قصة لست جميلة البارت الحادي عشر 11 بقلم سحر السحرتي

قصة لست جميلة

البارت الحادي عشر 11

بقلم سحر السحرتي


*لم يستطع حمزة تحمل عدم رد سلمى عليه ولم يتحمل حزنها ودموعها فعلى صوته 

: انا مش بكلم صنم ردي عليا ناقشيني زعقي فيا اضربيني 

:مش من حقي .. واحده زيي  مش من حقها تفرح .. مش من حقها تحب ... مش من حقها اي حاجة ده حقك انت وانا مش معترضة تحب واحدة سليمه ايه اللي زنقك عليا غير الشفقة زي ما نهى قالت

:سلمي انا ما صدقتش كلمة من اللي حازم قالها عليك ليه بتصدقي اخته السافلة واللي عملته 

: لانها لما حضنتك طولت في الحضن وانت ما اعترضتش 

:لاني فكرتها انت كانت بتحضني من ظهري

: وازاي متخيل اني اعمل التصرفات الرخيصة دي 

:دي مش تصرفات رخيصة بعد ما بقيت جوزك بلاش تنفذي غرضها ونسيب بعض وانا هثبتلك انها كدابة 

: هتثبتلي ازاي بقى

: هنتصالح دلوقت وقدامها هنعمل زعلانين مع بعض وهمثل اني معجب بيها وهسجل لها وهتسمعي وتعرفي اني مش بكدب عليك

*لتبكي بحرقة : ليه بيحصل فيا كده حتي لو هي كذابة ليه تستكتر عليا فرحتي وتكسرني في احلى يوم في حياتي

*حضنها حمزة وقبل رأسها 

: ما تزعليش يا حبيبتي وصدقيني هجيبلك حقك منها مش هسيبها تفلت وهيكون عقابها قاسي جدا

بقلمي سحر السحرتي

:طب ابعد عشان كده ما يصحش

: هو ايه اللي ما يصحش دى انا كنت ناوي اعمل شويه حاجات ما تصحش خالص اول ما تخرجي من الحمام كانت فرصة بس منها لله بقى خربت كل شئ

: لا انا مش هسمحلك

: ليه انا جوزك وده حقي لو مش واخدة بالك 

: مش قبل الفرح يا خفيف

:لا بعد الفرح هاخد الكبيرة دلوقتي حاجات صغيرة اصل جوزك غلبان

*لتدفعه بكلتا يديه وتخرج من حضنه : لما تبقى تثبت براءتك هديلك حاجه صغيرة قد كده( واشارت الي عقلة اصبعها ) 

:بذمتك مش حرام عليك

*ليميل عليها ويقبل خدها وتضع يدها على خدها

:انت بتعمل ايه 

:بصالحك رغم اني ما عملتش حاجه بس اسف انها بوظت فرحتك

:ماشي مقبولة منك يلا روحني 

: بس انت طلع زعلك وحش قوي هو بعد الجواز لما تزعلي هقعد كثير على ما اصالحك

: الزعل على قد الغلاوة شوف انت غالي قد ايه بقى 

: الله الغني عن غلاوة بالشكل ده 

*ليقطع حواره اتصال لسلمى من نادر: هو انت لسة ما روحتيش

: لا في العربيه بنلف شويه هو حضرتك عندك مانع 

:لا بس ما تتاخريش عشان معاد الدواء 

: ما هو كان معايا واخدته حمزة اللي فكرني اجيبه ممكن اتاخر شوية

: ماشي يا حبيبتي بس ابقى ابعتيلي رسالة انك وصلتي لاني هنام عندى عمليات الصبح 

: حاضر يا حبيبي

*ليقاطعها حمزة بعد ان تقفل 

:مين ده اللي حبيبي

:ابيه نادر

: لا انسي الكلمة دي بقت خاصة بيا انا ما اسمعكيش تقوليها لاي حد حتى ابوك 

: بقولك ايه اثبت براءتك الاول وبعدين اتشرط انا لسة اصلا مش مصدقاك وشاكة فيك 

*فمال على وجهها واعطاها قبلة على شفتيها

:طب كده مصدقاني 

*ليحمر وجهها تكاد تموت من الكسوف 

:حمزة عيب احنا في الشارع

*ليضحك : طب تحبي نروح البيت ونعمل اللي احنا عاوزينه

*ليزداد وجهها احمرارا وتضربه في كتفه

: لا كدة كتير وقلة ادب روحني عقابا لك انا كنت واخدة اذن نتاخر شوية خسارة فيك

*ليمسك يدها ويقبل باطنها : والله بحبك ومقدرش ازعلك وخصوصا حاجة حقيرة زي اللي حصلت دي تعالي نروح مطعم حلو نتعشى ونعوض اللي الحقيرة ضيعته مننا 

: لا مش قادرة انت ناسي ان معدتي بتوجعني خلينا نلف شوية بالعربية وبعدين نروح 

بقلمي سحر السحرتي

: تؤمري يا قلبي بكره هعدى عليك عشان نروح الشقة

: ليه

: عشان البشمهندسة تشوف هتوضبها ازاي بس تخلصها بسرعه انا مستعجل وعمولتك محفوظة

: هو في حد بياخد عمولة وهو بيشتغل في بيته 

: ما هي العمولة مش هتبقي فلوس

: امال ايه

: غمز لها بعينه

: انت قليل الادب شوف لك مهندس تاني اديله عمولتك دى

:براحتك اكيد هشوف مهندسة لان العمولة دي تنفع الستات بس

:انت

*ليقاطعها : قليل الادب عارف ادينا وصلنا يلا اطلعك واطمن انك دخلتي 

: لا مينفعش انت نسيت اننا قدام نهى لسة متخانقين 

:صحيح فكرتيني طب بكره ما تنسيش ورنيلي اما توصلي 

*تصعد السلم تجد حازم بانتظارها 

:سلمى مبروك انا ما حضرتش كنت مكسوف منك انا اسف على اللي عملته معاك يوم الحادثة

: وبالنسبة للي الست نهى عملته النهاردة كمان هتعتذر عليه برضه 

: عملت ايه نهى

: ابدا هطلق بسببها 

*قصت له ماتم بين نهى وحمزة 

:واللي اخرني لدلوقت اننا كنا بنتفق هنقعد شهرين وننفصل

 عشان جدو ونادر ما يزعلوش وعشان سمعتي كمان وطبعا سمعتي شئ ما يهمكوش بعد اللي عملتوه 

: ازاي ما انا اتاسفت لك على غلطتي وتاكدي اني هاخد موقف مع نهى

: ولة ما تاخدش ما بقتش تفرق

: بس تعرفي انت حلوة قوي معقول ما اخدتش بالي منك وانت قدام عيني اظاهر الواحد فعلا مش بيشوف القريبين منه 

: شكرا مالوش لزوم الكلام ده انت هتتجوز وانا هطلق وحتى لو احنا الاتنين فاضيين ما ننفعش لبعض فشيل اي وسواس من دماغك لا تتعب وافتكر ان كل اللي بنا مجرد ولاد عم

*وتركته ودخلت شقتها لترن على حمزة لتطمئنه عليه

: انت اتاخرتي على ما دخلتي ليه عديتي على جدو 

: لا

*روت له ما حدث من حازم لم تحذف حوار حازم الاخير عن مدى غبائه لعدم رؤيتها والاحساس بها لتعرف رد فعل حمزة

: وانت طبعا مبسوطه انه قالك الكلمتين دول

: احذر تكلمني بالاسلوب ده والطريقة دي وتشكك في اخلاقي مش هسمحلك لو كانت اخلاقي كده كنت خبيت عليك 

: ما تزعليش اعصابي فلتت منى بعد ما قال الكلمتين دول ونفسي اضربه

*في هذه اللحظة كانت تطير من السعادة لشعورها انه يغير عليها لكن كان يجب ان تكمل الحوار بكل جدية 

: انا رديت عليه واي حد بيحاول يتجاوز حدوده بوقفه عند حده وانت اكثر واحد عارف كده

: هو كمان ببتجاوز حدوده

: حمزة اهدى مالك عمر حازم ما يقدر يعمل حاجة زي دي انا زي اخته بس مش اكتر بس انت عارف دي وسوسة شيطان وراحت لحالها ما تحسسنيش اني غلطت لما قلت لك

:انت كمان كنت عايزة تخبي 

: ياحبيبي اطمن مفيش غيرك في قلبي

:فاكره الكلمتين الحلوين دول هيسكتوني

:اه طبعا

ضحك :عندك حق استمري 

:لا تصبح على خير انا مرهقة جدا 

: تصبحي على جنة ياقلبى

بقلمي سحر السحرتي

*عند حازم دخل شقته لتقول له نهى

: هاه عملت ايه

: لسة متخانقين وهيطلقوا بعد شهرين عشان سمعتها 

: حلو اسويه على نار هادية خلال الشهرين و بعدها اتجوزه انا

:انت طلعتي مش سهلة 

:تربيتك يعني هي تاخد واحد فيه كل المواصفات دي على ايه انا اولى كفايه عليها حب جدو ليها واهتمام كل اللي حواليها 

: بيتهيالي مش مطلوب مني حاجه تاني

:هو انت كنت عملت حاجة اولاني انت بس جبت معلومة اما اعوزك هبقى اقولك

نظر لها نظرة سخرية واحتقار وتركها وذهب

*في اليوم التالي ذهبت سلمى مع حمزة الى شقة الزوجية لتندهش انها نفس المبنى الذي به شقة مي 

: مالك ما شقتي وشقة مي نفس الدور زي بيت العيلة

:بس الشقة على العريس 

:بابا قال العريس يوضبها ويفرشها عشان ابقي جمب اختى ومراتي تبقى معاهم بحكم شغلي واهو كمان طلع عريس مي بيسافر كمان فتونسوا بعض لو مش حابة تبقي جمبها نشوف شقة تانية

: لا طبعا انا قبل ما احبك حبيت مي قوي

: المهم تكوني بتحبيني اكتر

: اكيد يا حبيبي (لتكمل وهي تتفقد غرف الشقة) : هي نفس المقاسات بتاعة مي صح

: لا طبعا شقتي اكبر مش انا الراجل 

لتضحك: ايه التفرقة العنصرية دي 

ليضحك بالمثل : لا بس انا اشتريت دي الاول وبابا عرف ان اللي جمبي فاضية اقترح انه ياخدها لمي قلت احسن الجار اللي نعرفه وعشان لو اتخانقت مع جوزها بس تخبط على الباب 

: اعوذ بالله بتقدر البلاء ان شاء الله عمرها ما هتخبط احتمال انا اللي اخبط 

: عمرك ما هتخبطي 

:عرفت من اين 

*فاقترب منها وامسك يدها وقام بتقبيلها 

: عشان عمري ما هزعلك

لتقول بتوتر : طب تحب حاجات معينة في الشقة 

: لا طبعا هتعمليها على ذوقك وما تنسيش احلى بورتريه على مزاجك

: انت بتحب المناظر الطبيعية ولة الخيل ولة الفواكه 

: اللي انت بتحبيه هيدخل قلبي زيك 

: هو انت ناوي ما تشاركنيش في اختيار التصميم زي ما عملت مع مي

: يا حبيبتي انت ذوقك احلى كتير من ذوقي وانت متخصصة يبقى محتاجة رائي في ايه

: برضة احبك تشاركني 

:يعني لو اخترت حاجه عكس ما انت عايزه هتعملي ايه

: هعمل اللي انا عيزاه طبعا

ليضحك : طب ايه هو جر شكل وخلاص

: لا بس لما اسالك اختار احس بالمشاركة واني باخد رأيك لانه احساس جميل اننا بنبني بتنا مع بعض والاحساس الاجمل اني بفرض رأيي وبعمل اللي انا عيزاه

*ليضحك اكثر :حاضر تعالي بقى اتفرجي على اهم اوضة 

: اللي هي ايه

: اوضة النوم

*لتفلت يدها من يده

: لا مش عايزه اتفرج علي حاجه

ليضحك عليها ويقهقه : انت خايفه كده ليه هو احنا هنام فيها الاوضة فاضيه ولسة الشقة كلها ما اتوضبتش انت خلل

: اصلك قلتها بطريقه تخوف 

: هو انت صابك زهايمر احنا متجوزين ادخلي شوفي هنكبرها من اوضة تانية ولة كدة كويسة يا مجنونه

: الله ايه الجمال ده الشباك بيطل على الجنينة يعني هصحى من النوم اشوف الخضار ده

: اه انا اخترتها عشان كدة وبعدين بدل ما تقولي هصحى على وشك الحلو ده

: انت لسة يا قمر الزمان بتشكر في نفسك 

: تصدقي بحب كلمة قمر الزمان دي منك رغم انك بتقوليها بتريقة

: لا مش بتريق انت فعلا وسيم

: يعني اول مرة قلتهالي كنت شيفاني وسيم 

: بصراحه ههههه  كانت تريقة كنت مفكراك خطيب مي 

: هو انت ما شفتيش شبه في الشكل بينا

: لا لو فيه شوية قلت من الحب اصلهم بيقولوا اي اتنين بيحبوا بعض بيبقى في شبه بينهم

: يعني انا هيبقى فيا شبه منك 

: او انا تفتكر لو بقيت شبهك هبقى قمر الزمان زيك كده

: هتبقي احلي تعالي شوفي الدريسنج روم كفايه ولة نكبرها 

: لا ممتازة.... حمزة ابعد شوية لو سمحت

:عايز اخد حضن تسمحيلي اظن من حقي ومش هغصب عليك

*لترجع خصلات شعرها خلف اذنها بتوتر ولم ينتظر ردها وحضنها

: وحشتيني قوي وانت بترقصي معايا امبارح كنت زعلانة بس كنت مبسوط انك جوة حضني 

*كانت متوترة جدا لكنه شعور رائع : طب مم .... ممكن خلاص انا حاسه اني هيجرالي حاجه من الكسوف

: على فكرة انا مش بعمل حاجه غلط ومش هزود عن الاصول بس جوايا مشاعر وشوق لك نفسي تحسيه 

: حساه بس .. بس بتكسف 

: طب طلب كمان وما ترفضيش

: ارفض ايه

*ليضع شفتيه فوق شفتيها بقبلة رقيقة ومعبرة عما في قلبه لم تستطع سلمى المقاومة لاحتياجها للحب الحلال الذي اتي مع قبلة حمزة فحطمت كل حصون قلعتها المنيعة واجتاحت قلبها ازداد عشقها له  

*استجابت له فتوقف حتى تلتقط انفاسها واحس انها ستفقد الوعي من شدة الخجل 

:شكرا يا سلمى انك دخلت حياتى وبلاش وشك يحمر قوى كده امال هتعملي ايه يوم الفرح

: بلاش يا حمزة الكلام ده

*ونزلت دموعها

: بتعيطي ليه يا حبيبي

: مش عارفه مشاعر مختلطة خايفة يكون غلط وخايفة اتصدم

*احتضنها وطبطب عليها

: ما تخافيش من حاجة طول ما انا جمبك تعالى شوفى باقى الشقة ونعمل ذكريات في كل اوضة ( وغمز لها )

*اسرعت وجرت من امامه وخرجت من المبنى كله ليضحك عليها 

: استنى يا مجنونه

: هبقي ارجع مرة تانية لوحدي وارفع المقاسات كدة حلو قوي ذكريات ايه اللي هتعملها في كل اوضة

 : طب تعالي بس عشان في بلكونة عايز ادخلها في اللفينج 

: مش هطلع معاك قولي اي واحده وانا هظبط كل حاجه

:هتيجي ولة اشيلك اطلعك 

: لا مش طالعة 

: وعد مش هعمل حاجه

*لم ينتظر ردها وجذبها من يدها لتكمل مشاهدة الشقةوتتفق معه على كل التفاصيل

: هاه هتقدري تخلصيها في قد ايه

: ٦شهور 

: انت بتستهبلي شقة مي ما اخدتش كتير كده ودي اكبر منها بشئ بسيط 

: انت ناسي العلاج له اثار جانبية معرفش ممكن تبقى ايه لو قدرت اخلص قبلها تمام وهو انت اصلا هتتجوز قبل كدة عشان عايزها تخلص بدري

: اه مش قادر استحمل ( واقترب منها وضمها اليه من خصرها)

: حمزة انا هنزل هتبدا تستهبل تاني

: انا بهزر معاك ما تقفليهاش كدة احسن اطفش منك 

: لا بجد ... مع السلامة من دلوقت واهي نهى جاهزة و مستعدة

: ما تجبيش سيرة الحقيرة دي وبعدين انت بتغيري عليا

*تحدثت بدلع ورقة تسحر كعادتها : امال لو ما غيرتش عليك هغير على نادر مثلا

: بحبك يا معذباني عموما اصرفي وكلفي ما تستخسريش  في التوضيب معاك من ٢٠ الى ٣٠ جنيه

: اه زود عليهم كام صفر 

*ليضحكوا ويوصلها الى المنزل

: بكره هعدي عليك عشان الجلسة 

: خليك انا هروح لوحدي 

: طول ما انا فاضي هوصلك لما ابقى مش فاضي يا نادر يوصلك يا اما مي او اسراء مش هتبقي لوحدك وباباك كمان قالي انه موجود  (وقال بصرامة) مفهوم مفيش نقاش في ده تاني 

*لتصعد إلى المنزل وهي سعيدة ويتلقى اتصال على هاتفه

:الو وحشتني 

:مين معايا

:معقول نسيت صوتي من امبارح طب ما اشتقتش لحضني 

#كيف سيتعامل معها وهل ستظهر برائته...


            البارت الثاني عشر من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات