قصة فتاة بالنقاب تجملت البارت السادس 6 بقلم مريم محمد









قصة فتاة بالنقاب تجملت

البارت السادس 6

بقلم مريم محمد


استيقظت سلسبيلا وارتدت وصلت الضحي وخرجت وجلست تفطر مع العائله

سلسبيلا: صباح الخير يا قوم

الجميع: صباح النور

عائشه: افطر يا سلمان روح هات تيتك وأماني 

محمد: متتأخرش علشان صلاة الجمعه 

سلمان: حاضر

سلمان وهو ينهض: الحمدلله انا ماشي

سلسبيلا بغمزه: مالسه بدري هوا انت لحقت تأكل

سلمان: سلسبيلا يا حبيبتي اسكت وخليك في حالك علشان هزعلك ها انت فهماني صح يار روحي 

سلسبيلا: خلاص ياخويا خلاص الطيب احسن انا مالي بيك انا غلطانه اني قلبي عليك وتغمزه له 

نظر لها سلمان بغضب وخرج وكانت سلسبيلا تكتم ضحكتها وما إن خرج سلمان حتي اطلقت سلسبيلا ضحكاتها بقهقه حتي المتها بطتها

عائشه: في ايه ياسيلا ايه الضحك دا كله 

سلسبيلا: اسفه يا عائش بس بحب اهزر مع سلمان 

سلسبيلا: ربنا يهديكم يارب

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نروح لمكان تاني 

كانت اروي ساجده علي سجادة صلاتها وتبكي وتقول: يا رب انا فاتني كتير يا ريت عرفت الطريق دا من زمان يا ربي علي الراحه اللي انا حساها يا رب متحرمنيش من السجده الجميله دي يارب كن معي دائما يارب اهدي اخي هو كمان ارزقه بزوجه صالحه يارب 

انتهت اروي من صلاتها ومناجاتها لربها واخذت مصحفها تقرأ فيه انتهت من القراءه وجدت احمد جالس علي السرير بهيئة الجذابه 

اروي بشهقه: انت هنا من امتي

أحمد: من بدري لما كنت بتصلي

اروي: طب مش تكح خضتني

أحمد قام وجلس امامها علي الارض مما جعل اروي تنصدم واخذها في حضنه: عامله ايه ياحبيبتي في حياتك الجديده دي ودراستك في حاجه واقفه معاك

اروي: الحمدلله كله بخير يا ابوحميد

أحمد: ابو حميد ايه القرف دا قومي ياختي خلينا نفطر ماما مستنياك قومي وبيشدها من علي الارض

نزلوا فطروا مع مامتهم نورهان كانت سعيده جدا بيهم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اوقف سلمان السياره واتصل بجدته 

سلمان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامله ايه يا احلي رغود

رغد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمدلله انت عامل ايه 

سلمان: بخير الحمدلله يلا انزلوا انت مستنيكوا تحت في العربيه

رغد: تعالي اطلع احنا جاهزين 

سلمان: لا انزلوا

نزل سلمان وسلم علي جدته واحتضنها وفتح لها باب السياره وذهبوا

سلمان: عامله ايه يا أنسه أماني

أماني: الحمدلله يا بشمهندس حضرتك عامل ايه 

سلمان: الحمدلله بخير 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تيتااااا كان هذا صوت سلسبيلا وهي تجري تحتضن جدتها وتقبل رأسها 

سلم الجميع علي الجده واماني

أماني: امال خالو فين يا عائش 

محمد هو ينزل من علي السلم: انا اهو يا قلب خالو 

ذهب اماني وسلمت عليه: وحشتني اوي يا خالو 

محمد: يا بكاشه انا كنت بكلم امبارح 

اماني: لا بجد وحشتيني 

عائشه: خالو بس اللي وحشك

ذهبت اماني واحتضنها: انت اللي في القلب يا عائش

عائشه: انت قلب عائش

سلمان جالس مراقب عائلته بابتسامة 

سلمان: يلا يا بابا الصلاه وذهبوا للمسجد نظر سلمان الي الخطيب الذي يخطب بصدمه اذا هو صديقه مازن الذي سافر منذ زمن طويل نظر له مازن وابتسم حتي ينهي الخطبه

مازن: بسم الله والصلاة علي رسول الله اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد ثم اما بعد

احنا دلوقتي في زمن فتنه عظيم وينبغي علينا الاقتداء برسول الله صلى الله عليه وسلم وصحباته الاكرم وعندي لكم قصة صحبي احبه جدا وهو سيدنا بلال بن رباح كان بلال حبشي الاصل وكان عبد في قريش وعندما اسلم عذبه سيده اميه بن خلف كان لا يبقي عليه من ملابسه إلا مايستر عورته ويسلسه اميه بالسلاسل ويلقيه في الصحراء في الحر الشديد ويقول له سب محمد وارتد عن دينه وانا اترك تخيلوا يكون رد سيدنا بلال ايه يقول له بل أحد أحد كانت الكلمه دي تعفرت اميه فيديه ياعيني للاطفال والسفهاء ويشدوده في شوارع مكه ويعذبه ويقول له اميه اتراجع وهو لا مستحيل ويقول أحد أحد طب هنا كان ممكن سيدنا بلال يقول ويسبه اميه وسيدنا بلال يكون لسه مسلم لان احنا عارفين اللي بقول كلمه الشرك علشان مضغوط وقلبه مطمئن بالإيمان عادي بس سيدنا بلال معملش كدا واستحمل العذاب عارفين ليه  لانه مرضيش يشمت الاعداء فينا نحن المسلمين واحنا دلوقتي بتعمل ايه بنعمل العكس تماما الاعداء مسيطرين علي دمغنا واحنا ماشين وراهم النساء كسيات عاريات في الشوارع وشبابنا ماشين وراء المخدرات يا حسره علينا يا حسره واجب علينا دلوقتي نتعلم من الصحابه لا نجعل الاعداء يشمتوا فينا كما فعل بلال

اقول قولي هذا واستغفر الله لي ولكم واقم الصلاه


احتضن سلمان مازن  : ليك وحشه والله جيت امته

مازن: النهارده وسلم علي ابو سلمان 

سلمان: طب تعالي اتفضل معنا 

مازن: لا يا صديقي مره تانيه علشان الجماعه مستنين في البيت

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كان سلسبيلا تمازح جدتها

اماني: الحقي يا سلسبيلا 

سلسبيلا: في ايه

اماني: الامتحانات الاسبوع اللي جاي اول يوم يوم الثلاثاء ومحدش قال انه هيراجع علي المنهج الا الدكتور احمد 

سلسبيلا: يوم ابيض مادة الدكتور عمار ضيعه فيها 

أماني: وانا كمان 

سلمان بتدخل: مادة ايه

سلسبيلا: مادة........ 

سلمان: تمام هراجعلكم عليها انا كنت بحبها 

سلسبيلا: ربنا يبارك في يا احلي اخ في الدنيا 

سلمان قبل جبهتها: ويبارك فيك يا حبيبتي 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في الصباح 

دخل أحمد الشركه واستغرب الجميع انه اتي مبكرا فهذا ليس من عادته

احمد للسكرتيره: سلمان وصل

السكرتيره باحترام: ايوا يا فندم لسه واصل وفي مكتبه 

سلمان: تمام خليهم يعملوا لنا قهوه ويبعتوهلنا في مكتب سلمان 

السكرتيره: حاضر يافندم

سلمان: ادخل

أحمد: عامل ايه

سلمان باستغراب: الحمدلله غريبه يعني جاي بدري 

أحمد: عادي قولت أعدي عليك قبل ما اروح الكليه علشان عامل للطلاب امتحان علي مادتي النهارده

سلمان: الله يكون في عونهم

أحمد: بقولك يا سلمان عايز اتجوز 

ترك سلمان القهوه من يده ونظر لأحمد بصدمه ممزوجه بفرح

سلمان بسعاده: قول والله 

أحمد: والله 

سلمان: هي مين ونروح نخطبها لك علطول وبعدين ايه اللي غير رأيك فجاءه

أحمد: ماهو بعد الامتحانات هنجي نشرب شاي عندكم

سلمان: انت قصدك سلسبيلا 

أحمد: أمال مين غيرها

سلمان: انا ملقيش ارجل منك لأختي بس هي لسه مخلصتش الكليه بس هشوف بابا وارد عليك تجي أمتي

أحمد: تمام  موضوع الكليه سهله ومش هنتجوز هي في الكليه وقول لبابك بعد الامتحانات 

سلمان: ماشي

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سلسبيلا: الامتحان كان حلو عقبال المواد التانيه

البنات: يا رب

رن هاتف اروي: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

نورهان مامتها: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انت فين 

اروي: لسه طالعه من الامتحان وكان حلو 

نورهان: طيب الحمدلله وسمعت ضحك البنات

نورهان: من جنبك 

اروي: سلسبيلا وأماني ونور صحباتي 

نورهان: عرفني علي سلسبيلا 

اروي: سلسبيلا امي عايزه تكلم وبتحب من كلامي عليك

سلسبيلا: كدا يا رمضان تتكلم عليا في ضهرك

اروي وامها ضحكوا

اروي: ههههههههههه انت فصله خدي يختي

سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

نورهان: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامله ايه يا حبيبتي 

سلسبيلا: الحمدلله بخير ياطنط وحضرتك 

نورهان: الحمدلله ياحبيبتي نفسي اشوفك يا سلسبيلا 

سلسبيلا: إن شاء الله نتقابل يا طنط 

نورهان: إن شاء الله يا حبيبتي حبيت اشكرك يا حبيبتي 

سلسبيلا باستغراب: تشكرني علي ايه

نورهان: ان خليت بنتي تتغير 

سلسبيلا: إنما نحن اسباب يا طنط انا بس سبب الهدايه من عندي الله واكيد بنت حضرتك ربنا علم فيها خير علشان كدا هداها واشكري الله لانه سبحان وتعالي هوا اللي هداها

نورهان: كلامك جميل يا سلسبيلا ربنا يبارك فيك 

سلسبيلا: ويبارك فيك يا طنط

انهت نورهان المكالمه مع اروي 

ونظروا وجدوا احمد اتي عليهم وشار لاروي من بعيد إنها تجي

اروي: نعم

أحمد: يلا علشان أنا هروح للبيت وهاخدك معايا 

أروي حاضر بس هعرفهم وذهبت اروي وودعت البنات وأحمد عينه منزلتش من علي سلسبيلا مستغرب هدومها اللي مش باين منها حاجه حتي عينها 

وكذلك سلمان اتي واخذ البنات وذهبوا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

وصل احمد وأروي البيت وسلموا علي والدتهم

أحمد: أمي عايز اتجوز 

نورهان بسعاده: واخيرا يا حبيبي ربنا يفرحك مين اللي هي بقا

أحمد: بنوتها بدرسلها في الكليه وصحبة أروي أسمها سلسبيلا

أروي بصدمه: سل مين

نورهان: خير ما اخترت ياحبيبي إن شاء الله تكون زوجه صالحه ليك 

أحمد: مالك مصدومه كدا ليه يا اروي

اروي: لان سلسبيلا مستحيل توافق عليك

أحمد بعصبيه: ليه يا ست هانم مستحيل وهي تطول واحد وي يتقدملها انا الدكتور احمد الدسوقي وصاحب شركات الدسوقي 

اروي: غرورك دا اللي هيخلها متقبلش بيك اصلا متفكرش

نظر إليها أحمد نظره اخرستها وقال: برضها او غصب عنها هتكون حرم أحمد الدسوقي (بيحلم أحمد دا ) 

نورهان: الامور مش بتاخد كدا 

قام احمد وذهب لغرفة متعصب من كلام اروي لانه متأكد ان كلمها صح

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سلمان وقف السياره امام العماره اللي فيها شقة أماني وقال: يلا 

نظر وراء لان استغرب بردوا ان سلسبيلا وأماني مش بيتكلموا من بدري ودي مش عادتهم لانه عارفهم بيحبوا الاك(البنات كلهم يا أخ سلمان مش هما بس) وجدهم نايمين

صحي سلسبيلا وقال: سلسبيلا سلسبيلا سيلا 

سلسبيلا: امممم

سلمان: ياختي قومي انت نمتي في العربيه قومي وصحي اماني علشان وصلنا قدام بيتها 

نزلت اماني من العربيه ووطلعت وهي مبتسمه من فعل سلمان وكيف إنه يخاف عليا ان تأخذ ذنب واحد بسبه

ــــــــــــــــــــــــــــ

وصلو البيت 

سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  ياقووووووووووووووووم جعانه عايزه اكل جعععععععععانه

سلمان وهو يضربها علي راسها: مالك يا مفجوعه براحه شويه 

سلسبيلا: ماما انا جعانه ومحدش حاسس بيا

عائشة: تعالي ياقلبي كلي


سلمان جلس بجانب والده: ازيك يا بابا عامل ايه 

محمد: الحمدلله يا حبيبي انت عامل ايه

سلمان: الحمدلله بقولك يا بابا أحمد صاحبي عايز يجي يتقدم لسلسبيلا بعد الامتحانات والصراحه قراءة في عينه الحب لها

محمد: ياااه ابن الغالي بس يا سلمان دا مش ملتزم واختك عايزه انسان ملتزم 

سلمان: الصراحه يا بابا الفتره دي شايفه بتغير وربما في المستقبل سلسبيلا تكون سبب

محمد: اللي فيه الخير يقدمه ربنا

سلمان: إن شاء الله.....



                  البارت السابع من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات