قصة ألم البدايةالبارت الثاني والاربعون 42بقلم فريدة احمد

قصة ألم البداية 

البارت الثاني والاربعون 42

بقلم فريدة احمد

بعد مرور شهر 

كانو حازم وريم طول الشهر ده ماشافوش بعض بسبب إن أبوه حكم عليه فعلا انو مايشوفهاش 

ولا حتي كانو يعتبر بيكلمو بعض غير في يوم في خلال الشهر ده حازم لقي ريم بتتصل بيه 

ريم .. عامل ايه

حازم رد عليها بسخرية وهو بيقول .. ويتري بقا بابا مراد عارف انك بتكلميني ولا بتتكلمي من وراه 

ريم ابتسمت غصب عنها لما فهمت انو متضايق

حازم .. ايه ياريم هانم خير بتتكلمي ليه 

ريم .. هو انت مكنتش عاوزني اتكلم 

ريم .. عموما انا بكلمك علشان اقولك اني هروح اقعد مع شيرين الفترة دي . ممكن

حازم .. تقعدي الزاي يعني

ريم .. اقعد معاها .شيرين عايشه اليومين علي المهدئات ونفسيتها تعبانة جدا وانا بصراحة خايفه عليها مش عايزة اسيبها لوحدها علشان ماتتعبش 

ريم .. هو انت ليه ماتكلمتش مع امجد

حازم .. اتكلمت معاه بس مفيش فايدة

ريم بضيق .. عموما هو الخسران وميستاهلش اللي هي عملاه في نفسها ده علشانو 

ريم خدت نفس وقالت .. ها قولت ايه موافق 

حازم .. علي ايه

ريم .. اني اروح اقعد معاها الفترة دي واخلي بالي منها

حازم .. روحي 

وبعدين قالها .. بقولك ايه 

ريم .. ايه 

حازم ..انتي وحشاني . تعالي نتقابل

ريم ببراءة مصتنعة .. مش هينفع . بابا مش هيوافق

سلام 

وقفلت

.....

ياسين هو كمان طول الشهر ده وهو يعتبر كل يوم كان بيروح لعمه علشان يوافق علي خطوبته من انجي 

وبعد ما حازم اتكلم مع عمه ومراد كمان وحاولوا يقنعو شريف إن ياسين اتغير 

اخيرا شريف وافق علي الخطوبة

بس بعد ما خد موافقة انجي نفسها اللي ردت بهدوء وقالت انها موافقة علي ياسين  

انجي خافت ترفض لأنها فاكرة إن ياسين اصلا متجوزها بعد ما مضاها علي ورقة الجواز يوم ماهددها

لكن في الحقيقة إن الورقة اصلا كانت مزورة وياسين عمل كده بس علشان يضمن انها ليه وفهمها ووهمها انو كده اتجوزها حقيقي وهي صدقتو 

 ‏لكن في الحقيقة هو متجوزهاش والورقة دي ملهاش اي لازمه


تامر كمان كان قرب من ربنا الفترة دي ومكانش بيسيب فرض وتاب عن كل اللي كان بيعملو وحاول كتير مع هنا أنهم يرجعو لبعض لكن هنا رفضت ترجعله ولسه مصممة على الطلاق 


عمر وندي تقريبا معظم الوقت في خناق بسبب ابوها

في الفيلا 

حازم كان قاعد على الكنبة وبيشرب قهوة بهدوء 

هنا نزلت من فوق وقربت قعدت وهي بتقولو .. صباح الخير

حازم مردش عليها 

هنا قامت وقعدت جمبه وقالت .. حازم انت هتفضل لحد امتا مش بتكلمني 

هنا .. انا اسفة . عارفة اني غلطت ومكانش ينفع اني ارد عليك . انا اسفة بجد .. ممكن متزعلش مني بقا 

هنا .. طيب ماانت كمان ضربتني

سكتت ثواني

و قالت .. وبعدين انت ايدك تقيلة اوي ياحازم. انت كلتني قلم خلاني فضلت يومين مش عارفه ابص غير في جمب واحد 

حازم ابتسم غصب عنو

هنا .. طول عمرك ايدك تقيلة . عارف انا خايفه علي مراتك دي لو خدت قلم منك هتروح فيها 

حازم بصلها لما قالت كده وشرد بحزن وندم وهو بيفتكر معاملته مع ريم لما كان بيمد ايده عليها وبيضربها وهي كانت بستحمل 

هنا .. حازم . حازم

حازم انتبه ليها .. ايه 

هنا .. مش زعلان مني

حازم باس علي راسها وقال .. لأ 

وبعدين خد نفس وقالها .. ارجعي لتامر ياهنا . تامر كويس وبيحبك 

هنا .. لو بيحبني مكانش خاني

حازم .. لأ هو بيحبك وانتي عارفه كدة . وموضوع الخيانة ده انتي السبب فيه . وبعدين هو دلوقتي اتغير اهو عاوزة ايه تاني

هنا .. حازم ماتضغطش عليا . انا مش هقدر ارجعله لأني عمري ماهنسي خيانته 

حازم .. انا مش بضغط عليكي وفي الاخر دي حياتك واعملي اللي يريحك ولو فعلا عاوزة تطلقي انا هطلقك منو . بس عايزك تعرفي إن انتي الخسرانة 

حازم قام خد تليفونه ومفاتيحه وقبل مايمشي قالها .. فكري كويس ياهنا 


تاني يوم كانو متجمعين كلهم علي السفرة 

مراد بص ل ياسين وقالو .. الواد اللي انت حابسه عندك ده تسيبو ياياسين 

ياسين .. يعني ايه يابابا . لو سمحت دا موضوعي ومحدش يدخل فيه وبعدين انت ناسي اللي عملو . انا لسه مخلصتش انتقامي منو 

مراد بحده .. انت سمعت انا قولت ايه . الواد يرجع لأهله 

ياسين .. يابابا..

مراد قاطعه بحدة .. اللي قولته يتنفذ وكمل بتهديد .. يا إلا بقا موضوع الخطوبة ده مش هيكمل وانا اللي هقفلك فيه

ياسين لما حس أن أبوه ممكن يعمل كده خاف 

وقال بضيق .. حاضر . اللي حضرتك عايزو هيحصل


مراد عمل كده لإن والد آدم راحله واترجاه انو يرجعله ابنه ومراد وعده انو هيرجعهوله

وبعد يومين 

كانو كلهم بيجهزو لخطوبة انجي وياسين 


عند ريم كانت الفترة دي طبعا قاعدة مع شيرين 


ريم دخلت الشقة وهي بتنادي علي شيرين 

شيرين خرجت من اوضتها لاقت ريم واقفة وماسكه فستان وبتقولها .. اي رأيك في ده 

شيرين بهدوء .. حلو 

ريم .. حلو حلو ولا حلو اي كلام 

شيرين .. لأ طبعا دا يجنن 

ريم طلعت فستان تاني وقالتلها .. طيب وده 

شيرين بانبهار .. الاتنين تحفة 

ريم .. طيب شوفي بقا انتي هاتختاري ايه فيهم 

شيرين .. انتي ناوية ترجعي واحد 

ريم .. لأ .انا قصدي اختاري ليكي واحد منهم وسيبلي التاني

شيرين .. ريم انا مش هروح . ريحي نفسك 

ريم بإصرار.. لأ هتروحي . ويلا بقا علشان من

مساءا

في جنينة الفيلا اللي عملو فيها حفلة الخطوبة

الحفله ابتدت 

وكانو كلهم متجمعين بفرحة 

ياسين كان مبسوط اوي علشان خلاص مراده اتحقق وانجي خلاص بقت ليه رسمي ومعاه

عكس انجي اللي كانت خايفه ومتوترة ولسه مش مطمنه لياسين 

ياسين لبس لإنجي الدبلة وباس ايدها وقالها بحب .. الف مبروك

إنجي ردت بهدوء وقالت .. الله يبارك فيك

وكلهم باركو ليهم بفرحة وحب


دينا اخت ريم كانت واقفة 

كريم جي جمبها وقال .. عقبالنا 

دينا بصت ليه باستغراب وقالت .. انت بتكلم مين

كريم .. بكلمك انتي

دينا .. وايه عقبالنا دي بقا

كريم .. عقبال مااخطبك يعني

دينا .. تخطبني!

كريم .. أيوة اخطبك .عندك اعتراض ولا ايه 

دينا .. اه طبعا عندي اعتراض . وانا ملقتش غيرك 

كريم .. وانتي تطولي . دانا مفيش مني  

دينا بتريقة .. انت مفيش منك فعلاً 

كريم .. طب تنكري انك معجبة بيا 

دينا بتكبر.. انااا معجبة بيك انت . ضحكت بسخرية وقالت .. علي ايه يعني

كريم بثقة .. طب اي رأيك بقا انك معجبة بيا . وبتحبيني كمان

دينا كانت لسه هتتكلم بس قاطعها كريم لما بصلها بإعجاب

وقال .. بس اي ده . بصراحه شكلك حلو اوي النهاردة 

دينا بصت الناحية التانية وهي بتبتسم غصب عنها

كريم .. قوليلي بقا اكلم عمتي امتي

دينا .. تكلمها في ايه

كريم .. علشان اطلبك منها 

دينا .. انت اهبل شكلك 

وسبته ومشيت 

كريم بزهول .. انا اللي اهبل . امال انتي ايه دا انا قولت اكسب فيكي ثواب

في وسط الحفلة 

شيرين كانت واقفة وهي بتدور بعينها عليه لحد مالاقته داخل 

شيرين بدون ماتحس قربت عليه بهفلة وقالت بتلقائية .. امجد وحشتني

امجد بجمود .. ازيك ياشيرين . عامله ايه

شيرين هزت راسها .. الحمدلله 

امجد .. عن اذنك 

وسابها ومشي من غير ما يديها اي اهتمام

شيرين فضلت تبص عليه والدموع متجمعة في عينيها


عند حازم كان واقف على باب الفيلا وهو بيدخن سيجار 

كان واقف وهو شايف ومتابع  ريم من بعيد وهي  بتتعامل مع عيلته بحب وبقت خلاص واحدة منهم 

ابتسم عليها وهو بيحمد ربنا انها في حياتو

حازم فتح تليفونه ورن عليها 

ريم وهي واقفة مع شهيرة بصت لاقته بيتصل 

ريم فضلت تبص يمين وشمال وهي مستغربة 

وبعدين ردت عليه باستغراب لاقته بيقولها .. انا علي باب الفيلا تعالي عايزك 

ريم .. في حاجة ولا ايه

حازم .. عايزك في موضوع مهم

ريم قفلت وراحتله

ريم ..  انت بتكلمني في الموبايل واحنا في نفس المكان

حازم طفي السيجارة اللي في ايده وخدها من ايدها وقالها .. تعالي 

ودخل بيها على جوا

ريم .. في ايه . وعاوزني في ايه 

سكتت شوية وقالت .. ايه هو الموضوع المهم 

حازم .. انتي وحشاني اوي ياريم

ريم بلامباة مصتنعة .. ايوا اي هو بقا الموضوع 

حازم .. بقولك وحشاني . هو ده الموضوع

ريم .. انت بتهزر 

حازم ..  عاوز احضنك ياريم . ممكن . انتي وحشاني 

ريم سكتت

حازم .. هو حضن بس مش عاوز حاجه تانيه

ريم فضلت ساكته مش عارفه تعمل ايه هو كمان واحشها 

حازم لما لاقها ساكته كان هيفقد الامل 

لكن ريم فجأته لما قربت وحضنته

حازم ضمها ليه بحب 

وفضلو علي الوضع ده لدقايق وهما حاضنين بعض 


مراد كان داخل الفيلا بالصدفة شافهم كدة 

مراد رجع تاني بهدوء من غير ما يحسو بيه وبعدين ابتسم عليهم 


دينا قربت من مامتها اللي واقفة مع شهيرة 

دينا .. ماما هي ريم فين مشوفتيهاش

سحر .. مش عارفه تلاقيها مع صحبتها كانت واقفة معاها من شوية


عند ريم وحازم بعدو عن بعض اخيرا وهما مش عارفين عدي قد ايه وقت اصلا 

حازم بصلها بتوهان ورفع ايده وبدأ يحرك صوابعه علي شفايفها برغبة وبعدين قرب علشان يبو.سها

بس ريم علطول بعدتو عنها بهدوء قبل مايبو.سها

حازم .. ليه كده

ريم .. احنا متفقناش علي كده 

حازم .. انتي مراتي ولا انتي ناسيه

ريم .. لأ مش ناسيه . بس انت كمان وعدتني انك مش هتقرب . شكلك انت اللي نسيت 

حازم بخبث .. ماشي كلها كام يوم و..

ريم قاطعته بتوتر .. قصدك ايه يعني

حازم .. قصدي انتي عارفاه 

وغمزلها

ريم اتكسفت وبعدين قالت .. ي.يلا نخرج قبل ما ياخدو  بالهم

حازم باستغراب .. ياخدو بالهم من ايه ياريم . انتي مراتي 

ريم .. انا عارفة . يلا بس

وخرجوا الاتنين 


حازم راح وقف مع امجد وتامر

امجد .. كنت فين ياحازم

حازم .. موجود 

امجد .. موجود فين انا جاي من بدري ومشوفتكش يعني

حازم .. كان معايا تليفون


ريم كانت بتدور على شيرين لحد ما شافتها

 شيرين كانت واقفة لوحدها وبتعيط بوجع 

ريم اول ماشافتها قربت عليها بسرعة 

ريم بقلق .. مالك 

شيرين حضنتها وهي بتعيط  

ريم .. مالك ياشيرين ايه اللي حصل

شيرين كانت بتعيط بس وهي لسه حضناها

شيرين بعدت وهي لسه بتعيط بوجع

ريم مسكت وشها وهي بتقول .. انتي اتكلمتي مع امجد 

شيرين هزت راسها

شيرين بدموع .. تخيلي بتكلم معاه سابني ومشي 

شيرين .. للدرجادي انا مش فارقة معاه 


عند حازم وأمجد

حازم .. مش كفاية كدة وترجع مراتك بقا

امجد وهو بينهي الكلام .. حازم انا شيرين انتهت بالنسبالي . متتكلمش معايا في الموضوع ده تاني 


بعد يومين 

ريم كانت راجعة من شغلها وفتحت باب الشقه عند شيرين 

ريم راحت على الاوضة تطمن عليها 

ريم قبل ماتدخل خبطت علي الباب وهي بتقول.. شيرين . شيري

ريم .. شيرين

لكن مفيش رد

ريم قلقت وفتحت الباب وأول مابصت علي الارض اتصدمت 

لما لاقت شيرين واقعة علي الارض


          البارت الثالث والاربعون من هنا 

           لقراءة جميع حلقات القصه من هنا


تعليقات