قصة من نظرة عين البارت السابع عشر17بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت السابع عشر17 
بقلم نجلاء فتحي


[فى صباح اليوم التالى ]

وصل أحمد الشركة وأخذ عنوان بيت جاسر وذهب لبيتة 
فتحت لة الخادمة

أحمد/ جاسر بية موجود 

الخدامة/ لا 

أحمد/ شكرا ثم لف لكى يمشى وتوقف على صوت الخدامة وهى بتقول الست الوالدة جوا  لو حضرتك عايز حاجة مهمة

أحمد بتردد أتنفس وأخذ قرارة / تمام ممكن أقابلها

الخادمة/ أتفضل ثوانى أبلغها 
 وبعد وقت قصير أتت سيدة ذو وقار وهيبة تجلس على كرسى متحرك وقالت  أهلا وسهلا يا أبنى أتفضل

أحمد بأحترام/ أشكرك 

الوالدة/ خير ،،تشرب أي!!! الأول

أحمد مش عارف يبدأ منين ف الوالدة شكها طيب جدا عكس أبنها ،،فقال ملوش لازمة الشرب  شكل حضرتك عارفة ربنا

الوالدة/ الحمد لله  

أحمد/ أبنك أذى أختى أقصد أخت مراتى وبعتبرها أختى

الوالدة/ ويأذيها لية أبنى أى كان ميعملش كدة

أحمد/ فاكرة البت إللى نقذت حضرتك وكانت سكرتيرة أبنك

الوالدة بتذكر/ أيوة أمل أمانى مش فاكرة

أحمد/ أمل يا هانم ،جاسر بية فاكرها أذتك وحبسها ومش بس كدة دة أغتصا"بها.  وأمبارح أختى عارفت حامل لازم يكتب عليها وبعديها يطلقها ومش هيشوف وشها 

الوالدة بصدمة وقعت منها السبحة فى الأرض/أبنى أنااااا دة قالى البنت روحت بيتها ومش أتحبست أمل نقذتنى 

أحمد/ قولى الكلام دة ل لأبنك ثم جثى وألتقط السبحة من الأرض وقال وحيات كل كلمة ذكر عليها أعتبرى أمل بنتك ونفس الوضع أحنا غلابة يا هانم ورضينا باللى جاسر بية عملة لكن فى روح بتتخلق الحل أي!!!

الوالدة بصدمة/ أبنى يعمل كدة ليييييية  

أحمد بزل/ مش طمعان فى فلوس طمعان فى أسمة يكتب على أمل تبقا ورقة جواز قدام الناس أمل يتيمة وحيات أنها نقذت حياتك أنقذى سمعتها 

الوالدة بتوهان / جاسر جاسر لية  

أحمد/ باس رأسها وقال، حقك عليا ممكن كلامى تعبك بس دة حق أختى ولو مش نفذ المطلوب هروح مبنى الإذاعة والتلفزيون والبوليس وأفضحة 

الوالدة بتسرع/ لا لا أستهدى بالله  سيب نمرتك وأياك تنفذ كلامك

أحمد/ حاضر وكدة كدة نمرتى أكيد مع جاسر بية

الأم بعد ما خرج أحمد لفت بكرسيها نحو الباب وهى مصدومة فى أبنها  فهى واجهتة لما سمعت من الخدم فى الخفاء مثل هذا الكلام ونكر الأن أبنها يفعل الفاحشة  ونتجتها طفل ينمو داخل أحشاء ضحية ذنبها نقذتها من الموت  
هذة المرة مسكت نفسها وقويت حتى لا تتعب 
______
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_______
مر الوقت وأتى جاسر البيت 

الأم/ مختفى فين بقالك يومين

جاسر/ شغل

الأم/ أخبار أمل أي!

لف ليها جاسر/ أمل مين

الأم/ أمل البت إللى نقذتنى من الضغط الواطى وعملت ليا أسعافات أولية  ونتجتها حبستها  وأغتصا"بتها وأهى حامل دلوقتى يا جاسر بية

بلع ريقة فهو يكلم أمة / معرفش وكل الكلام عارفتية أزاى

الأم/ هيفرق معاك  ثم قالت بصراخ  عملت الحرااااام قبل كدة سألت عن شقة المزاج ونكرت وصدقت أبنى إللى ربيتة صح والأن طلعت أكبر كداب يا أبن بطنى الأيد إللى بطبطب عليا نجسة ياريتني مت مع أبوك ياريتنى 

جاسر بهياج/ مين عارفك

الأم/ وطى صوتك مع أمك من هنا ورايح لحد متصلح غلطتك متدخلش البيت دة أنت ميت بالنسبة ليا براااااا وأنسى ليك أم 

جاسر بصدمة/ أي إللى بتقولية دة ،حكمك صعب عليا

الأم/ تتجوز أمل وتجبها هنا وأبنك يتربى هنا 

جاسر/ دى جربوعة أزاى تدخل بيتى وأديها أسمى

الأم/ وأنت بتقرب منها مش عارف كدة  إللى يعمل كدة أكيد متعود مش أحاسبك على ال*** إللى عملتة أمل لازم تتجوزها الشاب إللى جة هنا يدل أبن ناس ثم مشيت وقالت ذى ما جيت برااااا

جاسر بحزن / أخد هدومى

الأم/ لا أنت متعود تغيب عن البيت أكيد عندك مكان بت*** فية غوووور من هنا أبنى ماااااات قدامك أسبوع لو أمل مجتش مراتك هنا بنفسى أعمل صوان عزاك
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
   _______ 
【فى شقة أحمد】

أستيقظت أمل من نومها بتعب ومسحت وشها ولفتت نظرها  دبلة فى صوبعها الشمال من أين جاءت  قامت من على السرير وسندت على الأثاث وخرجت من الغرفة وجدت أحمد وزينب كأنهم فى عزا فقالت مين إللى لبسنى الدبلة 
نظرت ليها أختها زينب بدموع وقالت طلعتى حامل يا أمل حااااامل

أمل بصدمة وضعت إديها على بطنها/ أزاى مش متجوزة  ثم تذكرت ما فعلة جاسر نظرت لوش أختها المكسور بذل وأحمد أيضا لولا أحمد كان الأسرع منها وألتقاطها كانت رمت نفسها من الشباك  أخذت تصرخ  وترفص وأحمد ماسكها بأحكام  حتى أستطاع أن يلفها لصدرة وحضنها وجلس بيها فى الأرض يربت على ظهرها بهدوء رغم النار إللى جواه فهى ليس ليها ذنب لو علم أن هذا بمزاجها لكانت تحت التراب سبحان الله  على طريقة التفكير والقلوب  

فقال/ أوعى تعملى كدة إلا قتل النفس عايزة تقتلى نفسك وتموتى كافرة عايزة تقتلى طفل ذنبة أي 

أمل بأنفعال ممزوج بأنهيار/ أبن حرااام 

أحمد/ هوووووش روحت لأمة جاسر هيتجوزك لازم  

أمل/ مش يوافق يا أبية مش يوافق 

أحمد/ لو رفض أفضحة

أمل/ تبقا فضحتنى أنا 😭

أحمد/ أنتى ضحية مش عليكى ملامة 

زينب/ الناس مش ترحم تقول أكيد بمزاجها ولعبة علشان فلوسة دة راجل أعمال ومشهور 

أحمد/ مش عايزين فلوس حتة ورقة رسمى  ومش نعمل لة شوشرة تولدى وبعدين يطلقك 
لازم الطفل لية نسب 

زينب/ هتقدر علية

أحمد تنهدت/ ربنا معانا

أمل نظرت لأحمد وهى داخل حضنة / أنا مش وحشة غضب عنى خليك جنبى أبوس إيدك

أحمد بحنان العالم/ أنتى أختى إلى  أبويا ربها وهى عمر شهور وواثق فيها لعلة رحمة من ربنا أوعدينى أوعى تفكرى تخلصى من حياتك تانى  وخليكى قوية أدام جاسر الأيام إللى جاية صعبة  وكليتك روحيها وخليكى لابسة دبلة زينب  وإلى يسألك قولى الشهر إللى غبتية أتجوزتى أوعى حد يعرف بسجنك أو إللى فى بطنك من الحرام أنتى أتجوزتى وحامل وكدة كدة أحنا نقلنا المنطقة دى جديد ومحدش يعرف إللى حصل 

زينب/ العيلة

أحمد بتردد/ ربنا موجود أنا إللى فى وش المدفع فى الحكاية دى 
،،،،أمل قدام الناس هنا فى الحارة جوزك مسافر ومتجوزة من فترة وحامل عادى  ومش عايز كلمة وممنوع الأخطلاط بالجيران 
،  زينب قومى أفتحى الشبابيك ووظبى الغداء حياتنا تمشى عادى  ثم دثر أمل لحضنة كأنة يخبيها يريد أن يبث الراحة والطمأنينة بداخلها  هل سوف ينجح



تعليقات