قصة ألم البداية
البارت الثالث والعشرون 23
بقلم فريدة احمد
ريم بصدمة .. انت بتقول ايه
حازم .. بقول اني بحبك ياريم
ريم بعصبية .. انت بتكدب عليا ولا بتكدب علي نفسك .
انت اناني متعرفش تحب غير نفسك وبس
ريم .. اللي زيك ميعرفش يحب يعرف يأذي بس ويهين ويجرح ولا نسيت كلامك ليا وانك متجوزني عشان مزاجك وعشان ابسطك
حازم كان بيسمع كلامها وساكت
ريم بعصبية .. رد عليا مش دا كلامك ليا طول الوقت ولا نسيت
حازم .. انا منكرش اني اتجوزتك علشان كده .
خد نفس وبعدين قال .. بس انا حبيتك ياريم .حبيتك بجد واتعلقت بيكي ومعنديش اي استعداد اني اخسرك ابدا .
حازم مسك ايديها وقالها .. ريم انتي ملكي وعمري ما هسيبك
ريم شدت ايديها منو وقامت بعصبية وقالتلو .. متقوليش كدة تاني انامش ملكك ومش ملك حد انت فاهم .
ريم .. انا لازم امشي من هنا انا استحالة اعيش معاك تاني
ودخلت علي الاوضه
حازم دخل وراها لاقاها بطلع هدوم ليها
حازم .. انتي بتعملي ايه
ريم .. هلبس عشان ماشية
حازم .. ماشية رايحه فين
ريم .. رايحه شقتي
حازم .. وانتي فاكرة اني هسمحلك تمشي
ريم بتحدي .. هامشي وريني هتمنعني الزاي
حازم .. اهدي وبطلي جنان ياريم خلي يومك يعدي علي خير
ريم بعصبية .. انا خارجة ومش هسيبك تتحكم فيا اكتر من كدة . ولو فاكر اني هخاف منك تبقي غلطان ...هتعمل ايه يعني هتضربني زي ما بتعمل كل مره ولاهتهددني انك تأذيني انا واهلي .. اعمل اللي تعمله مبقاش يفرق معايا ومبقتش هخاف منك
حازم قرب منها ومسك كتافها وقالها .. انا مش هعمل حاجه من ده كلو ومش همد ايدي عليكي تاني بس انتي اهدي .ممكن
ريم بعدت نفسها عنو وقالتلو.. مش ههدي ومش هفضل معاك ياحازم
ريم ...انت عارف السجن اللي انا كنت فيه كان عندي ارحم منك ومن العيشة معاك
حازم .. للدرجادي شيفاني وحش ياريم
ريم .. انت اكتر إنسان انا بكرهه في حياتي
حازم .. تمام انتي الزوق مش بيجي معاكي خليها عافية بقا
ريم .. يعني ايه
حازم .. يعني هتفضلي غصب عنك ومش تخرجي من هنا غير بمزاجي
ريم حطت ايدها بين شعرها بعصبية وعينها جات علي الفاظه اللي علي التراتيزه راحت مسكتها وحدفتها علي الارض كسرتها
حازم قرب منها وقالها .. اهدي وبلاش تتجنني
ريم .. سيبني امشي
حازم .. انتي مش هتمشي من هنا
اتنهد وقالها .. خلاص انا هسيبك يومين مش هاجي هنا لحد ماتهدي . تمام
وباسها عل راسها ومشي
عند نرمين
نرمين رجعت راسها علي السرير وبدأت تفتكر
فلاش باك
من سنتين
نرمين كانت راكبه عربيتها ورايحه الشركه
نرمين مسكت تليفونها ورنت علي حد
نرمين .. صباح الخير ياوائل
وائل .. ازيك يانرمين صباح النور
نرمين .. ها عملت ايه في الورق اللي معاك خلصتو
وائل .. ورق ايه
نرمين .. ورق المناقصة ياوائل
نرمين بشك .. وائل هو انتا لسه نايم
وائل ..ايوا
نرمين .. انت اكيد بتهزر
وائل .. مش بهزر انا نايم بجد بس متقلقيش الورق خلص
نرمين .. طيب ياريت تجيبهولي علي الشركة لأني محتاجاه ضروري النهاردة
وائل .. طيب ماتبعتيلي حد من الموظفين ياخدو عشان انا النهاردة مش هبقي فاضي اجي الشركة خالص
نرمين .. ليه
وائل .. انا رايح فرع المهندسين ولا انتي نسيتي
نرمين .. ااه . طيب بقولك ايه انا لسه في الطريق وكده كده قريبه من بيتك .جهزهولي هعدي عليك اخدو منك
وائل .. تمام
نرمين وصلت قدام شقة وائل وضغطت علي جرس الباب
بعد ثواني فتح وائل وقالها .. اتفضلي
نرمين .. يلا هات الورق بسرعة
وائل .. انتي هتفضلي واقفة على الباب ادخلي هجيبهولك
نرمين دخلت وقعدت علي الكنبه
وائل .. تشربي ايه
نرمين .. انا لسه هشرب يلا ياوائل انا مستعجله
وائل .. هعملك قهوة معايا .عارف انك بتحبي تشربي قهوه الصبح
نرمين ..مدام قهوة اوك تمام بس متتأخرش
وائل وقف في المطبخ اللي مفتوح علي الريسيشن وبدأ يعمل القهوة
نرمين قامت وراحت قعدت علي كرسي البار وهي بتتفرج علي وائل وهو بيعمل القهوة بمزاج
نرمين .. وائل
وائل .. امم
نرمين .. انت ليه متجوزتش لحد دلوقتي
وائل خلص القهوة وادي نرمين فنجان وهو وقف يشرب في الفنجان بتاعه
نرمين .. مرديتش علي سؤالي
وائل اتنهد وقالها .. الجواز ده مسؤلية كبيرة دا غير مشاكله ووجع دماغ مالوش اخر .انا مرتاح كده وبمزاجي
ولا وحده تنكد عليا وتشك فيا ونعيش في نكد
نرمين .. بس لو اتنين بيحبو بعض اكيد مش هيبقي فيه مشاكل ولا هيبقي في نكد
وائل .. طيب ماانتي وحازم بتحبو بعض ومع ذالك عايشين في مشاكل طول الوقت
وائل بسرعة .. انا مش قصدي اضايقك
نرمين بتفهم .. لأ عادي ولا يهمك . بس مشاكلي انا وحازم
سببها كره العلتين لبعض . بس احنا اكيد حبنا هيتغلب علي المشاكل دي
وكملت القهوة بحزن
وائل حس بيها وقالها .. انا مكنش قصدي انكد عليكي بس انتي اللي سألتي
وائل حب يخرجها من اللي هي فيه
وبدأ يهزر معاها لحد ماخلاها بدأت تضحك وقعدت هي كمان تهزر معاه ونسيت الوقت خالص
نرمين انتبهت لنفسها وبصت ف الساعه وقالت ياخبر انا اتأخرت اوي
نرمين .. هات الورق بسرعة خليني امشي
في الوقت ده حازم كان رايح ل وائل شقته بالصدفة
حازم وقف قدام الباب ولسه هيضغط علي الجرس
بس وقف بذهول لما سمع صوت ضحك وهزار من داخل الشقة
وصوت نرمين وهي بتضحك و بتقول بدلع ابعد يا وائل احسلك انتا كده هتأخرني
وفتحت الباب اتفاجأت بحازم واقف قدامها
نرمين بتوتر .. ح. حازم
حازم .. انتي بتعملي ايه هنا
نرمين بتوتر وخوف .. مفيش انا ك.كنت
حازم بص ل وائل اللي واقف مرتبك و مش عارف يقول ايه وقالو .. مراتي بتعمل ايه عندك في شقتك ياوائل
نرمين بسرعه ..انت فاهم غلط ياحازم .اانا جيت اخد منو ورق يخص الشغل
حازم صوت ضحكهم وهزارهم كان بيرن في دانه وطريقة وكلام نرمين ل وائل
حازم ماكانش قادر يشوف غير انهم بيخنوه
حازم بجمود .. انتي طالق يانرمين
نرمين بصدمة .. اييه انت بتقول ايه . حازم والله انت فاهم غلط
حازم سابها ونزل
نرمين بصت ل وائل اللي واقف حاطط ايده بين شعره ومش عارف يتصرف الزاي ونزلت تجري ورا حازم
وحاولت كتير تفهمه بس حازم مدلهاش فرصه يسمعها
وخلاص واطلقو
بااك
نرمين مسحت دموعها وهي بتقول في نفسها ..ليه يا حازم هونت عليك تسيبني بالسهولة دي . للدرجادي مكنش عندك اي ثقة فيا
نرمين افتكرت تاني يوم ماراحتله بعدها
فلاش باك
نرمين بعياط .. حازم انتا ليه مش عايز تسمعني
حازم .. اسمع ايه
نرمين .. انا والله ما خونتك انت ليه مش عايز تصدقني
للدرجادي معندكش اي ثقه فيا
حازم بجمود .. روحتي ليه
نرمين .. انا قولتلك انا كنت عندو ليه انت اللي مش عايز تصدق
حازم ابتسم بسخرية .. وانتي فاكره الكلام الفارغ ده هيدخل عليا
نرمين .. بس دي الحقيقه
نرمين قربت منو وهي بتقول .. حازم انا بحبك ومقدرش اعيش بعيد عنك حرام عليك ليه بتعمل معايا كدة
وحاولت تحضنه
حازم بعدها عنو وقالها.. مفيش واحدة محترمه بتروح لواحد عازب شقته
نرمين .. يعني ايه يعني انت كدا خلاص اتهمتني بالخيانه
نرمين .. حازم انت كده بتظلمني حرام عليك
حازم .. انتي اللي ظلمتي نفسك يوم ما سمحتي لنفسك تروحي لواحد بيته وتاخدو راحتكم وتضحكو وتهزور والله اعلم ايه اللي حصل تاني انا مش عارفه
حازم .. انا مش هقول لحد انا طلقتك ليه ولا انك كنتي في شقة واحد عشان خاطر ابنك .بس انتي هتختفي من حياتنا فاهمه لأني مش عايز اشوفك تاني
نرمين مسحت دموعها .. بس انا عايزه ابني
حازم .. ابنك ده تنسيه لأنك مش هتشوفيه تاني
باااك
نرمين قامت وهي بتمسح دموعها وراحت تجهز عشان تروح الشركه
بعد اسبوع كان حازم سايب ريم في الشقه ومابيروحلهاش خالص بس كان بيبعتلها كل اللي هيا تحتاجه
في الجامعة
كان في شاب واقف وباين عليه الغضب
جي صاحبه من وراه وحط ايده علي كتفه وهو بيقولو مالك ياصاحبي
لف وقاله بضيق واضح .. مفيش
وقالب وشك كده ليه لما هو مفيش
جاسر .. بقولك ايه حل عني انا مش طايق نفسي
عمرو بص قدامه شاف يارا رجع بصله .. الموضوع يخص يارا مش كده واكمل باستفزاز .. بقا جاسر الصياد مش عارف يوقع بنت
جاسر بضيق .. بت شايفه نفسها ورافعة مناخيرها في السما . واكمل بغل .. بس وديني لكسرلها مناخيرها
عمرو .. لأ خلي بالك انت مش عارف يارا دي بنت مين
دي بنت مراد المهدي واخت حازم المهدي دا لو ناسي
جاسر .. لو هي بنت مراد المهدي انا كمان جاسر الصياد ابن ابن عيسى الصياد صاحب اكبر شركات في مصر والوطن العربي
عمرو .. ابوك بشركاته كلها ميجيش جمبهم حاجة . ابعد عنها ياجاسر احسن ماتجيب لنفسك وجع الدماغ
جاسر .. انا مبخفش من حد وهاتشوف انا هعمل فيها ايه
عمرو .. انا عليا حزرتك وانت حر وبعدين يارا دي بتحب يوسف ابن خالها ولو عرف انك بتدايقها هيحطك في دماغو وانت عارف يوسف
عند ريم
كانت بتكلم داليا صاحبتها في الفون
داليا .. ريم طمنيني عليكي عامله ايه دلوقتي بقيتي احسن
ريم .. اه الحمدلله بقيت كويسة
ريم .. بقولك ايه ياداليا . فارس عرف منين اني اتجوزت
داليا .. انا قولتله
ريم بضيق .. وانتي ايه خلاكي قولتيلو
داليا .. هو اللي جالي وكان عايز يعرف الحقيقة
ريم .. وبعدين
داليا ..قولتلو كل حاجه وقولتو ان اميره هي اللي عملت فيكي كدة . اصلك متعرفيش انا شفت ايه
داليا سكتت
ريم .. في ايه ياداليا اتكلمي
داليا .. شفتهم مع بعض هو واميرة
ريم .. ماهو الطبيعي امال هي عملت كل دا ليه ماهو دا كان غرضها انها تبقي معاه
داليا... عارفه بس مكنتش اعرف ان هو كمان هيروح يصاحبها
ريم .. عادي يابنتي انا مش متفاجاة الاتنين زبا.لة زي بعض
داليا .. بس انا لما عرفته قد ايه هيا زباله وسمعتو التسجيل اللي معايا سابها
ريم .. ميفرقليش يفضلو مع بعض ولا يسيبو بعض يو.لعو الاتنين
داليا .. علي رايك بس بقولك ايه
ريم .. ايه
داليا .. انتي الزاي سايبها كده ومش ناويه تاخدي حقك منها بعد اللي عملتو فيكي . ليه مبلغتيش عنها .منا معايا التسجيل كان ممكن تقدميه للنيابه وتحبسيها
ريم بغل .. وانتي فاكرة لما احب انتقم منها هحبسها بتسجيل زي ده
داليا .. امال هتعملي معاها ايه
ريم .. انا مش هرتاح غير لما ادخلها السجن بفضيحه زي اللي كانت عايزه تعملهالي . متقلقيش انا مش ناسيه حقي ..افوق بس من اللي انا فيه الاول
داليا .. في حاجة حصلت جوزك عملك حاجة
ريم .. نفسي اخلص منو بأي طريقة
داليا .. بقوللك ايه انا شايفه مفيش حد هيقدر يساعدك في موضوع اميره ده غيره
ريم .. انا مش عايزة حاجة من وشه
داليا .. اركني كرهك ليه دلوقتي وخليه يساعدك . استفادي منو بحاجة
ريم .. تفتكري
داليا .. ايو لازم تطلبي منو يساعدك
ريم .. مش فارس كلمني
داليا .. بجد
ريم .. ايوا
داليا .. انا بردو نسيت اسألك لما سألتي هو عرف منين . داليا .. طيب وجاب رقمك منين
ريم .. مش عارفه
داليا .. وكان عايز ايه ده
ريم بسخرية .. عايزني اطلق وارجعله . المشكلة أن حازم عرف
داليا شهقت .. وعمل ايه
ريم .. معملش حاجة عدت علي خير انا عرفته إن هو اللي كلمني
داليا .. ريم اوعي تكوني لسه بتفكري في فارس .دا ندل وواطي
ريم .. اطمني فارس دا خلاص مبقاش يهمني من يوم ماشك فيا وصدق فيا الخيانه .انا نسيته صدقيني
داليا .. انتي متعرفيش إن هو كان في المستشفى
ريم .. ليه حصلو ايه
داليا .. في ناس طلعوا عليه ضربوه
ريم .. فعلا
داليا .. اه والله دا كان متكسر
امام الجامعه
يوسف كان واقف ساند علي العربية ومستني يارا
يارا خرجت واول ما شافته راحت عليه
بس كان باين عليها الضيق
يوسف خد بالو وسألها . مالك
يارا .. مفيش
يوسف .. انتي شكلك مضايقه . في حد ضايقك
يارا بصت علي اللي خارج من باب الجامعة وبيبصلها بتحدي يارا بصتله بقرف ورجعت بصت ليوسف
وقالتله .. مفيش يلا احنا نمشي
يوسف .. يارااا
يارا .. ايه
يوسف .. في ايه
يارا .. قولتلك مفيش يايوسف يلا نمشي .
يارا حاولت تغير الموضوع قالته .. انا بس زهقانه وعايزه اخرج
يوسف .. عايزه تروحي فين
يارا .. خدني غديني الاول في اي حته وبعدين بقا نشوف هانروح فين
يوسف .. انتي عليا بخسارة يلا ياختي
يارا .. دا بدل ماتقولي فداكي كنوز الدنيا
يوسف بهزار.. هي فين دي انتي هتخليني افلس ومش هلاقي اتجوزك
يارا بضحك .. خلاص انا معايا هبقي اديلك
يوسف .. لا يشيخه
يارا .. اه
يوسف .. طيب اركبي
عند ريم بعد ما قفلت مع داليا كانت قاعدة تفكر في اللي حصل ل فارس وبدأت تشك إن حازم هو اللي عمل فيه كده
عند يارا ويوسف
راحو كلو في مطعم وبعدين خرجوا
يارا .. يوسف مش هتركب
يوسف كان واقف ساند علي العربية وفي ايده سيجارة
يوسف .. اركبي وانا هخلص السيجارة دي وهركب
يارا .. بقولك ايه متجيب سيجاره
يوسف .. هتعملي بيها ايه
يارا .. هشربها
يوسف .. انتي هبله يابت سيجاره ايه اللي تشربيها
يارا .. عشان خاطري عايزه اجربها
يوسف بحده .. اركبي يايارا
يارا .. عشان خاطري هي مره واحده بس ومش هجربها تاني
وبعد دقايق
يارا كانت واقفة جمب يوسف وفي ايدها سيجارة وبتشربها
يوسف .. حلوه
يارا وهي بتاخد نفس من السيجارة .. ايوا اوي
يوسف .. لو حازم شافك كده هايعلقك
يارا بضحك .. وهيعلقك انتا كمان
يوسف .. وانا مالي انا عملت ايه
يارا .. مش انتا اللي اديتني السيجارة
يوسف .. نعم . يعني انا اللي اتحيلت عليكي عشان تشربي مش انتي
يارا بشجاعة مزيفة .. ياعم فكك بعدين انا اصلا مش خايفه من حد
يوسف .. فعلاً
يارا .. ااه
يوسف سكت شويه وبعدين بص قدامه و قال .. هار اسود
يارا بصتله بعدم فهم وقالتلو .. في ايه
يوسف .. مش دا حازم اللي داخل علينا ده
يارا بتوتر شديد وراتباك رمت السيجارة من ايدها بسرعة وقالت بخوف .. ينهار اسود ينهار اسود فين فين
يوسف.. بصي وراكي
يارا بصت وراها ملقتش حد
يارا رجعت بصتله تاني لاقته ميت ضحك
يارا بغيظ فضلت تضربه .. انت بتضحك عليا ياحيوان
يوسف مسك ايديها .. بس بس خلاص .امال عامله فيها جامده ليه ومش بتخافي وانتي اصلا جبانه
يارا .. ياعم انا حماره .
ياراحطت ايديها على قلبها و فضلت تتنفس بصوت عالي وهي بتقولو .. يخربيتك وقعت قلبي من الخضه حاسه اني مش قادره اقف على رجلي . منك لله
ويوسف كان لسه بيضحك عليها
يارا بصتله بغيظ وراحت تضربه تاني يوسف جري منها وركب العربية
يارا ركبت هي كمان وقالتله .. بس ماشي يا يوسف وغلاتك عندي لرودهالك وهقول لخالي انك
يوسف بضحك .. اني ايه بشرب سجاير
يارا .. لأ ياخفيف هقولو إن ابنه المحترم ساقط السنادي وفي سنه تالته مش رابعة
يوسف مسكها من هدومها .. اقسم بالله كنت اقت.لك .يارا متهزريش
يارا .. لا هقولو عشان تبقي تخضني بعد كده
يوسف بخبث .. تمام قوليلو وانا كمان هقول
يارا .. هتقول ايه
يوسف ببرود .. هقول لحازم انك بتشربي سجاير
يارا بسرعة قالت بخوف .. لا خلاص مش هقول حاجة . في ايه ياعم انا بهزر معاك انت مبتقبلش الهزار ولا ايه
يوسف .. جبتي ورا يعني
تاني يوم عند ريم
ريم كانت بره وداخله الشقه
ريم فتحت الباب بالمفتاح ودخلت اتفاجأت بحازم قاعد علي الكنبه
ريم بصتله ببرود وراحت قعدت هي كمان
حازم .. والهانم كانت فين بقا
ريم ببرود .. كنت في الشغل
حازم كان مستغرب لطريقتها بس معلقش
حازم بسخرية .. ومين بقا اللي سمحلك تخرجي وتروحي الشغل كمان
ريم بصتله بتحدي وقالت.. انا سمحت لنفسي