اسكريبت حبيبي الهندي اسكريب كامل بقلم ايمان شلبي


 اسكريبت حبيبي الهندي 

اسكريب كامل

بقلم ايمان شلبي 


لبيك اللهم لبيك لبيك لا شريك لك لبيك ان الحمد والنعمه لك والمُلك لا شريك لك


كان صوت التكبيرات منتشر في كل مكان في أرض مصر 

الناس رايحه جايه تشتري اكل وخضار ولبس جديد استعداداً لعيد الاضحي اللي كان فاضل عليه حوالي اسبوع بالتقريب


الاجواء كانت جميله ومُبهجه لكل الناس

الكل منتظر بفارغ الصبر يوم عرفه يجي 

اعظم يوم في السنه 

تخيل قد ايه ربنا عظيم

تخيل الشيطان يلعب في دماغك طول السنه ويجي ربنا في يوم واحد بس لو قدرت تستغله صح يكفرلك عن ذنبك وكأنك معملتش ذنوب من الأساس!


في مطار القاهره كان واقف شاب في اواخر العشرين من هيئته تعرف من الوهله الأولي أنه واصل من الهند


كان واقف تايه ومحتار 

بيدور بعيونه علي شخص

وفجأه ابتسم اول ما شاف اسمه مكتوب علي يافطه كبيره 


قرب من البنت اللي كانت واقفه بابتسامه واسعه


-مرحباً انا آريان 


ردت برسميه:

-مرحباً استاذ آريان انا ليليان 

-هل انتي المُترجمه الخاصه بي!


ردت بابتسامه لطيفه :

-نعم 


بصلها من فوق لتحت بتقييم :

-اممممم حسناً 


ليليان بهمس وضيق :

-ماله ده بيبصلي كده ليه 

-لانك جميله سيدتي 


قالها بأبتسامه خبيثه وهو بيبص في عيونها 

اتوترت ووشها قلب أحمر وهي بترد بتوتر :

-ا انت بتفهم عربي ؟

-نعم 


ردت بعصبيه:

-ولما انت بتفهم خليتهم يجبولك مُترجمه ليه

-عشان انا مش بفهم عربي كله زي انت

ردت وهي بتنفخ بضيق :

- اسمها انتي لو سمحت انا بنت مش ولد 

-ليه انت متعصب؟

-برضو هيقولي انت استغفرك ربي و اتوب اليك ده انت  باين عليك غتت


-هل لنا بالذهاب؟


قالها وهو بيبصلها بضيق 

اتنهدت وشاورتله بابتسامه صفرا:

-تفضل سيدي 

************************************

-مالك يالي لي 


ليليان وهي بتفرد ظهرها علي السرير :

-اسكتي يابت يا نوران ده انا طلع عيني النهارده بجد 


نوران بفضول:

-ليه كده ايه اللي حصل 


ليليان:

-الراجل الهندي اللي جاي تبع الشركه اللي بشتغل فيها انا ولسوء حظي هبقي المترجمه بتاعته!


نوران باستغراب :

-طب وايه المشكله 


-المشكله اني طلب النهارده ابقي مسؤوله عنه في كل حاجه في مصر يعني مُترجمه ومساعده ودليل في الأماكن اللي حابب يروحها وكل حاجه وهو اصلا بارد ودمه سم وانا خُلقي ضيق 


نوران:

-واشمعني انتي؟؟


هزت أكتافها بجهل :

-معرفش 

-ومرفضتيش ليه


ليليان بضيق :

-رفضت طبعا بس المدير عرض عليا عرض مُغري لو اي حد مكاني هيوافق 


نوران وهي بتقفل عينيها نص قفله :

-عرض ايه 


ردت بحماس:

-قالي هتطلعي الشهر اللي جاي تبع سفريه باريس لو قدرتي تصمدي مع الكائن اللي براس بخاخه ده


نوران بفرحه :

-واووووو يابختك بجد 


ليليان وهي بتمسح علي وشها بغيظ:

-ادعيلي بس اقدر اصمد ومعملش كارثه


كانت لسه نوران هترد بس فون ليليان رن 


ليليان وهي بتنفخ بقرف:

-بيرن عليا ليه ده 

-مين؟

-آريان 

-طب ردي شوفي عايز ايه 


اخدت نفس عميق وردت بهدوء :

-مرحباً 


آريان :

-ليليان انا جعان


سكتت لحظه بعدها ردت بأندفاع وعصبيه:

-وماذا افعل لك 

رد ببرود:

-انت ليه بتزعق تحدث معي بهدوء لا احب الضوضاء 

ليليان وهي بتقف علي السرير :

-ايوه يعني انت عايز ايه دلوقتي 


نوران وهي بتقف قدامها بهمس :

-ليليان اهدي سفريه باريس هتروح منك 


بصتلها وافتكرت وقتها اخدت نفس عميق وردت بهدوء ظاهري :

-كيف يمكنني مساعدتك سيدي 

-لا اعلم ولكن الطعام هنا في ذلك الفندق سيئ للغايه 

غير أنهم يقدمون الاله!


ليليان :

-يقدمون ايه ياعنيا 

-لحم البقره ليليان انا اعبد البقره مش باكلها 


ليليان بخبث :

-حسناً سأصطحبك إلي مكان لا يقدم لحم البقر 


وطت صوتها وهي بتكمل بابتسامه شريره :

-بس بيفصل رأسها عن جسمها 


قفلت الفون وعلي وشها نفس الابتسامه وهي بتتخيل رد فعله 


نوران بشك:

-مش مرتاحه للأبتسامه ديه حاسه وراها كارثه 


ردت ليليان ببراءه مصطنعه :

-انا برضو وش ذلك 


نوران وهي بتهز رأسها بتأكييد:

-اه 


بصت قدامها وهي بترد بغل :

-استعنا علي الشقي بالله 

**************************************

كانت واقفه مستنياه قدام الفندق وهي بتلعب في الفون 


-اعتذر عن التأخير 


رفعت راسها ولسه هتتعصب لسانها عجز عن الكلام!

كان وسيم بشكل يخطف القلب والعقل في الحقيقه بعد ما خلع اللبس الهندي ولبس زي اي شاب 

كان لابس 

بنطلون جينز اسود وقميص أبيض وكوتشي ابيض وشعره الطويل كان مرفوع بعنايه شديده 

كان شكله مختلف تماماً عن اول مره شافته


-هل انتي بخير


فاقت من شرودها وردت بتوتر :

-ن نعم 

-حسناً اين سنذهب 


ردت بخبث :

-هقولك 


بعد شويه كانوا واقفين قدام جزار وفي حوالي تلت بقرات مربوطين اول ما شافهم آريان قرب من واحده فيهم 


وقف قدامها وضم أيده في بعض وحطها قدام دقنه وغمض عيونه 


كل اللي كانوا واقفين فضلوا يضحكوا عليه حتي ليليان بس هو مكانش واخد باله 


الجزار بصوت اجش وهو بيقرب منه :

-انت بتعمل ايه ياجدع انت ؟


فتح عيونه بفزع وهو بيرجع خطوه لورا :

-انني اتعبد للأله 


الجزار وهو بيعوج بوقه :

-ايه ده انت اجنبي لا ياحيلتها روح شوفلنا مُترجم مش ناقصين وجع دماغ 


فضل يتكلم شويه بالهندي ومحدش كان فاهم ولا كلمه إلا ليليان اللي كانت بتحاول تكتم ضحكتها 


الجزار بعصبيه وهو بيشده من قميصه :

-انت بتشتمني ياض ده انت ليله اهلك مش فايته 


ليليان بتوتر وهي بتقرب منهم :

-عم محمد استهدي بالله بس وسيبه ده بيقولك انا بحب البقر ونفسي أشوفها وهي بتفرفر علي الارض 


قربت من دونه بهمس :

-اصل هو جاي من فرنسا ومعندهمش الحاجات دي زينا 


محمد وهو بيسيبه بضيق :

-مش تقول كده من الاول ياجدع وانا اللي فاكرك بتشتمني!


آريان بعصبيه:

-ماذا يتفوه ذلك الحقير 


ليليان بهمس :

-ياعم اتنيل بقي واسكت بدل ما يعمل من فخادك لحمه 

-بماذا تتفوهي انتي أيضاً ؟

-لا شئ هيا بنا 


محمد بلهفه :

-انتوا رايحين فين قسماً عظماً ما انتوا ماشيين إلا لما الخواجه يشوف البقره بتفرفر قدامه 


ليليان بتوتر :

-ا احم م معلش ياعم محمد نجيلك وقت تاني 

محمد بأصرار :

-لا والله ما يحصل أبداً ...واد ياحماااااصه 

-نعم يامعلم 

-هات ياض كُرسين للباشا والهانم


آريان وهو بيوزع نظراته بين ليليان ومحمد :

-ماذا يحدث؟


بصيتله والعرق اتكون فوق جبينها مكانتش عارفه هتقول ايه ؟!

في الوقت ده كانت بتلوم نفسها انها كذبت ،هي عارفه ومتأكده أن اللي هيحصل مش هيعدي علي خير إطلاقاً 


-ب بصراحه يعني ب بصراحه هو.....


محمد وهو بيشد آريان علي الكرسي :

-اتفضل ياخواجه اقعد 


آريان باستغراب وهي بتقعد جنبه:

-ماذا يحدث ليليان هل هذا الاحمق منفصم الشخصيه للتو؟!

بلعت ريقها وردت بكذبه اكبر:

-ا أنه ا احم أنه يريد الاعتذار عما حدث سيدي 


كان لسه هيرد عليها بس سمع صوت الاطفال وهي بتصرخ وتسقف بفرحه وهما موجهين نظرهم لشئ معين 


اول ما عيونه جات علي البقره كانت واقعه علي الارض بتفرفر!!!


اتنفض من مكانه بفزع:

-ياقددددير 


قرب منه محمد بأبتسامه واسعه :

-ها ياخواجه ايه رأيك عجبك البقره وهي بتفرفر


حس آريان مره واحده أن الدنيا بتلف بيه وفجأه وقع علي الكُرسي فاقد للوعي 


ليليان بقلق وخوف  :

-آريااان 


بعد شويه فاق كان محمد واقف في وشه اول ما شافه اتنفض من مكانه 


محمد بسخريه :

-ايه ياخواجه مالك قلبك ضعيف كده ليه 


آريان وهو بيزوقه من قدامه :

-ابتعد ابتعد ايها الاحمق سي*عاقبك الإله عما فعلته ابتعد 

قالها وطلع يجري من قدامه  

ليليان وهي بتجري وراه :

-آريان استني اريااااان 


بعد عن المكان واول كرسي قابله قعد عليه بتعب


-آريان ا انا اعتذر


قالتها ليليان وهي بتقعد جنبه 

بصلها بحزن ومردش بعدها لف وشه وبص قدامه 

بلعت ريقها بأحراج :

-ا انا انا ....


قاطعها بضيق :

-ابتعدي عني لا اريد رؤيتك مره اخري 

-حقيقي انا اسفه بس.....

-رجاءٍابتعدي انت  خدعتيني وانت عارف جيداً أنني أعبد البقره ورؤيتي لها في تلك الحاله قد يحزنني بشده 


ردت والدموع بتلمع في عينيها :

-حقيقي انا اسفه مكنتش اعرف ان ده اللي هيحصل انا...

قاطعها بأصرار وحده:

-اذهبي ليليان مش عايزك تترجميلي انا هطلب من الشركه  ارسال شخصاً آخر ذات رحمه في قلبه 


مسحت دموعها وهزت رأسها :

-حسناً سأذهب 


مشت من قدامه وشويه وجاتله مره تانيه حطت قدامه كيس كبير 


رفع رأسه بتساؤل:

-ما هذا 


ردت بهدوء :

-طعام لا يحتوي علي لحم 


رد ببرود :

-وكم ثمنه؟؟

-لا اريد ثمنه أنه اعتذار عما بدر مني اتمني لك اقامه سعيده في مصر إلي الوادع


-شكراً لكي 


ابتسمت ابتسامه بسيطه وهي بتهز رأسها ومشت من قدامه  

*************************************

بعد مرور أسبوع وخاصه يوم العيد 

كانت واقفه قدام البيت منتظره أصحابها علشان يصلوا كلهم سوا 


الشارع كان مُبهج بشكل مش طبيعي 

صوت التكبيرات في كل مكان يخلي قلبك يخشع الف مره في الثانيه!


الناس الكبيره ،الشباب  ،الاطفال ،كل شخص منهم كان في الشارع في الوقت ده متجهين لساحه المسجد علشان يصلوا صلاه العيد اللي بتيجي مرتين في السنه واللي حقيقي بتبقي اجمل ما فيها التكبيرات وابتسامه الأطفال اللي فرحانين بابسط الاشياء


كانت ليليان بتتفرج بابتسامه لطيفه زي قلبها وفجأه لمحت آريان!


كان خارج من عماره في وشهم ولابس قفطان ابيض

وقفت متنحه شويه كان في اعتقادها أنه خيال لكن اتأكدت أن هو لما شافته بيتسحب وبيروح نحيه بقره كانت مربوطه ومحدش واقف عندها 


قفلت عينيها نص قفله بشك :

-هيعمل كارثه ايه ده استر ياستار 


قرب من البقره وفكها من غير ما حد يشوفه وفجأه البقره اتحركت وطلعت تجري ورا الناس 


آريان وهو بيقول بلغه عربيه متكسر:

-الحمد لله قد أنقذت تلك المسكينه من ال*هلاك 


-ياحبيبي قد ايه انت حنين لا ومُضحي كمان انقذتها وهتبقي مكانها !


قالها منصور من وراه بصوت خشن وملامح تدل علي الغض*ب 


ليليان وهي بتلطم علي وشها بخوف :

-نهار مش فايت ده انت عم منصور هيضحي بيك مكان البقره 


طلعت تجري عليهم بلهفه :

-عم منصور روح الحق البقره بسرعه وانا هتحفظلك علي المُج*رم ده هنا 


منصور بلهفه :

-ماشي ياليليان بس اوعي يهرب منك!

-عيب عليك ياعم منصور اجري بس الحق بقرتك


آريان وهو بيبصلها بقرف من فوق لتحت :

-انت تعمل ايه هنا ليليان 


ليليان وهي بتبص يمين وشمال بتوتر :

-آريان يجب أن تهرب علي الفور فما فعلته لن يمر مرور الكرام 


آريان بغضب:

-وماذا فعلت انا فقد أنقذت بقره مسكينه كادت أن تن*فصل رأسها عن ج*سدها!


ليليان وهي بتخبط علي رأسها :

-ياربي أفهمه ازاي أنه لو مهربش هيبقي مكان البقره النهارده


-حسناً اريان نحن كمسلمين ليس مُحرم عندنا فعل ذلك فهي مُحلله وتناولها أيضاً محلل


آريان بصدمه :

-كيف لكم بتناول الاله؟!

-يا سيدي نحن لا نعبد البقره انما نعبد الله خالق كل شئ

رد بأصرار :

-لكني أعبدها ولن اسمع لهم بفعل ذلك في تلك المسكينه انها تُشبه امي تماماً 


ليليان بسخرية:

-امك بقره!

-لا أعني تشبه امي في الحنان والعطاء


كانت لسه هترد بس منصور وصل هو وكام واحد ومعاهم البقره 


ليليان بتوتر وهمس :

-ادفعني لاسقط أرضاً واركض سريعاً آريان 


آريان بعند:

-لا لن افعل 

-آريان لو لم تفعل ذلك سيبرحك منصور ض*رباً 


بلع ريقه بتوتر وهو بيبص لمنصور اللي كان علي بُعد خطوتين منه وملامحه اللي كانت بتنطق بالغضب :

-س سي*ضربني!

-هيك*سر عضمك 


زقها بالفعل وطلع يجري وهي عملت نفسها بتعيط من الوجع عشان تديله مساحه يجري ومحدش يلحقه


لسه منصور هيجري وراه قامت ليليان من غير ما حد ياخد باله كعبلته وبما أنه مليان وقع ووقع معاه تلت رجاله كانوا واقفين ماسكين البقره  

البقره تكست ؟!

أبداً طلعت تجري مره تانيه ورا الناس 


ليليان وهي بتخبط علي جبينها :

-ياختاااااااي ده انتي بقره محظوظه جداً ربع حظك يارررب 

***********************************

بليل كانت واقفه ليليان في البلكونه هي ونوران وفي ايد كل واحده فيهم فنجان قهوه


ليليان بغيظ:

-ااااه يا ايدي منك لله يا آريان الكلب كشفت راسي ودعيت عليك 


نوران بلهفه :

-ايه ده مش هو ده آريان؟


ليليان وهي بتبص لتحت:

-ايوه هو زفت الطين و....


وقفت كلام اول ما شافته بيترمي علي الارض بتعب


نوران بقلق :

-لي لي ده شكله اغمي عليه 


ليليان بتوتر وقلق اكبر :

-ياربي ط طب وبعدين هنعمل ايه دلوقتي 

-هننزل نساعده طبعا انتي شايفه مفيش بني آدم في الشارع هنسيبه كده لوحده! 


طلعت تجري علي أوضتها لبست الاسدال بتاعها ونزلت علي تحت ومن وراها نوران 


قربت منه كان مغمض عيونه وبيقول كلام مش مفهوم:

-آريان ...آريان انت سامعني 


فتح عيونه نص فتحه وفجأه صر"خ ب*فزغ :

-عااااااا ابتعدي عني ابتعدي ساعدوني انها السلعوة

-سلعوة!!!!


آريان بتوهان :

-انها تشبه ليليان إلي حداً كبير


نوران بضحك :

-لا وانت الصادق السلعوة تبقي ليليان نفسها 


ليليان بغيظ:

-اخرسي يانوران واتلمي وتعالي ساعديني نفوقه 


قربت منها نوران ولسه هيسندوه حصل اللي مكانش متوقع علي الاطلاق 


نوران وهي بتبعد لورا :

-لي لي حاسبي بقره هربااااانه 


بعدت ليليان بخوف لورا وبصت علي آريان اللي كانت البقره بتجري نحيته 


رفع رأسه واول ما شافها ابتسم ببلاهه وفرد دراعاته:

-مرحباً ياامي 

-يخربيت امك ابعد عنها بسررررعه ه*تمو*وووت


قالتها ليليان  وقلبها هيقف من الخو*ف 

مكانش في ايديها حاجه تعملها 

غمضت عينيها علي اخر لحظه وهي متوقعه سيناريو بشع 

اما عن نوران كانت حاطه ايديها علي بوقها ومبرقه متوقعه تشوف آريان في عداد الموتى!


وفجأه كل الاصوات سكتت

فتحت ليليان عينيها ببطئ شافت البقره مكمله جري والناس بتجري وراها وآريان متطوح في مكان تاني


طلعت تجري عليه بلهفه :

-آريان آريان انت كويس 


رد بتعب :

-نعم كادت البقره أن تق*تلني!

مدتله ايديها وهي بتاخد نفس عميق :

-انهض آريان 


نوران يتساءل:

-هنعمل ايه ؟

-هنوصله لحد باب البيت ونمشي علي طول 

-اوكي يالا

************************************

تاني يوم 

صحت ليليان من النوم علي صوت الفون بتاعها 

ردت من غير ما تبص علي الرقم بصوت نعسان 


-الو!

-صباح الخير ليليان 


ردت بضيق :

-صباح النور خير يا استاذ آريان 

-ا انا بتكلم عشان اشكر انت

ردت بأستغراب:

-علي ايه؟

-ان انت ساعدتني امبارح 

-العفو ياسيدي

-ممكن اطلب طلب؟!


ليليان وهي بتفرد دراعها وبتتاوب:

-خير

-ليليان انا انا امبارح سمعت قراءن 


ليليان بفرحه :

-ده بجد؟

-نعم أنه رائع ،هل يمكنني دخول الإسلام 


ردت بلهفه وسرعه :

-طبعاً ممكن

-هل يمكنني عباده أكثر من إله!

-لا آريان الله واحد احد ليس هناك أكثر من إله

هو خالق الكون ،خالق الإنسان ،خالق الحيوان وخالق كل شئ 


-حسناً ا انا عايز مساعده انت عشان ادخل دين الإسلام!

-اكيد طبعاً من عيوني

***************************************

بعد مرور أسبوع 

-ها صليت الفجر؟!


قالتها ليليان لآريان اللي كان بيكلمها في الفون


آريان:

-نعم 

-وحفظت الايه اللي أخدتها في الدار النهارده؟

-نعم انها سوره الاخلاص 

-برافو اريان ودلوقتي هقولك ازاي تستغل الوقت الفاضي 

طول مانت فاضي عايزاك تستغفر 


-اعمل ايه؟

-تستغفر الله يعني تقول استغفر الله العظيم واتوب إليه

-حسناً 

-اوكي ...متنساش بقي بكره هنرجع الشغل ها 

-ليليان 

-نعم 

-انا هطلب من الشركه عودتك كمترجمه خاصه بي!


ليليان برفض :

-لا آريان اعتذر لك

-ولكن.....

-آريان اشعر بالنعاس تصبح علي خير 

-وانتي من اهل الخير ليليان 

***********************************

تاني يوم نزلت ليليان الشغل 

اول ما دخلت من باب الشركه كان آريان واقف ومعاه المترجمه الجديده


بصتلها من فوق لتحت بتقييم 

كانت جميله ورقيقه

يمكن اجمل منها بكتير

متقدرش تنكر انها حست بالغيره من وجودها معاه


غيره!

ايه ده معقوله 

هي ممكن تكون بتحب

طب امتي وازاي 

طب ليه أصلاً 

آريان شخص مختلف تماماً 

شخص مكانش في خيالها 

كل مواصفات شريك حياتها اللي كانت بتدور عليه مش موجوده في آريان عشان تحبه من الأساس


ازاي فجأه ومن غير اي مقدمات كل الموازيين تتقلب 

كل القرارات تتغير 

كل المواصفات اللي في خيالها تتمحي وتتمحور فيه هو وبس!


-ليليان انت كويس؟!


فاقت من شرودها علي صوته

كان واقف قدامها وعيونه محاصره عيونها


اتوترت ورجعت خطوه لورا :

-ا احم انا كويسه 


بص يمين وشمال بعدها بصلها وهمس بملامح مشمئزه:

-تلك الفتاه ليست جيده ليليان 


ليليان بجهل مصطنع :

-اي فتاه تقصد!


شاورلها بعيونه علي المُترجمه الجديده :

-تلك الفتاه انها مسهوكه


ليليان بذهول :

-مسهوكه!!

اتعلمتها أمتي ديه 


-انت ليليان اللي قولتها قدامي مره وحفظتها

-اصلاً

-ليليان رجاءً اريد عودتك كمترجمه


ليليان بتفكير :

-اممممم اوكي سيبني أفكر 


اخد نفس طويل بعدها قرب من ودنها بهمس:

-ان رفضتي عرضي سأعرض علي المدير طردك علي الفور 


وشها احمر من الغ"ضب 

بعدت عنه وفجأه شدته من قميصه بعص*بيه :

-انت بتهددني انا ياض لا ياحيلتها مش انا اللي اتهدد وحياه امك ه....


-ليليان ايه اللي بيحصل هنا؟؟


سابت القميص بتاعه بفزع اول ما سمعت صوت المدير 


-انا ا احم ا انا....

-انتي ايه ؟


آريان بأبتسامه خبيثه:

-انها تريد العوده للعمل معي كمترجمه و.....


-رورو بتعمل ايه كل ده عندك!


قالتها البنت المترجمه وهي بتقرب منهم بمياعه


ليليان وهي بتعوج بوقها :

-رورو!!


آريان بغضب :

-انا لست رورو يافتاه انا آريان 


المدير وهو بيتجاهلهم وبيبص ل ليليان بجمود:

-عايزك في مكتبي وانتي يا عبير خلي بالك من آريان بيه وياريت بلاش رورو وكوكو وجو الفراخ ده احنا مش في حضانه احنا في شركه محترمه


عبير بأحراج وهي بتبلع ريقها :

-ح حاضر 

***************************

خلصت ليليان الشغل واول ما خرجت من باب الشركه كان آريان واقف مستنيها


بصتله بملامح كلها ضيق واتخطته من غير ما تنطق ولا حرف


-ليليان ...ليليان انتظري


ليليان بأندفاع:

-لا شأن لك بي آريان 


كان حاطط أيده ورا ظهره واول ما قرب منها طلع بوكيه ورد 


-انا اسف علي تهديدي


اتوترت ووشها بقي زي الفراولايه.

بصت يمين وشمال تشوف اذا كان حد شافها أو لا 

في الحقيقه مكانتش عارفه تعمل ايه او  تقول ايه

هي أول مره حد يجبلها هديه 

اول مره تحس انها فارقه عند حد وزعلها شئ فارق


مدت ايديها واخدته منه بأبتسامه مهزوزه:

-ش شكراً 

-سامحتيني؟

-سامحتك 

-حسناً سأذهب انا وتلك المسهوكه لشراء ملابس لي


ردت بضيق:

-انت كنت قولتلي انك عايزني ارجع اشتغل معاك؟

-نعم 

-ا احم ط طب أنا موافقه 

************************************

بعد مرور شهر 

كانوا قاعدين في مطعم علي البحر وكل واحد سرحان مش بيتكلم مع التاني لحد ما كسر آريان الصمت ده


-ليليان انتي مؤمنه بالحُب!


ليليان وقلبها بيدق بتوتر :

-الحُب؟

-نعم 

-ا احم انت مؤمن بوجوده ؟


هز رأسه بهدوء :

-لم أكن مؤمن به إلي أن تبدلت كل الموازيين 

-ازاي يعني انت عمرك ما حبيت؟

-عفواً لا افهم

-ا احم اعني انك لم تُجرب الحب يوماً 

-لا 

-ولماذا ؟

-لانه كان بالنسبه لي مجرد هراء 

-والان!


بص في عيونها جامد ورد بهمس :

-الان لم يكن هراء وانما شئ جميل للغايه 


ردت بتوتر وقلبها بيدق بخوف :

-هذا يعني أنك تُحب؟

-نعم 

-ومن تلك الفتاه سعيده الحظ

ردت بنبره مهزوزه وكلها دموع وخوف من إجابته


-انتي ليليان

-ها!!

-انا احبك ليليان 


رمشت بعيونها اكتر من مره وهي فاتحه بوقها ومتنحه بصدمه وذهول

-لي لي هل انتي بخير؟

-ا انت قولت ايه معلش 

-انا احبك 


قالها وهو بيقف وبيطلع علبه من الجاكيت بتاعه وبيقعد قدامها علي رُكبه الاتنين 


-تتجوزيني ليليان؟


هزت راسها بفرحه وهي بتمدله ايديها :

-موافقه 


لبسها الخاتم ومسك ايديها باسها برقه :

-بحبك 

*************************************

بعد مرور سنه...


-ليليااااااان انتي اكلتي حته اللحمه بتاعتي ده انتي يومك  مش فايت 


ليليان وهي واقفه علي الكنبه بخوف :

-اهدي بس يارورو ياحبيبي ...هو انا عملت كده لأجلي يعني ؟ لا طبعاً ده لاجلك عشان عارفه ان انت مش بتاكل اللحمه 


قرب منها ومسكها من طرف البجامه بتاعتها:

-انتي هتحوري يابت

لحمه ايه اللي مش باكلها 

ده كان زمان ايام ما كنت بعبد البقر


ليليان بذهول مصطنع :

-ايه ده انت مبقتش تُعبدها دي رمز الحنان والعطاء دي حتي زي والدتك!


-انتي يابت انتي ناويه تجلطيني

-آريان حبيبي انت متأكد انك هندي

-اه ليه 

-لا مفيش اصل اسلوبك يدل انك من عابدين


آريان وهو بيزوقها زقه بسيطه:

-انجري يابت من هنا روحي اعميلي مُمبار

-كمان لااااا ده ابو شيماء اتهور علي الاخر 

-امشي يابت من قدامي بدل ما ارزعك كف يلوحك 


ليليان وهي بتلطم علي خدها:

-احيه يابو سوسو احييييه حد ينادي حد يكلم حد يجبلي جوزي الرقيق الحنين 


ضحك علي رد فعلها وهو بيهز رأسه يمين وشمال بيأس:

-انا هنزل اقف مع عم منصور تحت شويه لحد ما تخلصي المُمبار 


ليليان وهي بتاكل تفاحه :

-خلصانه ياسطا 

-ياسطا في واحده تقول لجوزها ياسطا 

-انا عندك اعتراض؟

-لا ياسيد المعلمين براحتك 

-حبيبي يابا الله يخليك 

************************************

-ليليااااان تعالي بسرعه


ليليان وهي بتخرج  من المطبخ بقلق:

-ايه يانوران في ايه


نوران بلهفه :

-تعالي بسرعه شوفي آريان بيعمل ايه 


طلعت تجري علي البلكونه كان آريان واقف وماسك راس الجاموسه وبيقرا قرءان وفجأه سلمتله رأسها واستسلمت لمصيرها من غير اي مجهود أو تعب!


منصور بذهول :

-ايه ده عملتها ازاي ديه ....انت عارف ان النوع ده مش بيستسلم بالساهل وكنت خايف تهرب مني 


آريان بابتسامه لطيفه :

-لانك قبل ما تعمل كده لازم تقرا قرءان وتعمل شويه حاجات تخليها تسلمك نفسها هو ده الصح والحلال 


منصور بفرحه :

-لا ده انت تيجي تشتغل معايا في العيد بقي!

-من عينيا ياعم منصور تحت امرك


فوق كانت واقفه ليليان مذهول وفي نفس الوقت فرحانه 

بقي معقوله؟

معقوله هو ده آريان اللي كان من سنه في نفس المكان بيحاول يهرب بقره لانه مقتنع انها بتتعبد وبس

 

رفع رأسه شافها واقفه من غير طرحه

برقلها وشاورلها تدخل هي ونوران 


ليليان بهمس لنوران :

-احيه ده هيتحول اجري يا مجدي 


دخلت نوران وهي مبسوطه وفجأه حضنت ليليان من غير اي مقدمات 


-انا مبسوطه اوي يالي لي اوي


ليليان باستغراب :

-يارب دايماً ياحبيبتي بس ايه السبب؟


نوران وعيونها بتلمع بالدموع :

-لاني من وقت موت بابا وماما الله يرحمهم وانا محستش بالأمان إلا لما اتجوزتي آريان ...هو فعلاً سند لينا واخ بيسمعني وينصحني وبيخاف عليا ،انا بعز آريان اوي اوي وبحبك اوي


-حبيبتي وهو كمان بيعزك اوي اوي  وانا بموت فيكي انتي مش اختي انتي بنتي الصغيره ربنا يخلينا لبعض يارب

*************************************

الله اكبر الله اكبر الله اكبر لا اله إلا الله 

الله اكبر الله اكبر ولله الحمد 


-يالا يالي لي بسرعه عايزين نلحق الصلاه!


قالها آريان بضيق من تأخير ليليان وهو واقف علي باب الحمام ولابس القفطان الأبيض بتاعه 


خرجت ليليان وعيونها بتلمع بالدموع وهي ماسكه في ايديها اختبار حمل


قرب منها بقلق وحاوط وشها:

-مالك ياحبيبتي بتعيطي ليه 


حطت الاختبار في أيده واترمت في حضنه وهي بترد بنبره كلها دموع :

-انا حامل 

-وحياه امك 


قالها بصدمه وذهول وهو بيبعدها عن حضنه وبيحاوط أكتافها 


ردت بابتسامه بسيطه :

-وحياه امي


شدها لحضنه مره تانيه وباس رأسها برقه :

-مبروك ياحبيبتي الف الف مبروك


نوران بفرحه :

-لولولولولي اخيرا هبقي خالتو الف الف مبروك ياقلبي


كانت لسه ليليان هترد بس سمعوا صوت ناس كتير بتصوت ،طلعوا يجروا علي البلكونه كان في عجل هربان وبيجري ورا الناس


آريان وهو بيبص علي مكان معين :

-نهار مش فااااايت 

ليليان بخوف :

-ايه في ايه 


بلع ريقه وبصلها بتوتر :

-بصراحه كده يعني انا قولت لاخويا راج يجي زياره علي مصر لانه وحشني وقولتله علي العنوان ....وبصراحه مكنتش اعرف هو جاي أمتي وبما أنه لسه متهداش للاسلام فقرر يتطوع وينقذ الإله المسكين زي أخوه ما عمل زمان!


ليليان وهي بتخبط علي وشها:

-ياختاااااااي هو انا كل شويه هعييد ده ايه الحزن اللي احنا فيه ديييه


نوران وهي بتسند ايديها علي سور البلكونه بهيام:

-هو ده اللي هيدخل الاسلام علي ايدي أن شاء الله


آريان :

-انا هنزل اجيبه علي هنا من غير ما حد ياخد باله 

-ماشي بس متتأخرش عشان نلحق الصلاه

**************************************

بليل كانوا كلهم قاعدين وراج قاعد بيتكلم هندي مع آريان وملامحه بتدل قد ايه هو متعصب!


نوران بهمس وهي بتاكل لب:

-هو ماله متعصب ليه


ليليان بلا مبالاه وهي بتاخد حبه لب منها :

-متضايق عشان بعذب الإله بتاعه 


نوران بضحكه مكتومه :

-بكره ياكله زي أخوه 


ليليان وهي بتقفل عينيها نص قفله بشك:

-انتي ناويه علي ايه 

-علي الدوغري؟

-علي الدوغري 

-ناويه اخد ثواب وأدخله الاسلام 


آريان:

-لي لي حبيبتي قومي حضري العشا يالا 


حضرت ليليان ونوران الاكل وحطوه علي الصُفره وقعدوا كلهم ولسه هياكلوا اتنفض راج من مكانه 


راج بفزع:

-ياقديرررر كيف لك آريان أن تفعل ذلك في الإله!


نوران بهمس :

-ماله ابن العبيطه ده؟


ليليان وهي بتاكل:

-زعلان أن احنا سلقنا الإله بتاعه 


شمرت نوران أكمام البجامه بتاعتها وقربت منه وهي مبرقه 


-اقعد


رجع خطوه لورا وهو بيبلع ريقه بخوف :

-ماذا بك يافتاه 


شاورتله علي الكُرسي بغيظ:

-بقولك اقعد ياض انا خلقي ضيق 


قعد علي الكُرسي راحت مقربه منه ووقفت وراه ومدتله ايديها بحته لحمه 


-خُد 


غمض عيونه وهز رأسه بنفي وإصرار :

-لا لا سيغضب مني القدير


نوران بأستفهام :

-بيقول ايه ده؟


ليليان وهي بتبلع اللقمه اللي في بوقها :

-بيقولك القدير هيزعل منه


نوران بضيق :

-لا انت شكلك هتتعبني وانا اصلا خلقي ضيق 


قالت جملتها وجابت س*ك*ينه حطيتها علي رقب*ته وبرقتله بعيونها الخضراء :

-كُل ياض 


أخدها منها وحطها في بوقه كُلها والغربيه أنها عجبته


-واووووو انها رائعه!


ليليان بتسقف لنوران بأعجاب:

-ياجاااااامد ياجامد ايه الحلاوه ديه 


قعدت نوران جنبه بغرور مصطنع :

-قولتلك هيدخل الاسلام علي ايدي


آريان وهو بيبص لراج اللي بدأ ياكل بشراسه:

-اتمني بجد ربنا يهديك يا راج 

************************************

بعد مرور سنه 


كانت واقفه ليليان قدام الكعبه وجنبها آريان اللي كان شايل ابنهم اللي مكملش خمس شهور علي أيده


وفي ناحيه تانيه كانت واقفه نوران اللي حامل في شهرين  وجنبها راج اللي دخل الاسلام بالفعل علي ايديها !


راج وهو بيبص علي الكعبه:

-سبحان الله مين كان يصدق أن انا ابقي مُسلم


نوران وهي بتسند رأسها علي كتفه :

-إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ [القصص:56]


شبك ايديها في أيده وهو بيتنهد براحه:

-الحمد لله علي نعمة الاسلام 


اما عن ليليان كانت بتبص علي الكعبه وسرحانه 

جواها شعورين عكس بعض تماماً  

فرحه ورهبه

فرحه أنها واخيراً قدرت تزور الكعبه وتطلع علي جبل عرفات ورهبه من عظمه وجمال المكان والراحه النفسيه اللي حاسه بيها 


بصت لآريان كان واقف هو كمان سرحان وعلي وشه ابتسامه بسيطه

بصيتله بتساؤل:

-مبسوط؟

-فوق ما تتخيلي

-حاسس بأيه

-حاسس اني مرتاح ومتطمن 

كل يوم بحمد ربنا الف مره أن هو هداني للإسلام 


اخدت نفس عميق وهي بتسند رأسها علي كتفه :

-ربنا يتقبل مننا وندخل الجنه سوا 

-ان شاء الله ياحبيبتي 

صحيح كان في موضوع مهم عايز اقولهولك 


-ايه هو 

-النهارده وبفضل الله ختمت القرءان حفظ وتلاوة 


ردت بفرحه:

-بجد يا آريان ؟

-بجد ومش بس كده في خبر كمان حلو 

-ايه

-انا هبقي إمام الجامع اللي في شارعنا 

-آريان انت بتهزر

-مش أنتي السنه اللي فاتت كنتي بتقوليلي انك كُنتي نفسك تتجوزي إمام جامع 


هزت راسها والدموع بتلمع في عيونها:

-اه 

-وانا موجود علشان احققلك احلامك


اترمت في حُضنه وبنبره كلها دموع لكن دموع فرحه:

-انا بحبك اوي اوي 

ضمها لقلبه وهو بيتنهد براحه :

-وانا بحبك اكتر يا لي لي 

 -في خبر كمان لذيذ 


ليليان بهزار :

-ايه كل الاخبار الحلوه ديه اشجيني ياسيدي

-انا غيرت اسمي انا وراج 

-بتهزر!

-انا محمد وهو آسر 

-احلي حمودي في الدنيا 

قالتها وهي بتحاوط وسطه بفرحه 

باس راسها برقه وضمها بحُب:

-بحبك 

-وانا بمو*ت فيك 


‏لا أعرف شيئًا

‏عن شعوري نحوه 

‏سِوى. 

برفقته ‏أشعر بأنّي في المكان الصحيح

‏المكان الذي وجدتُ به ما أُحبّ

‏و ما أرغب♥️


              تمت بحمد الله 

تعليقات