قصة عشقت بالصدفه
البارت الثالث 3
بقلم مجهول
"كم من صدفه مرت عليك تحولت بها مسار الحياه كلها سواء للافضل او الأسوء فهناك من يصادف رؤيه شخص يصبح بالنسبه له شخص اساسي في حياته وبوجوده تفقد الحياه معاه لتتعجب دائما من الصدفه."
صباحا في فيلا كريم وزينه
زينه ف اوضتها، لبست وبتجهز للجامعه
باب اوضه زينه خبط
زينه :ادخل
كريم دخل :نازله الجامعه؟
زينه :اها
كريم طلع من ورا ضهره هديه
كريم :happy birthday ي روحي
زينه بفرحه حضنته
كريم :خدي هديتك اهي
زينه خدتها وفتحتها بفرحه
زينه بفرحه :لاء، مش مصدقه
طوق الماظ مره واحده
كريم : عجبك؟
زينه حضنته :ربنا يخليك ليا ي كيمو ي رب
كريم :ويخليكي ليا ي رب، يلا انا هروح الشغل عايزه حاجه
زينه وهي بتجرب الطوق:لا سلامتك
وبعد شويه دخلت اسما
اسما :happy birthday ي قلب مامي
زينه :مااامي، وانتي طيبه ي روحي
اسما طلعت مفاتيح :هديتك
زينه خدت منها المفاتيح بلهفه
زينه :بتهزري صح، عربيه جديده
اسما :دي حاجة بسيطة علشانك ي حببتي، لسه هعملك حفله ف البيت، تليق بيكي
زينه بفرحه، جريت على برا :هروح اشوفها
اسما :هههههه
زينه طلعت على جنينه الفيلا واسما راحت وراها
زينه :الله، دي جميله اوي ي مامي
اسما بابتسامة :عجبتك؟
زينه :جداا،
(وحضنتها)
ربنا يخليكي ليا
اسما :ويخليكي ي حببتي
زينه :يلا، انا هروح الجامعه، واوري العربيه ل صحابي
اسما :ok
في الجامعه
زينه ركنت العربية برا الجامعه
ودخلت الجامعه
لقت ندى وكارما مستنينها
ندى وكارما :سنه حلوه ي جميل، تشاتشاتشا
سنه حلوه ي زوزو سنه حلوه ي جميل
زينه حضنتهم
ندى :كل سنه وانتي طيبه ي اجمل اخت ف الدنيا
زينه بفرحه :وانتي طيبه
كارما :كل سنه وانتي طيبه ي زوزو
زينه :وانتي طيبه ي روحي
انا بجد بحبكم اوي،
ندى :واحنا بنموت فيكي
كارما :يلا ندخل، في سيكشن مهم لازم نحضره
ندى وزينه :اوك
في شركه أدهم وكريم لهندسه الديكور
كريم دخل مكتبه وقعد
وادهم دخل
أدهم قعد :اي ي عم اتاخرت ليه، مش من عادتك يعني، ف العاده انت ال بتصحيني
كريم : كنت بادي ل زينه هديتها، عيد ميلادها النهارده
أدهم :اه صح، كل سنه وهي طيبه
كريم :انت تيجي بليل الحفله وتقولها بنفسك
أدهم :اكيد هعمل كدا
كريم :المهم قولي عملت اي ف البت بتاعت امبارح، شقطها، اكيد شقطها، وهي دي جديده عليك
أدهم :مهو قرك دا ال جايبني ورا
البت تفشط
كريم:ههههههههه، ازاي
أدهم :غلط ف اسمها، سابتني ومشيت
كريم :ههههههههه، هههههههه، تصدق فرحان فيك
أدهم :وفيها اي لو غلط ف اسمها يعني، مهو لسه عارفها من يومين
كريم :مش عارف، بس البنات بتفرق معاهم الحجات دي،
أدهم :عادي، راحت دي تيجي غيرها
كريم :ي ابني انت بتغير البنات زي العربيات، حرام عليك ارحم شويه
ادهم :سيبك انت، انا هروح مكتبي، ورايا كام حاجه لازم اعملها
كريم:تمام
أدهم راح مكتبه وقعد
وفتح تليفونه وجاب صور ندى
أدهم :ي ترى اسمك ايه
و هقابلك تاني ولا لا، انا بفكر فيكي كتير ليه، ما انتي بنت زي اي بنت انا عرفتها لحد دلوقت
فيكي اي مميز عن أي بنت شفتها، مش عارف، اسأله كتير بتخطر على بالي، بس ال انا اعرفه اني عايز اشوفك تاني
(وعمل زوم على عنيها )
: في الجامعه، بعد ما البنات خلصو محاضرات
زينه :ماما عامله حفله النهارده بمناسبه عيد ميلادي، متتاخروش
ندى :اوك
كارما :لا انا مبحبش جو الحفلات والشغل دا
زينه :يووه ي كارما، كل مره تعملي الحوار دا، السنه ال فاتت عملتي كدا برضو
كارما :ما انتو عارفين، انا مبحبش الأجواء دي، ولا حتى عندي لبس يناسب حفلات زي دي
ندى : كارما، بلاش حجج، انتي عندك البس وكل حاجه، بس انتي ال مبتحبش أجواء الحفلات
زينه انكجتها:هتيجي؟
ندى :اكيد طبعا هتيجي
زينه :لو مجتيش هلغي الحفله
كارما :لا طبعا انتي هبله؟، متعمليش كدا
زينه :يعني؟
كارما ضحكت:طيب خلاص هاجي وأمري لله، هو انا ليا غيركم
ندى باستها من خدها :ي كوكي
زينه بفرحه :يلا علشان اوريكو العربيه الجديده ال ماما جابتهالي بمناسبه عيد ميلادي
ندى :بجد، جبتي عربيه جديده
زينه :اها
كارما :تعالي ما نشوفها
َ
وراحو باركنج العربيات ال قدام الجامعه
ندى :الله، دي حلوه اوى
مبرووك عليكي
زينه :الله يبارك فيكي
عجبتك ي كارما
كارما :اه ي حببتي جميله
زينه :انا عايزه اروح ل أحمد اعزمه على عيد ميلادي
اهو بلمره يتعرف على ماما وكريم، مشفوش احمد قبل كدا
كارما :بس تفتكري هيوافق
ندى :دا بيتوقف على قدره اقناع زينه ليه
زينه :يعني رأيكم اني اروحله الشغل
ندى :اه اه روحيلو، واحنا هناخد تاكسي ونروح على البيت نجهز ونجيلك على بيتك
زينه بفرحه :تمام،
وانطلقت على المطعم الشغال فيه احمد
زينه دخلت وقعدت على طربيزه
واحمد شافها راح لها
احمد بابتسامه :ازيك ي زينه عامله اي، كل سنه وانتي طيبه
زينه بدهشه وفرحه ف نفس الوقت :وانت طيب ، ا انت، ف فاكر عيد ميلادي
احمد بابتسامة : اه فاكرة
تحبي تطلبي حاجه معينه
زينه :لالا ولا اى حاجه، انا كنت جايه اعزمك على حفله صغيره عاملينها بمناسبه عيد ميلادي، هتيجي صح؟
احمد :والله ي زينه مش عارف هعرف اجي ولا لا، بس هحاول
زينه :ليه بس، دا حتى فرصه تتعرف على ماما وكريم، انت اخو ندى صحبتي واعرفك من٤ سنين، بس تصدق متعرفش على كريم وماما ولا مره
ف لازم تيجي علشان خاطري
هنبسط أوي لو جيت
احمد :خلاص ان شاء الله هاجي
زينه بفرحه :بجد
احمد :اه
زينه :تمام مش هعطلك عن شغلك اكتر من كدا، واشوفك بليل
احمد :مع السلامة
وزينه مشيت وهي مبسوطه انه جاي
: وجه وقت الحفله بليل
الحفله كانت ف الفيلا، وكانت منظمه بشكل كويس جدا، وحضر فيها ناس كتير
المعازيم وصلت وزينه كانت ف اوضتها بتلبس
كانت لابسه فستان احمر قصير شويه، والطوق ال جابه كريم
وكانت شكلها شيك اوي وحلوه
الام كانت بتسلم علي الناس الموجوده وبتقول لهم (انبسطو بوقتكم )
زينه نزلت وسلمت على الكل
كريم :اي الحلاوه دي يخربيتك، انتي بس لو مكنتيش اختي
زينه :بجد شكلي حلو
كريم :اهاا
ودخلت رانيا الفيلا ومعاها هديه، واسما رحبت بيها
اسما :اهلا وسهلا، اتفضلي ي حببتي
رانيا :مرسي ي طنط، امال كيمو فين
اسما :كريم واقف مع زينه هناك اهو، خدي راحتك عقبال ما اهتم بالضيوف
رانيا :اوك
وراحت ل كريم
رانيا حطت ايدها علي كتفه وباسته من خده وبدلع: هاي بيبي
كريم :اي ال انتي بتعمليه دا قدام الناس
ونزل ايدها من ع كتفه
زينه ابتسمت بسخريه
رانيا بدلع :سوري ي بيبي مكنش قصدي
كل سنه وانتي طيبه ي زينه
خدي هديتك اهي
زينه من غير ما تبص على الهديه
ادتها للخادمه تحطها مع بقيت الهدايه
رانيا :شكلك حلو اوي النهارده
زينه بديق :مرسي
كريم ميل علي زينه بهمس: زينه لو سمحتي عامليها كويس شويه
زينه بنفس الهمس :مش طيقاها اعمل اي
كريم :علشان خاطري
زينه :حاضر ي كريم
زينه شافت البنات داخله من باب الفيلا
زينه :البنات جم، ثواني وراجعه
ومشيت
رانيا :الناس الفقرا دي جايه تعمل لي هنا
كريم :ما تتكلمي عدل ي رانيا، اي فقرا والكلام دا، انتي اتجننتي
رانيا : اي،؟، دي الحقيقه
عند زينه
زينه :اتأخرتو ليه
ندى :كل سنه وانتي طيبه، الحفله حلوه اوي
زينه :وانتي طيبه ي قلبي
ازيك ي أحمد
احمد :الحمد لله، كل سنه وانتي طيبه
َزينه بابتسامة :وانت طيب
(وادولها الهدايه ال جايبنها )
كارما :شكلك حلو اوي النهارده،
زينه :بجد
وبعدين دخل عليهم كريم
كريم :ازيك ي ندى، ازيك ي كارما
ندى :الحمد لله
زينه :اعرفك ي كريم، دا احمد اخو ندى
كريم سلم عليه :اهلا وسهلا
احمد :اهلا
كريم :واقفين هنا ليه اتفضلو
ودخلو
اسما راحتلهم هي ورانيا
اسما بديق من وجودهم :اهلا
ندى :ازي حضرتك
اسما :كويسه
اسما :مع ان يعني محدش عزمكم بس يلا، خليكم تشوفو الغنا ولو يوم واحد
كارما بعصبيه :اي الكلام ال انتي بتقوليه دا، وع فكره بنتك هي ال عزمتنا، يعني مش هنموت ونشوف الغنا بتاعكم
ندى مسكت ايد كارما علشان تسكت
واحمد كان واقف مدايق وزينه لاحظت دا
زينه :اي الكلام ال بتقوليه دا ي ماماي، دول صحابي واول ناس مفروض يكونو موجودين
رانيا :يعني بصراحه طنط عندها حق، يعني علشان مش يتعودوا على الغنا، ويطمعو
ندى :نطمع مين ي بت انتي ازاي تتكلمي كدا، انا ماسكه كارما عنك، علشان متقلش كلمه تدايقكم بس اظاهر كارما عندها حق تمسح بكرامتك الأرض
كارما :انتي ي بت انتي لو وقعتي تحت ايدي والله ل لنفخك
رانيا :يع، شوف بتتكلم ازاي، لغه شوارع
كريم بعصبيه :رانيا ممكن تسكتي
رانيا :بس
كريم بعصبيه :اسكتي،
اسما بخبث :انت بتتعصب عليها ليه ي كريم، هما فهمونا غلط بس، احنا قصدنا يعني، انهم مش يغارو منا، وكدا، واحنا بس خايفين عليهم، صح ي رانيا
رانيا :صح
كارما :لا متخافيش علينا، مش هنموت ونشوف الغنا بتاعكم
احمد :يلا ي ندى نمشي
زينه :لا تمشو فين، الحفله لسه مخلصتش
احمد :احنا مش هنفضل ف مكان محدش محترمنا فيه
وعلى فكره حضرتك، احنا مكناش هنيجي، بس زينه ال طلبط مننا دا، واحنا علشان متزعلش وافقنا نيجي
يلا ي كارما انتي وندى
كريم :انا بعتذر نيابه عنهم، انتو لو مشيتو زينه هتزعل اوي، لو سمحت استنى
كارما :ابقى ربي خطيبتك الاول وخليها تكلم الناس عدل، بدل هي مش متربيه كدا
رانيا :انا مش متربيه، سامع ي كريم
كريم :اسكتي ي رانيا، اسكتي
احمد :عن اذنكم،
وخد ندى وكارما ومشيو
زينه عيطت :اي ال انتي عملتيه دا ي ماماي، انا عمري ما هسامحك على ال عملتيه دا
وطلعت اوضتها وهي بتعيط
كريم :انا كنت أتوقع منك اي حاجه، بس متوقعتش تزعلي زينه وتهيني صحابها بالشكل دا
(وطلع ل زينه اوضتها )
اسما :دلوقتي انا بقيت الوحشه
رانيا :سيبك انتي، هما شويه وهيهدو، خلينا نكمل الحفلة