قصة من نظرة عين البارت الخامس والثلاثون35 بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت الخامس والثلاثون35
بقلم نجلاء فتحي


【مرت أيام 】

رضوان/ أنتى قربتى منى الفترة دى ومش قادر أستغنى عنك وعارفتى حاجات مكنتيش لازم تعرفيها 

أمل بملل/ يعنى أي

رضوان/ نتجوز

أمل/ موافقة بس بشرط عايزة خطوبة الأول 

رضوان / مش بتاع الكلام دة 

أمل/ تعلقت فى رقبتة لأول مرة وقالت علشان خاطرى وبعدين لازم نتجوز بعد متنتصر على جاسر وتبقى فرحتك كملت

رضوان لف زراعة على خصرها نفرت منة وأبتعدت ودارت ذلك بهزار وضحك جعلتة خاتم فى صوبعها وقالت ناوى على أي معاة 
ثم سكبت كوب خمر لة وأعطاتة له

أخذة هو وتجرعة مرة واحدة وقال بتلذذ  فرح صاحبة  حازم خلال أيام  وهو مشغول  وساعتها أخبط خبطتى الكبيرة وأخطف العيال 

أمل  / العيال تلزمني أقصد أكون معاك لحظة بلحظة وأوعا حد يأذى العيال 

رضوان بسكر/ كدة كدة العيال أخلص منها 

أمل بتسرع/ لا بص  العيال دى لازم كارت ذهبى أنت تخطفهم وأدهوملى وساعتها هتشفى غليلك ،  ،أنا كمان عايزة أنتقم وأخلص من العيال،،،،،
شدها هو بجوارة على الكنبة وخبط على خدها برفق وقال شاطرة كدة تعجبينى،،،،
أمل لنفسها ينقطع لسانى قال أخلص منكم دة أنتم حتة منى ،،قلبى شافكم قبل عيونى يا نور عينى 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
________
أتى يوم فرح هنادى،،،،،، حضرت أمل معها وكانت ونعمة الأخت قبل الصديقة وأثناء الفرح شغال وكملت فرحة هنادى حين وجدت أمها وأخواتها حضروا   غصب وأستأذنت منها ورحلت بجحة ،،،فقد أتى لها أتصال من رضوان خرجت لة وركبت عربيتة وسارت لبيت جاسر  وللأسف الحارس الخاص لأمل فى الخفاء لم ينتبة ليها فلم يتوقع تسيب هنادى فى مثل هذا اليوم  وجاسر حضر وعايز يزعق ليها فهى ترتدى فستان نبيتى جليتر كلة وحجاب صغير ومكياج كامل وإيضا الروج النبيتى الذى يعشقة فلم يجد الفرصة للتحدث معها بسبب الناس والصحافة ف الفرح ضجة وشو أعلامى حديت مصر كلها صرف فية حازم ملايين الملايين 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
______
أمام الفيلا داخل السيارة 
رضوان/ شكلك قمر بتجننى، ،لية متوترة كدة

أمل/ هما أتأخروا لية

رضوان/ الصبر 

أمل بأنتباة/ أم جاسر ملهاش دعوة أوعا حد يأذيها 

رضوان بشك/ تعرفيها

أمل/ لا أقصد شوفتها مرة لما جات الشركة دى ست كبيرة وعلى كرسى. ثم قالت بدلع وحياتى عندك 

بلع ريقة وقال ماشى يا خطيبتي  وأتى لة تليفون وأبتسم ،،نظرت لة بترقب وقالت خير 

رضوان/ كل إللى يقابلهم يخدروة 
ذى ماقولتى مفيش دم وأمة فاقت وأتخدرت والعيال جاين بيهم 

نزلت أمل من العربية تجرى ودخلت الفيلا بقلب أم حين لمحت الحراسة يحملوا الأطفال  نائمون بهدوء 
______
لم يعطوها لها الحراسة وساروا  بيهم لرضوان الذى أستغرب تصرفها فقال أركبوا العربية بسرعة مفيش وقت 

أمل/ عايزة أشوف العيال 

رضوان/ بسرعة أركبوا جاسر جاى على هنا الفرح خلص

أمل/ العيال

رضوان / فى العربية التانية عيال جاسر مش تركب معايا
ثم زقها للداخل وأنطلقوا وهى عيونها تنظر من الشباك حتى تلمح شكل أطفالهم لم تشوف وشهم تمالكت نفسها فأى لحظة تهور تهدم ما خططت لة 

وبعد وقت وصلت شقة مأجرها رضوان  ونظرت لأطفالها الثلاثة على الكنبة جثت على ركبتها وبكت  أديها تحسس على ملامح وشهم ،،تقبل إديهم ورجليهم  ،و تحضنهم 

رضوان بضيق/ العيال دول واكلين دماغك لية أول مرة أشوفك ضعيفة كدة هو أنتى أمهم
أمل داخلها تصرخ وتقول أيوة سنة كاملة محرومة منهم فقالت  أنا بضعف أدام العيال الصغيرة بحبهم أووى بص العيال ملهاش ذنب كدة كدة خليهم ذى ما قولتلك كارت ذهبى 

رضوان/ بس كنت ناوى أخلص عليهم دلوقتى وأبعت الفيديو لجاسر

أمل بتسرع ولهفة/ أوعا تعمل كدة أقصد العيال دول كنز أسمع كلامى 

رضوان / موافق يا بطل 

أمل/ العيال دى مش بتتحرك لية

رضوان/ متخدرين 

لطمت أمل على وشها وجثت على ركبتها تتفقد النبض ثم أتنفست براحة ،،وحملت واحد تلو الأخر لغرفة بالداخل وقالت خلاص بقا روح أنت الوقت أتأخر 

رضوان / لا بايت هنا حد يسيب حبة الرمان دى ويمشى 

أمل بقوة/ أبعد إيدك قولت مش بحب كدة وافقت على خطوبة ومفيش لمس غير بعد الفرح والفرح دة بعد ما تنتقم من جاسر أنت ،،غير كدة أمشى أنا والعيال

رضوان/ لا وعلى أي أنا إللى ماشى يا قاسى 

خلى بالك عيل يضيع بروحك 

أمل بصدق/ أضيع عيل مستحيل  أعتبرهم أمهم معاهم ،، جارتة فى الكلام حتى يصدق أنها بتكرة جاسر
 
جريت أمل للغرفة وقالت أنا أمكم أصحوا بقا عايزة أشوف عنيكم  ماشاء الله  وزنكم حلو بابا واخد بالة منكم وريحتكم حلوة أسمكم أي سنة مش شفتكم أنا ماما ماما أمل وبس ،،ألتقطت تلفونها بسرعة وأتصلت على أحمد الذى وبخها لأنها متأخرة ولم تحضر فقالت لة عيالى معايا يا أبية 

أحمد/ أزاى 

أمل/ مش مهم ،المهم دلوقتي  تعال العنوان دة ومعاك تاكسى العمارة ليها مدخل خاص للخدم أسأل علية وأول ما توصل كلمنى مفيش وقت 

أحمد/ نهارك أسود بتعملى أي هناك 

أمل/ مش وقتة بسرعة ألحقنى 

فى خلال نصف ساعة أحمد كان فى الشقة من خلال سلم الخدم  وحمل طفلين على زراعة وهى حملت طفل ونزلوا على السلم الموجود فى شارع جانبى وأنطلق أحمد بالأطفال يخبيهم فهى قالت لة نبذة بسرعة  عن ما حدث زعل منها فهى تعرض نفسها للخطر فقالت عيالى أمانة معاك فاضل جاسر لازم أحمية 

أحمد/ كفاية كدة مستعد أهربك بعيالك و٠٠

أمل/ مفيش وقت ثم باست العيال وقالت أكشف عليهم دول متخدرين وأنطلقت للشقة تانى من سلم الخدم ثم ترجلت لباب الشقة ونظرت من العين السحرية وقالت أمممم فاكرنى غبية يا  رضوان  حاطط حراسة على الباب أن كيدهن عظيم أنا أمل  ثم أبتسمت بسخرية وقفلت الباب  وفتحت باب الخدم الموجود فى المطبخ بعد ما كسرت الزجاج من الخارج للداخل وبهدلت الغرفة التى يوجد بيها العيال ومسحت رقم أحمد من تليفونها فهى حافظة رقمة   وقطعت فستانها من الكتف والزيل ودعكت وشها كأنها مضروبة وأمسكت فازة كبيرة ونظرت ليها وغمضت عيونها وضربت نفسها بقوة وصرخت من شدة الألم وغابت عن الوعى بسبب الضربة 
فى أقل من ثوانى أقتحمت الحراسة الشقة ووجدوها هكذا أتصلوا على رضوان الذى ذهب لمنزل خاص لفعل الفاحشة ولم يلحق  وحضر ليها  حاول يفوقها 

وبالفعل نجح أخذت هى تسترجع ما حدث فقالت حصل أي اةةةة دماغى
رضوان بضيق/ العيال أنخطفوا 

أمل/ أزاى هما لحقوا

رضوان بغل/ واقفت حراسة على باب الشقة والعمارة ونسيت أن فى باب تانى ومدخل للخدم دخلوا منة هتجنن مين إللى متابع وخطف العيال على الجاهز عمرها ما حصلت ليا مخطط يفشل

أمل/يافرحتى بيك وأنا مفكرتش ممكن أموت فى الليلة دى أنا لاقيت ناس دخلوا هنا وضربونى ومعرفش حاجة تانى غير دلوقتى 
من الأخر عزيزى القارى  أمل أيقنت دور المجنى عليها  وأصلا  هى من خططت لذلك لم يعاتبها رضوان لان شكلها والخبطة فى رأسها  صعب وأخذ يراضيها لأنها  أتقنت دور الزعل 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
______
(فى الفيلا )
وصل جاسر من الحفل سعيد بفرحة صاحبة وقلبة أنقبض ف باب الفيلا الخارجية مفتوح والحراسة متخدرة أخذ الطريق للداخل جرى وباب الفيلا الداخلى كذلك جرى لأمة وجدها فى الأرض فاقدة وعيها جرى لأعلى لغرفة الأطفال  لم يجدهم صرخ صرخة من قلبة. أتصل على حازم 
_______
[[[فى بيت حازم]]] 

هنادى/ شوف مين وأبعد بقا هو أنا هطير

تأفأف حازم بضيق وأمسك التليفون وقال خير يازفت حد يتصل على حد كدة 

جاسر ببركان/ بتعمل أي

جاسر بسخرية عريس فرحة من ساعتين هيعمل أي بلعب كورة أي يا جدع خلى عندك دم يا جاسر  مصدقت البت لانت

جاسر بكسرة/ عيالى أنخطفوا
أتفزع حازم ،،يا نهار طين أقفل 

ثم نظر لهنادى وقال من ساعتها بقولك أنجزى قلبى مقبوض وأنتى بتدلعى عليا أبقى قبلينا لو خليتك مراتك فى يومك 

هنادى بحزن/ فى أي

حازم وهو بيلبس بسرعة  / عيال جاسر أنخطفوا مش عارف عين مين هو أنا لاحقت يا ربى أهو الحلال أنضرب أرجع للحرام تانى أوووف 

هنادى بكسوف / أستحمى الأول

حازم بحسرة/ على أي ياختى ها هو أنا لاحقت كنتى عايزة تنامى أهو نامى وشخرى للصبح وخرج وهى يبرطم بالكلام ويقول يابختك المايل ياحازم فى حظك

أما هنادى شدت طرف الشرشف تستر نفسها  وألتقطت التليفون تتصل على أمل وجدتة مغلق 
 
وبعد وقت أصبحت الفيلا مليانة ناس وصحافة وبوليس فالجميع يعلم أن جاسر لة فيلا يقيم فيها الحفالات الخاصة أما هذا المكان المشدد الحراسة أعلن أنة ملك لوالدتة وهى بعيدة عن الأضواء ولا يسمح لهم بالتصوير ولا إقامة فية الحفالات الخاصة لذلك فرصة الان لدخولة ولة حق يخفية عن الأعين فهو قصر حرفيا على التراث اليونانى القديم كأنك فى فيلم أجنبى  وللأسف لم ينتبة جاسر لكل دة 

مر يومين وللأسف بسبب ذلك تعرض قصر جاسر للسرقة بسبب عدم الحراسة  وفى الوقت المناسب تم رجوع المسروقات ورجع القصر علية حراسة مشدودة من تانى ورجع جاسر غول وشاكك فى زينة  ورضوان اعداءة ،،،،،،،

وعلى الجانب الأخر زينة فرحانة فى إللى بيحصل لجاسر وسؤال فى رأسها مين إللى خطف العيال يمكن رضوان 

رضوان / أمل فين ،،يعنى مش موجودة أنخطفت هى كمااااان 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
________
[مر ٥ سنين ]
أحمد وزينب معهم طفلين 

هنادى وحازم  معهم طفل ذو ال٣ سنوات وهنادى حامل تانى 

زين أصبح لدية ١٣ سنة ومازال فى دار أيتام خاصة بسنة وللأسف لم يعترف بية جاسر ونقلة لدار تانية ملك لواحد صاحبة علشان هو كبر والاسم متكفل بية  هذا ما يعرفة صاحبة هذا ،  وزين كتلة مشاكل متحركة 
زينة أتعرفت على رضوان وأتجوزتة ومازال الكرة والحقد يحتلهم من أتجاة جاسر 
أمل بعد هذة الأحداث وبعدت الشبهة عنها أختفت وعاشت بأولادها الذين أصبحوا عمرهم ست سنوات فى أرياف المنصورة وأشتغلت فى مهنة التمريض فى عيادة دكتور  حتى تصرف على نفسها وأرتدت العباية السمراء والطرحة السمراء وعاشت لعيالها فقط حتى أحمد جوز أختها لم يعلم أين هى 
لكنة أدرك فى مكان ما تحمى أطفالها 
أمل مكنتش تعرف اسماء العيال  فلاحظت سلسلة من الذهب تحيط رقبة كل طفل بأسمة وهذا ما أسعدها واخرجت  صورة من شهادة ميلادهم الأصلية بأعجوبة 
______
فى بيت لا بأس بية 

أمل/ محمد ،محمود ،،مصطفى تعالوا ،،

أتوا الأطفال  وفطروا 

محمد/ ماما فين بابا

أمل/ تانى قولت بابا مسافر برا مصر بيشتغل وفى يوم هيجى لينا كلنا ربنا معاة

مصطفى/ شكلة أي

أمل بهيام/ حلو أوى محدش فيكم لأسف واخد ملامحة أنتم طلعين شبهى  عارفين بابا دة مشهور أوووى وعندة فلوس كتير وعايش فى بيت كبييير أوووى وعندكم تيتة جميلة يارب تكون بخير  عيونة لون ولون ذى القطط هو بيحبكم أوووى 

مصطفى/ لا مش بيحبنا لو هو كدة كان شافنا

أمل/ بلاش تظلمة هو مسافر وأكيد ربنا هيجمعنا تانى أحم يلا يا شباب على المدرسة عايزة حد فيكم يطلع مهندس ذى أبوة 
_____

(فى القاهرة )



تعليقات