قصة أقدار الحب
البارت الحادي عشر 11والثاني عشر 12والثالث عشر 13
بقلم ريحانة الجنة
في الصباح أكمل صحي ونزل بس طبعا مش زي كل يوم تسنيم مش مستنياه ولا واقفه تحضرله القهوة ولا حتحضرلوا هدومه ولا عايزة تشوفه اصلا . بس كان قاعد مستنيها عايز يشوفها و يطمن عليها . ولما اتأخرت . طلعلها أوضتها وخبط وفتح الباب لقي الاوضة فاضية . نزل تحت بسرعة لدادا صباح .
أكمل : فين تسنيم يا دادا لسة بدري علي معاد الشركة هي حصلها حاجة .
صباح : وهي بتبصله بأرف واحتكار . ملكش دعوة بيها سيبها في حالها كفاية عليها اللي شافته . منك .
أكمل : دادا ارجوكي ارحميني انا اللي فيا مش في حد مش ناقص . قوليلي هي فين .
صباح : مش حقولك .
أكمل : راح لعمه بسرعة يسالوا فين تسنيم . عمي هي تسنيم راحت فين بدري كدة .
شوكت : سافرت السخنة
بتقول انهم كلموها امبارح وكان لازم تسافر تشوف في ايه .
أكمل : عرف انها سافرت علشان مش عايزة تشوفه بعد اللي حصل بس هو كان لازم يفهمها ويشرحلها اللي حصل . وقرر انه يسافرلها السخنة ويتكلم معاها.
في قرية السخنة .
تسنيم بتتمشي علي البحر وطبعا تسنيم جميلة حتي وهي حزينة وتعبانة وهي بتتمشي وشعرها الجميل طاير وراها بسبب الهوا كان فيه اتنين شبان بيتمشوا طارق وحازم . وحازم هو اللي كان عازم طارق علي القرية . وطارق رجل اعمال وباباه كمان رجل اعمال كبير. وطارق شاب وسيم جدا بشرة بيضة وعيون عسلي وشعر بني وشكله رياضي كمان . طارق اول ماشاف تسنيم . فضل مسهم ومش مصدق جمالها وفضل لتفف وراها ومتابعها لحد مامشيت .
حازم : مالك يا بني . فيه ايه تنحت ليه كدة .
طارق : وهو حاسس انه مسحور . مش ممكن انت شفت اللي انا شوفته.
حازم : ههههههه اه يا خويا شوفت كلنا عملنا زيك كدة اول لما شوفناها . جامدة صح .
طارق : جامدة ايه بس ايه الحلاوة دي هو في كدة ايه العنين دي مش ممكن عسل اوي .
حازم : بس خسارة مبتصاحبش . ولاحتي بتتجوز .
طارق : بتهزر . مش ممكن ده قلت انها اكيد متجوزة . دي متتسابش اصلا.
حازم : متعرفش بقي هي قافلة ليه من حكاية الجواز دي . حتي مش حنقول بتحب حد عمري ماشوفتها مصاحبة ولا مرتبطة بحد .
طارق :هي اسمها ايه .
حازم : تسنيم . وعلي فكرة دي بنت صاحب القرية .
طارق : معقول . دي بنت شوكت التهامي .. بقولك ايه انا حروح اكلمها .
حازم : ريح نفسك مش حتاخد منها حاجة .
طارق : لبس نظارة الشمس وعمز حازم . حتشوف ده انا طارق.
طارق جري ورا تسنيم لحد ماحصلها . ومشي قريب منها . تسنيم كانت ماسكة الفون وبتسمع الهاند فري . والتليفون وقع منها . طارق مد ايده واخده وادهولها .
طارق : بيديهولها وبيبص في عنيها . اتفضلي .
تسنيم :اخدتوا منه شكرا.
طارق : وهو باصص في عنيها . مش ممكن هو البحر قدامي ولا ورايا انا حاسس اني باصص للبحر ايه العنين الحلوة دي .
تسنيم : رفعت حاجبها . نعم ؟؟
طارق : هههههه اسف والله انا مش بعاكس . بس غصب عني عمري ماشوفت عنين حلوة كدة اعزريني
تسنيم : ابتسمت . انت جرئ اوي علي فكرة .
طارق : مش دايما والله . ومد ايده ليها يسلم عليها . طارق العوامري .
تسنيم :سلمت عليه . تسنيم التهامي
طارق : امممم صاحبة القرية صح
تسنيم : هههه لا طبعا بابا هو صاحب القرية مش انا .
طارق : اممم يعني لوعندي شكوة اكلم مين
تسنيم: شكوة ليه مين زعلك . عموما انا موجودة قلي
طارق : بصراحة حشتكي منك انتي .
تسنيم :انا ليه . ده انا حتي اول مرة اشوفك
طارق: ما هو علشان كدة . انتي بسببك . عنيا مش حشوف بيها تاني خلاص . من بعد ماشوفتك وشوفت جمالك .
تسنيم : اممممم . دي كمان مش معاكسة .
طارق : ههههههه لا بقي دي معاكسة . بس قلتلك اعزريني بقي
تسنيم : ابتسمت . ماشي . حعديها عن اذنك .
طارق : تسنيم . ثانية . ممكن اعزمك علي العشا النهاردة لو سمحتي اوعي ترفضي . واوعدك مش حدايقك ولااعكسك والله . بس بجد حزعل اوي لو رفضتي .
تسنيم :تليفونها رن رنه رسالة من اكمل .
أكمل : انتي فين بدور عليكي في القرية مش لاقيكي .
تسنيم : من غير تفكير . اه يا طارق موافقة نتعشي سوا . وكمان ممكن تتمشي معايا دلوقتي لو تحب.
طارق : ابتسم ابتسامة واسعة وفرح جدا . احب ده ادفع نص عمري واتمشي معاكي . اتفضلي .
ومشيت تسنيم مع طارق وبيتكلموا . وهي كانت قاصدة ده لما عرفت ان اكمل جه وكانت عايزاه يشوف طارق معاها . وفعلا أكمل راح علي البحر يشوف تسنيم لقاها بعيد ماشية مع شاب وبتتكلم معاه جري عليها وقرب منهم .
أكمل : تسنيم انتي هنا وانا بدور عليكي من بدري .
طارق : عقد حاجبه ومستغرب مين ده .
تسنيم :شايفة النظرات النارية بين اكمل وطارق . طارق العوامري . رجل اعمال ونازل عندنا في القرية . وده أكمل اخويا .
أكمل : بصلها بغيظ وبيجز علي سنانه
طارق :فرح انه اخوها. اهلا اكمل
اكمل : سلم عليه وهو نفسه يخنقه ومش طايقه . اهلا... تسنيم ممكن تيجي معايا عايزك في موضوع مهم .
تسنيم : بجفاء . لا مش دلوقتي انا لسة بتمشي مع طارق لما ابقي ارجع. يالا يا طارق
أكمل :مسكها من ذراعها وشدها . نعم تتمشي مع مين انتي اتجننتي ولا ايه
طارق : مسك ايد اكمل . اهدي يا أكمل مش كدة ده مش اسلوب تتعامل معاها بيه
أكمل : وانت مالك انت خاليك في حالك .
تسنيم : وبعدين انت عايز ايه يا اكمل دلوقتي
أكمل : امشي معايا بسرعة انا مش طايق نفسي
تسنيم :وهي مضايقة ومش طايقا أكمل . طيب معلش يا طارق . انا لازم أمشي دلوقتي ونبقي نتقابل بالليل.
طارق : براحتك يا تسنيم حبقي اكلمك ونتفق .
أكمل : كان خلاص فافضله دقيقة ويضربهم هما الاتنين . مسك ايد تسنيم وشدها ومش وهي وراه.
تسنيم : ايدي اوعي . وشدت ايديها منه ووقفت. ممكن اعرف انت جاي ليه وعايز مني ايه.
أكمل : تعالي نروح الشاليه ونتكلم .
تسنيم : لا مش حروح معاك في حته ابعد عني وروح شوف عروستك .
أكمل : بيجز علي سنانه . قلت تعالي معايا علي الشاليه من سكات بدل والله اشيلك علي هناك غصب عنك . انا عفاريت الدنيا بتتنطت في وشي دلوقتي
تسنيم : قلت لا امشي انا لاعايزة اشوفك ولا اسمع صوتك . ولفت ومشيت .
أكمل : كدة طيب انتي اللي جبتيه لنفسك .
وشالها ومشي بيها علي الشاليه وهي عمالة تزعق وتزقه .
تسنيم : انت اكيد مجنون نزلني . نزلني بقولك .
أكمل : ماشي ولا بيرد عليها . ووصلوا الشاليه . وفتح الباب ونزلها .
تسنيم : انت اكيد حصل لعقلك حاجة . ايه اللي انت عملته ده .
اكمل : ايه عملت ايه هي اول مرة اشيلك . طول عمري بعمل كدة . ايه الجديد .
تسنيم : الجديد ان خلاص انا وانت . مينفعش نعمل كدة ولا حتي نتكلم . انت. واحد داخل علي جواز . بس تعرف زوقك حلو . مايا جميلة وتستاهل .
أكمل : ممكن بقي تبطلي جنان علشان اعرف افهمك .
تسنيم : بعد خلاص مبقتش قادرة تتماسك وتكون جامدة ودموعها خانتها . تفهمني ايه تفهمني انك غدرت بيا وضيعتني . تفهمني انك رفعتني لسابع سما ونزلتي لسابع ارض من غير حتي إنذار . تفهمني انك خلتني اختارفستان الفرح واشتريه . تفهني انك كنت فب حضني وبعدها بساعات طلبت تتجوز اختي . تفهمني ايه ايه ده انا لو قتلتلك قتيل وعايز تنتقم مني . مش حتعمل كدة . ليه ليه عملت فيا كدة انا اذيتك في ايه . ده انت طول عمرك روحي كنت افضل اني اموت ولا اشوفك بتتألم . لكن انت الظاهر بقت متعة عندك انك تشوفني بتألم وزي مايكون مكافكش سنين عذابي والمي اللي فاتت . جيت تكمل عليا دلوقتي . انت مش ممكن تكون أكمل اللي حبيته ووثقت فيه كنت اتخيل الغدر ده من اي حد الا انت .
أكملى كان بيسمعها ومش قادر يهديها ولا يقطعها علشان معاهاةحق في كل اللي قالتوا . وكان هو كمان دموعه نزلت كتير عليها وعلي وجعها .
أكمل : خلاص خلصتي اتهام خلصتي سوء ظن فيا . ممكن تسمعيني.
تسنيم : كانت خلاص من كتر العياط مش قادرة تتكلم ولا ترد .
أكمل : انا لما دخلت مع عمي المكتب علشان نتكلم في موضوعنا . لقيته شكله تعبان و مش قادر ياخد نافسه. خفت اتكلم معاه ليرفض او يتعب زيادة وانا السبب . ولما سألتوا مالك . قالي ان مايا كانت سايبة البيت وعايشة مع اياد اللي كان عايز يتجوزها . وكمان غلطت معاه . والولد هرب . وعمي كان حيجراله حاجة من الزعل . مكنش ينفع اكمل عليه بموضوعنا . وسكت .
وبعدها لقيته بيطلب مني اتجوز مايا علشان الفضيحة وان مبنفعش يجوزها لحد تاني الا لما تتجوز الاول والناس تعرف انها كانت متجوزة . لو كنت رفضت كان عمي عمره ماحيوافق . بعد كدة علي جوازنا .
تسنيم : عيطت زيادة. يعني كمان مايا غلطت زي . اه يا بابا معرفتش تربي بناتك الاتنين طلعه زبالة وضيعوا نفسهم وضيعوك معاهم .
أكمل : حضنها . لا انتي لا انتي حاجةتانية .
تسنيم : زقته . ابعد عني اوعي تلمسني تاني فاهم .
أكمل : تسنيم انا فهمتك كل حاجة . ارجوكي اهدي . انا بس حتجوزها كام شهر وبعدين حطلقها وساعتها عمي عمره ماحيرفض جوازنا . استحمليني بس كام شهر .
تسنيم : والله يعني انت تروح تنقذ اختي من الفضيحة وتسيبني انا اوجه مصيري لوحدي وكمان نفضل حبايب لحد ماتطلقها ونتجوز. اه انت بقي متخيل اني ممكن اوافق علي كدة انسي انت خلاص من النهاردة ملكش وجود في حياتي ولا ليك حقوق عليا .
أكمل : تسنيم لو سمحتي كفاية انا مش متحمل . انا ليكي ليكي انتي وبس افهمي جوازي من مايا حيكون علي الورق بس مش أكتر والله صدقيني .
تسنيم : انا مش عايزة اصدق حاجة ولا اعرف أكتر من اللي عرفته انا خلاص مش مستحملة . لو سمحت سيبني لوحدي انا تعبانة وعايزة انام .
أكمل شاف تسنيم مهمدة وشكلها تعب وزي ماتكون مش قادرة تقف . وابتدت تدوخ .
أكمل : سنادها. وشالها ونيمها علي السرير وهي كانت مرهقة جدا وتعبانة . طلبلها دكتور القرية وجه الدكتور
.
أكمل : خير يا دكتور هي ليه فجاة همدت كدة ومش قادرة تتحرك .
الدكتور : متخافش هي بس شكلها مأكلتش حاجة من امبارح . وكان عنها هبوط انا علقتلها محلول وان شاء الله لما تصحي حتبقي كويسة المهم تاكل كويس .
أكمل : شكرا يا دكتور اتفضل انت . ومشي الدكتور . واكمل راح جنب تسنيم ومسك ايديها وباسها وخادها في كضنه وعيط . حبيتي سامحيني والله غصب عني مكنش قدامي حل تاني . والله مش سهل عليا اشوفك كدة تعبانة بسببي . وفضل حاضنها لحد ما نام هو كمان حنبها . وبعد شوية تليفونه رن .
تسنيم : صحيت مخضوضة . انت ايه اللي نايمك هنا وقاعد ليه امشي من هنا .
أكمل : تسنيم ارجوكي اهدي بقي وافهمي . انتي لسة شكلك تعبان نامي وارتاحي.
تسنيم : ملكش دعوة بيا اوعي . وشدت الكالونه اللي كان فيها المحلول من ايديها جامد . وفجأة الدم اندفع من ايديها بسرعة .
أكمل : اتخض وجري عليها ومسك الفوطة وحطاها وكتم بيها الدم . انتي مجنونه حد يعمل كدة . شوفتي نزفتي ازاي .
تسنيم : وانت بتسمي ده نزيف اومال اللي قلبي ده ايه . امشي يا اكمل ارجوك انا تعبانة ومش قادرة اتحمل اكتر من كدة .
أكمل : مسك ايدها وباسها . حاضر حمشي دلوقتي وحروح الشاليه بتاعي. ومش حنام لو عزتيني كلميني
وخرج أكمل وحالته باينة عليه وتسنيم كانت لسة بتعيط . وقعدت تفكر ومش عارفة هو ايه اللي حصل فجأة وليه كل حاجة راحت منها في ثانية .
أكمل : رجع الشاليه وكلم عمه لانه هو اللي كان بيتصل بيه اما كان نايم عند تسنيم . الو ايوة يا عمي
شوكت : ايه يا أكمل انت فين من الصبح ومجتش الشركة ولا اعرف.
عنك حاجة .
أكمل : معلش اصلي حيت السخنة تسنيم تعانة وكان لازم اكون معاها
شوكت: بقلق مالها تسنيم يا أكمل قولي بسرعة .
أكمل : لا ابدا هي بس كان عندها هبوط علشان مبتكلش كويس وكمان سافرت النهاردة وساقت لوحدها .
شوكت : طيب خالي بالك منها اوعي تسيبها ولما تخلصوا شغل ابقي انزل معاها علشان نحدد معاد الفرح.
أكمل : بضيق ان شاء الله .
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
(((الحلقة الثانية عشر )))
تسنيم لسة قاعدة في الشاليه وبتعيط وبعدين تليفونها رن .... طارق . تسنيم يييوووه وانا ناقصاك انت كمان عايز ايه ده دلوقتي .. ااااه تلاقي مستنيني انزل اتعشي معاه . اوفففف . بس لا وليه ما نزلش اهو علي الاقل الاستاذ أكمل يشوفه ويعرف اني حياتي مش حتوقف عليه . ودموعها نزلت . بس هي فعلا وقفت ووقفت من زمان انا عمري ما ححب ولا حتجوز غير حبيبي أكمل . بس خلاص لازم يخرج من حياتي كفاية اني مش حعرف اخرجه من قلبي . ايوة انا حنزل واقابل طارق .
تسنيم : اتصلت بطارق لانه كان بيتصل كتر وهي مبتردش بتفكر ......
طارق : ايوة يا تسنيم . حرام عليكي انتي مبتدوديش ليه
تسنيم : معلش كنت مشغولة شوية .
طارق :انا قولت بقي دي تلاقيها الشمس الصبح كانت مأثرة عليها علشان كدة كلمتني ووافقت انها تتعشي معايا . ودلوقتي فاقت خلاص ونسيتني اصلا.
تسنيم : ابتسمت . لا متخفش الشمس لسة مأثرة عليا وحنزل اتعشي معاك .
طارق : بجد . خلاص انا مستنيكي . متتأخريش ارجوكي انتي متعرفيش الكام ساعة دول عدوا عليا ازاي .
تسنيم : كانت حاسة انها بتغلط وانها مش حتقدر تتمادي مع طارق وانه ملوش ذنب في اللي هي دخلته فيه.
طارق : واضح اني زوتها انا اسف والله مش حضايقك بس انزلي بسرعة
تسنيم : لا عادي مفيش حاجة انا ساعة بالكتير وانزلك . سلام .
وفعلا تسنيم اخدت حمام ولبست ونزلت وطبعا كالعادة جميلة وزي القمر . وكانت لابسة فستان اصفر وعاملة زيل حصان عالي وميكب هادي وكان طارق واقف مبهور بجمالها .
طارق : صفر صفارة طويلة وهو معجب بتسنيم . مش ممكن هو انتي بتحلوي كل قد ايه بس علشان ابقي عارف ايه الجمال ده
تسنيم : وبعدين حنبتديها كدة من اولها والله امشي انت حر .
طارق : لا ابوس ايدك ده انا مصدقت
بس اصلك بصراحة حلوة وحلوة. اوووي . تعرفي انا لما شوفتك الصبح مصدقتش انك انسانة زينا في الاول كنت فاكرك حورية وطالعة من البحر .
تسنيم : هههههههه لا واضح انك مجنون رسمي مش بس جرئ.
طارق : ههههههه بس والله بقول الحقيقة . انتي اصلك مشفوتنيش قبل كدة انا عمري ما في واحدة عجبتني كدة ولا لخبطتني بالشكل ده اسألي كدة عن طارق العوامري . حتعرفي ان البنات هي اللي بتجري وراه وهو عمره ما جري ورا حد الا انتي كنت مستعد اعمل اي حاجة بس اكلمك واقعد معاكي .
تسنيم : امممم شكلك حتقضيها رغي ومفيهاش عشا .
طارق :يا نهار ابيض وهو انا اقدر حالا. حورية البحر بس تؤمر عايزة تتعشي ايه وانا تحت أمرها.
تسنيم : ههههههه لا انت فعلا مش معقول كفاية ايه كل ده .
طارق : اعمل ايه بس هو انتي مبتشوفيش نفسك في المرايا ولا ايه . انا عنيكي دي لما ببوصلها اكني شايف السما والبحر .
تسنيم : الابتسامة راحت من شفيفها . علشان افتكرت ان أكمل هو اللي كان بيقولها كدة وسرحت .
طارق : اممم واضح اني زوتها خلاص اسف والله حاحاول اسكت بس متزعليش .
تسنيم : لا عادي مفيش حاجة . ممكن بقي نتكلم جد قولي انت بنشتغل في ايه بالظبط .
طارق : بصي يا ستي انا ماسك مجموعة شركات بابا . و.......
فضل طارق وتسنيم يتكلموا وطارق تقريبا حكي لتسنيم عن كل حاجة واتعشوا . في الوقت ده كان أكمل راح لشاليه تسنيم يطمن عليها وملاقهاش . ونزل يدور عاليها لحد ما لاقاها قاعدة مع طارق . أكمل اتغاظ .
أكمل : اه يا مجنونة بتغظيني وتحرقي دمي بالزفت ده ماشي .
وراح أكمل عليهم .
أكمل : انتي ايه اللي نزلك وانتي تعبانة . وليه مقولتليش .
تسنيم : الحمد لله بقيت كويسة وخصوصا لما قعدت مع طارق نسيت التعب .
أكمل : كان بيجز علي سنانه وعايز يشدها من شعرها ويمشي بس مسح وشه بإيده علشان يهدي . اه طارق قولتلي بقي .
طارق : ما تقعد تتعشا معانا يا أكمل
أكمل : لا معلش اصلي مبتعشاش بتجيلي كاوبيس . وانت كمان خالي بالك علشان ممكن يجيلك كابوس ويكتم نفسك وانت نايم .
طارق : هههه لا متخفش انا متعود علي كدة ولو علي الكابوس انا اللي ممكن اكتم نفسه .
أكمل : تسنيم كفاية كدة تعالي علشان تنامي . انتي لسة تعبانة
تسنيم : شوية كدة وجاية امشي انت .
أكمل : مال عليها ووشوشها . اقسم بالله لو ما قومتي معايا لحكون شايلك زي الصبح . قومي احسن ليكي .
تسنيم : اوففففف حاضر . عن اذنك يا طارق تصبح علي خير .
ومشيت تسنيم مع أكمل وطارق كان متغاظ ومش طايق أكمل وجه حازم صاحبه .
حازم : اه يا بن اللعيبة معقول عرفت ازاي تخليها تتمشي معاك الصبح وكمان تتعشا معاك دلوقتي دي مبتعملش كدة مع حد ابدا .
طارق : ما قولتلك بقي ده انا طارق . بس انا مش قرافني غير اخوها ده غتت.
حازم : قصدك أكمل . لا هو انت لسة شوفت حاجة أكمل مبيستحملش عليها الهوا يا بني ده محدش بيقدر يكلمها ولا يرقص معاها بسببه طارق : شكله حيتعبني اوي سي أكمل ده . هي ليها اخوات تانين .
حازم : لا بيقولوا ليها أخت وحيدة بس عايشة مع مامتها في لبنان .
طارق : وحيدة ازاي اومال أكمل ده ايه
حازم : هههههههه انا حفهمك أكمل يبقي ابن عمها
طارق: نعم اومال هي قالتلي اخويا ليه
حازم : اصل هو ابوه وامه ماتوا من وهو صغير وعمه ابوه تسنيم هو اللي اخدوا ورباه مع تسنيم علشان كدة بيعتبروا نفسهم اخوات فهمت
طارق : بس تعرف اللي يشوف نظراته ليها وغيرته عليها ميقولش انهم اخوات ابدا ده أكن واحد شايف مراتوا مع واحد تاني .
حازم : لا هو كدة من زمان بيغير عليها موت . بس مفتكرش يكون بينهم حاجة والا ليه متجوزهاش كل ده ماهي قدامه من سنين وعايشين في بيت واحد
طارق : مش عارف . قلبي بيقولي ان الحكاية فيها حاجة بس ايه مش عارف
حازم : اه قولتيلي قلبك . انت لحقت علشان قلبك يوقع كدة .
طارق : لحقت ايه بس ده انا من اول ما بصيت في عنيها وانا في دنيا تانية خالص . خطفت قلبي يا حازم بنت اللذين فظيعة .
حازم : ههههههه شكلك الليلة دي مش حتنام .
طارق : هههههه انام ايه بس
وانا لسة كنت قاعد معاها وبكلمها تعرف انا حاسس اني خلاص ربنا بعتلي اللي تخليني افكر في الجواز وافرح بابا وماما.
حازم : جواز مرة واحدة طيب قول قضيلك وقت الاول معاها
طارق : مين دي اللي اقضي معاها وقت تسنيم وهي دي يتشبع منها تؤ دي لازم اتجوزها واتمتع بيها براحتي دي تجنن بس تفتكر هي حتوافق .
حازم : متهيألي أكيد ممكن توافق اصلك الوحيد اللي قبلت تقعد معاه ولا حتي تتمشي معاه غير أكمل .
طارق : امممم خلاص انا حاحاول اقرب منها اليومين اللي قاعدنهم هنا واول ما نرجع القاهرة حكلم بابا ونخطبها .
حازم : طيب ايه نظام البنات اللي احنا جاينهم دول خلاص قلبتهم
طارق : ههههههه بنات ايه بس هما دول بنات اومال سمسمة دي تبقي ايه
حازم : ههههههه تبقي ايه يا اخويا
طارق : بيعض علي شافيفه . تبقي شيكولاتة . آيس كريم . حاجة كدة خيال .
حازم : بيني وبينك معاك حق دي مفيش حد في النادي مبيتهبلش عليها
طارق : انا مش عارف ازاي كل السنين دي مشتركتش في النادي بتاعك ده وانت مش تقولي ان النادي في حاجات جامدة كدة يا غبي
حازم : هههههههه معلش المرة الجاية .
طارق : لا ولا جاية ولا رايحة هي تسنيم وخلصت . اه اه والله ماحعرف انام النهاردة
حازم :ههههههههههههههههه
(في شاليه تسنيم )
أكمل : امممم ممكن اعرف بقي انتي بتحاولي تعملي ايه وايه سي طارق ده اللي من الصبح راحة جاية معاه
تسنيم :انت مش منحقك انك تسألني وبعدين انا عايزة افهم انت سايب عروستك وقاعد هنا ليه انا اصلا جاية هنا علشان مش عايزة اشوفك .
أكمل : تسنيم ارجوكي كفاية حاولي تفهيني انا زيك بالظبط بتقطع والله بس مفيش قدامي حل تاني قوليلي انت كنت اعمل ايه
تسنيم : اقولك ايه اقولك انك كان المفروض تخاف عليا انا مش مايا تداريني انا مش مايا تخبي فضحتي انا مش مايا اقولك ان كان الفروض انت اللي ترفض عرض بابا وتقولوه لا انا بحب تسنيم وحتجوزها . اقولك انك كنت لازم تخدني ونتجوز ونسافر زي ما كنا متفقين اقولك انك مكنش ينفع انك تتجوز غيري وياريت اي واحدة دي اختي . أكمل انت دبحتني بسكينة تلمة ومش حاسس بالنار اللي جوايا انا لولا نفسي اتوب من الغلطة اللي غلطنها مع بعض كنت انتحرت وموت وارتاحت من اللي انا فيه .
أكمل : مخنوق ومش متكتف . قرب منها علشان يحضنها
تسنيم : زقته ابعد قلتلك واوعي تفكر تلمسني تاني .
أكمل : يا تسنيم افهمي يا حبيبتي انا مكنش ينفع اعمل اللي قولتيه ده عمي كان ممكن يقع ساكت فيها تخيلي لما يعرف فجاة ان بناته الاتنين ضاعوا منه علي ايد اتنين جبنا وكلاب كان حيعمل ايه . تسنيم انتي بتاعتي وليا انا وبس انا بس حتجوز مايا علشان تقدر تعيش حايتها بعد كدة وبعدين حطلقها ونتجوز والله انا ما بكذب عليكي ارحميني بقي انا مش بسهولة اني اعمل كدة انا أكتر واحد مضغوط فيكم انا اللي حسيب حب عمري مجروحة واتجوز اختها حتي لو زي ما انا قلتلك . جواز بس علي الورق .
تسنيم : وانت فاكر اني ممكن اتجوزك بعد ماتطلاقها ازاي ازاي اتجوز جوز اختي . والناس حتسيني في حالي . حيقولوا طلقت اختها واتجوزت جوزها . طيب ماهو كان قدامها من سنين لكن لما اختها اتجوزته حلي في عنيها . واسمع بقي الكلام اللي يوجع . ده غير اني مش ممكن حكون ليك بعد النهاردة انت خرجت من حياتي يا أكمل ولأخر العمر حتي لو طلقت مايا اناعمري ما حكون ليك .
أكمل : لا انتي أكيد بتهزري . مش ممكن انا مستحيل اتنازل عنك خصوصا بعد اللي حصل بنا ولا انتي ناسية .
تسنيم : لا مش ناسية . بس خلاص ده شئ يخصني انا ميخصكش انا حعرف ازاي اتصرف ملكش دعوة انت . احنا من النهاردة اخوات وولاد عم وبس مش أكتر
أكمل : ازاي بقي مش فاهم حتعملي ايه
تسنيم : قلتلك ميخصكش واتفضل امشي بقي وياريت ترجع القاهرة .
أكمل : كدة طيب اسمعي بقي انتي ليا وبتاعتي ولو فكرتي تكوني غير كدة حتشوفي مني أكمل تاني خالص غير اللي تعرفيه . فاهمة انا حتجوز مايا علشان عمي مش علشان بحبها ولا عايزها . وحطلقها وحتجوزك بمزاجك اوغصب عنك . سامعة .
ومشي أكمل وفضل هو وتسنيم بيتوجعوا ومش قادرين علي اللي هما فيه . وأكمل أخد عربيته ونزل القاهرة علشان مكنش متحمل يشوفها مع طارق تاني وحس انه ممكن يرتكب جناية وتحصل مشكلة وكل حاجة تتفضح .
وكان مشغل الاغنية دي وهو ماشي وفكرته بالموقف اللي هو فيه هو وتسنيم (كانت لعمرو دياب.. اه من الفراق)(اه من الفراق اللي يتفقه الحابيب في يبقوا صحاب ااه من الفراق اللي بيشوف الحبايب فيه اصعب عذاب اصعب عذاب ويا عيني علي اللي كان بيحب التاني أكتر بيهرب من المكان وبيبقي عذابه أكبر. ويا عيني علي اللؤي من غير غيرة وعتاب ده مفيش بين الصحاب غيرة وعتاب . وافقته غصب عني ووفقني غصب عنه . مابانش ضعف مني ومبنش ضعف منه . ومشينا وكل واحد راضي بالاتفاق . وبان حزنه كله وضعفه لما فاق. ويا عيني علي اللي كان بيحب اكتر . بيهرب من المكان وبيبقي عذابه اكبر. دلوقتي لؤانا هادي قال يعني شوقنا غايب ويبان كلامنا عادي مع انه كلام حبايب . وان شوفته ويا غيري مطول في السلام وشافني شايفه يعند ويطول في الكلام . ويا عيني علي اللي كان بيحب التاني اكتر . بيهرب من المكان وبيبقي غذابه اكبر )
وكان أكمل خايف من وجود طارق مع تسنيم خصوصا انها مجروحة وضعيفة وممكن يبقي سهل تتعلق بيه . كان مرعوب ان ده يحصل وقال انه لازم يخلي عمه هو اللي يخلي تسنيم ترجع القاهرة بأقصي سرعة . وفعلا شوكت كلم تسنيم علشان ترجع وتجهز مع مايا ترتيبات الفرح . بس تسنيم قعدت 4 ايام في السخنة وبعدين نزلت وطول ال4 ايام دول طارق مكنش بيسيب تسنيم معها طول الوقت وبيكلمها في كل حاجة وطارق كمان دمه خفيف كان طول الوقت بيضحكها . بس عمره ما حيقدر ياخد مكان أكمل في قلبها ولا ينسيها الي كان بينهم . تسنيم كانت عايزة طارق يكون موجود في حياتها علشان تبعد أكمل عنها ويفتكر انها حتنساه .
ورجعت تسنيم وكانت كل يوم بتموت وهي بتجهز مع مايا للفرح . كانت بتتقطع وهي معاها بتقيس فستان الفرح وكل حاجة وافتكرت لما كانت بتختار هي وأكمل فتستان فرحها والكلام والهزار اللي كان بينهم وكانت سرحانا ومش مركزة مع مايا.
في الاتيليه
مايا : قاست فستان وبتفرجوه لتسنيم هاه ايه رأيك حلو ولا اشوف حاجة تانية انتي يا بنتي مبترديش ليه .
اومال انا جايباكي ليه مش علشان تسعديني
تسنيم : هاه ااااه حلو جميل . بس اكمل مبيحبش الظهر العريان حاولي تشوفي حاجة تانية .
مايا : هههههه ليه هو قديم اووي كدة . عموما لا مش حغيره هو عاجبني . كمان خليه كدة علشان واحنا بنرقص في الفرح وهو يكون حاضني . يتأثر اوووييي والليلة تكون جامدة .
تسنيم : كانت متغاظة من كلامها وتلميحاتها . بس مش قادرة تبين
وفعلا كل حاجة خلصت وجه اليوم اللي تسنيم متوجعتش قبله ولا بعده زي اليوم ده وهي شايفه حبيبب عمرها في الفرح ومايا هي اللي جنبه ولبساله الفستان الابيض ... اكيد حيكون يوم صعب . حنشوف
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
(((الحلقة الثالثة عشر)))
وجي يوم الفرح فرح أكمل ومايا وتسنيم علي قد ما كانت جميلة لكن حزنها وألمها كان مغير ملامحها. تسنيم واقفة بعيد بتحارب دموعها انها تنزل وتفضحها وعنيها علي أكمل ومايا وأكمل كان عنيه علي تسنيم . وعارف وحاسس بوجعها ومروان كان قريب من أكمل . أكمل شاور لمروان
أكمل : وشوش مروان . روح اطمن علي تسنيم انت مش شايف شكلها عامل ازاي .
مروان : انا مش عايز اروحلها لتضايق وبعدين شروق صاحبتها جنبها .
أكمل : انا عايزك تطمني عليها روح بسرعة .
مروان : حاضر
تسنيم : واقفة مع شروق وماسكة ايديها وايديها بتترعش ومش قادرة تمسك نفسها وابتدت تعيط .
مروان: راح في الوقت ده . تسنيم ارجوكي اهدي مينفعش كدة تعالي معايا هاتيها يا شروق برة شوية لحد ما تهدي .
تسنيم : مشيت معاهم .وأكمل عينه عليها وبيموت وهو مش قادر يقوم ويروحلها ويخدها في حضنه .
برة القاعة في مكان بعيد شوية عن الفرح .
شروق : كفاية يا تسنيم . ارجوكي كدة ممكن حد يا خد باله انا من الاول قلتلك بلاش تيجي
تسنيم : وعيطتها اكنه مطر مبيقفش مش قادرة مش قادرة ليه ليه بيحصلي كدة انا بموت يا شروق بموت
مروان : تسنيم . أكمل بيحبك وعمره ما حب غيرك وانتي عارفة ارجوكي متظلمهوش . هو زيك ويمكن أكتر بس لازم يتماسك لوسمحتي اعذريه .
تسنيم : وانا انا مين يعذرني مين يكفي النار اللي قلبي يا مروان وانا شايفة حبيبي واختي بيتجوزوه . انتوا محدش حاسس بيا محدش حيفهمني .
شروق : يا تسنيم كفاية . تعالي معايا نروح التوايلت تظبطي الميكب اللي اتبهدل ده انتي مش شايفة شكلك بقي عامل ازاي من العياط . عن اذنك يا مروان .
مروان : اتفضلي وانا موجود لو عذتوا حاجة قوليلي.
مروان كان صعبان عليه الحالة اللي شاف عليها تسنيم وانهيارها ده ووجعت قلبه وشكله كان باين عليه.
أكمل : قام وراحله . مروان فين تسنيم هي عاملة ايه .
مروان : انت ازاي تسيب عروستك وتقوم كدة روح اقعد معاها . الناس تقول ايه .
أكمل : وهو خلاص جاب اخره . ملعون ابوا الناس تسنيم فين وحصلها ايه .
مروان : بصراحة حالتها صعب منهارة وبتترعش ومش قادرة تقف اصلا وشروق اخدتها علي الحمام تغسل وشها اللي اتبهدل من العياط.
أكمل : جري علي برة .
مروان : اكمل . أكمل . انت يا ابني استني .
شوكت : ايه يا مروان . أكمل راح فين وساب مايا كدة .
مروان: ايه لا اااصل جاله تليفون مهم من دبي حيرد ويرجع بسرعة . انا رايح اشوفه خالي حضرتك جنب مايا .
عند الحمام أكمل مستني تسنيم . وواقف ماسك دموعه بالعافية . واول ما تسنيم خرجت كانت ضعيفة ومجروحة ومش قادرة تهدي واول ما اكمل شافها وعنيهم جات في عين بعض
أكمل جري عليها وخدها في حضنه وهي كانت منهارة وبتعيط وحضنته اووي .
أكمل : حضنها وبيطبطب علي شعرها. كفاية كفاية يا روحي والله انا روحي بتروح مني وانا شايفك كدة . كفاية .
تسنيم : بتعيط جامد. مش قادرة مش قادرة والله مش قادرة . ده أخر حضن ليا قبل ما تكتب كتابك عليها. بعد كدة خلاص مش حيبقي من حقي حيتحرم عليا يا اكمل حتحرم منك خلاص خلاص.
أكمل :كانت خلاص دموعه نزلت ومش قادر يمنعها . ضمها اكتر اوعي تقولي كدة . ده حضنك ومكانك انتي مفيش واحدة حتتخلوا غيرك . انتي حبيبتي والله حبيبتي ومليش غيرك .
مروان :يا جماعة كدة مش حينفع الناس حتاخد بالها أكمل لازم ترجع الفرح ارجوك .
أكمل : حاضن تسنيم ومش عايز يسبها . مش قادر يامروان مش قادر اسيبها والله ما قادر .
شروق: شدت تسنيم من حضن اكمل وهي كانت متعلقة فيه وماسكة فيه بالظبط زي البيبي الصغير اللي بتاخده من حضن امه او ابوه وعنيهم علي بعض ودموعهم نازلة . بس تسنيم مرجعتش الفرح جريت وأخدت عربيتها ومشيت .
أكمل: مروان انا حروح وراها بسرعة دي ممكن تعمل حادثة بالشكل ده.
مروان : لا طبعا ادخل انت عمك بيسأل عليك انا حروح وراها تعالي يا شروق معايا بسرعة
أكمل كان مش قادر مش عارف يروح وراها ولا يدخل الفرح .
اكمل : بيمسح دموعة . الله يخربيتك يا مايا الزفت انامش عارف انتي طلعتيلي منين . ربنا يخدك
ودخل اكمل الفرح وهو مش طايق مايا ولا طايق عمه لانهم السبب في اللي وصلوا هو وتسنيم .
مايا : ايه يا كيمو كنت فين كل ده .
أكمل : مش طايقها ولا عايز يرد عليها
مايا : اممم طب ايه مش حنرقص ولا ايه .
أكمل : انتي بتكلمي بجد . ولا انا بيتهيألي
مايا : اه بتكلم جد ايه قولت ايه غريب . بقولك تعالي نرقص زي اي اتنين يوم فرحهم .
أكمل : لا انتي اكيد مجنونة او تنحة ومبتحسيش .
مايا : ليه بقي عملتلك ايه .
أكمل : وهو بيجز علي سنانه ونفسه يديها بالبوكس . مش عارفة عملتي ايه انتي ناسية المصيبة اللي عملتيها والتدبيسة السودا اللي اتدبستها بسسبك. كل ده وليكي نفس ترقصي وتفرحي يا باردة .
مايا : لا مش ناسية وبطل تغلط وبعدين متعشي الدور اوي وتعملي فيها المضحي الشهيد
أكمل : تصدقي انك فعلا مستفزة وبادرة . انتي كمان ليكي عين تتكلمي .
مايا : هههههه اه ليا عنين كمان مش عين واحدة . وبعدين يا حبيبي انت متجوزتنيش علشان تداري فضيحت عمك زي ما انت ممثل علي بابا اللي مصدق اصل بابا ده طبيب وبيضحك عليه .
أكمل : انتي بتقولي ايه يا مجنونة انتي . اومال اتجوزتك ليه ميت فيكي مثلا ده انا لو اطول اقطم رقبتك كنت قطمتها وارتحت منك .
مايا : تؤ بكرة تحبني . متقلقش وبعدين انا عارفة انت اتجوزتني ليه عادي وانا موافقة
أكمل : بيهز دماغه مش مستوعب حاجة . لا معلش يا حلوة قوليلي انت انا اتجوزتك ليه
مايا : يا كيمو انت قلت الراجل مكسور بقي علي عملة بنته فأنا اتجوزها واستر عليها ويبقي جميل عليه وكمان اهو تكوش بقي علي نصيبي في فلوس بابا ده غير انك لو طلبت منه اي حاجة مش حيرفضها .
اكمل : اقسم بالله كلمة كمان وحبيتك النهاردة يا في المستشفي او المدافن اهو ابقي خلصت منك يا بجحة . انتي فاكرة الناس كلها زيك طامعين ومعندهمش احساس . بس حقولك ايه انا اللي غلطان علشان ضحيت بنفسي وبواحدة متساويش ظفرها علشان اغطي علي عملتك السودا .
مايا : امممم عادي . مش حزعل منك
بكرة لما تعيش معايا حتحبني انا متاكدة انك من اول ما ندخل أوضتنا اني حعرف اخليك تنسي كل الكلام اللي قولته ده ومش حتقدر تستغني عني ثانية واحدة ده انا مايا
أكمل : بيبصلها بإستغراب وأرف في نفس الوقت . اوففففف صبرني يا رب وعدي الليلة دي علي خير. بدل ما ارتكب جناية
نسرين قاعدة مع شوكت علي طرابيزة واحدة
نسرين : خلاص بقي يا شوكت ماهو كل حاجة كويسة اهو وأكمل اتجوزها . انت لسة زعلان مني .
شوكت : كويسة هو ايه اللي كويس . اني اتزليت لابن اخويا وكنت حبوس ايده علشان يتحوزها وندراري علي البلوة اللي عملتها ويارتها علي راي اكمل زعلانة ولا ندمانة الا بنت باردة ولا فارق معاها حاجة .
نسرين : متقلقش انا متأكدة ان مايا حتقدر تخلي أكمل يحبها وهو اللي يتمسك بيها ومش حيطلقها انا متأكدة دي بنتي بنت نسرين .
شوكت : هههه لا متتعشميش اوي كدة أكمل راجل زي ابوه وعموه ومش هو اللي يخلي مجرد واحدة حلوة تنسيه رجولته ولا حب عمره
نسرين : قصدك ايه يا شوكت . وبعدين وهو اكمل كان ببحب مين .
شوكت: لا مقصدش حاجة انتي عارفة كل حاجة واهو اللي انتي معرفتيش تعمليه زمان بنتك عملته دلوقتي . واتجوزت أكمل اللي نسخة من ابوه الله يرحمه مش كدة ولا ايه .
نسرين: احممم . وبعدين يا شوكت . ايه لازمته الكلام ده .
شوكت : ملوش لزوم ولا حاجة . انتي كنتي فاكرة لما تطلقي مني ان سليم ممكن يتجوزك بس انتي كنتي بتحلمي ده كان اخويا ولايمكن يخوني ابدا . ولمامات حاولتي ترجعيلي كتير بس انا كان لايمكن ارجع لعصمتي واحدة كانت حاطة عنيهاعلي أخويا . ونفسها في .
نسرين : تصدق انا غلطانة اني قاعدة معاك . انا حقوم اسلم علي الولاد.
نسرين : راحت تسلم علي مايا وأكمل . وحضنت مايا . مبروك يا حبيبة مامي اهو اخيرا اتجوزتي الراجل اللي كنت بتمناهولك .
مايا : ميرسي يا مامي .
نسرين : حضنت اكمل وحضناه اوووي كمان . مبروك يا حبيبي الف مبروك . متعرفش انا قد ايه فرحانا بيك .
أكمل بيحاول يوقف الحضن ده علشان طول وكمان طريقة الحضن مش مريحاه .
أكمل : احممم الله يبارك فيكي . ربنا يعدي الكام شهر دول علي خير .
نسرين : حبيبي ليه بنقول كدة . لا انا عايزاك تدي نفسك ومايا فرصة تقربوا من بعض وتحبه بعض . وقربت من اكمل ووشوشته في ودنه . كمان اوعدك انك تنبسط مع مايا دي حته مني متقاقش
أكمل : بغيظ . انتي حتقوليلي ما انا عارف . دي نسخة من حضرتك .
مايا: مش كفاية احضان بقي ولا ايه . انا بغير علي كيمو يا ريري خالي بالك
نسرين: اه يا وحشة تغيري من مامي ده أكمل ده حبيبي .
أكمل :كان حاسس انه نفسه يقوم يضربهم هما الاتنين . الاتنين عديمين الاحساس والتربية ولا فارق معاهم المصيبة اللي هما الاتنين السبب فيها . لا وكمان ليهم نفس يهزروا ويفرحوا .
في مكان هادي بعيد تسنيم قاعدة في عربيتها وبتعيط وقريب منها مروان وشروق قاعدين في عربية مروان .
شروق : انا تسنيم صعبانة عليا اوي . مش عارفة ليه اكمل اعترفلها بحبه وبعد كدة راح اتجوز اختها . بجد مش فاهمة .
مروان : من جواه . ولا عمرك حتفهمي هما متوجعين قد ايه .
شروق : انا حروحلها يا مروان
مروان : لا بلاش سيبيها تعيط وتطلع اللي جواها .
شروق : بس انا اتاخرت ولازم امشي . وكمان سايبة عربيتي في الفندق
مروان : طيب بصي خدي مفاتيح عربيتي وروحي انتي وانا حفضل مع تسنيم . وابقي اروح معاها .
شروق : بس عربيتك حتخدها ازاي
مروان : مش مشكلة ابقي اجي اخدها من عند البيت .
شروق : بس خالي بالك منها علشان خاطري .
مروان : متخفيش تسنيم . دي في عنيا
ومشيت شروق بعربية مروان ومروان راح لتسنيم وقعد جنبها وكانت صعبانة عليه من كتر الحزن اللي هي فيه .
مروان : خلاص يا تسنيم لو سمحتي كفاية . انا بجد مش مستحمل اشوفك كدة .
تسنيم : لسة بتعيط . مش قادرة يا مروان . صعب اللي انا حاسة بيه صعب عليا اوي اوي .
مروان : معلش انا عارف بس انتي لازم تتماسكي أكتر من كدة . وانا جنبك ومش حسيبك اوعي تخافي وانا معاكي .
تسنيم : عيطت زيادة
مروان : متحملش . شدها واخدها في حضنه وطبطب عليها
تسنيم : مكنتش مركزة في حاجة كانت خلاص تعبت من العياط وهمدت . ومش مركزة انها مينفعش تكون في حضن مروان
مروان : لسة حاضنها . ششش بس علشان خاطري كفاية انت دموعك دي غالية اوي انا لو عليا اخد جرحك يا تسنيم والله ما اخليكي تتألمي ولا تتوجعي انا ممكن اديكي عمري كله . وحضنها اكتر واكتر وقرب منها اوي
تسنيم: ابتدت تحس ان مروان مش بيهديها . لاده في حاجة تانية . شالت نفسها من حضنه وبعدت . انا اسفة مكنش المفروض ده يحصل
مروان : اسفة علي ايه انا مكنش ينفع اشوفك في الحالة دي وقربش منك . تسنيم . انا عارف اللي حصل بينك وبين اكمل ومستعد اتجوزك وصدقيني والله مفيش مخلوق حيعرف اي حاجة وكمان اوعدك اخليكي اسعد واحدة في الدنيا دي كلها . مش حخليكي تبكي تاني . انا بحبك يا تسنيم من زمان من واحنا صغيرين في المدرسة بس لاني كنت عارف انك واكمل بتحبه بعض مكنتش قادر اقولك . لكن دلوقتي متهيألي ده الوقت المناسب . قولتي ايه
تسنيم : مصدومة . أكمل حكالك علي اللي حصل بينا . معقول انا سهلة عنده كدة للدرجة دي . مش مصدقة والله مش مصدقة . وعيطت تاني .
مروان : باس ايدها. اوعي تخافي مني انا مستعد اعمل اي حاجة المهم تطمني ومتخافيش انا عمري ما أذيكي ابدا فاهمة .
تسنيم : انا عايزة اروح تعبانة .
مروان : لو تحبي تيجي عندي النهاردة انا عارف مش حتقدري النهاردة تنامي وانتي عارفة ان أكمل ومايا مع بعض
تسنيم : يعني انت عارف اني بحب أكمل وعمري ما ححب غيره . ومع ذالك بتطلب انك تتجوزني طيب حتي لو انا وافقت انت ازاي حتقدر تعيش مع واحدة بتحب واحد غيرك .
مروان : قرب منها بحنية وباس ايديها انتي لسة بتحبي أكمل علشان مدتيش نفسك فرصة انك تعرفي غيره وانا متأكد اني حقدر انسيكي أكمل والدنيا بحالها بس انتي وافقي وانا حعرف ازاي اسعدك .
تسنيم : دورت العربية . انا لازم اروح دلوقتي اتاخرت وهما زمانهم روحوا وقلقنين عليا .
مروان : طيب تعالي مكاني وانا حسوق .
ووصل مروان تسنيم عند البيت وكان أكمل ومايا وشوكت روحوا ولسة واصلين ومايا كانت في الحمام وأكمل واقف في البلكونة مستني تسنيم وبعدين لاقاها رجعت مع مروان في عربيتها وهو اللي سايق ونزل وكان مقرب منها وبيكلمها وباس ايديها ومشي وتسنيم دخلت الفيلا.
أكمل كان الدم بيغلي جواه وخرج من البلكونة علشان يروح لتسنيم ويسألها علي اللي شافه وكمان كانت فين ده كله.
بس يا تري مايا حتخليه يخرج ولا...