قصة من نظرة عين
البارت السادس والثلاثون 36 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
فى صباح اليوم التالى تحديدآ الساعة الخامسة والنصف صباحآ وصل جاسر لبيت أبوة حازم لم يصبر ويرجع القاهرة الصبح بل ساق من المنصورة للقاهرة فى وقت متأخر، ،دخل غرفتة وجدها خالية جلس يدخن بشراسة فى انتظار زوجتة
وصلت هى الساعة ال٧ صباحآ وشهقت حين وجدت زوجها
جاسر/ شوفتى عفريت
فيونا / حمدلله على السلامه،، وألقت نفسها على السرير بأهمال
جاسر أخذ نفس من سيجارتة وسألها بهدوء كنتى فين يا ست يا محترمة لحد النهار ما يطلع
فيونا بلا مبالاة / مع أصحابي
جاسر بهدوء/ فى ست محترمة ومتزوجة تعمل كدة
فيونا/ معملتش حاجة غلط أتجوزتنى وأنت عارف دة طبعى عادى طبيعى
جاسر أنقض على زراعها/ مش طبيعى
زقت هى إيدة عن زراعها وقالت ،وفى راجل متجوز يسيب مراتة بالشهور وسايب بنتك ولا عايزنى جارية ليك تلف لافتك وتجى تلاقينى.
فوق وأصحى وشوف بتكلم مين وأنا بنت مين وبابى مين وعيلتى أصلها أيه
جاسر وضع إيدة فى جيبة/ ههههههه عيلتك هههههههه ماشى يا أم عيلة ،،أعديها المرادى ،بنتك فين
نفخت فيونا/ مع مامتك
جاسر/ ومش معاكى لية ،،ماما مش ملزومة تربى بنتى ولا عيالى لما يجوا الدنيا، ،
فيونا بصراخ/ وأنا مش ملزومة أربى طفل قولت مفيش أطفال ووافقت وبعد شهرين جواز لاقيت نفسى حامل
جسمى باااظ
جاسر/ هدية ربنا نعترض ،،،شدها من شعرها بقوة ودة أول تجاوز معها وقال صوتك لو على عليا تانى أزعلك، بنتنا تربيها
فى حضنك
فيونا/ أوعا إيدك بقولك مش عارف بتكلم مين ذى ما بتحاسبنى حاسب نفسك أزاى سايب مراتك وبنتك هنا فى راجل متجوز جرب الجواز ويغيب بالشهور ولا حضرتك مقضيها برا
تتفس جاسر بهدوء وقال بصدق ،،ممكن أعمل أى حاجة إلا الخيانة وألمس واحدة عارفة لية علشان أكيد مش واحدة محترمة واحدة دى شغلنتها ومليانة أمراض وقرف ،،،،عارفة لو بتفكرى فى كدة وشميت خبر بتخونينى نهايتك على إيدى يا فيونا، ومن وهنا ورايح مليش مواعيد أطب فى أى وقت ،ويارب ألاقكى مش موجودة
فيونا بصراخ/ تحبسنى
جاسر/ لو خارجة لأبوكى عارفينى ،،،أخرك فى الخروج لحد المغرب غير كدة فى عقاب ثم خرج من الغرفة
فيونا/ أتجنن أكيد أتجنن
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
فى غرفة مصطفى نظر فى ساعتة وجدها الساعة السابعة والربع صباحآ ألتقط مفتاح عربيتة وفونة وخرج من غرفتة ترجل على السلم بسرعة ومنها لسيارتة وأنطلق بيها مسرعآ كأنة يسابق الريح فاضل ١٥ دقيقة على رؤية حبيبتة ،،وصل أمام المستشفى التى تدرب فيها
وأنتظر بعيد فهو يوميآ يذهب لهناك لكى يراها وبيدأ يومة بحلاوة وشها المنور ولا أحد يعلم أنة ذهب لها
___
نازلة قدر من على السلم تجرى فقد تأخرت على عملها وصرخت بكل ما أتى لها من صوت
أةةةةةةةةةةةة، ،،مامااااااا
دارين خرجت على الصوت وصرخت وقالت قدددر بنتى أنتى كويسة
قدر بألم/ مين إللى كب صابون على السلم رجلى وجعتنى اةةة 😭
دارين/ ممكن حد معايا كيس وأنقطع منة
قدر/ دة مقصودة، ،ولو كدة مش نبهة لية ناخد حظرنا الصابون عندنا بس قدام شقتنا يا ماما
سندتها أمها ودخلتها الشقة وعقلها مشغول من يريد أذية بنتها أو صدفة سكب الصابون
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
فى مكتب مصطفى وأمامة سيدة أكبر منة لا تحترم سنها سواء فى ملابسها أو طريقتها تحاول تغرى مصطفى والأسم سيدة أعمال ترتدى جيب قصيرة للغاية وبلوزة حدث ولا حرج عليها وتضع قدم فوق قدم ولا تعلم أن الذى أمامها مشاعرة لا تتحرك غير لأنثى واحدة وهو إيلن هى من تحركة وتكون إيقونة إغراء فى جميع حالات ،،،
السيدة بليونة/ مش عايز تديني الصفقة لية يا صاصا
مصطفى بملامح خالية من أى تعبير/ تدفعي تكون ليكى
السيدة أعتدلت وسارت لكرسية ولفتة ليها وأنحنت وهى محاصرة وقالت
المخد ر ات،،،،،،،إللى عندك تلزمني ووضعت إيدها على نصف وشة المشو ة،، وهى بتتدلع علية ،،،أبعدها بهدوء وسار ناحية الشباك وأعطى ليها ظهره وقال مش بحبك الوس*** دى
السيدة/ راجل أعمال وملكش ولا عندك ما يمنع هههههه.
مصطفى بهدوء ممزوج بقرف/ مش حابب ليا علاقات فى الظلمة مش عايز حد يمسك عليا غلطة وأخر الكلام تدفعي الشحنة ملكك غير كدة غيرك أهم
ويلا وقتك خلص
،،،،أتعصبت السيدة من تلك المشوة كما قالت بينها وبين نفسها فهى بطريقتها تأخد كل شئ لماذا فشلت المرادى ،،،أبتسمت وحاوطت مصطفى من ظهرة ،أنصدم هو من فعلتها ولف ليها ليبعدها ،فتعلقت تلك الحرباية فى رقبتة وزقتة فسقط على الأرض وهى فوقة لأنة اتكعبل فى حرف السجادة ولم يمسك نفسة بسبب حركاتها المفاجأة وهنا دخلت إيلن مثل ما متعودة مكتبة دون أذن ووجدت الوضع هكذا
السيدة وهى على وضعها قالت ،ياحيوانية أزاى تدخلى كدة ،،أية الأشكال الزباله اللوكل دى. قالت ذلك لأن إيلن ترتدى فستان طويل وعلية خمار مليزى
زقها مصطفى وأبعدها حاول يجرى وراء إيلن أعترضت طريقة تلك الحرباية وقالت بغل عجالك أم خيمة النشفة إللى مش مهتمة بنفسها بحبك يا صاصا بحبك
أمسكها هو من شعرها ورماها فى الأرض بقوة فقد وصل لأقصى ذرة غضب منها بسبب نظرة حبيبتة وبكائها بسببة وقال بغضب ،،،، محترم وجودك هنا ومش عايز أضربك على قرفك وأقول ست كبيرة وشايبة وعايبة كمان تغلطى فى البنت دى تعرفى بنت مين بنت حازم بية شريك فى الشركة دى دى إيلن أقصد ستك إيلن
رغرغت عين السيدة فهى تعلم أن حازم مختل عقليآ عند بنتة التى لم تعرفها والأن عرفتها ، فقالت :-أكيد مش تقولة صح
مصطفى تجاهل كلامها وصفعها على وشها وجرجرها من شعرها لخارج مكتبة للسلم وليس الاسانسير لخارج الشركة ورماها برا الشركة وقال بصوت جهورى لأمن الزبااااااالة دى ممنوع تدخل هنا وإللى يكسر كلمتى ياويلة وبلغوا زمايلكم إللى مش موجودة وصعد مكتبة يدخن فأخر لقاء وخروجه بينة وبين إيلن لما حضرت فرح صاحبتها وهو أعترف بحبة ليها وباسها وطول السنوات دى هى متجاهلاة فظن تعاملة أخ وهو تجاوز حدودة لكن اليوم نظرة عينها ليس أخت بل حبيبة شافت حبيبها فى وضع دايقها ماذا يفعل هو تأة من أفعالها ومحرج يواجها الان ليس مكان للكلام أبوها وأخوها هنا ولا يريد أن يعرف من الشركة أن إيلن نقطة ضعفة حتى لا تتأذى
بعد وقت دخل جاسر أبوة والغضب يتطاير منة أقتحم مكتب أبنة وقال ممكن أفهم إللى حصل دة الشركة كلها بتتكلم مصدقتش ولما شوفت الكاميرات أتجننت تسحل الست لييييية مش عارف جوزها ميييين يا غبى ثم خنقة من رقبتة لدرجة لازقة فى الحائط وقال بين أسنانه شغلنا التانى يقف
مصطفى أبعد إيدة برفق من رقبتة وقبلها بأحترام فهو فى الأول والآخر أبوة وقال ثانية واحد وترجل لمكتبة وفتح اللاب توب وعبث فى أزراة ثم لاف الشاشة لأبوة
جاسر بضيق/ دة وقت فرجة
مصطفى/ شوف الهانم إللى محموق عليها
،،أتسعت عين جاسر مما رأة فقد شاف تلك المرأة تحاول مع أبنة وهو رافض لم ينكر سعادتة ولم يبينها وقال ركبت كاميرات لمكتبك أمتى
مصطفى/ من زمن ومكتبك كمان ومتوصل عندى
تعصب جاسر وقال وإللى بيحصل بينى وبين أمك شوفتة
مصطفى/ بعد موت أخويا علاقتكم أخوات قبل كدة أة شوفتة عادى جامد يا جاسر بية
جاسر بحزم/ أفصل كاميرات مكتبى من عندك ودة آخر أنزار عيل صايع
مصطفى ضحك فهو قال أنة شاف لكى يدايق أبوة أما حقيقة الأمر أى تجاوز بين أبوة وأمة وحازم وزوجتة هنادى فى مكتبهم يمسح ولم ينظر لة
،،،ثم جلس بجوار والدة وقال لو عارفت أنى طوعت الست دى كنت عملت أي
جاسر / مش عارف أكيد أزعل أنت مقربتش علشان الكاميرات
مصطفى/ عمرى ما ملمست واحدة
جاسر رفع لية حاجبة وقال :- خالص
مصطفى بأبتسامة/ خالص
جاسر بتفكير / ماسة كانت مراتك ومقربتش منها ودلوقتى مغلطش أوعا تكون ملكش،
مصطفى/ ليا ونص وتلت تربع
جاسر بنصف عين/ ليك أزاى وأنت مجربتش
مصطفى تنهد / كل شاب عارف نفسة
مصطفى/ مش عايز تتجوز
جاسر بحزن/ مين يقبل بواحد مشوة زى
جاسر/ جرب تحب
مصطفى سكت ولم يرد
جاسر تذكر /فى الفيديو هى شتمت بنت وأنت قولت دى بنت حازم تقصد إيلن وجاية هنا لية ولية جريت لما شافتكم فى الوضع دة وعيطت
مصطفى/ جاية لية معرفش، ،عيطت لية معرفش ،،تنهد وسكت. ثم قال بوجع ،،،، بحبها من زمان
حازم هنا كان واقف على الباب ليفهم حوار الست إللى. اتسحلت لكنة توقف على حوارهم الأخير وهى بنتة مالها ومال الحوار وهنا فتح الباب وخنق مصطفى وقال بهستريا بتحب مين بنتى
مصطفى/ أيوة بحبها الحب مش جريمة وعايز أتجوزها بحبها من وهى طفلة صغيرة وقبل جوازى بماسة لعلمك بوستها
جاسر بخوف على ابنة من بطش حازم / أخرص يا ولد
هنا أتت هنادى على الصوت وأجبرت بنتها تذهب معها
مصطفى بزعيق/ لا مش أخرص قلبى أختار بنتك قلبى عايز بنتك
ثم نظر لأيلن المصدومة وقال علشان مشوة رافضنى علشان عارف جيت الدنيا أزاى رافضنى خلى الكلام دة لحد تانى ،عمرى ما اعتبرتك صاحب أبويا دايما شايفك عمى وذى أبويا وأحترامك من أحترامة بلاش تقسى عليا
حازم بهستريا/ ملقتش غير بنتى تحبها وتبوسها فين وأمتى وازاى طمعت فيها وأنت أخوها
أتشاهد على روحك
أستلسم مصطفى فلا يقدر يدافع عن نفسة هل يبعد آيدة فقال أقتلنى وريحنى من عذاب قلبى مع بنتك من الدنيا هموت وأنا فرحان أنكم مواجدين وحضرتوا أعترافى بحبها
جاسر/ هى حصلت ترفع سلاحك على ابنى وفى وجودى
حازم بغضب/ أبنك باااااااس بنتى لييييييية فيييين وأمتى
وفى لمح البصر أنطلقت آيلن وواقفت أمام مصطفى رغم هى قصيرة عنة لكنها واقفت وقالت بحماية وبكاء مصطفى باسنى مرة ولحد الأن بعينة بيعتذرى أناااااا كمان بحبة من زمان أوووى وبرتاح معاة
هنادى لطمت على وشها فهى كانت تشك ونبهتها والأن فى مأزق كبير
حازم لأول مرة غضبة يعمية من أعترافها لمصطفى وأمامة ،،فحبة لها حب مرضى ،رفع إيدة لأعلى لكى يصفعها لكنها قيدت فى الهواء بسبب مسكة مصطفى لة وبأيدة الثانية شد إيلن لحضنة وهى لافت إيدها حوالين وسطة خائفة من أبوها كأنها وجدت أمانها الثانى ،
مصطفى/ ترفع سلاحك عليا ،تمد إيدك عليا ،تبهدلنى قابل ،لكن تهين حبيبتى أمنعك وأقف قصادك
حازم/ سيب إيدى بقولك
مصطفى/ قولتلك بوسة واحدة بس
حازم/ أمتى
مصطفى/ من كام سنة وهى لسة طالبة فى ٢ طب أخر مرة خرجت معايا لفرح صاحبتها ومن يومها فى حدود عارف لية علشان أعترفت بحبى ليها وهى مرتدش عليا وقتها حسيت بندم علشان ممكن كانت تعاملني أخ وخذلتها ومن يومها ندمان لحد ماهى جات وقالت دلوقتى بتحبنى يبقا خلصت يا حازم بية بنتك عاشقها وهى كمان
حازم/ مستحيل حد يخدها من حضنى دى بتاعتى ،،حاول يشدها من حضن مصطفى وهى مكلبشة فية خايفة من بطش أبوها ومصطفى ماسك فيها ،،،
هنادى بتطلم على وشها بنتها أبوها وحبيبها كل واحد يشدها ،،،،،سبها يا حازم بلاش تهورك دة يضيعها ،،،يالهوى يالهوى سبها أنت يا مصطفى كفاية فضايح
مصطفى بجنون/ الفضايح إللى بتعملوها حرام عليكم محدش فينا شريف يا حازم بية وشغلنا فى المخ... ،،،،وهنا وضع جاسر أبوة إيدة على فم أبنة خاف يبوح للجميع بشغلهم التانى وهو تجارة المخدرات
،،،،،،فقال / قولتلك أخرص
مصطفى/ عايزة أتجوززززز إيللللللللللن وطلبتها فى الحلال غير كدة بنتك مش قاصر وأتجوزها غضب عنك
إيلن خرجت من حضنة وأمسكت إيدة وقالت ببكاء ورجفة ،،لا مش أنا إللى أعمل كدة مهما كان دة بابا عايزة أفرحة
مصطفى/ مش موافق على الجوازة
إيلن/ هو رافض المبدآ مش أنت
مصطفى بحزن وذل/ بحبك وعايزك
إيلن بتمنى / وأنا كمان
حازم بغضب/ كدة كتيييير عليااااا عايز تتجوزها خدها ولأخر يوم فى عمرى متبرى منها بنتى مااااات بعد تمسكها بيك وخرج برا المكتب و وراة زوجتة هنادى التى نظرت لبنتها بلوم وعتاب كأنها أجرمت
إيلن/ بابا عاااااا😭😭😭
ضمها مصطفى بنصرة لحضنة ومبسوط
جاسر بعتاب/ مكنش لية داعى موضوع البوسة دة يا فالح
إيلن/ بابا يا أونكل😭😭
جاسر/ ملعون أبو الحب وسنينة يلا يا فالح هات إيلن وعلى البيت مينفعش تروح بيتها دلوقتى ،خليها تقعد كام يوم لحد فرج ربنا بقا
مصطفى بأبتسامة/ تنور وتأنس وذهبوا جميعآ للبيت لو مشلتهاش الدنيا أوضتى تشيلها
ضربة أبوة بخفة على قفاة وقال يلا يا زفت لما تكون مراتك يا أبن ******