قصة إسمي حياة البارت السابع عشر 17جزء ثاني بقلم الاء اسماعيل


 قصة إسمي حياة

البارت السابع عشر 17جزء ثاني 

بقلم الاء اسماعيل


قمت من حضن إلهام بصدمة - انتي بتقولي ايه ؟؟

- بقول الحقيقة اللي محدش هيقدر يقولهالك غيري ...عمتك طول عمرها شايفة معاملة جدتك لمراد و الفرق في المعاملة بينه و بين البنات .. جدتك الله يرحمها حكتلي على تصرفاتها من لما كانت صغيرة و حتى بعد ما كبرت 

- طب ازاي !؟ انا مش فاهمة حاجة 

- مراد كان الولد الوحيد وسط 4 بنات ماتت وحدة منهم  و فضلوا  الثلاثة نفيسة و زينب و فردوس...جدتك كانت روحها في مراد ،عمتك نفيسة اتولدت بعديه بسنة و بعد كدة جدتك بقت كل خلفتها كانت بنات ...نفيسة طول عمرها بتغير منه و بتعمل له حركات غبية عشان تكسب حب جدتك .. و تخليها تزعل منه ..بس مهما تعمل حب والدتهم ليه بيزيد  خصوصا بعد ما اتوفى جدك ..كانت شايفاه نسخة منه ....عشان كدة  كل ما كانت بتكبر كان حقدها عليه بيزيد , حتى بعد ما اتجوزت مفيش حاجة اتغيرت : غلها هو هو ...اديكي شفتي جدتك  كانت بترفض تشيل  ولاد اي واحدة منهم لما بيكون عندهم شغل او مناسبة او أي حاجة  بس اول ما والدتك سابتك وافقت تربيكي من غير تفكير  لانك حتة منه و ده اللي خلاهم يبعدوا عنها مع انها امهم... و خصوصا نفيسة .

- عشان كدة بيكرهوني  ؟؟ 

- للأسف  ايوة ..

- يااااه !!! ده الموضوع طلع كبير اوي !! 

- عايزة تعرفي حاجة كمان ؟؟ عمتك نفيسة هي اللي جوزته  صافيناز  ..و لولا انها شافتها معيشاه في قرف مكانتش سابتهم في حالهم ...و فوق ده كله هي اللي متفقة معاها عشان تزهقه في عيشته  و تخليه ضعيف شخصية كدة 

حياة بتساؤل : و هي تعرف  صافيناز منين ؟؟ 

- بيقولوا ان وحدة بلديات جوزها لما لقتها بتدور لاخوها على عروسة قالتلها انها تعرف وحدة غلبانة  .. و عرفتها على صافيناز 

- غريبة !!! الموضوع ده أكيد فيه سر هو كمان !

- ده اللي انا اعرفه ... ما اعرفش  اكثر من كدة . .

- طب انتي عرفتي كل ده منين يا طنط ؟؟ 

- انا كنت عايشة هناك  و كانت بتوصلني اخبارهم كلها ..ما تسأليش ازاي ... 😉

- لا بجد شوقتيني اعرف !!

-يا ستي كان عندي عيون في بيتهم 😂 

- تقصدي مين ؟؟ 

- هتوعديني الكلام ده يفضل ما بيننا !! مش عايزين ننبش في الماضي  يا حياة ..

- سرك في بير يا طنط .. انا اصلا محدش بيطيقني  منهم هوما الثلاثة غير عمتي زينب اللي بحسها  في قلبها شوية رحمة 

إلهام بإبتسامة - هي دي ...زينب صاحبتي من زمان و  فضلنا صحاب حتى بعد ما ابوكي اتخلى عني ..كانت الوحيدة اللي تسأل عليا و على سند  و بتساعدنا في السر ، هي اللي كانت عارفة كل شاردة و واردة بخصوص أختها و خططها 

- طب و ما قالتش لبابا ليه في وقتها !! 

- محدش بيقدر يقف في وش عمتك نفيسة يا بنتي ...ولا حتى اختها ..حتى لو عارفين الحقيقة بس محدش بيجرؤ ينطق .

دي جبرووووت و محدش يتخيل ممكن تعمل فيه ايه ! 

- طب انتي ما حكيتيليش حصلك ايه بعد ما ولدتي !

- فضلت في الملجأ ... باشتغل  و ارجع عند نورة و سايبة ابني معاها ما سافرتش المنصورة الا لما كان سند بقى عنده ست  سنين ..بعد ما نورا اتوفت مابقاليش حد هناك .

- ايه اللي حصل لك بعدها ؟

- و بعدين بقى !! احنا داخلين عالفجر يا بت ..هنصلي و ننام و لما تقرري تحكيلي على حسام ساعتها اكملك  ..و بعدين حكايتي انا و سند دي لوحدها محتاجة يومين بحالهم

حياة بإبتسامة : حاضر أوعدك اني احكيلك في اقرب فرصة .


صلينا و طنط الهام نامت بس انا مكنتش قادرة أنام 

الحكايات دي بجد لخبطتني خاااالص و قلبت في دماغي كل الموازين ...و خلتني اعيد حساباتي و افكر اول و تاني و ثالث في حكاية عمتي دي  و اربط الأحداث ببعضها من لما كنت صغيرة و معاملتهم ليا لحد ما اتجوزت و اتطلقت ....و وصلت لإستنتاج خطير !!

- جوز عمتي نفيسة من نفس محافظة حمزة .. انا ازاي نسيت المعلومة دي !؟! تكونش هي اللي طبخت الطبخة  مع ام حمزة عشان يجوزوا صافيناز لأبوي !! 

يعني  عمتي نفيسة كانت هي الحلقة المفقودة في حكايتي ؟


- ممكن أعرف ايه حكاية سند دي يا ست زفتة ؟؟ 

صافيناز بخوف : و الله ما كنت اعرف يا صفية هانم !

- لا و  الله ؟؟ صدقتك انا !!!  كنتي ناوية تعرفيني امتى ان المخفية عندها اخ ؟ ازاي تخبي عنا حاجة مهمة زي دي !!

صافيناز : يا صفية هانم الولد ده  هي ما شافتوش من لما كان عندها ثلاث سنين حتى انا اتفاجئت زيك و الله  ما اعرف ايه اللي لم الشامي عالمغربي !! 

صفية بحدة:  احنا من الاول اتفقنا على ايه ؟؟؟ مش انتي عارفة المطلوب كويس ؟؟؟ و مع كدة جايبالنا واحدة اخوها من يأجوج و مأجوج !؟ ده ما خلاش في ابني حتة سليمة جاه قطع ايده !! و انتي ازاي ما قدرتيش تعملي حاجة من اللي قلتلك عليه ؟ يعني حتة بت لا راحت و لاجات تخلي ابني يطلقها بالعافية ؟ 

- يا صفية هانم البنت طلعت مش قليلة ...دي عندها اعتراف بصوتك و اعتراف بصوتي ...كنت هأعمل ايه يعني ؟؟

- اااه !! اهي دي اللي قعدتي تأكدي و تعيدي انها ضعيفة و مهزوزة و في الآخر  طلعت عكس كدة خالص؟ مش بس سجلتنا يا خيبتك  .. دي خلته أخذها بنفسه عند دكتورة و عملت لها تقرير يوديه السجن 

- صفية هانم اقسم لك بالله ..

- مش عايزة اسمع كلمة وحدة ..آخر كلام عندي ..فلوسي ترجعلي بالمليم يا إما أقول للمحروس جوزك على كل حاجة و هأسلم الوصولات للبوليس .

- لالا... ارجوكي .. انا هأتصرف .


بعد اسبوع 

و أخيرا وصلتني ورقتي على بيت ابوي 

أتصل ابوي بسند يبلغه بالخبر ..و كمان يبلغه أنه باشر اجراءات  اثبات النسب  في المحكمة 

كنت مبسوطة اوي أخيرا اقدر أقول أني حرة بجد 

اتصلت بنيرة افرحها معاي 

نيرة - الحمد لله يا قلبي ..أخيرا قلبي ارتاح انا كمان 

حياة - ها طمنيني مفيش جديد ؟؟

- اسكتي ...مش ماما  لمت كل الذهب بتاعها و اخذته تبيعه و فوقيه شوية عفش من البيت ...الظاهر كدة  الست حماتك عايزة ترجع الفلوس اللي اشترتك بيها 😂

- هي اللي عقدت العقدة ..تبقى تحلها بقى ... هاا ...و غيره ؟

نيرة  بلجلجة : مفيش حاجة..

- يعني لسة  مفيش اخبار عن حسام ؟ 

- للأسف مفيش ...بقالي اكثر من اسبوع ما شفتوش .

- الظاهر كدة أنه قرر يبتدي حياته زي ما قالك يا نيرة

- و لو ان الموضوع غريب ...بس ربنا  يسهله 

في الوقت ده دخلت إلهام 

- طب نتكلم بعدين يا نيرة ...بوسيلي أروى و يوسف .

قفلت مع نيرة و بصيت على إلهام اللي قاعدة مستنياني 

- خير يا طنط !! 

إلهام - هااا يا ستي ....حمزة و خلصنا منه مش هتعرفينا بقى على سي حسام ؟؟ 

بعد تردد كبير رديت : مش عارفة أقول ايه 

- يا بنتي  انا حكيت لك  قصة حياتي و حياة ابوي و أمي  كمان و فوقيهم حكايات تودي السجن و ما اترددتش ! تكونيش خايفة مني ولا  سي حسام ده واحد من أسر،ار الدو،لة ؟؟ 

رديت  - بصي انا هحكيلك  على حكايتي مع حسام 

و اللي حصل لي بسبب صاحبتي بس توعديني ما تقوليش حاجة لسند 

- هااا قلتيلي كل التردد ده عشان سند ؟ هو ماله و مال حكايات النسوان ؟؟ 

حاضر هأحكيلك 

و قلتلها بإختصار كل اللي كان بيننا احنا الثلاثة 

- يااااه !!  صحبتك دي طلعت نسخة تانية من نفيسة !! 

-و انا كمان قلت كدة  اول ما عرفت موضوع ماما مع سليم

إلهام -الحمد لله ان ربنا نجاكي منها و عرفك حقيقتها 

- بس بعد ايه ؟؟؟ 

- اللي يسمعك بتتكلمي كدة يقول عجزتي !! يا بنت انتي لسة صبية ما عديتيش 23 سنة و الحياة كلها قدامك 

انتي أخيرا اتخلصتي من تجربة جواز فاشلة ...من  حقك تشوفي حياتك تاني ..انا لو منك اروح له و أعرفه بالموضوع

لو بيحبك بجد هيرجعلك 

حياة بيأس : و أمه ؟؟ دي رفضتني و أنا بنت هتقبلني و انا..

إلهام بمقاطعة - بنت برضو ...ولا انتي مسمية اللي فاتت دي جوازة ؟! بصي يا بنتي الحياة فرص ...لازم تكافحي عشان تاخذي فرصتك مش تقعدي تستنيها تجي لحد عندك ..

انتي هتجربي مش هتخسري حاجة ...يعني هتخسري ايه اكثر من كدة ؟؟ ولا عايزة بعد الحب ده كله تسيبيه لوحدة صفرا زي هدى تاخذه منك بالجاهز ؟


بصراحة طنط الهام حمستني و دخلت الفكرة في دماغي  بجد 

انا بحبه و عمري ما بطلت أحبه ..بالعكس ...حبي ليه بيزيد اكثر و اكثر يبقى هي معاها حق لازم أحاول على الأقل عشان ما اندمش بعد كدة و اكون عملت اللي عليا 

حاولت استجمع شجاعتي  و أتصل بيه....


          البارت الثامن عشر من هنا 

    لقراءة جميع حلقات القصه من هنا


تعليقات