قصة من نظرة عين
البارت الثلاثون 30 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
[فى فيلا حازم ]
إيلن فى غرفتها بتجهز وهى سعيدة فاليوم سوف تقابل مصطفى سمعت صوت صراخ أمها نزلت جرى وجدت أمها هنادى فى حضن حازم الذى يمسح دموعة وقال أن لله وآن إلية راجعون لا إله إلا الله
إيلن / فى أي
حازم/ محمد أبن عمك جاسر أستشهد وجاى فى الطريق
إيلن / أبية محمد 😭😭😭 ،،أبلغ قدر
حازم/ أكيد لازم أبوها يحضر مهما كان أخوة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
[فى بيت قدر ]
بابا أخوك عمى محمد أستشهد إيلن صاحبتى لسة مبلغانى
زين/ محمد مين
دارين/ جايز واحد من أخواتك التوأم تقريبا الضابط دة إللى كاتب كتابة قبل سفرة للمهمة أبوك قال كدة
زين بتذكر/ الله يرحمة
دارين/ لازم تعزى وتقف جنب أبوك
زين/ عمرى ما شوفت محمد دة ولا أعرفة عارف محمود ومصطفى ومش مرحبين بيا ،،،و مليش فى جو التجمعات دى
دارين/ ينفع أجى معاك دى الأصول وقدر لازم تحضر ثم نظرت لبنتها وقالت أول مرة تحضرى مناسبة ذى دى أوعى تضحكي وخليكى هادية دة عزا عمك سامعة يلا يا زين على فيلا أبوك بسرعة
زين/ أمرى لله
________
[فى فيلا جاسر ]
جاسر واقف ثابت مثل الأسد لحد الأن ملامحة بدون تعبير يرتدى قميص أسود وبنطلون قماش أسود فأمس مع الراجل الكبير هل هو من أذى أبنة أم أشتشهد قضاء الله،،
أمل ترتدى عباية سمراء و شعرها ملموم عشوائي منهارة وتنادى بأسم أبنها العريس، ،،
والجميع مجتمع
زين واقف بجوار أبوة وأخواتة مصطفى ومحمود ،،،،
هنادى وإيلن ودارين وقدر يواسو أمل ،،،
جنة وأية يواسو أختهم ماسة التى رحل زوجها قبل فرحهم ،،،
وزينب محتارة تواسي بنتها ماسة ولا أختها أمل ،،،
وحازم و أولادة يامن وجاسر مع جاسر
_______
وأخيرا أتت اللحظة الصعبة لحظة كتم الأنفاس ،،،وصول صندوق ملفوف بعلم مصر وعلية كاب محمد ،،وبداخلة يرقد الشهيد البطل محمد ،،،يحملة أربعة من أصدقاءة وهم يرتدون الزى العسكرى الرسمى والقائد بتاعهم مثلهم ودخلوا بهدوء ووضعوة فى بهو المنزل ورجعوا للخلف وهم يشبكون إيديهم فى بعض لأمام وينظرون لأرض بأسف فهذا الوضع يتكرر وياعالم الدور على مين فيهم ،
القائد قلع الكاب بتاعة ووضعة تحت باطة وقال بنبرة ثبات :- الشهيد البطل محمد جاسر من أمهر الضباط عندى ،رغم تميزة بروح الفكاهة ،،ومتميز أيضا فى عملة وانسان خلوق وأبن أصول وصاحب جدع من أسبوعين صاحبة المقرب لة أستشهد بين إيدة ووصاة على أمة وزوجتة الحامل والشهيد البطل محمد جاسر بلغنى قبل أستشهادة بيوم لو جرا لية حاجة أبلغ أبلغ أهلة مرات صاحبة وأمة وأبنة إللى لسة مجاش الدنيا أمانة فى رقبتكم خصوصا أبوة وأخوة مصطفى دى أمانة قبل أن تكون رسالة ،، ثم أنهى حديثة بكل أسف مما حدث
صرخت أمل بقلب أم وهى تقول أبننننى ليييييية كدة يا قلب أمك يا حرقتى عليك يا ضنايا بدل مألبس سوارية لفرحك ألبسلك الأسود قوم يا محمد
ياااااااااا محمممممممد
هنادى وزينب كل واحدة منهم مسكها من زراع
هنادى/ بلاش الكلام دة، دة شهيد
زينب/ ربنا يصبرك يا أختى
أمل/ دة عريس يا نااااس فرحة بعد ميرجع من المهمة لااااااااااا عايزة أبنى قوم يا محمد بلاش علشانى قوم علشان مراتك إللى مفرحتش بيها وبتحبها هاتلى أبنى يا جاااااااسر أبنى عااااايش ،،، زقتهم،،، منعها مصطفى وتحمل ضربها لية فهو ألتقاطها فى حضنة وشدد عليها لأنها لو طالت الصندوق لفتحتة عقلها رافض ما تراة عيونها
جاسر فى هذة اللحظة أنهار وكأن ذرات القوة تلاشت جثى على ركبتة وربت على الصندوق من فوق وقبلة 😘 من قلبة وقال كدة يا روح بابا تسبنى وتمشى زعلان منك، ،،، كنت فرحان لما أموت أنت وأخواتك الثلاثة كل واحد يشيل نعشى كدة نعشى نقص واحد من الأربعة ،،،،أسمع أطلع أكيد مقلب من بتوعك ،،أصحى بس وأنا مش أشد معاك وأسيبك تقول لأمك أمولا وتدلعها ،،، أخرج وأنا مش أعاند معاك دة أنت بسمة وفاكهة البيت يا محمد ،، وبهستريا يهز الصندوق ويقول دة مقلب هو بيحب المقالب والهزااااار ،،،،،قووووم يا أبنى ،،،، جرى علية حازم وزين وحاولوا يشدوا ويبعدوة عن الصندوق وهنا جاسر أنهار بقلب أب على فقدان أبنة
ماسة تبكى وترتجف فى حضن أخواتها أية وجنة وعيونها على الصندوق وتذكرت أخر مكالمة بينهم وهى أنة يشترى ليها شبكة وفستان ويعمل ليها فرح من حر مالة وليس من مال أبوة وكلام العهد الصادق ،،وتذكرت مواقفها وكلامة وضحكة وهما صغار ،،وكان بيعد الأيام حتى يرجع ويكون فرحة بعد أيام كل هذة المواقف تشعلها فقالت بصوت منخفض😭/ مع السلامة يا حبيبى الجنة ونعيمها الشهداء مش بيموتوا هتفضل فى قلبى يا محمد مفيش راجل غيرك يلمسني ،يا روحى وراحت منى ،،يا عقلى وضاع منى لو ملناش نصيب لبعض فى الدنيا أكيد ربنا يجمعنا فى الآخرة على خير يارب يارب يارب 😭😭😭😭
القائد/ لازم جثمان الشهيد البطل محمد يتعمل لية مراسم عسكرية تليق بية والأن
لطمت أمل وقالت بهياج/ الشو دة يرجع أبنى تعب ليالى وسهر وشقى عمرى علية يرجعة الإعلام يصور والتليفزيون يذيع وكل واحد يسترزق على خبر ذى دة حتى بتوع المديا وأنا أستفدت أي أبنى مش راجع كلها يومين ثلاثة ويتنسى وتفضل الأم والأب بنارة العمر كلة مفيش زفت مراسم أبنى مش يتصور أبنى خلاص دخل فى حضنى ومش يخرج تانى وجريت لجاسر وقالت وهى لأول مرة تفعلها جلست على ركبتها وقبلت رجلة أدام الجميع وقالت بذل أبوس رجلك خلية فى حضنى
رفعها جاسر وقال بدموع / أزاى
أمل/ معرفش أتصرف هاتوا فى أوضتى حنطة أعمل أى حاجة
مصطفى ربت على كتفها وقال:- حاضر يا أمى مش هيخرج من هنا،،،مدفنة فى الجنينة ،،،بس أهدى
حضنت أمل مصطفى / توأمك مااااااات مش هتشوفة تانى ولا أنا 😭😭😭😭😭
مصطفى بسبب طولة دفن وجة أمة فى صدرة وكاتم دموعة بالعافية ،،،
شد القائد جاسر على جنب وقال ،مدام دى رغبتك تحترم ،،فى نقطة مهمة ،جثمان الشهيد وهو خارج من الصندوق بلاش زوجتة ولا أمة تشوفة ولا أى حد قلبة ضعيف، أكيد عارف الشهيد بيدفن على وضعة
جاسر/ مش فاهم ،،،وهنا حضر مصطفى وحازم وحضروا الكلام دة 👇
تنهد القائد/ المداهمة كانت فى منطقة سكنية فى سيناء والشهيد البطل خرج جميع أفراد المنزل وللأسف دخل مرة أخيرة لتأكيد
المنزل خالى من البشر ف أنفجرت القنبلة وهو جوا،، أبنك نقذت ١٠ أرواح مقابل روحة
أرتجف جسد وملامح وش جاسر وقال "-أبنى جسمة كامل
القائد بأسف/ كلة موجود بس قطع أحنا مجمعينة على خشبة تظبط شكل الكفن
مصطفى بصدمة/ أوعوا تكونوا نسيتوا حتة الكلاب تاكولها
القائد/ أطمن الطبيب الشرعى قال جسدة كلة موجودة
جاسر بقهر/ ياااااابنى أةةةةة وسقط فى الأرض لم تتحملة رجلة ،،جثى حازم ومصطفى لة بسرعة
أتى الليل وتم خلال الساعات الماضية تجهيز قبر لمحمد فى الحديقة الداخلية للبيت وموقعة أمام شرفة جاسر وأمل ،،والصدمة الأكبر جلس جاسر على كرسى متحرك والطبيب شخصة نفسية ،،وتم نقل جثمان محمد لقبرة دون حضور أمل ولا أى فتاة ولا أنثى ولا أحد غريب،،،
جاسر وحازم ومصطفى لم يبوحوا لأحد لماذا الكفن غير مضبوط هذا سؤال الحاضرين من الأشخاص الذين حضروا وهم محمود ،وجاسر الصغير ويامن وزوج أية وأحمد جوز خالتة وحماة فى نفس الوقت لكن أحمد فهم أن دى خشبة داخل الكفن حتى تضبط الشكل العام وحزن للغاية، ،
مصطفى رفض أحد يحمل أخوة ونقل هو بنفسة وطبطب علية وباس مقدمة الكفن وقال عشت شريف ومت بطل يا بختك أدعيلى يا حبيبى بالهداية ،سامحنى معرفتش أنقذك المرادى ،مع السلامة يا أبنى أيوة بعتبرك أبنى مش تؤأمى مع السلامة يا أخويا وصاحبى،،، ثم حضن الكفن وأعتدل فى وقفتة وقال مش سايبك أوعا تمل منى هوجع دماغك بالكلام كل يوم ،،،، وأبتعد وقام الشخص المسؤال بقفل المدفن أمام الجميع،،،،
مصطفى عيونة على قبر أخوة وجواة نار وعيونة غصب عنة نزلت دموع ناااار تحر ق،، على وشة ،،،،
على الجنب الأخر محمود منهار ف طبعة الرقة فما بالك بموقف ذى دة
جاسر يجلس على كرسى متحرك لا حولة لة ولا قوة ،،،وحازم وعيالة لم يتركوة حتى أحمد. وزين برضو بجوارة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
فى الأعلى أمل والنساء التى تم ذكرهم يشاهدون الموقف من شرفة غرفة نوم جاسر وأمل ودة أول مرة حد يدخلها غريب، ،تولول وتصرخ وتنادى على أبنها لدرجة شقت ملابسها دون وعى منها وتلطم،،،
وماسة بين أحضان أخواتها حالتها بتسوء وهى شايفة التراب يغطى حبيبها ومعاة أحلامها وأمانيها
جنة محتارة من وقت وصولها الفيلا تريد الذهاب لمحمود الذى يعتبر زوجها فهم مكتوب كتابهم ،تريد أن تقف جنبة لكن أختها أهم ،ودة ميمنعش عقلها مشغول وعيونها على زوجها وتدعو بقلبها الله أن تمر هذة المحنة علية بخير، ،،،،
إيلن أول مرة تتعرض لموقف ذى دة وبجد حزينة على فراق محمد فهى تعتبرة مثل أخواتها الصبيان وعيونها على مصطفى رغم جمودة تشعر
يتمز ق ،،،،من جواة تريد أخذة فى حضنها تريد أن تكلمة وتقف جنبة ،،لكن بأى صفة وأبوها وأخواتها موجدين فدعت ربها بقوة أن يقف بجوار حبيب القلب مصطفى، ،
قدر أيضآ أول مرة تتعرض لموقف ذى دة بكت لماذا لم تعلم فهى لا تعرف محمد ولا عمرها شافتة لكن الموقف صعب وكلام أمل يمز ق القلب ضمتها أمها دارين وقالت أقوى يا روحى مواقف الحياة بتعلم
قدر ببكاء/ قلبى وجعنى
دارين/ لازم ،دة مهما كان عمك أخو أبوكى من الأب روحى أقفى جنب آيلن لأنها كانت قريبة من جدك جاسر وعيالة وأكيد محمد الله يرحمه مأثر فيها
قدر/ حاضر يا ماما
تنهدت دارين وسارت ل أمل التى
لم تفارقها فهى فى منزلة حماتها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
أتت الساعة العاشرة مساءآ والجميع متجمع حوالين قبر محمد الذى شيد بأفخم أنواع الجرانيت الأبيض الزاهى، ،،
أمل جالسة فى الأرض وسندة على قبر أبنها تكلمة ولا أحد يدَخل الجميع مقدر حالتها ،،،
وماسة على الجنب الأخر فى الأرض مغمضة عيونها التى تنهمر منها دموعها وساندة رأسها على مدخل القبر وتكلم زوجها بالداخل بقلبها ،،،،
ومصطفى جامد الهيئة لكنة جواة وقلبة يصرخ ،،واقف بجوار أبوة القعيد على كرسى متحرك
حازم واولادة لم يتركوا جاسر ومعهم أحمد وجوز بنتة أية وزين
وهنا أتى رضوان فدارين بنتة أنتبهت عدم وجودة ،، وأتصلت علية وفى أقل من ٣٠ دقيقة وصل وتجاهل الخصام والحقد على جاسر،،، الأن لازم يكون بجوار جاسر بصفتة حماة بنتة
جاسر لم يرد على أحد فهو فى عالم لواحدة لكن حازم هو إللى أستقبل رضوان وقال:- مين عارفك
رضوان/ دارين لسة مبلغانى حالا
حازم ربت على كتفة/ الحركة دة غالية فى صالحك تشكر عليها
رضوان بصدق/ ربنا معاة فقدان الأبن أو البنت صعب ربنا ميكتبها عليك
حازم/ ولا عليك ،،،اللهم امين
_______
أشرقت الشمس بنورها والساعة الان السابعة صباحآ والجميع مازال مجتمع حول قبر محمد،،،، فأمل وجاسر رفضوا يتركوة،،،،، وهنا سمعوا ضوضاء بالخارج شديدة وحراسة جاسر يشتبكون مع أشخاص
جرى حازم وعيالة الأثنين جاسر ويامن ومعهم رضوان ومصطفى كل منها أخرج سلا حة للحماية فالحريم والبنات وكل من لة حبيب خاف علية من الأذى وانطلقوا للبوابة الرئيسة للفيلا وجدوا ٠٠٠٠٠٠مما جعلهم 😲😲🤬🤬
أنتهى البارت على كدةة ونودع شخصية من الشخصيات التى ظهرت ورسمت الأبتسامة على وشنا ،لكن سوف تكون معنا ولا ننساها محفورة جوانا ،،أول مرة أوصفةاة مشهد ذى كدة وعندى مشاهد أكتر لوصف المشهد لكن أخاف البارت يطير أرجو لحد الأن تقيم القصة
_____
دة البارت التانى اليوم المفروض مش يتنشر غير لما ألاقى حد جاوب على سؤالي، فى البارت السابق ،لكن علشان خاطر طنط Tarek Bahnasawi البارت منشور علشان كومنتها الجميل احرجنى وهى متفاعلة على طول فى الصفحة ومش رضيت أزعلها وعارفة ممكن تشوف البارت بكرة😄😄