رواية الاخ الاكبر الفصل السادس والخمسون 56 بقلم حبيبه










ا 

ا
رواية الاخ الاكبر
الفصل السادس والخمسون 56
بقلم حبيبه

بالنسبه للي بيعلقوا انهم نسيوا اللي فات 
لو نسيتم اللي فات البيدج تحت امركم افتكروا براحتكم 🙂💚💚
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
ايمان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

التوربيني بأبتسامه: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته نورتي الشركه من تاني ياايمان 

ايمان بهدوء: ربنا يخليك يارب طيب هو انا هارجع مكاني تاني ولا.... 

التوربيني: طبعاً ياايمان مكانك لسه فاضي 

ايمان: تمام بعد اذنك 

التوربيني: على فين 

ايمان: هاشوف شغلي 

التوربيني في سره: ايه ده شكلها كده هاتقعد علي المكتب اللي بره مش ده يوه بقى انا اتعودت عليها جنبي هنا ارجعي في كلامك ياايمان ارجوكي وخليكي معايا هنا 

ايمان: مستر توربيني يامستر

التوربيني: ها نعم 

ايمان: روحت فين 

التوربيني: مافيش موجود اهو 

ايمان: حضرتك كويس

التوربيني: يابنتي كويس صدقيني 

ايمان: ماشي انا على مكتبي بره 

التوربيني: تمام بس ثواني........ يارا تعالي علي مكتبي فورآ 

ايمان: هو في حاجه 

التوربيني: هدي فضولك ده واصبري هاتفهمي 

ايمان: مااااشي

#ثواني واستدارت ايمان لصوت الكعب العال ظلت ايمان تنظر اليها والصدمه على وجهها وقفت امامها فتاه طويلة القامه شعرها اصفر حنطية البشره عسلية العينين  ترتدي فستان قصير قط تضع ميكاب صارخ 

يارا: تحت امرك يافندم 

توربيني بجديه: يارا ايمان سكرتيرتي اشرحيلها الشغل اللي استلمتيه الفتره اللي فاتت كل الشغل يايارا فاهمه 

#ظلت ايمان تنظر اليها قليلآ. ثم اشاحت بنظرها لاتجاه اخر بهدوء... بينما نظرت اليها يارا بحاجب مرفوع... 

يارا: تمام يافندم 

توربيني: ايمان يارا كانت ماسكه شغلك كله في غيابك وهي معاكي هاتعرفك كل حاجه عملتها تمام... 

ايمان: تمام 

توربيني: تقدروا تتفضلوا دلوقتي 
 
#ذهبت يارا وخلفها ايمان 

يارا: بصي يااسمك ايه 

ايمان: اسمي ايمان ايمان ارجوا عدم نسيانه

يارا بلا مبالاه: تمام تمام 

اخرجت ايمان زفير غاضب: استغفرالله العظيم واتوب اليه 

يارا: بتقولي حاجه 

ايمان: لاء 

يارا: تمام بصي دي ملفات صفقه جديده ودي ملفات عن كل الشركات كلها اللي قصادنا في الصفقه وكل التفاصيل عنها  تمام 

ايمان: تمام 

يارا: طبعاً انت عارفه شغلك ولا هافهمهولك هو كمان ماهو دا اللي ناقص

ايمان: امممممممممممم طب بصي بقى ياقطه لسان العسل ده لو ماظبطهوش في كلامك معايا صدقيني وعزت جلالة الله لأرنك علقه ترقدك على السرير شهر فاااهمه 

يارا بخوف من تغير لهجتها: ا اا ان انتي بتكلميني كده ليه 

ايمان: بكلمك بالطريقه اللي تستحقيها 

يارا: على فكره انا هاشتكيكي لمستر توربيني 

ايمان: ربنا معاكي ياقمر لا إله إلا الله 

#ثواني وخرجت يارا 

يارا بأبتسامة نصر: اتفضلي استلقي وعدك

دفعتها ايمان وهي تدخل: طب وسعي خليني ادخل بس الاول 

#طرقت ايمان الباب بهدوء ثم دخلت... 

توربيني: ايمان يارا بتشتكي منك 

ايمان ببراءه: مين انا 

توربيني برفعة حاجب: اه انتي 

ايمان: دا انا غلبانه وطيوبه خالص طب انا راضيه ذمتك بقى تصدق اني اه د د ها بالض رب 

ارتسمت على شفتي التوربيني ابتسامه صغيره: لاء بصراحه ماصدقش 

ايمان: شوفت علشان تعرف اني مظلومه 

توربيني: بس انا ماجبتش سيرت ض ر ب خالص ولا يارا جابت سيره كمان

ايمان: لا ياراجل اومال قالة ايه الصفرا دي

توربيني بصدمه: صفرا صفرا ياايمان

ايمان: اعمل ايه طيب هي أصلاً صفرا بتتكلم معايا من مناخيرها تحسها عامله بنت بارم ديله 

توربيني: هههههه يخربيتك مالك ياايمان مالك ياماما انتي كنتي بخير وذي الفل يابنتي ايه اللي حصلك 

ايمان: اعمل ايه طيب عصبتني بجد والله حاولت امسك نفسي وعماله استغفر ربي واقول اهدي ياايمان استحمليها ياايمان ذي اختك ياايمان لكن لاااء دي مصممه تعصبني دا بجد نفسي دلوقتي اطلع اظبطها ظبطه تنام وتقوم تحلم بيا 

هنا ولم يستطع التوربيني كبت الضحك: هههههه هههههه هههههه اهدي يابنتي مش كده صلي على النبي في قلبك واشربي مايه 

اخرجت ايمان زفير غاضب: استغفرالله العظيم يارب خلاص هديت 

توربيني: متاكده

ايمان: اه

توربيني: يابنتي متأكده

ايمان: خلاص يامستر رشيد قولة هاديه

توربيني: رشيد من ساعت ماسيبتي الشركه وانا ماسمعتوش 

ايمان: انا اسفه بجد عارفه ان حضرتك مش بتحب انادي الاسم ده... 

توربيني: لاء ناديني بيه ياايمان ناديني بيه 

ايمان: حاضر المهم بقى ايه عقابي بلاش السلفه الله يخليك 

توربيني: متخافيش ياايمان مش هاتتعاقبي عن حاجه وسلفتك. أصلاً جاهزه 

ايمان بسعادة: بجد 

توربيني: بجد ياستي اتفضلي 

ايمان: شكرا بجد الف شكر الف شكر 

توربيني: على ايه ياستي العفو 

ايمان: ماشي هاروح اكمل شغلي 

توربيني: اتفضلي 

#ذهبت ايمان للخارج ظل التوربيني ينظر في اثرها للحظه تذكر كلامها وابتسم.. 

توربيني: ليلى هو انا كده بخونك حاولت والله حاولت بس غصب عني  سامحيني ياليلى سامحيني ارجوكي 

♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
أجـمل مــا قالــه الرســــولﷺ🥺🖇️🫀

1- قال ࢪسول الله ﷺ : 
 يا فاطمة إصبِري علىٰ مرارة الدنيا لنعيم الآخرة 🥺🫀.

2- قال ࢪسول الله ﷺ : نظࢪت إلى الجنة فرأيت أڪثر أهلها االفقراء🥺🫀.

3- قال ࢪسول الله ﷺ :
• يا عُمر إنّمَا هي أيّامٌ تَـمْضِي لاَ تَحزَن 🥺🫀.

4- قال ࢪسول الله ﷺ : 
• إذا أحـببت أحـداً فـأخبـࢪه ليـعلم وڪࢪࢪها ليطـمئن🥺🫀.

5- قال ࢪسول الله ﷺ : 
• إحتضان الحزين سُنة 🥺🫀.

6- قال ࢪسول الله ﷺ :
• من أحبني ڪان معي في الجنة🥺🫀.

صلو عليهِ فـليس لنا شفيع سِواه 🌿💚
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
استيقظت روان من نومها اخذت حمامآ انعشها وادت صلاتها وقرءات وردها ثم اردت نقابها استعدادآ للذهاب لبيتها فهذا كان اتفاقها مع عز ان تذهب لبيت والدها وان يلحقها حتى ينتهي من عمله..... 
هبطت روان لاسفل وجدت عبدالله يجلس على احد المقاعد يقراء جريدت اليوم كالمعتاد... 

روان: صباح الخير يابابا 

عبدالله: انا مش باباكي ولا عمري هاكون باباكي 

روان: هو انت ليه بتكرهني اوي كده انا اذيتك في ايه ايه الذنب اللي عملته مخليك تعاملني بالطريقه دي.. 

عبدالله بعصبيه: انا مش بكرهك وبس انا لا بطيقك ولا بطيق حتى اسمع صوتك في البيت ولا بطيق اي حد من عيلتك عارفه ليه اولآ لانكم السبب في موت بنتي انتم السبب في انها تبعد عني انتم السبب لاء وكمان خليتم ابني يبعد عني بعد ماكان واخدني قدوه ليه وعمره ماكسر ليا كمله بقى دلوقتي شايفني عدوه بسببكم ثانيآ انت شايفه نفسك جاحه كبيره على ايه دا انتي حتى بنت لا راحت ولا جت فقيره عمرها ماكانت من مستوانا ولا عمرك هاتكوني من مستوانا دا في احلامك عرفتي بكرهك ليه 

#انتهى عبدالله من كلامها ثم تركها وذهب 

#ظلت روان مكانها والصدمه شلت جسدها بالكامل والدموع ملئت وجهها بالكامل ظلت في مكانها لدقائق وكلام عبدالله يتكرر في اذنها... 

#مرت دقايق واستعادت روان توازنها جففت دموعها بهدوء 

روان: ربنا يهديك يابابا ربنا يهديك انا مسامحه على ظلمك ليا 
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
قال حذيفة بن اليمان -رضي الله عنه- : إن الله لم يخلق شيئاً إلا صغيراً ثم يڪبر، إلا المصيبة، فإنه خلقها ڪبيرة ثم تصغر . وهذا من نعم الله علينا وتمام لُطفه سبحانه وتعالى🥺🧡🧡🧡."'
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
انتهى محمد من عمله وعاد للبيت والا ان دخل حتى راءى تلك الملاك امامه تترك لشعرها العنان ترتدي بيچاما برموده تجلس مع والدته تساعدها في تقطيع الخضار لتحضير طعام الافطار ظل ينظر اليها وكأن عينيه تعلقت بها لما يستطع ازاحتهم عنها لاحظته والدته ناديه ابتسمت على نظراته وقررت ازعاجه 

ناديه: مالك. يامحمد ياحبيبي مبحلك في مريم كده ليه 

خجل محمد من فعلته وكلام والدته ذاده خجلآ ولم تقل مريم عنه خجلآ واحمر وجهها بالكامل... 

محمد بأحراج: احم لاء ياامي مافيش حاجه بعد اذنكم هارتاح شويه علشان تعبان.... 

#لم ينتظر منهم رد وذهب سريعآ من امامهم 

ناديه: هههههه هههههه هههههه ايه يابنتي بيچاما برموده وعملتي في الواد كل ده  ... 

مريم: يعني ايه ياماما مش فاهمه 

ناديه: هههههه بكره تفهمي ياروح قلب ماما 

#ثواني وسمعوا طرق الباب..... 

ناديه: دي اكيد روان ياروح يارووووح يابت ياروح

روح: نحم بتنادي عليا ياماما

ناديه: نحم نحم الله عليكي ياختي روحي ياختي شوفي مين بيخبط روحي 

روح: بقى بتناديني علشان من جوه وانا بذاكر علشان افتح الباب ماعماد جوه اماما ناديله يفتح اشمعنا انا 

ناديه: انتي ليكي معزه في قلبي ❤

روح: اقنعتيني ياناديه ماشي يامزه هافتح المره دي 

#ذهبت روح وفتحت الباب وكانت روان ولكن لم تلاحظ فتح الباب فكانت شارده  في شيئ ما  استعادة تركيزها على صوت روح العال.... 

ناديه: مين ياروح 

روح: روان ياماماا وحشاني رور خش في حضن اخوك افواز... 

ابتسمت روان بهدوء: هههههه قلبي ياناس 

ناديه: تعالي ياروحي خشي ارتاحي وسعي لاختك يابت 

روح: بعتني ياعشري دا انا من شويه كان ليا معزه في القلب 

ناديه: خلاص يااما كان في وخلص ياهش من هنا هش

روح: اخ ياقلبي كسرتيه بايدك ياندوش 

ناديه: اصلحه بابو ورده ياروحي 

روح: ابو ورده طب فتكم بعافيه انا 

مريم: هههههه هههههه دي طارت في ثانيه منوره بيتك ياروان 

روان بابتسامه: طب والله انتي اللي منوره مالك يابنتي احلويتي اوي كده ليه 

مريم بغرور: انا حلوه من يومي يااوختشي 

روان: هههههه ياواد ياواثق انت... 

مريم: احم احم تبآ لتواضعي. 

ناديه: بطلي رغي يابت انتي وهي اومال عز فين 

روان: معلش ياماما هو بس مشغول في مكتبه اوي هايخلص بسرعه وهايجي على هنا 

 ناديه: يجي بالسلامه ياحبيبتي المهم يلا منك ليها على المطبخ يلااا

مريم: محطمة اللذات ياماما يلا ياروان خشي انتي ارتاحي جوه وانا مع ماما في المطبخ.. 

روان: لاء بقولكم ايه انا بقالي كتير مرتاحه انا هادخل معاكم اساعد.... 

مريم: لاء قولة ارتاحي جوه وبلاش عند 

روان: ماليش دعوه هاساعدكم برضوا 

مريم: لاء يعني لاء وكمان لاء 

روان: ياماما قولي للبت الرخمه دي حاجه 

ناديه: هههههه انا عندي الحل اللي يريحكم انتم الاتنين بصي ياروان خدي طب السلطه وجهزي السلطه وانتي قاعده قدام التلفزيون جوه ماشي 

روان: بس... 

مريم: مابسش هو لكده لا مافيش خالص 

روان بأستسلام: ماشي خلاص اي حاجه وخلاص 

ناديه: الحمدلله مريم

مريم: نعم ياماما 

ناديه: معلش ياحبيبتي خشي شوفي محمد يمكن يحتاج. منك حاجه وكمان علشان شكله كان مرهق اوي وتعبان... 

ابتلعت مريم غصه في حلقها: ب بب بس هادخل الاوضه اذاي كده وهو فيها 

ناديه: يعني ايه مش فاهمه يابنتي

مريم بأحراج: قصدي يعني لبسي وشعري وكده 

روان: هههههه هههههه انتي مراته ياهبله. 

مريم: بالاسم ياروان مراته بس بالاسم كل حاجه كانت على ايدكم

روان بخبث: حوليه حقيقي ياقلبي 

مريم بصدمه: نعم 

روان: طب هاسئلك. سؤال وتردي بصراحه 

مريم:ماشي 

روان: انتي بتحبي محمد 

مريم بصدمه: م م مم مين انا لاء طبعاً اخوكي مستحيل احبه.وبعدين انتي عارفه انه لحد الان متعلق بحبيبته المتوفيه ياروان دا مش بينام غير مايتأكد ان صورتها تحت مخدته... 

روان: مريم في ايدك تخليه ينسى نور وذكرياتها في ايدك تخليه يشيلها من قلبه ويحطك انتي في ايدك تخليه يحبك يحبك انتي وبس ساعديه يامريم يخرج من دوامة ذكرياته اللي حبس نفسه فيها صدقيني يامريم هو محتاجك وانتي كمان محتجاه.. 

مريم: انا هاروح انادي محمد بعد اذنكم.. 

ناديه: تفتكري يابنتي هايحبوا بعض 

روان: قريب ياماما ان شاءلله قريب اوي المهم يلا بينا احنا ياقمر... 

#دخلت مريم الغرفه وحديث روان يدور في بالها وجدت محمد يتوسط الفراش مغمض العينين يضع يده فوق راءسه.... 

مريم: محمد محمد 

محمد: نعم

مريم: هو انت كويس فيك حاجه 

محمد: لاء هما شوية صداع بس 

مريم: يمكن عشان ماتسحرتش طيب قوم خد دش دافي يفوقك وارتاح شويه وبأذن الصداع هايروح.... 

محمد: مريم 

مريم: نعم

محمد: ماتلبسيش البيجامه دي تاني وياريت لو تلمي شعرك.... 

مريم: ليه هو انا لابسه حاجه غلط وبعدين مافيش غيري انا وماما وروح وندى وان.... 

محمد: وايه كملي 

مريم: وانت 

محمد: بس برضو في عماد وعماد مش صغير فاياريت علشان خاطري بلاش اللبس ده البسيه براحتك هنا في الاوضه بس بره. الاوضه ياريت تلبسي عبايه 

#كادت مريم تبتسم ظنآ منها انه يغير عليها ولكنه حطم ابتسامتها بتكملة حديثه.... 

محمد: انا عمري مااقبل ان او ندى او حتى روان يلبسوا كده في البيت وانتي ذيهم يامريم ولازم اخاف عليكي ذي مابخاف عليهم... 

ابتسمت مريم بأستهزاء: يعني انا ذي اختك 

محمد: طبعاً يامريم وبخاف عليكي ذيهم 

اغمضت مريم عينيها بألم ثم استعادت توازنها وابتسمت بهدوء 

مريم: ماشي حاضر المهم دلوقتي ارتاح شويه لحد ماعز يجي 

محمد: ماشي حاضر صحيني اول مايجي ماشي 

مريم: عنيا حاضر 

محمد: ماتنسيش تلبسي عبايه وانتي خارجه لو سمحتي 

مريم: حاضر 

#خرجت مريم بهدوء وذهبت للمطبخ راءتها روان بالعبائه 

روان: اش اش هو بيغير ولا ايه 

ابتسمت مريم بأستهزاء على ماقالته روان: لاء هو مالوش دعوه انا اللي لبستها علشان لو عز جه ولا اسلام 

روان: ماشي ياستي هاعمل نفسي مصدقاكي 

ناديه: اومال محمد نام ولا ايه يامريم 

مريم: اه ياماما عنده شوية صداع هايرتاح شوية لحد ماعز يجي هابقى اصحيه.... 

ناديه: ماشي ياقلبي 

مريم: المهم بقى يلا ياروان ياقلبي هش من هنا 

روان بصدمه مصطنعه: بتكرشيني من المطبخ يامريم 

مريم: اه بكرشك يلا ياماما لمي عزالك وسلطك واطلعي في الصالون بره هش... 

روان: ماشي يامريم ماااشي مخصماكي لبعد الفطار انا هالم سلطاتي وامشي واسيبهالكم مخضره 

ناديه: هههههه شكلنا كده مش هانخلص الاكل بسبب رغيكم ده وبعدين البت روح فين مش كفايه ماراحتش الجامعه النهارده ياروح يابت يارووح

روح:يوه بقى هي امك. مالها انا وحشاها اوي النهارده كده ليه دي من الصبح ياروح ياروح ياروح اعااااااااااااااا 

ندى: هههههه هههههه احسن علشان مارضتيش تروحي الجامعه النهارده امك هاتعلمك الادب احسن تستاهلي

ناديه: ياندى يابت ياندى 

روح: هههههه هههههه قابلي ياقطه مش انا لوحدي اللي هالبس هههههه انتي كمان معايا 

ندى بغيظ: امشي ابت من قدامي لاض ر بك بأي حاجة امشي

روح:هههههه اهدى يارمضان ماتتعصبش 

ندى: عبو شكلك 

روح: عسل يابت شكلي عسل ومربى بوسه ليا 

ندى: الصبر يارب 

روح: هههههه هههههه يلا بينا لا ناديه تعلقنا 
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
"جميلتي..🩷

فليكُن رداءك فضفاضًا، ووجهك خالي من أي زينة، افتخري بطبيعتك الجميلة، فالله جميل وما خلق فينا إلا كُل جميل..

تمسَّكي بحجابك ولا تستمعي لصوت الفتنة، كوني فريدة بذاتك، فكلهنَّ مُتشابهات..

اعلمي أن صبرك علىٰ طاعة الله له أجر عظيم.. فهلا تركتي لهم زينة الدُنيا لينعم عليك الله بزينة الجنة! 

تدللي وارضي أنوثتك وحبك الفطري للتزين، ولكن لا تنسي أن لهذا حدود، فلا يحق لغير محارمك الإطِّلاع على كل هذا الجمال، أنتِ غالية عند الله يا عزيزتي، ولذلك كان الحجاب لك حصنًا منيعًا من كل طامع، فكل لؤلؤة مكنونة وجب أن تُصان."🩷❤🙂💚
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
مر الوقت واقترب ميعاد الافطار وصل عز لبيته لتغير ثيابه قبل الذهاب لبيت احمد  السيد... 

عبدالله: عز رايح فين 

عز: عند محمد احمد السيد

عبدالله:  رايح عند قا تل اختك ياعز 

عز: انا وانت عارفين كويس اوي مين السبب في ق تل نور فا خليني امشي بهدوء لو سمحت 

#انتهى عز من كلامه وتركه وذهب دون النطق بكلمه اخرى 

#مر الافطار على خير وذهب محمد وعز واسلام لصلاة العشاء مرت ساعه بعد العشاء 
جاء فارس.كان يرتدي قميص بيچ على بنطلون ابيض وبيده علبه  من الشيكولاته مغلفه ببراعه..



تعليقات