قصة من نظرة عين
البارت الرابع والعشرون24
بقلم نجلاء فتحي
مر أسبوع وجاسر ترك أمل عند أحمد لم يرضى يصالحها حتى أمة زعلانة فماذا تفعل وهى بكرسيها المتحرك لا حول لها ولا قوة ،،
[فى شركة جاسر]
أقتحم حازم المكتب وقال عارفت الحقيقة
جاسر/ حقيقة أى
حازم/ لية أمل نزل وجات هنا وضربت رشا
جاسر/ بعد أسبوع أوووف مش عايز أعرف خلاص ناوى أطلقها لما تولد
حازم/ طلاق أى ،،أفتح كاميرات المراقبة بتاعة مكتبك
رفع لية جاسر حاجبة ،،، أشمعنا
حازم/ يا غتت زقيت هنادى على أمل والصنارة غمزت وأمل حكت ليها
جاسر بأنتباة/ وبعدين
حازم/ فضولها خدها تفتح اللاب توب تشوفة وفتحت تطبيق المراقبة لايف من غير قصد لقت رشا سكرترتك فى مكتبك وبتخرج أزازة من هدومها وحطت منها فى أزايز البار جات أمل وشدها وواجهتها أنكرت شدوا مع بعض وأمل ضربتها
جاسر/ أحضر اللابتوب وأسترجع مراقبة أسبوع حتى وصل لمطلبة وطلع كلام حازم صح فقال ،،رشا حطت أي فى الأزايز
حازم/ معرفش شوف بقا دى لعبتك أنت
لحد هنا وعارفتك الحقيقة مراتك مظلومة ثم تركة
توقف على صوت جاسر حين قال بتردد هنادى أكيد بتزور أمل. هى كويسة
حازم بأبتسامة وكذب/ معرفش عندك بيت أختها أخطف رجلك لهناك سلام يا أبو عيون القطط ههههه وفر هاربآ فهذا هو لقبة من أمل ،،،،،،رجع جاسر ظهرة للخلف على كرسية وأخذ يفكر ماذا يفعل مع رشا حتى أتت لة فكرة وقام لأستدعاء رشا التى تتدلع فى خطوتها ،،، وقالت أوامر جاسر بية
جاسر أبتسم/ شايفك اليومين دول حلوة حلوة بزيادة
رشا بدلع/ بس اليومين دول بس ثم أنحنت للأمام وبتزيل نظارتة السمراء ,,, أمسك إيدها وأبتسم ،،،بلاش الحركة دى تتكرر هتزعلى
بلعت رشا ريقها وقالت ،مش أقصد عايزة أشوف عينك لية مداريها ولما لا تجد رد غلغلت صوابع إيدها فى شعورة تيبست جسد جاسر لأول مرة تحت إيد فتاة فهو متعود على ذلك كيف حدث ذلك فمنذو ظهور أمل أو تقربة منها والنتيجة طفل ينمو داخل رحمها ،،،يشعر متبلد وجاف المشاعر لأى أنثى حتى ترك نفسة لرشا السكرتيرة التى جلست على قدمة ولفت زراعها على رقبتة وقبلتة أما هو مثل التمثال مصدوم من نفسة كيف لكتلة نار حمم بركانية تكون بمثل هذا البرود أتنفضت السكرتيرة وبعدت عنة بل خرجت من المكتب تجرى. لما حازم تدخل المكتب تانى وقال نسيت الفون ،،نظر لرشا بأستحقار وأنقض على صاحبة ومسكة فى لياقة قميصة وقال. ،،،حرام عليك بدل متعاقبها ب*** معها أمل خسارة فيك طلقها وسيبها للى يقدرها
جاسر بتوهان حرر نفسة من صاحبة وقال أنا مش تمام ،،نظر لة حازم وهو ينهج من أنفعالة وقال نعم مش فاهم
خبط جاسر على مكتبة وقال بغضب ،مبقاش أى واحدة تأثر عليا. أنتهيت خلاااااااص بس لا أنا جاسر والليلة أفتح شقة المزاج تانى لازم أختبر نفسى ،،،لا دلوقتى ثم أخذ متعلقاتة وخرج. ،،،حاول حازم يلحقة فشل فذهب لمكتبة ليأخذ مفتاح عربيتة ويلحقة فى شقة المزاج التى هجرها حازم منذو ظهور هنادى فى حياتة.
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
______
[فى المستشفى ]
أحمد وزينب ويتوسطهما أمل التى تستند عليهم ومحنية للأمام بقليل وتسير ببطئ
أحمد/ ينفع كدة
زينب/ خلاص مش وقتة
أحمد بضيق/ لا وقتة واحدة حامل وقاطعة الأكل والشرب ودى النتيجة جفاف وأنميا حرام عليكى
أمل نظرت لة بعيون هزيلة مدمعة/ بحبة يا أبية ،،جاسر ولا سأل فيا بعد إللى عملة مسمحاة بحبة بحبة
😔😔
أحمد/ أستغفر الله العظيم أنتى بحالات هبلة ولا عبيطة شوية طلقنى دة مجنون وشوية بحبة
أمل/ مش عارفة
أحمد/ أخرتها تولدى بالسلامة ويطلقك ونخلص من القصة دى انتى ولا أول ولا أخر واحدة تطلق أمل دلوقتى الأشاعة طلعت أنك مش حامل فى واحد دول ٣ يعنى لازم تأكلى ليل نهار
أمل/ مش عايزة حد يعرف بدة
ز ينب/ لازم أبوهم يعرف
أمل بخوف/ لا أذا كان فاكرة واحد وعايز يخلص منه
زينب/ بطنك هتبان
أمل/ ربنا يحلها من عندة
أحمد/ يلا نروح وبالمرة نجهز شنطة البيبى لأختك خلال أيام وأبنى ينور الدنيا وخرجوا هما الثلاثة من المستشفى للبيت
_________
زينة/ أمممم يعنى هى راحت المستشفى لية العيل نزل
الراجل/ معرفش دى دخلت قسم النسا والأمن رفض يدخلني وقال أنت مش مرافق ولا زوج واحدة جوا ولا دة ميعاد زيارة ومنعني لانة قسم ستات كلة
زينة / أحمد دخل
الراجل/ هو فى شاب كدة كان معاهم ،معرفش دة مين
زينة بضيق /كلة متعرفش شكلك مرا ،،،،،،،أغلقت الخط
صبرى/ مالك
زينة/ مليش
صبرى/ شكلك متعصب
زينة/ قولت مليش الله
صبرى/ براحة، هسكت على العموم أبنك الدار هتحولة دار تانية علشان كبر
زينة / متقولش أبنى دى،،هما بلغوك
صبرى / أووووف أولا أبنك وأبن جاسر ،،ثانيا ،هيبلغونى أزاى. ليا عيون جوا طبعا
زينة/ ياربى على الزن م يو*لع أنا مالى أسمع أنا عايزة كل أخبار جاسر معايا. والزفتة السكرتيرة دى مواظبة على ميعاد إللى بالك بالك بأنتظام ولا لا مع جاسر
صبرى/ أيوة بعد أمل لما شافتها وضربتها وجات فى مصلحتنا وهى بعدت عنة رشا بتحطهولة فى الشاى أو القهوة
أبتسمت زيزى بمكر وغل / أبقا قابلني ياجاسر لو ن**** واحدة تانية. هخليك راجل فى البطاقة بس ،،أخليك تشوف أى ست. تبص فى الأرض
نظر لها صبرى وهز رأسة بيأس منها فهو بيحبها ومستحمل بلاويها بسبب كدة
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
___________
(فى شقة المزاج )
منع حازم صاحبة من فعل ما حرمة الله على أخر لحظة وأستغل هذا وبطرقتة الشرسة أعترفت رشا أنها تضع حبوب لجاسر منذو فترة فى زجاجات. الخ*مر ،،،،وأمل واجهتها وضربتها ولم تعترف لها وبعديها كانت بتضعها لة من ٤ أو ٥ مرات فى اليوم فى اى مشروب يتناولة وبعد وقت خرجت رشا وهى نادمة فحازم لم يأذيها وأعطى ليها الأمان لتتحدث ودى أول مرة كدة.
حازم/ هتفضل ساكت كدة كتير
جاسر بضعف/ زينة تعمل كدة أنا بحبها
حازم/ تحب مين دى أكبر منك بست سنين أوووف ،،أسمع تعال نكشف عليك ونطمن ثم قال لة بأحراج. أمل عاشت معاك فى أوضتك قربت منها تانى
جاسر / لا هى مرة واحدة بسب بلوتى دى
حازم بفخر/ من يوم ظهور هنادى فى حياتى مش لمست واحدة ولا شربت أى حاجة من أللى بالى بالك تصدق حاسس نفسى خفيف كدة وصحتى أتعدلت حتى وشى نور شوية
جاسر/ لم يرد علية وتسطح على الكنبة يفكر كيف انخدع فى زينة فى كل مرة تأذية أقوى من الأول
(فى صباح اليوم التالى )
ذهب جاسر المستشفى لأطمئان على نفسة ومعة حازم ،،،،
وفى نفس المستشفى كانت زينب داخلة تولد وخايفة،،،،،، رغم حالة الضعف الخاصة بأمل ألا أنها متماسكة.
دخل جاسر وحازم الاسانسير وأغلق الباب ثم فتح تانى ودخل أحمد يسند زينب وهنادي تسند أمل و٠