قصة من نظرة عين
البارت الرابع والثلاثون34
بقلم نجلاء فتحي
ترجل فى الطرقة وسأل أحد الحراسة تبعها وتوجه نحو المكان المطلوب وجد أمل تتكلم برسمية فى الفون وهى تنظر فى الشباك
وسمع ،،،،تتعرف عليا أزاى
/٠٠٠٠٠٠٠٠
أمل/ أوووف وأنت مالك أمممم دة أنا متراقبة بقا أيوة أنا
فعلا فى المستشفى ،،،،،،
ثم لمحت أنعكاس جاسر فى المراية صدرة يعلو ويهبط بغضب ،،أستغلت الوضع وتكلمت بليونة وقالت لو فاضى تعال تمام أستناك سلام خلى بالك من نفسك يا رضوان بية ،،،،،،
لفت وياليتها ما فعلت لن تجد غير رد واحد من جاسر دفعها فى كتفها لغرفة مفتوحة،،،،، وسقط بيها على سرير وهو فوقها وقال بغضب مكتوم. رضوان دة عدوى الأول
أمل / أبعد ولعلمك دة هتجوزة
جاسر/ أمممم حلو يبقا كدة ،شق ملابسها العلوية وقال أتمتع بيكى تانى،وهنا ليس فى نيتة الغدر ليس فى نيتة سوء غير تخوفها فأذا أراد شئ أكبر لفعلها، ،
هذة المرة كانت قوية جدا دافعت عن نفسها بشراسة حتى أستطاعت وزقتة وهذا عصبة لانة خسر أمامها أمسكت هى جهاز الضغط المعدنى ورفعتة لأعلى بهجوم وقالت بغضب قدرت عليا مرة نتجتها عيالى حتة منى مش طلتهم قربك ليا فى البلكونة وبوستنى أنا مش سهلة يا جاسر بكرهك علشان أنت مش راجل الراجل الصح يأخد من الواحدة مزاجة بكيفها مش غصب ذى الحرامية مش واثق من نفسك يا حرامى
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
ترجل لها بصدمة من كلامها الذى أتى على الجرح دون قصد ،،أضربى يا أمل أضربى أبو عيالك خلصى البشرية منه مش دة قصدك أضرببببببى. ولا جباااااانة
أمل بصراخ رمت الجهاز فى الأرض بقوة ،،أيوة جباااااااابة علشان حبيتك علشان مش عايزة راجل غيرك جبانة مش عايزة أأذيك سامحتك بعد إللى عملتة فيا سجنتنى وسط المجرمين وسامحتك ضربك وأهانتك سامحتك طلقتنى ومش زعلت ،،،،،،حاجة واحدة مش مسمحاك عليها عيالى إللى أنحرمت منهم،،،، ودينى يا جاسر لو مخلتنيش أشوف عيالى أقتلك المرادى وبجد عايزة عيااااااالى دول حقى روح جيب غيرهم من أى كلبة أنااااااا شايفة نفسى أشرف وأنظف واحدة وست البنات وأنت أوس*** ،،،راجل شوفتة أتفوةةةةة عليك،،،، وأخذت تضربة فى صدرة بقوة لدرجة خربشة صدرة العارى وهو ثابت ليها ،،،،،
جثت فى الأرض بذل أمامة ورفعت عينها لة وقالت خلينى أشوفهم لو مرة واحدة بس خلينى أسجل فى دماغى ملامحهم أمسكت رجلة وقبلتها قولى أسمهم أي شبهى ولا شبهك أبوس رجلك وبالفعل فعلتها نزل هو على ركبتة أمامها وقال بحنان لا يظهر إلا ليها،،، بعدك عنى أمان ليكى عيالنا متخافيش عليهم
أمل/ أنت قولت بتحبنى بجد وحيات أمك قول الحقيقة
جاسر/ مشاعرى متلخبطة أعتبريها بحبك وحيات أمى لازم تسيبى الشغل مع رضوان دة عدوى
زقتة أمل / أةةةة قول كدة خايف أبيعك لية ،طب أسمع بقا أنا هتجوز رضوان وملكش حكم عليا وعيالى هو إللى هيجبهم منك حتى لو أبيع نفسى للشيطان
،زقتة فى كتفة وخرجت وكأنها أنتصرت فى جولة خسارة
جاسر/ غبية غبية يا أمل هتخسارى كتير رضوان مش ملااااك
أمل لفت لة وقالت مش هيعمل فيا أكتر من إللى عملتة أنت وسارت فى طريقها بشموخ
ذهبت لصديقتها وأعتذرت منها وتحججت أن أختها تعبانة ورحلت فهى تعلم معها حازم أمان
_______
أنتهى يوم الجمعة وأهل هنادى لو شافوها هيقيموا عليها الحد من فعلتها والفرح باظ والعريس عمل مشكلة مع أخواتها وكانت فضيحة ،،وأمل عارفين حالتها أزاى الأن
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
(ظهر اليوم التالى)
فى مكتب رضوان
أمل/ هتفضل باصص ليا كتير عندى شغل
رضوان/ أنتى متجوزة
أمل/ لا،،،،،،،مالك فرحت لية أنا مطلقة وأم ل٣ أطفال عندك أعتراض
رضوان بصدمة/ أنتى قولتى لا قبل كدة أول مقابلة
أمل/ مش بنكر حاجة ذى دى أنت سألت متجوزة دلوقتى ولا لا قولت لا إجابتى واضحة وفى الأوراق كتبت متجوزة نعم أم لا علمت على لا أبقا خلى اسألتك دقيقة بعد كدة
رضوان برغبة/ مين يقدر يسيب القمر دة
أمل بثبات/ قمر وأحنا الظهر أمممم هو الكلام بفلوس برضو مش شايفة مناسبة تقول كلامك دة
رضوان ترجل ليها وأخذ يلف حوالين منها بعد ما حرك كرسيها فى منتصف الغرفة وقال ،،،،لية مناسبة قدامى ست قوية شامخة لا تقهر ،،شيك برستيج،،وضع ،،كيان،،،الشباب هنا بتخاف منها،،ثم نظر ليها بجراءة لجزعها العلوى ولعق لسانة وقال كرباااااج
واقفت هى بليونة وثبات وألتقطت ملف وقالت عينك دى لازم تكشف عليها بتعلق على حاجات تدخل السجن ثم ضربتة بية فى صدرة
،،،،،ضحك هو وخطف منها الملف وقال بلاش لعب فى الملف دة بالذات علشان مهم عندى ثم وضعة على المكتب وبالصدفة شافت هى أسم جاسر طليقها وعلية علامة أكس حمراء ❌️اللون
رضوان/ مالك عينك على الملف لية تعرفى صاحبة
أمل/ ومين فى مصر ميعرفش جاسر أيوة دة إللى كنت بتدرب عندة شخص غتت ورخم وشايف نفسة، ،،،【هى قالت كدة لأن جاسر أمس قال لها هو عدوة فلازم تعطى الأمان لرضوان حتى تعرف نيتة بحبيب القلب 】
رضوان ببساطة/ أحر ق قلبة على عيالة وبعديها أقتلة
الجملة وقعت على أذنها مثل الصاعقة وقالت هو هو متجوز
ومخلف
رضوان/ مش عارف مين مراتة هو مطلقها وعيالة عامل عليهم حراسة جوا الفيلا مش بيعدى الدبانة بس أكيد ألاقى صغرة أخطفهم وأخلص منهم،،،،،،ثم انتبة لتوترها فقال شكلك ليكى قلب
أمل/ دول أطفال ملهومش ذنب طارك مع أبوهم مش جايز واخدهم من أمهم غصب عنهم
رضوان/ لا ،،أنا فضفضت ليكى عارفة لو حرف خرج برا أنسفك يا روحى
ضحكت هى بشجاعة وقالت متخافش معاك لأخر النهاية طريقنا واحد ،،،، وقالت لنفسها وعد منى لو قربت لحبيبى ولا عيالى أنا إللى أنسفك وقررت التقرب منة حتى تعرف دماغه فيها أي
ياترى دماغك مودياكى على فين يا أمل !!!!!
ياترى الأيام مخبية ليكى أي!!!!
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
【فى المستشفى 】
هنادى منهارة فقد علمت بنية أهلها ليها من حازم
حازم بحزن/ مين الشخص إللى رفضتى العريس علشانة قلبك حب منين أقسم بالله أخلص علية قدامك
هنادى لطمت على وشها/ وأنت مالك بية
حازم/ بحبك من أول يوم شوفتك فية بحبك يا غبية وأنتى بتحبى واحد تانى كسرتينى
انطقى مين الواد إللى خد مكانى
هنادى تجمدت من اعترافة وقالت بفرحة غير مناسبة للوضع، بجد بتحبنى أنااااا يعنى مشاعرى صح
حازم عقد حاجبة/ أي!!!
هنادى مسحت دموعها / اعترفت لأمى بحبك أنت وقولت أسمك ليها ونتجتها ذى ما أنت شايف بس مستحيل نكمل مع بعض أكيد طبعك ذى جاسر بية
حازم/ بتضحكى عليا صح ،،ولا هو أنا الشخص
هنادى/ مش بضحك هو أنت
حازم من فرحتة حضنها ولف بيها متجاهل ألامها هههههههه بجد يعنى بتحبينى هو أنا أستاهل واحدة زيك فى حياتى عملت اي حلو فى دنيتى ربنا يكفائنى بيكى
هنادى/ عيب نزلنى لا يجوز
حازم أنزلها برفق وحضنها وقال يجوز ونصف أنتى مراتى من يوم لما قبضتى مرتبك ومضيتى على الورقة الثالثة يعنى كل لمسة منى ليكى حلال ولما شلتك وأنتى تعبانة حلال
هنادى/ من وراء أهلى صعب أبعد مش موافقة
نظر ليها بعشق وتحدى وقال شكلك مش هتلينى يا بت وأنقض على شيفاها برفق لم يجد منها غير دموع أوقفتة فقال بحنان أنا مش ذى جاسر ولا جاسر وحش صدقينى أيوة كنت بعمل أفظع منة معدا حاجة واحدة ملمستش واحدة غصب كل البنات دول شغلنتهم وجاسر ذى انا،،،،، أمل أول واحدة قرب منها غصب معرفش لية أجابة السؤال دة عندة هو لحد الان مقربش من واحدة لما أمل ظهرت وانا كمان بوجودك معملتش حاجة غلط ونظفت بجد ثم ركع أمامها وقال عارف بتدينك ودة إللى جذبنى ليكى ينفع تشدينى لطريقك لو مش عايزانى أقسم بالله أرمى اليمين بالثلاثة مش انا إللى أجبر واحدة تعيش معايا بالعافية
سار الصمت دقايق ضربات قلبة من الخوف ذادت لعن لسانة الذى نطق بكلامة
هنادى/ أنت بجد توبت
هزت هو رأسة بالموافقة
هنادى/ مش ترجع للطريق العيب دة
حازم/ مستحيل
هنادى/ لو رجعت لية
حازم/ ساعتها أنا إللى أحررك منى
هنادى/ موافقة
حازم/ على أي
هنادى بتوتر/ أكون مراتك بس بشرط أهلى
حازم بضيق/ هم دول أهل دة أمك لو مرات أبوكى مش تعمل كدة وأخواتك تيران ولاد *****،،،،ثم لاحظ حزنها فقال مش أقصد بصى تغير اتغيرت لسانى بقا أستحملية مش بعرف أذوق الكلام متجيبى بوسة الحلال طعمة حلو
هنادى/ عيب كفاية إللى أخدتها
حازم/ بقولك الحلال طعمة حلو عارفة لية علشان من حبيبتى هاتى واحدة تانية بدل ما أشد ممرضة وأرجع للطريق التانى
هنادى/ يالهووووووى عيب وبكت،،،
ضحك هو بصوتة كلة وشدها لحضنة غصب وقال متخافيش وعد مش ألمسك غير بعد الفرح وأهلك سبيها عليا
هنادى/ بجد
حازم/ أيوة بجد فى فرح
هنادى/ لا ،،أقصد أهلى
أخرجها حازم برفق وضيق من حضنة وقال ،أنا أستاهل بحب كوتشي جلد من غير مشاعر وتركها قبل ما يتهور عليها
أما هى فرحت بشدة فقد أصبحت زوجة من شغل بالها وقلبها لكن أهلها وموقفهم وعند هذة النقطة تملكها الرعب والخوف
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
-------
[مر أسبوع ]
حازم عمل المستحيل مع أهل هنادى حتى أستسلموا للوضع أو خافوا منه لانة حين أعلن زواجها منة أخوها لسة هيضربها تلقى هو الصفعة على وجة لانة شدها خلفة بحماية وواقف أمام أمها وأهلها وقال جبتها ليكى وقولت الحقيقة يبقا أخدها تانى ومش سايبها لميعاد الفرح هنا وبالفعل أخدها غصب فى إيدة لم يتركها ثانية خوفآ عليها منهم وقال جملتة الأخيرة الفرح يوم ***** فى قاعة ***** عايزين تفرحوا بنتكم أهلآ وسهلا غير كدة وأى قلق حراستى هتتصرف وخرج
لو الفرح خلص وانتم مكنتوش جنب بنتكم يبقوا أنسوا ليكم بنت اعتبروها ميتة العمر كلة أنا مهما كان غريب وواثقت فى تربية هنادى وأنتم أخوتها رجالتها شاكيتوا فى تربية إيدكم هنادى لو رخيصة أو سهلة مكنتش هموت عليها كدة بجد أنتم مش تستهلوها وأنتى يا حاجة صاحبى بنتك خليكى فى ظهرها مش تسلميها لأخوتها ،،يعنى لو زعلتها فى يوم مين يجيب حقها منى ثم أنطلق للخارج وهى معة منهارة ومكسوفة من أهلها أمامة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
【مرت أيام 】
رضوان/ أنتى قربتى منى الفترة دى ومش قادر أستغنى عنك وعارفتى حاجات مكنتيش لازم تعرفيها
أمل بملل/ يعنى أي
رضوان/ نتجوز
أمل/ موافقة بس بشرط٠٠٠٠٠
رضوان / ٠٠٠٠٠