قصة من نظرة عين
البارت الرابع 4 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
سارت أمل على الطريق الزراعى من أول البلد طريق ترابى وعلى اليمين الاراضى الزراعية والشمال ترعة مياة يستخدمها لرى الأراضى الزراعية أخذت تفكر ماذا تفعل لتظهر حراسة جاسر حتى أتت لها فكرة ،،،سارت تمشى عادى وتصنعت أنها وقعت فى الأرض كأن شئ ما فى الطريق تسبب فى ذلك أمسكت رجليها وقالت بتصنع أةةةةةة رجلى رجلى أةةةة
أتصل الحارس بجاسر وبلغة يساعدها
ترجل ليها الحارس متنكر بجلباب فلاحى وقال مالك يا ست فى حاجة
أبتسمت أمل بمكر ،،،،فهى تعرف أن عادات البلد لا يستطيع أحد من رجال البلد أن يلمس سيدة وأن هذا الراجل جلس لمستواها وطريقة كلامة مش من أهل البلد وأمسك إيدها لكى يساعدها لكن أمل ابعدتة بهدوء وعدت الموقف وحفظت ملامح الراجل وسارت تعرج بتصنع لبيتها وهى منتصرة
________
[فى مكان ما ]
سيد/ زين كفاية شرب وركز معايا
زين/ أوووف أرغى
سيد/ فى مصلحة حلوة ،الراجل إللى متكفل بيك إللى أسمة جاسر بية راجل الأعمال المشهور دة
زين أرتشف بؤ من زجاجة خمر وقال" مالة الزفت دة
سيد/ نسرقة
زين شرق وكح وقال له بصدمة نسرقة،،، عمرى ما عملت كدة ولية الراجل بيصرف عليا
سيد/ أنت لسة شتمة ،،وأول مرة أية انت ناسى فلوس الدار إللى سرقتها
زين/ أيوة علشان كل م أهرب من الدار يجبنى لكن أسرقة لااااا ،،مش كل شوية تفكرى بفلوس الدار ،،،أنت واخد منها نصيب الأسد على الجاهز
سيد/ أسمع بس إللى ذى دة فلوسة مش فى البنوك
زين بتركيز/ أمال فين
سيد بجشع/ فى البيت ،،خزنة بيتة مليانة أكيد وأكيد فيها دهب وألماظ ومليانة خيرات
زين اعتدل فى وقفتة يترنح بسكر وهو يفكر بكلامة
وسيد واكل دماغ زين
هل زين يسرق أبوة 🤔🤔
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________________
[فى شركة جاسر
مكتب حازم]
هنادى واقفة بخوف وحازم أمامها وبينهم طاولة الأجتمعات،
هنادى/ أعقل يا حبيبى أحنا مش فى بيتنا حد يدخل علينا
حازم/ حبيبى وعايزانى أعقل وأخذ يجرى وراها حول الطاولة
هنادى بخوف/ حازم بطل جنان لما نروح
بيتنا عيب أنا هنا مهندسة مش مراتك
حازم بمكر / فى البيت مراتى وهنا فى الشغل عشقتى ثم أمسكها وحاصرها وقال بحبك أووى كدة تنزلي الصبح من غير فطار تفطرى العيال وانا لا ،،خلاص جاسر ويامن أهم منى
هنادى بعشق/ صعبت عليا جيت متأخر باليل
حازم/ قبل خدها ،،،،،جوزك مش فطر ينفع
هنادى حاوطت رقبتة وقالت بدلع عارفة هتنزل من غير فطار ،،،،جايبة معايا سندوتشات بيض بالبسطرمة ولانشن ليك عارفة بتحبهم
حازم بمشاكسة/ بيض بالبسطرمة ولانشن ينهار بووومب،،وأنتى فطرتى
هنادى بضحك / تعرف عنى كدة تؤتؤ مش ناقصة بووومب فى المكتب هههههه أفطر جنبة بخيار
حازم/ نحلى الأول
عقدت هنادى بين حاجبها وقال مش معايا حلو
حازم / أزاى يا جميل أمال دى أيه وانقض على شيفاها
نسبهم بقا عيب علشان مش هنخلص من قلة أدب حازم 🤭
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
【فى مكتب جاسر】
اووووف راح فين الزفت دة ،،،، دماغى مش رايقة ليك يا زين الدار مش وحشة كدة علشان تهرب منها لافيت عليك الكباريهات والشقق المشبوهة أنا حافظ مكانهم وبرضو مش موجود فيها عارف نهايتى على إيدك يا أبن زينة ال*****
___________
قطع رنين الهاتف كناري الحب هنادى وحازم وهما بيفطوا ،،
اتنفض حازم فى وقفتة وخرج بالتليفون فى بلكونة المكتب وقال عارفت مكانة بجد فين
/ في شقة مشبوهة
حازم/ عنوانها
/٠٠٠٠٠٠٠
حازم / دى جديدة أول مرة أسمع عنها
/********
حازم/ عارفت مكانه بس دى باين بيئة
/ ٠٠٠٠٠٠٠
أغلق حازم الخط وبيلف وجد هنادى فى وشة وعقدة زراعيها على صدرها وعينها غضبانه 💢 فقال فى أية مالك
هنادى/ شقة مشبوهة وعارف أماكنهم لا دى شقة جديدة وبيئة، ،رجعت تانى للقرف دة
حازم بحدة/ هنادى علشان بحبك وبسكت تستغلى دة وتعلى صوتك عليا فهمتى غلط
هنادى/ لااااا صح عايز تعك بعيد عنى انت وعدتنى توبت
حازم بحزم/ هنادى أنتى اتغيرتى بجد فين هنادى العبيطة الهادية العاقلة
هنادى ببكاء / البركة فيك بتخونى عااااا
وقبل خروجها من المكتب حضنها وربت على ظهرها من أعلى لأسفل وقال لو بخونك مش **** معاكى وأنتى فاهمة قصدى ،،لو بخونك مش اهتم بيكى لو بخونك قلبى مش يوجعني بدموعك أزاى وطول اليوم معايا فى الشركة و بالليل بايت فى البيت ولما بخرج وتكونى معايا او على الفون وهريانى اتصال ،،،،، حاسة معاملتى اتغيرت معاكى المفروض أنا إللى أزعل مش انتى يا هنادى ،،ثم ابعدها من حضنة وأعطى له ظهرة وأخذ يخرج غضبة منها فى دخان سيجارة
شعرت هنادى أنة محق فى كل كلمة ،،أخذ تعض على اظافرها من شدة أحراجها مسحت دموعها ولفت زراعها حوالين وسطة وسندت رأسها على ظهرة وقالت أسفة حقك عليا
تنهد حازم ولفها لحضنة وقال وهو ينظر لعيونها وخبط على دماغها وقال أقسم بمن وهبك جمالك ورقتك أقسم بمن جعلك هديتى وتوبتى على إيدك أن من يوم ظهروك فى حياتى وقبل اعترافى بحبك وطلبك للجواز مش لمست واحدة ولا ألمس غيرك وحيات عيالنا جاسر ويامن بلاش التعاسة تدخل بينا خلينا كدة سند وحماية لبعض
حضنتة هنادى وكأن كلامة جعل قلبها يستريح
وهنا دخل جاسر المكتب ،،،بعدت هنادى وخرجت من المكتب جرى لمكتبها مكسوفة
حازم وقد رجع لطبيعتة/ فى أى أنا بدخل عندك كدة
رفع جاسر حاجبة لية.
حازم/ أقصد أحمم أقصد أوووف عايز أية
جاسر/ تلفونك مغلق والسكرتيرة قالت انت جوا ومانع حد يدخل
حازم بضيق/ تقوم تدخل كدة، ،
جاسر / المفروض فى نيلة بيت مش كل مرة اقفشكم
حازم/ دى مراتى
جاسر/ فى بيت مش هنا وواخد راحتك أوووى أعمل المكتب أوضة نوم وأخلص
حازم/ ميفرقش معايا على فكرة كنت بصالحها
جاسر/ أنتم بتتخقوا علشان تتصلحوا
حازم برجفة فى عينة قال/ يبقا عينك الحلوة دة رشقت لما حكيتلك من يومين هى غايبة لية سرك باتع يا أبو عين القطط أنت ،،ثم سكت من نظرتة فهذا لقب أمل لة والحزن امتلأ عيونة
حازم ربت على كتفة وقال/ حقك عليا مش أقصد ربنا يجمعك بيها فى خير
أحم أحم كنت عايز أية
جاسر/ زين هرب عايزك تعرف مكانة
حازم بضيق/ الله يخربيتك أنت وابنك أسمع من شوية وانا وهنادى بنفطر
جاسر بملل/ أنجز مش كافية أبوك هو دى شركة
حازم/ أوووف،، من الأخر جالى مكالمة وعارفت أبنك فين فى شقة مشبوهة فى منطقة ****
عقد جاسر بين حاجبة/ هناك مفيش حتى لو فى دى شعبى
أية الارف دة
حازم/ دة نفس كلامى وهوب هنادى سمعت بقول شقة مشبوهة فكرت بروح هناك وقلبت الدنيا وكنت بصالحها وانت ذى الأضا حرجت البنية وفركشت اللحظة أشوفك مشحتف يا بعيد
جاسر/ أأف أيه الريحة الوحشة دى
حازم بتوتر/ مش منى ممكن منك وجبتها فيا
شدة جاسر من لياقة قميصة خلفة وخرج برا المكتب ومنها لخارج الشركة وركبوا عربية واحدة وهى عربة جاسر
تحت اعتراض حازم ووضعة أمام الموظفين حدث ولا حرج وحازم بيدعو الله أن بطنة لا تفضحة، ،يبدو البسطرمة والبيض واللانشن سرهم باتع هههههههههه
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
【فى شقة مشبو هة】
خرجت فتاة من الغرفة تحتضن جسدها شرشف خفيف تولول وتلطم على خدها
سيد أسرع ليها وقال فية أية
الفتاة بعويل/ الواد إللى جبتة فرفر منى شكلة مات لااااا مليش دعوة خدة بعيد عن هنا مش ناقصة مصايب يا جدع أنت قتيل وفى بيتى يالهووووى يالهووووى
سيد بتوتر وخوف/ هوووش أكتمى ازاى دة دخل معاكى كويس أدتيلة أية جوا
الفتاة بخوف وهلع/ برشام *****
سيد/ يا نهار أبوك **** دة شارب أربع أزاز بيرة ممكن يموت وسعى أشوف فية أية
وجرى لية بسرعة وجدة لا يرتدى شئ على السرير شد قميصة الملقى على الأرض وستر نصفة السفلى ووضع إيدة على قلبة نبضة ضعيف جدا لكنة غير واضح فأدرك سيد أن زين مات رجع للخلف من شدة المصيبة ووقع نظرة على بطاقة شخصية عليها بقايا لمادة بيضاء ألتقاطها وقال هو شمها
ارتجفت البت شدها هو من شعرها وقال انطقى أدتيلة أية
البت/ برشام **** وهرو ين.
سيد/ وأية تانى
البت/ بس
سيد زقها ماذا يفعل قال،،، جسمة مش اتحمل الشرب والشم والبرشام وال**** إللى كان بيعملة دة وأنهال على الفتاة بالضرب والسب قولتلك لسة خام محتاجينة شكلة حلو وينفعنا ومزاجك دة ضيعتي منى مسكب ملاييين
الفتاة/ أةةةةةة وأنا أعرف منين 😭😭
سيد/ إيدك معايا نتاوى الجثة دى بسرعة هاتى ثم حملة ووضعة على السجادة ولف السيجادة وحملها على كتفة
الفتاة/ على فين
سيد/ احطة فى البدرون وبالليل اخدة وأرمة فى المستودع ولا من شاف ولا من درى وهنا فتح سيد باب الشقة وهو يحمل زين جوا السجادة على كتفة وجد جاسر وحازم فهو عارفهم من التلفزيون وكمان عارف ان جاسر متكفل بزين
حازم/ نظر بعينة داخل المكان ومن شكل الفتاة عرف دى الشقة مقصدهم فقال عندكم تنظيف ولا أية لسة العيد مجاش ثم زقة للداخل وأغلق الباب
سيد بخوف/ عايزين أية يا
بهوات
جاسر بحدة/ زين جة هنا ومش نزل
لطمت الفتاة ثم سكتت من نظرة سيد ليها
سيد/ معرفش حد أسمة زين
جاسر/ نظر للفتاة ثم لسيد ثم شد البت من شعرها وشد الشرشف من عليها وقال واضح جدا كنتى بتعملى أية هتقولى فى زين ولا أعلمك الأدب
واقف حازم فى الطرف الثانى وأمسك الفتاة من زراعها وقال بين أسنانه ومع نظرة مختلة لولا حالف مش ألمس واحدة كنت فرمتك وجربت العشوائي هتقولى زين فين وإلا ،،
نظرت الفتاة بينهم ونظرها يجول بين جاسر وحازم الذى أخرج مسدسة يلعب بية على جسدها العا رى
جاسر بهدوء/ أظاهر مش هتقول ألتقط 🔪 للفاكهة وجرح زراعها وقال المرة الجاية وشك أو **** قولتى أية
حازم/ لو منك أقول جاسر بية مش بيهزر
نظرت الفتاة وهى بتصرخ من الألم لسيد الذى يقول بعيونة لها أوعى تنطقى
الفتاة٠٠٠٠٠٠٠٠
هل تقول أين زين أم تسكت ؟؟؟
_______
رجعت أمل من شغلها كالعادة لكن اليوم غير أى يوم رجعت حزينة ومهمومة كيف تذهب لأولادها هكذا جلست على جزع شجرة فى الطريق تبكى نعم تبكى أمل الجبل الراسخ انهز
ماذا حدث لأمل !!!!!