قصة من نظرة عين
البارت الثاني عشر12
بقلم نجلاء فتحي
(فى فيلا جاسر)
أغلق الفون بغضب فقد خسر
الصفقة الجديدة وخسر مبلغ ضخم من المال كيف وهو دارس الموضوع من جميع الزوايا كيف حدث هذا أخذ جاكت بدلتة وأنطلق للمنزل حازم الذى علم بالكارثة٠
____
[مر يومين ]
هنادى/ لية تعملى فى نفسك كدة ربنا ستر إللى عملتية جهنم تقطعي شريانك
أمل/ أقفلى الباب وتعالى ،،،ثم حكت ليها إللى حدث
شهقت هنادى/ بس معملش حاجة تانية
أمل ببكاء/ لا بوسة بس ، شاف شعرى وكان مقرب جامد يبقا أي أبقا خاطية
هنادى أخذتها فى حضنها أهدى أستغفرى ربك أهدى ربنا غفور رحيم قولتى أي لجوز أختك
أمل مسحت عيونها / زعل منى ومخاصمنى وفاكر علمت كدة علشان العريس أنا مكسوفة من نفسى أوى 😭😭أكيد أنتى مستحقرانى
هنادى/ عمرى مأفكر كدة ممكن الموقف دة أنا أتعرض ليه لازم تكونى قوية وأحمدى ربنا جات على قد كدة ولازم تتعلمي من الموقف دة أظاهر الناس دول معندهمش أخلاق ولا دين ربنا ينتقم منهم
أمل/ معرفش كنت كدة أزاى أول م شوفت عينة أتسحرت وضعفت
تنفست هنادى/ من بكرة تروحى شغلك عادى وهاتى شنطتك إللى سبتيها وأتعملى عادى
أمل/ مينفعش قولت لأختى وجوزها شنطتى أتسرقت
هنادى/ مدير الشركة لما عرف جاب الحرامى والشنطة وخلصت
لازم جاسر الزفت دة يتربى وأمل هى إللى تربية صح دة أنتى مجننة دكاترة الكلية مش قادرة على جاسر
أمل/ لما أفك السلك
هنادى/ لا بكرة وخلى جرح إيدك دة حافز ليكى علشان تاخدي حقك البت مش ضعيفة لو شغلت دماغها دمااار هى إللى بتحب تكون دور الضحية
قطع كلامهم دخول زينب وهى تحمل صنية عليها عصير برتقال وقدمتة لهنادى،، شوفتى صاحبتك لولا ربنا وكرمة علينا كانت ماتت موتة أستغفر الله العظيم حد عاقل يعمل كدة هانت عليكى نفسك أحمد من ساعة لما شاف المنظر وشالها وراح المستشفى هيموت عليها
هنادى/ لحظة شيطان مش تعمل كدة تانى
زينب/ معرفش لية عملت كدة خلاص نقلنا بعيد ومفيش جواز
هنادى/ خلاص يا طنط زينب قلبك أبيض بكرة هترجع لشغلها وحياتها
زينب/ وإيدها كدة متخيطة دى نزفت كتير
هنادى بعقل/ لازم تشغل عقلها قاعدة البيت وحشة لازم علشان خاطرى أول مرة أطلب منك طلب
زينب/ هشوف أحمد
هنادى / هكون معها بكرة متقلقيش
أمل/ مينفعش
هنادى/ هينفع ويلا بقا سلام ألحق أروح وأعدى بكرة عليكى بأذن الله نروح الشركة
زينب/ أستنى أحمد يوصلك
هنادى بأحراج/ مينفعش أخاف لسان الناس سم
زينب/ إللى يريحك أهم حاجة أول لما تروحى كلمى أمل أنك وصلتى بالسلامة
هنادى بحب حضنتها ودعت لها بساعة سهلة للولادة ورحلت
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
[فى مكان تانى أول مرة نزورة ]
زينة بتشفى/ كدة أرتحت الصفقة دى توقع أسم جاسر للأرض
صبرى/ لو عرف أنتى وراها كارثة
زينة / مش عارف هو فاكرنى لسة برا مصر وربى لنسفة أو أسجنة ذى ما سجن بابا وحرمنى منه
صبرى/ أنتى السبب معملتيش حساب أنة جوزك وبيحبك يا قادرة كنتى على زمتة وفى حضنى
زينة/ جواز مصلحة بابى زقنى علية علشان علية فلوس للضرايب عيشتة ملك وأتجوزتة وهو فى أولى جامعة وأنا أكبر منه ب٦ سنين كان ممتعنى ومدلعنى مش أنكر بس مش حساة أنا بحبك أنت
صبرى/ هو يعرف لية أبن
زينة/ لا لما طلقنى كنت حامل فى شهرين حاولت أنزلة أتعب ومش عايز ينزل الواد شبة جاسر أوووى وهو صغير حتى عيونة نسخة منة
صبرى/ فين
زينة/ فى دار أيتام ******
صبرى/ فى أم ترمى أبنها دة طفل شرعى
زينة/ مش عايزاة كل فترة بطمن علية وبشوفة من بعيد
صبرى بسخرية/ المفرود إللى زيك أبنها فى حضنها أنتى خفتى على نفسك وجسمك يبوظ وشلتى الرحم وهو سليم مش بتحنى لأمومة
زينة بجحود/ لا
صبرى نظر لها بأشمأزاز وسكت
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
_______
[فى صباح اليوم التالى ]
ذهبت أمل للشركة وهنادى سانداها
هنادى/ ماشاءالله المكتب تحفة
أمل/ أخرجى بقا قبل لما الغول يوصل ويلاقيكى فى مكتبة
هنادى/ غريبة كل صورة بنظارة سودة ذى التلفزيون
أمل بحسرة / عيونة سبب وكستى ،،،
وقبل خروجهم من المكتب سمعوا صوت أقدام
أمل/ يالهوووى عجبك كدة ثم شدتها وأستخبوا وراء كنبة جلد
دخل جاسر المكتب وجلس على كرسية وفتح اللاب توب وقع نظرة على صورتة الصغيرة إللى على مكتبة متحركة فهو يعشق النظام هرش فى زقنة و