قصة قسوت على فاتنتي
البارت الثامن 8
بقلم سحر السحرتي
لم تجد فتون سوى سميحة والدة حسام لتبعده عنها اتصلت عليها وهي تبكي وشهقاتها تعلو اكتر وأكثر
: خير يا بنتي بتعيطي ليه كده مين زعلك .... ردي عليا حسام عندك اقفلي وهكلمه يمرمط اللي زعلك
؛ حسام.... حسام... هو ... هو اللي زعلني
:ايه عمل ايه خلاك متشحتفة بالشكل ده ومش عارفة تتكلمي
:اتهجم عليا وضربني
*روت لها كل ما حدث معها وسبه لها وخوضه في اخلاقها واتهامها بالباطل
: واخوك فين من ده كله
:اخويا اقري على رجولته الفاتحة عمره ما هيزعل حسام عشاني لانه بقى مصلحجي
:مش قادرة اقولك ما تزعليش لأنها حاجة تقهر بس ارجعي الفندق واقعدي مع صحباتك وانا هكلمه وارجعه هنا
: عرفيه انه لو اتعرضلي تاني هقول لبابا وساعتها هينسى انه زي ابنه وهيخسره للأبد
: حقك تعملي أكثر من كدة دى عقله فلت منه وهجيب اخواته يعقلوه اقفلي دلوقت
*اتصلت على حسام علم ان فتون اشتكت لها لم يرد فأرسلت له رسالة
:تسيب المكان وتكون عندي والا هكون عندك وهقل منك قدام الناس
*عادت فتون بعد وقت طويل إلى الفندق ظنا منها انهم نائمون لكن كان الجميع في انتظارها قلقين من غيابها وعدم الرد على هاتفها وكان من ضمنهم حسام لم يستطع السفر قبل أن يطمئن عليها
*شعر بالحزن والضيق مما فعله وكان واضح على وجهه فسره الجميع انه قلق على فتون
تفاجأت فتون انهم بانتظارها وصدموا عندما شاهدوها وجهها احمر وآثار البكاء في عينيها اسرع اياد إليها قبل الكل وصرخ
:مين اللي عمل فيك كدة وما اتصلتيش علينا ليه
:مفيش يا اياد سبني دلوقت تعبانة عايزه انام
: مش قبل ما تحكي اللي حصل
: وقعت واتبهدلت
*صرخ بها أدهم: ده مش منظر واحدة وقعت انطقي بقالنا ٣ ساعات قلقانين عليك أظن واجبك تطمنينا
بقلمي سحر السحرتي
:بصراحة في واحد حيوان حاول يسرق شنطتي فقاومته ولما ما عرفش ياخد منى حاجة ضربني وهرب
:أدهم: طب تعالي نعمل محضر
:لا الناس اتلمت وضربته
جهاد: وما اتصلتيش علينا ليه
:تليفوني فصل شحن
اياد: فصل شحن ازاي وكان بيرن محدش بيرد
: خلاص يا اياد مش مركزة من الصدمة هو تحقيق
:شكرا واضح انك بتعتبرينا اخواتك
: مقصدش آسفة بس الصدمة شلت مخي ما قدرتش افكر او اتصرف
أدهم: طب اطلعي استريحي لأننا مسافرين الصبح سيرين حطيلها ثلج على وشها لان عمو لو شافها كدة هيضايق وانا هروح الصيدلية اجيب دهان يضيع الآثار دي
*صعد البنات وتحدث أدهم أمام الشباب : انا مش مصدق ولا كلمة ايه رايك يا حسام
:وهي هتكدب ليه
اياد : أدهم انت كنت اخر واحد شفتها ايه اللي خلاها تتمشى لوحدها اصلا
:بصراحة عرضت عليها الجواز ورفضت وقالت اننا اخوات
: وده يزعلها في ايه يخليها برضة تتمشى لوحدها
: اصلي اتغابيت وحاولت امسك ايدها
اياد : انت مجنون انت عارف اخلاقها
:ما انا اعتذرت لها
*أدرك حسام انه ظلمها وان عليه ظبط سلوكه معها لم يدرك انه أضاع اخر أمل في أنها تفكر فيه او توافق عليه كزوج
حسام: طب انا هطلع انام لان كلنا مسافرين بكرة
أدهم: وانا هجيب الدواء
*عاد الجميع إلى منازلهم سمعت العمارة صوت سميحة وهي تعنف حسام
*صعدت كريمة بسرعة لنجدتها قبل أن تتهور عليه
: خير يا سميحة صوتك جايب لاخر الشارع
:مفيش اكتشفت ان البيه عايز يتربى من اول وجديد
: ايه اللي حصل لكل ده حسام مؤدب
:اه بس لما بيتعصب بتهرب اخلاقه ضرب واحد هناك وكان هيموته وكله بسبب تافه
حسام: لا يا امي مش تافه
:بلاش اتكلم يا حسام استنى اما اخواتك الكبار يوصلوا
كريمة: انت هتدخلي اخواته الكبار بس دول شداد قوي عليه نزليه لعمه تحت يعقله
: اخواته اولى بيه يعني لو كان الراجل اشتكى وراح القسم كان اتحبس فيها وعشان الراجل غلبان افترى عليه
:اخص عليك يا حسام الافتراء حرام على الضعيف
:انزلي انت يا كريمة معلش لأنك لو قعدتي أكثر من كدة هتكرهيه
: اكرهه ازاي ده ابني
:معلش اصل اخواته لما يوصلوا هيقولوا كلام صعب متشكرة يا حبيبتي
:طب بالراحة عليه عشان خاطري
: والله لو تعرفي الحكاية كلها كنت هتضربيه للصبح
: لا لو على كدة انزل انا بحبه وعايزة أفضل احبه
*نزلت كريمة إلى شقتها
:شايف بيحبوك قد ايه وانت تبهدل بنتهم وتسمع كلام واحدة عقربة استفدت ايه.... بعد ما حسيت انها اتغيرت معاك لما سمعت نصيحتي ورجعت لتصرفاتك اديك خسرتها للابد
:ما تقوليش خسرتها انا هعمل المستحيل واتجوزها
:ابقى قابلني لو وافقت
قال بتحدي : قلت وباكد عليك غصب عنها
: دى انا بقى اللي هقفلك
*دق الباب بشدة ودخل شقيقاه
أحمد: هو انت لسة صغير يا حسام هنكتفك ونضربك أظن عيب وانت في السن ده نمد ادينا عليك
مصطفى: التصرف ده مش تصرفات راجل عايز يبقى مسؤول ويفتح بيت واللي خلقها خلق غيرها وكل البنات تتمناك
أحمد: ما فكرتش في الراجل اللي وقف جمبنا واعتبرك ابنه لما يعرف حاجة زي دي هيعمل ايه وصحته دلوقت على قده
مصطفى: انا واخوك بنمنعك تتعرض لها وتنسى جوازك منها والا لينا تصرف تاني ما تحبوش فاهم
*صمت حسام لم يستطع أن يجادل شقيقاه الاكبر فهو يحترمهم صرخ مصطفى بحدة: فاهم رد
:فاهم حاضر
مصطفى: ماما اتصلي على فتون تطلع يعتذر لها
: مش هتوافق تطلع هنا تاني كانت بتسأل عليا وتودني وانتم في بورسعيد مشغولين مش بيتجوا غير في الأعياد وهو في الشغل خلاص بوظ علاقتي بيها
أحمد: شفت اخر مرة تتهور لو لسة هتكمل في التصرفات دي روح اتعالج نفسيا بدل ما تتعب بنات الناس معاك احنا ماشيين يا ماما ولو عمل حاجة تاني بلغينا هنسلم على عم عبده قبل ما نمشي ولو لقينا فتون هنعتذر لها بالنيابة عن الأستاذ المتهور
بقلمي سحر السحرتي
*بالفعل فتحت فتون الباب همس أحمد
:كويس ان القمر هو اللي فتح لنا
*ابتسمت له ابتسامتها الجميلة الصافية داعب مصطفى خدها وهمس
: ايوة كدة انا بموت فى ابتسامتك لو كنت أصغر ب ١٥ سنة كنت اتجوزتك انا
*ضحكت : وانا موافقة جدا
:احنا بنعتذر لك من قلبنا وماما ملهاش ذنب وملصتلك ودانه ولو ينفع كنت خليته ينزل يعتذر بنفسه وباس ايدك ورجلك كمان
: انا مش عايزة اشوف وشه وكفاية انه يبعد عني
:حقك بابا هنا نسلم عليه
: اه اتفضلوا
*جلسوا قليلا مع والدها وانصرفوا
*حاول حسام كثيرا ان يعتذر لفتون لكن دون جدوى لم يجد حل سوى الاتصال باياد
: ايه يا عم مش قلت هتخطب ونعمل الحفلة عندي الروف مستني
:انا فكرتك نسيت واتكسفت اسال فتون
:هي مش قالت اني قد كلمتي ناويين على امتى
: بعد بكرة ان شاء لله
:خلاص تعالى شوف المكان ناقصه ايه عشان نحضره وهات جهاد و فتون
:خلاص النهاردة الساعة ٨ نكون عندك
بقلمي سحر السحرتي
*علمت فتون بمخطط حسام فقررت ان تفسد له الخطة واصطحبت معها والدها
: انا جبت لكم بابا لانه احسن مشرف هتبقى حفلة تجنن على ايده
*نظر لها حسام بخيبة أمل ونظرت له بتحدي
عبد الرحمن : خلاص يا ولاد التنظيم عندي شكرا يا حسام هو ده ابني اللي ربيته
فتون: ونعم التربية يا بابا
*يوم الحفلة ارتدت فتون الملابس التى ضايقت حسام في الرحلة فعلم أنها تستفزه وأكثر من ذلك كانت ترقص بصحبة والدها وتتمايل عليه ازداد غضبه وكلما حاول محادثتها كانت تجلس اما بجانب والدتها او والدها
*لم يجد مفر من أن يجلس بجانبها وهمس لها
:عايز اتكلم معاك كلمتين ممكن
:لا وإنساني بقى وطلعني من دماغك ويا ويلك تحاول تتعرض لي هقول لبابا وانت عارف هيعمل فيك ايه
: عايز اعتذر لك عن اللي حصل
:اللي حصل ما ينفعش فيه اعتذار وهتعتذر عشان ايه أظن ما انت مفكر اني ممكن اغير رأيي فيك في أحلامك اتفضل قوم
:لا مش قبل ما تسمعيني
: يبقى هقوم انا وهنزل كمان انا مش طايقة ابصلك مش اسمعك
*تركته في قمة غضبه واستاذنت ان لديها صداع وانتهت الحفلة
*كادت أن تنتهي الاجازة وظلت هيام تتحايل وتبخ سمها في اذن على أن هناك عريس اخر يريد الزواج بها وان والدتها توافق وتغصب عليها
بقلمي سحر السحرتي
: يعني اعمل ايه يا هيام مش معايا
:عاوزني اضيع منك
:لا انا بحبك مقدرش ابعد عنك
: خلاص اتصرف لو حتى في فلوس الشبكة ماما تهدى والباقي بعدين وانا واقفة جمبك
: اجيب من أين
: يعني لو مامتك عندها اي حاجة دهب ينفع نبيعها ونشتري الشبكة
: مش هتوافق
: هي لازم تعرف خودها دلوقت وابقى اشتريها تاني بعدين العريس جاهز ومستعجل وواكل عقل ماما
:خلاص هتصرف
*دخل غرفة نوم والديه وفتح الدولاب وقام بسرقة قطعة من الذهب وعاد إلى هيام
: هي دي هتجيب ايه يا على بقولك العريس جاهز وتقيل عايزين نجيب شبكة اغلى من بتاعته تغري عين ماما انا مش بتفرق معايا الحاجات دي بس اقول ايه (بدأت في البكاء المصطنع ) لو بابا كان عايش كان وقف لها وجوزني اللي بحبه من غير ولا مليم
*عاد على إلى الغرفة وأخذ ثلاث قطع إضافية وهو مازال في الغرفة دخل والده
*توتر على ولاحظه والده : بتعمل ايه عندك وفاتح الدولاب بتاع والدتك ليه
:كنت بجيب طرحة لماما اصلها مصدعة
*من توتره سقطت قطعة ذهبية من يده كان يحاول إخفائها...