قصة شغف الغرام
البارت الرابع4
بقلم همس
زين : بتعملي ايه باوضتي
غرام بابتسامة : مستنياك
زين بسخرية : اممم ، ليه في حاجة
غرام : زين انت عايز الجوازة دي تتم ؟
زين بابتسامة جانبية : انتي عايزة ايه
غرام بتوتر : انا مبحسش تجاهك ولا باي حاجة ، و مش عايزة نتجوز
زين بخبث : ليه هو في حد تاني بحياتك
غرام بغضب : احترم نفسك
زين قرب منها و حاصرها على الحائط
د.فن رأسه في عنقها و قال بخبث : اوعك تكوني فاكرة اني بحس تجاهك باي حاجة انتي بالنسبالي صفر على الشمال بس برضو انا ليا تار عندك و لازم اخده و بعدين مش عيب يروح الجمال ده كله للغريب و ابن عمك موجود
دفعته غرام بقوة و قالت من بين دموعها : انت اقذر انسان شوفته بحياتي ، انت مريض لازم تتعالج ، انت عارف انا قبل كنت بحترمك اوي عشان سمعتك و كلام الناس عليك كنت بحس بفخر انك ابن عمي و كمان خطيبي ده كان بالنسبالي شرف كبير ، بس دلوقتي الصورة دي اتكسرت و ظهر زين الحقير انت ظهرت على حقيقتك دلوقتي ، انا كنت قبل ممكن احبك بس دلوقتي انا بكرهك و مستحيل احبك بيوم من الايام
وخرجت من الاوضة و هي تبكي
اما زين فبقيت كلماتها تتردد في اذنه و شعر بانه اذنب بحقها و اهانها
رباب : في ايه يا زين يا ابني مال البت غرام خرجت بتعيط
زين اخذ نفس عميق وقال : مفيش يا طنط
رباب بحنية : بص يا ابني دي مراتك و مشاكلكم خاصة بس عايزة اقولك على حاجة ، غرام دي لو لفيت الدنيا كلها مش هتلاقى زيها ، انسا يحبيبي كل حاجة حصلت و شوف حياتك معاها ، ما تستناش العمر يمر قدامك و ما تستناش تخسرها عشان تحس بحبك ليها
زين بضحكة ساخرة : حب ايه يا عمتو
رباب : ما تكدبش على نفسك ، انت نسخة من ابوك، زيه بالزبط ، رفاعي لما بيحاول يداري مشاعره كانت عنيه بتفضحه
زين : طنط انا مش فاضي للكلام ده
رباب : ماشي يا ابني ، انا بس كنت حابة انورك
خرجت رباب و فضل زين يبص لاثرها بسرحان و بيفكر بكلامها
دلفت الى مكتب جدها بتلقائية
الجد اسماعيل : وه من امتا بتدخلي من غير ما تخبطي يا غرام
غرام بدموع : جدو انا مش عايزة الجوازة دي تتم ، انا عايزة اطلق ارجوك يا جدو
الجد اسماعيل بخضة : ما عاش الزعل يبتي ، مين الي زعل اميرتي
غرام ببكاء : جدو ارجوك انا مش عايزاه
فتح الباب بقوة و دلف
الجد اسماعيل : انت ازاي تتجرأ و تزعل حفيدتي
زين بابتسامة : هي الي بتزعل بسرعة يا جدي ، معلش انا زعلتها شوية عشان ما رضيتش اخدها لتدريب الخيل بس هصالحها حالا
نظرت له غرام باستنكار شديد
الجد اسماعيل بقهقهة : هم الستات كدة بيزعلو بسرعة ، روحي يا غرام مع جوزك و اتصالحو
غرام بغضب : بس…
زين : تعالي تحببتي
وشدها وخرج
غرام بغضب : سيب ايدي
زين بقوة و تحدي : الفرح هيتم برضاكي او غصب عنك فاهمة
غرام بغضب : انت انسان اناني و حقير
زين شدها من خصرها وقربها منه وقال بفحيح : في وحدة عاقلة تقول لجوزها كدة ؟
سرحت غرام في عنيه و تاهت كأنها بعالم اخر و هو نسي المشكلة كلها و فضل مركز بعنيها
عطر بصدمة و همس : ايه ده
رباب بسعادة : هشششش سبيهم براحتهم
عطر بسعادة : هم بيحبو بعض ؟
رباب بابتسامة : من الواضح كدة
: اح..احم
نظرت غرام بخضة تجاه الصوت وجدت رباب و عطر و فريد واقفين و بيبصو ليهم باعجاب
افلت زين خصر غرام ببطىء
فريد : اصبرو شوية الفرح بعد بكرة و بعدين الحركات دي من ما بتتعملش بنص البيت
اتت صفية وقالت بمكر : وه على قلة الرباية ، و ايه الكلام الي بتقوله ده يا فريد بدل ما تقولهم عيب
فريد : مراته و هو حر فيها
و غمز لزين وقال : بعدين كلنا كنا شباب و عملنا كدة
اتى من ورائه ليث
ليث بضحك : اه والله يعمو بس طنط صفية ما يليقش عليها الحركات دي
نظرت لها عطر بضحكة ساخرة
في الحديقة
ملاك بتوتر : انت لسا زعلان مني
معتز بقرف : ملاك روحي من وشي انا مش طايق اشوفك
ملاك بدموع : انا اسفة
معتز بسخرية : يا سلام ، ليه هو انتي عورتيني ولا سرقتي قلمي
ملاك : ارجوك ما تتريقش ، بجد انا اسفة انا لما سمعتك بتقول هتخطب فرح خوفت اوي عشان بحبك و قولت اعمل اي حاجة انا بجد بحبك يا معتز
معتز بغضب : حب ايه ها ؟ هو الحب كدة ؟ الحب انك تعملي حركات وحدة ***** عشان توصلي لهدفك ؟ انتي عارفة انا كنت دايما بشوفك اسم على مسمى ملاك و انتي فعلا كنتي ملاك بس بعد الموقف ده بقيتي وحدة معرفهاش ، بقيتي رخيصة اوي بنظري و اكيد مش هيشرفني تكون وحدة زيك ام عيالي ، انا مفضحتكيش عشان ما يهونش عليا افضح وحدة بنت و كمان انتي من العيلة و اخت صاحبي ، انا بقيت بقرف ابص بوشك ، انتي اخر وحدة ممكن افكر فيها يا ملاك
كانت تشهق و تبكي بنحيب ، ذهبت من امامه مسرعة و ما انتبهتش لرباب فخبطت فيها
رباب بخضة : وه مالك يابت ..
ثم شهقت : يا مصيبتي مالك يا ضنايا بتعيطي ليه
تركتها و ذهبت مسرعة الى اوضتها و قفلت الباب على نفسها
دلفت اوضتها وهي تبكي
هند بخضة : في ايه
غرام بدموع : عملت زي ما قولتيلي بس هو قعد يتريق و يهين فيا
هند بصدمة : ايه
غرام ببكاء : يا ريتني ما روحتله و لا كلمته ما كانش لازم اعمل كدة
هند : بس يا غرام ما تعمليش بنفسك كدة ، هو اكيد بيحبك بس بيكابر
فلاش باك
هند : بصي انا حاسة انك احسن بنت في ايبيت ( البيت ) ده و عايزة اتكيم ( اتكلم ) معاكي كيلام ( كلام ) مهم
غرام بابتسامة : قولي يا هند انا سامعاكي
هند بجدية :اولا انا مش لدغة يا غرام ولا عبيطة انا بس بعمل كدة عشان معنديش حل تاني
غرام بصدمة : ايه ؟ يعني انتي عاملة عبيطة و الكل مصدقك ، انتي ازاي قادرة تكدبي كدة
هند : غرام اسمعيني لما تعرفي الحكاية هتعذريني اكيد
غرام بهدوء : ماشي يلا قولي الي عندك
هند : غرام ، بابا بيفوز بجائزة اسوء اب بالعالم الحياة معاه و مع مراته لا تطاق ، كنت لازم اوريه اني غبية و عبيطة عشان ميقدرش يستحمل وجودي في بيته و يسبني اروح لماما وده الي حصل بس دلوقتي هو مراقبتي كويس عشان كدة لسا عاملة دور العبيطة
غرام بصدمة : طب ازاي انتي عايشة عنده كل السنين دي
هند : مهي اساسا دي فكرة خالتي ، انا عشت معاها من زمان لحد ما تميت 14 سنة و من وقتها لغاية دلوقتي كل ما اشوف بابا اعمل اني عبيطة و لدغة ده مش بيسأل عليا غير من السنة للسنة بس كمان كان بيراقبني من وقت للتاني لما يشك فيا عشان يتأكد و لما زهق مني قرر يوديني البلد عند ماما
غرام : و دلوقتي هتعملي ايه ؟!
هند بدموع : لازم اكمل في التمثيلة دي ، محدش يعرف السر ده غير انا و انتي و ماما
غرام : وخالتك
هند بدموع : ربنا يرحمها اتو.فت من سنتين ، بابا مرضيش يخليني ارجع عند ماما عشان هي شغالة و كمان عشان يكسر عينها لانها اطلقت منه و لو فضلت مع مرات ابويا دي كانت شيلتني البيت كله و عملتني شغالة ، انا حاسة انك ممكن تساعديني مش كدة ؟
غرام : ماشي يا هند بس خودي بالك الكدب وحش اوي و لما يعرفو هيزعلو منك خصوصا ليث
هند بدموع : المهم افضل مع ماما
غرام : ماشي انا هساعدك
هند ببحة : غرام زين بيحبك
غرام بصدمة : ايييه
هند بابتسامه : سمعته بيقول لفرح انه بيحبك اوي و هو الي طلب من جدي انه يتجوزك بس من غير علمك و كمان قال سابك كل الوقت ده عشان تكبري و تحلوي
غرام بعدم تصديق : مستحييييل زييين يقول كدة
هند : اه والله
غرام : طب اعمل ايه
هند : كلميه يا غرام ، اتفاهمو و اسسو كل حاجة صح ، خليكي واضحة معاه عشان العلاقة دي تاخد شكل كويس
غرام : انا خايفة اوي يا هند
هند : مفيش خوف من الصراحة ، انتو لازم تحطو النقط على الحروف و تتفاهمو
غرام بتفكير : عندك حق
بااااك
صفية : اظن الوقت تاخر يا عطر هانم
رباب : وه يا صفية عيب عطر ضيفتنا
عطر : معلش هيا عندها حق ، انا هروح بقا
الجد اسماعيل : وه يا بتي هتروحي كيف بالوقت ده
عطر باحترام : معلش يا عمي
صفية بحقد : مهو انتي كان لازم تاخدي بالك من الوقت
الجد اسماعيل : روح يا ليث وصل خالتك عطر لغاية بيتها
ليث : حاضر يا جدو
فريد : انا هروح اطمن على المزرعة
ليث بخبث : تعال معانا يعم فريد
فريد : يلا
بعد منتصف الليل
رباب : معتز حصل ايه بينك و بين ملاك قولتلها ايه عشان تعيط
معتز بلامبالاة: هي الي حساسة زيادة عن اللزوم ، بس برضو بهدلتها على عملتها السودة دي
رباب : حرام عليك يا ابني دي عيلة و مش فاهمة ، اما اروح اطمن عليها
صعدت رباب لاوضة ملاك و فتحت الباب
صرخت رباب بصدمة : ملاااااااااااك