اسكريبت تغيري في اسبوع
بقلم يارا ابراهيم
انا هاجر عمري 20 سنه ف تالته كلية طب تم فرحي علي سليم محمد اللي عمرو 26 سنه من اسبوع . اتعرفت عليه اذاااي؟
الحكايه بتبتدي لمه كنت خارجه مع نورا البست بتاعتي ومجَتش،
فمكان راقي وانا واقفه بتصور قدام عربيه مرسيدس اخر شياكه
ف تليفوني بكلمها
هاجر :الو السلام عليكم
نورا : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هاجر : انتي فين يا استاذه ؟
نورا : مش هقدر انزل سمحيني
هاجر : نعم نعم ! دا انا نزلت ووصلت وفي الاخر مش هتيجي !
نورا : هاجر انا مقلتلكيش تنزلي وبعدين بابا اللي مش راضي انا اعمل ايه ؟
هاجر بعصبيه : متعمليش حاجه ينورا سلام
بعد مقفلت مع نورا، طلعت قعدت علي العربيه وانا متعصبه
هاجر مع نفسها : مش عايزاني اتعصب عليها ! ايه البرود ده بجد مش معقوله يعني انزل واستناها ومتجيش وكمان انا اللي غلطانه ؟ دي حاجه تشل
سليم : والله انتي اللي تشلي
هاجر :هاا بسم الله الرحمن الرحيم انت مين وطلعت منين ؟
سليم :ايه شفتي عفريت ،وبعدين انتي اللي مين ؟
هاجر : وانت مالك انت دي حاجه تزهق وبعدين مقلتليش انت مين وعايز ايه ؟
سليم : انا سليم صاحب العربيه اللي حضرتك كنتي قاعده عليها وعماله تخبطي ولا كانها عربية ابوكي
هاجر بعصبيه : هي دي عربيه أصلاً اومال لو كانت حلوي شويه ، طب لعلمك بقا انا بكره هبقي عندي عربيه احلي منها هتكون مرسيدس اخر نوع هينزل كمان
سليم : بكرا ؟ ومرسيدس ؟ ده علي أساس ان عربيتي هوندا ؟
هاجر : طب طب انت عايز ايه دلوقتي ؟
سليم : اوعي من قدامي خليني اتنيل اركب
سليم في التليفون : الو السلام عليكم
الاب : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ، انت فين ؟
سليم : راجع البيت
الاب : طب تعالي بسرعه عشان الضيوف جايين
سليم بعصبيه : تمام سلام
هاجر : الو السلام عليكم
هدي : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هاجر : عمتي جت ولا لسه ؟
هدي : جت بس هو في حاجه
هاجر : خير قولي
هدي : رايحين لعمو محمد انهارده
هاجر : مين ده ؟
هدى : ابو خطيبي القديم
هاجر : وانتو تروحو ليه هو اللي يجي
هدي : عمتك هي اللي أجبرتني بتعبها وان هي عايزه تفرح بينا ، تعالي بسرعه
هاجر : تمام جايه
بعد وقت عند سليم
الاب : سليم يبني انت عارف اني تعبان ولازم تسمع كلامي
سليم بزعل: حاضر ، هطلع انا علي ما عروستي تيجي
طلع سليم وهو زعلان راح يصلي ركعتين وبعد مخلص
سليم : يارب انا عارف انك حنين عليه وبتحبني، عندي يقين انك مش هتسبني ، انا مش عايز هدي ارجوك مش عايز ازاعل بابا ومش هقدر اخود هدي انا مبحبهاش وهي مش من البنات اللي بحلم بيها
ربي ارزق هدي بعريس احسن مني ارجوك يارب دبر الأمر من عندك
عند هاجر
هاجر : لا يعمتي مينفعش تجبرينا علي حاجه مش عايزنها متوديهاش لحد هي مش قليله عشان تعملي كده
هدي : خلاص يهاجر
هاجر : عمتي هدي اختي وبنت اخوكي افتكري انك بتزعلي اخوكي ، عمتي احنا ذي بناتك وبنحبك فمتجيش علينا
العمه : معاكي حق يحببتي انا بس كنت عايزاها تاخود واحد محترم وكويس ده عريس ميتسبش
هاجر : يعمتي لو بيحبها هيتصرف وهيساعدها فكل حاجه فحياتها لكن لو اتغصب عليها هيأذيها ، بصي يمنار صلي استخاره وشوفي ربنا هيختار ايه
هدي : حاضر
عند الاب بينهي مكالمته
الاب :تمام ، السلام عليكم
العمه : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
سليم : خير يابابا كنت بتكلم مين ومجوش ليه ؟
الاب : احنا هنروحلهم بعد اسبوع إن شاء الله فرصه تصلي ركعتين استخاره عشان تتأكد من اختياري
سليم : تمام يابابا تصبح علي خير
(بليل )
بعد مهدي صلِت قالت دعاء الاستخاره
(اللهم اني استخيرك بعلمك واستقدرك بقدرتك فإنك تعلم ولا اعلم وتقدر ولا تقدر اللهم إن كان سليم خيراً لي قربه وان كان شراً لي أبعده ) ونفس الكلام مع سليم
عده الوقت وجه وقت الاحلام
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
فحلم هدي
(المتكلم هنا هدي لانه حلمها )
كنت ماشيه مع سليم ومسكه ف ايدو وهو سايبني
هدي : سليم حبيبي ايه رئيك نروح شرم
سليم بدون اهتمام: لاء مش عايز عندي شغل
هدي : عشان خاطري يحبيبي ده اسبوع واحد
سليم :ولا يوم واحد
هدي : عده طريق وممسكنيش عشان اعدي ودخل مكان مهجور وشافني خايفه وسابني ومشي وانا فضلت اعيط )
بعد الحلم
هدي : هاااا بسم الله الرحمن الرحيم ايه ده ايه ده
نسيب هدي تهده وندخل لحلم سليم
سليم فجامع كبير ذي مسجد النور اللي ف العباسيه ، ايوا بظبط كده البنات لمه بتدخول المسجد بتعدي من قدام مسجد الشباب
سليم : دخلت المسجد صليت صلاة العصر وخرجت شفت بنت ذي القمر مختمره بشرتها بيضه رموشها طويله شكلها حقيقي ذي القمر حتي لبسها اللي مش مبين حتي رفيعه ولا تخينه
مشيت وراها من غير محس لحد موصلت لبيتها
خلص الحلم وسليم بيضحك وفرحان
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عدِت اخر ايام ف الاسبوع
وخلال الأسبوع ده كان سليم ديماً بيحلم بهاجر واخر حلمين
1 انو كان هيغرق وهاجر ندهت علي الناس عشان تسعدو
2 أن هدي قلعت فستان جميل جدا بس واسع عليها وادتو لهاجر
واخر حلم لهدي انها قلعت فستان جميل اوي بس مش مقسها
عدة الوقت وجه يوم المقابله
وبعد السلام والكلام اللي احنا عرفينو سابو سليم و وهدي لوحدهم
العمه ف المطبخ بتكلم هاجر ع التليفون
العمه : هاجر انتي فين ؟
هاجر : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
العمه : ماشي بعد كده هقول التحيه انتي فين بقا
هاجر : رُبعايه واكون عندك
العمه : تمام
هدي وسليم
هدي : ممكن ترفضني ؟
سليم : نعم !
هدي : انا مش عايزه ارجعلك واحلام الاستخاره كلها ضد الموضوع
سليم : والحل ؟
هدي : اول امبارح حلمت بيك ، انت جيت عندنا بس خت اختي ومشيت
سليم : ومين اختك دي وكانت فين واحنا مخطوبين وبعدين لو انتي مش عايزاني قبلتي اجيلك ليه ؟
هدي : عشان عمتي تعبانه وهي عايزه كده وعارفه كمان أن بباك عايز عمتي ، انت تستاهل حد احسن مني
وفالوقت ده دخلت عليهم وانا لبسه بنطلون جيب واسع كشمير وچاكت جينز علي طرحه كشمير نزله من قدام وقلت من باب الهزار سمعليكووو انا جيت يالي هنا
العمه : وطي صوتك الناس جوا وبعدين عايزه اقولك حاجه ، انتي متعرفيش اللي كان خطيب اختك صح
هاجر : يعني مش عارفه اني لسه جايه الجيزه قريب يعمتوو
العمه: حلمت أنك ختي فستان من اختك ، ربنا يستر (حلو اوي الفستان المشترك ف كل الاحلام ده 😂🤍)
هاجر : اللي ربنا عايزو هيكون مش يمكن يعجبني واخدو فعلاً🙃🤍
العمه : طب بطلي هزار وادخولي سلمي
هاجر : حاضر
دخلت بكل عفاويه السلام عليكم
سليم : وعليكم السلام ، انتي!
هاجر : انت !
هدي : انتو تعرفو بعض ؟
سرحت انا والاستاذ سليم اللي كان جاي يخطب اختي نرجع سوا فلاش باك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
كنت في المستشفى
سليم : مش براحه علي ايدي ؟
هاجر : بقولك ايه مش عشان عندك مرسيدس و لابس بدله ونضاره شمس وباين عليك جامد جمودن كده انا هسكت لاء لاء
سليم : انتي علقتي متخلصي
هاجر : بقولك ايه اسكت خليني اشوف شغلي
سليم : بقولك ايه انتي في حد فحياتك ؟
هاجر : واللهِ ولا سبت يخويا
سليم : كمان دمك خفيف
هاجر : بقولك ايه انا خلصت اتكل ع الله
سليم : عارفه انا حلمت بيكي
هاجر مبلمه : ....
سليم بابتسامه : سلام يحب
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
كنت ماشيه بسرعه
وفجئه كانت عربيه هتخبطني
هاجر : هااا ايه ده متخبطني احسن
سليم نزل من العربيه : وحشتيني يبسكوته
هاجر : هو انت !
سليم : مقلتلك انتي ليه 🙃🤲🏻
هاجر :طب روح من وشي دلوقتي عشان العفاريت بترقص حواليه
سليم : علي فكره حلمت بيكي امبارح كمان
هاجر : ....
سليم :سلام يحب
&&&&&&&&&&&&&&&&
كنت قدام البحر وسرحانه
سليم : انتي بتيجي هنا كتير ؟
هاجر : انت بتطلعلي منين
سليم : تعرفي اني حلمت بيكي
هاجر : بص يباشا انا معنديش بربع جنيه ثقه ولا فيك ولا ف الشباب، ف جو حلمت بيكي وشوفتك وبحبك وهتجوزك ده عند الحج فلبيت مش هنا ، عن اذنك
سليم مسك ايديها : استني هنا
اولا انتي نصيبي وهتشوفي
ثانيا وسعي لبسك شويه طولي طرحتك انا لمه اجي عشان اخدك هتكوني ف بدايه كويسه من الالتزام
وثالثاً هنتقابل تاني مش عارف اذاي بس احلامي مبتنزلش الأرض ابداً
رابعاً انا مش ذي باقي الشباب يهاجر ، عايز اقولك اني بعشق اسمك ، اسف اني مسكت ايدك عن اذنك
هاجر بذهول بدئت تفكر وفجئه بقت تلبس واسع وبتصلي وبتتغير وكل ده ف اسبوع
باااااااااااااك
سليم : انا موافق اخود اختك
هاجر وهي سرحانه: هاا
هدي : ارجوكي وفقي انقظيني انا لو اتجوزت سليم هغرق
هاجر : اكيد مش هوافق هو كان جيلك انتي
سليم : هاجر موافقه تتجوزيني
هاجر : هوا انا مينفعش
سليم : صلي استخاره وهنفضل مخطوبين فطره وبعدها قرري انا الاسبوع ده مبطلتش ادعي انك تكوني نصيبي فقيام الليل
هاجر : موافقه
مشيت الأحداث واتخطبت انا وسليم لبعض وفضلنا مخطوبين شهر
عرفت ف الشهر ده حاجات كتير
اد ايه هو انسان ملتزم مع ان الملتزم مبيكلمش بنات وديماً في حدود بس الالتزام مش مره واحده الالتزام درجات
عرفت انو انسان كريم جداً ومحترم ، عرفت اد ايه هو بيحبني ووقت مبنزعل بيتصرف اذاي وذي كل انسان في عيوب كان عصبي شويه بيغير بطريقه رخمه رغاي سكتين تلاته كده ، بس اللي انا عايزه موجود وأخيراً أيقنت إن ربنا شايل لكل واحد حاجه اكبر واحلي وأغلي من اللي احنا عايزينها
سليم : هاجر مش هتخلصي وتيجي بقا
هاجر : جايه حالاً
تمت بحمد الله
لقراءة اسكريبت من هنا