قصة شغف الغرام
البارت الرابع عشر14
بقلم همس
في كالفورنيا
كان واقف على عكازه بيحاول يمشي بس تعب و مقدرش يكمل سمع صوت الباب بيخبط
قال بصوت عالي : شوية بس يلي بيخبط
حاول انه يمشي على العكازات بكل قوته لحد ما وصل الباب فتحه وانصدم من الي قدامه
فرح بصدمة : شريف انت واقف
شريف بصدمة : فرح
و فجأة مقدرش يثبت على العكازات فقعد على الارض
فرح بدموع : شريف استنا استنا هجيبلك الكرسي
شريف بصدمة : انتي بتعملي ايه هنا
فرح بدموع : استنا بس مش هنتكلم على الباب
جابت الكرسي المتحرك و ساعدته يقعد عليه و دفعت الباب ولكن لم يغلق جيدا
شريف : ممكن افهم بتعملي ايه هنا
فرح : زين بعتني ليك عشان افضل معاك
شريف بسخرية : ليه شايفني عيل و محتاج تحضريلي الرضعة
فرح بدموع : هو انت بدأت علاج
شريف بغضب : ملكيش دعوة و بكرا تحجزي على اول طيارة و ترجعي مصر انتي ناسية ان فرحك بعد يومين
فرح : زين قرر يأجله او على ما اعتقد هيلغيه ، انا ومعتز مش مناسبين لبعض خالص يا شريف و زين هو الي قالي اجي هنا و انا مكنتش اعرف ليه بس هو اداني عنوانك وقالي اقعد معاك
شريف : فرح انا مش محتاجلك
فرح بدموع : شريف ارجوك خلينا ندي بعض فرصة نقعد مع بعض و نتفاهم ، شريف انا مليش حد غيرك انا معنديش صحاب خالص غرام وملاك مش بيكلموني من زمان و معتز على طول بنتخانق و زين انت عارفه ده حتى ليث مش بيطيقني
شريف بحنية : طب خلاص متعيطيش ، احنا هنرجع صحاب تاني و هنقضي وقت حلو هنا انا و انتي و رتاج
فرح بضيق : هي رتاج هنا
شريف : امم كانت معايا خطوة بخطوة ، رتاج دي صديقتي المقربة يا فرح بقالنا سنتين مع بعض ما سابتنيش خالص
فرح ببحة : انت بتحبها ؟
شريف بابتسامة : مش عارف بصراحة يعني بحس تجاها بحجات حلوة بس مش اكيد انه حب
فرح بغصة : طيب انا هقعد فين ؟
شريف : عندك الاوض اختاري الي تعجبك
كانت تستمع من وراء الباب فهي وصلت الى الشقة و سمعت صوت فرح و لما راحت فرح لاوضتها دلفت رتاج
رتاج بابتسامة : ازيك يا شريف
شريف : اهلا ريري انا كويس كنتي فين كل ده
رتاج : روحت للمستشفى عشان التحاليل بتاعتك ، الدكتور بيقول انه حالتك ممتازة و في تطور ملحوظ بس لازم نكمل العلاج الطبيعي
شريف : فرح هنا
رتاج : منا لاحظت عشان كدة مدخلتش الا لما خلصتو كلام ، بس ليه كدة يا شريف ، فرح مسكينة و محتاجالك بجد ليه قولتلها انك معجب
شريف بضيق : رتاج اقفلي الموضوع ده
رتاج بعصبية : لا مش هقفله يا شريف انت بتحبها و متنساش انك كنت بتتعالح نفسيا قبل العلاج الجسدي عشان حبها لسا بقلبك انت بتعشقها انتو كنتو الاتنين ضايعين بس انت لاقيت نفسك حرام عليك هي مش لاقية نفسها انت تعالجت بس هي لا انا متأكدة انها تعبانة اوي ، شريف انت لو اعترفتلها بحبك من قبل كان زمانها اتغيرت و بقت حد تاني
شريف : رتاج انا عايزها تتغير عشان نفسها مش عشاني ، عشان لو في يوم سبتها اضمن انها عارفة تعيش حياتها
رتاج : ماشي يا شريف اكيد انت ادرى ، بس هي هتفضل عندك هنا ؟
شريف : اه
رتاج بغضب : ازاي وانت راجل عازب و لوحدك
شريف بغضب : رتاج دي فرح و هي بتعتبرني زي اخوها بالزبط و على فكرة احنا مش في مصر وبعدين انتي ناسية اني مقعد ومحتاجلها
رتاج بزعل : عايز وحدة غيري تساعدك
شريف : مش كدة يا رتاج بس هي تقدر تقعد معايا وقت اكتر منك
رتاج برضا : ماشي هروح انا بقا كنت جاية اطمن عليك يلا سلاام
شريف : سلام
في اوضة غرام
كانت قاعدة و بتعيط
زين بخضة : مالك يحببتي
غرام بدموع : شريف كلمني قالي هيقعد فترة هناك
زين : طيب ما قلكيش بيعمل ايه هناك
غرام بدموع : قال عنده شغل بس قبل ما يسافر قالي انه مش هيقعد اكتر عن اسبوعين او شهر بالكتير و دلوقتي عايز يبقى هناك
زين : معلش يحببتي هو عارف مصلحته
غرام : ايوة بس ليه يسيبني و يسيب ماما كدة احنا محتاجين له اوي
زين بهدوء : حببتي شريف سافر عشان يتعالج بس مكنش عايز يقول لحد عشان خايف يفشل و يكون اداكي امل ع الفاضي
غرام بصدمة : يتعالج يروح لوحده عشان يتعالج
زين : متقلقيش فرح و رتاج معاه
غرام بصدمة و انفعال : فرح ؟ فرح هريت عشانه طب و معتز ، و ملاك الي هتتجوزه غصب
زين : غرام انا الي قولت لفرح تروحله عشان هي كانت صديقته المقربة و اكتر وحدة قادرة تفهمه و بالنسبة لمعتز احنا انقذناه من انه يتجوز فرح و احنا عارفين انهم مش هيستمرو مع بعض و متقلقيش على ملاك هي مش هتتجوزه غصب عنها ولا هتكون مجبورة على كدة مش انا الي اقبل اجوز اختي لواحد غصب عنها
غرام بتفهم : انت عندك حق كدة احسن بس انا عايزة اطمن على شريف
حضنها زين و تمدد جنبها
زين : حببتي ما تقلقيش عليه ، خلاص بقا
غرام بتذمر: ماشي ، زين انا زهقت من السرير عايزة انزل
زين : و بعدين ، قولتلك مفيش نزول الا لما نروح للدكتورة و نطمن عليكي
غرام :هففففف حاضر
و حضنته بشدة كأنها خايفة يهرب منها
ليث : جدو جدو جدو
الجد : ايييييييه
ليث بعبوس : انت له مش بتحبني
الجد : مين قالك اني مبحبش يا ابني انا بحبك اوي حتى دايما بغنيلك بحبك يا حمار
ليث بصدمة : انا حمااااار يا عمدتي
الجد : اتحشم يولد و قول عايز ايه
ليث بابتسامة : عايز اتجوز و اكمل نص ديني
الجد : هو انت عندك دين اصلا ؟
ليث : لييييييه شايفني قدامك ابو لهب
الجد بضحك : خلاص نويت تخطبها و تعقل ؟
ليث : اخطبها اه اعقل لا
الجد بضحك : ماشي هكلملك امها
ليث : هي مين دي
الجد بسخرية : امممم هند
ليث بابتسامة : طول عمرك نمس يا خلبوص انت
الجد : قوم امشي من قدامي يلا غوووور
ليث : حاضر ما تزوقش بس
سلام : بابي انا شعري اتعقد اوي خد سرحهولي ، ماما مش فاضيالي خالص طول الوقت بالمطبخ
فريد : تعالي يحببتي
و بدأ يسرحلها شعرها
سلام بزعل : بابي فرح وحشتني اوي
فريد بحزن : هو انتي لحقتي تقعدي معاها عشان تحبيها و توحشك
سلام : هو انت مش بتحبها يبابي ؟
فريد : في حد ما بحبش قطعة منه يحببتي ؟ انا بحب فرح اوي بس قلبي وجعني عليها لانها سابتنا و هجت للبندر ، نسيت اهلها و ناسها نسيت ابوها و جدها ، اهي للمرة التانية بتتخلى عننا
سلام : فرح بتحبنا اوي يبابي و اكيد هي فترة ى هترجع ، هي اصلا مش بتحب معتز و خالتو صفية هي الي كانت بتضغط عليها و اجبرتها توافق عشان معاه فلوس
فريد بسرحان : كل الي بيحصل بسبب صفية هي الي دمرت فرح و ربتها على كدة
في المساء
تجمع رجال العائلة
الجد اسماعيل : انا كلمت امها يا ليث قالت عايزة وقت تفكر
ليث بصدمة : نعم يا اخويا
الجد : ي ايه ؟
ليث بتعلثم : اقصد يعني امتى هتقرر
الجد : مش عارف بس سيب البت تفكر على مهلها
ليث بعبوس : ماشي
الجد : المهم دلوقتي ، زين انا قررت اجوز ملاك لمعتز و لما سألتها عن رأيها قالت الرأي رأيك انت و ليث وهي موافقة ع رأيكم ، معتز صاحبك و انت عارف كويس ،اتشاور مع ليث و قولي عن رأيكم
ليث : لا انا مليش دعوة الموضوع ده يرجع لملاك و طبعا زين ادرى مني بمصلحتها
الجد : طيب ، وانت يا زين ايه رأيك
نظر زين لمعتز و بعدين لجده
وقال بنبرة واضحة و قوية : انا اختي الف مين يمتمناها و انا مش هقبل ارمي اختي عشان وحدة سابتكو و هربت لو كان معتز عايز ملاك كان خطبها من الاول بس هو مش عايزها هو عايز سمعته ، معتز انت صاحبي صحيح بس برضو ملاك اختي و مش زين الي يرمي اخته
معتز بصدمة : اخص عليك يا صاحبي ، اني اتجوزها دلوقتي يعني ترميها ؟
زين بجدية : طيب ايه الي يضمنلي اختي تكون مبسوطة معاك ؟
معتز : زين انت عارفني و بعدين دي اختك يعني معزتها من معزتك
زين : في موضوع الجواز مفيش صحوبية ، ليث نادي لملاك
ليث : حاضر
بعد دقائق دلفت ملاك
ملاك : ندهتلي يا ابيه
قرب زين منها و لف ايده حواليها وقال : ملاك معتز اتقدملك للجواز قولي رأيك من غير خوف
ملاك بتوتر : الي انت هتقول عليه انا موافقة عليه
زين : سيبك مني دلوقتي قولي انتي موافقة ولا لا
ملاك نظرت لمعتز نظرة غير مفهومة : موافقة
زين : طيب يحببتي خلاص تقدري تخرجي
خرجت ملاك من الاوضة و قلبها بيدق جامد
زين : طيب انا هوافق بس بشرط
الجد : ايه هو يا ابني
زين : معتز هيخطب ملاك و يكتب عليها بس
الجد بصدمة : وه انت بتقول ايه ؟ لازمته ايه الفرح الي هنعمله يعني مكنا نلغيه احسن كدة كدة الناس هتفهم ان في مشكله
زين : جدي سيبنني افهمك اقصد ايه
فريد : قول يا زين ايه قصدك
زين : اقصد ان الفرح هيتم قدام الناس عادي جدا و كتب الكتاب كمان بس الشرط هو ان ملاك تفضل باوضتها و معتز باوضه و يعتبرو بعض لسا بالخطوبة بس قدام الناس هم اتنين متجوزين ،ده عشان يتعرفو على بعض و نديهم فرصة لغاية ما اتأكد ان ملاك سعيدة معاه وقتها هم حرين و لو ما قدروش يتفاهمو يتطلقو من غير ما يكون قربلها
فريد : بصراحة الحل ده اكتر حل منطقي يابا مهو فعلا لازم يدو لبعض فرصة
معتز لنفسه : ايه الغباء ده منا كدة كدة مش هقربلها
ليث : ايه رأيك يا عم معتز
معتز : موافق
الجد : ماشي يا ابني و انا موافق كمان ، كدة على بركة الله
عطر : بت يا غرام مالك كدة مبتزليش بقالك مدة فيكي ايه
رباب : قوليلها يختي انا بقيت شاكة فيها
غرام بابتسامة : لا مفيش حاجة بس انا تعبانة شوية
رباب : وه مالك يا بت انا عمتك انطقي قولي في ايه
عطر : هي غرام مبتقعدش كدة الا لما تكون مشرفاها
غرام بضحك : لا بس في حاجة حلوة
عطر : وه قولي يا بت في ايه
غرام : انا حامل
رباب : و النبي صح ، لولولولولى
عطر : وانا هزغرد كمان ، لولولولولولى
ملاك : في ايه بتزعردو ليه
رباب : هتبقي عمة يا بت
ملاك بسعادة : بجد يا غرام
غرام بسعادة ؛ اه
هند : ايه ده هو احنا اتكشفنا ولا ايه
رباب : تعالي هنا يا بت بقا كل ده تخبي عليا يا واطية
هند : بس يا طنط ، غرام هي الي قالتلي اعمل كدة
رباب : ماشي ، هنزل افرح جدك بالخبر ده
الجد : ادخل
رباب : جاية افرحك يابا
فريد : في ايه يا رباب
رباب : اصل عقبال عند ولادك زين هيجبلنا مين يشيل اسمه
الجد : صح يا بتي غرام حبلة ؟
رباب : اه يابا دي بقالها كام يوم مش بتنزل طلعت حامل
الجد بسعادة : الف الحمد والشكر ليك يا رب ، مبروك يزين يا ابني
زين بابتسامة : ربنا يبارك فيكم ، بقولك يا عمتي ابقي خودي بالك منها عشان هي تعبانة
رباب : من عنيا يا ضنايا
معتز : مبروك يا زين
ليث بغمزة : مبروك يشقي
فريد : ليث اتلم بقا ، مبروك يا ابني ربنا يقومها بالسلامة
في كالفورنيا
كان شريف بيلبس بالتيشرت
فرح : اساعدك
شريف : لا خلاص لبست
فرح : طيب انا هحضر الاكل
شريف بضحك : ليه هو انتي تعرفي تقلي بيضة
فرح : بصراحة لا بس طلبت اكل و كله صحي حسب النظام الي كتبه الدكتور
شريف سرح فيها : فرح انتي ليه معايا بتبقي مختلفة عن لما تكوني مع حد تاني
فرح قربت منه و جسلت امامه بالزبط
فرح بابتسامة : فعلا انا بلاحظ كدة ، يمكن عشان لما اكون معاك بس بحس اني عايشة ، انت عارف انا كل مشكلتي ان حياتي كانت واقفة مكنتش عارفة انا عايزة ايه
شريف قرب منها اكتر و مسك ايديها وقال : ودلوقتي عرفتي
نظرت له بسرحان وقالت : اه ……