قصة قلوب ارهقها نبضهاالبارت الاربعون40بقلم ياسمين رجب









قصة قلوب ارهقها نبضها

البارت الاربعون 40

بقلم ياسمين رجب


قفل ماجد مع بيجاد وبدأو في تحضير السبوع 

نزلت ندي و مسك اشتروا كل حاجات و مستلزمات السبوع 

الحمص و المغات و الالعاب والتحف والشمع و كل ما يلزم السبوع من اداوت 

وبعد اسبوع الكل متجمع في بيت عطر نظرا لظروفها أنها معاها تواؤم 


لكي يحضروا لاجمل سبوع جماعي و الكل بيشتغل بحب و ضحك من القلب


الكل مشغول في لف الحمص و المكسرات

قالت مروة بمرح:

  بصوا بقا انا بنوتي عاوزة كل حمص بتاعها علشكل روبانزل مليش دعوة 

وضعت هند  يدها حول وسطها وقالت بطفولية مريحة:

يا سلام ياختي منا كمان معايا بنت انا حعمل حاجتها علي شكل  سندريلا 

عطر بنفس طفوليه :

اجري منك ليها انا اللي اقش انا حعمل حاجة مختلفة خالص عنكم 


نظرت ندي لمسك و عينيها دمعت علي حالها 


كل ده و مسك قاعده. وسطهم وقلبها بيتقطع علي فراق ابنها ولكن علي وجهها ابتسامة رضا و لكن قلبها بيبكي من الداخل 

دخل ماجد عليهم كا عادته بدوشته و خفة دم و يده ممتلئة بلأكياس وقال بمرح:

- يا اهل الدار انا جيب و جعان هتأكلوني ولا الف وارجع تاني بالكياس اللي معايا اعملها عارفني مجنون 


محمد بضحك :

-اهلا يا فيلسوف زمانك مش حاسس انك جاي بدري شوية ايه يا ماجد التأخير ده انا قايلك بنفسي متأخرش ورانا شغل كتير 

ماجد. :

هنبدا الغلط بقي والله اخد كياس اللي جايبها وامشي و مش هتشوفوا مني حاجة 


رفع امجد عينيه وقال:

بتحلم طبعا هو دخلوا الحمام زي خروجه تعالي فرجني جبت ايه اصل انا عارف زوقك شبهك 


فتح امجد كياس واتفاجئو جميعا  من جمال الحاجة 


أطلق امجد صافرة اعجاب وقال غير مصدقا:

.بجد يا  ماجد مشاء الله انت كلفت نفسك قوي أنت جايب كل علب الحمص فاضيات بجد ليه يا بنى التكلفة دي 

ماجد يغرور مصتنع ؛ 

عيب عليك يا امجد احنا عندنا كام فارس بيجاد يلا خلي الفرح يخش بتنا بقي شبعنا حزن حد يشغل اغاني عاوز اهيص بقي


التفت مسك علي الاسم فارس وقامت تتفرج على الحاجات

مسك غير مصدقة:

ماجد انت قلت الحاجات دي لفارس صح

ماجد بحنان :

طبعا فارس حاجته مختلفة كلها فضيات اصلي ده فارس باشا ولا اية 

أدمعت عيون مسك لا إرادي عنها وهي تنظر لكمية وفخامة الحاجة 

ماجد. وهو يحاول هو الآخر اخفاء دموعة 

مسك هاخد الحاجة وامشي لو عيطي انا سايب الساعة رهن لسة مادفعتش حقها


امجد بضحك 

هههههههههههه هتفضل طول عمرك عيل يا 

اخويا الكبير مش هتعقل بقا 

ماجد / 

واللي عقلوا اخدوا ايه و الله انا اللي مخوفني اني اكبر اني ابطل هزار انا لما صدقت لقيت نفسي و نسيت القرف اللي كنت عايشة ربنا اكرمني بحبيبت قلبي هند وبعتلها بوسه علي الهوا 


دخلت مروة عليهم وشافت الحاجات 


مروة /الله الله تحفة الفضيات دي يا ماجد بجد زوقك جامد. جدا روعة قوي اول مرة تجيب حاجة زوقها عالي شكل البت هند صنعت المعجزات معاك 

ماجد. / 

يووو شبه اخوكي يا مفعوصة بقيتوا شبه بعض انا هطير هروح أجيب امك من محطة القطر علشان تحضر السبوع معانا 

قالت مروة بحزن  / و بابا برده لسه مش موافق صح أنه يجي يحضر 

ماجد / مرضيش يجي معاها مع انها اتحيلت عليه قوي بس انتي عارفة ابوكي لما يصمم علي حاجة يلا السلامة. بقا 

همشي انا علشان متاخرش عليها اشتغوا كلكم خلينا نخلص 

خرج ماجد متوجه علي محطة القطر 

جلسوا علي ال سفره شغالين  بجد ونشاط 

قامت عطر دخلت المطبخ دخل وراها محمد يتسحب


شد محمد عطر اللي صدره فجاءة خضها من المفجاءة هو القمر. بيطلع بلنهار انتي احلوتي كده ليه يا عطري و اخد شفايها في قبله طويله انفصلوا بيها عن عالم 

فاقوا علي صوت مسك ومروة 


عطر / مش تكحوا ولا تعملوا منظر في حد يخش كده ينسحب 

مسك/ نخش فين يا موكوسة ده ابمطبخ مش اوضة نوم يا شموله


مروة /بقا احنا طالع بوزنا برا وعمالين ننفخ في باللونات لما اتنفخنا وانتم هنا نزلين حب في بعض هنا ياختي 


مسك / اتفضلوا اخرجوا ساعدونا تعبنا وكفايا نحنحة بقي منك ليها 


محمد /يابوي عليكي يا مسك فصلان الواحد ميعرفش يقول كلمتين حلوين لمراته حببتيه ام عياله ولا ايه 

مسك /يلا بقي تعالو مافيش وقت.حماتي علي وصول و احنا لسة ورانا شغل 

خرجت مسك والتفت وقالت وكأنها افتكرت شيء 

-  امجد صحيح حجزت القاعة اللي هنعمل فيها السبوع ولا لسة 

امجد/ اه يا مسك لسة قافل مع يوسف وأكد الحجز خلاص 

مسك / تمام الله ينور عليكم هروح اكمل شغل 

وأثناء الشغل اتصل عليها بيجاد 

اخدت مسك تليفون ودخلت جوا 

بيجاد/ الو أيوة يا قلب وعقل وكيان بيجاد وحشتيني يا حبيبتي وحشتيني قوي قوي وحشني حضنك و ريحته 

مسك / بس بقا يا بيجو بتكسف والله 

بيجاد/ طمنيني عليكي يا حبيبتي الواد ماجد جاب ايه لسبوع فارس باشا 

مسك / واوو. بجد يا بيجو ماجد جاب لفارس شوية حاجات تهبل والأجمل أنها مختلفة عن الباقي بصراحة حاجة محترمة  


بيجاد / طبعا لازم تكون مختلفه ده فارس الباشا فارس هو زي اي حد كده

مسك / هو فين مش سامعه صوته بتضرب مسك عينها وجدته  بداء يحبي علي الارض 

مسك بفرح: 

بيجاد هو بداء يحبي الله مشاء الله تبارك الله


سمعت مسك صوت مروة وندي بينادوا عليها

مسك يلا بقي سلام البنات مش هييطبوا ينادو عليا رخمين قوي 

قال بيجاد. وهو يغمز بعينه: 

سيبك منهم وخليكي معايا شوية ملحقتش اشبع منك انتي وحشاني قوي 

مسك / ياريت يا حبيبي بس بجد روانا شغل كتير

بيجاد/ ماشي سماح المرادي بس اعملي حسابك يا قلبي من جوا يا قلب بيجاد من جوا المرة الجاية مش هسيبك روحي بقا شوفي بتعملي ايه احسن تلاقيهم فوق راسك دلوقتي

طلعت مسك وعلي وشها ابتسامة حلوة 

ندي وقد فرح قلبها لابتسامة مسك :

الله الله كل واحده تخش الأوضة  تطلع هيمانه علي نفسها قوي كده اوعدنا يارب لما نخش نطلع كده

مسك / كوبا بقا يا ندي لما صدقت أن بيجاد في حضني 


وبليل اتجمع الكل علي حب و موده والكل نسي الزعل والقسوة وكأن المواليد الجديدة بشرة خير وامل لكل العيله 

وصلت اشجان مع ماجد اللي بيت عطر 

دخلت اشجان وعلي و شها ابتسامة رضا 

اشجان/ بسم الله مشاء الله ربنا يزيد و يبارك ايه الجمال ده يا ولاد بصراحه عاملين حاجات فوق الوصف جميلة قوي

قام محمد وقفت و بكل شجاعة وقال:

بااس ممكن لاحظة يا جماعة اولا انتم شرفتوني في بيتي المتواضع واحب اتشكركم كلكم علي تعبكم علشان يطلع السبوع بشكل ده لان ده سبوع اولادنا كلنا و لازم نعلمهم انهم كلهم ايد واحدة ميفرقوش بعض ولا فلوس و الزوجة تفرقهم عن بعض 

و حابب اقول حاجة لاجمل حاجة حصلتلي ححببت قلبي وعمري ونور وعطري في دنيا طريقي احب اقولها 

بحبببك يا عطر قلبي وعمري كله 

ابتسمت عطر خجلا من الكلام. 

مروة قربت من امها وبصوت منخفض وقالت:

ماما بابا بردو مغيرش رأية ويجي يفرح بينا ويشوف اولادنا 

اشجان يعني انتي تايه عن ابوكي ودماغة 

أضاف امجد.لكلامهم:

بس خالي بالكم ابوكم مش في حالته الطبيعية وبكره تقولوا امجد قال

أكد ماجد علي الكلام وقال؛

طبيعي ده ملحوظ جدا و انا هفضل ورا الموضوع ده مش هسكت بجد بابا مش طبيعي خالص 

اشجان حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب

التفت لها مروة/ 

ماما انتي عارفه ايه اللي في بابا وساكته صح 

اشجان /

طبعا من ساعة ما بداء يتغير بس مقدرش اتكلم

ماجد/

في ايه فهمينا طايب علشان لو في علاج نلحق 

اشجان من الاخر ابوكم ماعملو عمل 

شهقت مروة وقالت :

ايه يا ماما الكلام ده طبعا لا مافيش حاجه كده طبعا

اشجان

بس يا مروة انتي متعرفيش حاجة

امجد/

وتفتكري مين يكون اللي عملها 

اشجان / 

سؤالك غريب يا ماجد معروفه طبعا 

ماجد /

اكيد الشيطانية اللي كنت متجوزها مافيش غيرها 

قامت اشجان بحصره ودخلت تكلم محمود في محاولة لاقناعة

اشجان / الو يا محمود ايه مش مشتاقتش  لاحفادك قلبك لسه محنش تشوفهم 

محمود/ اشجان متدخليش نفسك احسلك 

قامت اشجان بحصره و حزن شديد ودخلت. إحدي الغرف لتنفرد بنفسها  وتكلمت محمود تحنن قلبه 

اشجان / الو يا محمود عامل ايه 

محمود/ الحمد لله و صلتي امتي ولاقيتي ماجد مستنيك

اشجان/  لسة واصلة بقالي نص ساعة ولقيت ماجد مستني بقولك ايه يا ابو ماجد انت 

ايه مش مشتاق لاحفادك قلبك لسه محنش تشوفهم 

محمود/ اشجان متدخليش نفسك احسلك  وقفلي خالص علي كلام علشان متطلعيش خلقي عليكي 

اشجان / خلاص يا محمود اللي يريحك بس انا حبيت ابلغك أن عيالك هيعملوا سبوع جماعي بكره حجزو في في فندق فلسطين في المنتزه لو حابب تعالي شارك عيالك فرحتهم وتكون كبرهم و بركاتهم 

ولم عيالك زي ما كنت دائما بتلمهم حواليك 

محمود / اقفلي يا اشجان انا عاوز انام هما اللي خرجوا عن طوعي ملهومش حاجة عندي 

اشجان / بس دول عيالك من لحمك ودمك 

محمود بصوت عالي 

اشجااااان قفلي بقا علي موضوع وسبيني أتخمد بقاااااا 

و قفل التلبقون في وشها 

خرجت اشجان وعلي وشها خيبة أمل كان  عندها امل أن قبله يحن ولكنها نجحت فعلا وقلبه بداء بتحرك

قام محمود اتوضي وصلي و مسك المصحف وقاعد يقرأ في كتير و كل ما  يقرأ جزء من سورة البقرة مفعول العمل و السحر يقل عمله 

قام محمود وبدل ملابسه  واستعد للسفر الاسكندريه


     البارت الواحد والاربعون من هنا 

   لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات