك على البلاء جعلك عروسة  طلبتيها ونولتيها،،دلوقتى دة قبر أخويا وأختى  ومسامحك  ،،لما كنتى بتقولى محمد بشوفة ويكلمني محدش صدقك  وبالحلم دة صدقتك ،،يا محمد أدعيلى أتجوز إيلن وربنا يبعدنى عن طريق تجارة المخد رات. ،،،،،ثم شعر ببرودة سارت فى جسدة نفس برودة حلمة أبتسم وقال متحرمنيش منك يا أخويا ،،ثم صعد  غرفتة يفكر فى حلمة  وكلام ماسة عن إيلن  وأنها قالت إيلن عروستك  ومنها سلسالك ممتد ،،هتتعب لما تكون ليك خليك جاهز 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
____
مر شهور  و روتين الحياة أشغل أبطالنا على ماحدث من حزن 
وولدت جنة طفل  جميل أسمة محمد وطول الوقت على رجلين أمل  ودة أكد خوف جنة ومازال جوزها سلبى مع أهلة ضعيف الشخصية 
______
فى الشركة  دخلت إيلن مكتب أبوها وجدتة مع مصطفى  دارت توترها وقالت السلام عليكم 

حازم / جاية لية  فى حاجة 

إيلن بلعت ريقها/ عايزة أحضر فرح صاحبتى 

حازم/ لينا بيت يا آيلن 

إيلن/ الفرح بالليل  وحضرتك قولت الصبح ترجع متأخر وفونك دلوقتى مقفول أعمل أي

حازم/ عارفة الأجابة 

إيلن / يعنى أي

حازم/ فرح ومكان عام وصعب تأمينك 

إيلن بترجى/ من فضلك عايزة أروح وحياتى عندك

حازم بحزم/  حياتك غالية عندى ،،،أيلن فرح  لااااا ودلوقتى على مكتب أمك كدة كدة مروحة كمان ساعة 

إيلن / دمعت   نظرت لمصطفى ثم خرجت من المكتب تبكى 

مصطفى/ مدام زعلان كدة كسرت بخاطرها لية 

حازم/ بقيت مشهور وليا أعداء ولا أعرضها للخطف تانى ويا عالم المرة الجاية تنجو منها ولا لا 

مصطفى / مش كفاية رافض  جوازها و٠٠٠

حازم بمقاطعة/ محدش يستاهل بنتى غيرى محدش يقدر يحميها غيرى إيلن ملكى وبس وإياك أسمعك تفتح عينها وتقول جواز تانى 

مصطفى  لنفسة / أمال لو طلبتها لنفسى كنت عملت فيا أي!!،،  ،،أنا بتكلم عن المبدآ شكلى أعيش راهب العمر كلة ،،ثم قال :- أي رأيك تروح معايا وأوعدك ترجعلك سليمة 

حازم/ لا

مصطفى/ دموعها مش وجعتك

حازم/ لا يرد 

مصطفى/ حرام بجد ولا عايزها تلبس الأبيض ولا تشارك أصحابها فرحتهم بجد إيلن اتغيرت وبدأت تكون علاقات 

حازم بضيق/ كلة بسبب بنت أخوك

مصطفى/ قدر !!!!

حازم بغل/ هى السوسة دى،،طول اليوم كلام فى الفون والليل شات مش بعرف أتلم على بنتى 

مصطفى/ المفروض تشكر قدر هى رجعت بنتك وخلتها واعية ،،، تنفس وقال:' ولا عايزها تموت بحسترها ذى ماسة من حزنها والضغط النفسى 

حازم بلهفة/ بعد الشر عنها ،،،لية يا مصطفى توجع قلبى عليها ،،موافق بس بشرط روحك قصاد روحها لو شعرة منها أتلمست، ،، 

مصطفى أعتدل فى وقفتة/ دة أساسى 

حازم/ رايح فين الأجتماع 

غمز لة مصطفى وقال يو لع ،،،أيلن أهم 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_______
خبط مصطفى على مكتب هنادى لم يجد رد فتح الباب براحة  ودخل وجد إيلن ظهرها للباب وتنظر من الشباك يبدو ذهنها شارد  واقف وراها على بعد مسافة قريبة وشاف أنعكاسها ودموعها فقال أحم أحم 

لفت هى وجدتة  جريت لمكتب أمها تلتقط منديل تجفف دموعها    ،،،،أمسك هو إيدها وقال خايفة لية أشوف دموعك دموعك غالية عندى 

أرتجفت هى من لمستة تود تقولة حبيبى تود تقولة مصطفى بدون ألقاب  ،فقالت مش خايفة يا أبية 

مصطفى/ لو قولتلك تروحى الفرح 

إيلن/ ياريت بابى رافض

مصطفى/ فضلت وراة و وافق

إيلن بفرحة/ بجد أنت أعظم مصط،،،أحم أقصد أبية مصطفى عندى ،،،ودعكت إيدها من التوتر 

مصطفى/ لية قطعتي الكلمة قولى مصطفى بس من غير أبية  يا حبيبتى ،،،
نظرت هى لعيونة وغمضت عيونها 
وهو أقترب منها مسحور ببرائتها وغمض عيونة ،،أقترب وأنحنى ورفع زقنها بأنمالة و٠٠٠٠


تعليقات