قصة من نظرة عين البارت الخامس5بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت الخامس5 
بقلم نجلاء فتحي

مر وقت  ولمحت جاسر يمر بطلتة 
صفرت أمل وقالت  بصوت عالى  الجو لازق من الحلاوة إللى عدت علينا كدة هيجلنا السكر  من كدة 

توقفت يد جاسر قبل ضغط زر الاسانسير  ونظر لمصدر الصوت ثم شاور ليها   تجاهلتة  لولا نظارتة الشمسية لشاف الجميع لونها الأحمر من غضبة  ثم دخل الاسانسير  ومنها لمكتبة وأخرج غضبة فى السكرتيرة 

فى ساحة الشركة أجتمع المهندس الخاص بالشركة ووزع التدريب على الطالبات ،،،،وقبل رحيلهم توقفوا عندما سمعوا 

صوت أمل / وأنا أجازة أروح يعنى مليش تدريب

المهندس/ مكتوب فى الأوراق أسمك  هتكونى فى قسم المعمار وتم تغيرك  وهتكونى سكرتيرة   

أمل/ مش شغلتي 
المهندس/ معرفش أسمك أدامى متوزع لقسم المعمار  وجالى  رسالة على التليفون الان بتغير توزيعك 

أمل/ لما أتخرج أكون مهندسة وطبيعى  أتدرب على كدة مش شغل سكرتيرة

المهندس بضيق/ بترغى كتير لية   
أمل بقوة/ مش عايزةة

المهندس/ براحتك هتسقطى

أمل/ وأيه يعنى  أهروح الكلية   وأطلب نقلى لشركة تانية سلاااااااااام  

وخرجت برا الشركة 

كل هذا يتابعة من شاشة اللاب توب ،، أغلقة بقوة ،،  ماااااشى كسرى كلامى  كماااااان ،،،ثم  
خرج ومن المكتب بل من الشركة كلها وركب عربيتة ومنها للجامعة  
  【وبعد مرور ساعة 】
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
وجدها أخيرا وصلت الجامعة سار وراها بسهولة حتى وصلت لمكتب التدريب ،،،،ذهب هو لعميد الجامعة فى مكتبة 

      (داخل مكتب العميد)

   أمل/ خير يا دكتور حضرتك طلبتني لية

العميد/ سبتى تدريبك لية ولية طالبة نقلك 

أمل / حضرتك عارفت منين يدوب بكلم دكتورة التدريب الأمن جالى وقال حضرتك عايزنى

العميد / سؤالى واضح 

أمل بتوتر/ مش مرتاحة

العميد/ دة دلع

أمل بقوة/ المفروض أتدرب على شغل الهندسة والمعمار والمفروض أنا من الطالبات المتفوقات ودى فرصة ذهبية لينا  صح

العميد/ صح

أمل/ فجأة بقدرة قادر أنا الوحيدة وسط زمايلى أتوزع وأكون  سكرتيرة 

العميد/ ها

أمل/ شوفت حضرتك   أستغلال  ذى دة    تلاقى سكرتيرة الحلاوة  عندها عذر و غايبة وعايزنى سد خانة 

العميد  بعدم فهم/ حلاوة أية

أمل/ واد ملزق كدة مركب عيون قطط ملونة  وعايش دور الأعمى    بنضارت الشمس   ولا حابب يوفر أجرة السكرتيرة ما احنا بتدرب لله وللوطن  بلوشى  

بلع العميد ريقة ونظر بعيونة للكنبة الجلد خلف أمل الذى يجلس عليها جاسر الذى يشاور  لة بمعنى يكمل الحوار 

الدكتور بغضب/ سيبى التلفون دة وبصيلى  قليلة الذوق مصيرك فى إيدى ممكن أخليكى تعيدى السنة

أمل بتسرع/ لا بلاش  هو مش حمل مصاريف تانية 

العميد/ مين أبوكى 

أمل بحزن وتبدل حالها / بابا متوفى وأنا عمرى شهور  أقصد الأنسان الملاك إللى ربنا جعل فى قلبة الرحمة ليا هو ٠٠

العميد / خلاص شغل الصعبنيات مش هنا هسيبك مع جاسر بية 

أمل/ جاسر بية مين
جاسر/ أنا الواد الملزق كدة إللى مركب عيون قطط ملونة  وعايش دور الأعمى    بنضارت الشمس

شهقت أمل/ يخربيتك أنت عفريت ولا أيةأنت كنت فى الشركة، ،،،بس عارفت أنتم تؤأم صح 
ترجل لها جاسر وشاور لعميد الجامعة بتركهم لوحدهم  ،،،،

نظرت بعيونها تارة لخروج العميد وتارة لجاسر،،،أنت عايز أية 

جاسر وعيونها تتفحصها  بل تأكلها  فهى ترتدى بنطلون واسع سيكا   جينز  وبلوزة طويلة فضفاضة وطرحة عادية وكوتشى وشنطة باااج  وبدون مكياج  بنت عادية جدا حتى تفاصيل جسدها مش متحددة  

شعرت أمل بالضيق وقالت لابس نظارة شمس   براحتك  أنما حاسة بتبصلى  لاااااااا 

جاسر/ هتعملى أية لو عملت كدة مثلا ،،ثم شد شنطتها برفق وتسلية 

أمل / لو غصب عنك  تعتذر  أعديها  ليس على ذو الأعاقة حرج أنما لو تقصد    هتزعل 

جاسر/ههههههههههه     شكلك بتقرأى روايات وبتشوفي دراما تركية ساخنة 

أمل بتحدى/ الروايات مليش فيها ورغيها الكتير   ،،،ومليش فى جو المحن  بتاع التركى وجو العشق الممنوع إللى بيشل ذنوب على الفاضى دة   ،،،،شكلك معقد وهتقرفنى 

جاسر بغضب/ أستنى عندك رايحة فين

أمل/ ماشية مليش كلام معاك 

جاسر/ أنا إللى أمرت تكونى سكرترتى خلال ال٣ شهور تدريب 

أمل/ مستحيل  ثم خرجت من المكتب

كعور جاسر إيدة  بغضب  وقال  هتشوفى ،،،ثم خرج  من المكتب لسيارتة ومنها  لشركتة 
وهو متغاظ منها  ،،

بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
(فى الشركة )

حازم/ بلاش البت غلبانة

جاسر/ دى الطريقة إللى تكسر عينها

حازم/  بعد ما قرأت الملف ولسة مصمم عليها   عايز أى بت هتكون عندك مش هتتبسط  معها  دة غصب 

جاسر/ أى بت مبسوطة معايا

نفخ حازم/ البنت المحترمة مش بعيد تقتل نفسها بعدها البت يتيمة من عمر شهور وهى صغيرة   حرام هى لسانها طويل  ووو٠٠

جاسر أتى أمامة منظرها وحزنها الذى ظهر فى كلامها لما عميد الكلية سألها عن أبوها فقال  البنت دى تكون فى شقة المزاج اليوم 
حازم/🤔🤔

                  البارت السادس من هنا 

تعليقات