قصة من نظرة عين
البارت السادس عشر 16 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
(مر ٣ شهور )
حازم بغضب/ بلاش عياط مش فاضى أوديكى الإمتحان
آيلن/ دة أخر السنة
حازم/ عندى أجتماع مهم وأمك لازم تحضر هى كمان
آيلن بصراخ/ أروح مع أبية مصطفى
حازم بأعتراض/ لا مش يرضا ومش بأمن عليكى مع حد
آيلن/ مليش دعوة عايزة أمتحن،،،ثم جريت لمكتب مصطفى وهذا أول مرة تكسر كلمتة جرى وراها والشركة كلها أتفرجت عليهم
ودخلت مكتب مصطفى وأغلقت الباب بالمفتاح وهى بترجع بخوف من أبيها للخلف أنصدم ظهرها فى صدر شاب كادت تسقط فحاوط خصرها وهنا أنبهرت بشكلة ،،،خرج مصطفى من الحمام وجد الوضع هكذا
أتعصب حين وجد نظرة أنبهار من صغيرتة لتلك الشاب
أسرع ليهم وجذبها بقوة ألمتها و وبخها ،،زمت شيفاها بزعل وبكت وقالت كنت جاية أتحمى فيك توجعني وتزعقلى ،،، ثم فتحت باب المكتب بحزن وقالت لأبوها الذى شوية ويكسر الباب من الطرق مش عايزة أمتحن يا بابى
هدأ أبوها من حزنها وأخذ يتفحص جسدها برعب وقال بلهفة، ،مالك يا نور عينى
أنت يا زفت عملت فيها أي،،،،،
نظرت آيلن لمصطفى نظرة حزن ألمتة وقالت معملش حاجة أبية مصطفى مش بيزعلنى يلا على مكتبك يا بابى
مصطفى أدرك آن فى شئ كبير حاول يفهم فقال لة حازم أن اليوم أول يوم أمتحان ثانوية عامة ل آيلن وهو مش فاضى وقال مش مهم الإمتحان كدة كدة ملوش قيمة ،حاول يدارى مصطفى غضبة فهو يعلم آن موعد أمتحانها اليوم وبعد معرفتة أن آيلن جريت لمكتبة تحتمى فية وتجعله يذهب معها لأمتحان وهو خذلها وكمان دافعت عنة أتعصب بعد مناقشات قررت يوصلها لآمتحان الذى هيكون الساعة ١٠ صباحآ
(فى السيارة )
فرحة عارمة لمصطفى أول مرة ينفرد بيها وهى جالسة بجوارة وبتذاكر ولم يحاسبها أنها بين أحضان الشاب فهى نقية للغاية بل حاسب الشاب ،فقال وصلنا يا صغنن
آيلن/ خايفة أووى ياريت بابى معايا يطمنى
أمسك هو إيدها لأول مرة وقبلها بشغف وقال أنا جمبك وقبل أى حد ربنا معاكى حلى السهل والصعب سبية لأخر خلى بالك الدارسة ليكى مجرد تسلية علشان تضيعى وقتك أنتى مش محتاجة شهادة علشان تشتغلى وتأكلى نفسك ،،
آيلن عقلها مش مترجم إللى بيقولة نظرت من الشباك وجدت البنات واقفين مجموعات مع أصحابهم وهى مش عندها ومسحت دموعها حاول مصطفى يفهم سبب هذة الدموع فشل وأدرك خوف من الامتحان وعند فتح باب المدرسة نزل هو من العربية متجاهل شكلة ونظرات البنات لية والناس فهو لا يحب الأختلاط بالبشر ومن أجلها فعل ذلك ،،،،فتح ليها باب السيارة وأنزلها برفق فهى ترتدى ملابس مثل أمها هنادى ينقصها النقاب رغم الغناء الفاحش إلا هنادى محافظة على أستيل اللبس والأحتشام ليها ولبنتها التى تجحبت فى الصف الثانى الاعدادى فهمتوا قصدى لية علشان كبرت 🤭أحم أحم ،،،
نزلت آيلن ووضعت شنطتها الباج على ظهرها وسارت بجوارة وهو حاضن كف إيدها بين كفة وبالقوة أدخلها لجنتها بسبب رفض أمن المدرسة دخولة ثم طمنها وخرج لعربيتة ينتظرها ومعة عربتين من الحراسة بأمر من حازم أبوها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
مر الوقت وفتح باب المدرسة ترك سيارتة وأنتظر أمام الباب متجاهل نظرات الناس لة، البنات خرجت والزحام خف أين هى لم يتردد شاور للحراسة أن تقف على باب المدرسة لو خرجت يتصلوا علية وأقتحم هو المدرسة مثل المجنون لمقر لجنة الإمتحان بتاعتها وجدها فارغة أخذ يبحث عنها داخل اللجان فارغة من البنات أين هى ،، أتصل على قائد الحرس لم تخرج وهوأثناء مدة الإمتحان باب المدرسة مش أنفتح وملهاش باب تانى واقف فى حوش المدرسة وعيونة تجول ويلف حولين منة وكأن الكرة الأرضية هى التى تلف بسرعة ،،صرخ من قلبة بأسمها لدرجة طار الطير من الشجر من قوة نبرتة
أتى لة الفراش
【عامل المدرسة 】 وحاول يكرشة لكى يغلق المدرسة لكن هيهات الآن مصطفى فى أشد حالات الغضب
أين إيلن ؟؟؟؟؟؟
_______
ألو
ماسة/ مين
محمد/ ألو
ماسة/ تقول مين ولا أقفل
محمد/ أنا إللى ضيعت فى حبك سنين ألو
ماسة بعشوائية/ جرى أي يا ابن********* يا ******* فاكرنى شقط وألو بصوت البقرة يا محنو ،،،ولااااااا دة أنا أرجل منك عارف لو اتصلت هنا تانى لكون ****)))))) أتفوة عليكم عالم ****** وأغلقت الخط
محمد نظر للفون نظرة بلهاء/ يا نهار أسود دى قالت ألفاظ أنا الشاب أتكسف أقولها ،ههههه عجبتينى يا مجنونتى، ،ثم أتصل عليها حتى يتلذذ بعصبيتها علية ،فقال عارف يا بنت لو مش سكتى أعمل فيكى أي
ماسة/ متقدرش تعمل عارف لية
محمد بتلذذ/ لية
ماسة/ أنسل شبشبى على نفوخك يا*******
محمد بمكر/ ممكن على قلة أدبك دى يا ناقصة رباية أخلص على حبيب القلب
شهقت ماسة وقالت بخضة / محمد أوعا تقرب منة أكل كبدك،،
محمد بفرحة فهو لحد الان مش عايزة تقول موافقة علية وبتقاوح رغم أنها زرغطت لنفسها لأنها تصنتت على كلامة مع أبوها ،،
محمد/ إللى أقولك علية تعملية
بتحبية
ماسة بصدق/ أيوة
محمد براحة/ أحضنية فى بيتة
ماسة / بابا يموتنى
محمد/ خلاص أخلص علية ودة عقابك على قلة أدبك سلام
ماسة بتسرع/ لا خلاص الله يخليك هنفذ إللى قولت علية أنت مين حضرتك
محمد/ حضرتى القط الأسود دلوقتى لو شفتيه أحضنية ولا أقولك روحى بيتة هههههههههههه وأغلق الخط
لطمت هى على وشها وجريت لأمها أنها تريد تزور خالتها أمل فرصة اليوم إجازتها ومفيش شغل وهى وحشتها وبعد نصف ساعة وصلت ماسة فيلا جاسر واقتحمت الفيلا جرى ولا أحد من الحراسة يعترضها رنت الجرس وتطرق على الباب فى آن واحد فتحت الخادمة وأتفزعت أمل من شكلها وقالت ،،فى أي أمك بخير وأبوكى
تعصب جاسر/ متجبيش أسم راجل تانى على لسانك ،،،،تجاهلتة أمل وقالت أنطقى يا بت مالك
ماسة مش قادرة تاخد نفسها من الجرى وعيونها تبحث عن محمد الذى نزل على السلم ،،زقت ماسة أمل خالتها فسقطت على رجل جاسر ،،وجريت لية تحضنة
أمل/ أوعا أنت مبتصدق، ،أوعا أيدك خلينا أقوم
جاسر بمكر/ خير وربنا بعتة ليا
أمل/ هههه طب وسع كدة أشوف بنت أختى قافشة فى الواد لية
لف محمد زراعة حوالين خصرها حتى لا تسقط على السلم وتتأذى،وهى تحضنة وتبكى
محمد/ يا أمولا بنت اختك بتتحرش بيا وفى بيتى يفضحتى
أمل/ أبعدى يا قليلة الأدب
ماسة/ لا القط الأسود يزعل ،،
نظر جاسر لأمل وضحكوا
جاسر/ أي يا محمد المفروض لقبك دة محدش يعرفة أبقا غيرة يا حضرة الرائد
أبتعدت ماسة بصدمة وقالت لقبك أنت القط الأسود
محمد بغرور/ أيوة
ماسة / أبن ******** وضربتة
جاسر بحب فهو يعشق ماسة/ أستنى لما أمشى وأشتمى
ماسة بأحراج/ أسفة ياعمى وحكت لة موضوع المكالمة
جاسر/ ههههههههههه جديدة وحلوة إللى يشوفك يقول عاشقة وأنتم أخوات ومش بطيقوا بعض
محمد بقوة/ لا مش أخوات أتقدمت ليها وأبوها وافق وهكتب الكتاب قبل سفرى للمهمة فى سيناء
جاسر بغضب/ وأنا معلمش رجل كرسى قدامك مفيش جواز
ماسة بحزن/ بحبة يا عمى قوى هو فاهم ماسة 😭😭
أمل/ خلاص بقا يا جاسر وبعدين دى بنت أختى ودخلت أتحرشت بالواد أستر عليهم وجوزهم
محمد/ الله عليكى يا أمولا ثم أرسل ليها قبلة فى الهواء
جاسر بغل/ بعد إللى عملتة وأمولا وتبوسها مفيش جواز
محمد بصدمة جرى وراه وقال دى بوسة فى الهوا يا جاسورة أستنا
ماسة/ بحبة يا خالتى
أمل/ أتوكسى بقا يا مفضوحة،،،،، ،،ثم شدتها من أذنها فوق الحجاب وقالت ،،،بت حضن أبنى حلو
ماسة بهيام ووجع / أوووى
ضحكت أمل وقالت بثقة/ طبعآ طالع لأبوة والنبى لتكوني من نصيبة عمك جاسر معترض أن محمد مش أحترمة وكلم أبوكى من غير أذنة غير كدة جاسر بيحبك أنتى الوحيدة فى أخواتك علشان شبهى لعلمك من زمان عايز يجوزك لمحمد وأنا رافضة
ماسة / ليييية
أمل/ أنتم ذى القط والفار وكوارث مع بعض معرفش بقا أن دة لهليب الحب أخخخخ أوعدنا يارب
عقبالك يا مصطفى يا ابنى
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
(فى فيلا رضوان )
أتفزعت زينة وبجوارها شاب أصغر منها وقالت ألبس هدومك بسرعة جوزى وصل
الشاب/ أنتى قولتى مسافر
زينة/ معرفش رجع لية عربيتة وصلت ثم قفزت من السرير
الشاب/ عايز فلوس
زينة/ حاضر ،،ألبس بسرعة وأستخبى فى البلكونة لحد ماشوف أخرجك أزاى
،،__
رضوان/ مالك مش على بعضك لية
زينة بتوتر / خضتنى قولت جاى بكرة
رضوان/ خلصت شغلى بدرى ،،،أي دة حد معاكي
زينة بتوتر وعينها على البلكونة/ حد حد مين
أمسك رضوان كاسين من الخمر وقال بيعملوا أي هنا فى غرفة نومى
زينة بلجلجة/ صاحبتى كانت هنا وبنتكلم فى موضوع شخصى وطلبت تشرب وشربت معاها فيها حاجة دى ،،ثم تصنعت البكاء وقالت أخونك مثلا وجايبة شاب لهنا مستحيل أنا اتغيرت يا حبيبى وحيات دارين محصل
أنهز رضوان/ دارين هى فين يا ترى عاملة أي عاشية أزاى حية ولا ميتة لو أعرف مين إللى خطفها ،مين إللى وصلها لبيت الدعا رة ،،،أنسفة
بلعت هى ريقها وقالت نصيبها كدة تعالا أدخل الحمام تستريح من السفر ودفعتة للداخل وبسرعة خرجت الشاب من البلكونة للخارج
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
فى المدرسة ومازال مصطفى هيتجنن فين آيلن،أتى لة أتصال من حازم أبوها
٠٠٠٠٠