قصة اللغم
البارت الخامس 5
بقلم زينب احمد
ابتسمت له ميلان وأخذت منه المايك
ميلان: لا مش موافقه ولا يمكن اوافق علي واحد حقير زيك
صدم رشيد وفرح في نفس الوقت
تكمل ميلان ببرود وهي تلتف حول عيسي: ياترى عملت رهان علي كام واحده من الواقفين هنا
وياترى كان الرهان علي اي غدا ولا فلوس ولا عربيه
اصل لحد دلوقتي معرفش حقارتك وصلتك لحد فين
عيسي بحده: احترمي نفسك واعرفي انتي بتكلمي مين مش حته بت زيك معرفش جايه منين هاتيجي تعلمني الادب
تتجاهل ميلان كلامه وتذهب امام توفيق: قولي ياتيفا مش بيقولك كده برده...بقلم زينب أحمد رهانكوا عليا كان علي اي
توفيق: لا رد
ميلان بحده: انطق بدل ماالبسك مصيبه
توفيق بتوتر : عشرين دولار
ميلان بسخريه : يااااه عشرين دولار... دول يطلعوا كام بالمصرى ياتيفا
يجذبها عيسي من ذراعها: اتلمي بقاا واسكتي
ميلان ببرود: انا الي اتلم..بقلم زينب أحمد.. مهو صحيح الكل ساكت وبيتعاملوا معاك ويصاحبوك هاتتلم وتتادب ازاى
ميلان: بس اقولك الحقيقه الصادمه بالنسبه لك كلهم مصاحبينك مصلحه ااه بما فيهم تيفا الي وراك ده
خلي بابي كده يخسر شغله وعلاقاته ولا حد فيهم هايعبرك. ثم اكملت بسخريه: تيجي نتراهن
واكملت وهي تمثل التفكير: بس علي اي ياترى
هاقولك لو انت كسبت هاعطيك ال عشرين دولار
بس بالمصرى ااه انا بشجع عملة بلدى
ولو انا كسبت هاتمسح سلالم المدرسه دى كلهااا
مع انها وهي وسخه فهي تفضل افضل منك برده
عيسي بزعيق وهو يرفع يده ليصفعها: قولتلك اخرسي بقااا
ولكن هناك يد امسكت بها سريعا
ينظر كلا من عيسي وميلان ليجدوه رشيد
رشيد بسخريه: مستغني عن ايدك التانيه ولا اي
عيسي: انت متدخلش ومالكش دعوه
رشيد يقف امامه وخلفه ميلان: لا ادخل مش قريبتي وااه هي رفضتك صح..بقلم زينب أحمد لو شوفتها في اي مكان تلف وترجع تاني فااهم ولا افهمك بطريقتي
ثم مسك يد ميلان
وغادروا من المكان
سمع عيسي همسات وسخريه
عيسي بزعيق: امشوا يلا مش عاوز اشوف حد قداامي
..........................................
كان يسوق وهي شاردة
تتذكر كيف باعتها ميرفت ب500 الف والان رشيد راهن عليها ب 20 دولار
ميلان فجأه: وقف العربية
رشيد: انتي اتجننتي هاوقف ازاى
ميلان بصراخ: بقولك وقف
رشيد ركن العربيه بمكان فاضي
ميلان تنزل سريعا ثم تصرخ بكل مااوتيت من قوه
ثم تخبط رجلها بصخره علي الارض
رشيد يجذبها سريعا
رشيد: اي الي انتي بتعمليه ده بطلي هبل
ميلان بسخريه: هبل..بقلم زينب أحمد. اه فعلا هبل
انا حيااتي كلها هبل في هبل
رشيد: مالها حياتك ماانتي عايشه كويس
ميلان ببرد: لاجئه صح
رشيد بزعيق : يووه مكنتش كلمه قولتها في لحظه غضب
ميلان وهي تنظر بعيد عنها: هي مش كلمه هي حقيقه
رشيد بعدم فهم: تقصدى اي
ميلان: انا عاوزه اروح
رشيد: قبل مانروح عاوزك تكملي دراسة من البيت عيسي مش هيسيبك وهاياذيكي
ميلان تذهب لتركب: مش فارقه
يذهب رشيد هو الاخر ليركب ويدور الف سؤال في ذهنه عنها ماذا تقصد بحديثها انها لاجئه ايعقل ان جده كذب عليه
......................................................
مرت ايام ولم تخرج ميلان من الفيلا ولم تدرس جيداا بسبب ماحدث... كل شخص تقابله يراها سلعه ويقيمها اهي كذلك قيمتها فقط مال
واتي يوم قررت ان تخرج وتذاكر دروسها فهي ليست حرة لكى تحزن فهي ملك لموافي ويجب ان تدرس جيدا هذا ماقاله لها موافي في احد المرات
ونزلت لاسفل...بقلم زينب أحمد تقابلت مع رشيد ولكن لم تحادثه فقط ذهبت للمطبخ لتشرب بعض الماء فهي ليست سيده في المنزل لتطلب ماء ياتيها وهي جالسه
كموافي ورشيد
ذهب خلفها رشيد
رشيد باستفزاز: انتي بتعملي كده ليه هاا مش تحمدى ربنا علي الحياة الي عيشاها... ولا تكوني زعلانه علي عيسي وكنتي تتمني ميكونش عمل عليكي رهان
ميلان بهدوء: مالكش دعوه بيا يارشيد
رشيد: لا ليا انا عاوز افهم بتعملي كده ليه
ميلان: مش مهم تعرف...بقلم زينب أحمد احنا اغراب عن بعض وهانفضل اغراب
رشيد: ليه اغراب جدى بيقول عنك قريبتي يبقي لازم اعرف عنك كل حااجه
ميلان ببرود: انا مش قريبتك... ارتحت
رشيد: امال جايه هنا بتعملي اي وجدك مقعدك هنا ليه وفين اهلك..بقلم زينب أحمد . ازاى سايبينك كده
ميلان: بس يارشيد اسكت
رشيد: لا انا لازم اعرف انتي مين واهلك مين وبتعملي اي هنا انا مش عيل صغير هاتضحكي عليا
ميلان بهدوء عكس الوجع الذى تشعر به : اسال جدك متسالنيش انا
رشيد: وانا عاوز اعرف منك انتي
موافي بحده: في اي هنا... اي الي بيحصل
ميلان بسخريه من سكوت رشيد: قوله... اساله ولا خوفت
رشيد: ميلان تبقي قريبتنا ازاى ياجدى وبتعمل اي هنا وفين اهلها
موافي: مالكش دعوه بميلان يارشيد
رشيد: لا ليا دعوه اهتمامك بيها لدرجة بتجبلها مدرسين كل ده ليه...بقلم زينب أحمد واحده ظهرت في حياتي فجاه وبتقول قريبتي والمفروض اصدق صح
ثم يكمل حديثه وهو ينظر لميلان: فين اهلك هاا فين ابوكي وامك ولا جايبك من دار ايتام
موافي: بس يارشيد اسكت
تتركه ميلان وتغادر لكي لا تسمعه بقلم زينب أحمد ولكن يذهب خلفها ويمسك ذراعها
رشيد: استني هنا
موافي يبعد. رشيد عن ميلان
موافي بحده: ابعد عنها ومتسالهاش حااجه
رشيد بزعيق: وانا لازم افهم مين دى وليه عاايشه معايا تحت سقف بيت واحد
موافي بزعيق مماثل: لانها حفيدتي زيك
رشيد بصدمة: اي
موافي بهدوء: ارتحت
رشيد: ازاى يعني... بقلم زينب أحمد انت مخلفتش غير بنت وانا ابنها
موافي: كان ليها اخ اكبر منها من الام يبقي ابو
ميلان
رشيد براحه: يعني ميلان قريبتي فعلا... امال ليه قالتلي انها مش قريبتي
هنا نظر كلا من موافي ورشيد لميلان
نظرت لهم ثم غادرت للاعلي دون ان تتحدث
رشيد: هي مالها
موافي : عاوزك تخلي بالك من ميلان يارشيد وتدافع عنها
رشيد: حااضر متقلقش بقلم زينب أحمد ثم اكمل بفرحة: بنت خالي بقاا ولازم اخلي بالي منها
غاادر وترك موافي يفكر فيما سيقدم عليه الايام المقبله
..............................................
في اليوم التالي في المساء
نجاة: العشا جاهز ياموافي بيه
موافي: طيب قولي لميلان تنزل تتعشا معانا
نجاة: قالت مش جعانة ووراها مذااكره
موافي: طيب بعد العشابقلم زينب أحمد هاتي الشاي في الجنينه وابقي ناديها اتكلم معاها
نجاة: حااضر ياباشا
رشيد: جدى كنت عاوزك تشغل الكريدت
موافي: عشان تشترك في مسابقات الشوارع بتاعتك دى
رشيد: احم... معاد الاشتراك اصلا عدى..بقلم زينب أحمد . وبعدين مش عيب يبقي جدى موافي بيه وامشي بمصروف ملاليم كده
موافي: الملاليم الي بتتكلم عنها دى فاتحه بيت شهر كامل
رشيد: ايوه يعنى هاتشغل الكريدت ولا لا
موافي: هافكر... انا شبعت... بقلم زينب أحمد هاتي الشاي في الجنينه يانجاة ونادى ميلان
.................................................
في الجنينه
كان يقف شارد
الا ان اتت ووقفت بجانبه
ميلان بهدوء: حضرتك طلبتني
موافي دون ان ينظر لها: ايوا مبتنزليش تتعشي معانا ليه احنا دلوقتي عيلتك
ميلان بهدوء: انا مرتاحة كده
موافي: وانا مش مرتاح كده ياميلان اي مش مصدقه ان ابقي جدك
ميلان: لا رد
موافي: انا عارف ان عندك اسئله كتير بقلم زينب أحمد وعاوزه ليها اجابات بس مش هاقدر ارد عليكي دلوقتي
ميلان: هو سؤال واحد عاوزه اجابة ليه ؟؟
موافي وهو ينظر لها: اي هو
ميلان تنظر له ثم تقول ببرود: جدى فين؟؟
موافي بتوتر: اي ياميلان ماانا جدك
ميلان تنظرله وتقول بحده: جدى الحقيقي فين
جدى رأفت فين ياموافي بيه؟؟؟؟
موافي: ........
لقراءة جميع حلقات القصه من هنا