قصة قلوب ارهقها نبضها
البارت الواحد والثلاثون 31
بقلم ياسمين رجب
مسك /اده ايه اللي بيحصل هنا مين ده و ازاي يخش عليا وانا كده
هو ايه الي بيحصل ده و هي في حاله عدم استيعاب دمغها مش عارفه تجمع
وفجأة سمعت فاطمة بتصوت و بتلم البيت عليها وهي بالوضع ده وكأنها قاصدة كده
دخل محمود ووضع كرسي وحطه أمام السرير وقاعد ووصع ساق فوق الأخري
مسك بذعر
حضرت العمده واللهي ما عملت حاجة انا لسة والده يعني ما ينفعش اعمل حاجة من اصله تعقل دي
محمودبعجرفه وجبروت
مليش في الراجل مظبوط في الاوضة بتاعتك وعلي سريرك والناس ليها الصور محدش هيسال بقي ولده ولا حامل ولا ايه الناس ليها اللي بتشوفه و لا ايه يا متعلمة يا بتاعة الجامعات الناس بتموت في الفضايح
سحبت مسك الغطا عليها وغطت به جسدها وقامت من السرير
مسك بصوت مبحوح من البكي/
حرام عليك احب علي رجلك أبوسها انا شرف وسمعة ابنك انا مراته بتعمل كده ليه انا غلبانه واهلي غلابة مش حمل فضيحة حرام عليك انا عندي ابن هيفضلوا يعيروا بيا العمر كله .
ده حفيدك ليه تخلي في حياته وصمة عار زي دي
محمود/ ماشي يا مسك الصور دي هتختفي وكأنها محصلتش بس بشرط تنفذي كل شروطي
مسك / وانا موافقة لو عاوزني اوطي علي رجلك ابوسها انا موافقة ابوس رجل فاطمة بردو موافقة ايه يرضيك وانا أعملة حقكم عليا جزمتكم فوق راسي هشتغل خدامة هنا العمر كله بس ابوس ايديكم سبوني اربي ابني
ضحكت فاطمة بغل /
هههههههههههه البت دي شكلها هبله يابا الحاج بقا احنا عاملين الفضيحة دي كلها علشان
تبوس علي رجلينا
محمود/ بصي يا مسك انا هعتبر اللي حصل ما حصلش بس ما شوفش وشك هنا تاني تنسي خالص انك انجوزتي وخلفتي
مسك/ لا ابني كله الا ابني انا مستعده اموت لكن اسيب ابني لا حرام عليك انا ملحقتش حتى ارضعه ولا اشم رحته حرام عليك انا حتى ما شلتهوش في حضني
فاطمة/ اخلصي بقي من جو المسلسلات ده التركي الفاكس ده ويلا بقي البسي حاجة عليكي بدل ما تمشي كده وتبقي فضيحة بجد يا بنت كلاف البهايم
مسك بعياط هستيري/
علشان خاطر ربنا اخد ابني ووعد مش هتشوفوتي تاني خالص بلاش تحرموني من ابني وعد هاخده و هختفي من البلد كلها
محمود/ مسك متصعبهاش علي نفسك اكتر من كده و يلا قبل محد يصحي علشان لو حد شم خبر انتي اللي هتخسري العمر كله
مسك / منا مش ماشية من هنا غير وابني معايا و اللي عاوزين تعملوا اعملوا
محمود/ سهلة يا مسك دقيقة ويكون الفيديو راح لبيجاد وهو لما يرجع حيتصرف معاكي
مسك /بيجاد مش هيصدئكم بيجاد عارفني كويس
فاطمة / متقصري في يومك ده و اخلصي يا اما انا هبعت الفيديو لا بويا نص ساعة بس و تلاقي البلد كلها عرفت فضحتك و تقعدي اشرحي لكل واحد انك ولده جديد
مسك / انتم بتعملوا معايا كده ليه انا عملت اية مش زمبي و اللهي العظيم ما زمبي أن ابويا راجل علي قد حاله مش انا اللي اخترت أن أبويا يكون كده حرام بقا تقول الله اتقوا الله
ركعت مسك في الأرض
مسك/ احب علي رجلك يا عمده خليني اخد ابني و امشي واللهي واللهي ما هخلي بيجاد يعرف لي طريق
محمود/ بسخرية ما انتي بردو مش هتخلي بيجاد يعرفلك طريق وانا مش بهدد انا بنفذ علي طول يا مسك انتي حاتمشي من هنا و مش عاوز المحلك خيال خالص وبصوت عالي يلا بقي اخلصي مش حتقدي اليل كله تنوحي
مسك /حاضر بس اطلعوا برا لحد ما اللبس
مسحت مسك دموعها بضهر أيدها و لبست لبسها وجمعت شوية حاجات ليها و اخدت حاجات من ريحة بيجاد و السلوبيت اللي كان ابنها لبسة في المشفي شمت رحتة و حطتة في شنطة و بذكاء بدأت تعمل لبيجاد علامات علشان يعرف انها هي
اخدت نص القلب اللي عليه أسمة واسمها وتركت النص التاني و بدأت تكتب حرف اسمها علي كل حاجة تخص بيجاد
اخدت دهبها و مبلغ مادي كان تركه لها بيجاد فاهي ما تعرفش بكره مخبي لها ايه
اخدت كل الاوراق الخاص بها و قسيمة زوجها وشهادة التخرج و شهاده ميلاد ابنها
واخدت صورة بيجاد وصور لفرحهم وبدأت تنظر للغرفة ودموعها سبقها و جواها قهر يهد جبال
واااااه وعلي ملهوش ضهر وسند وااااه علي الدنيا
خرجت مسك تسحب قدمها بخزي و خذلان وكان الدنيا كلها خذلتها
نظرة فاطمة ليها بشماته وقالت / افتشها يابا الحاج لتكون سرقت الدهب اللي جايبة بيجاد ليها
محمود/ لا يا فاطمة سبهولها ومد ايده بشيك في مبلغ مادي كبير خدي ده تعويض علشان تعرفي تعيشي بيه
نظرت له مسك بعين دامعتين و نطقت بكلمة واحدة حسبي الله ونعم الوكيل يمهل ولا يهمل فوضت امري لله علية خلاص الحق
وقالت بقهر و الدموع تسبقها / وفر فلوسك يا حج ياللي حجيت بيت الله انا حقي هاخده منك يوم الموقف العظيم لما تعرفش تجبهولي
أنا مش عاوز منك فلوس بس ابني امانه عندك حافظ عليها ومشت وهي بتردد حسبي الله ونعم الوكيل
طلعت ندي من غرفتها مسرع ما قدرتش تقف تسمع كل ده دون أن تدخل وتعمل حاجة
اتفاجاءت فاطمة أن ندي صاحية وسمعت كلامهم كله
ندي /وبصوت عالي مسك استني
التفت لها مسك بقهر وكلمة واحده نطقتها ابني يا ندي امانه في رقبتك ليوم الدين اوعي يقولوا حاجة وحشة عني
ابني يا يا ندى ابني خالي بالك علية رضعيه مع بتك اوعي يحس أنه يتيم يا ندي طبطبي علية و شمي رحته علطول عرفية بيا واحكيلوا اد ايه انا حبيته وكان نفسي اضمه لحضني
وبيجاد بالله عليكي يا ندي اوعي تخليه يحزن عليا وقوليلو أن انا بحبه من كل قلبي ولا عمري هاحب غيرة
ندي دمعها مش عارفه تسيطر عليها وجرت علي سلم حضنت مسك جامد ندي لا اله الا الله في حفظ الله وابنك في عنيا ما تخافيش يا مسك
مسك محمد رسول الله وحسبنا الله ونعم الوكيل حسبنا الله ونعم الوكيل
مشت مسك وجرت علي المستشفي علي امل تلاقي ابنها في الحضانة دخلت مسرعة الحضانة
مسك بلهفة / ابني فين ابني فين وديتوا ابني فين
ممرضة/ جده الصبح جه نقلوا مستشفي تانبة ملناش الحق نمنعة
لفت مسك علي كل المشافي ملاقتش اثر لابنها
وفي السريا
ندي بصوت عالي صحي البيت كله
ندي/ يرضي مين ده انتم لو كفار مش هتعملوا اللي عملتوا ده ابيلس نفسه ما يخطرش علي بالله كده
امجد/في ايه يا ندي بتعيطي كده ليه وصوتك عالي قوي
ندي / اقسم بالله بيجاد يرجع ويستلم ابنه واكون سايبة البيت ده مش هقعد فيه ولا دقيقه واحده اخاف علي نفسي منكم انتم شياطين الانس استحالة يكون اللي جواكم ده قلب اكيد صخر صوان
جاء محمود من خلفها و قال/
بطولك هتسيبي البيت بطولك من غير بنتك زي مسك ما طلعت احنا محدش بيربي عيالنا غيرنا عاوزة تمشي الباب يفوت جمل انا مش ببكي علي حد أنا المهم عندي احفادي يكونوا جنبي
امجد / هو في ايه لكل ده ومسك مشت راحت فين حد يرد عليا
محمود / عقل مراتك يا امجد وبلاش تخليها تزن علي خربها واللي هقول علية هو اللي حيحصل بيجاد لما يرجع حنقوا أن مسك جلها حمي نفاس وماتت في داهية
خبطت اشجان علي صدرها يالهوي انتم عملتوا ايه في البيت مسك فين عملتوا فيها ايه انطقوا
فاطمة / حتكون عملنا ايه نضفنا البيت من القرف اللي كان فيه اهي غارت في داهية لا ترجعها
بصت لها ندي وقلت بقهر حسبي الله ونعم الوكيل فيكي عندك بنتين يا فاطمة وربنا علية خلاص الحقوق
دخل الغفير وعلي ايده فارس ابن مسك بيصرخ بشده
الغفير/ يا جناب العمده الولد مش راضي يسكت خالص
جرت ندي عليه وضمته لصدرها وجرت علي فوق ترضعه استكان الولد في حضنها ونام نيمته ندي جنب بنتها و طبطبت علية بحنان شديد
دخل امجد ومعاه اشجان وقفل الباب وراه اترمت ندي فى حضنه وانفجرت في بكاء بطريقه هستريا
امجد/ ممكن تهدي كده واحكيلي ايه اللي حصل ممكن
ندي / انا كالعاده لوچين مش بتنيمني خالص اقعدت طول الليل احاول انيمها وبعد ما نامت اخيرا قلت انزل اعمل حاحة سخنة أشربها ولسة بفتح باب الاوضة لقيت فاطمة و معها واحد شكله غريب مش من اهل البلد حطيت و دني علي باب و كنت فاتحة نص فاتحة صغيرة وسمعت
فاطمة/ اخلص مد شوية قبل ما حد يصحي
الشخص المجهول / حاضر اهو يا ست فاطمة وراكي علطول
فاطمة/ طبعا عارف حتعمل ايه كويس صح
دخلوا غرفة مسك براحة وكانت نايمة من
التعب وما حستش بيهم
دخلت فاطمة صورتها كام صوره
وكان وراهم العمده من بيعيد متابع كل حاجة يعنى يا امجد كل حاجة تمت بمعرفة بباك
و حكت له كل حاحة حصلت في غرفة مسك لحد ما طلعت بشنطة هدمها
كل ده واشجان ساكتة مش بتنطق ودموعها علي خدها
فتح امجد باب الغرفة ونزل تحت وجد و لده قاعد بمفرده
قال امجد
امجد/ بعصبية ليه ليه يا ابويا تركب نفسك الزمب الكبير قوي ده انت مش حمله ليه وهتقول ايه لبيجاد خرستنا كلنا محدش فينا هيجرء يقوله الحقيقة ظلمت بيجاد ومسك
و نفسك قبل الكل محدش فينا هيقدر يقوله ابوك خربلك بيتك كله ده علشان مراتك فقيرة يا بيجاد مش من حقها تعيش
ليه يا ابويا ليه فاهمني عملت كل ده ليه ناقصنا احنا ايه ده حتي الدين بتاعنا بيقول خذوهم فقره يغنيكم الله
محمو/ امجد انت بتعلي صوتك عليا انت اتجننت
امجد/ مش بعلي صوتي انا عاوز رد مقنع بالي عملته ده
محمود/ بصراحة فاطمة اقنعتني أن ابن بيجاد لو اتربي بعيد عن أمه هيبقي احسن
قطع كلامه بزمتك انت مصدق الكلام ده هات اي عيل في حضانه واحكيلوا و شوف رده عليك انت جبتلنا ابليس في البيت قاعد معانا شيطان رجيم اسمة فاطمة فيرس خبيث دخل البيت ومش عاوز يطلع
وعند مسك استقلت اول عربية نزله اسكندريه و ركبت فيها وقد وهن التعب منها لسة ولده بقالها يوم ومرتاحتش وصلت مسك اسكندرية الفجر ذهبت علي منزل اختها وتركت الباب بشده
استيقظت عطر ومحمد علي صوت الجرس
جري محمد يفتح اترمت مسك في حضنه و غابت عن الوعي