قصة من نظرة عين
البارت الرابع والعشرون 24 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
شوفوا البارت إللى فات علشان تكملة الحوار
____
زين/ كدة عارفتى حكاية أبوكى فاضل أمك ،،فقال بكذب أمك أنخطفت وهى صغيرة وتاهت فى الشارع وأنا لاقتها ومكنتش عارف غير أسمها وبس وحبتها وأتجوزتها ،،ممكن يا قدر تخرجى الحديقة برا فى كلام كبار
قدر لا تقدر على كسر كلمة أبوها أمام الناس فقالت حاضر
جاسر بأمر / يامن خد حفيدتى وخليك معاها
يامن فهم أنهم يردون أبعاد قدر عن المكان ربما فى أشياء تلوث حياتها وخرجوا سوا للخارج
دارين/ مش أقدر ،،مش أقدر
زين دلك كف إيدها برفق وهى مازالت على قدمة وقبلها 😘 ،،،،متخافيش خليكى ترتاحي
تنفست دارين ،،،كنت شايفاك يا بابا أعظم أب فى الدنيا بحنيتك وخوفك عليا ،،وأنت أتجوزت زينة قدامك الأم الحنون ومن وراك ضرب وإهانة
رضوان بعتاب/ أنتى مش بتقولى لية والدادة لما قالت بعاقب زينة
دارين بصراخ / هدتتنى بموتك لو قولت
،،،،،،،أخر مرة سفرت فيها أتهمتنى بسرقة عقد ألماظ وضربتنى وطردت الدادة إللى روحى فيها وبعتبرها أمى كنت لواحدى
رضوان/ متصلتيش عليا لية
دارين/ خدت فونى
وبالليل صالحتنى فكرت أنت موجود علشان دة طبعها وأعتذرت ليا وأنها لاقت العقد خلاص وعلشان سامحتها شربتنى عصير فراولة 🍓 وطلعتنى أوضتى أنام ونمت بسرعة فوقت لاقيت نفسى فى مكان غريب خرجت برا الأوضة شوفت رجالة وستات ،،وسكتت ،وبكت
زين عارف كل ذلك فهى لم تخجل منة وحكت بالتفصيل أللى تعرضت لة فقال/ شقة مفروشة بيت دعا رة ،،،يعنى
دارين/ عيطت أووى و جات ست كبيرة قولتها عايزة أروح لبابا أحنا فين
قالت هى ،فى شقة مفروشة مرات أبوكى زينة بعتك ليا يا بنت رضوان وزقتنى وقالت جهزوها حلو وخلت بنتين يجهزونى لابسونى ملابس ومكياج وبقيت زيهم وأنا أصرخ(( فلااااااش بااااااك ))
【الجزء دة جديد👇👇 】
تجلس دارين فوق كرسى متكتفة الايد والرجل والفم ومعصومة العين كمان فوق طاولة وبدأ المزاد عليا وحوالين منها رجال وشباب يجلسون على الكراسى ،
صاحبة الشقة/ سكوت ،،النهاردة يوم مميز العصفورة إللى قدامكم دى لسة بخيرها متلمستش بنت رضوان طبعا كلكم عارفية مش مهم جات هنا أزاى المهم بنت الأكابر غالية ولازم تمنها غالى كل الموجودين هنا دلوقتى مزاجهم قاصرات وذى العصفورة دى ،
راجل / عندها كام سنة
الست/ ١٢ سنة اتصلت عليكم وجمعتكم علشان فرصة بالنسبالكم لا تعوض وعارفة محدش فيكم يقدر يبلغ أبوها علشان مش ينفضح بيجى عندى أو عند غيرى
نظر الجميع لبعض فهى محقة فالجميع رجال أعمال ومشاهرين وذو مناصب عليا
الست/ أبدأ المزاد على عشرة تلاف جنية
الراجل/ كتييير دى طفلة
الست بمكر / العصفورة غالية كفاية بنت رضوان يعنى مش من الشارع ،وقدام أنبساطك الفلوس ملهاش قيمة يا بية هاااااا مين يزود
وأنتهى المزاد على خمسين ألف جنية كل دة وهى سامعة وبس ،،طلعت ليا بنتين وفكوها وواقف راجل وشلها فرحت هى ،،،،وتعلقت فى رقبتة وقالت أونكل أخيرا جيت أنقذتنى
أستغربت بدل ميخرج بيها من باب الشقة دخل غرفة ورماها بقوة على السرير وقال دافع فيكى مبلغ كبير عمرى ما كنت اتصور أدفعة فى حياتى للى زيك
دارين بخوف/ أنت منهم يا أونكل
صلاح/ وأنتى بتحضنينى وتبوسينى. بتو لعينى
نظر لها برغبة وبدأ يتجرد من ملابسة وأنقض عليها
دارين بهستريا/ لااااااااااااا بلاااااااااش يا أونكل أنت صاحب
بابا العمر كلة اةةةةةةة ،،،،،بابااااااااااااااا ألحقنى ،،باباااااااااا أنقذتى
لأسف لم ينقذها أحد بل من فى الخارج يتلذذ بصوتها. فقد ذبحت العصفورة وسال دمها بعد هتك عرضها وفقدت طفولتها ،نقاءها برائتها ودخلت عالم لم تعلم وقتها مصيرها فية وأهم شئ بسبب والدها
【عودة للحاضر 】
رضوان بحزن وذل وكسرة أمام بنتة فهو أوقات يحضر مثل هذة المزادات لم يتوقع أن تكون بنتة منهم وان صاحب عمرة أول من ذ بح ، بنتة،،فقال / فى الوقت إللى أختفت فية عملت أعلان فى كل حتة نت وشارع وراديو وتلفزيون ومكافأة كبيرة وأى حادثة فيها بنت قريبة من مواصفاتها أكون هناك ولحد الان مكنتش فاقد الأمل أتصل دكتور بيا لأن مصر كلها معايا رقمى الخاص وفعلا لقتها بنتى
حازم/ أزاى وضاعت تانى
رضوان/ أول مرة أتهمتكم والنيابة طلعتكم براءة بعديها لقتها والدكتور قال واحد لاقاها على الطريق سلمها المستشفى و تقريبآ خاف من المسؤلية وأختفى و كانت لابسة ملابس ومكياج فتاة ليل وبتنزف وحالتها وحشة ،،،حاولت أقرب منها أفهم رافضة الكلام وكل ماتشوف وشى تصوت وعارفت النزيف دة حمل ونزل نتيجة أغتصا ب عنيف لطفلة ،،،،،،، نقلتها لشقة وكنت ناوى تسافر برا تتعالج وتبعد عن كل دة وتفضل فى نظر الجميع مختفية معرفتش أختفت تانى لحد أخر لحظة بدور عليها
حازم/ فعلا ودى نشهد بيها رغم الخلاف إللى بينا
جاسر/ أختفيتى أزاى للمرة التانية
بدأت دارين تحكى أزاى زين كان داخل يسرق الغرفة ودة تم ذكرة فى بارت سابق ٠٠٠٠٠٠
رضوان بغيظ / بنتى أنا معاك بمزاجها بنتى أنا تنام فى عربية قطر وفوق السطح ولااااا بنتك دى خلفتها غصب عنها وربى اقتلك
جاسر بهجوم/ فكر تقرب لأبنى أو تلمس شعرة مرة تهديدك دة أنفذة فيك حالآ
أمل تجلس مربعة على الكنبة وعيونها حمراء من شدة البكاء وربطة رأسها بالكرفات بتاع حازم من شدة الصداع فأولادها مصطفى ومحمود منذو معرفتهم بالماضي رحلوا للخارج وهى مش عارفة راحوا فين ،
حازم بتسرع/ صلوا على النبي يا جماعة، ،،لازم الحقيقة تبان حتى لو بتوجع غصب عنك يا رضوان حفيدتك هتشيل أسم جدها جاسر العمر كلة وأنت ليك بنتك وهى قدامك وبخير وهنا بدأت الحقائق تتكشف معدا جزء مهنة قدر وزين وهى النصب ،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____
فى الخارج تجلس قدر على كرسى فى الحديقة وأمامها يامن والقمر مسلط الضوء عليهم
يامن/ أحم ،أحم ،عقد حاجبة فهى غير منتبهة ،هرش فى رأسة وقال شكرا يا أنسة نقذتى أختى
قدر/ أنت مين
يامن/ يامن أخو آيلن وكلمتك قبل كدة فى الفون
قدر بأحراج/ أفتكرتك ،سورى أنت شايف اللخبطة إللى أنا فيها
يامن/ جميلك فى رأسى بجد
قدر/ أختك صاحبتى واختى معملتش حاجة أى حد فى مكانى يعمل كدة يا أستاذ
يامن بأبتسامة ومشاكسة/ قوللى يا يامن بس
نظرت لة قدر بحدة أعجبت يامن وقالت أعرفك علشان أقول أسمك كدة بجد غريب جدا ثم لفت كرسيها وأعطت لة ظهرها وقالت لو عندك مشوار اتفضل مش طفلة تقعد معايا هما لما يخلصوا ينادوا عليا
انحرج يامن فهذة الفتاة لم تبهر بية ولا تعمل لية أعتبار وهو أبن مين معقول فى بنت كدة ولا بتتقل علية
أنت غبى يالا ،البت مصدومة من إللى سمعتة عن أبوها عايزها أزاى بتلاغيك مثلا🤣🤣
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____
(داخل الفيلا )
يجلس الجميع بعد فض شحنات الغضب لبعضهم
وحدث مشاجرة بين زين ورضوان الذى يريد ابنتة دارين ويريد زين أن يطلقها
حاول جاسر وحازم التدخل وصل الحل أن دارين رفضت الذهاب مع والدها ووعدتة بالتواصل معة ولازم يحترم زوجها
مما جعل رضوان يتعصب كيف أبن عدو يتزوج بنتة وتنجب طفلة تحمل أسمة وأسم عدوة العمر كلة ولكنة من جواة سعيد فأبنتة مازالت على قيد الحياة وطلب قبل رحيلة عدم أخبار الجميع أن بنتة ظهرت لازم الكل يتحاسب
جاسر بغضب مخفى/ واخد بنتك ومراتك فين
زين/ بيتى
جاسر بترجى/ هنا بيتك مع أخواتك
زين نظر للفيلا الفاخرة وصورة فيها تجمع عائلى لجاسر وأمل وأولادة الثلاثة محمد ومحمود ومصطفى وابتسم بمرار وقال وجودى هنا يفسد اللوحة الجميلة دى تهد كيانك خلينى زين على تربية الملجأ محدش من عيالك رحب بيا خلى الأيام تقول كلمتها فى حكايتنا ورحل
خبط حازم على كتف صاحبة وقال بقينا الصبح صدقنى بكرة ربنا يفرجها ورحل هو وابنة يامن الذى شغل تفكيرة قدر
وأصبحت الفيلا خالية على جاسر وأمل
جاسر بتعب/ أمل
أمل بتعب أيضا/ عايز أي من زفتة ضيعت عيالنا وارتحت علشان ترجع واحد لحضنك تضيع أدامه أتنين ولسة محمد لما يرجع من المهمة
جاسر بترجى فتح زراعة لأمل
أعتدلت أمل فى وقفتها وعيونها ورمت من البكاء ووشها انتفخ من الأنفعال والضغط وتخطت زراعة الممدودة وذهبت لغرفتها متجاهلة ندائة عليها
دخل جاسر مكتبة ورمى نفسة على كنبة جلد بأهمال وعينة على الشباك الذى بدأ النهار يطلع ويبدأ حياة جديدة
[مر شهر كامل ]
عادت الأجواء لطبيعتها مصطفى ومحمود أستطاع جاسر رجوعهم البيت وفعل المستحيل وبذلك رجعت أمل لية ونامت فى غرفتهم تانى. حتى زين يوميآ اتصال من طرف جاسر أبية
رضوان تقرب لبنتة ومين الحين لأخر فى الخفاء يزوها فى بيتها
ودة معصب زين
وباقى الأبطال كما هم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____
[فى بيت زين ]
بجد كفاية كدة أبوكى كل يوم والتانى هنا ومكالمات وجايب أي المرادى دهب ولا هدوم ولا أكل بيعطف عليكى مثلا
دارين بأبتسامة حاوطت خصرة وسندت رأسها على صدرة وقالت برقة ،حبيبى غيران
بلع زين ريقة/ لا ب ب بس يعنى
دارين برقة/ بس يعنى أى أمممم
زين/ مش عايز حد يشاركنى فيكى
دارين بفرحة/ أنا ملكك أختارت أعيش معاك مش معاة
زين/ مش عايز يعلن عنك للناس لية
دارين/ بابا بيجى هنا فى تاكسى بدون حراسة ولا عربيتة مش عايز حد يعرف طريقى ويضرنى لازم يجيب حقى
زين بعصبية/ حقك ملزوم منى وكنت محتاج مساعدة وخلاص قربت
دارين بنصف عين/ تقصد أي
زين/ رفع زقنها وقال مش مهم، وأقترب منها ولثم لشيفاها بعشق لكى يطفئ نارة
لم يكتفى بذلك دفعها بخفة على الكنبة وهم على وضعهم وتاهوا فى عالمهم الخاص
الذى يراعي فية زين أن يكون هادى حتى لا يضرها فهى مريضة قلب
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
【فى كلية الطب 】
تجلس قدر بمفردها فى الكافتريا
تذاكر ،،أتت أيلن وقالت برقة ممكن أقعد معاكى بقالى كتير مش عايزة تكلميني من يوم رجوعى من الخطف وأنتى مش بتردي على مكلماتى أنا زعلتك فى حاجة أنتى صحبتى الوحيدة لو مش عايزانى أمشى
لأن قدر بنت جدعة صعبت عليها آيلن لأنها نقية مثل الأطفال ومنظر الدموع معلقة فى عينها وجع قلبها شدتها برفق لتجلس مما جعل الأبتسامة تنور وش إيلن تانى
إيلن/ مش بتكلمينى لية أكيد باباكى قال بلاش البنت دى أنخطفت وحد عمل فيها حاجة وحشة صح صدقينى محصلش فى واحد أسمة رضوان بية دايما أسمع حد من إللى خطفونى بيكلمة عارفة لو شفتة أعرفة وصل وضرب الرجالة وخلونى أجى المستشفى راجل طيب أوووى ومنها رجعت لبابى بسببك تعرفى قال للرجالة لو كنت قربتوا منها أقتلكم
قدر / مين رضوان دة تعرفية
أيلن/ لا
قدر/ قولتى لباباكى
إيلن/ لا
قدر / لية
إيلن/ بعدم أهتمام ،،،مجتش فرصة ،المهم نرجع ذى الأول ولا لا
قدر بأبتسامة/ أكيد ثم قالت لنفسها كنت عايزة أكون لوحدى يلا ربنا عايز كدة ،،،،،إيلن
إيلن / أممم
قدر / جدى على ،،مبقاش جدى على
إيلن بغباء/ هااااااا
تنفست قدر / أقصد فى الحقيقة لا وعلى الورق أيوة
إيلن / مش فاهمة حاجة
قدر/ جدى الحقيقى جاسر بية صاحب باباكى
ثانية التانية الثالثة شهقت إيلن وقالت يبقا أبية مصطفى أخو باباكى صح
قدر/ أمممم
أيلن/ مش فاهمة حاجة كدة توهت
قدر/ وجدى أبو ماما أسمة رضوان
أيلن / أللى نقذنى
قدر/ معرفش أكيد لا هو يعرفك منين وقطع كلامهم حضور يامن
الذى قال السلام عليكم يا بنات أكيد موجودين هنا
لمت أشيائها قدر وقالت عايزة حاجة أبقا أكلمك سلام
يامن/ ردى السلام دة لله حتى ،،،،إذا حضرتك الشياطين ذهبت الملائكة
قدر/ تجاهلتة وسلمت على صاحبتها ومشيت ، أكيد عارفين سلام البنات كأنهم مهاجرين 🤣🎊
يامن نظر فى أثرها وأبتسم
إيلن/ بابا فين ،،ابية بكلمك
يامن/ ها،أقصد بتقولى أي
أيلن/ بتبص. على اي
يامن بهيام/ على القمر
نظرت للسماء لم تقدر تفتح عيونها فى الشمس فقالت قمر اي دى شمس وأنت بتبص على البوابة لية
تأفأف يامن/ يالا يا أختى أبقى قبلينى لو أتجوزتى
أيلن/ على صوتك بتقول اي
يامن/ أوووف مفيش بابا عندة مشوار مهم وحسن حظى جيت النهاردة
تصدقى عجبنى مشوار الجامعة بفكر أجيبك وأوديكى
بعد كدة
آيلن بعدم أهتمام/ ok
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
[فى منزل رضوان ]
فكل هذة المدة لم يعلن لزينة ظهور بنتة،،نظر ليها بتمعن ويريد الفتك بيها لكن لا لابد من دفع الثمن غالى فقال وهو لاقيت بنتى
أرتعشت إيدها ووقع فنجان القهوة من إيدها وقالت بصدمة أزاااى
أبتسم هو بمكر وخبث وأنحنى لأول مرة يلتقط لها شئ فى حياتة فهو ألتقط فنجان القهوة المسكوب فى الأرض وقال وهو ينظر لة ،، بيقولوا دلق القهوة خير والله أعلم خير لمين
بلعت زينة ريقها وتجاهلت كلامة وقالت، لاقيت د د دارين
رجع رضوان لغموضة تانى ووضع فنجان القهوة الفارغ على الطاولة وبجوارها وأنحنى بجوار أذنها وقال من كتر التفكير عقلى الباطل يصورها ليا فى الحلم يعنى لاقتها فى الحلم عقبال الحقيقة،،ثم رجع لوضعة تانى وهو ينظر لها
تنفست هى براحة كأن هم وأنزاح
من على قلبها وقالت ،كل دة وحلم طيب يارب تلاقيها مع أن رأئى بعد السنين دى كلها لسة عندك أمل
جاسر بنظرة سعادة لم تفهما زينة تركها فى حيرة ورحل
زينة/ يا ساتر بجد خنقة أخد فلوسك بس وساعتها أخلص منها اتصلت على صلاح صاحب عمرة وقالت بدلع حبيبى صاحبك غار تعال عندى كلام كتير أووى
صلاح/ هههههه يا قادرة ولو طب علينا الحل اي لا تعالى فى شقتى أضمن ذى كل مرة
زينة / صلاح هو رضوان لقى بنتة
صلاح / دارين
زينة بضيق/ هى فى غيرها حديث الصباح والمساء دة
صلاح/ لا أنا معاة خطوة خطوة وأنتى عايزاها ترجع لية أنا وأنتى مش نترحم منه
زينة/ أنت الكوم الكبير يا حبيبى أنت إللى لمستها أول لمسه
صلاح بتذكر وتلذذ/ ولسة فاكرها جامدة
زينة بغيرة/ مش عارفة أزاى معايا ومزاجك بنات صغيرة دى طفلة
صلاح/ أنتى حاجة وهما حاجة ذى حتة ألماس وسط الذهب ،طعمهم ذى حتة الشكولاته بعد متأكلى حاجة مرة حاجة كدة مزاج المزاج
زينة بغيرة/ طب أقفل بقا سلام
صلاح/ هههههه أستنى بس هو أنا أقدر أبعد عنك برضو يا جميل غيرانة لية ما أنتى إللى ودتيها للشقة الأول
زينة بغل/ برضو متقلش عليها كدة
صلاح بملل/ أصالحك أزاى
زينة/ أمممم تعال الفيلا حالآ
صلاح/ بلاش تهور جوزك لو وصل
زينة/ عادى أنت صاحبة مش يقول حاجة
صلاح/ على أساس لو منتظرة تحت مش أوضة نومة
زينة بأصرار / أقفل تكون هنا ولا بطرقتى أقول لجوزى عملت فى بنتة اي وعليا وعلى أعدائى
صلاح بخوف/ خلاص جاى سلام
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
[فى شركة جاسر]
[تحديدآ مكتب حازم ]
حازم وجاسر ومصطفى ابنة
جاسر/ مصطفى أستلم البضاعة من شهر ونصف أيام موضوع زين واللخبطة إللى حصلت
حازم/ عظيم عندى مشترى حلو
مصطفى/ أةةة إللى تبع جاسر أبنك دة
حازم/ أيوة هو
جاسر/ فى المنصورة
حازم/ أيوة
جاسر/ ضمنة لسة أول مرة نتعامل معاة
حازم/ جاسر أبنى عملة طعم ونجح فية
جاسر/ بثق فى جاسر أبنك ذى مصطفى أبنى تمام وهنا رن الفون وأتسع عين جاسر من هول ما سمع