قصة أخي العنيد البارت الخامس 5بقلم اسيل زرارقة

قصة أخي العنيد

البارت الخامس 5

بقلم اسيل زرارقة


**أمير**: لا.... أنتِ مش أمّي تاني دلوقتي...

وغادر "أمير" من غير ما يقول كلمة واحدة....


في الوقت ده:


**مالك**: تسنيم.... نمتِ؟؟


**تسنيم**: لأ.... في حاجة؟


**مالك** (بحب): لأ.... كنت حابب أقولك ليلة سعيدة بس....


**تسنيم** (بابتسامة): شكرًا جدًا لك يا أحسن أخ...


**مالك**: وأنتِ يا أحسن أخت...


وبعد شوية حس "مالك" بقبضة في قلبه....


**مالك** (بخوف): إيه الشعور السيء ده؟؟


وفي نفس الوقت:


**يوسف** (بجدية وغموض): أمي.... أنتِ دلوقتي خسرتِ "أمير"... وأنا عارف كل حاجة عن البنت دي... ولو ما قلتيليش سبب الحقد اللي جواكي، هتخسري مني كمان للأبد....


**نيفين** (بحقد وغل): لأنها بنت "سمر"... واضح إنك عرفت إنك عندك إخوة غير "أمير"....


**يوسف**: عارف كل حاجة...


**نيفين**: لما تزوجنا أنا ووالدك، ما كانش يحبني... ما حبنيش في حياته أبداً... لحد ما جه اليوم المشؤوم... لما قابل "أحمد" "سمر" و أحبها... و جاللي إنه عايز يتجوزها، قررت أخد ثأري... بس حبهم كان أقوى مني... تزوجوا وأنجبوا "مالك" وبعد فترة مرضت "سمر" بس كانت حامل للمرة الثانية وأنجبت بنت اسمها "تسنيم" وبعد كده اختفت في ظروف غامضة... و مات "أحمد"....


***********************


**نيفين**: تم تسليم الطفلين لعائلة "سمر".....


**بداية الفصل**:


**يوسف** (بشك): ومن تكون عائلة الخالة "سمر"؟؟


**نيفين** (بسخرية): صدق أو لا تصدق..."كارمن" هي والدة "سمر"...


**يوسف**: يعني تقصدي؟؟


**نيفين**: أيوة.... "سمر" هي الأخت الصغرى لـ "فادي"...


**يوسف** (بخيبة أمل): بس ليه يا أمي؟؟ ليه بتخططي لتدمير مستقبل بنت ما ليهاش ذنب....


**نيفين** (بكره): ذنبها إنها بنت "سمر"... إياك يا "يوسف"... إياك تتدخل وتفسد خطتي...


**يوسف** (بحقد): طيب بقا ما بقى لكش ولاد... وبعدها قال بلهجة ساخرة حاقدة:

**يوسف**: طبعًا... ده إن كان عندك ولاد أصلًا... ولعلمك، مش هسيب أختي لأفعالك الخبيثة... حط ده في بالك...


**نيفين**: اعمل اللي تقدر عليه.....


في اليوم التالي:


**تسنيم**: صباح الخير يا "مريم"....


**مريم**: صباح النور....


**تسنيم**: يلا نسرع عشان ما نتأخرش...


فجأة ظهر شخص ما:


**هاياتو**: good morning Tasneem....

"صباح الخير يا تسنيم"....


**تسنيم**: صباح الخير يا "هاياتو"... إزيك النهاردة؟


**هاياتو**: I am fine and you؟ "أنا بخير وأنت؟"


**تسنيم**: أنا كمان....


بدأت "تسنيم" تمشي مع زميلها في المدرسة... ناسية وجود "مريم" اللي حسّت بالإحراج....


**مريم**: طيب يا "تسنيم"... بشوفك بعدين...


**تسنيم** (بسعادة): بشوفك بعدين....


وبعد ما افترقوا:


**يوسف** (بحب): أهلاً....


**********************


**يوسف** (بابتسامة): أهلاً....


**مريم** (بخوف): أنت مين؟؟


**يوسف** (بدأ يفهم سبب خوفها منه): ما تخافيش... أنا هنا عشان أطلب منك طلب...


**مريم** (بشك): و إيه الطلب ده؟؟


قال "يوسف" لـ "مريم" القصة كاملة....


**مريم** (بذهول): أنت أخ "تسنيم"؟؟


**يوسف**: أيوة.... أرجوك... "تسنيم" في خطر... ولازم نساعدها....


**مريم**: طيب... هنعمل إيه؟


**يوسف**: هقولك بعدين....


**مريم**: طيب....


وفي نفس الوقت:


**أدهم**: طيب... يا سيد "مالك"، نشوف هتقدر تنقذ أختك إزاي....


وفي شركات "الشناوي"...


**مالك** (بابتسامة): أهلاً...


**أمير** (بنفس الابتسامة): أهلاً.... أنت الشريك الجديد... صح؟


**مالك**: أيوة... اسمي "مالك الشناوي"...


**أمير** (بصدمة): يا للصدمة.... أنا "أمير الشناوي"...


**مالك**: إن شاء الله تكون معرفة خير....


**أمير**: بإذن الله...


في المساء:


**أدهم** (بخبث): مرحبا يا عزيزتي... شايفك بتحكي مع الرجال... ومعايا بتلعبي دور الشريفة....


**تسنيم** (بغضب وضيق): ابعد عن طريقي يا "أدهم"...


دخل "هاياتو" قائلاً:


**هاياتو**: and who are you bro؟ «ومن أنت يا صديقي؟»...


             البارت السادس من هنا 

  لقراءة جميع حلقات القصه من هنا 

تعليقات