البارت الثاني عشر 12
بقلم زهرة الربيع
قربت منو فجأه وباستو بقوه وعمران مكانش فاهم حاجه بس شدها عليه اكتر وحاوطها باديه واندمج معاها في لحظه كانت مميزه جدا بالنسبالو لحد ما سمر فتحت الباب ودخلت واتصدمت بالمنظر
سمر شهقت بقوه وقالت بزعيق...الله الله يا سي عمران
عمران بعد عن فرح بسرعه وقال بضيق...احم..ازاي تدخلي كده يا سمر
سمر قالت بصدمه..ازاي ادخل كده..هيه دي المشكله..انت بتخوني يا عمران.ومع مين مع العيله دي...مش دي الي قولتلي انك متجوزها علشان اختها ومفيش بنكم حاجه...صحيح صنف نمرود انا الغلطانه اني صدقتك
سمر قالت كده وطلعت جري على اوضتها
عمران اتنهد بخنقه ومسح على وشو وبص لفرح وقال...اقدر اعرف عملتي كده ليه
فرح نزلت وشها في الارض بكسوف وقالت بابتسامه...وانا عملت ايه مش انت قولتلي عادي نبوس بعض
عمران بصلها بدهشه وكان فاهمها ورفع حاجبو وقال.. ...انا قولتلك كده
فرح قالت بكسوف...احم..لا مش انت ما انا قولتلك ان روفان قالتلي اي اتنين متجوزين بيبوسو بعض عادي
عمران ابتسم ورفع دقنها بصوابعو وبص في عيونها وقال..المتجوزين بيعملو حاجات كتيييير قوي يا صغيره...احسنلك متعرفهاش
فرح ابتسمت بكسوف وقالت ...بس ممكن تعلمني انا نبيهه قوي وافهمك
عمران ضحك جامد.وقال...نبيهه انتي هتقوليلي...بس انا بذات مينفعش افهمك ..امم..انا بذات وبطلي شقاوه علشان انا متأكد انك قصدتي تخليها تشوفنا
فرح قالت بنرفزه
..وفيها ايه لما تشوفنا انا كمان مراتك..شوفتها زقتني من حضنك ازاي لما رشيد اتصاب
عمران افتكر وقت ما زقتها وفعلا اضايق جدا عليها بس انبسط اكتر انها غيرانه قال بابتسامه جميله...ماشي انا جوزك وحقك..تمام..بس انا لازم اروح اصالحها...ماشي
فرح قعدت بحزن وقالت بدموع ونرفزه زي الاطفال...روحلها خلاص اصلا انت مش شايفني
عمران استغرب حركاتها الي بتدل فعلا انها بتحبو..بس حاول يتلاشى شعوره لانها صغيره وممكن تكون متعلقه بيه مش اكتر اتنهد وقعد جمبها وقال بابتسامه جميله...بالعكس بقى انا شايفك كويس اوي...القمر بيخطف العين مهما كترت حواليه النجوم
فرح ابتسمت بفرحه وقالت..يعني انت شايفني قمر...بجد والله...ده انت الي حلو قوي انا بعشق ملامحك دي
عمران ضحك بخفه واتنهد قدام جمالها الي بيجذبو قوي وبلع ريقه من قربها الجميل بس حاول يسيطر على نفسو ووقف بسرعه وقال..احم..هرجعلك تاني ...ومشي بسرعه طلع يشوف سمر وفرح لبست الجاكت وراحت وراه
عند روفان بصت لجلال بغيظ وعصبيه وقالت..انت ازاي تخرج كده من الحمام مش معاك زفت ست في الاوضه
جلال بص يمين وشمال و قال باستفزاز...فين الست دي..طب لايمني عليها يا بيومي يا اخويا احسن الحاله ناشفه قوي ورما الفوطه الصغيره في وشها وبقى يطلع هدوم من الدولاب بلا مبالاه
روفان بصتلو بغيظ وقالت...بطل سخافه اولا جرحك لسه جديد ومكانش ينفع تدخل تستحمى مش قتلتك النضافه يعني انت كده كده معفن
جلال رفع حاجبو بدهشه وروفان قالت...و ثانيا اياك تاني تطلع من الحمام بالمنظر ده فاهم
جلال اتنهد بضيق وقال...يا وليه انتي مش كنتي خرجتي جيتي تاني ليه
روفان اتسعت عنيها بصدمه وقالت...وليه..انا وليه
جلال ضحك وقال...يعني الي فات مزعلكيش ووليه هيه الي ضايقتك..ماشي مش هقولها تاني وحط اديه على الفوطه الي على وسطو هيشلها
روفان شهقت بخضه ودورت وشها وقالت بارتباك..انت هتعمل ايه يا حيو،ان انت
جلال ضحك وقال...ده انت طلع عندك دم يا بيومي..متخافيش يعني اكيد مش هعمل كده قظامك انا هدخل البس جوه واخد الهدوم ولسه هيدخل سمعو صوت خناق وصوت سمر بتقول...ابعد عني مش هقعد دقيقه واحده خلي الهانم تشبع بيك
روفان قالت ايه ده...وطلعت جري وجلال بقى يلبس بسرعه علشان يحصلها
اول ما طلعت اتفاجأت بسمر شايله شنطه هدوم وبتقول ..ماشيه يعني ماشيه
عمران اتنهد بضيق وقال...اعقلي يا سمر عيب كده تعالي ندخل جوه نتفاهم
سمر قالت بعصبيه مش داخله وهمشي يعني همشي
روفان قربت من فرح وقالت فيه ايه..مالها دي
فرح قالت بسعاده بتحاول تداريها...معرفش شكلها زعلانه وعايزه تمشي
روفان بصت لها بشك وقالت...لا وانبي..افادك الله تصدقي مكنتش اعرف...ما تتعدلي يا فرح لأعدلك زعلانه ليه يعني اوعي يكون ليكي دخل
فرح رمشت بعيونها ببرائه وقالت بكدب.
.انا...وانا مالي ياروفه
روفان مسحت على وشها بضيق وقالت..اممم...مدام بربشتيلي كده زي العروسه اللعبه يبقى شكي في محلو
فرح لسه هترد جلال جيه وقال باستغراب.. فيه ايه يا جماعه صوتكم جاب اخر الدنيا
سمر ابتسمت بخبث وقالت..الحقني يا رشيد شوف اخوك الخاين...ظبطتو مع الهانم بيبوسو بعض مش قادره اتخيل...وبقت تبكي باصتناع
روفان بصت لفرح بزهول ورجعت بصت لعمران بغضب وقالت..الي قالتو ده صحيح
عمران لسه هيتكلم جلال قال ..فيه ايه انتي وهيه...ايه الأفورة دي دول متجوزين هو انتي ظبطتيهم في المقطم
روفان قالت بحده..متقولش متجوزين ...وبصت لعمران بغضب وقالت..ده واحد مترباش علشان هو عارف ظروفها كويس و
بس فرح قاطعتها وقالت ببرائه ...هو ملوش دعوه يا روفه والله انا الي بوستو غصب عنو
حالة زهول كانت على وش الجميع جلال قال بدهشه غصب عنو ...وانفجر بضحكات من قلبو لحد ما قعد على الأرض
نجوى بقت تضحك وتحاول تكتم ضحكاتها
اما عمران رغم انو اتغاظ من الجمله لاكن كانت مضحكاه وخصوصا شكل جلال الي كان هيموت من الضحك
روفان شدت فرح بغيظ وقالت...تعالي معايا...يلا اطلعي قدامي هتشليني
واخدتها ومشيت بيها وعمران شد سمر من ايدها وقال...يلا يا سمر انتي كمان اهدي وانا هفهمك كل حاجه يلا... واخدها بالعافيه ودخل بيها اوضتهم
جلال بص لنجوى وهو لسه على الارض وحاول يبطل ضحك وقال ..بعيدا عن المسخره دي بس دول الاتنين هيكملو سوا
نجوى قعدت جمبو على الارض وقالت بلهفه..قصدك مين عمران وفرح...هو قلك انو عايزها هيخليها معاه يعني ولا علشان اختها
جلال قال..لا هو مقالش بس انا احساسي عمرو ما نزل الارض البنت دي هتوقعو بكره تقولي جلجل قال
نجوى قالت بفرحه..يا ريت يا ابني حقه لو ساب الي الحرباية الي اسمها سمر دي و...بس بصتلو باستغراب وقالت....جلجل مين
عند عمران دخل هو وسمر الاوضه وقال بضيق...عاجبك الفضايح دي مش تهدي وتسمعيني الاول و
بس سمر قاطعتو وقالت بزعيق..واسمع ليه ما انا شوفت ...والهانم عيني عينك بتقول انها باستك كمان..انت بتستهبل عليا يا عمران انت مش قولتلي انها مجرد خدامه وان كل قصدك تضايق اختها
عمران اتنهد وقال..وده الي بيحصل يعني اكيد مش هحب عيله زي دي كبري مخك
سمر قالت بسرعه وخبث..يبقى تثبتلي
عمران قال بارتباك ..مش هينفع اطلقها دلوقتي و
بس سمر قاطعتو وقالت بلؤم..ومين قال اني عيزاك تطلقها...بالعكس انا عيزاك تقرب منها أكتر
عمران بصلها باستغراب... وقال قصدك ايه
سمر قالت ..قصدي ان البنت دي هيه نقطه ضعف روفان الوحيده ولو انت قربتلها اكتر وكمان ياسلام لوبقت حامل ...تقدر تضغط على أختها وكمان تقدر تخليها تطلق من أخوك بسهوله
عمران قال ...فكره هبله...لان فرح مراتي يعني مش هستفيد حاجه وهما يقدرو يثبتو نسب الطفل بسهوله
سمر قالت بخبث...ده لو مع اي حد لكن معاك انت الموضوع صعب جدا..خصوصا اننا متجوزين من ٧ سنين ومعندناش اولاد
عمران بصلها بضيق وقال..احنا معندناش اولاد لان انتي رافضه..وخايفه جسمك يبوظ...متفكرنيش بالحكايه دي لانك عارفه انها بتضايقني
سمر قالت بسرعه..اسمعني بس..انا وانت عارفين اننا مجبناش اولاد لاني انا رافضه بس مين تاني يعرف ..يعني انت تفدر تجيب اكتر من تقرير يثبت اتك مستحيل تخلف وكلو بتمنو و
عمران بصلها بغضب وقاطعها وقال..انتي اتجننتي انتي ازاي تفكري كده...وبصلها باستغراب وقال..وبعدين هو انتي معندكيش مانع اني اخلف منها
سمر قالت..يا حبيبي اهدى اكيد طبعا انا غيرانه عليك وهزعل وكل حاجه بس دي مصلحه فكر فيها..اخوك لو فضل مع البنت دي هتحرضو عليك دي عايزه تهد البيت على دماغنا وانت عارف انها بتكرهك وبتقرب من اخوك علشان بتكرهنا واهي حملت منو لنفس الهدف ..فايه المانع انك تعمل كده في اختها لنفس السبب انت بترد عليها مش اكتر
عمران اتنهد وبقى يفكر في كلامها وقال...تمام...كل الي قولتيه صح بس مش لدرجة اني ادمر البنت واخليها تحمل مني واسبها هيه وابني مش للدرجه دي انا هحسبها صح..وفي الاخر برضو مش هخلي رشيد يفضل معاها ده على جثتي
عمران قال كده وطلع من الاوضه وسمر ابتسمت وقالت...هو ده المهم عندي يا عمران اهم حاجه رشيد يطلقها..ده اليوم الي بتمناه ساعتها هفاجأك
اما جلال كان في موقف لايحسد عليه لما نجوى قالت مين جلجل ده يا رشيد
جلال قال بتوتر..ها...جلجل..انا قولت جلجل
نجوى قالت ..ايوه..قولت بكره تقولي جلجل قال
جلال قال بسرعه..اااه..جلجل..جلجل ده واحد صاحبي..بس كل حاجه بيقولها بتطلع صح في الاخر
نجوى ضحكت وقالت..وجلجل صاحبك يعرف فرح وعمران منين بقى علشان يقولك انهم هيكملو سوا
جلال قال..لا هو ..هو بيقولي اي حد فاقد الاهتمام من الي حواليه بيتعلق باي حد يهتم بيه وعمران كده وانا متأكد ان البنت دي هتكمل معاه بس كده
نجوى اتنهدت وقالت..يا رب يا رشيد..يطلق الي اسمها سمر دي..ده يوم المنا
جلال ابتسم وقال..واضح انك بتعزيها قوي...بس ايه بقى سبب المعزه دي
نجوى بصتلو باستغراب وقالت..هو انت مش فاكر حاجه خالص يا رشيد..يعني انت مش فاكر انا بكرها ليه
جلال هز راسو بلا وقال ... ابدا هو حصل حاجه انا لازم اعرفها
نجوى اتنهدت وقالت..لا ابدا يا بني الاحسن انك تنسي...على فكره يارشيد اخوك بيحبك اوي مفيش حد يستاهل تخسرو بعض علشانو..ولا اي حد يا ابني..تمام
جلال ابتسم بتوتر ونجوى مشيت من غير ما تقول اي حاحه
جلال بص لطيفها بارتباك وقال..لا كده احيه بجد..اه
والله وراح جري عند روفان
روفان كانت بقى دماغها محتاجه حد يشلها معاها من فرح وحلاوة فرح وذكاء فرح ..كانت قاعده وحاطه اديها على دماغها بتعب وفرح رايحه جايه بنرفزه وبتقول..يعني هتفضلي حبساني كده كتير..زمان جوزي مستنيني..وزمانو واخد راحتو مع القرشانه التانيه بسبكك و
بس قاطعتها روفان لما قالت بزعيق..بس بس بقى هديكي على ادماغك اخليكي تصفري..انتي عايزه ايه ها..عايزه ايه عايزه تموتيني ناقصه عمر..عايزه تشليني..بتعملي معايا كده ليه هو انا عدوتك
فرح قالت باستغراب..انا عملت ايه يعني
روفان قالت بزعيق..عملتي ايه..لا ابدا...مش مكسوفه من نفسك وانتي بتقولي بوستو غصب عنو..يا رخيصه يا مهزأه...واتنهدت وحاولت تهدى وقالت..يا فرح يا حببتي..انا غلبت افهمك ده بينتقم مننا..بينتقم مننا يا روحي خليكي هاديه وانا هطلقك منو و
فرح وقفت وقالت بزعيق..و انا قولتلك مليون مره...انا...مش عايزه اطلق..انا بحبو بموت فيه
روفان وقفت قصادها بعصبيه وقالت..يعني ايه بتحبيه بتحبيه ازاي اصلا..ده قد ابوكي
فرح قالت..عمران صغير على فكره مكملش ال٣٥ وبعدين انا بحبو كده بموت فيه وكملت بهيام وقالت..يا روحي على عيونو ونظراتو الي تخوف ولا كلامو وضحكتو وشفايفو..يا سلام على شفايفو يا روفه
روفان بقت تزعق فيها وهتتجنن من كلامها انما كان فيه حد مبسوط جدا بالي بيسمعوو وكان عمران جاي يكلمها وسمع كل الي قالتو وكان بيضحك على برائتها وعلى عصبيه روفان فتح الباب وابتسم ابتسامه جانبيه وقال..الظاهر اني مش مضطر اعمل حاجه..حاسس انك هتولعي لوحدك من غير اي مجهود
روفان بصتلو بقرف وفرح جريت عليه وقالت بفرحه..عمران ..ايه مراتك هديت
عمران بصلها بابتسامه جميله وقال..تهدى بكيفها..واي حد يضايق طظ فيه وبص لروفان الي كانت هتتجنن
روفان لسه هترد عليه جيه جلال جري وبيقول..احيه انا مش قولتلك قبل كده حتى امه طلعت عارفه و
بس قطع كلامو لما اخد بالو من وجود عمران وقال..احيه
روفان بصت لفرح الي ماسكه في عمران جامد وقالت بغيظ..معاك حق الله ..هو احيه ..واستين احيه
عمران ابتسم وقال..مالك انت ومراتك ايه لزمة الولوله دي على العموم اسبكم انا تاخدو راحتكم لسه هتلطمو وتندبو والموضوع طويل
روفان لسه هترد عليه تليفونها رن وكان رائف ردت بلهفه وقالت ايوه يا رائف مش بترد عليا ليه انت كمان و
روفان قطعت كلامها وبقت تسمعو بصدمه وزهول وعمران اصتنع انو مش مهتم وشد فرح من ايدها ولسه هيمشي روفان قالت بخوف..عمران استني...عليا اختك
بس عمران قاطعها وقال ...انا مليش اخوات ولسه هيكمل اتجمد مكانو بصدمه رهيبه لما قالت ...عليا أختك اتخطفت يا عمران وووو